Jump to content

Merkel b4 bbf eller Blaser 95 bbf


nitre62

Recommended Posts

En drilling, om en da ikke finner noe smekkert (og svindyrt) i cal 20, blir fort  mer «spett» enn en kombi. Har en Krieghoff Plus, som ikke er så ille tung ( dural og 55 cm løp), men hadde bytta til kombi om det ikke var for den hersens garderoben. (Må i så fall selge meg ned).

Link to comment
Share on other sites

Argumentene for en stiv løpsbunt kontra div. løsninger for sammenføyning og tildekning , av mellomrom på pipene begynner å sige inn . 

Vektforskjellen mellom en kombI og en drilling representerer heller ikke noe problem . Mindre gåing på  rådyrjakt med dachs kontra løshundjakt på elg . 

Hvis jeg tar tiden litt til hjelp , kan differansen i innkjøpspris kanskje bli overkommelig også .

Mitt valg blir nok å selge hagla , som kun blir brukt til litt lerduer , og gå for en drilling .  Riktignok et kompromis , blir mer som en helgardering for mitt vedkommende  Til rein storviltjakt er det 9.3`n som gjelder .

Er gjerne på skytebanen i mai/juni for å ta skyteprøver . Lite folk , null stress , kan ta den tid en trenger på f.eks. en treskuddsserie . Anbefales på det varmeste !

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Merkel 32 Lützen i kaliber 12-7x57R . kjøpte den ny i Sverige på 80 tallet en gang .    Byttet den etter en stund i en Heym 33 kaliber 20/76 - 30.06 , med hakemontert S&B ,fint våpen men ble desverre aldri fortrolig med Greener sikringen . Randløs patron og frosne fingre er heller ikke optimalt .

Ser at det er mange fine drillinger i kaliber 16 tilsalgs , desverre de fleste med Greener sikring .  Er og litt skeptisk på ammo utvalget fremover . Tida for eventuelt å kjøpe en drilling i kaliber 16 er vel kanskje mest gunstig nå . Er ikke helt fremmed for tanken , det lar seg sikkert ordne å endre tillatelsen ,hvis det dukker opp et objekt .

Kaliber 20 er nok pri 1 , kaliber 12 pri 2 . Kaliber 16 usikker !!!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skulle akkurat til å si Heym 22s2 med nedspenner i riktig kaliberkombinasjon jeg også.

Den gamle Blaseren jeg linket til veier 2,7.

En brukt skjelden Krieghoff Teck kombi i 20/et eller annet veier langt under 3kg. Har Krieghoffen "thermo stabil" pipe flytter den ikke treffpunkt med varm pipe etter mange skudd.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Torf said:

En brukt skjelden Krieghoff Teck kombi i 20/et eller annet veier langt under 3kg.

Mener å huske at min Kr. Teck i 16 (16/7x57R) veier 2,7kg med 65cm hagle-løpet og 2,8 kg som kombi. Meget behagelig og lettskutt våpen. Kan anbefales om en finner en slik. Eneste minuset er rifle på fremste avtrekker. Ammunisjon i kal 16 er ikke forøvrig noe problem hverken som bly, bismuth eller stål. Sjekk nettbutikker. 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (9 timer siden):

Mener å huske at min Kr. Teck i 16 (16/7x57R) veier 2,7kg med 65cm hagle-løpet og 2,8 kg som kombi. Meget behagelig og lettskutt våpen. Kan anbefales om en finner en slik. Eneste minuset er rifle på fremste avtrekker. Ammunisjon i kal 16 er ikke forøvrig noe problem hverken som bly, bismuth eller stål. Sjekk nettbutikker. 

 

Jeg hadde ei Teck hagle i 20 og forhørte meg hos Krieghoff om de hadde kombiløp til den igjen på lager. Det hadde de "in white" i 20/6,5x57R men de skulle ha 45k for løpssettet ferdig tilpasset. Dette er ca 15 år siden.. Eneste våpenprodusenten som har igjen lager av Bøhler stålkvaliteten som ble benyttet i Teck er Beretta og de bruker lageret sitt kun til SO6.

 

Edit: Man kan fortsatt også få Bøhler Antinit stålpiper på SO5 som nå koster 350k+ i Norge. Pristillegget på denne fra Beretta Steelium stål til Bøhler Antinit er $6000 i USA.

