Jump to content

Trenger ny mobil - Bør tåle en støyt


Grizzly

Recommended Posts

For tiden bruker jeg en nokia 3310, etter at batteriet på min SE T610 ble dårlig for et par år siden. T610'en var en strålende telefon, men jeg vurderer sterkt å skaffe meg en ny mobil istedenfor å bytte batteri på T610'en.

 

Som dere sikkert har forstått er jeg ikke så veldig opptatt av siste skrik på mobilfronten.

 

Jeg ønsker en mobil med følgende funksjoner:

 

- EDGE

- Kamera (trenger ikke være så bra, da det viktigste er at jeg kan se billedmeldninger fra andre).

- En brukanes kalender

- Skal tåle en støyt

- Grei batteritid

- SMS'er litt så det er greit med gode taster

- Pris: Helst ikke over 1500, til nød 2000. Mer gidder jeg ikke å bruke!

 

 

Jeg har sett en relativt ny Nokia (som likner litt på SE T610). Kommer bare ikke på hva den heter. Den så solid ut (med metalldeksel), selv om den ikke var sprutsikker.

 

Noen forslag?

 

(Jeg tillot meg å legge den under utstyr, selv om det ikke direkte har med jakt og skyting å gjøre)

Link to comment
Share on other sites

Har en Nokia N73 sjøl, som ble pensjonert da jeg fikk en LG KU990 av fruen til jul, men den skal få bli jakttelefonen min. Den har tålt utrolig mye juling fra meg i løpet av halvannet år. Har til og med mistet den i badekaret (med vann selvfølgelig...), men den funket dagen etter likevel. Har mistet den utallige ganger på betonggulv og andre harde overflater, lever likevel. Vært med på jakt og fiske i varierende temperaturer og fuktighet. Den har hatt dugg på innsiden av glasset, men har aldri sviktet, uansett bruk.

 

Mange funksjoner, godt kamera og enkel å bruke. Mye telefon for pengene. Minus er at den kan være treig når en åpner programmer. Dessuten er tastene litt små for store mannfolk (jeg er mediumsize, men tastene er små for det!).

 

Dette er for øvrig den første Nokiaen jeg har hatt uten merkelige "bugs".

 

I en annen tråd her på forumet anbefalte jeg den ikke faktisk, men har i grunn ombestemt meg! Den er jo bra jo...

Link to comment
Share on other sites

Tok i bruk min nye S-E c702 for en mnd siden, og er ikke helt fornøyd!

Har du litt store fingre vil du neppe like tastene.

Jeg skriver masse meldinger, og det har gått styggfort før, men med denne blir det mye tull med ekstra bokstaver og mellomrom som uteblir.

Men ikke alle plages av dette, ser det ut til.

Leste en test av den hvor de påsto at ingen mann over 18 år ville bli konfortabel med knappene man "tar" og "legger på" med.

Jeg tror dem. Må trykke med tommelnegla for ikke å sette igang masse andre funksjoner samtidig... :oops:

 

Utover tastene ser det ut til å være en god telefon.

Bare trist at en designdetalj som litt lekre taster skal ødelegge en så bra telefon! :(

Link to comment
Share on other sites

Har en C702. Det har vært mye tull med softwaren(?) på min. Den har slått seg av og hengt m.m., men den ser ut til å ha blitt bedre etter oppgradering. Uten at jeg stoler på den for det :|

 

Den har vel ikke EDGE, men den har 3G(treg :lol: ). Min spiste batteri, men etter at jeg slo av 3G-nettverket har batterikapasiteten blitt akseptabel etter mine standarder.

Link to comment
Share on other sites

Har en C702. Det har vært mye tull med softwaren(?) på min. Den har slått seg av og hengt m.m., men den ser ut til å ha blitt bedre etter oppgradering. Uten at jeg stoler på den for det :|

 

Den har vel ikke EDGE, men den har 3G(treg :lol: ). Min spiste batteri, men etter at jeg slo av 3G-nettverket har batterikapasiteten blitt akseptabel etter mine standarder.

