Jump to content

Flere anmeldt for ulovlig jakt


Nils Søvik

Recommended Posts

Sør-Vest politidistrikt har sammen med Statens Naturoppsyn kontrollert en rekke hjortejegere på Haugalandet i november.

- De fleste jegere er opptatt av å forholde seg til lovverket, men vi vet også at det er personer og miljøer som jakter ulovlig, sier politifaglig etterforskningsleder ved seksjon for Nordsjø og Miljø i Sør-Vest politidistrikt, Sjur Stava i en pressemelding onsdag.

Målet med kontrollen var å avdekke brudd på regelverket, som f.eks. ulovlig våpen og utstyr, at det jaktes uten grunneiers tillatelse eller skytes flere dyr enn antall løyver.

Flere jegere brukte termisk optikk, såkalt nattoptikk, noe som ikke er lovlig, ifølge Stava.

- Jegere som velger å bruke nattoptikk under ordinær jakt risikerer å bli anmeldt, sier etterforskningslederen.

En hjortejeger ble anmeldt for et modifisert våpen med påmontert nattoptikk, lett tilgjengelig i bil.

Politiet har i etterkant også opprettet anmeldelse for brudd på dyrevelferdsloven. Brudd på lovverket kan føre til rettighetstap for jakt for en kort eller lenger periode, tilbakekall av våpentillatelse, samt inndragning av våpen og annet utstyr brukt i forbindelse med overtredelsen.

- Det er ikke utelukket at vi kommer til å ha flere runder med denne type kontroller i distriktet, sier Stava.

 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=79213

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nils Søvik skrev (2 timer siden):

Flere jegere brukte termisk optikk, såkalt nattoptikk, noe som ikke er lovlig, ifølge Stava.

- Jegere som velger å bruke nattoptikk under ordinær jakt risikerer å bli anmeldt, sier etterforskningslederen.

En hjortejeger ble anmeldt for et modifisert våpen med påmontert nattoptikk, lett tilgjengelig i bil.

 

Vi har en egen tråd om "lovligheten" eller "forbudtheten" av termiske "sikte- eller oppdagelses-midler". Der har opptil flere argumentert for at bruk av remedier som reagerer på temperaturforskjeller, ikke kan være "bruk av kunstig lys". De fleste vil ha problemer med å finne HVORFOR dette skal være ulovlig, ut over "synsing" fra folk i MD.

 

https://www.kammeret.no/topic/94386-blir-det-forbud-mot-termisk-kikkert/

 

"Fortsett diskusjonen der", ville jeg skrevet med blått, i den tid jeg var moderator.

 

Link to comment
Share on other sites

Nils Søvik skrev (4 timer siden):

Målet med kontrollen var å avdekke brudd på regelverket, som f.eks. ulovlig våpen og utstyr, at det jaktes uten grunneiers tillatelse eller skytes flere dyr enn antall løyver.

At politiet tar tjuvjakt på alvor ønsker jeg velkommen. Jeg har minst en garantert en til som tar seg frekt til rette på min jaktrett, en aktivitet på minst 300 meter innenfor byttegrensene. Jeg blir fly forbanna. Noen i grunneierlaget hevder at en eventuell anmeldelse blir henlagt, jeg kommer til å anmelde dersom jeg påtreffer vedkommende på ferske spor. Jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste her inne som irriterer seg over slikt, i så fall har noen her inne noen erfaringer med å ta tak i slike hendelser? Her er det etter det jeg vet snakk om rådyr frem til den 23/12, så opphører tjuvjakten. 

 

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det er blant annet sånne ting som du nevner Vaquero som er noe av problemet her i nord Rogaland også. Folk som kjører rundt om kvelden/natta og skyter dyr, om disse bruker termisk eller lommelykt betyr lite og det var vell sikkert ikke hovedmålet med kontrollen heller. Dette handler ikke om termisk utstyr. Dette handler om en plass hvor det har vert mye ulovlig jakt i flere år, og at Politiet har satt dette på agendaen nå å bruker resurser på dette problemet. Det er funnet dyr som går med kuler i kroppen som blir kastet etter at de er felt, det er også funnet dyr i juni-juli som er skadeskutt og som kan ha lidd lenge før døden inntraff. 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

@Nils SøvikDet du nevner der er mer alvorlig enn det som provoserer meg i mitt terreng. Folk som tar seg til rette uten grunneiers tillatelse eller uten gyldige dokumentasjoner og null respekt for jakttider må slås bestemt ned på. Godt å lese at politiet har noen å straffeforfølge. Uansett siktemidler eller lyskilder som blir brukt. Vi trenger ikke kjeltringer i skog og mark. Nå som jeg jobber 20% har jeg større kontrollmuligheter. Folk med børse og urent mel i posen finner seg til rette når folk er aktive på jobb. Tjuvjakt er en større risiko for å blitt tatt på helgene når folk med legitimt tilgang på terrenget er til stede, Dårlig lys natt/jakt gir også en viss usynlighet. 