Det setter kvaliteten på pipene man kan få i billige Krieghoffer litt i perspektiv.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (8 timer siden):

En brukt skjelden Krieghoff Teck kombi i 20/et eller annet veier langt under 3kg. Har Krieghoffen "thermo stabil" pipe flytter den ikke treffpunkt med varm pipe etter mange skudd.

 Men har den "thermo stabil", veier den mer enn om den ikke har det.

Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (8 timer siden):

Eneste minuset er rifle på fremste avtrekker.

 

"Alle" lette fine kombier fra Tyskland eller Østerike har rifle på fremste avtrekker (Om de har to avtrekkere. Det har forøvrig drillinger også. 

 

Det er ikke noe minus, når man bruker kombien som trådstarter forteller.

 

nitre62 skrev (På 16.12.2022 den 16.39):

Jakter ikke småvilt , så jeg anser at til mitt bruk er rifle prioritet en , men med mulighet for et hagleskudd .

 

Jeg foretrekker å ha rifle på fremste.

 

Link to comment
Share on other sites

Har kun hatt rifle på fremste på mine våpen.  Jeg ser ikke problemet, har aldri sendt avgårde rifleskudd etter fugl. 
 

Heym 22s har en slaglås? Må velge på forhånd hvilket løp avtrekkeren er for? Det funker ikke for meg. Hadde kombi med singletrigger en gang og det var noe herk synes jeg. 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (5 timer siden):

Hadde kombi med singletrigger en gang og det var noe herk synes jeg. 

Tiltredes! Jeg har også hatt et slikt våpen, der løpsvelger lå i sikringsfløyen: fram og til høyre/venstre. Jeg opplevde ikke at feil løp ble avfyrt, men flere kompiser med samme løsning gjorde det.

 

Edit: Særlig ugreit når rifleløpet fyres av istf hagleløpet, med dårlig eller manglende kulefang...😬

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 time siden):

Heym 22s har en slaglås? Må velge på forhånd hvilket løp avtrekkeren er for?

 

Ja, den har kun én slaglås. Det finnes mange utgaver av Heym 22. Den jeg har holdt i hadde også bare én avtrekker. Men den har den mest intuitive løpsvelgeren. Den sitter på siden, og flyttes opp eller ned som samsvarer med det løpet som skal velges. Andre Heym 22 har to avtrekkere. Jeg er usikker på om det finnes versjoner hvor hvert løp har egen avtrekker, eller om den andre avtrekkeren er til å spenne snellert. Noen som vet?

 

Derimot Heym 25, har én slaglås, men to avtrekkere. Fremre for å fyre av riflepatronen, bakre for hagle. En slik veier typisk 2,5 kg i kaliber 20, 100-200 g mer i kaliber 12. Heym 25 har den konfigurasjonen som trådstarter spurte om.

 

Jeg har selv hatt en billig italiensk kombi med én avtrekker og løpsvelger. Løpsvelgeren var på sikringsfløyen. Dette var fullstendig ubrukelig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uansett på en kombi må det være to avtrekkere . Har hatt kombier med rifla på første og kombier med hagla på første , opplevde ikke å bruke med "feil" avtrekker i situasjoner .

Vedr. vekt , hadde en Krieghoff Ultra kaliber 12/ 7x57R også en stund . Dette var et lett og smekkert våpen , men den hadde to slaglåser  , jeg syntes den var tung å spenne opp med valne frosne fingre , når det skulle gå fort .

Som tråden startet , var det Blaser / Merkel kombi utgangspunktet for anskaffelse av nytt våpen. Etterhvert kom tvilen om dette var noe jeg ville bli 100% fornøyd med . Som nevnt har jeg hatt endel forskjellige våpen , som har kommet og gått . 

En kombi av rett type hadde nok fullt ut dekt mine behov , rifleskuddet  pri en med mulighet for hagleskudd . Men så har lysten på "den rette" drilling kommet smygende igjen . 

Når det gjelder vekt på våpenet , så er ikke det som er avgjørende for mitt valg . Er nok på kollisjonskurs med flere andre her . 

Kunne vært artig å hørt litt om erfaringer med alulåskasser vs stål  på våpen også .

 

Link to comment
Share on other sites

Har så langt ikke opplevd noe problem med aluminium i min Blaser d99. Men nå er Blaser d99 så "feil" som en drilling kan bli men perfekt til mitt bruk.

