Jump to content

Kjøpe en mauser m98 til jakt? Tullet eller innafor?


Pipe

Recommended Posts

En gammel mauser fra 1940 er vel kanskje ikke det beste våpenet å få tak i og spørsmålet mitt er vel om det er delvis idioti å kjøpe.

Tanken er å bruke rifla til rådyr, rev og elg. Min far brukte en slik når jeg startet å jakte, og av nostalgiske grunner hadde det vært gøy å minnes mannen på jakt i symbolsk innføring. Ene jaktfeltet vi har så er det mye skog og vanlig skudd avstand er 10-60m og da tenker jeg at det hadde vært gøy å bruke denne.

Vi snakker naturligvis ikke noe store avstander, men rett og slett jernsikter.

1. Tåler rifla moderne ladninger eller blir det for mye trykk?

2. Hva bør man være oppmerksom på når man eventuelt skal kjøpe?

3. Hvilken presisjon er normal å få ut av de på 100m?

 

 

Link to comment
Share on other sites

1. Ja

2. Rust i pipen

3. Med gode øyne og ladninger så 5-7cm var det jeg greide den gangen jeg holdt på med slike våpen. Nå er det kikkert på Mausern og den samler 2-3 cm om jeg gjør mitt ;) Men ikke start å bygge opp en mauser til bruk av kikkert. Se da heller om du finner en der det er gjort på finn eller hos en forhandler. Er du heldig finner du en med jaktstokk som er bygget om men har de åpnesikter enda. Da får du i pose og sekk :D 

Link to comment
Share on other sites

Du skal ha ganske god fantasi om du mener at en moderne custommauser til godt over 100k er samme rifle som en slarkete utskutt krigsmauser produsert på førtitallet og brukt i skogen frem til du overtar den på Finn til 500 kr..

 

Mitt tips? Kjøp en brukt Sako, Tikka, Winchester, Weatherby, wtf. Det er så utrolig mye bedre utgangspunkt enn en Mauser med rare kikkertmontasjer, ugunstig kolbe, mer vekt enn nødvendig, og unødvendig kontrollert mating.

 

Ole

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (19 minutter siden):

Du skal ha ganske god fantasi om du mener at en moderne custommauser til godt over 100k er samme rifle som en slarkete utskutt krigsmauser produsert på førtitallet og brukt i skogen frem til du overtar den på Finn til 500 kr..

 

Mitt tips? Kjøp en brukt Sako, Tikka, Winchester, Weatherby, wtf. Det er så utrolig mye bedre utgangspunkt enn en Mauser med rare kikkertmontasjer, ugunstig kolbe, mer vekt enn nødvendig, og unødvendig kontrollert mating.

 

Ole

Jeg kommenterte utsagnet om utdatert konstruksjon, som er den mest kopierte av alle!

Link to comment
Share on other sites

Att mauseren er utdanka av dagens rifler hersker ingen tvil. I skapet har jeg mye annet som er mye bedre.... Tanken var dog den at om den tåler moderne ladninger og presisjonen er grei, så er liksom ikke en mauser til 1000 noe big deal. 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (47 minutter siden):

Den tåler alt di får kjøpt av ferdig ammo. Men det er en gammel og utdatert konstruksjon som var bra for 100 år siden men ikke nå lengre. Kjøp deg heller en ny og moderne rifle.

?? Gammel og utdatert! Nå tuller du vel?

 

Ei tohi varjata skrev (33 minutter siden):

unødvendig kontrollert mating.

 

Utdyp gjerne!

 

I mine øyne fortsatt overlegen det meste mtp driftsikkerhet. Med ei pipe i normal forfattning samler den fortsatt 3 skudd innenfor 5 cm, som er godt nok for de fleste jaktformer. 

Grunnkonstruksjonen er alle moderne boltriflers mor og de "forbedringer" som er gjort er ofte heller til det værre. Men original stokk er ikke no å samle på om du vil jakte. 

Som brukt er de alle "gamle mausere" og lite verd i kroner og øre. Finn en som  selger har lagt ned en del penger i, så har du et førsteklasses jaktvåpen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Pipe skrev (1 time siden):

Min far brukte en slik når jeg startet å jakte, og av nostalgiske grunner hadde det vært gøy å minnes mannen på jakt i symbolsk innføring.

 

 

 

De sier den er bra nok og da blir nostalgi viktigere enn om andre våpen er bedre. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En OK Mauser er selvsagt bra nok, og de fåes jo nokså billig, både jaktversjoner og "HV-mausere". Det som er tåpelig, eventuelt, er å kjøpe en for å så forsøke å ruste den opp tim moderne standard, med nytt avtrekk, ny stokk, pipe - folk går jo helt bananas.. Da er det (mye) bedre å kjøpe noe mer moderne.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En Mauser M98 er en fantastisk konstruktion, Fuldt på linje med Ford T og gamle Grå Ferguson traktorer.
Ja der kan kostumbygges meget på disse kasser. Primært fordi disse kasser er dritbillige, og de fleste Bøssemakere kan kitte dele til dem.
Driftsikkerheden på disse, er voldsomt overdrevet. Og den kontrollerede matning, medføre mange knekkede utdragere, og klart reduceret modstandskraft overfor for højt tryk, eller for dårlige defekte hylstre.
At mange mener at den er meget kopieret, er primært fordi den er gammel, og derfor har inspireret mange begyndere indenfor riffelkonstruktion. Ikke egentligt fordi den var så meget bedre, end andre ideer. 
Mange riffelproducenter begyndte med rifler baseret på M98, fordi de var kendte og tilgængelige.
Ingen reelt moderne producenter er ikke gået videre med klart bedre løsninger.
-
Men af en konstruktion, som er 130 år gammel, så er den god

Link to comment
Share on other sites

Det er ingenting som vekker følelser som diskusjoner om mauser m98.

