Jump to content

Smygjakt med termisk på dagtid?


Skaubjønn

Recommended Posts

Har vært på hjortejakt i helga med termisk spotter, vi driver nesten utelukkende med smygjakt og det ble fall denne helga også, jakter kun på dagtid.

utrolig hjelpemiddel når man har ett så stort terreng som vi har med høyder opp mot 500 m.o.h vi kan se utover myrene og småskogen, da er det bare så sveipe området med termisk, plotte ut dyra og jakta kan starte. 

 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (5 timer siden):

Er det lettere å finne dyr også om dagen? Blir det mye smyg på steiner som er varmet av sola for eksempel?

Ja mye lettere å se dyr på dagtid. Gråværsdager er best, da er det ikke problem med varme steiner. Men du kommer sikkert til å smyge deg innpå ei maurtue...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En sk spotter gjør at en får med seg mye mer enn hva en ville gjort ellers, dagslys eller ikke. Ofte vil en registrere at det er "noe", så kan en bruke ordinær optikk for å "forske" videre på observasjonen. Synes selv at jakta blir både mer interessant og spennende med en "utvidet" synssans. Uansett hjelpemidler må en komme seg både nær nok og i riktig posisjon uten å støkke viltet, så at det skal være uetisk fremstår som noe merkelig for meg iaf.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (4 timer siden):

De fleste mener det er over grensen med helikopter og droner, og dette er vel i samme divisjon? 

Det er ikke bare over grensen, det er forbudt ved lov! Det jaktetiske ved andre (og lovlige) hjelpemidler får bli opp til den enkelte, synes nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (38 minutter siden):

Det er ikke bare over grensen, det er forbudt ved lov! Det jaktetiske ved andre (og lovlige) hjelpemidler får bli opp til den enkelte, synes nå jeg.

På en måte er jeg enig, men hva som er etisk ok defineres ofte av "folket". 

Eksempel: både hjemmebrenning og heroinsmugling er forbudt, men der veldig mange syns hjemmebrenning er mer eller mindre ok så syns nok de fleste at heroin ikke er det. 

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (3 minutter siden):

På en måte er jeg enig, men hva som er etisk ok defineres ofte av "folket". 

Eksempel: både hjemmebrenning og heroinsmugling er forbudt, men der veldig mange syns hjemmebrenning er mer eller mindre ok så syns nok de fleste at heroin ikke er det. 

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette eksemplet, og særlig ikke i en diskusjon her på Kammeret. Så derfor tar jeg meg den frihet å minne om Forumreglene (utdrag):

 
"Vil vi ha:
- Diskusjon av skyting, jakt, våpen, hjemmelading og relevante tema rundt dette, slik det er regulert i henhold til norsk lovgivning."
 
Jeg skal gjerne diskutere jaktetikk både med deg og andre, men da holder vi oss innenfor lovverkets rammer. (Det gjør jeg for øvrig i diskusjoner utenfor Kammeret også😉!) 
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (19 minutter siden):

Takk for svar! Fint med erfaringer 😊

Er det brukbart i rimelig tett skau? Jeg jakter mest på Sørlandet. Bortsett fra hogstflater er det stort sett ganske tett blandingsskog


jeg synes det fungerer utmerket, selvsagt om man ser mot en tett granskog på 5-600m så kan det være vanskelig, men bildet jeg har lagt ved er dyr som står inni granskog på ca 150m 

de bildene her har jeg tatt på dagen der det fremste dyret til venstre nesten ikke er mulig å se med det blotte øyet.

 

AEC92F7A-507F-4E90-89E6-8AEA75E3C86B.jpeg

248E099E-F846-4E68-9409-57218BA3F6F8.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (43 minutter siden):

Er det brukbart i rimelig tett skau?

Det er det beste som finnes, også i tett skau. Man kan ikke se gjennom ting, men det er ikke rare delen av dyret du må ha fri sikt til, før det synes. Men de beste kikkertene er mye bedre enn de middels.

