Jump to content

Første kombi rådyrjakt


Hjort1

Recommended Posts

Heisann!

jeg er en (nokså) fersk jeger, som skal kjøpe min første kombi for rådyrjakt. Mitt spørsmål er hva jeg bør satse på i jungelen av forskjellige merker og kalibre. Ønsker egentlig kaliber 12 og 6.5*55, men er åpen for andre forslag. Ønsker frittliggende løp (etter tips fra svigers).

 

Ønsker å holde meg innenfor rimelighetens grenser, så under 20 000kr er å foretrekke.

 

Har en S&L Classic DL 30-06 fra før til elg/hjort, men mangler noe spesifikt rettet mot rådyr. 

 

Alt av forslag og tips blir hjertelig tatt imot.

 

jh

Edited by Jh98
Prat med svigers ;)
Link to comment
Share on other sites

Det er jo litt forskjellig å velge i, selv har jeg valgt Baikal kombi 12/76 - 223 og en i 12/76-308. Det finnes også Baikal kombi i 6,5x55, ser det dukker opp en og annen på finn av og til. 

Nye Baikal våpen kommer nok ikke inn til landet lenger så nå er det vel nesten bare på bruktmarkedet en kan finne Baikal nå.

Noe av det jeg liker med Baikal kombi er frittliggende løp, det er ingen problem å skyte 10 rifle skudd uten klatring. Det er nok kombier som veier litt mindre en Baikal men den er solid å virker hver gang. Litt tung på avtrekkeren men det kan fikses av børsemaker vist en synes det er et problem. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om du vil kjøpe deg en kombi, som du blir glad i og beholder resten av livet, må den veie under 3kg. Dessverre er det ikke mange av de serieproduserte som gjør det. 

 

Rådet om frittliggende riflepipe er et dumt råd. Kombier med det blir bare tyngre. Dessuten er ofte kombier med loddede piper utrolig presise. Den sammenloddede pipebunten er svært stiv, og oppfører seg som ei tykk pipe. Presisjonen jeg snakker og er skudd fra kaldt våpen, akkurat som de skuddene du avfyrer på jakt. Det er så utrolig sjelden at man får fyrt av et oppfølgingskudd på rådyrjakt allikevel, og da går ting så fort, at det er nok skytterens feil at man ikke treffer presist, og bidraget fra klatringen til loddede piper   er nok neglisjerbart.

 

Men man må ha god tid for å skyte inn en kombi med loddede piper. Personlig kan jeg ikke huske jeg har skrudd på det siktet som sitter på, side jeg satte det på. Tipper det er minst 10 år. 

 

Kombier er ikke til å drive å trene med på banen. Det må du ha andre våpen til. Så behovet for å skyte samlinger er ikke til stede. Mitt tips er å altid ta med kombien, og skyte ett skudd med den først, for så å trene med et repetergevær til man er fornøyd, for så å skyte ett skudd til med kombien før man drar hjem.

 

For 20.000,- kan du kjøpe en brukt kombi som er så lett og fin som den bør være. Da er det dumt å bestemme seg for kaliber på forhånd, men se hva som dukker opp. kaliber 20, er etter min mening det ideelle, men det er stort sett 16 som dukker opp av slike kombier. Jeg har kaliber 16 selv i min kombi, et fantastisk kaliber.

 

Det ligger ikke så mange på finn.no akkurat nå, men denne er innenfor vektkravet:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=237099043

Jeg har sett på akkurat den, og den er ganske slitt i treverket. I tillegg gir selgeren innrykk av at han egentlig ikke vil selge noe som helst... (kanske han driver butikk, for å få seg en lisens til å eie ubegrenset antall våpen?)

 

I Tyskland, finnes slike kombier i massevis.

https://www.egun.de/market/list_items.php?mode=cat&cat=474

Hadde sett etter kombier fra Sauer og Heim, og børsemakere fra Ferlach.

 

Selv har jeg en Sauer 54, de finnes det mange av (veier 2,8 kg.) Jeg har også en drilling, men det er kombien som blir med på rådyrjakt.

 

 

Edited by amatør
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jh98 skrev (12 timer siden):

Ønsker å holde meg innenfor rimelighetens grenser, så under 20 000kr er å foretrekke.

