Jump to content

Nybegynnerhjelp: Hagle med enkelt løp?


qet

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg tok jegerprøven nå i høst, og gleder meg til å begynne å jakte.

Jeg har vært med på rypejakt noen få ganger, og det er primært dette jeg ønsker å bruke hagla til.

Har skutt relativt lite, og veldig usikker på hvor mye jeg kommer til å jakte.

Da jeg er student har jeg svært lite å rutte med økonomisk, og ønsker en så billig hagle som overhodet mulig, først og fremst for å få så lav engangsutgift som mulig, men også fordi jeg er usikker på hvor mye den kommer til å bli brukt.

 

På min søken etter våpen på internett kom jeg over denne og lurer på endel ting vedrørende denne hagla.

Er hagler med ett løp fullstendig verdiløse i jaktsammenheng, eller kan dette være en grei nybegynnerhagle?

 

Kom gjerne med innspill, meninger, tips og råd - alt er av interesse :)

 

På forhånd takk:)

 

Update: Nå skal linken funke?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Se det ja! :lol: Feide pekeren over hele teksten for å finne linken jeg, men nå begynner det å bli seint på natta og da! :wink:

 

Jeg felte min første rype med en slik enkeltløper. Da det smalt stod jeg med forskjefte i den ene hånda, kolbedelen i den andre mens løpet lå på bakken! :mrgreen: Men det var ei lånt hagle som var slitt og raklete i sammenføyningene. Dette er sikkert et glimrende begynnervåpen (lett, ikke minst), men ville heller gått for en brukt dobbeltløper enn denne....

Link to comment
Share on other sites

Se det ja! :lol: Feide pekeren over hele teksten for å finne linken jeg, men nå begynner det å bli seint på natta og da! :wink:

La oss kalle det tidlig morgen... :wink:

 

Dette er sikkert et glimrende begynnervåpen (lett, ikke minst), men ville heller gått for en brukt dobbeltløper enn denne....

Enig med Ranger her... Tror du får mer glede av en dobbeltløper. :)

Link to comment
Share on other sites

Ta deg en kvelds/helgejobb og kutt ned litt på fest og moro et par måneder, så får du spart opp til en grei dobbeltløper i 12/76. Da har du ei hagle som kan brukes til alt. Enkeltskudd hagle er et unødvendig handicap mener nå jeg... Hvis det i fremtiden viser seg at du ikke trenger den, kan du selge børsa.

Link to comment
Share on other sites

Hva med denne, ligger til salgs her på forumet?

 

Nesten ubrukt o/u star baikal 12/70 selges. Den ble ble kjøpt for ca. 7 år siden (som utstillingsmodell), har max blitt avfyrt 50 skudd. Tror ikke den er godkjent for stål. Veldig fin hagle.

 

Selges 1500,-

Link to comment
Share on other sites

Har du undersøkt med slekt og venner om ikke noen har ei hagle stående i et kott eller klesskap som du kan låne mens du sparer til en dobbeltløper? Tror du snart blir lei det enkle løpet, så vil ikke anbefale å legge så veldig mange kronene i ei slik børse, prøv først å finne ei brukt iallfall.

Jeg startet min "karriere" med ei enkeltøpet AYA med full trangboring. Det betydde at skulle det bli noe i sekken så kunne ikke det ene skuddet en hadde til rådighet slenges av gårde på måfå for å følge på med oppfølgingsskudd. Tror ikke jeg ble noen dårligere haglsskytter av å starte med en enkeltløper.

Link to comment
Share on other sites

eller du kan kjøpe en brukt enkeltløper for 300 og angre på det siden. :lol:

 

går du for den staren til 1500 får du solgt den for det samme du har gitt om du skulle gå lei/ikke jakte mer/få deg sur kjærring med to unger/begynner å samle på frimerker osv. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eller kansje en remmington 870! Det er en meget god pumpehagle

med slitestyrke og bruksverdi til "Beretta" priser!

 

Her har du et ganske godt tilbud:http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10101&prodid=5858

 

Har selv en Benelli Nova pumpehagle. Den koster et par høvdinger mere enn

870'en. Er svært fornøyd med denne, og jeg har ikke møtt noen med dobbeltløper eller

halvauto som har sluppet 2 skudd etter "vilt" Fortere en hva man klarer med pumpen.