Aldri savnet kombiene etter jeg fikk drilling, ikke tvil om hvilket våpen som blir med på 90% av turene så hvis du har lyst og råd ville jeg gått fir en drilling.

Spesielt å dra på hare jakt og komme hjem med en hjort eller motsatt, litt flere jakt situasjoner som kan utnyttes når det er hagle og rifle i samme våpenet.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Torf said:

Eneste våpenprodusenten som har igjen lager av Bøhler stålkvaliteten som ble benyttet i Teck er Beretta og de bruker lageret sitt kun til SO6.

I dag blir slike våpen uhorvelig dyre. Skal en ha et nytt våpen med løpsstål i Bøhler Super Blitz, er det nok snakk om huslån- ikke forbrukslån.🤒 Min drilling har løpspakke i Super Blitz- og tre slaglåser- veier som kjent ca 2,5 Kg. Krieghoffen mener jeg er i Bøhler antinit. Mange slike våpen med sidesikring går gjerne latterlig billig på bruktmarkedet. Om en har tid er det vel mulig at Vågsland bygger om greenersikringen til sikring på tangen- og en er fremdeles godt under budsjett i forhold til en ny tung «uhåndterlig» drilling.  Minuset med loddede løp er frykten for blyfri ammunisjon- berettiget eller ei.

 

Rifle på fremste avtrekker er som kjent smak og behag, men til støkkjakt på orrfugl blir en gjerne for sen om en skal tenke seg om. Da er fuglen fløyet. Rådyr og toppjakt, sikkert greit. På Krieghoffen har jeg løst dette med et lærdeksel over fremste avtrekker når jeg har på kombiløpet. Fjernes lydløst på under et sekund.

 

Jeg har også kombi med rifle på bakre avtrekker og har hatt kombi med en avtrekker -og løpsvelger. Da var alltid hagle innkoblet. Personlig likte jeg det bedre enn rifla på fremste. Men som sagt, smak og behag- og bruksområde. Mitt bruksområde er primært orrfugl i skgen eller tett kratt oppe i fjellet- og hjort/elg/rådyr som bonus. 

Må nok innrømme at kombiene har stått i skapet i høst, men drillingen fikk være med noen turer.

14.jpg

 

 

Edited by asterix
Lite skogsfugl for tiden, men litt må en unne seg.
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Fint våpen "Asterix" . Interessant å hørt hvilket fabrikat og kaliberkombinasjon det har ? Så dyrt og eksklusivt ut 🙂

Kommer ikke til å kjøpe våpen i prisklasse med størrelse på et huslån , og ikke nytt . Har satt meg en limit .

Ser at det er flere av dere som går over fra kombi til drilling , få går andre veien . 

Disse erfaringene i tillegg til egne , overbeviser meg om at det er driling jeg skal ha !

Har registrert at endel våpen med Greeersikring har gunstig pris . Kanskje et alternativ , ved  rett våpen og korrekt pris ? Ved en ombygging er nok Vågsland rett mann å snakke med . Så han hadde gjort det på en Heym .

 

 

Link to comment
Share on other sites

nitre62 skrev (2 timer siden):

Når det gjelder vekt på våpenet , så er ikke det som er avgjørende for mitt valg .

Som vist i denne tråden veier min Merkel 96K Jagd (55 cm pipelengde) med hagle i kal. 12 nesten 4,4 kg i "brukstilstand". Siden jeg ikke traver bakke og li opp og ned er dette "til å leve med". Hadde kanskje valgt kal. 20 i dag for å få et penere våpen (og spart noen hundre gram). Men til mitt bruk fungerer den meget bra. Skal du gjøre gode kjøp i bruktmarkedet tror jeg kal. 16 er veien å gå. Men se opp for sære riflekalibre, med mindre du lader selv.

Link to comment
Share on other sites

"Sølvrev" : Det du sier om vekt på våpenet ditt og bruksområdet , er litt  i tråd med mitt syn også Ingen katastrofe om det runder 4 kg bruksklart , så lenge våpenet tilpasses mitt bruk .

Mener å ha lest at det er liten forskjell i vekt på f.eks. Merkel 96K i kaliber 12 og 20 , da de  benytter samme baskyle , godstykkelsen i løpsbunten må da nøvendigvis bli større et stykke ut på pipeprofilen .