 

Mener at det var anmeldelse og sammenligning av ulike "billige" kombier til rundt 20.000,- i bladet Jeger for et par mnd. siden? Skal se om jeg kan finne det fram i ettermiddag og scanne, hvis ikke noen kommer meg i forkjøpet.

 

Selv har jeg en eldre Blaser BBF97 i 7x57R / kal 12. som er mitt absolutte favorittvåpen til det aller meste av jakt jeg bedriver. Flott våpen, men koster nok mer brukt enn det du beskriver som din makspris..

Edited by Breiðisjor
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at bladet Jeger testet 3 rimelige kombier nylig.

Det var Sabatti Forest, Sabatti Forest light (frittliggende pipe)og en Fair.

De fikk 4/6 eller 5/6 med Forest light som en «vinner».

Hadde jeg skulle kjøpt en rimelig ny kombi i dag hadde jeg nok endt på en Sabbatti. Ok kvalitet, solid og haggleavtrekket på fremre avtrekker. Det siste synes jeg er viktig med tanke på raske skudd med hagla etter f.eks. skogsfugl. Jeg lånte en gang en kombi med rifleavtrekket på fremre og jeg er helt sikker på at stortiuren berget livet på grunn av det…

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kaliber 20 er absolutt å foretrekke om du får lavere vekt av det. Hadde drilling i 20 og 6,5x55 og det var en ultimat kaliber kombinasjon om du spør meg, den veide forøvrig 3050g med 65cm pipe. Vekt på kombi er viktig, for meg går smertegrensa på ca. 3,5kg komplett om du skal gå hele dagen med børsa i hendene. Skulle jeg kjøpt kombi nå, tror jeg jeg hadde kjøpt en finn/valmet 4/5/612 i 12 og 6,5x55 med ekstra dobbelthaglesett i 12 og på sikt et dobbeltriflesett i 9,3x74r. Frittliggende pipe er ikke noe jeg hadde lagt spesielt stor vekt på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ha kragepatron (R) til kombivåpen. Mitt første våpen var en Diamond 12/76 med rifleløp i 5,6x52R, en flott patron for småvilt og rådyr. Dessverre er utvalget av ammunisjon blitt svært så begrenset, og patronene koster skjorta (selv S&B koster over 20 kr pr. stk, og Normas blyspiss over 50!). Så dette er nok mest en patron for hjemmeladeren, selv om utvalget av kuler og hylser også er begrenset.

 

I dag har jeg en drilling i samme kaliberkombinasjon, fordi jeg har et betydelig antall ferdigladede patroner samt rikelig med ladekomponenter som vil vare ut min jegerkarriere. Men altså, til TS sitt spørsmål: Om jeg skulle startet på "scratch" i dag, ville mitt opplagte valg vært kombinasjonen 12/76 og 7x57R. Eventuelt kaliber 16 på hagleløpet om du finner et godt tilbud. 7x57R er en meget allsidig patron.

Link to comment
Share on other sites

Swift skrev (2 timer siden):

haggleavtrekket på fremre avtrekker. Det siste synes jeg er viktig med tanke på raske skudd med hagla etter f.eks. skogsfugl.

 

Dette er vel noe av det mest diskuterte her inne.

 

Jeg mener det er feil å velge hagleavtrekket på fremre avtrekker. 

 

For det første, når man finner en topp lett kombi i bruktmarkedet, så har så godt som alle, rifleavtrekker på fremre avtrekker. Dette fordi det er standard i Tyskland og Østerrike, hor disse kombiene kommer fra. Kjøper man da seg en italiensk tung kombi som første våpen, og har motsatte avtrekkere, så blir det vanskelig å venne seg til det motsatte etterpå. Kjøper man seg en drilling senere, har de også nesten alltid rifleavtrekkeren på fremre avtrekker.

 

Jeg kjenner en som kjøpte en brukt kombi fra tidlig '70 tallet. Han ga under 17.000,- for den. Det fulgte med ekstra o/u haglepipesett. Den var omtrent ubrukt, og det var ikke montert kikkertsikte. Nypris den gangen for et slik sett, var langt over hundre tusen. Børsemakere kan bygge om slik at man bytter rekkefølgen til avtrekkerne, men da vi man trekke av haglepipene i feil rekkefølge, om det følger med haglepipesett. 

 

Slike tyske kombier har som regel snellert til rifleavtrekket. Det aktiveres ved å pressen rifleavtrekkeren frem. Bygger man om en slik gammel kombi, så blir det svært vanskelig å bruke snellerten, da man ikke får en finger bak bakre avtrekker.

