Jump to content

Flere anmeldt for ulovlig jakt


Nils Søvik

Recommended Posts

34 minutes ago, amatør said:

Nå er det mye viktigere å vite hva en dommer mener, enn hva forvaltningen mener.

 

 

Uklarheter er det som gjør at man via forvaltningen nå kommer med en lov/forskriftsendring som tydelig kommer med et hjemmelsgrunnlag som gjør dette forbudt.

 

I en straffesak med de beviskrav som råder der tror jeg nok dagens lov/forskrift er så utydelig at en tiltalt jeger vil frifinnes for bruk av  termisk kikkert. Men ser man på andre typer restlysforsterkere tror jeg en jeger vil bli dømt.

 

Ser frem til en entydig og klarere lov/forskrift hva gjelder mange typer "nytt" jaktutstyr der jeg mener at vi som jegere er best tjent med utstyr og hjelpemidler på ordinær jakt som ikke provoserer for mye.

 

Vi er på mange måter heldige i Norge som kan jakte i mørket, vi kan jakte med hund på den måten vi gjør osv...dette er ikke selvfølgelige ting for fremtiden.

 

Ser ikke bort fra at vi snart får forbud mot ordinær jakt i mørket, forbud mot bruk av bla hi-hund, forbud mot jakt med løs-hund på diverse viltarter osv

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (6 timer siden):

Har ikke Jensen og Aas fått med seg at det har vært Politidirektoratet som gjennom sine famøse rundskriv i praksis har vært lovgivende myndighet?

Det er ganske anderledes. Loven gir politiet myndighet til innvilge ervervssøknader og kalle tilbake våpenkort. Derfor finnes rundskrivene. Så i dette tilfellet er det enkeltpersonen som må ta dette til retten om vedkommende mener politiet har gjort feil. Havner det i retten, er må dommerne vurdere om saksbehandlingen er ihht loven.

 

Men når det gjelder bruk av termisk, så kan ikke politiet gjøre noe annet enn å ta bruken til retten, og påstå at bruken er forbud. Dommerene bruker de juridiske metodene som Jensen og Aas beskriver.

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (14 minutter siden):

Men når det gjelder bruk av termisk, så kan ikke politiet gjøre noe annet enn å ta bruken til retten, og påstå at bruken er forbud. Dommerene bruker de juridiske metodene som Jensen og Aas beskriver.

 

... og da - muligens med mindre det er Aas som er dommeren - vil dommeren være usikker på hvordan begrepet skal tolkes juridisk. Når han eller hun ikke finner noe direkte i loven er det naturlig å gå til forarbeidene i Prop. 149L (2020-2021) og finne:

 

Kunstig lys omfatter også all form for nattoptikk. Med nattoptikk menes fosforbaserte eller elektroniske restlysforsterkere med eller uten infrarød lyskilde og enheter som omformer varmestråler til synlige bilder i såkalte termiske kikkerter eller siktemidler. Bruk av nattoptikk som håndholdte kikkerter likestilles med siktemidler på våpenet, så lenge bruken er «i jaktøyemed». 

 

Edit: Dette er det altså Landbruks- og matdepartementet som sier, ikke Miljødirektoratet.

Edited by Skrueråmuttere
Feil departement
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En annen side av saken er at Aas er dommer i lagmannsretten, og der sitter han ikke alene som dommer. Nå er det muligens flere saker på gang som kanskje vil havne i rettssystemet. En eller flere avgjørelser i lagmannsretten vil skape presedens og angi hvor landet ligger. Alternativt at det kommer nye rettsregler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Chiefen.v-2 skrev (2 timer siden):

Hmmm, om du har jaktet rein i midnattsol ville jeg ikke snakket høyt om det.. 😎

 

Kennethj skrev (2 timer siden):

Kommer vel litt an på hvor man er.

 

Dere der nede i maskinavdelinga må ikke uttale dere om hvodan man navigerer etter sol og stjerner! Og om hvilke områder på jordkloden som har midnattsol når reinsjakta starter!

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Hmmm, om du har jaktet rein i midnattsol ville jeg ikke snakket høyt om det.. 😎

 

Hvorfor ikke? Det er da ikke noe forbud mot det såvidt jeg kan se.

Skuddet gikk av kl 0126 den 15. august i år, det er altså nesten halvannen time etter at jakten begynte.

 

2 hours ago, Skrueråmuttere said:

... er det ikke begrenset når på døgnet man kan jakte villrein? Jeg klarer plutselig ikke å søke meg frem til svaret.

 

Jeg jakter ikke villrein.

 

4 minutes ago, Sølvrev said:

Hm..., rein i midnattsol.....! Kan det ha vært tjuvjakt?

 

Nei, jeg hadde selvsagt alle formaliteter i orden.

Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (5 minutter siden):

 

Hvorfor ikke? Det er da ikke noe forbud mot det såvidt jeg kan se.

Skuddet gikk av kl 0126 den 15. august i år, det er altså nesten halvannen time etter at jakten begynte.

 

 

Jeg jakter ikke villrein.

 

 

Nei, jeg hadde selvsagt alle formaliteter i orden.