Lader selv så jeg står litt friere med hensyn til valg av riflekaliber . Søkte og fikk innvilget 7x57 R men dukker det opp et objekt i f.eks 7x65R , så får jeg ta en runde med våpenkontoret .

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (9 timer siden):

 

Derimot Heym 25, har én slaglås, men to avtrekkere. Fremre for å fyre av riflepatronen, bakre for hagle. En slik veier typisk 2,5 kg i kaliber 20, 100-200 g mer i kaliber 12. Heym 25 har den konfigurasjonen som trådstarter spurte om.

 

Hvordan fungerer dette. Er det med løpsvelger? Eller slik at man kan trekke av for det løpet man vil, og så spenne opp? Løpsvelger tar for lang tid synes jeg. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, nitre62 said:

Fint våpen "Asterix" . Interessant å hørt hvilket fabrikat og kaliberkombinasjon det har ? Så dyrt og eksklusivt ut. 

Det er en Karl Hauptman i 2/16-7x57R, laget på 50'tallet. Den dukket opp på finn.no for noen år siden til "gibortpris" Jeg hadde flaksen på min side den dagen. Antakelig en av de letteste drillinger en kan oppdrive. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har vært i samme situasjon siden i sommer. Har alltid hatt lyst på en kombi, uten å helt kunne forsvare behovet. Nå kjente jeg at tiden var inne. Hadde jeg jaktet rådyr med hund oftere enn hvert skuddår hadde jeg gått til innkjøp for lengst, men det kommer situasjoner rett som det er hvor jeg har savnet hagle, også på smygjakt etter rådyr. Har også ofte gått på småviltjakt med hagle i hendene og rifle i sekken, men man blir jo ikke yngre, så det er fristende med ett våpen som man kan få til et greit fluktskudd med og deretter skyte reven på 150m. Presisjon veldig viktig. Ikke bare på første skudd. 

 

På grunn av dette sto det for meg mellom BBF 95 og BBF B4. Synes det er viktig å bare spenne en fjær. Etter å ha kjent på 97 og D99 fant jeg ut at dette blir litt for tungt for raske skudd. Må fort spenne opp med kolben i hoften før våpenet kan heves til skulderen. Kanskje litt tommeltrening hjelper?

BBF 95: 

+ Blaser er noe "alle" vil ha. Er å få tak i brukt. Kjøper man brukt og ikke liker den kan man selge og få igjen pengene. 

 

BBF B4: 

+ Jager-lås. Styrke (mindre belastning på alu kasse). Vital del. 

- Jager-lås. Litt mer knotete å få ut patronen. 

- Vanskelig å få sett på før et evt kjøp. 

 

Etter å ha sammenlignet K5 med K95 må jeg si at jeg kan ikke se/kjenne noen forskjell på kvalitet/finish. Du får kanskje litt høyere grade treverk på Merkel for prisen, uten at jeg er sikker på det. De to K5 jeg så på i butikk føltes faktisk litt bedre enn K95 i mekanismen, men det er kanskje tilfeldig. Om dette på noen som helst måte kan overføres til kombi må du vurdere selv. Jeg vet ikke. 

Link to comment
Share on other sites

Viking27 : Du er inne på de samme kriterine når det gjelder våpen som meg . Har vært gjennom mange vurderinger , og fått mange gode input fra erfarne brukere her på forumet .

Har nok landet på å  kjøpe en brukt drilling , Krieghoff Trumpf alt. Merkel 96K , og tilpasse denne  til meg .

Som rådyrvåpen med mulighet for hjort , velger jeg kaliber kombinasjonen 12-7x57R .

For meg vil dette gjøre hagla mi overflødig , samt at at jeg får et kombivåpen . To våpen i ett .

Bruker tida framover for å se om det dukker opp noe .

 

                 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

nitre62 skrev (På 29.12.2022 den 21.50):

klippe.

Som rådyrvåpen med mulighet for hjort , velger jeg kaliber kombinasjonen 12-7x57R  .

 

                 

 

Hvorfor kaliber 12? Jeg synes 12 er OK i en kombi. I drilling blir balansen feil. 16 eller 20 er the shit

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Ja , hvorfor kaliber 12 , Godt spørsmål  ! Har ingen god forklaring bare " gammel vane " .