 

Man må bestemme seg for hva man mener kombien er. Rifle med hagle som backup, eller motsatt Hagle med rifle som backup. Til rådyrjakt mener jeg det første er riktig, mens til støkkjakt etter fugl, så er det det motsatte. 

 

Er det støkkjakt, så kjøp drilling. Drillinger har hagle på fremste avtrekker med omstilleren i haglemodus, og rifle på fremste avtrekker i kombimodus. Kjøper du en kombi med hagle på fremste nå, og senere får lyst på å kjøpe en drilling i tillegg, kommer det til å bli mye mer kluss enn om du kjøper kombi med rifle på fremste avtrekker.

 

  

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (4 timer siden):

Denne for eksempel. https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=237098311
blir over 20 totalt. Men det er 

Kombi og hagle i ett, og et godt kikkertsikte på den. 
 

jeg er ening med Amatør. Unngå frittliggende pipe. 

@Skaubjønn Så nokså pen ut den der. Må nesten se litt nøyere på, særlig mtp at det både fås kombi og hagle i ett.
 

 

amatør skrev (På 7.4.2022 den 13.17):

Jeg mener det er feil å velge hagleavtrekket på fremre avtrekker. 

...

Man må bestemme seg for hva man mener kombien er. Rifle med hagle som backup, eller motsatt Hagle med rifle som backup. Til rådyrjakt mener jeg det første er riktig, mens til støkkjakt etter fugl, så er det det motsatte. 

 

Er det støkkjakt, så kjøp drilling...

@amatør Er i utgangspunktet ene og alene for rådyrjakt. Om hagleavtrekket er fremme eller bak er jo som du sier diskutert opp og i mente, men til syvende og sist er det ikke det det står på for min del vertfall. Ser personlig for meg, som du og nevner, at hagleavtrekk fremme på støkkjakt bør være å foretrekke. 
Drilling er egentlig det som er helt i øverste sjiktet, men har bare sett de til priser ikke jeg ser helt for meg å legge i et våpen (ennå... :)).

Ellers mange gode tips, som alle settes pris på. Greit å få litt nytt syn inn i f.eks frittliggende pipe mot loddet.

Link to comment
Share on other sites

Frittliggende er genialt på banen. Men der jakter man som kjent ikke. Loddet løpsbunt er stivt og stabilt. Oftest topp presisjon på første skudd. Og så går andre skudd noe over, og tredje enda mer over. Det gjelder bare å skyte noen treskuddsserier, så ser man. Stigningen er lik hver gang. Så kan man holde tilsvarende under på prøven (3 skudd), og på jakt dersom man en gang skulle få sjansen til to hurtige skudd. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jh98 skrev (2 timer siden):

Klippe:.
Drilling er egentlig det som er helt i øverste sjiktet, men har bare sett de til priser ikke jeg ser helt for meg å legge i et våpen (ennå... :)

Jeg har tre drillinger nå. Og har hatt mange av dem .. (ikke spør…) og noen kombier. Det tar litt tid å venne seg til sikringssystem og avtrekkere. Men det MÅ man gjøre. Jeg har aldri hatt hagle på fremste avtrekker, men har skutt noen kjappe skudd likevel. Bare en treningssak.  

Link to comment
Share on other sites

Det som er djevelens verk for deg kan være helt perfekt for en annen. Viktig å være såpass åpen at man ikke fordømmer andres preferanser selv om man ikke har de samme selv. Jeg trodde vi kunne komme med litt info om de ulike alternativene som finnes, men det var kanskje ikke meningen?

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (29 minutter siden):

Det som er djevelens verk for deg kan være helt perfekt for en annen. Viktig å være såpass åpen at man ikke fordømmer andres preferanser selv om man ikke har de samme selv. Jeg trodde vi kunne komme med litt info om de ulike alternativene som finnes, men det var kanskje ikke meningen?

Ehhhhh 😬😳 en slik overdrivelse … forsto du kanskje at var med et glimt i øyet…? Jeg er ikke religiøs. Men om jeg var det så vet om maaaange ting som jeg kunne betegnet som djevelens verk. Avtrekkere kommer ikke inn på lista en gang. 
men altså: jeg liker ikke singletrigger på kombi. Det er mitt syn. Det er ikke en evig sannhet, objektivt, eller på andre måter riktig, for andre enn meg.
(… og Jeg trodde det var lov å diskutere på et diskusjonsforum…?) 


puuuh, sånn?