Etter litt trening lader mann på rekylen, og da går det noe :D

Link to comment
Share on other sites

[...] automatisk sikring[...]

 

Hvor stor, om noen, sikkerhetsgevinst man får av en automatisk sikring er det delte meninger om. Jeg vil påstå at en slik er mer til skade enn til nytte for en nybegynner, det er når du er fersk du trenger å lære gode rutiner og være bevisst hva du gjør. Da er det bedre med manuell sikring som man aktiverer hver gang man vil ha sikringen på, enn å sløve rundt å stole på automatikken. Når man derimot er blitt gammmel og åreforkalket kan det kanskje være greit med litt automatikk som retter opp der man glemmer...

Link to comment
Share on other sites

[...] automatisk sikring[...]

 

Hvor stor, om noen, sikkerhetsgevinst man får av en automatisk sikring er det delte meninger om. Jeg vil påstå at en slik er mer til skade enn til nytte for en nybegynner, det er når du er fersk du trenger å lære gode rutiner og være bevisst hva du gjør. Da er det bedre med manuell sikring som man aktiverer hver gang man vil ha sikringen på, enn å sløve rundt å stole på automatikken. Når man derimot er blitt gammmel og åreforkalket kan det kanskje være greit med litt automatikk som retter opp der man glemmer...

 

Som jeg skulle sagt det selv! Det er bra å lære på seg den vanen å med en gang sette på

sikringen etter lading/eller avfyring. Dette er noe en og en hver burde klare! Og jeg regner med at de fleste med automatsikring titter ned på den opp til flere ganger i løpet av

jakturen. dette kan i alle fall lønne seg! Men dette er noe man bør tenke på før man har 36

gram haggel i leggen og en ødelagt jegerkariere :!:

 

Men nå skal vi ikke skremme nybegynnerne her! Løp å kjøp deg en hagle og dra til skogs

å begynne å drive med jakt :D Det er en fantastisk måte å oppleve naturen på :D Men hele tiden, tenk sikkerhet!

Link to comment
Share on other sites

undersøkte litt her og fant en pumpehagle i 12/89 til 1999,- NY Pedersens Vaabenlager har en EGE SILAH http://nettbutikk.pvas.no/ vet ikke noe om den men er sikkert grei og funker til ditt bruk, ville ikke anbefale 1 skudds hagle da dette er noe du vill angre på fra daq 1.. lykke til med en handel og jakten fremover og husk det er ennå en del rypejakt igjen før vi må inn i sommerpausen :wink::wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, skjønner at enkelte hjerter banker for pumpehagler her, men personlig synes jeg det blir litt for "cowboy" for rypejakt:P (men hva vet vel jeg?:/)

Ser ut som jeg ender opp med en rimelig Baikal O/u 12/76, utrolig uorginalt og kjedelig, men forstår det som at det er et våpen som tåler en trøkk og som er allsidig, rett og slett et greit nybegynnervåpen.

 

Krysser fingrene for at dette går i orden før sesongen er helt ferdig :D

 

Takk for all hjelp:)

Link to comment
Share on other sites

undersøkte litt her og fant en pumpehagle i 12/89 til 1999,- [...] vet ikke noe om den men er sikkert grei og funker til ditt bruk, ville ikke anbefale 1 skudds hagle da dette er noe du vill angre på fra daq 1 [...]

 

Tja, er det bunnskarpt våpenbudsjett ville jeg heller valgt en Baikal enkeltløper, enn en slik pumpehagle. Såpass overaskende billige våpen (og det meste annet overraskende billig også) er gjerne "greit nok", men man må regne med mye frustrasjon på veien. Smådeler som brekker, utkastere som ikke funker, magasinløsninger som er lite pålitelige etc, med påfølgene retur til forhandler og besøk hos børsemaker. For all del, det kan være en helt knall sak, men på tynt studentbudsjett og som nybegynner ville jeg holdt meg unna.