 

Rettelse, jeg skrev at jeg jobbet 80%, det er feil jeg jobber nå 20% resten NAVer jeg, jeg har trappet ned og kan være utidig tilstede for tjuvjegere på hverdag og i mørke timer. Det er også lurt å skrive ned bilnummer man kommer over på steder du burde kjent eieren. 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi fant en død spissbukk på jakterrenget vårt i fjor høst. I oktober. Den var i ganske god forfatning , hadde sikkert vært ikke vært død en ukes enda. Men kulehullet viste godt. Ett perfekt lungeskudd. Den lå litt rart til nede i ei liten kløft og var ikke lett synlig. Det var hunden vår som fant den. Det er bare det at den lå nesten 2 km i luftlinje fra nærmeste valdgrense. Jeg har vanskelig å se for meg at hjorten hadde sprunget så langt etter ett slikt skuddtreff. Vi tok noen bilder og ga beskjed til grunneier. Mer kunne vi ikke gjøre. 

Link to comment
Share on other sites

En skal heller ikke se bort fra at det er våpen som stammer fra innbrudd som kan være involvert, det får i så fall politiet finne ut av dersom man har vedkommende på "kroken". Noen driver lurvete salg av kjøtt, sauer er jo også rapportert forsvunnet. En bekjent av meg fikk servert elgkjøtt på en taverna et sted langs E18 på Sørlandet, der dukket det opp en helmantel kule diameter .311" (Enfield). Dette er mange år siden nå, opphavet til kjøttet må ha vært tvilsomt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Regner med politiet har kontroll på våpen så det finner de kjapt ut av. Det er nok ikke alt kjøtt som ligger ute på finn og andre plasser som er like lovlig ervervet nei. Sau ble forsøkt fanget med fiskestang her i området for noen år siden, en bonde fant fiskekroker i ulla på flere sauer, det forsvinner både sau og storfe rundt om i landet på uforklarlig vis, jeg har brukt mange timer på å lete etter sauer som vi aldri har funnet. Det er ikke så lenge siden jeg hørte om ei dame som hadde stått i butikken med en pakke lammekjøtt, hun traff ei venninne som kunne fortelle at lam kjøpte hun aldri, mannen jaktet villsauer.  

Når det gjelder hjortejakt og jaktutleie så er det mye tvilsomt, det groveste jeg har hørt om var et jaktlag som hadde 5 dyr og som ganget dette med 10, det satte sine spor i bestanden etter noen år. 

Det som forundrer meg litt når det kommer til jakt er at det ofte er normalt oppegående ustraffede personer med en helt grei jobb og som lever et helt vanlig liv som blir fullstendig idioter i jaktsesongen, de risikerer bøter i verstefall fengsel, inndragelse av våpen og utstyr for store summer samt tap av jaktrett bare for noen ti tusener  i kjøtt. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nils Søvik skrev (10 timer siden):

Det som forundrer meg litt når det kommer til jakt er at det ofte er normalt oppegående ustraffede personer med en helt grei jobb og som lever et helt vanlig liv som blir fullstendig idioter i jaktsesongen, de risikerer bøter i verstefall fengsel, inndragelse av våpen og utstyr for store summer samt tap av jaktrett bare for noen ti tusener  i kjøtt. 

 

 

Akuratt det der sjokkerer meg også, jeg har en kamerat som er aktiv skytter, har innendørs skytebane i kjelleren hjemme der han skyter med luftpistol og gevær. Noe vi ofte gjør når vi tar noen pils hjemme hos han. Men det jeg har lagt merke til, er at når han viser frem de litt grovere våpnene så er det ofte disse "oppegående" ustraffede personene med gode jobber og har jakt som hobby, som tar ladegrep og skal skyte med en 9mm/45acp inne, vifter med våpnene og blir furtene siden det ikke er ammo i de og at de ikke får lov til å skyte med de inne. Men de litt mer shady bekjente vi har som ALDRI får lov til å eie ett våpen, dobbeltsjekker at de ikke er lada, titter og tafser litt på pistolene hans, skryter litt, spør om de kan ta en "gangster selfie", for så å legge de tilbake i skapet før de spør om de kan være med på skytebanen å teste de en eller annen gang

 

Jeg har en liten teori om det også, når disse normalt oppegående personene skal slå seg litt løs, så mister de alle hemninger på samme måte som en fjortis etter 2-3øl, Men disse litt mer shady personene som normalt er ganske hemningsløse og vant til litt galskap, skjønner alvoret og skjerper seg i det sekundet det kommer ett våpen i bildet. 