Edited by Skaubjønn
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Min Sauer i 16/8x57JRS veier 2,8 kg rein. Skyter presist nok i massevis. Rifle på fremre avtrekker. Skutt drøssevis med rådyr. Ikke like mye brukt de senere år da mer hjortejakt nå. Blir i mitt våpenskap så lenge jeg kan jakte, går i arv etter det. Dukker opp slike på Finn rett som det er. Anbefales.
Kombier i kaliber 12 blir etter mitt syn litt for tunge og klumpete. En jaktkamerat kjøpte i fjor en brukt Fair eller noe i den duren. 12/7X57R. For tung og lite hendig sier han. Fastmontert klumpete kikkert. Skal byttes til årets sesong..

Jeg har tidligere prøvd Tikka med omstiller og hane, endte med haglesuppe og skadeskyting når hensikten var å benytte riflepipa. Ikke min greie det der. Kjøp en lett aldrende europeer med sving eller hakemontasje. Tror du blir mer fornøyd med slik.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Altså:

- de fleste kombier som selges er i kaliber 12.  jeg synes det ødelegger  balansen og at 20 eller 16 er mye bedre.

- mange vil ha samme kaliber i brytevåpen  som i boltrifla, gjerne 6,5x55. Jeg synes det er dustete, og vil ha kravepatron. Fra 6,5x57r og oppover. 

- frittliggende pipe er bra på banen. Jeg synes det er noe herk på jakt. Oppsamler for løv og kvist, og rustkanal om det ligger en plastskinne mellom løpene. 
- og singletrigger da… som er .. ja. 
 

jeg vil ikke ha noe av dette på mine våpen. Med mindre det dukker opp ei børse som jeg bare må ha og som er sånn da 😏

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 time siden):

- de fleste kombier som selges er i kaliber 12.  jeg synes det ødelegger  balansen og at 20 eller 16 er mye bedre.

Ja, hvis kal. 16 eller 20 gjør våpenet lettere. At en hagledrilling med 20-piper tar seg mye bedre ut estetisk er vi helt enige om, på en kombi blir det vel hipp som happ. Hvis hovedformålet er rådyrjakt vil jeg ha kal. 12 og benytte 12/70-patroner for et jevnest mulig skuddbilde med litt grove hagl. Min Merkel 96K i 12/76 og 5,6x52R (lurer på om r-en står for Rare, siden patronene nå er blitt så sjeldne?) er et tungt spett som jeg ikke ville drasset rundt på fjellet med en hel dag, men til posteringsjakt på rådyr og smygjakt i nærområdet fungerer den svært bra. Mener forresten å huske at denne veide det samme med haglepiper i kal. 20.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Kaliber 20 er egentlig det aller beste til rådyrjakt. Man trenger ikke så grove hagl. Man finner mange 3er hagl i skinnet på motsatt side. Jeg bruker Grøvre  hagl enn 3er i 16, for å få færre hagl i kjøttet. Så hva skal man da med kaliber 12? Når man ikke trenger flere hagl, og man ikke trenger større hagl?

 

Grunnen til at jeg har 16, er at det er slike man finner flest av i bruktmarkedet. 
 

Om du mener det er hipp som happ estetisk om kombien har 12, 16 eller 20, har du ikke sett mange kombier i 20.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

«Åpner» denne tråden igjen. Jeg har enda ikke fått kjøpt meg kombi, men spørsmålet som har dukket opp er nokså enkelt.

 

Bør jeg kjøpe en kombi?

 

Jeg ser fordelen med kombi, at en har valgfrihet. Jeg selv har ikke planer om noe fuglejakt, kun rådyr. Spørsmålet er da om det er noe vits i en kombi, eller gjør en av mine rifler i 6.5 eller 30.06 jobben godt nok? Ved trange poster går det vel greit ann å bruke rifle, og selvsagt da til åpne poster, samt mulighet for kjapt oppfølgingsskudd vs kombiens mulighet for dette.


Hva tenker dere? Del gjerne ved egen erfaring.

 

Link to comment
Share on other sites

Litt på fleip. Er to tidsregninger her i verden før og etter Kristus og før og etter Kombivåpen.