 

Startet forresten selv med enkeltløper (marlin goose gun) med boltmekanisme og 91 cm løp. Den var den eneste hagla jeg hadde i 10 år, den har vært med på ett 3 siffret antall sjøfugljakter og har jeg også slept den rundt på rypejakt ett par ganger. Med enkeltløper blir man gjerne litt forsiktig med hvilke sjangser man prøver på, så det blir mindre fugl med hjem, men også færre skadeskytinger. Nå har jeg supplert med en dobbeltløper, og erfaringen med den er att det oftest enten blir treff på første skudd eller to raske bom...

Link to comment
Share on other sites

Synes det er fornuftig av deg, og er glad for at du ikke er av de som begynner med pumpe fordi det er "tøft"! Mi første hagle var ei Mossberg pumpe, men det var fordi jeg ikke visste bedre og fordi jeg fikk den forsvinnende billig, brukt... :wink:

 

TØFT!

 

Viss du kaller driftsikkerhet!Slitestyrke!Rimelig!Brukervennelig! TØFT!

ja da er det vel det da

 

COWBOY!

 

"store" og mektige bykarer med en Hollan&Hollan på hver sin skulder, med 15 fuglehunder

og 3 skjerpaer til å bære pickpakk, Toppet med en 6pence på skallen!

Det er det jeg kaller cowboyer!

 

 

Ikke en meget brukervennelig pumpe!

Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt...? :shock: Var ikke meninga å tråkke på ei overfølsom tå, og jeg har da vitterlig ikke nevnt noe som innebærer ordet Cowboy, annet enn at faren til bikkja mi er nevnt ved det navnet nederst på innleggene mine! :evil:

 

Når det er nevnt så står ikke en dobbeltløpet Star NOE tilbake for hvilken som helst pumpe når det kommer til driftssikkerhet, brukervennlighet og de andre argumentene du roper ut på en svært så ufin måte!

 

Makan..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt...? :shock: Var ikke meninga å tråkke på ei overfølsom tå, og jeg har da vitterlig ikke nevnt noe som innebærer ordet Cowboy, annet enn at faren til bikkja mi er nevnt ved det navnet nederst på innleggene mine! :evil:

 

Når det er nevnt så står ikke en dobbeltløpet Star NOE tilbake for hvilken som helst pumpe når det kommer til driftssikkerhet, brukervennlighet og de andre argumentene du roper ut på en svært så ufin måte!

 

Makan..... :roll:

 

 

 

nå var det vel ikke deg han siktet til når han skrev cowboy da mann les på andre så ser du hvem han mener der!!! hmmph :evil:

Link to comment
Share on other sites

Star o/u er en av rikets aller mest solgte hagler, får du en sånn i god stand til 1500 og kan leve med egenskapene, er det bare å slå til. Betraktningene om den automatiske sikrings utidighet er forsåvidt gyldige, men det ligger nok noen uskrevne erfaringer bak konstruksjonens vide utbredelse. De fleste av oss gremmer oss ikke mere over elendigheten enn at vi lever med det i stedet for å få fjernet automatfaenskapet.

 

Edit: Jeg kjøpte i sin tid en Aguirre y Aranzabal sideligger av rundt 1960-årgang, men jakter forsvinnende lite med hagle. Får jeg en tiltalende enkeltløper, gjerne kal 16, på hånd til en fordelaktig sum, kommer jeg til å slå til.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er det slettes ikke dumt å starte rypejegerkarrieren med en enkeltløper. Jeg tror at mange nybegynnere som skyter med flerskuddshagler legger seg til en uvane med å brenne av begge skuddene altfor fort. Dersom denne uvanen får fotfeste så har man en fryktelig tung vei å gå for å bli god på doubleer. Etter min erfaring er det også mye lettere å lære seg å skyte double på rype med dobbeltløp enn pumpehagle.