 

Alt som er mulig å se med en håndkikkert, etter møysommelig gransking, ser du på sekunder, om du scanner over synsfeltet raskt i en termisk kikkert. Det må bare oppleves.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (39 minutter siden):

Takk for svar! Fint med erfaringer 😊

Er det brukbart i rimelig tett skau? Jeg jakter mest på Sørlandet. Bortsett fra hogstflater er det stort sett ganske tett blandingsskog


Jada, men speid ofte for du ser gjerne bare noen glimt inni skogen når den er tett. I begynnelsen får man ofte en a-ha opplevelse når man sniker i tett skog. Dyra kan ofte stå urørlig å temmelig tett på så lenge de føler de har kontroll på situasjonen-særlig hjorten. 
 

Glem kommentarer om etikk, ekkolodd (for lett å fiske med ekkolodd? WTF?) og denslags i tråden. Snikjakt med termisk spotter er en fantastisk spennende jaktform- og vanskelig! 

Skal man legge ned hjortedyr i mengder, er bøjakt mange ganger så effektivt. En god hund gir stort sett også langt oftere felling-særlig på rådyr. Termisk kikkertsikte og nattjakt på bøen vet jeg ikke om hadde gitt meg særlig mye. 
 

Etisk er det også fin jaktform; man sniker og skyter gjerne dyr i ro og mak, uten stress og med mindre risiko for skadeskyting som drivjakt gir. Spotteren gjør det også langt lettere å finne igjen skadde dyr dersom uhellet skulle være ute. I tillegg gir den større kontroll over hvem som befinner seg i skogen og plukker sopp, bær eller hva det skulle være. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (7 minutter siden):


Jada, men speid ofte for du ser gjerne bare noen glimt inni skogen når den er tett. I begynnelsen får man ofte en a-ha opplevelse når man sniker i tett skog. Dyra kan ofte stå urørlig å temmelig tett på så lenge de føler de har kontroll på situasjonen-særlig hjorten. 
 

Glem kommentarer om etikk, ekkolodd (for lett å fiske med ekkolodd? WTF?) og denslags i tråden. Snikjakt med termisk spotter er en fantastisk spennende jaktform- og vanskelig! 

Skal man legge ned hjortedyr i mengder, er bøjakt mange ganger så effektivt. En god hund gir stort sett også langt oftere felling-særlig på rådyr. Termisk kikkertsikte og nattjakt på bøen vet jeg ikke om hadde gitt meg særlig mye. 
 

Etisk er det også fin jaktform; man sniker og skyter gjerne dyr i ro og mak, uten stress og med mindre risiko for skadeskyting som drivjakt gir. Spotteren gjør det også langt lettere å finne igjen skadde dyr dersom uhellet skulle være ute. I tillegg gir den større kontroll over hvem som befinner seg i skogen og plukker sopp, bær eller hva det skulle være. 

 @Ospa oppsummerte dette meget bra 👍

 

Link to comment
Share on other sites

Verdt å nevne er at en termisk spotter har gitt meg masse glede utover selve jakta- på vinteren, våren og sommeren er det veldig artig å observere dyr og fugleliv som man ikke ville sett uten- på mange måter får man ett nytt innblikk i naturen, og lærer stadig nye ting. 
 

En gang jeg satt utover kvelden på sensommeren etter rev (det kom ingen), kunne jeg følge med på alt fra mus på bakken som hamstret frø fra gresset på myra, til rugder og bekkasiner som landet i tussmørket og leitet etter mark. 
 

Samme med rådyr på jordene til gamlingene- de bruker ofte veldig lang tid på å beite/jobbe seg ned til selve jordet- lenge før det blir mørkt. En god time før det mørkner henger de rundt i tetta langs kanten. 

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette eksemplet, og særlig ikke i en diskusjon her på Kammeret. Så derfor tar jeg meg den frihet å minne om Forumreglene (utdrag):

 
"Vil vi ha:
- Diskusjon av skyting, jakt, våpen, hjemmelading og relevante tema rundt dette, slik det er regulert i henhold til norsk lovgivning."
 
Jeg skal gjerne diskutere jaktetikk både med deg og andre, men da holder vi oss innenfor lovverkets rammer. (Det gjør jeg for øvrig i diskusjoner utenfor Kammeret også😉!) 

 

Unnskyld, jeg visste ikke at jeg snakket med en tenåring. Kom tilbake når du har lært litt om livet. 