For meg åpnet det seg en ny verden etter jeg fikk kjøpt meg kombi våpen. Tror jeg uten å lyve kan si at jeg har blitt mer allsidig med kombi våpen. Selv har jeg valgt kaliber 20/76 og 7x57R greit å kunne skyte hjort, elg osv med kombien skulle du få muligheten. Har skutt ekorn, ravn, hare, rype, storfugl, rev, rådyr og elg med kombivåpenet mitt. Eneste minuset med kaliber 20 er ammo på lærdue banen. Men kan være et lokalt problem.

 

 

Et lite tips må være å få hurtig-montasjer først som sist. Koster litt ekstra men veldig praktisk å kunne ta av siktet eller ha flere skulle lommeboka tillate det senere.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (16 timer siden):

Selv om denne sikkert veier over 3 kg, og ikke har R-patron, så får man mye for pengene. 
 

https://www.finn.no/ad.html?finnkode=265583353

@amatør, Var hakket for ubesluttsom på den i går, men det som druknet sorgen var at en trivelig fyr i nærheten av der jeg bor kontaktet meg om en Sabatti 12/76-7x57r (med et hakket dårligere sikte tror jeg, Meopta Meostar R1 1-4 med qr-montasjer) like etter, og etter en kort tur innom så var jeg plutselig kombieier. Så gjenstår det å se om den klarer brøyte seg forbi jaktrifla til høsten da… :) 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (8 timer siden):

Meopta Meostar R1 1-4 er grei den i mine øyne.

Gratulerer med ny kombi i skapet.

Får gi den en sjangs! Fort gjort å hive på et annet sikte, eller prøve seg på Aimpoint. Virket OK der jeg prøvde det i dagslys, men har en noen år gammel Zeiss Conquest DL 1.2-5x36 med lysprikk (det har ikke Meoptaen) jeg fikk her en dag av en jaktpensjonert onkel. Har du noen tanker om hva som eventuelt kunne egnet seg best som allround kombisikte?

 

Skaubjønn skrev (7 timer siden):

Grattis! Kombi er avhengighetsskapende. Og baner veien for sterkere stoffer … (drilling…)

Takk @Skaubjønn. Ja så var det det da… :) Er vel bare begynne sette av penger allerede mot det først som sist ;) Drilling i med kal20 hagleløp er vertfall rent estetisk som kunst å betrakte i mine øyne, så skal nok ikke mye til å havne på det kjøret.

Link to comment
Share on other sites

Hjort1 skrev (1 time siden):

Får gi den en sjangs! Fort gjort å hive på et annet sikte, eller prøve seg på Aimpoint. Virket OK der jeg prøvde det i dagslys, men har en noen år gammel Zeiss Conquest DL 1.2-5x36 med lysprikk (det har ikke Meoptaen) jeg fikk her en dag av en jaktpensjonert onkel. Har du noen tanker om hva som eventuelt kunne egnet seg best som allround kombisikte?


Om du er høyrehendt og har høyre ledeøye, så kan du godt klare deg med meoptaen uten lys. For å være all-round må et sikte til en kombi også fungere når du skyter med hagleløpet. Men husk at det å skyte rådyr med hagle, er mer som å skyte løpende elg, enn å skyte leirduer. 
 

Jeg mener siktet bør starte på 1x, men nå er nok 1,2x som du fikk akkurat innenfor. Det er verdt å prøve. Om du skal kjøpe deg nytt sikte, skal det starte på 1x (1,1x) og du trenger aldri mer en 6x, dvs, ikke kjøp de dyreste. 4x som du har er fortsatt greit. 

Edited by amatør
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (9 timer siden):

Jeg mener siktet bør starte på 1x, men nå er nok 1,2x som du fikk akkurat innenfor. Det er verdt å prøve. Om du skal kjøpe deg nytt sikte, skal det starte på 1x (1,1x) og du trenger aldri mer en 6x, dvs, ikke kjøp de dyreste. 4x som du har er fortsatt greit. 

Jeg hadde en Swarovski 1,25-4x24, og savnet vel egentlig aldri å kunne skru ned til 1x forstørrelse. Min erfaring er at om du justerer til 1x oppfattes bildet gjennom kikkerten som litt forminsket ift. det du ser i omgivelsene. Nå har jeg 1-6x24 og skrur sjelden helt ned til 1. Men lysdot er veldig kjekt å ha!