 

Men det er ikke bare etter ett par øl disse normalt oppegående personene driter seg ut, har vært med på jakt med de noen ganger og de skyter på nesten alt som beveger seg. Han ene skryter av hvor mange rødlista fugler han har skutt ved feil siden han skyter før han ser hva han skyter på. Så vi har aldri tid, når disse spør om vi skal være med på jakt. Gidder ikke og være med på cowboy tilstander kun siden en familiefar skal få skutt mest mulig den helga han har fri fra kjerring og unger

Edited by fluefiskern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Er tjuvjakt egentlig et problem? Ut fra et naturforvaltningsperspektiv er det ikke sikkert det er et problem i det store og hele, en del av tjuvjakten kan faktisk være positiv. Juridisk er det en annen sak, samtidig er ikke ethvert lovbrudd et problem.

 

Når det gjelder det eksempelet med skytebanen i kjelleren er det vel ikke særlig rart hvordan det er. Disse shady småkriminelle forstår nok mer av hva et grovt våpen er og kan gjøre enn random folk med relativt liten interesse for våpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg bur i Sunnfjord og her har hjortestammen vore bra, godt med dyr. Derfor er det mangen som ynskjer å jakte her, noko ein ser igjen i prisane der det selgast jakt - her er gjerne ein gjennomsnittspris på oppunder 10000 kr pr dyr. Og her kjem leigejegera som gjerne har betalt mellom 50000 - 150000 for jakta, dei har betalt blodpris og eg veit at her skytast mykje (mva-hjort) som det blir sagt lokalt. Og eg kan på ein måte forstå at det skjer, dei har betalt for mykje for jakta i utgangspunktet og tar derfor inn so mykje som mogleg og i tillegg kjem dei ikkje herfra, dei har ingen forhold til plassen og driter dermed i forvalting og stammen. mitt intrykk her omkring er at dette er den mest vanlige praksisen av tjuvjakt, folk som har lovlig jakt men som skyter utover kvoten.
 

Vi har også tilfeller av organisert tjuvjakt, der har trenden vert bergensera i varebil som køyrer rundt, stopper og skyter smådyr som blir lempa inn i bilen og so køyrer dei vidare. 

For ein del år sia var det nokon som kom over slike tjuvjegera og forfulgte dei i bil, fekk stoppa dei og ringte politiet. Polititet kunne ikkje bevise at dei hadde tjuvjakta, saken vart henlagt og dei lokale fekk tilsnakk for å gripe inn på eiga hand. 

 

Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (1 time siden):

Er tjuvjakt egentlig et problem? Ut fra et naturforvaltningsperspektiv er det ikke sikkert det er et problem i det store og hele, en del av tjuvjakten kan faktisk være positiv. Juridisk er det en annen sak, samtidig er ikke ethvert lovbrudd et problem.

 

Når det gjelder det eksempelet med skytebanen i kjelleren er det vel ikke særlig rart hvordan det er. Disse shady småkriminelle forstår nok mer av hva et grovt våpen er og kan gjøre enn random folk med relativt liten interesse for våpen.

 

Men disse random folkene som du sier, er i 90% av tilfellene jegere som har flere jaktvåpen, så de vet veldig godt hva ett våpen kan gjøre 

 

Det er de samme karene som jeg nevner i sammenheng med rødliste fugler. I det sekundet de får ett våpen i hendene så går gardinene ned og det skal blastes løs. Har også nevnt de i flere andre sammenhenger her på forumet (vådeskudd, skyting oppover med blindsone bak), men vi har lært, vi holder de på god avstand i jaktperioden og det blir ikke mer skyting i kjelleren over noen kalde 

 

Vi har lært ett triks som fungerer på de da. Jeg er vanligvis ganske ansvarløs, finner på mye spikk, har det mye morro, men aldri noe som går utover andre. Men i det sekundet det er våpen i bildet så blir jeg en seriøs person, hvis jeg ser noe jeg mener er uansvarlig så sier jeg klart ifra, koster meg ikke 5øre å skjelle en person huden full hvis ikke de respekterer våpen. Så når han med skytebanen i kjelleren sier han skal på jakt og de spør om og være med, så sier han bare at jeg skal være med. "ikke faen om vi skal være med når han idioten av en festbrems skal være med, da blir vi bare skjellt ut" 

 

Har egentlig mest lyst til å rapportere disse triggerhappy cowboyene, da jeg vet at børsene står i skapet med ammo og sluttstykke, det skytes ut av vinduene hjemme, det skytes rødlista dyr, det taes rådyr nesten året rundt. 