  • Dont like 7
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (12 timer siden):

For øvrig: folk kan da gjerne diskutere etikk. Men jeg føler meg på ingen måte forpliktet til å svare, selv om noen vil stille spørsmål. Uinteressant for meg

Som det fremgår av en del andre tråder om bruk av slike hjelpemidler på jakt, så er nytt regelverk på gang som forhåpentligvis vil presisere hva som er lov og ikke.

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (18 minutter siden):

Som det fremgår av en del andre tråder om bruk av slike hjelpemidler på jakt, så er nytt regelverk på gang som forhåpentligvis vil presisere hva som er lov og ikke.

Fint, og da regner jeg med at noen lager en tråd om dette hvor reglene han diskuteres :-)

Link to comment
Share on other sites

Høres 

amatør skrev (3 minutter siden):

Spotter. På dagtid har ikke termisk sikte noen fordel. Kan du ikke se viltet i et optisk kikkertsikte i dagslys, kan du heller ikke skyte.

Endrer det hvilket kikkertsikte man har behov for da? For eksempel: Jeg jakter mest med en Zeiss HT 3-12x56. Fantastisk sikte synes jeg, og best på skumringsegenskaper. Men det er kanskje ikke behov for noe som er bra i skumringen, dersom man bruker termisk? Blir det da mindre sikter som blir relevante? Eller kanskje høyere forstørrelse, om man kan oppdage dyr på lengre hold?

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål.

 

Jeg tror egentlig ikke du nødvendigvis oppdager dyr på lengre hold. Du bare oppdager først og fremst flere dyr. Enten dyr som står og trykker, som du hadde gått forbi, eller dyr som stille hadde lusket seg unna.

 

Du skrev dagtid, i første post, beholder du den forutsetningen, så trenger du ikke gode skumringsegenskaper.

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Termiske sikter eller spotter er et verktøy og hvordan verktøyet brukes vil nok variere med forholdene der en jakter. Den store fordelen med termisk utstyr er evnen til å oppdage dyr som står delvis skjermet av vegetasjon eller steder der de går i ett med bakgrunnen. Det at en oppdager at det er dyr et sted forandrer ikke nødvendigvis måten en må snike seg inn på dyret for å få muligheter til skudd. I utgangspunktet ville jeg brukt samme kikkertsikte som ved jakt uten termisk utstyr. Om en bruker termisk kikkertsikte vil en ofte tro at en ser dyret fritt, men det kan være mye kvist og vegetasjon som en ikke registrerer med termisk.  Det er derfor en utfordring å finne rene skuddfelt med termisk. Jeg ville derfor brukt konvensjonelle kikkertsikter om det er lys nok til å se dyret klart. I dårlig lys ville jeg kun skutt om jeg har tatt ut skuddfeltene i dagslys for å sikre at det ikke er vegetasjon i skuddfeltet.   

Jeg har brukt termisk for å se etter dyr på høsten, og selv kalver som hjortekollene har lagt fra seg i kantvegetasjon er det lett å oppdage, tidlig i jakten kan det spare oss for mange feilskytinger på koller som en tror er alene, men som vi finner har melk i juret når vi har skutt dem. Termisk er defor et godt hjelpemiddel for å unngå morløse kalver på hjortejakt.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (31 minutter siden):

Høres 

Endrer det hvilket kikkertsikte man har behov for da? For eksempel: Jeg jakter mest med en Zeiss HT 3-12x56. Fantastisk sikte synes jeg, og best på skumringsegenskaper. Men det er kanskje ikke behov for noe som er bra i skumringen, dersom man bruker termisk? Blir det da mindre sikter som blir relevante? Eller kanskje høyere forstørrelse, om man kan oppdage dyr på lengre hold?

 

Jeg kan ikke se at behovet for skumringskikkert skulle falle vekk ved bruk av en termisk spotter på noe som helst måte. 

Som @Per-S skriver, er det ofte dyrene står delvis dekket av kvist, og det er en fordel om du kan se dette tydelig i kikkerten. 

Her er det også lett å la seg lure til å tro det er rent skuddbilde dersom en bruker ett termisk kikkertsikte. 

 

Med en god termisk spotter oppdager man av og til dyr på lang avstand- særlig dersom terrenget er litt mer av det åpne slaget. 

