Jump to content

Hytteprodusentene sliter


Target

Recommended Posts

Kanskje ikke helt uventet? Jeg har fulgt med utbyggingen av Myrkdalen de siste 16 årene, og har problemer med å forstå etterspørselen etter hytter og leiligheter der. Men så er jeg da ingen racer på nedoverski heller, og på hytta ønsker jeg mest å ha fred og ro rundt meg. De mest groteske utbyggingene jeg har sett er dog i Hemsedal og i Rauland.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

For Villreinen er det kanskje bedre at hytter konsentreres i hyttebyer, med bra fortetting. I forhold til at de samme hyttene skulle spredes utover større areal ? 

 

Det sagt så hadde nok det blitt lite interessant for byfolk, tror de føler seg mest komfortabel med minimum 2-3 naboer innenfor 50 metersgrensa. 

Link to comment
Share on other sites

For å spore av litt igjen: Nå har Støre & Co skjerpet ambisjonen om Norges CO2-reduksjoner til klimatoppmøtet i Egypt. Det må vel bety en ytterligere akselerering med å elektrifisere sokkelen, samt alt som finnes av biler, maskiner og utstyr som drives av fossile energikilder? Jeg håper det som klima- og miljøministeren antyder om å nå målene gjennom samarbeid (Eide: Klimakuttene kan komme i samarbeid med EU | ABC Nyheter) også omfatter lagring av CO2. Som nevnt lenger framme i tråden er vi jo i ferd med å bygge en rørledning for import av CO2 fra kontinentet som vi skal tjene penger på å lagre.

 

Ellers ble det jo også nevnt tidligere at det vi produserer av olje og gass skal brennes et eller annet sted uansett. Det er vel ikke helt riktig, da størrelsesorden 20-25% (mener jeg å ha lest) inngår i ymse kjemiske produkter (f. eks. produkter til overflatebehandling som maling og lakk, mm.) samt som råstoff til framstilling av ulike plastmaterialer. Jeg tror "folk flest" er lite kjent med dette når de dømmer olje- og gassvirksomheten nord og ned. Jeg er blant dem som mener at det vi produserer på sokkelen egentlig er altfor verdifullt til at vi bare skal brenne det. Men da må vi få fram andre energikilder😉.

 

Edit: Og bare for å unngå misforståelser, jeg er altså ikke for at vi skal bruke "ren og grønn" elkraft for å få ned utslippene fra olje- og gassproduksjonen.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Bäke skrev (15 timer siden):

Mulig det. Kommer an på hva man sammenligner med.

Jeg traff for litt siden en eldre tysker som flyttet til Norge tidlig på 1960-tallet for å arbeide her for et tysk firma.  Hans oppfatning  var at Norge på den tiden var  fattig sammenlignet  med Vest-Tyskland.

Ja, Norge hadde vel lavere BNP pr kapita en de rikeste i vesteuropa til ut på 80-90 tallet, men oljen har også vært en sovepute og til dels vært til hinder for utvikling av teknologi og industri. Hvem vet hvor vi hadde vært uten oljen og fisken? Men, dette blir kontrafaktisk historie.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (2 timer siden):

Byfolk er selvsagt en like ensartet gruppe som bygninger. 

 

Det er nok noen som har omtalt "byfolk" i temmelig omtrentlige og kanskje nedsettende former før også. Jeg kommer i hu følgende formulering, fra vår store nasjonaldikter, Bjørnstjerne Bjørnson:

 

Sitat

   -  byfolk og deres hemhorroider -

 

Polardego skrev (53 minutter siden):

Hvem vet hvor vi hadde vært uten oljen og fisken?

 

"Fiskealderen" startet omtrent 1.000 år før "oljealderen". Her midt i landet fikk biskopen i Nidaros kontroll med fiskehandelen, slik som han, og biskopen i Hamar, allerede hadde kontroll med handelen med jern. Dette var en viktig del av finansieringa av domkirka i Trondheim (og også på Domkirkeodden i Hamar), og at Nidaros fikk slik makt og innflytelse at biskopen avanserte til erkebiskop i 1152/53. Og en vesentlig årsak til den såkalte (feilaktig kalt?) "400-års-natta", dansketida, var at de tyske hanseatene etterhvert fikk kontroll med fiskehandelen.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Polardego said:

......men oljen har også vært en sovepute og til dels vært til hinder for utvikling av teknologi og industri. ...........

Herre min hatt. 😄  Vi er verdensledende på utrolig mye teknologi, både under vann, på vann, over vann, og i luften med- nettopp på grunn av olje og gassindustrien.  Start med Kongsberggruppen- og beveg deg opp langs vestlandskysten. I forhold til folketall blir andre nasjoner smågutter å regne.  Men vi skryter ikke av det til hvermansen.

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

@Polardego gode poenger du kommer med. @asterix hvis du synes Polardego er helt bak mål så søk på «ressursenes forbannelse», «hollandsk syke» osv. Nylig forskning fra Norge: https://www.frisch.uio.no/om-oss/arrangementer/Mork_2022h.html 

 

Vi er fremdeles veldig høyt oppe på verdiskaping per innbygger, men flere land uten naturressurser har tatt oss igjen. Det er mye flott med norsk olje og gassnæring, men mye hype og. Alle vestlige land er verdens beste på mye rart. 