Edited by fluefiskern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Kennethj said:

Er tjuvjakt egentlig et problem? Ut fra et naturforvaltningsperspektiv er det ikke sikkert det er et problem i det store og hele, en del av tjuvjakten kan faktisk være positiv. Juridisk er det en annen sak, samtidig er ikke ethvert lovbrudd et problem.

Du kan kanskje argumentere for at etisk er det forskjell på lovbrudd som går ut over noen (har en kostnad for noen) og lovbrudd som ikke gjør noen skade for noen (type kjøre 10 km/t for fort på en rett vei uten andre biler).

 

Jakt er en ressurs som koster / gir inntekter. Tyvjakt blir å stjele fra de som har rettighetene. Så kan noen sikkert argumentere for at det ikke er gitt at folk skal ha eiendomsrett til jakt - men da får man diskutere det først, og så hvis lovene endres slik at grunneier ikke har rettighetene til jakt får du eventuelt jakte gratis da.

Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (2 timer siden):

Er tjuvjakt egentlig et problem? Ut fra et naturforvaltningsperspektiv er det ikke sikkert det er et problem i det store og hele, en del av tjuvjakten kan faktisk være positiv. Juridisk er det en annen sak, samtidig er ikke ethvert lovbrudd et problem.

 

For mange år siden tok vi tjuvjegere på vidda. De hadde vært i kontakt med gjestejegere hos oss på radio, og hørt at terrenget vårt ville være tomt for jegere resten av uka.

 

Da vi kom over dem sto de og slakta 2 villrein, ca 750 meter inne hos oss. De påstod først å ha forfulgt skadet dyr, men den ene var skutt gjennom begge lårene så den slet jeg med å forstå at kunne vært påskutt hos naboen, og den andre var perfekt skutt.

 

Da begynte den feiteste av dem med din argumentasjon: "vi har jo kort, og trodde ikke dere brukte terrenget. Det kan da ikke være så nøye?"

 

Jeg svarte at "men da stikker jeg og puler kona di neste gang du er på jakt, da. Du bruker henne jo ikke, det kan da ikke være så nøye?"

  • Thanks 2
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Straffene for å gå på ulovlig jakt er latterlig lave. Se for eksempel viltloven § 56. Normalt maks 1 år, i skjerpede tilfeller maks 2 år. 

Med disse strafferammene vil nok de fleste som går på ulovlig jakt, bli dømt til noen måneders fengsel og bot. Maksimalt sett. 

 

Men, den som går på ulovlig jakt kan i tillegg bli dømt for tyveri eller underslag, hvis kjøttet er over en viss verdi. 

 

I enkelte tilfeller kan også faunakrim lovgivningen komme inn, hvis det skytes kongeørn, ulv ol.

 

 

Link to comment
Share on other sites

keenhunter skrev (1 time siden):

 

 

Så kan noen sikkert argumentere for at det ikke er gitt at folk skal ha eiendomsrett til jakt - men da får man diskutere det først, og så hvis lovene endres slik at grunneier ikke har rettighetene til jakt får du eventuelt jakte gratis da.

 

 

Hvis vi hadde innført samme system som USA, hadde situasjonen vært som du skisserer overfor. Ingen grunneier eier viltet eller kan gi deg jaktrett der borte. Aller jegerne "kjøper" dyret av staten i form av en "permit" og så må han finne en plass han kan jakte på dyret. På public land er det enklest, men områdene er begrenset og der må man finne seg i å dele terrenget med mange andre som jakter på det du jakter på. Private områder er det beste, og der vil landeier ha betaling for å la deg få lov å jakte. I praksis ikke så mye annerledes enn Norge kanskje, men tyvjakt vil da først og fremst være kriminalitet rettet mot staten. Og straffene der borte kan være drakoniske. Man kan fort havne i fengsel for tyvjakt. Jeg tror det skal mye til for å havne i fengsel i Norge for vanlig tyvjakt på jaktbare arter. Da må man begynne å drepe ulv og andre spesielt beskyttede arter.