Jeg skutt to hjort i år som jeg "fant" på over 1km avstand, men dette er i høyfjellsterreng uten tett skog.  

Stort sett, og ved skogsjakt, oppdager man dyrene på mye nærmere hold. 

 

Jeg ville gått for noe med 35mm linse, og en god sensor. 50mm blir fort for smalt synsfelt.

Hickmicro, Infiray etc. Litt usikker på hva som gir mest "bang for the bucks" om dagen.

Pulsar er også veldig bra, men du må plusse på +-20k for samme ytelse. 

Zeiss, Leica etc. er hinsides overpriset, og kun påklistret enn merkelapp med navnet deres så vidt jeg vet. 

 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (2 minutter siden):

Jeg tror egentlig ikke du nødvendigvis oppdager dyr på lengre hold. Du bare oppdager først og fremst flere dyr. Enten dyr som står og trykker, som du hadde gått forbi, eller dyr som stille hadde lusket seg unna.

 

Det du skriver her er hele grunnen til at jeg kjøpte termisk spotter, jeg kommer ikke til å kjøpe termisk kikkertsikte fordi jeg har ingen behov for å skyte på natta. 

Men hele poenget mitt var å oppdage flere dyr for og få flere muligheter, i helga var vi på jakt og spottet over 20+ hjort i terrenget vårt over 3 dager, det endte med mangen gode kjangser, men ett fall. 

Jakta (for min del) er den samme som før, man må smyge seg innpå dyra, hensyn ta alt annet som før, men man får noen flere kjangser. 

ikke minst det å spore opp påskutt vilt som har fluktet fra skuddstedet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 time siden):

Spotter. På dagtid har ikke termisk sikte noen fordel. Kan du ikke se viltet i et optisk kikkertsikte i dagslys, kan du heller ikke skyte

Det er ikke noen motsetning mellom å oppdage viltet med en termisk spotter og å kunne se det i kikkertsiktet.  Forresten har jeg mange ganger oppdaget vilt i en vanlig håndkikkert, og ikke klart å se det i kikkertsiktet. Det samme vil hende med termisk, men det betyr ikke at termisk ikke er en fordel. 

Termisk kan i prinsippet ikke oppdage dyr du ikke kan se med vanlig optikk ( i dagslys) men det tar ofte mye kortere tid å finne/ oppdage dem med termisk.

 

Per-S skrev (44 minutter siden):

Det er derfor en utfordring å finne rene skuddfelt med termisk. Jeg ville derfor brukt konvensjonelle kikkertsikter om det er lys nok til å se dyret klart. I dårlig lys ville jeg kun skutt om jeg har tatt ut skuddfeltene i dagslys for å sikre at det ikke er vegetasjon i skuddfeltet.   

Dette er et meget viktig poeng.

 

Den største "fordelen" med termisk spotter er nesten at man kan ha den med alltid, også utenom jaktsesongen og om natt/ kveld, og en lærer utrolig mye om hva dyrene driver med som en ikke ellers ville sett.

 

 

Ospa skrev (32 minutter siden):

Jeg skutt to hjort i år som jeg "fant" på over 1km avstand, men dette er i høyfjellsterreng uten tett skog

Dette er dyr som man ville oppdaget i spotteskop eller med kikkert, men det er mye mer krevende, og krever trening og tid. En annen ting er at termisken (om du bruker vanlig kikkert også) lærer deg å se etter hoder, ører, og rygger i landskapet - ting som ikke er et helt dyr, men som ER et dyr. Dette er ting som tar utrlolig mye lenger tid å oppdage, og å lære seg å se etter med konvensjonelle metoder. 

På mange måter tror jeg de opplevde det på samme måte da de begynte å bruke vanlige håndkikkerter på jakt.

 

fredriko skrev (26 minutter siden):

ikke minst det å spore opp påskutt vilt som har fluktet fra skuddstedet. 

Helt sant. Et rådyr som spurter 30m på feil plass kan være 3 timer leting, med termisk - 10s. Og du ser blod på bakken - om du nå ikke var for langt unna og det tok en time å gå til skuddplassen ;) 

 

Ospa skrev (32 minutter siden):

Zeiss, Leica etc. er hinsides overpriset, og kun påklistret enn merkelapp med navnet deres så vidt jeg vet.