 


 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

erikraude skrev (På 2.11.2022 den 13.42):

Er det noen konspirasjonsteorier du unngår å spre?

 

I dag har vi, tilfeldigvis, mottatt brev fra rektor om at grendeskolen vår skal legges ned. FNs bærekraftmål blir eksplisitt nevnt som medvirkende årsak i 2 separate avsnitt - det er altså ingen misforståelse - og dette kommer langt på vei til å ta knekken på bygda vår. 

 

Det er altså ikke jeg som er konspirasjonsteoretiker.

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (2 timer siden):

Men vi skryter ikke av det til hvermansen.

 

"Typisk norsk å være god" sa vår landsmoder - oppblåst og skrytsam. Tror det var I samband med noe "ski" sammenheng... der vi snart kun konkurere  med oss selv.

Norge er på mange måter et u-land - vi har mye naturressurser som vi selger som råvarer og lar andre land - med mer teknisk kompetanse - foredle og  kjøper tilbake som ferdige produkter. 

Ja, vi har oljen og mange ganger tenker jeg hva iall verden skulle vi gjort uten den...

Se til vårt naboland Sverige.- De har ingen olje, men de har et imponerende veinett der de kan ferdes helt uten å betale bompenger - de bygger sine egne (og populære ) biler,- ja til og med egne fly produseres innom landet. 

 

Neida, vi er langt ifra verdens navle selv om vi så gjerne vil agere som...

 

..

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, asterix said:

..... og mesteparten av de på Stortinget aldri har gjort ett dagsverk, er det rimelig logisk at verdiskapningen pr innbygger går ned. Kapitalen rømmer landet. 

Er ikke uenig med mange av dine betraktinger bobby, men å dra frem Sverige som et godt eksempel- er vel ikke akkurat treff i svartn på skiva. 😁 

Link to comment
Share on other sites

En Sauer og en  svensk 8,4 Dl vil nok være tett på innertier ja.😄

Påstanden var at Norge er i bakleksa på teknologi, utvikling og industri i forhold til Sverige. Sverige er høyt oppe både på BNP, utdanning og teknologi pr innbygger- men de skårer dårligere  enn Norge på alt dette, +mye annet. Derfor mener jeg at Sverige ikke var et spesielt godt eksempel. Jeg  jobber i/for Norsk industri- og kjenner litt til hva vi faktisk produserer og utvikler i dette landet- og jeg er mektig imponert. En tur innom her er alltid et høydepunkt: https://www.kongsberg.com/no/   Men de aller fleste kjenner nok ikke til hvor høyt oppe vi faktisk er på utrolig mye teknologi og industri- vi er jo nærmest jantelovens land. Jeg prøver derfor å snakke frem vår teknolog og nasjon- ikke rakke ned på den.🙂

Edited by asterix
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Det har du helt rett i. Og alle som er i arbeid i hele Norges land er mindre en antall innbygere i en middels Tysk by. Likevel konkurrerer/slår vi de ned i støvlene på enkelte områder 🙂 https://meny.no/oppskrifter/ost/om-ost/verdesmesteren-kraftkar/

 

Verd å lese: https://ksu.no/artikler/kronikk/115021-regjeringen-utforer-drenering-og-arelating?fbclid=IwAR3YeJbpvsePWnPJO84WlYtcAnfOHC9sVo5TfwlaufqFSuDZh0KZn2ecdqM

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
On 11/3/2022 at 8:48 PM, bobby said:

 

"Typisk norsk å være god" sa vår landsmoder - oppblåst og skrytsam. Tror det var I samband med noe "ski" sammenheng... der vi snart kun konkurere  med oss selv.

Norge er på mange måter et u-land - vi har mye naturressurser som vi selger som råvarer og lar andre land - med mer teknisk kompetanse - foredle og  kjøper tilbake som ferdige produkter. 

Ja, vi har oljen og mange ganger tenker jeg hva iall verden skulle vi gjort uten den...

Se til vårt naboland Sverige.- De har ingen olje, men de har et imponerende veinett der de kan ferdes helt uten å betale bompenger - de bygger sine egne (og populære ) biler,- ja til og med egne fly produseres innom landet. 

 

Neida, vi er langt ifra verdens navle selv om vi så gjerne vil agere som...

 

..

 

 

Hva veinett angår - så er det jo meget interessant å sammenligne et fjord- og fjelland med spredt befolkning, kontra et forholdsvis flatt land med rimelig kondenserte befolkningssentra...

 

Jeg er faktisk delvis enig med den kritikken - men et problem i sammenhengen er jo at Norge har en forholdsvis unik kombinasjon av geografi og befolkningsmønster, slik at en sammenligning, i allefall i Europa, blir av begrenset verdi. Et større problem for datagrunnlag her, dersom man altså ikke sjekker spesifikke datakilder, er at mindre, spesialiserte bedrifter bare skrives om i sine felt, mens de store svenske, som f.eks Volvo, Scania, svensk flyindustri, etc., skrives om i de generelle bladene og media...

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...