 

Hva gjør det med telefonen om du skrur av 3G nettverket? Har det noe med hastighet å gjøre om man sender bildemeldinger og evt. er på nett med den? Har også vært veldig misfornøyd med batterikapasiteten på min (samme type telefon). Skrudde nettopp av 3G så får vi se.

 

Er forøvrig veldig enig med Tunderbrd. Tastene er for små, og jeg har små fingre. Har brukt lang tid til å venne meg til dem. Trykker fortsatt feil.

 

GPS'n som er i denne telefonen opererer også på telefonnettet. Det vil si at den kan ikke brukes som GPS når du er utenfor dekningsområde. Det er også greit å vite. Helt sikkert fin når man er ute og kjører bil i ukjente byer, men ikke så mye mer enn det egentlig. Det er nå vel mest for morro igrunnen.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare si at jeg kan IKKE anbefale c702 hvis du må kjøpe den for egne penger!! har en som jobbe betaler og mitt behov er en telefon som tåler litt og har bra kamera. har ikk bruk for 3g+++ Men c702 oppfyller kunn bra kamera egentlig. Ikke solid i det hele tatt, en del av kamera knappen har falt av og vet ikke hvordan. Den er ikke vanntett og sputsikker er vel bare en definisjonssak. Ei fuktig lomme +++ det blir den nok ikke gammel av. Hadde en 5500 sport som ikke fylte året før den døde. Nei kjøp heller pansertelefon http://www.amobil.no/artikler/ny_panser ... onim/56879

det blir nok min nye når 702 tar kvelden. Selv om jeg tror den ikke har kamera. får vel leve med det.....

 

Hilsen en energimontør som er ute med telefonen hele året

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt 2 stk. Samsung B2700 til meg selv og madammen :)

 

Den er IP54 sertifisert og skulle tilsi at den tåler litt regn, støv og møkk. Kanskje ikke like hardcore som Sonim, men den har 3G og et lite fotokamera som kan være kjekt og ha.

 

Menyen er ganske lik Nokia`s

 

I følge kjentfolk innen mobilverdenen skal Samsung være mer stabil og mindre utsatt for verkstedbesøk i tide og utide enn Sony Ericson og Nokia.....

 

Og så får man med ei lommelykt som faktisk VIRKER som ei lita lykt!

http://www.amobil.no/artikler/forsteinntrykk_samsung_b2700/58066

 

En test alla Sonim

http://it.youtube.com/watch?v=yGTBJBE2Dxo

Link to comment
Share on other sites

Har en C702. Det har vært mye tull med softwaren(?) på min. Den har slått seg av og hengt m.m., men den ser ut til å ha blitt bedre etter oppgradering. Uten at jeg stoler på den for det :|

 

Den har vel ikke EDGE, men den har 3G(treg :lol: ). Min spiste batteri, men etter at jeg slo av 3G-nettverket har batterikapasiteten blitt akseptabel etter mine standarder.

 

Hva gjør det med telefonen om du skrur av 3G nettverket? Har det noe med hastighet å gjøre om man sender bildemeldinger og evt. er på nett med den? Har også vært veldig misfornøyd med batterikapasiteten på min (samme type telefon). Skrudde nettopp av 3G så får vi se.

 

Er forøvrig veldig enig med Tunderbrd. Tastene er for små, og jeg har små fingre. Har brukt lang tid til å venne meg til dem. Trykker fortsatt feil.

 

GPS'n som er i denne telefonen opererer også på telefonnettet. Det vil si at den kan ikke brukes som GPS når du er utenfor dekningsområde. Det er også greit å vite. Helt sikkert fin når man er ute og kjører bil i ukjente byer, men ikke så mye mer enn det egentlig. Det er nå vel mest for morro igrunnen.

 

Aner ikke hva det gjør med telefonen at jeg skrur av 3G, bortsett fra at det for meg virker som den bruker mindre batteri.