For trådstarter er det viktigst å slå fast at dyrene dør akkurat like raskt for en kule fra en mauser til en tusenlapp som for en rettrekker til 40 lapper. En mauser med omsmidd hevarm på bruktmarkedet kan være et meget godt og billig reservevåpen. Konstruksjonen var "state of the art" til de første tiår av 1900 tallet. Jeg tror Charles Newton var den første som kom med en vesentlig bedre konstruksjon, men den ble vel for dyr. Jeg tror ikke at mauserkonstruksjonen fikk noen alvorlige konkurrenter før på 50 tallet. Husk på at både Winchester og Remington tok utgangspunkt i Mauser konstruksjonen.

De fleste som er for salg er produsert på 30 og 40 tallet og har tysk materialteknologi fra den tid så styrkemessig holder de normale jaktpatroner. Men mauser har ulemper. Magasinet er skreddersydd for 8x57 og fungerer godt med den patronen. De som er ombygd på Kongsberg fungerer bra med 7,62x63 og det er mulig å få grei funksjon med .308 W. Andre patroner ville jeg vært skeptisk til uten å ha prøvd våpenet. Løpene i 7,62x63 som ble montert på Kongsberg er av god kvalitet og gir samlinger fullt på høyde med vanlige jaktrifler. 

Så om du vil ha en mauser så er det ingen dårlig jaktrifle, og det er et billig alternativ.

En Kongsberg ombygd til 7,62x63 med omsmidd hevarm og ny stokk var det jeg ville ha sett etter. En pris på 2000-2500 om det er i god stand, og om ikke ville jeg kjøpt et annet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har sikkert hatt 10-12 mauser M98 eller avarter av den opp gjennom årene. I dag har jeg ingen og det er en grunn til det, nå finnes det bedre saker en kan bruke. Men skulle jeg først kjøpt en mauser hadde jeg sett etter en M67. Den har da i det minste et brukbart avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (13 minutter siden):

Men skulle jeg først kjøpt en mauser hadde jeg sett etter en M67. Den har da i det minste et brukbart avtrekk.

M67 er bra låskasser og fin hevarm, men avtrekket er standard mauseravtrekk på mange, danskeavtrekk eller KV avtrekk var tilleggsutstyr. Men hovedproblemet med de er at løpene oftest er mye slitt på de som er på bruktmarkedet og i tillegg er kolben ingen god jaktkolbe og da blir det ekstrakostnader. En k98F1 finnes ofte med nesten ubrukte løp og med brukbar jaktkolbe og da er det tut og kjør uten ekstrakostnader.

Link to comment
Share on other sites

Alle M67 jeg har vært borti har hatt KV avtrekk. Og jeg vil påstå at det er det beste avtrekket som er laget til mauser. Løp en nå forbruksvare uansett men det var vel slik at en brukte opp løpet i manuseren før en kjøpte Sauer. Slik var det nå i allefall med meg.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (44 minutter siden):

Alle M67 jeg har vært borti har hatt KV avtrekk.

M67 var i  bruk lenge før KV avtrekk ble produsert. Det var kun danskeavtrekk som var tilgjengelig da M67 ble introdusert. Jeg tror KV kom med sitt avtrekk på 80 tallet en gang. Jeg holder nå på å avhende noen M67 for laget, og alle grovkalibervåpnene har originale mauseravtrekk. De som ble ombygd til .22 har KV avtrekk originalt.

Link to comment
Share on other sites

Mauser er, som mange skriver, god nok men ikke det beste. Hvis du absolutt vil jakte med en Mauser, så kjøp deg en Mauser. 

 

Hvis du derimot vil ha ei god jaktrifle for en rimelig penge, så ville jeg f.eks. ha fulgt med på Finn etter eldre Tikka. M55 og M65 samt de litt senere modellene basert på disse er knallgode rifler, og det ligger nesten til enhver tid noen ute for 5-6000 på Finn. Da gjerne med en rimelig kikkert og montasjer på kjøpet.

 

Det som oftest behøver å gjøres med disse er å bedde dem skikkelig, gjerne søylebedde. Jeg har håndtert ca et dusin slike, inkludert min egen, og samtlige behøvde bedding da mange års uttørking av treverket samt noe rekyl har ført til at stålet ligger litt lealøst i stokken. Dette gir dårlig presisjon, så folk gir opp og selger "vraket" billig selv om de bare trenger en tube glassfiberarmert epoksy for å bli gode som nye. Disse eldre Tikka modellene er kjent for å ha gode justerbare avtrekk, og i motsetning til Mauser har de moderne fester for kikkert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som sagt av de andre her, mauseren er fullt brukbar så lenge du ikke skal "modde" den i hjel.

 

Ville jaktet med orginalstokk og orginalsikter hvis du synes det er allrigth eller funnet meg en Winchester mod 70 FW i 30-06.

