Jump to content

Beste allround kaliber i norden allt villt


fred.olav

Recommended Posts

Hvis vi innskrenker alt vilt til storvilt, er det ingen standardpatroner (i .30-kaliberet) som matcher gode, gamle .30-06. Og hjemmeladeren kan utvikle ladninger med (lette) helmantelkuler som også duger til småvilt. Dog ville jeg nok vurdert et mindre kaliber til trost......

Edited by Sølvrev
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Jamen i all vidaste verden. Eit slikt spørsmål går ikkje and og svare på.

Eg er litt usikker på kva du egentligt lurer på, men av matvilt så strekker det seg frå småfuglar som har en kropp mindre enn ett melkeglas til dyr på mange hundre kilo. Det finst ikkje ei patron og heller ikkje eit kaliber som er egna til alt det. Du bør rettogslett strekke det til to kaliber for og finne egna verktøy for alt av vilt i norden.

 

Men ettersom du spør så skall du få  svar. 

Kaliber er jo betegnelsen på  diameteren på sjølve kula. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kaliber

I feks. kaliber 22. finner du patroner som 22LR som er utmerket til trening og har lav amunisjonpris. Det er ogso fint til rypejakt, knerting av katteungar og kråkejakt. Og er for meg det mest brukte våpenet eg har i skapet.

 

Videre har du 22wmr som er bra til litt større småvilt

22 hornet 

222

223 

22-250 

Og sikert mange fleire patroner eg ikkje har kjenskap til men poenget mit er att kaliber 22 har eit breidt utvalg patroner som passar ypperligt til alt frå mengdetrening (som kanskje er det viktigaste) til dei største småvilta. På ishavet har det moa. Blit brukt veldigt mykkje 222 og 223 til selfangst. Det er også populært på rådyr tiur gås bever osv.

 

Men til større vilt blir det desverre uaktuelt pga. Krav til anslagsenergi. Då finner du fleire dugandes patroner i feks kaliber 30 

 

Faktumet er att det fins verken ett kaliber eller patron som er best til alt.

Men måtte eg velge kunn eit våpen til og jakte alt vilt i norden måtte det bli som sølvrev skriver 30-06 og eg skulle satt meg grundigt inn i heimeladning. Då kan eg skyte dei største vilta (muligt det blir litt puslete på isbjørn) og med rett ladning kan de vell muligens bli igjenn litt restar av småvilta.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tenker norden. Eller strekker det til Europa. Så er det  7x64. 7mm remmag. 9,3x62 som dukker opp, fra medium til større dyr.. har eid 7x64. Men i et svakt øyeblikk byttet jeg bort den pipa i en 300wm.. i dag har jeg ingen av dem.. går på kjedelig 308 kjøpe ammo.. 6,5x55 billig gjennom skytterlaget... og litt 3006 som skytes i et AI kammer.. ser litt på 7mm remmag.. men solgte magnumsluttstykket med 300win pipa... 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Kvernhuselva said:

Jamen i all vidaste verden. Eit slikt spørsmål går ikkje and og svare på.

...

....

Men ettersom du spør så skall du få  svar. 

....

....

Spenstig at du klarer å svare på noe du skriver det ikke går an å svare på. En mann med mange talenter 😉

PS! Håper du ser humoren og ironien i svaret. Var ment som kødd.

  • Like 1
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Om en ikke lader selv så er de 3 store her på berget (6.5x55..308w og 30-06) et greit alternativ med tanke på utvalg av ferdigrullet ammunisjon.. et kaliber som bare får bedre og bedre utvalg også her hjemme er 8x57is.. og er nå et kaliber som er å finne i hyllene til de fleste våpen butikker og er revitalisert og modernisert ved bruk av 160 grs homogen kule..7x64 Brenneke er også et kaliber som blir mere og mere populært her hjemme.. og jeg ser oftere og oftere ferdigrullet ammunisjon i hyllene rundt om.. de to sistnevnte kaliberne er store i Europa og kommer også i de nyeste kule konfigurasjonen..

 

Mine allround kaliber som jeg oftest bruker på jakt er 8x57is og 7x64.. og av mine ni kaliber tilgjengelig i skapet (6.5x55..308w..7x64..8x57is..7x57r..7x65r..300NM..8x68s..338LM) så er det de to nevnte jeg bruker oftest..utenom når jeg tar med min Blaser K95 på tur..da er det som regel 7x57r løpet som blir valgt..