Når jeg tenker meg om kan det virke som oppdateringer av kart(googlemaps) går fortere med 3G på. Det er vel det eneste jeg har erfaring med. Jeg ringer, sender meldinger(sms) og bruker kalenderen. Det er stort sett det.

 

Jo da, GPS'en virker uten teledekning, men den er vanvittig treg og du får bare ut lengdegrader og breddegrader. Jeg har lurt på å kjøpe meg en sånn badeball-globus til å ha i sekken slok at jeg har kart med samme posisjonsangivelse :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hadde også en c702 som jeg ikke ble helt fortrolig med. Knotete knapper, fort riper på kamerslinse, samt at den slo seg av noen ganger. Da den til slutt kræsjet et i en "vantett"-lomme som ikke viste seg være vanntett, var jeg nesten like glad... Men skjermen var god det skal sies.

Har hatt en Samsung B2700 en stund, enkel og grei type som så langt synes å være en sterkere traktor.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

jeg trenger og en ny "høggofon".

 

de siste mobiltelefonene mine gikk det slik med:

* nokia 3510, tastene datt av og tastene ble veldig trege(sannsynligvis vannskade det siste....)

* nokia 5100(solid og vanntett skulle den være...), døde pga vannskader

* nokia 5140(solid og vanntett skulle den være...), døde pga ytre påvirkning, dvs den ble knust

* sony erikson (husker ikke hva den het, noe i 600 serien kansje) joy-sticken klikka totalt

* Samsung M110, virker solid nok, men er simpel og menyen er helt sinnsyk for en som er mest vant til nokia.

 

så nå har jeg en nokia 5100 som jeg fikk av en kompis, den har jeg ikke klart ødelegge enda. men den har ikke kamera. å skjermen er for dårlig. det var jo en tlf som var ok for 5-6 år siden.....

 

har egentlig noen krav til høggofon:

1) den må være solid og ganske vanntett

2) den må ha ok batterikapasitet (må tåle noen dager uten tilgang på lader)

3) den må ha en meny som man kan leve med

4) sa jeg at den måtte være solid?

5) det må gå an å knotte sms greit på den (dvs ikke for små eller for harde taster)

6) kamera

7) lys

8 ) sa jeg at den må tåle vann?

9) helst hete nokia/sony e, eller ha ganske lik meny som nokia eller sony e...

10) ha en ok skjerm.

Link to comment
Share on other sites

Nja, hvis du trenger en telefon som tåler å bli brukt som fotball på Alfheim Stadion hele vår- og høstsesongen er jeg redd du kan glemme håpet om kamera og SE/Nokia-merke. Hvis jeg var såpass hardhendt med telefonen min ville jeg kjøpt en Sonim eller (hvis noe slikt finnes i dag) en pent brukt Ericsson R310. R310'en var ei panservogn, men den gikk jo ikke i stykker, så det lønte seg ikke å selge den...

Link to comment
Share on other sites

Nja, hvis du trenger en telefon som tåler å bli brukt som fotball på Alfheim Stadion hele vår- og høstsesongen

ja og sannsynligvis serieinnspurten og.......

 

som sagt. en høggofon må tåle være med i høggs stridsvest på alt mulig, den nå tåle være med på høggs div jakt og fisketurer, den må tåle være med på sjøen.....

dvs at om den feks hadde tålt bli lekt med av mine 2 sønner da dem var små (dengang jeg kalte dem "knus" og "knas") inkludert bading..... da er den definitivt solid nok ;)

Link to comment
Share on other sites

en høggofon må tåle være med i høggs stridsvest på alt mulig, den nå tåle være med på høggs div jakt og fisketurer, den må tåle være med på sjøen.....
Da tror jeg nok at høggofonen heter "Sonim". Sjøl om den skulle mangle kamera ;) SE C702 har fått litt blanda omtale på nettet, også i forhold til hvor robust den er

 

http://www.sonimtech.com/features_xp3.php

Link to comment
Share on other sites

Hvis du trenger batteri mer enn 2-3 dager bør du ligge unna c702! Men ellers så har den holdt ganske brukbart i 1. år til nu! Fin meny er det også på den... vet ikke hvor mye lengre min holder, vill nok kjøpe sonim neste gang hvis menyen på den er noe tess...