De får en som oftest skittbillig og er førsteklasses våpen etter løpsjekk/ test.

Link to comment
Share on other sites

Har en Kongsberg mauser jeg berget fra spiker (står kun 1959 på den under merket) i 3006 (M59?).

Den har original stokk og diopter (jakt?), tror det knapt har vert løsnet en skru på den på mange år. Ikke vakker men den smeller og avtrekket er ikke fryktelig (original mauser tror jeg). Men den har fortsatt original reim og overtrekk/transportfutteral.

 

Denne har så vidt jeg vet kun hatt en eier før meg (lokal jeger).

 

Kan noe slikt passe for en nostalgisk jeger i 2022?

 

Det jeg vet er at den ikke hadde vert pusset på mange år da jeg fikk tak i den, og at den fortsatt ikke er helt ren etter mye puss (lag på lag slam tambakk). Men jeg tror det nærmer seg stål nå.😉

Pga. at synet ikke holder for diopter uten adlerauge tenker jeg tiden er kommet for å sende den videre på sin ferd, noen som er interessert?

Link to comment
Share on other sites

Klart du kan jakte med en original Mauser! Jeg skjøt mine første rådyr med en slik. Og har du syn til det er de originale åpne siktene helt ok. 
det er noen ulemper. Du jakter med et 5kg våpen med n stokk som ikke er spesielt god, og kun jernsikter. Men om du vil bære nostalgisk er det vel ingen mening i å tenke på ombygget hevearm og ny stokk? Bruk den som den er originalt, på det feltet der det er tett skog, og kos deg meg tanken på at du jakter på samme vis som det din far gjorde 😍

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (7 timer siden):

..og  det er mulig å få grei funksjon med .308 W. 

Mausere fra KV i 308 har utfrest magasinboks som gjør at magasinet mater perfekt med alle 5 skudd. KV rifler i 6,5 og 30-06 har ikke denne utfresingen. 308-magasinet til KV er glimrende hvis man vil lade lange patroner på 08-hylser.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (15 minutter siden):

Mausere fra KV i 308 har utfrest magasinboks

KV våpen i .308 er OK, men de k98F1 mauserne som en finner i .308 har svært sjelden denne utfresingen og derfor er jeg litt lunken til å si at våpen i .308 gir feilfri funksjon. Noen av de børsemakerne jeg kjenner har ofte lagt inn foring i fremkant av magasinet når de skifter pipe til .308. Det er nok ikke like bra som å frese ut, men det pleier å virke.

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (14 timer siden):

En Mauser M98 er en fantastisk konstruktion, Fuldt på linje med Ford T og gamle Grå Ferguson traktorer.

Regner med at det var et forsøk på dårlig ironi? Hvis ikke: Hva mere ønsker du? Løp, kasse, siktemidler og avtrekk er ikke anderledes på et 100 år nyere våpen heller. Elektronisk avtrekk er forsøkt tidligere, uten at det ble en hit !"Fatbolt" løse magasiner,rulleavlastede avtrekk og oppspennere er jo egentlig bare forsøk på å løse ikkeeksisterende problemer, salgstriks eller for å forenkle produksjonen.( å produsere en M98 i dag hadde blitt grisedyrt pga alle bore/ freseoperasjonene)

 

ignorant skrev (14 timer siden):

Driftsikkerheden på disse, er voldsomt overdrevet. Og den kontrollerede matning, medføre mange knekkede utdragere, og klart reduceret modstandskraft overfor for højt tryk, eller for dårlige defekte hylstre.

Her er du definitivt ute på viddene! Få moderne våpen er i dag laget med sånne sikkerhetsdetaljer som en M98. (gassevakuering og sikkerhetsklakk bla)

At kontrollert mating fører til knekte utdragere må du forklare, jeg har aldri opplevd det og kjenner heller ikke til andre.

Jeg har en sk moderne boltrifle, med alukasse, løpsbyttesystem, fatbolt, løsmagasin og knøttliten utkasteråpning. Går som ei stråle, men fyttikatta hvor mye ymse småskruer,fjærer og duppeditter det er inni der. Sikring og avtrekk er ømfintlig for rusk og rask og stålskruer i alukasse er dømt til å gå til H, hvilket det også gjorde. Måtte gjenge nye hull til klakker og lime med epoxy!

En drøm i rengjort tilstand på banen, MEN jeg vet hvem jeg stoler på i ei uke eller to i jaktkoia langt fra folk seinhøstes.

ignorant skrev (14 timer siden):

Ingen reelt moderne producenter er ikke gået videre med klart bedre løsninger.

Så vidt meg bekjent er det fortsatt "utvikling" på dette feltet den dag i dag. Men hvis du mener at det bare er "trekkspillklubben" som tilhører "moderne producenter", så tillhører boltmekanismen i sin helhet til det forgagne. Men DET er en helt annen diskusjon.

  • Like 5
  • Thanks 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Fanjunkaren skrev (29 minutter siden):

å produsere en M98 i dag hadde blitt grisedyrt pga alle bore/ freseoperasjonene

Den blir vel laget og er grisedyr :P Drømmen er å ta seg råd til en slik, men jeg får nok holde ut med min M59 som Kongsberg "pusset opp" engang i tiden :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (Akkurat nå):

Her tror jeg kanskje "Ignoranten" sitter på betydelig mer reell erfaring fra sprengningsforsøk enn Fanjunkaren, så selv om han bruker litt ironi vet han nok hva han snakker om...