 

Sabattien TS har kjøpt er et godt startvåpen i kombi-klassen, og rifle i 7x57R er et svært fornuftig valg. Det eneste jeg er skeptisk til er rifleavtrekket, som på rimelige kombinasjons-våpen kan være både hardt og med kryp. Hvis det er tilfelle med dette, bør TS få en børsemaker til å se om noe kan forbedres.

Edited by Sølvrev
skriveil/presisering
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

… Det eneste jeg er skeptisk til er rifleavtrekket, som på rimelige kombinasjons-våpen kan være både hardt og med kryp. Hvis det er tilfelle med, bør TS få en børsemaker til å se om noe kan forbedres.

Jeg syntes egentlig ikke det var så galt som folk vil ha det til. Eventuelt er det jeg som er for uerfaren eller lite kresen. Uansett greit det finnes børsemakere til å gjøre dårlig avtrekk litt mindre dårlig dersom en ikke blir venn med det.

 

Skaubjønn skrev (51 minutter siden):

… jeg plukker alltid av siktet på trange poster. 

Kanskje mer fornøyd med QR-montasjene i kjøpet enn siktet. I mitt hodet var det uaktuelt med kombi med fastmontert kikkert uten mulighet for å ta av og på siktet mtp forskjellige jaktsituasjoner. Eneste igjen som er spennende nå er at det er frittliggende piper, men da med justeringsmulighet mtp samme treffpunkt på rifle og hagle. Virker som trenden her inne ligger på loddede løp, mens de jeg jakter med sverger til frittliggende. Hvert til sitt :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (9 minutter siden):

Sorry, må bare. Her er min nye i 20-76 og 6,5x57r

 

4EF9DB70-5A13-4B35-BADE-21AAB90002AE.jpeg

E58B700F-3B55-45B5-82DB-46C329F9CA85.jpeg

9464CF0B-CE3A-41CF-95A1-36DE4F61CAA6.jpeg

Bytte? ;) 
 

Har stort sett ikke tenkt mer om jaktvåpen enn at det for meg ikke er mer enn et verktøy, men noe slikt som dette her er så nydelig at det burde stilles ut. Kanskje en gang i fremtiden osv… :) 

Link to comment
Share on other sites

Hjort1 skrev (16 timer siden):

Zeiss Conquest DL 1.2-5x36 med lysprikk

Vet ikke hvilke av de to som er minst kresen på plassering av hodet. Ville valgt den som er minst kresen på akkurat det, forferdelig å måtte lete rundt etter sikte korset når det kommer dyr. Uten å ha prøvd Zeisse Conquest DL så tror jeg begge gjør seg fint på en kombi til rådyr, er jo et lite pluss med rødpunk. Prøv begge og finn din favoritt når du har luksusen av å ha to sikter.

 

Skulle jeg få det grusomme valget at jeg bare fikk ha et våpen og sikte ble det et kombivåpen med en S&B classic 1.5-6x42 Men det er bare bygget på min personlige kjærlighet for akkurat det siktet.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (7 timer siden):

Skulle jeg få det grusomme valget at jeg bare fikk ha et våpen og sikte ble det et kombivåpen med en S&B classic 1.5-6x42 Men det er bare bygget på min personlige kjærlighet for akkurat det siktet.


Godt ett-våpengarderoben ikke er sannsynlig. 
 

Nesten totalt enig. Kombien er det siste våpenet jeg kvitter meg med. Jeg ville bare heller hatt Zeiss Diavari-V 1,5-6x42 på min kombi, og hatt avtagbare montasjer (hake) og gode åpne sikter. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Blir jeg halvparten så frelst som dere er dette her tiårets kjøpt :) 

 

@Sakoen75, du trekker frem et godt poeng jeg har tenkt alt for lite på mtp plassering av hodet. Der er Meoptaen i en annen klasse spør du meg, så da var det valget lett ;) 

 

amatør skrev (13 timer siden):

… hatt avtagbare montasjer (hake) og gode åpne sikter. 