Langt inne i bakhodet mitt , begynner dog tvilen å komme fra tid til annen .

En ting er sikkert , valg av  Blaser 95eller Merkel B 4 er ikke aktuelt lenger .

Mange av innleggene i tråden har fått meg til å endre syn , nemlig gleden ved å eie og bruke en fin drilling .

Som nevnt tidligere , det virker som det er lettere å gjøre et godt kjøp på en drilling i kaliber 16 .

Registrerer at alle er fornøyd med kaliber 16 i drilling , p.g.a. vekt / balanse . Mer ymse vedr. kaliber 12 .

Gode erfaringer å ta med seg , fra erfarne brukere !

For som de sier i fjellvettregelen : "Vend i tide det er ingen skam å snu" ....!

Får bruke tiden til å se an litt , vurdere aktuelle objekter som kan dukke opp .

 

 

Link to comment
Share on other sites

Folk er forskjellige. Dersom det er rådyrjakt med hund som er på menyen og kun det, så funker det meste. Jeg er med på det av og til (blant annet med LAD her på forumet :-)) men hovedsakelig er jeg smygjeger / støkkjeger. Jeg elsker å smyge rundt i skauen alene, men jeg HATER når jeg går glipp at sjansen på tiuren fordi jeg går med rifla, eller den gang jeg jaktet med Blaser D99 og skulle fikle med oppspenner på hagleløpene... Mine personlige krav til drilling er:

 

1. Lodda løpsbunt. Jeg skyter ikke mer enn ett rifleskudd på jakt uansett. Må jo lade om. Og jeg klarer å vente på banen mellom skuddene. Det blir en stiv og kompakt (og sexy) løpsbunt med lodda løp, og oftest super presisjon.

2. Riflekaliber med rand, godkjent for storvilt. Jeg har jaktet med 6,5x57R, 7x57R, 7x65R, 30R Blaser, 8x57IRS og 9,3x74R. Jeg synes sistnevnte gir for mye rekyl, ellers spiller det liten trille for meg hvilket kaliber det er. Jeg har 6,5x57R i hagledrillingen og 8x57IRS i rifledrillingen, og er fornøyd med begge kalibrene (og 7x57R i kipen). 

3. Haglelkaliber 20-76 eller 16. Jeg har 20-76 både i min Merkel hagledrilling og rifledrilling, og synes det er genialt. Men 16 er også innafor for min del.

4. Sikring på kolbehalsen. Jeg finner ikke  ut av Greener sikring på siden. Gjerne oppspenner på rifleløpet, men ikke på haglepipene. Jeg synes løsningen til Merkel 96K er ideell.   

5. Vekt under 3,5kg. Ser mange liker lette børser, og det er fint i en kip (har en). Men jeg trives godt med drilling på 3,2-3,4 kg. Ser også at mange foretrekker lange piper til hagleskytinga. Nå er ikke jeg spesielt god med hagla, så det er sikkert derfor jeg ikke merker forskjell på korte og lange piper. Men under rype- og duejakt går det like greit med kortere piper for min del. Hver sin smak, men lengre piper betyr oftest høyere vekt.

6.  Gode åpne sikter. Jeg bruker briller, fordi jeg er nærsynt. Men ser godt på avstand, og skyter greit med åpne sikter.  For min del synes jeg de fleste åpne siktene er for trange. Det gjelder for øvrig ikke på min Merkel rifledrilling, som har genialt gode åpne sikter. Men jeg bruker ofte fila på baksiktet og åpner opp litt. Gjerne så hakket i skuret blir så bredt at jeg ser forsikret tydelig. Tyskerne trodde tydeligvis at trange skur og små korn gjorde lettere med presisjonssikting,,, og det er feil. 

7. Selvsagt hurtig avtagbart kikkertsikte. Jeg har en Kahles 1-5 på rifledrillingen og Leica Magnus 1.5-10 på hagledrillingen. Begge deler funker bra. Jeg foretrekker svingmontasje om jeg kan velge. Kan bruke flere sikter på samme børse da, og det er lett å ordne det selv. Hakemontasje er jo pent, og effektivt, men man blir mer låst da. Men montasjetype er ikke utslagsgivende for min del. Kjøper gjerne en pen drilling med hakemontasje om det dukker opp en. 