Men nå skal du vel skyte med ei rifle og ikke prøve å sprenge den?

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (5 minutter siden):

Her tror jeg kanskje "Ignoranten" sitter på betydelig mer reell erfaring fra sprengningsforsøk enn Fanjunkaren, så selv om han bruker litt ironi vet han nok hva han snakker om...

Meget mulig det. Men jeg har nå overlevd noen sprengninger, og DET tilskriver jeg herrene Mauser 😉

Link to comment
Share on other sites

kjella skrev (19 timer siden):

Jeg kommenterte utsagnet om utdatert konstruksjon, som er den mest kopierte av alle!

 

OK, vi kan vel være enige i at grunnkonstruksjonen er den samme. Men utenom virkemåten er det ganske store forskjeller på en sivil M98 fra 1930, og en nyprodusert Sako 85. Da mener jeg ikke at sylinderlås ikke er sylinderlås, men at utforming, ergonomi, løsninger på sikring, utkaster, utløser for sluttstykke, und so weiter er såpass drastisk forskjellige at en ikke helt 100% seriøst kan si at en 85 er "kopiert" av M98. Det blir som å si at alle biler er basert på Benz' patent. Selv om det på sett og vis er riktig, så, ja.. den har ikke så jævla mye til felles med en moderne E-klasse ;) 

 

Fanjunkaren skrev (19 timer siden):

Utdyp gjerne!

 

I mine øyne fortsatt overlegen det meste mtp driftsikkerhet.

 

Kontrollert mating er helt enkelt fullstendig meningsløst og unødvendig for 99,9999........% av norske jegere. Skal du skyte bjørn eller elg på 6 meters hold, ok, skal du til Svalbard eller Afrika, selvfølgelig veldig logisk om du føler for det. Men for vanlig bruk er det mer kluss enn det gir deg fordeler. Særlig av grunnene som Ignorant nevner (han vet faktisk hva han snakker om akkurat her..). Hvor mange Tikka får feilfunk og hylser fast i kammeret? Og nei, jeg pleier ikke ligge opp ned og skyte, vet ikke hva kloutdragermafiaen driver med? ;) 

 

Fanjunkaren skrev (1 time siden):

Fatbolt" løse magasiner,rulleavlastede avtrekk og oppspennere er jo egentlig bare forsøk på å løse ikkeeksisterende problemer, salgstriks eller for å forenkle produksjonen.( å produsere en M98 i dag hadde blitt grisedyrt pga alle bore/ freseoperasjonene)

 

Her er jo DU helt ude på viddene, at fatbolt er tull er jo fakta faen bare tull, enhver som har prøvd Sauer kan bekrefte det. Løse magasiner er praktisk til flere bruksområder, oppspenner er smakssak, avtrekk er jo også det.. standard mauseravtrekk syns jeg suger sammenligna med omtrent alt "moderne" (og jeg har en Ruger American, så jeg har jo virkelig noe dritt å sammenligne med ;)).

 

Ignorant har vel nettopp masse objektiv info som bekrefter at fatbolt tåler MYE høyere trykk enn kloutdrager-"thinbolt" før ting går til helvete. Og jeg vil MYE MYE MYE MYE heller oppleve hylseseparasjon, punktert tennhette, o.l. med en 200 STR/202, eller 85 for den saks skyld, enn med en Mauser!

 

At noe tar masse tid og krefter å lage er ikke nødvendig et kvalitetstegn i seg selv. Jeg vil påstå at en Winchester M70, Ruger 77, Tikka T3, eller M55, M695, o.l. er svært mye mer saklig for en fersk jeger, enn hva som helst av gammal mævser. Det sier jeg fullt bevisst om at visse grupperinger blir småfurtne..

 

Ole

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (Akkurat nå):

Så da er spørsmålet om det i det hele tatt ville ha blitt noen nevneverdig sprengning i et mer moderne våpen, eller om det bare ville blitt ladegrep og fortsette å skyte...

 

Det har vel blitt poengtert her inne flere ganger, av folk med erfaring, at slike tilfeller knapt merkes i en 200 STR/202, før hylsa er kommet ut ved neste ladegrep. I en M98 er det liten tvil om at noe skjer.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (14 minutter siden):

Hvor mange Tikka får feilfunk og hylser fast i kammeret? Og nei, jeg pleier ikke ligge opp ned og skyte, vet ikke hva kloutdragermafiaen driver med? ;) 

Hvert år i "skyteprøvesesongen"ser jeg folk med forkiling eller hylse fast i kammeret på banen. Da er det et jævla styr for å lete opp noen som har noe å støte ut hylsa med, eller verktøy til å enten løsne magasin eller bende ut fastkilt patron.

Du vet hvordan en Mauserutdrager fungerer?

Link to comment
Share on other sites

Så starter moroa!😃

Når det gjelder utdrager så er mauserutdrager overlegent best, ingenting å diskutere. Den griper over et større område i hylsen og har mer fjærpress innover enn noen andre. Men den har sine ulemper, et større område av hylsen blir uten støtte om det skulle være en feil på hylsen eller stort overtrykk. Så der får en velge.