Jakter du tamrein da?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Håper jeg ikke ødelegger en møysomt oppbygd spøk her nå men jeg mistenker at vi skal til et sted hvor reinsdyrene er litt kortere i lortefallet enn på Hardangervidda. Man kan heller ikke uten videre kjøre bil dit fra for eksempel Bergen og hvem som helst kan ikke jakte reinsdyr der.

Edited by Umbo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, bbdg said:

Jakter du tamrein da?

 

Nei.

 

8 minutes ago, Umbo said:

Håper jeg ikke ødelegger en møysomt oppbygd spøk her nå men jeg mistenker at vi skal til et sted hvor reinsdyrene er litt kortere i lortefallet enn på Hardangervidda. Man kan heller ikke uten videre kjøre bil dit fra for eksempel Bergen og hvem som helst kan ikke jakte reinsdyr der.

 

Stemmer, jeg jakter Svalbardrein som anses for å være en egen underart.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (8 timer siden):

Hmmm, om du har jaktet rein i midnattsol ville jeg ikke snakket høyt om det.. 😎

nåja, enkelte vil hevde at ekte feinschmecker-jegere KUN jakter på rein i midnattsolnedgang...

Helst iført cordfløyel fra topp til tå, og selvsagt med optikk produsert i god tid før unionsoppløsningen

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nils Søvik skrev (På 1.12.2021 den 11.20):

Sør-Vest politidistrikt har sammen med Statens Naturoppsyn kontrollert en rekke hjortejegere på Haugalandet i november.

- De fleste jegere er opptatt av å forholde seg til lovverket, men vi vet også at det er personer og miljøer som jakter ulovlig, sier politifaglig etterforskningsleder ved seksjon for Nordsjø og Miljø i Sør-Vest politidistrikt, Sjur Stava i en pressemelding onsdag.

Målet med kontrollen var å avdekke brudd på regelverket, som f.eks. ulovlig våpen og utstyr, at det jaktes uten grunneiers tillatelse eller skytes flere dyr enn antall løyver.

Flere jegere brukte termisk optikk, såkalt nattoptikk, noe som ikke er lovlig, ifølge Stava.

- Jegere som velger å bruke nattoptikk under ordinær jakt risikerer å bli anmeldt, sier etterforskningslederen.

En hjortejeger ble anmeldt for et modifisert våpen med påmontert nattoptikk, lett tilgjengelig i bil.

Politiet har i etterkant også opprettet anmeldelse for brudd på dyrevelferdsloven. Brudd på lovverket kan føre til rettighetstap for jakt for en kort eller lenger periode, tilbakekall av våpentillatelse, samt inndragning av våpen og annet utstyr brukt i forbindelse med overtredelsen.

- Det er ikke utelukket at vi kommer til å ha flere runder med denne type kontroller i distriktet, sier Stava.

 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=79213

@FreeSkier og @G.Larson, jeg var ute i natt til søndag  og registrerte at det var 🌝 godt skytelys i åpent lende. 😁

Bakgrunnen for mitt spørsmål om termisk ifm denne saken, er innledningsposten i denne tråden som viser til sno og politiets kontroll av hjortejegere og påstand om ulovlig bruk av termisk.

 


 

 

Link to comment
Share on other sites

https://jegeravisen.no/kontroller-av-hjortejegere-i-haugalandet/

 

Det ser ut til at politiet ikke enda tør å anmelde jegere for bruk av termisk optikk. Og det er selvfølgelig fordi de ikke føler seg trygg på at domstolene vil gi dem medhold. Derfor kommer de bare med disse vage truslene om hva jegere kan risikere. Politiet gikk jo på en kjempesmell da de drev denne kampanjen mot nattjakt for noen år siden, og trakk en rekke jegere for retten for jakt i mørke. De tapte alle sakene. Jeg tror politier venter på en forskriftsendring. Og jeg tror den kommer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De trenger ikke "bevise" at våpen faktisk er brukt til jakt. Forsøk på ulovlig jakt er også straffbart. Termisk optikk blir så mye brukt, at hvis de ønsker det, skulle det nok ikke være så vanskelig å lage en sak. Jeg har bare sett termiske kikkerter i bruk i mitt jegermiljø. Ikke som siktemiddel altså. Og det har bare vært om dagen, i godt lys. Den ble brukt til å skanne lien, og det var virkelig en aha opplevelse å stå nede på hovedveien utenfor bilen og se hjortene tydelig gjennom bjørkeskogen. " Der er ett enslig dyr, det er sikkert ett ungdyr, det vi trenger. De 3 der lenger oppe er sikkert en kolle og 2 kalver. Vi har ikke kolle på kvoten".  Den var super for å planlegge drevet. Men vi lyktes ikke likevel, så dyrene har nå fortsatt en sjanse.

Edited by Robinson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lovverket nevner ikke termiske kikkerter i det hele tatt. Så pr. dato ord er de lov. Hvis ikke hadde mange jegere fått seg en smell. Men som jeg nevner lenger oppe, er jeg ganske overbevist om at det vil komme forskriftsendringer som gjør dem ulovlig å bruke. I alle fall i mørket. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...