 

Så lader en selv så vil jeg anbefale 7x64 og 8x57is som to strålende og allsidige kaliber.. skulle jeg kun ha sittet igjen med kun ett kaliber..så hadde det blitt vanskelig å velge mellom disse to..men tror 7x64 hadde trukket det lengste strået.. i et brekkvåpen..7x57r uten tvil..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mange gode svar😃Jeg sa norden fordi jeg tenkte på bjørnejakt i sverige.Og de tre standar 6,5-308-3006 osv bra til det meste men på bjørn hvis den ruser mot deg [hund stålos og hun søker jeger] osv.Jeg tenker litt større med litt mere stopping power.8mm8,5 ,9,3,375?

 

Link to comment
Share on other sites

@fred.olav

 

24 minutes ago, fred.olav said:

Mange gode svar😃Jeg sa norden fordi jeg tenkte på bjørnejakt i sverige.Og de tre standar 6,5-308-3006 osv bra til det meste men på bjørn hvis den ruser mot deg [hund stålos og hun søker jeger] osv.Jeg tenker litt større med litt mere stopping power.8mm8,5 ,9,3,375?

 

En ting er å skyte en Bjørn eller stor gris på åte, som de fleste gjør i en sånn situasjon. Der må du ha en god kule som penetrerer dyret i fra alle aktuelle vinkler, fullt ekspandert. I disse tider med blyforbudet liggende er det greit at den kobberkula er sikker som banken. Dersom Bjørnen eller en gris på 150 kg angriper, går det jevlig fort og målet du skal treffe er smått. Så derfor må du ha en forholdsvis lett rifle som du klarer å følge målet med, samt at kaliberet ikke må være større enn at du klarer å treffe komfortabelt med et skudd pr 1-1,5 sekund. Den nordiske bjørneprøven er et godt mål på hva du skal treffe og med hvilken fart du skal skyte. Så min anbefaling er å glemme 375 H&H eller 375 Ruger, og større kaliber. Du trenger ikke disse for å skyte gjennom bjørn eller gris. 3006, 8x57/68, vil gjøre en god jobb. Selv 8x68 nok har en del rekyl, så her må det mer trening til for å beherske situasjonen. 9,3x62 og 338 Winchester/358 Norma Magnum har som oftest enda mer rekyl, basert på kulevekt og ladning. Så tilsvarende med trening må til. Det ironiske er at slike dyr angriper rett på, i en helvetes fart. Grisen opp til 50 km i timen, så da er hodeskudd på begge to det en skal satse på. I grunnen er 3006 grei i så måte, da de fleste klarer å lære seg kjapp skyting på den lille blinken. Klarer du å få ut 3-4 skudd innen tidsrammen, samt at du treffer der du skal er du klar. Nervene og våpenbehandling må du beherske sjøl.

Link to comment
Share on other sites

@t-trim

Stopping power kan du bare glemme, da sivile ikke har tilgang til ammunisjon som ligger utenfor fart og ekspansjon (som eksploderende 12,7). Joda hjerneskudd på elefant må gjøres med egnet kaliber for en som vet hvor hjernen er plassert, men også her snakker en om penetrering. Så blodtrykksfall er nok riktig begrep, dersom en ikke treffer sentralnervesystemet.

52 minutes ago, t-trim said:

Jeg har over mange år tenkt en del hva denne stoppingpower er???  Med minder du treffer sentralnervesystemet.. så må den jo dø av andre faktorer.. som blodtrykkfall. Ingen oksygen til hjerne osv? Eller har jeg trynet he

 

Link to comment
Share on other sites

@svehellaTakk. For at du tok deg tid til og dra dette frem 🙂 Det jeg ville fram til, er at unge/uerfarne jegere må lære seg at ingen våpen/kaliber er bedre det dem selv klarer og skyte bra med... har selv valgt bort 9,3 på bjørnejakt. For akkurat som du sier. Så klarer jeg ikke og tømme magasinet fort mot et lite mål. Og oppnå bra treff, grunnet høyere rekyl som tar meg for mye ut av siktelinjen.. så 30-06  er min vinner der.. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...