Sprengingsforsøk er gøy, men lite relevant for de som bare skal skyte med våpenet. Husk på at gjengene og låskassen ikke skal ta opp trykkrefter, kun holde løpet på plass mot sluttstykket. belastningen kommer i lengderetningen. Trykket er det løpsveggene som skal ta opp.

Se på statistikken for DFS der Krag og mauser var standardvåpenet frem til ca 1990. Hvor mange våpen ble sprengt, og hvor mange personskader oppstod? 

Det som er en svakhet på mauser og mange andre konstruksjoner er at sluttstykket ikke tetter mot pipen, det blir et mellomrom som kan slippe ut gass i låskassen om hylsen svikter. Skal noe være vesentlig bedre enn mauser må dette området være tett. Ellers er det kun en nyere konstruksjon med samme svakhet.

Link to comment
Share on other sites

Det er andre detaljer også som ikke akkurat er et framskritt med Sako 85, og delvis T3, sammenliknet med Mauser 98. Rekylopptaket i skjeftet feks. Hvis vi fortsetter bilanalogien meg tradisjonelle boltmekanksmer tilsvarer rekylopptaket i M98 veigrepet til ei Porsche 911. Sako 85 har rekylopptak/veigrep tilsvarende ei handletralle fra Rema1000. Win M70 er F1. Ragnar Hansen selger forøvrig "Remington 700" rekylklakker til Sako 85 og T3.

 

Avtrekkene i aluminium feiler av og til på Sako/Tikka. Det gjør ikke et orginalt M98 avtrekk.

 

Hvis en er redd for å få flyvende gjenstander i ansiktet etter hylsebrist bør man kjøpe Browning BAR eller Remington 742/760 med stålkasse. Ingen boltrifler er sikrere enn disse for skytteren.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (16 minutter siden):

å starter moroa!😃

Ja, her er det definitivt muligheter🤣

Men jeg føler at vi er på vei bort fra temaet.

Pipe skrev (21 timer siden):

Ene jaktfeltet vi har så er det mye skog og vanlig skudd avstand er 10-60m og da tenker jeg at det hadde vært gøy å bruke denne.

Vi snakker naturligvis ikke noe store avstander, men rett og slett jernsikter.

1. Tåler rifla moderne ladninger eller blir det for mye trykk?

2. Hva bør man være oppmerksom på når man eventuelt skal kjøpe?

3. Hvilken presisjon er normal å få ut av de på 100m?

"Pipe" er åpenbart ikke nybegynner, men bare ukjent med en M98. Skyte ælj på avstander mellom 10 og 60 meter, med en M98 i original stand er kort og godt helt uproblematisk.

1: Ja den tåler moderne ladninger. Enkelt og greit. SAAMI oppgir lavere trykkstandard for 8X57 enn  30-06 og 308 Win, mens f,eks GRT tilnærmet samme max trykk.

2: Utskutte og rustne piper og sprukne stokker.

3: 3 skudd innenfor 5 cm om du er dreven med åpne sikter, ellers blir det en tilvenningsprosess.

Å f,eks sammenligne med Sauer STR blir i mine øyne meningsløst, da herrene Mauser jobba mot å hale i land forsvarskontrakter, mens Sauer sikta seg inn på match markedet. Det sier seg vel selv at forutsetningene var temmelig ulike .

Link to comment
Share on other sites

Fanjunkaren skrev (34 minutter siden):

Å f,eks sammenligne med Sauer STR blir i mine øyne meningsløst, da herrene Mauser jobba mot å hale i land forsvarskontrakter, mens Sauer sikta seg inn på match markedet. Det sier seg vel selv at forutsetningene var temmelig ulike .

Ja det er vel derfor en bør velge noe annet en mauser M98 om en nå ikke skal i krigen med en boltrifle. Jeg kjøpte min første mauser M98 i 1980 og har skutt en god del elg med mauser. Men i dag kunne jeg ikke tenke meg å bruke en slik til noe som helst. Det finnes rett og slett så mye annet som er mye bedre.

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

Så starter moroa!😃

Når det gjelder utdrager så er mauserutdrager overlegent best, ingenting å diskutere. Den griper over et større område i hylsen og har mer fjærpress innover enn noen andre. Men den har sine ulemper, et større område av hylsen blir uten støtte om det skulle være en feil på hylsen eller stort overtrykk. Så der får en velge.

Sprengingsforsøk er gøy, men lite relevant for de som bare skal skyte med våpenet. Husk på at gjengene og låskassen ikke skal ta opp trykkrefter, kun holde løpet på plass mot sluttstykket. belastningen kommer i lengderetningen. Trykket er det løpsveggene som skal ta opp.

Se på statistikken for DFS der Krag og mauser var standardvåpenet frem til ca 1990. Hvor mange våpen ble sprengt, og hvor mange personskader oppstod? 

Det som er en svakhet på mauser og mange andre konstruksjoner er at sluttstykket ikke tetter mot pipen, det blir et mellomrom som kan slippe ut gass i låskassen om hylsen svikter. Skal noe være vesentlig bedre enn mauser må dette området være tett. Ellers er det kun en nyere konstruksjon med samme svakhet.

