Jump to content

Første kombi rådyrjakt


Hjort1

Recommended Posts

Men uansett, dårlig råd, eller ikke, så er rådet ditt, om å skaffe seg litt egen erfaring, før en eventuelt punger ut, et godt råd. Og den medfølgende Meoptaen er nok bra nok til å få denne erfaringen, uten å være spesielt hemmet i prosessen.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Folk er forskjellige, og må uansett gjøre seg opp sin egen mening både som følge av egen erfaring og helhetsvurdering av andres råd. Til syvende og sist er det ikke slik at en kan basere seg helt på andre, men må finne ut hva som passer for en selv. Jeg for eksempel, valgte min kombi da det var den jeg ønsket meg mest mtp mine kriterier. Ikke fordi det var den folk her ønsket jeg skulle kjøpe (sett bort fra at jeg valgte bort en Finn 612 som følge av en del dårlige omtalelser blant annet fra forumet… :)). Selvfølgelig så jeg verdi i og tok med meg erfaringer og tips herfra, men så er det jo slik at det er den som kjøper som skal bruke den :) 

 

Synes egentlig det til nå ha kommet frem flere gode poenger i denne tråden, som jeg (og forhåpentligvis andre) selvsagt er takknemlig for. Enda er det helt sikkert flere poenger og meninger som ikke er tatt opp, så er rom for mer diskusjon spør du meg, dersom flere sitter inne med noe.

 

Med tanke på fersk jeger og dårlig råd, handler det mye om prioriteringer tenker jeg. Slett ikke alle jeg kjenner med Blaser og smellfet Swarovski har millionlønn, uavhengig av erfaring. På den andre siden jakter jeg en del med de som har travet rundt hver høst siste x-antall år som ikke ser noe behov for å oppgradere sin gamle mauser. Men det er nok en annen trend nå enn før grovt sett mtp økonomi, var flere jeg tok jegerprøven med som var under 20 og tok turen til nærmeste butikk og kjøpte seg den feteste Blaser R8’en de kunne få tak i så fort de hadde mulighet. Men, så er det jo slik at det er ekstremt mye som skal klaffe før en i det hele tatt får muligheten til å benytte seg av fordelene en litt bedre våpenpakke fører med seg. En kan tross alt ikke kjøpe seg til å bli en god jeger i særlig grad, noe som kanskje ikke er så galt?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tilbake til åpne sikter 😊. Jeg lærte å skyte med låne sikter,  enkeltskudds salong. Og skjøt mye luftgevær hele oppveksten. Jeg liker og er vant til åpne sikter. Og jeg ser de åpne siktene så jeg ksn bruke de. Er synet dårlig så er det bare å glemme. Hvis ikke børsa passer som en god hagle tar det for lang tid. Jeg bruker åpne sikter først og fremst når jeg jakter alene, og smyger i skogen. Balansen og ‘bærbarheten’ blir enormt mye bedre med ren børse synes jeg. 
 

En annen ting.  Amatør erfarer at på rådyrjakt nør kikkertsiktet kunne skrus ned til 1x forstørring. Jeg skrur ofte litt opp. Har sett det blant annet på mange drivjakter etter svin i Polen, at jeg liksom går litt bedre drag på skuddet bår jeg har 1,5-2x forstørring. Men på bajonettpostene er det såklart åpne sikter eller 1x forstørring. Da er det pek og trykk som gjelder. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (6 minutter siden):

...

Jeg bruker åpne sikter først og fremst når jeg jakter alene, og smyger i skogen. Balansen og ‘bærbarheten’ blir enormt mye bedre med ren børse synes jeg. 

...

Det er utvilsomt noe praktisk og smekkert med en kombi uten kikkert, eventuelt med en liten aimpoint. QR-montasje var vertfall for meg et must i min kombipakke, så har en valgfriheten om en skulle ønske bytte kjapt eller ha flere sikter til ulike jaktformer/poster. Ser for meg at den refleksjonen/problemstillingen kjapt er noe som kan dukke opp.


Når du først nevner luftvåpen er det nok der jeg har mine tanker om åpne sikter fra, ettersom mitt luftgevær hadde slike "fargede" sikter. Helt sikkert noe placebo som gjør jeg kunne tenkt meg det på kombien og... :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hjort1 skrev (16 timer siden):

Det er utvilsomt noe praktisk og smekkert med en kombi uten kikkert, eventuelt med en liten aimpoint.

 

En Aimpoint med hurtigmontasje er et "must" på kombien, synes jeg. Våpenet blir både lettere og smekrere enn med kikkertsikte. Opp til 100m fungerer rødpunkt mer enn godt nok, også. I tillegg fungerer det ypperlig for hagleskudd. Til tross for at jeg har annen kvalitetsoptikk (1-8) med hurtigmontasje som passer børsa, så har jeg aldri brukt noe annet enn Aimpoint til verken jakt eller oppskyting. 

BBF97_01.jpg

BBF97_02.jpg

BBF97_oppskyting_22.jpg

Edited by Breiðisjor
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Breiðisjor skrev (4 timer siden):

En Aimpoint med hurtigmontasje er et "must" på kombien, synes jeg. 


Aldri vært borti aimpoint selv, men om ikke jeg blir frelst av kikkert på kombi etter en jaktsesong er det jo fristende å prøve. Sparer jo tross alt litt vekt på et allerede litt for tungt våpen.

 

Pen børse btw :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Åpner denne tråden igjen.

Etter en høst med Sabatti Forest i 12/7x57r og etter hvert Tikka 512SC i 12/308 er Tikkaen solgt og Sabattien lagt ut for salg, og jeg begynner så smått å se etter ny kombi. Tikkaen ble for tung, men er glitrende fornøyd med Sabattien på alle måter egentlig, både på jakt og under inn- og oppskyting. Tross dette kjenner jeg det frister å få meg noe som er "ett hakk" opp, da kombiinteressen har eskalert grådig fort etter å ha fått sett og håndtert noen nydelige børser som kompiser og personer på skytebanen eier. Spørsmålet mitt er slik sett såre enkelt:

Hvor god kombi får man for det dobbelte av min? Ser altså etter noe i 20-25 området, gjerne med kaliber 20 hagle og randpatron (7x57r er mest aktuelt, lader ikke selv). Tanken på Merkel eller Blaser er umiddelbar, men Blaser er det vel en stund siden prismessig lå i det området og Merkel har jeg selv aldri håndtert.

 

Absolutte krav:

- Godt rifleavtrekk

- Ikke skremmende høy vekt

- Pålitelig

Noen tips eller tanker?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...