Det siste vet jeg ikke, men du betaler 60-80% mer for samme ytelse. Jeg har prøvd flere / alle (Leica, Zeiss, Hikmicro, Infiray, Pulsar) 2 eller 3 merker ved siden av hverandre, og de som har samme type sensor har stort sett samme ytelse. 
Objektiv, grunnforstørrelse og funksjoner varierer, og om du får et godt tilbud varierer, men jeg vil si at rent ytelsesmessig - altså hva du ser i bildet - så er de "same shit" når sensoren har samme specs.

640x512, 17µm, 35mK

384x288, 17µm, 35mK

640x512, 12µm, 35mK

384x288, 12µm, 35mK
384x288, 12µm, 20mK

640x512, 12µm, 20mK

 

Mulig det fins noen som er 640x580 også, mener jeg har sett det, men husker ikke hvilke.

 

Oppløsningen er grei, du vil ha mest mulig. Ikke se for mye på monitorens oppløsning, det er sensoren som ser. 1288x1024 fins - men tenk 10-20x på prisen...
Pixel pitch gjør egentlig bare at at man kan ha et mindre objektiv, eller et mer lyssterkt et som er like stort.

Temperaturoppløsingen gir på mange måter kontrasten i bildet, og hjelper veldig på å finne ut hvor i det optiske bildet man faktisk ser noe i det termiske. Det fins jo også spottere som har både termisk og optisk sensor, og man kan se i enten optisk, termisk, eller blande.

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (15 minutter siden):

Det er ikke noen motsetning mellom å oppdage viltet med en termisk spotter og å kunne se det i kikkertsiktet.

Nei, oppfattet du meg slik?

 

Poenget mitt er om man ikke greier å se viltet i et vanlig optisk kikkertsikte på dagtid, men kan se det i termisk kikkert, så står dyret allikevel inne i vegetasjon slik at det er uforsvarlig å skyte første skuddet på slik vilt.  Samme som @Per-S beskrev.

 

Per-S skrev (49 minutter siden):

Om en bruker termisk kikkertsikte vil en ofte tro at en ser dyret fritt, men det kan være mye kvist og vegetasjon som en ikke registrerer med termisk.  Det er derfor en utfordring å finne rene skuddfelt med termisk.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (56 minutter siden):

...., tidlig i jakten kan det spare oss for mange feilskytinger på koller som en tror er alene, men som vi finner har melk i juret når vi har skutt dem. Termisk er defor et godt hjelpemiddel for å unngå morløse kalver på hjortejakt.

Ja, og siden vi var inne på det jaktetiske i starten på denne tråden: Termisk spottere brukt i en slik sammenheng tar hjortejakten til et høyere etisk nivå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (25 minutter siden):

Dette er dyr som man ville oppdaget i spotteskop eller med kikkert, men det er mye mer krevende, og krever trening og tid.

Absolutt- men uansett hvor trent man er; å spotte en hjort på 1.5km som ligger nede, og er delvis er dekket med vegetasjon tviler jeg på er veldig sannsynlig.. Kanskje noen hadde klart det etter å brukt hele dagen på å sitte å spotte- men ikke fan om man tar med seg tripod og en gedigen spotter langt innpå snaufjellet, hvor man går 1-2 mil om dagen på jakt.

Jeg klarte i alle fall ikke å se kolla liggende med tofot, 18x forstørrelse og helt stille.

Det var noe brunt bak busken der, men var det hjort, rev, bjørn, jerv, rein, elg eller en kar i brun genser som tar seg en pause? 

Etter å flyttet meg over til en annen del av terrenget, og inn på en snau km kunne jeg se det var hjort. 

 

I helga lå jeg også å så på ett dyr som lyste opp mot meg på ei hylle trehundre meter unna. Det var noe dekket av vegetasjon, og først lurte jeg på om det kunne være storfugl. Det skumret på. Etter ti min intens kikking med kikkerten så jeg ørene, og svak silhuett mot bakgrunnen. Dekket av en trestamme over mesteparten av kroppen og kun deler av hals/hode synlig. Tok lang tid å finne ut om det var en elg eller hjort. Her hadde man nesten garantert ikke funnet noe som helst uten termisk. 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (33 minutter siden):

 

Poenget mitt er om man ikke greier å se viltet i et vanlig optisk kikkertsikte på dagtid, men kan se det i termisk kikkert, så står dyret allikevel inne i vegetasjon slik at det er uforsvarlig å skyte første skuddet på slik vilt.