Ingen tvivl om at en Mauseruttrækker er sterk, når det gjelder at trekke ud en patron. Desværre findes pandevise af utdragere som har knekt, fordi man har puttet en patron direkte i kammeret, i stedet for at dytte den ned i magasinet. Jeg har også byttet en del af disse utdragere, bare fordi, at skytten har haft afbrudt fremføring af sluttstykket, Så hylstret har været fremfor utdrageren.
Problemet med klouttrekkeren, er egentligt ikke gaskontrol. Nen at der mangler støtte på 180 grader af patronbunden i radial retning. Det medfører så en utflytning af messingen ved relativt begrenset overtryk. Herefter økes den aksiale trykflade markant, og så begynder dele at flyve langt. Utdrageren klarer let 100 meter i kl 5 i forhold til skytten. Er man links, ja så begrenses flyvetyren af skyttens pande ;-) 
På den anden side, så blåser gas bagud, slår op boltstoppet, og kan sende fjederen på boltstoppet i retning af øret på en højreskytte.
Ved de tryk som er nødvendige for denne oplevelse. Ja der opdager du næppe et problem med en moderne konstruktion med acceptabel støtte rundt patronbunden. Ofte skal man næsten op på dobbelt så højt tryk, før der hender saker.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (2 timer siden):

Den blir vel laget og er grisedyr :P Drømmen er å ta seg råd til en slik, men jeg får nok holde ut med min M59 som Kongsberg "pusset opp" engang i tiden :) 

Mig bekendt kan man sagtens købe dritbillige nyproducerede rifler, baseret på rene m98 kopier. 
Zastava er vel et gott eksempel.
Om man ville bruge moderne maskiner og satse på menge så vil jeg som producent ikke nase det som specielt vanskelig at producere. At enkelte producerer M98 systemer, på grensen af håndlavet. Og forlanger en nationalformue. er ikke et tegn på hverken kvalitet, eller reelle produktionsomkostninger. Derimod er det vel tegn på, at en meget lille gruppe, gerne vil leve i en vildfarelse om at "dyrt er bedst". 
Men reelt set er der bare tale om ineffektiv og dårlig tilrettelagt produktionsteknik.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (52 minutter siden):

Det er andre detaljer også som ikke akkurat er et framskritt med Sako 85, og delvis T3, sammenliknet med Mauser 98. Rekylopptaket i skjeftet feks. Hvis vi fortsetter bilanalogien meg tradisjonelle boltmekanksmer tilsvarer rekylopptaket i M98 veigrepet til ei Porsche 911. Sako 85 har rekylopptak/veigrep tilsvarende ei handletralle fra Rema1000. Win M70 er F1.

Avtrekkene i aluminium feiler av og til på Sako/Tikka. Det gjør ikke et orginalt M98 avtrekk.

Hvis en er redd for å få flyvende gjenstander i ansiktet etter hylsebrist bør man kjøpe Browning BAR eller Remington 742/760 med stålkasse ingen boltrifler er sikrere enn disse for skytteren.

Grundleggende rekyloptakoverførsel til stokken, i en m98, er direkte elendig, og krever som det mindste en tværgående rekylbolt, eller en proper bedding. I bagkanten er der ubetinget alt for dårlig bæreflate, så man ikke våger at dra bagerste skæfteskrue, med mindre man sætter ind en distansrør. Gør man det, så slipper man for muligheden for at bagenden på låsekassen ligger stabil.. Ofte beskriver jeg denne distansrør som enhver kolvmakers bedste kunde. Da man ofte ser en lodret langsgående deling på disse våpen.
Har man ikke rekylbolt i framkant ad låsekassen, så er det veldigt enkelt for rekylen at dytte ut den lille trebit tilbake mot magasinet. Reelt set saknes der bredde på rekylklakken på låsekassen. Så man klarer  ikke effektivt at føre rekylkrefter over til tre som går på lengden af stokken (jeg har dog bare begrenset produktionserfaring fra mer end 25.000 mauserkolver.
En anden helthåpløs detalje er manglende stivhed i låsekassen, om man monterer kikkert. Her kan man om man ikke har gjort en hederlig beddejob, bruge forreste skæfteskrue, til at justere trefpunktet op og ned.

 

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende repetringssikkerhed fra magasin til kammer, så kan de fleste med enkeltrækket enkeltfødet magasin, let repeteres både op og ned, og på hovedet og siden.
Så kloutdrageren er næppe bedre. Men derimod markant langsommere og tungvint at bruke.
-
Jeg deltog en dag i en skydekonkurence med feltskydning, hvor jeg var på lag, med en rendyrket Mauser98 fanatikker. 

Efter at han i 4 timer konstant havde beskrevet hvor driftsikker en m98 var, og at den fungerede både fuld af vand og grus.
Så startede mit "Mobbegen" Jeg bad ham om at lukke sluttstykket på riflen, ligge den på bakken ved siden af min teighte Fatboltriffel. 
Da begge lå på bakken, kastede jeg en håndfult sand over begge mekanismer. Hvorefter jeg spurgte hvem som først klarede 5 skud.
Den gode Mausermannen ddrog sluttstykket ret tlbake, og stoppede patroner i magasinet, skubbede resolut slutstykket frem, med det resultat at ppatron og grus, endte inde i kammeret. Han klarede at skyde 1 skud, derefter var det løgn for ham, at slå op sluttstykket. Da hylstret på grund af sand og grus sad som limet. Ved hjelp af en 6mm stålstang klarede vi at få slået hylstret løst, så han kunne forsøge at repetere igen. Desværre kilede patronerne sig i magasinet, da der også var fuldt af grus her.