 

Enløpethagle kan absolutt være et fint våpen også for viderekommende. Hvorfor ikke tusle en tur på fjellet med en lett hagle når du vet hvor fuglen sitter og og det er baglimmit på 3 ryper, de er skutt før lunch uansett. En lang dag på fjellrypejakt kan også være fint men en enkeltløper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte med en Baikal enkeltløper på leirduebanen som 12-åring, og selv om det gikk tålig bra ble jeg skuddredd etter en patroneske eller to og skuldra så ut som den var innsmurt med blåbærsaft. Jeg husker en av instruktørene spurte morfarn min om "han ikke hadde andre måter å gi ungene juling på" :D

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er det slettes ikke dumt å starte rypejegerkarrieren med en enkeltløper. Jeg tror at mange nybegynnere som skyter med flerskuddshagler legger seg til en uvane med å brenne av begge skuddene altfor fort. Dersom denne uvanen får fotfeste så har man en fryktelig tung vei å gå for å bli god på doubleer. Etter min erfaring er det også mye lettere å lære seg å skyte double på rype med dobbeltløp enn pumpehagle.

 

Enløpethagle kan absolutt være et fint våpen også for viderekommende. Hvorfor ikke tusle en tur på fjellet med en lett hagle når du vet hvor fuglen sitter og og det er baglimmit på 3 ryper, de er skutt før lunch uansett. En lang dag på fjellrypejakt kan også være fint men en enkeltløper.

Er enig i det! Som også mS sier:

Tja, er det bunnskarpt våpenbudsjett ville jeg heller valgt en Baikal enkeltløper, enn en slik pumpehagle. Såpass overaskende billige våpen (og det meste annet overraskende billig også) er gjerne "greit nok", men man må regne med mye frustrasjon på veien. Smådeler som brekker, utkastere som ikke funker, magasinløsninger som er lite pålitelige etc, med påfølgene retur til forhandler og besøk hos børsemaker. For all del, det kan være en helt knall sak, men på tynt studentbudsjett og som nybegynner ville jeg holdt meg unna.

 

Startet forresten selv med enkeltløper (marlin goose gun) med boltmekanisme og 91 cm løp. Den var den eneste hagla jeg hadde i 10 år, den har vært med på ett 3 siffret antall sjøfugljakter og har jeg også slept den rundt på rypejakt ett par ganger. Med enkeltløper blir man gjerne litt forsiktig med hvilke sjangser man prøver på, så det blir mindre fugl med hjem, men også færre skadeskytinger. Nå har jeg supplert med en dobbeltløper, og erfaringen med den er att det oftest enten blir treff på første skudd eller to raske bom...

 

Jeg var hos Vereide her på forumet for noen dager siden, og vi skøyt leirduer. Traff jeg ikke på førsteskuddet traff jeg nesten ALDRI på andreskuddet. Man lærer å vite hva man treffer eller ei

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg var hos Vereide her på forumet for noen dager siden, og vi skøyt leirduer. Traff jeg ikke på førsteskuddet traff jeg nesten ALDRI på andreskuddet. Man lærer å vite hva man treffer eller ei

 

Der sa du noe jeg ikke har tenkt på! Kan ikke huske å noen gang truffet noe som helst annet enn luft på andreskuddet!

 

Kanskje ingen dum ide å faktisk begynne med en enkeltløper og lærer seg til å treffe med ett skudd først. Tanken på at man har to skudd i dobbeltløper, to skudd i pumpa eller to skudd i halvautoen kan gjøre at man føler seg for sikker på at ett av de to skuddene treffer slik at man ikke er så nøye med å ta seg tid til førsteskuddet. Dessuten blir det da også fort dobbelt så dyrt å skyte med en dobbeltløper fremfor en enkeltløper! Noe å tenkte på i disse Wingmaster-heavyshot-tungsten-vismuth-tider...

 

Det eneste som datt ned i skogen for meg i høst var en orrhane skutt med kombien. Tanken på at jeg bare hadde ett skudd med hagleløpet gjorde at jeg var reservert med skytinga.

 

Ulempen med ettskuddshagler er selvfølgelig at man faktisk har et skudd mindre og at man ikke får skutt double når man har sjansen, men hvor ofte har man en slik sjanse? Svært få ganger i skogen i hvertfall.

 

Så det med nybegynner og enkeltløpshagle, som tråden startet med, kan være en veldig god idè. I tillegg er de ofte billigere enn dobbeltløpshagle, samt at det faktisk, i og med at de er billige, går an å få tak i en dobbeltløpshagle året etter feks om man føler man vil ha to løp likevel. Det er ikke økonomisk ruin med enkeltløps!