Link to comment
Share on other sites

Men en ting og tenke på, er at man kan komme utfor tjuvjakt selv om man trudde man gjorde ting etter boka, holdt på og gå i den fella selv i år men blei redda her på kammeret

 

En grunneier som sa vi bare kunne jakte rådyr der, men viste seg at det ikke var søkt om kvote. Er vi som hadde blitt straffa for tjuvjakt 

Link to comment
Share on other sites

fluefiskern skrev (På 2.12.2021 den 9.59):

 

Har egentlig mest lyst til å rapportere disse triggerhappy cowboyene, da jeg vet at børsene står i skapet med ammo og sluttstykke, det skytes ut av vinduene hjemme, det skytes rødlista dyr, det taes rådyr nesten året rundt. 

Eg er heilt enig i att det er dårlig våpenhygiene og ha våpen ståandes ladet og klare i skapet men ulovligt er det jo ikkje. Heller ikkje å skyte fra hus. 

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Kvernhuselva said:

Eg er heilt enig i att det er dårlig våpenhygiene og ha våpen ståandes ladet og klare i skapet men ulovligt er det jo ikkje. Heller ikkje å skyte fra hus. 

Det er absolutt ulovlig å ha våpenet stående ladd i skapet

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

m00se skrev (7 minutter siden):

Det er absolutt ulovlig å ha våpenet stående ladd i skapet

Jeg klarer ikke å se at det står i verken lov, eller forskrift. Med mindre vi snakker om under transport, eller oppbevaring utenfor godkjent skap/rom/etc., og det der jo ikke det vi gjør her. Nå er ikke jeg jurist, bare kverulant, og har bare skummet lov og forskrift, men jeg finner ikke noe relevant.

Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (56 minutter siden):

§ 19.Krav til oppbevaring av skytevåpen, våpendelar og ammunisjon

Den som oppbevarer skytevåpen, skal syte for at det er tømt for ammunisjon.

 

 

Den er vanskelig å tolke på mer enn én måte, synes jeg.

Du har helt rett. Jeg hadde i farten lest i gammel våpenlov😔Der §19 var helt irrelevant i forhold til dette.

 

Som sagt, kverulant, ikke jurist😬😄

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/2/2021 at 12:34 PM, keenhunter said:

Du kan kanskje argumentere for at etisk er det forskjell på lovbrudd som går ut over noen (har en kostnad for noen) og lovbrudd som ikke gjør noen skade for noen (type kjøre 10 km/t for fort på en rett vei uten andre biler).

 

Jakt er en ressurs som koster / gir inntekter. Tyvjakt blir å stjele fra de som har rettighetene. Så kan noen sikkert argumentere for at det ikke er gitt at folk skal ha eiendomsrett til jakt - men da får man diskutere det først, og så hvis lovene endres slik at grunneier ikke har rettighetene til jakt får du eventuelt jakte gratis da.

 

At jakt har blitt nærmest big business er jo et problem i seg selv, trolig et langt større problem enn litt tjuvjakt. 

 

 

On 12/2/2021 at 12:56 PM, Skrueråmuttere said:

 

For mange år siden tok vi tjuvjegere på vidda. De hadde vært i kontakt med gjestejegere hos oss på radio, og hørt at terrenget vårt ville være tomt for jegere resten av uka.

 

Da vi kom over dem sto de og slakta 2 villrein, ca 750 meter inne hos oss. De påstod først å ha forfulgt skadet dyr, men den ene var skutt gjennom begge lårene så den slet jeg med å forstå at kunne vært påskutt hos naboen, og den andre var perfekt skutt.

 

Da begynte den feiteste av dem med din argumentasjon: "vi har jo kort, og trodde ikke dere brukte terrenget. Det kan da ikke være så nøye?"

 

Jeg svarte at "men da stikker jeg og puler kona di neste gang du er på jakt, da. Du bruker henne jo ikke, det kan da ikke være så nøye?"

 

Du ser at dette ikke kan sammenlignes? Det blir bare tåpelig å komme med slike utsagn som du hevder å ha kommet med.

 

 

On 12/2/2021 at 1:46 PM, Röda_Lacket said:

Straffene for å gå på ulovlig jakt er latterlig lave. Se for eksempel viltloven § 56. Normalt maks 1 år, i skjerpede tilfeller maks 2 år. 

Med disse strafferammene vil nok de fleste som går på ulovlig jakt, bli dømt til noen måneders fengsel og bot. Maksimalt sett. 

 

Men, den som går på ulovlig jakt kan i tillegg bli dømt for tyveri eller underslag, hvis kjøttet er over en viss verdi. 

 

I enkelte tilfeller kan også faunakrim lovgivningen komme inn, hvis det skytes kongeørn, ulv ol.