 

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her gir en av forumets meget erfarne på feltet gode råd og innspill👏

 

Dog lurer jeg på om ikke jeg har lest at enkelte drillinger i kaliber 12 faktisk er lettere enn samme utgave i kal 20? Dette skyldes kanskje tynnere piper/mindre gods?

Tenker at en kaliber 12 drilling for mange dekker et større bruksområde enn tilsvarende i 16 / 20. Kan jo langt på vei erstatte en vanlig 12 er hagle om man ikke er veldig innafor mht. hagleskyting.

 

Selv har jeg små puselanker slik at å gripe om annet enn en smekker sak i kal 16 er utelukket. Gud forby.

Link to comment
Share on other sites

FEVIK skrev (11 minutter siden):

Dog lurer jeg på om ikke jeg har lest at enkelte drillinger i kaliber 12 faktisk er lettere enn samme utgave i kal 20? Dette skyldes kanskje tynnere piper/mindre gods?

 

I så fall er det dusinvare-drillinger, hvor man bruker samme baskyle for både kaliber 12, og 20 for å spare penger.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo mine preferanser. Andre kan se det annerledes. 
Jeg skulle gjerne kjent på Merkel 96k i 12 og 20 side ved side. Har hørt at de veier det samme. Min første drilling var en sauer i 12 og 6,5x55. Den var markant fremtung. Ble en helt annen verden da jeg kjøpte min første k96 i 20-76. 

Link to comment
Share on other sites

FEVIK skrev (12 timer siden):

Tenker at en kaliber 12 drilling for mange dekker et større bruksområde enn tilsvarende i 16 / 20. Kan jo langt på vei erstatte en vanlig 12 er hagle om man ikke er veldig innafor mht. hagleskyting.

Selv har jeg små puselanker slik at å gripe om annet enn en smekker sak i kal 16 er utelukket. Gud forby.

Jeg tenkte på samme måte som deg. Men nå er det et faktum at min 96K i kal. 12/76 (med 55 cm piper) er tung som et spett, så å traske rundt i hel dag i høyfjellet med dette våpenet er ikke noe tema. Jeg har også små puselanker, men har ikke noe problem med å få (tilstrekkelig godt) grep om saken😉.

 

Skulle for øvrig gjerne holdt i samme våpen med kal. 20/76 for å kjenne om det er noe vektforskjell av betydning. Men som jeg har sagt flere ganger, at det blir et nettere og penere våpen er hevet over tvil. Når er jo ikke jaktverktøy noe i stille i en skjønnhetskonkurranse, men kjekt om det tar seg bra ut. 

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har de siste 20 år kun jaktet elg med løshund . Men etter anskaffese av en dachs  , ble det aktuelt med  et kombivåpen / drilling . Dekker mitt behov for skudd på alle jegermessige hold . Viktig også rent sikkerhetsmessig , når vi er flere som jakter sammen på mindre områder , da er det kun hagleskudd som gjelder .

For meg blir dette et rent bruksvåpen , jeg vil ha kvalitet som kan brukes til en fornuftig pris !

Jakter ikke øvrig småvilt , kun rådyr / hjort med dachsen . Ren elgjakt utenom det .

Kunne tenkt meg en  brukt Krieghoff Trunpf , fortrinnsvis i kaliber 12 .

Tips utenom det som står på Finn / Blocket , mottas med takk !

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er innafor å skrive det her, men jeg har to Trumpf i tollen nå. Kjøpt i Tyskland for videresalg. Usikker på tilstanden, om de skal shines før salg. Men jeg legger de her når de er klare for salg. Begge med stålkasse, begge i 16, en i 7x57r og den andre i 7x65r. 
jeg har for øvrig god erfaring med å lade 7x65r på 7x57r nivå. 
 

Link to comment
Share on other sites

 

On 12/20/2022 at 9:27 PM, asterix said:

 Den dukket opp på finn.no for noen år siden til "gibortpris" Jeg hadde flaksen på min side den dagen. 

Her dukket det opp et nytt kupp. Om ikke skapet allerede hadde vært overfylt med kombivåpen hadde jeg nok kjøpt denne. 🙂 Sendt den så til Vågsland og muligens fått laget ny sikring, åpnet choker, samt tilpasset nye ringer.  One of a kind drilling 16/70 og 6,5X57R | FINN.no

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...