-
På fatboltrivlen, vendte jeg bare bøssen på hovedet, repeterede og alt sand drattede ud da det blev skarbt af slutstykket. Jeg skød umiddelbart de 5 skud, uden problemer.
-
Jeg behøver vel næppe fortælle, at den gode mausermanden havde blevet direkte voldeligt, om der ikke havde været flimke folk som holdt ham tilbake. .;-) 
-

Man kan enten velge at bygge så meget glap og luft ind i en konstruktion, at den kanske kan fungere med en vis portion drit.
Eller man kan velge at gøre en konstruktion så tet, at der ikke kommer drit ind. (lidt som en hydraulikcylinder

 

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (1 minutt siden):

Korleis kan dei ha laga sikkert 100 millionar mauser rifle dersom det er så mange feil og manglar?

Om noget er vanskeligt at få til at fungere stabilt. Ja så må man producere nok, så man altid kan finde 1 som fungere ;-) 

Jeg tror du egentligt misforstår meget i denne debat. Jeg siger reelt ikke at den er dårlig. Det jeg siger, er at det heller ikke er et gudfddommeligt mirakkel. Men en konstruktion, som var fantastisk for mange år siden

 

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Det er andre detaljer også som ikke akkurat er et framskritt med Sako 85, og delvis T3, sammenliknet med Mauser 98. Rekylopptaket i skjeftet feks. Hvis vi fortsetter bilanalogien meg tradisjonelle boltmekanksmer tilsvarer rekylopptaket i M98 veigrepet til ei Porsche 911. Sako 85 har rekylopptak/veigrep tilsvarende ei handletralle fra Rema1000. Win M70 er F1.

Avtrekkene i aluminium feiler av og til på Sako/Tikka. Det gjør ikke et orginalt M98 avtrekk.

Hvis en er redd for å få flyvende gjenstander i ansiktet etter hylsebrist bør man kjøpe Browning BAR eller Remington 742/760 med stålkasse ingen boltrifler er sikrere enn disse for skytteren.

Har du nogen form for bevis eller test som underbygger denne vurdering ??? vedrørende sikkerhed og styrke i forhold til sprengning

 

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (3 timer siden):

Har du nogen form for bevis eller test som underbygger denne vurdering ??? vedrørende sikkerhed og styrke i forhold til sprengning

 

Ja, jeg har vært vitne til en Rem 760 som simulerte StenGun med brukket tennstempel. Patronen ble avfyrt i kammeret uten at sluttstykkehodet var gått i lås. 

Sluttstykket og fortreet(pumpe)slo selvfølgelig bakover. Låskassa bulet ut på begge sider. Magasinet ble "skutt ut" nedover. Skytteren var helt uskadd. 

Tilsvarende ulykker har vel litt andre utfall på Wby Mk5, S&L, Blaser, Tikka, etc.

 

Låskassa på 760'ien jeg var vitne til havarere ble forøvrig klemt tilbake til opprinnelig dimensjon i ei skrustikke og ble satt i drift igjen.

 

Rem 760 ble mye brukt til konkurranse på Løpende hjort på 60/70-tallet i Europa og USA. Disse riflene gikk tusenvis av skudd og denne type ulykker skjedde flere ganger. Aldri noe problem med skadde skyttere. Verkstedet hor Norma i Åmotfors var spesialister i å montere S&L matchløp i disse pumpene i Skandinavia. Både i 222rem og 6,5x55.

 

Jeg har også vært vitne til Tikka M55 som StenGun. Hevarmen på sluttstykket klippet tommelen av hånda på skytteren. Heldigvis var dette en Supersporter slik at sluttstykket ble stoppet av det hevbare kinnstykkrt på skjeftet istedet for å treffe ansiktet. Boltstopperen ble bare revet av. Skytteren hadde synsfeil og brukte heldigvis briller med splintsikre glass,

 

Av moderne rifler er det vel den obskure Marlin MR7 (som er en kombinasjon av Win M70 låskasse med Rem700 sluttstykke med M70 sikring) som har den desidert beste boltstopperen. Her kommer sluttstykket garantert ikke ut av låskassa etter en StenGun-ulykke.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Ja, jeg har vært vitne til en Rem 760 som simulerte StenGun med brukket tennstempel. Patronen ble avfyrt i kammeret uten at sluttstykkehodet var gått i lås. 

Sluttstykket og fortreet(pumpe)slo selvfølgelig bakover. Låskassa bulet ut på begge sider. Magasinet ble "skutt ut" nedover. Skytteren var helt uskadd. 

Tilsvarende ulykker har vel litt andre utfall på Wby Mk5, S&L, Blaser, Tikka, etc.

 

Låskassa på 760'ien jeg var vitne til havarere ble forøvrig klemt tilbake til opprinnelig dimensjon i ei skrustikke og ble satt i drift igjen.

 

Rem 760 ble mye brukt til konkurranse på Løpende hjort på 60/70-tallet i Europa og USA. Disse riflene gikk tusenvis av skudd og denne type ulykker skjedde flere ganger. Aldri noe problem med skadde skyttere. Verkstedet hor Norma i Åmotfors var spesialister i å montere S&L matchløp i disse pumpene i Skandinavia. Både i 222rem og 6,5x55.