@amatør, når du skriver gode åpne sikter, er dette noe som er mulig å få endret på? Min har stål fremme og bak, som jeg ikke synes er enklest å skyte med. Har skutt med noen hagler med fargede åpne sikter, f.eks to røde prikker bak med en grønn prikk fremme som skal plasseres mellom disse, som jeg gjerne kunne tenkt meg på min om mulig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 minutt siden):

Passer stokken deg? Om den ligger som ei god hagle funker stålsiktene fint

Stokken passer meg bra. Jeg tenkte bare, på samme måten som rødpunkt i kikkerten, så opplever jeg det enklere med åpne sikter som jeg beskrev. Dersom det er en mulighet å bytte, så kunne det jo være verdt å reflektere over. Men så kan være det bare sitter i mitt hode, har ikke truffet annerledes på leirduebanen med forskjellig type åpne sikter.

 

Eventuelt så forsto jeg ikke hva som ble ment her med hva som gjør et åpent sikte godt.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bruk den kikkerten som følger med nå første sesong. Riktig montert er det en bra kikkert. Når du har jaktet en sesong eller to- kan du vurdere om du bytter sikter- eller børse. Å bruke tid å penger på å modifisere en "billigkombi" før du egentlig har brukt den et par sesonger kan være rimelig bortkastet.

For min del skyter jeg like godt med en 1-4 kikkert på skogsfugl i flukt- som med åpne sikter. Jeg har selv hatt den Zeissen du tenkte å bruke- den jeg hadde var omtrent ubrukbar for kombi, da den var alt for følsom for plassering av øyet- for å få klart bilde. Rødpunkt har du egentlig ikke bruk for- unge friske øyne. Mitt råd, jakt et par sesonger først- så finner du muligens ut hva som passer deg. Alle vi andre har forskjellige meninger- som du kan bruke som "gode råd"- ikke fasit. Og de største ekspertene er mange ganger de som har jaktet minst...😉

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (38 minutter siden):

Alle vi andre har forskjellige meninger- som du kan bruke som "gode råd"- ikke fasit. Og de største ekspertene er mange ganger de som har jaktet minst...😉

 

Selvsagt skal man ikke ta andres mening som fasit, men å kaste ut slike påstander om folk du ikke vet noen ting om er dustete. Det skal da ikke være nødvendig å legge ved jakt-CV? @Skaubjønn ble hektet på brekkvåpen antakelig da @Raudnakke pusser opp en drilling for ham, og har eid og prøvd flere kombinasjonsvåpen enn de fleste. Selv har jeg jaktet i nesten 30 år, og bruker mest brekkvåpen. Får klager i heimen om at jeg jakter for mye. Tipper jeg er på jakt ca 30 dager hvert år. Min første kombi kjøpte jeg for over 20 år siden. Jeg har også en gammel drilling, men foretrekker kombien pga vekt. 
 

Så jeg er ikke blant dem som har jaktet minst, og jeg antar heller aldri at andre som gidder å forsøke å hjelpe de som ber om råd, bare sitter foran PC-en. 

 

 

Edited by amatør
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (59 minutter siden):

Rødpunkt har du egentlig ikke bruk for- unge friske øyne.

Nja, her er det nok individuelle forskjeller. Jeg har jaktet med kombi og drilling i mer enn 25 år, og det beste kikkertsiktet jeg har hatt var nevnte Swarovski 1,25-4x24 med medforstørrende CD-I retikkel. Jeg jakter alltid med kikkerten påmontert, og med denne var det mye enklere å finne målet med raske hagleskudd (retikkelet er synlig både med og uten lys!). Den var også svært lite følsom for øyeplassering. Men nå når mine øyne har blitt eldre foretrekker jeg 6x forstørrelse.

image.png.08375401f475a0220e2779b69c0faad3.png

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, amatør said:

 

Selvsagt skal man ikke ta andres mening som fasit, men å kaste ut slike påstander om folk du ikke vet noen ting om er dustete.....

Kommentaren om "eksperter" var ikke myntet på deg -eller noen av de andre du ramser opp.(Dere er nok alle på min "Topp 10-liste" over de jeg har mest respekt for her inne) Jeg beklager om kommentaren virket arrogant/frekk- det var ikke meningen. Det var en generell betrakning, sikkert innarbeidet gjennom mine 10-15 år på kammeret. TS er fersk jeger - og min mening er at en trenger ikke nødvendigvis det aller beste utstyret med en gang- det kan en kjøpe om noen år når en har råd til det. Jeg sidestilte automatisk fersk jeger = dårlig råd/økonomi, men det er vel neppe slik i dag - som det var for 40 år siden 🙂

Edited by asterix
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...