 

 

 

Tja, er det egentlig et problem om noen feller et rådyr på feil side av en imaginær linje?

Jakt på fredet vilt er en helt annen sak enn tjuvjakt slik jeg ser det.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Åpenbart at du ikke synes privat eiendomsrett er så viktig, men nå bor du nå engang i et land der grunneierne eier jaktretten og samtidig er jakten blant de lettest tilgjengelige i den vestlige verden.

 

Både flåsete, usaklig og teit sagt av meg, selvfølgelig. Men jeg blir ekstremt provosert av at folk tar seg til rette på privat eiendom. Her jeg bor har annethvert hus som grenser til skogen tatt seg friheter, anlagt gressplen i skogen, slått spiker i trær for å bygge hytter, eller rett ut felt store trær og latt dem ligge, bare for å få litt mer sol. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (6 minutter siden):

Åpenbart at du ikke synes privat eiendomsrett er så viktig, men nå bor du nå engang i et land der grunneierne eier jaktretten og samtidig er jakten blant de lettest tilgjengelige i den vestlige verden.

 

Både flåsete, usaklig og teit sagt av meg, selvfølgelig. Men jeg blir ekstremt provosert av at folk tar seg til rette på privat eiendom. Her jeg bor har annethvert hus som grenser til skogen tatt seg friheter, anlagt gressplen i skogen, slått spiker i trær for å bygge hytter, eller rett ut felt store trær og latt dem ligge, bare for å få litt mer sol. 

 

Når kom jeg til å tenke på han her 

 

"Man kan ikke ze den grenze onder vann" 

 

 

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skrueråmuttere said:

Åpenbart at du ikke synes privat eiendomsrett er så viktig, men nå bor du nå engang i et land der grunneierne eier jaktretten og samtidig er jakten blant de lettest tilgjengelige i den vestlige verden.

 

 

 

På ingen måte. Fint å se at du umiddelbart begynner med slike hersketeknikker.

  • Confused 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (6 timer siden):

Tja, er det egentlig et problem om noen feller et rådyr på feil side av en imaginær linje?

Denne "imaginære" linjen er vel en gang satt for å skille de forskjellige jaktterreng, vald etc. 

For oss som ikke er født inn i det, eller bor i umiddelbar nærhet til jaktterrenget, er grenser noe vi må respektere. Vi betaler dyrt, og reiser langt. Mildt sagt irriterende (Egen erfaring ikke langt fra der TS siterer fra) når en lokal skrue setter opp bua si akkurat på grensen, med glugger kun inn på vårt terreng. Han visste at hovedtråkket gikk der, og lå der flere dager i strekk. Snublet et par ganger i snubletråd han hadde lagt flere hundre meter inn i vårt terreng. Tok han på fersken, da dachsen min markerte et treff han hadde hatt 180 mtr inn på vår side. Koblet bikkja, og sporet frem til dyret som han hadde hengt, og forsøkt skjult på vår side. Hadde gjemt seg i bua, men vi vi visste han var def. Fikk han etterhvert i tale ;)

Ble anmeldt, men selvfølgelig henlagt... 

 

Edited by Ruger #1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (13 minutter siden):

Tok han på fersken, da dachsen min markerte et treff han hadde hatt 180 mtr inn på vår side. Koblet bikkja, og sporet frem til dyret som han hadde hengt, og forsøkt skjult på vår side. 

 

 

Da spørs det om ikke jeg hadde tatt dyret og sagt: trur du ikke det går ferdig slakta dyr på vår side av grensa. Er du ikke så heldig på din side a ? 

Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (1 minutt siden):

Var så tidlig i sesongen, at jeg så fluene før jeg visste bikkja ville få bingo, så nei, ellers takk :)

 

Men for slike hillbilly'er er det vel det som krydrer kjøttet :D

 

Det viktigste er ikke at du spiser dyret, men at han tjuvjegeren mister det han har sitti der for i flere dager, hadde vel følt seg passe lurt, men hva skulle han gjort ? Kanskje hadde det vært lærepenga han trengte 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv møtt personer som synes tjuvjakt er positivt. Det har vert argumentasjon som at det er så mange dyr her så det er bare greit det er tjuvjakt her, og at løyvet kostet mer en verdien av hjortekjøttet så selvfølgelig skyter vi flere. 

 

Tjuvjakt medfører mye skadeskyting når det utførtes fra bil om natta, viljen til ettersøk er totalt fraværende i sånne situasjoner, jeg har sett flere stygge eksempler på dette hvor det har ført til mye lidelse hos skadeskutt storvilt.