 

Jeg har også vært vitne til Tikka M55 som StenGun. Hevarmen på sluttstykket klippet tommelen av hånda på skytteren. Heldigvis var dette en Supersporter slik at sluttstykket ble stoppet av det hevbare kinnstykkrt på skjeftet istedet for å treffe ansiktet. Boltstopperen ble bare revet av. Skytteren hadde synsfeil og brukte heldigvis briller med splintsikre glass,

 

Av moderne rifler er det vel den obskure Marlin MR7 (som er en kombinasjon av Win M70 låskasse med Rem700 sluttstykke med M70 sikring) som har den desidert beste boltstopperen. Her kommer sluttstykket garantert ikke ut av låskassa etter en StenGun-ulykke.

Interesante erfaringer.
Dog skal bemærkes, at disse "Stengun" episoder, er sprengninger med forholdsvis lavt tryk. Hvorfor mine erfaringer, er at der ikke er specielt høj hastighed på sluttstykket.

For at man kan få rigtig fart på, skal der være en rimelig grad af låsning, så man kan opbygge et så effektivt tryk, at krudtet tænder rigtigt.
Jeg har faktisk testet den type situationer, Baseret på 2 oplevelser med overspændte tændstifter på S&L m97, hvor tændstiftet knekkede i præcis dette øjeblik, hvor hanestykket nåede aftrekket. Begge tilfelde medførte ingen reel personskade. Og den primære skade, var at kolben knekkede, da manden tapte riflen.
Jeg var inde over, at tendstifterne blev udskiftet til en ca 3 gange så sterk udførelse.
I forbindelse med dette, så testede jeg faktisk ret intensivt, hvor hårdt man skulle holde sluttstykket, for at man kunne få reel fart på den. 
Jeg testede ved først at fjerne låseklakker, og afmontere styrhylsen på sluttstykket. Dernest slog jeg med en let hammer på bagenden af tændstiftet. Eneste resultat, var et svagt puff, og patronen skubbede sluttstykket 5 cm tilbake, og uforbrendt krudt faldt ud af hylstret.
For at jeg kunne få fart på sluttstykket, tog jeg en gammel riffelkolbe og slog på tændstiftet. Dette slag var så tungt nok til at kunne holde den ulåste sluttstykke på plads lenge nok til at trykket blev højt nok, til at hylstret klebede i kammeret. herefter kunne trykket øke yterligere, indtil hylstret separerede. Ja så fløj slutstykket ret igennem den kolbe jeg slog med. dernæst var sluttstykket vel oppe i en højde på ca 100 meter før den kom ned igen.
Men igen, det kræver et relativt stort hold på sluttstykket, for at kunne opnå nok tryk, til at kunne antænde krudtet reelt, og derefter få hylstret til at klebe. Og få hylstret til at blive rykket over.
Om de halv/pump du beskriver, blev udsat for en egentlig overtryks sprengning, hvor trykket overstiger de 5000 bar. ja der er jeg ret sikker på, at der hjelper blikskallen ikke nok.

Men ved hvad jeg kalder en "lavtryksåbning" som du beskriver. Ja der kan blikkassen sikkert beskytte rimeligt. Men der har faktisk været rapporteret en del af disse "Stengun" episoder, i forbindelse med knekkede tændstifter. Og generelt har det medført at skytten skal bytte kassonger, og ofte forvrider han tommeltotten.
Jeg har kunnet opsporer

4-5 sauer str tilfælde (Tidlige modeller hvor hanen var festnet på tændstiftet, med en tværgående rørpin. Senere gik man vel over til 2 og endnu senere 2 massive pinde 
2 S&L
2 Steyer
4 HVA 1900
1 bleiker
10+ Savage/mosberg (løse bolthoveder, med tværpinn som holdes på plads af tændstift)  Her var håndtaget i funktion som en låseknast. men de forreste stod åbne
1 AI, hvor fabrikkens testskytte blev vesentlig skadet(Bolthovedet holdt rotationsmæssigt på plads af små pinolskruer Her var handtagets låsevirkning nok til en reel trykopbygning

Men generelt slipper skytterne forbausende billigt

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vekten av et komplett sluttstykke i tillegg til vekten av hånda på sluttstykket og momentet det skaper i bevegelsen framover er nok til å skape en trykkøkning som du beskriver med slag av riflekolbe på tennstempel.

 

Teoretisk vil man i heldige tilfeller få matefeil ved tennstempelbrudd på ei rifle med kontrollert mating. Hvis tennstempelet stikker ut av støtbunnen vil det hindre hylsa i å komme opp i posisjon fordi hylsa blir holdt tilbake mot støtbunnnen av ekstraktoren idet hylsa kommer opp av magasinet.

 

Her er Forgotten Weapons video om Ross som kan avfyres uten at sluttstykket går i lås hvis det settes sammen feil. Her er det kun vekten av sluttstykket som gir tenning og man kan se at hylsa kleber i kammeret fordi det er hylseseparasjon og det er bare hylsebunnen som kommer ut. Her ser man virkelig nytten av en solid boltstopper:

(Ross var forøvrig en av de beste riflene til OL-grenen Løpende Hjort fra 20 til 60-tallet. Til og med Sovjetunionen brukte denne i 7,62x54r. Ross'en har mange OL og VM-gull.

Jeg fikk utførlig beskrivelse av dette fenomenet med Ross av gamle konkurranseskyttere når jeg var ung og lovende..)

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...