Poenget mitt er at det fins en mengde situasjoner der du KAN SE, men ikke OPPDAGER dyret i vanlige kikkerter. Ref. det @Ospa sier.

 

Ospa skrev (17 minutter siden):

I helga lå jeg også å så på ett dyr som lyste opp mot meg på ei hylle trehundre meter unna. Det var noe dekket av vegetasjon, og først lurte jeg på om det kunne være storfugl. Det skumret på. Etter ti min intens kikking med kikkerten så jeg ørene, og svak silhuett mot bakgrunnen. Dekket av en trestamme over mesteparten av kroppen og kun deler av hals/hode synlig. Tok lang tid å finne ut om det var en elg eller hjort. Her hadde man nesten garantert ikke funnet noe som helst uten termisk. 

Jeg har gjort lignende, og skutt dyret som lå på hylla. Jeg ville nok funnet det med spotteskop - som jeg hadde med, men det ville tatt mye lenger tid. Til å begynne med var det kun hodet som var synlig. Jeg studerte dyret i over en time i spotteskopet. Man ser reflekser i øynene på et rådyr, og at det blunker... Uansett ser en forskjell på ulike dyr veldig greit med 20-60x80 Swarovski. Til slutt skjøt jeg bukken, kanskje en halvtime etter at jeg hadde byttet fra spotteskop til kikkertsikte.

Noen vil sikkert kalle hele seansen uetisk, av flere grunner, det må de gjerne. Men jeg kan ikke se at den termiske spotteren skal være noe verre enn spotteskopet, som alle vel aksepterer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det meste er vel skrevet her allerede. Bruk av termisk spotter i tett skog vil ha begrenset rekkevidde pga trær/blad, men allikevel vil en oppdage dyr tidligere enn med vanlig kikkert. 
Kan ta et eksempel fra noen uker siden. Hadde bare kalv igjen på kvoten. Har ei bratt li med tett kratt og steinur ca 500m unna gården. Med spotter så jeg 3 dyr oppi der i løpet av sekunder. Greide ikke å se noe med vanlig kikkert uansett hvor mye jeg prøvde. En jaktkompis bestemte seg for å snike på dyrene og jeg dirigerte han ved hjelp av tekstmeldinger. Etter lang tid med mye dirigering var han inne på ca 20m hold og først da så han dyr. Tror han trodde han smøg på steiner i perioder. Han fikk etterhvert sett 2 koller og spissbukk som lå nede, men dirigeringen min stemte ikke helt med det han så. 

Etterhvert ble et dyr han ikke så, men som jeg hadde prøvd å forklare han hvor var støkt. Det reiste seg da 6 dyr som jeg så klart i spotteren, 3 koller, 2 kalver og spissbukken. Desverre sto det dyr imellom kalvene så ingen skudd ble avfyrt før de stakk avgårde. Jeg kunne så følge dem mange hundre meter bortover veldig enkelt. Dersom han hadde skutt og dyret hadde løpt et stykke kunne jeg også enkelt dirigert han mot evt fall. 
Han hadde uansett sin livs mest spennende jakt uten at det ble fall, det var nesten like spennende for meg. 
Som mange andre skriver så er det også et kjempehjelpemiddel for å finne dyr som er påskutt. 
Identifisering av dyr er det relativt uegnet til og en må ha kikkert i tillegg for dette. 

Off topic og min personlige mening:

Jeg antar og håper at det blir endring i regelverk ganske snart. Termisk kikkertsikte har utfordringer med både å se kvister og å se forskjell på dyr med risiko for feilskyting. 
IR kikkert er pr nå ulovlig pga kunstig lys, Termisk lovlig. IR kikkert gir mye klarere identifisering av dyr, samt at en ser evt kvister i veien ekstra godt. 
 