Jeger som skyter mer en kvoten stjeler det dyret fra noen andre på sammen måte som de som kjører rundt om natta og skyter fra bil. 

 

Forvaltingen prøver å holde bestanden på et ønsket nivå, det blir umulig når noen skyter dyr de ikke har kvote på. Et eksempel er et jaktlag som hadde kvote på 5 dyr og tok ut 50 dyr. 

 

Så at tjuvjakt kan være positivt ut fra naturforvaltningsperspektiv sliter jeg litt med å forstå.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har to rådyr jeg kan felle på vår familieeiendom, at jeg opplever at folk som på uærlig vis og bevisst tar seg til rette er provoserende. Det hele handler om holdninger, respekten for en annens rett og fred. At en nabojeger skulle forville seg inn noen meter i uvisshet er ikke noe jeg ville kverulere over. Tjuvjakt undergraver også den forvaltningen grunneieren ønsker ta seriøst. Uansett hva andre ønsker å se på som uvesentlig så ødelegger det mye av jaktgleden og kontrollen for den som blir utsatt for tjuvjakt, tjuvjakt og respektløshet for en annens eiendom er en stor uting. Om det er et samfunnsproblem? I summen av all den urett enkeltmennesker blir utsatt for generelt så er ulovligheter faktisk det. Vi trenger ikke et anarki i skogen. 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nils Søvik skrev (15 minutter siden):

Så at tjuvjakt kan være positivt ut fra naturforvaltningsperspektiv sliter jeg litt med å forstå.

 

Jeg kan hjelpe deg med og forstå forvaltningsperspektivet, på gården til bestemor så er det en kvote på 2 rådyr som onkel tar hvert år, men på øya der så er det sikkert 50 rådyr, når jeg var ung (25år siden) så var det vel 15dyr på øya. Bestemor har sagt hu har sett 3 rådyr med tvillinger i år, så bestanden øker i høyt tempo. Der kunne det fint blitt skutt 10-15dyr hvert skuddår for og holde bestanden nede

 

Men uansett hvor mye det frister og ta ett lite røsk, så lar vi vær. Tjuvjakt er under vårt nivå.

Link to comment
Share on other sites

Onkel er på saken med å dokumentere hvor mange dyr det faktisk er der(har satt en haug viltkamerar der nå) og skal hjelpe bestemor med å søke om større kvote/tynning av bestanden, så det er håp om at jeg må kjøpe større fryser 

 

Hvilke øy det er ja, det er den med vann rundt hele :) men litt kjipt hvis bestemor/viltkameraene ser tjuvjegere der, da må jo jeg eller onkel kjøre ut dit, for så å taue med oss båten demmes til fastland (halvtimes tur i 5knop), ufattelig lang svømmetur og veldig kjipt å ringe politibåten for og få haik hjem 

 

Har hørt en historie av pappa, de hørte smell på øya under hummerfiske, fant båten demmes, taua den 500m fra brygga å kasta ut dreggen. 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bbdg said:

Saken er at du ikke ser ut til å respektere eiendomsrett og valdgrenser i tillegg til at du fremsnakker tyvjakt.

Med slike holdninger må du nok godta å bli motsagt som person!

 

Jeg fremsnakker ikke tjuvjakt, jeg poengterer bare at det ikke nødvendigvis er et problem og at det i enkelte sammenhenger kan være positivt.

 

1 hour ago, Nils Søvik said:

Tjuvjakt medfører mye skadeskyting når det utførtes fra bil om natta, viljen til ettersøk er totalt fraværende i sånne situasjoner, jeg har sett flere stygge eksempler på dette hvor det har ført til mye lidelse hos skadeskutt storvilt.

Jeger som skyter mer en kvoten stjeler det dyret fra noen andre på sammen måte som de som kjører rundt om natta og skyter fra bil. 

 

Forvaltingen prøver å holde bestanden på et ønsket nivå, det blir umulig når noen skyter dyr de ikke har kvote på. Et eksempel er et jaktlag som hadde kvote på 5 dyr og tok ut 50 dyr. 

 

Så at tjuvjakt kan være positivt ut fra naturforvaltningsperspektiv sliter jeg litt med å forstå.

 

Altså, å skyte fra bil på natta er ikke greit. Jakt må selvsagt foregå på et vis som sørger for at viltet ikke utsettes for unødig lidelse. Om man har lov eller ei har i denne sammenheng relativt liten betydning i seg selv. 