Link to comment
Share on other sites

har hatt Sonim et par måneder nå. Mener det er Mil-spec modellen jeg har. Jeg bruker den bare til og ringe med, og sms noen ganger. men den er et sant helvete og skrive på, så blir fort den andre telefonen hvis jeg må sende melding. Meny oppsettet er helt greit. men det jo ikke så mye stæsj på den at den trenger og ha en innviklet meny. det beste med den er batteriet. holder fint en uke... også tåler den en del. min har fått seg noen skikkelige turer i bakken. men den fungerer i hvertfall enn så lenge. når det gjelder vann så har jeg ikke testet den noe særlig. Men det sitter en skikkelig pakning i lokket til batteriet, så der ser det i hvertfall nokså tett ut.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt sonim i ca 1 år nå, fornøyd med brukervenlighet og baterikapasitet fint å lade mobilen en gang i uka..

Men jeg har brent opp 3stk batterier til nå pga lading via pc mens mobilen er avslått... det er mildt sagt iriterende.

 

savner radio, mp3 spiller og kamera, (men kamera har jeg aldrig brukt på de forrige mobilene)

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at Sonim kommer med kameratelefon etterhvert. Kjenner det napper litt i "vil ha"-tarmen nå...

 

features [...] an extra-large keypad for easy use through workgloves . . . extra loud speakers to be heard over industrial-grade noise . . . long battery life to survive up to 16 hours out in the field . . . and non-slip rubber grips and action-oriented design. [...] 2 megapixel camera, [...] GPS, Bluetooth, PC Sync and a pre-installed OperaMini web browser
http://toughestphone.typepad.com/bobs_blog/2009/02/announcing-the-xp3-quest.html
Link to comment
Share on other sites

må nok i vegen og kjøpe ny mobil at snart, soni ericson 702 er desidert den dårligste jeg har brukt noen gang.nå er det tredje gangen den blir sendt inn for rep. Nå blir det sonim eller hva den heter, en bekjent av meg har en sånn og den blir "brukt" og han er veldig godt fornøyd med den. heller en enkel mob som holder en en som slår seg av og henger seg etter hva den har lyst til.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hiver meg over denne tråden og spør om noen vet om en tlf som passer meg.

Må tåle fukt, støt og kulde da jeg jobber i skogen.

Har en nokia som er utslitt og den har vert vannavvisende, men nå er den helt i oppløsning.

Kan gjerne tenke meg en med kamera.

Har sett litt på sonim og samsung, men disse har litt vriene menyer i forhold til hva jeg er vant med.

Har det kommet andre på markedet som "tåler litt juling"?

Link to comment
Share on other sites

for alle som drømmer om en sonim: http://www.ludostore.no/wsp/microshop/f ... duct_type= prisoversikt hva man må forvente å betale for de forskellige modellene i norge. XP3.20 quest black e drømmen min ... men det blir neppe av under studietiden! ;) intill videre dirver jeg o skaffer ny cover t nokia 5140i hvar gang jeg klarer å knuse det ... mobilen har ikke døa enda ...

Link to comment
Share on other sites

Har nett kjøpt meg ein nokia 3720 classic, heilt grei tlf tåler litt vann sprut og skal vere robust (sertifisert for IP-54). koster ikkje all verden heller rundr 1200,- http://www.mobilen.no/wip4/nokias-mest- ... l?id=40334

Hadde ein samsung B2700 kjekk telefon alt var heilt topp til den begynte å tulla seg med tastelyden å så var den forferdelig treg. Den har og ein forferdelig iriterande oppleg på knapane, blei så lei telefonen at den no er kondømt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...