Link to comment
Share on other sites

 

Så det med nybegynner og enkeltløpshagle, som tråden startet med, kan være en veldig god idè. I tillegg er de ofte billigere enn dobbeltløpshagle, samt at det faktisk, i og med at de er billige, går an å få tak i en dobbeltløpshagle året etter feks om man føler man vil ha to løp likevel. Det er ikke økonomisk ruin med enkeltløps!

 

Det med prisen er et godt argument, men....

Faktisk er disse i brukt tilstand ofte billigere enn det saksbehandlingsgebyret en førstegangskjøper må ut med for å søke om en slik en :mrgreen:

 

Jeg kan derfor ikke se noen grunn til å foretrekke en slik foran en brukt dobbeltløper i rimelig prisklasse. At en enkeltløper på et senere tidspunkt i karrieren kan være fint som supplement for spesielle jaktformer, er jeg derimot enig i. Med mitt resonnement vil man ha spart rettsgebyret for den dobbeltløperen en skulle kjøpe neste år, og dette utgjør faktisk en 4-5 serier med skudd og duer på min lerduebane... IMHO en mye bedre anvendelse av et begrenset budsjett :)

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke huske å noen gang truffet noe som helst annet enn luft på andreskuddet!
Det kan jeg. Særlig på støkkjakt etter skogsfugl, der man fort lærer seg at skuddet må komme fort som f..., er det ikke direkte uvanlig at fjæra fyker på førsteskuddet uten at fuglen går ned. Da har andreskuddet vært godt å ha som oppfølgningsskudd.

 

Men folk -- og jaktformer -- er forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

Som fersk våpensvinger bør du ha automatisk sikring.

 

 

-L-

 

Jeg er ikke enig i det der!

 

En automatsikring er ikke sikrere enn en manuel! Jeg vil påstå at det er bedre å legge seg opp til en vane å sikre våpenet sitt enn å ikke ha denne vanen, og kun stole på at mekanikken redder deg..

 

Til trådstarter, ser du har fått mange råd. Selv begynte jeg med enkeltløper, og jaktet i mange år med det. Jeg kan ikke se at fangsttallen mine var noe lavere de årene enn da jeg jaktet med dobbeltløper, når man gjor opp status for hele sesongen.

Men når jeg ser hva en enkeltløpet star baikal koster nå for tiden så vil jeg støtte utsagnene om å kjøpe en brukt dobbeltløper i stede.

Link to comment
Share on other sites

Takker nok en gang for masse gode råd og tips:)

 

Har allerede sendt og fått godkjent søknad på ny o/u.

Å kjøpe brukt hadde nok spart meg for en del grunker, men da jeg, som dere kanskje skjønner,

har svært lite peiling på våpen føler jeg at det kanskje er tryggest å kjøpe nytt.

Det blir som om svigermor skulle kjøpt bruktbil på egenhånd.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

skjønner at enkelte hjerter banker for pumpehagler her, men personlig synes jeg det blir litt for "cowboy" for rypejakt

Nuvel. Litt tendensiøst å stemple pumpehagler som "cowboy", kanskje? De såkalte "cowboyene" i "Det ville Vesten" hadde vel ingen pumpehagler. Og tro meg, jeg har faktisk snakket med flere ekte, moderne cowboyer både i USA og Australia, og ingen av dem har pumpehagle. Realiteten er ganske enkel: Jaktvåpenet Remington Model 870 er verdens mest solgte haglegevær.

 

Du gjør ikke noe feil om du kjøper en Rem Mod 870 - eller en Bennelli Nova, for den saks skyld. :)

Link to comment
Share on other sites

Sako 30-06 skrev:
er det ikke direkte uvanlig at fjæra fyker på førsteskuddet uten at fuglen går ned.
Feil ammo? :wink:
Heller feil ved skytter. Når man går i skauen legger man fort til seg en (u)vane med å ha hagla ferdig montert på 0.12 sek (veil.) og la skuddet gå omtrent i samme øyeblikk, for i sju av ti tilfeller er det akkurat så lang tid man har på seg før fuggeln er bakom ei buskegran. Da hender det at svingen ikke er helt som den skal være.

 

Jeg bomma like mye i blytida :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...