 

Det er en del steder forvaltningen ikke klarer å holde bestanden på ønsket nivå, de forstår rett og slett ikke hvordan bestanden utvikler seg og det blir derfor til at bestanden ikke reguleres gjennom lovlig jakt. Når bestanden ikke reguleres gjennom lovlig jakt kan faktisk tjuvjakt bidra til at bestanden holdes på et riktig nivå.

 

Bare så det er poengtert. Jeg har aldri vært på tjuvjakt, jeg har ikke tenkt til å gå på tjuvjakt og jeg har så gode muligheter til å drive lovlig jakt at det ville vært helt fjernt å tjuvjakte for mitt vedkommende.

Jeg har også respekt for eiendomsrett selv om jeg mener regelverket i dag ikke er godt nok og det ikke er greit at jakt har blitt big business mer enn matauke og viltforvaltning.

Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (8 timer siden):

 

At jakt har blitt nærmest big business er jo et problem i seg selv, trolig et langt større problem enn litt tjuvjakt. 

 

 

Tja, er det egentlig et problem om noen feller et rådyr på feil side av en imaginær linje?

 

Hvis ikke du vil at det skal virke som du fremsnakker tjuvjakt, så ville jeg ordlagt meg annerledes. 

 

Det er faktisk ett stort problem at man skyter dyr på feil side av en imaginær grense. Hva hadde du sagt hvis noen dukka opp hjemme hos deg å tømte barskapet ditt? Det er jo akuratt det samme, det handler om tyveri. 

 

Er man i en nødssituasjon der det står om liv hvis ikke man får litt mat i kroppen, så stiller saken seg annerledes, men hvor ofte skjer det i disse dager? Nav gir bort millioner hver eneste dag

Link to comment
Share on other sites

fluefiskern skrev (1 time siden):

 

Tror kanskje jeg forstår deg @Kennethj

Det er enkelte steder der ordinær jakt ikke greier å holde bestanden nede. Grunneierne har masse dyr, men liten tid/interesse selv. Leier ut, men til alt for høye priser. 

Kjenner meg igjen selv. 5000 for en kalv. Da skal den være stor. Alle dyr har jo engang vært kalv osv.... 

Andre steder med mindre dyr blir kanskje kalven/kolla solgt flere ganger, selv om den ble skutt 1 september? 

 

Er jeg inne på noe ? 

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, fluefiskern said:

 

Hvis ikke du vil at det skal virke som du fremsnakker tjuvjakt, så ville jeg ordlagt meg annerledes. 

 

Det er faktisk ett stort problem at man skyter dyr på feil side av en imaginær grense. Hva hadde du sagt hvis noen dukka opp hjemme hos deg å tømte barskapet ditt? Det er jo akuratt det samme, det handler om tyveri. 

 

Er man i en nødssituasjon der det står om liv hvis ikke man får litt mat i kroppen, så stiller saken seg annerledes, men hvor ofte skjer det i disse dager? Nav gir bort millioner hver eneste dag

 

Er det nå egentlig det samme? Som kjent eier ingen viltet.

Nødverge er en helt annen sak og hører ikke naturlig hjemme i diskusjonen.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Ruger #1 said:

Tror kanskje jeg forstår deg @Kennethj

Det er enkelte steder der ordinær jakt ikke greier å holde bestanden nede. Grunneierne har masse dyr, men liten tid/interesse selv. Leier ut, men til alt for høye priser. 

Kjenner meg igjen selv. 5000 for en kalv. Da skal den være stor. Alle dyr har jo engang vært kalv osv.... 

Andre steder med mindre dyr blir kanskje kalven/kolla solgt flere ganger, selv om den ble skutt 1 september? 

 

Er jeg inne på noe ? 

 

 

Du er helt klart inne på noe, men egentlig mener jeg hele systemet som det er i dag bør endres.

Jakt bør tillates av staten, grunneier bør ikke ha eksklusiv rettighet til jakt men dele denne med almennheten.

Videre må det legges andre kriterier enn i dag til grunn for tildeling av kvoter på dyr det er kvote på, dagens system er ganske enkelt ikke godt nok og i deler av landet er det alt for stor bestand av enkelte arter. I andre deler av landet derimot er enkelte arter utsatt for stor beskatning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (2 minutter siden):

 

Er det nå egentlig det samme? Som kjent eier ingen viltet.

Nødverge er en helt annen sak og hører ikke naturlig hjemme i diskusjonen.

 

Men det er noen som har brukt masse penger på å kjøpe tomta de går på og jaktrettighetene. Nei de eier ikke dyrene, men de eier rettighetene til å bedrive jakt. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...