Enten bør både IR og Termisk bli lov å bruke til kikkertsikte for nattjakt, eller så bør begge deler bli ulovlig. 
Termisk spotter håper jeg en fortsatt får lov å bruke da det kan gjøre ting tryggere og lette ettersøk.
Jeg vil ikke noengang ha termisk kikkertsikte selv og bruker heller ikke IR i Norge. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (52 minutter siden):

Poenget mitt er at det fins en mengde situasjoner der du KAN SE, men ikke OPPDAGER dyret i vanlige kikkerter. Ref. det @Ospa sier.

Når du skriver med store bokstaver virker det som vi er uenige, men jeg kan ikke se at vi er uenige i det hele tatt.

 

Man kan skyte hvis man kan se dyret i et optisk kikkertsikte. Om man derimot ikke kan se dyret i et optisk kikkertsikte, mener jeg man ikke kan skyte, selv om man ser dyret i et termisk kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 time siden):

Om man derimot ikke kan se dyret i et optisk kikkertsikte, mener jeg man ikke kan skyte, selv om man ser dyret i et termisk kikkertsikte.

Det kan jeg være enig i. Her er det en helsikes masse om og men, som innbefatter trening og erfaring, kikkertens kvalitet, "rules of engagement"...

Sitter du i et tårn midt på et jorde, og det fylles opp med villsvin rundt deg - så går det fint an å skyte om det er så mørkt som i ei negerræv og du ikke kan et optisk kikkertsikte engang...

Termiske sikter, og egentlig IR-lysforsterkere også, lager helt nye problemstillinger og åpner nye tabber man kan gjøre. Men en spotter ser ikke noen problemer eller ulemper med. Ungene syns det er gøy å finne rådyr om natta også. Man finner pinnsvin, og bortkomne kaniner og katter, varme hjullager, bremser, lekke vinduskarmer og varmgang i el-anlegget. Termisk er morsomt.

 

Stihl Crazy skrev (25 minutter siden):

Kjem det til og komma ein avklaring på sikter som pard og liknande?

Neppe i denne tråden ihvertfall ;)

 

amatør skrev (1 time siden):

Når du skriver med store bokstaver virker det som vi er uenige, men jeg kan ikke se at vi er uenige i det hele tatt

Det er mulig jeg misforstod den første kommentaren din. Tror ikke vi er nevneverdig uenige egentlig. 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 minutter siden):

Men en spotter ser ikke noen problemer eller ulemper med. Ungene syns det er gøy å finne rådyr om natta også. Man finner pinnsvin, og bortkomne kaniner og katter, varme hjullager, bremser, lekke vinduskarmer og varmgang i el-anlegget. Termisk er morsomt.

 

Amen!

Løp & kjøp er vel enden på visa @Skaubjønn !

Her er det mye moro for pengene (så lenge du legger i nok penger)- både til jakt og andre ting. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (17 minutter siden):

Sitter du i et tårn midt på et jorde, og det fylles opp med villsvin rundt deg - så går det fint an å skyte om det er så mørkt som i ei negerræv og du ikke kan et optisk kikkertsikte engang...

Selvsagt.

 

Men slik jeg oppfattet @Skaubjønns spørsmål, dreide det seg om på dagtid i dagslys. Kan man ikke se viltet i et godt optisk kikkertsikte i dagslys skal man ikke skyte. 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (11 minutter siden):

Jeg smyger i skumring, der klart fordelene med termisk kikkert da. Og fortsetter gjerne med smyg / støkkjakt utover dagen. Gleder meg til å teste nytten av termisk da! 

 

Det er slik vi også jakter, og senest på Lørdag så gikk vi ut kl 07:00 da det var helt mørkt, observerte 3 dyr ( 1 spiss og 2 koller) ved første sveip med termisk spotter, planla hvordan vi skulle "angripe" og jobbet oss nærmere viltet, uheldigvis så klarte jeg å støkke dyra på lengre avstand en ønskelig å vi missa sjansen, men de dyra hadde vi aldri sett med vanlig optikk helt garantert. 

Jeg kjøpte Infiray E6 Pro V3, meget fornøyd med den, klarer å se vilt ut til 5-600 meter selv om det er 20*C å lyse dagen, selvsagt så vil man smyge innpå noe steiner og maurtuer, men lærer fort hvordan man skal lese bildet i den termiske kikkerten, beste investeringen jeg har gjort jaktrelatert på mangen år.

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...