Jump to content

Tips, triks og erfaring om smygjakt på storvilt


magnum_mauser

Recommended Posts

Smygjakt er den jaktformen eg praktiserer mest i dag, og i dei seinare år har eg jakta i ein del skogsterreng som har gitt meg nye erfaringer, utfordringer, gleder og frustrasjoner.

 

Tenkte å starte ein tråd der eg skriver litt om mine erfaringer, utfordringer og kva utstyr eg føretrekker osv - so håpar eg dykk vil bidra og vi kan skape ein tråd som kan være informativt både for ein fersk jeger og den meir erfarne.

 

Min største utfordring når det gjelder smygjakt, er meg sjølv - og med det meiner eg ein stygg tendens til å bevege meg alt for fort gjennom terrenget. Eg har blitt betydelig betre med åra, men opplever stadig å støkke dyr fordi eg har bevegd meg for fort og har dermed ikkje brukt kikkerten godt nok - og dyra oppdager meg først. I områder der eg er godt kjent, der veit eg ca kor eg har partier der eg kan forflytte meg litt raskare og kor eg virkelig må gire ned og liste meg gjennom terrenget.

 

Men når eg jakter på plasser eg ikkje er godt kjent, er det eigentleg krabbegir som gjelder absolutt heile tida. 

 

Det andre elementet som eg opplever som svært viktig, det er kikkerten og kor flink eg er til å bruke den. Min erfaring tilseier at forskjellen på suksess og fiasko på smygjakt, handler om å oppdage dyret før dyret oppdager meg - og skal eg klare det, er det kombinasjonen av å bevege seg sakte nok og det å bruke kikkerten desidert heile tida som gir meg resultater. Det å bruke kikkerten til å saumfare terrenget rundt seg for kvar lille forflytning ein gjere, er lett å seie/tenke. Men i praksis merker eg stadig at kikkerten burde vore meir brukt og eg har stolt for mykje på synet. Henger kikkerten rundt halsen til pynt, er eg i praksis meir på støkkjakt enn smygjakt.

Ein liten hendig kikkert som f.ex 8x30/32 synes eg er perfekt til denne typen jaktform.

 

For min del handler det ofte om eit lite dilemma når eg er på smygjakt. Eg har kanskje ein plan om at eg skal smyge til ein gitt plass i terrenget og sitte der på post ein time eller to, før eg går heim. Og eg begynner veldig bra, lister meg fram, meter for meter og etter ein liten time, har eg kanskje bevegd meg 1/3 del av den planlagte ruta og eg har ikkje sett snurten av dyr - og begynner å miste trua/fokus. Då begynner eg å tenke at det her går for seint, eg er ikkje effektiv nok, eg må auke tempoet litt, komme meg lenger inn i terrenget og so blir alt bra, og auker tempoet litt for å komme meg lenger inn i terrenget. 150 meter etterpå ser eg ein bevegelse i augekroken og høyrer eit bjeff og eg ser eit dyr som kaster seg rundt og forsvinner...

 

Når det gjelder vind, so har eg bestandig forsøkt å ha vinden mot meg. Men eg har høyrt om mangen som har jakta med vinden i ryggen, og brukt det til sin fordel. Dei utnytter at hjorten gjerne vil ta ein bue rundt jegeren etter å ha kjent lukta av han. Dei beveger seg slik i terrenget at dei har ein sjanse for å "gå på" dyret når det slår bue rundt jegeren - men dette er ikkje noko eg har testa ut sjølv. Eg har forøvrig ein "wind indicator", ei lita flaske med talkum (eller noko likande), og den bruker eg flittig og synes det er eit kjempegodt hjelpemiddel! Forøvrig trur eg den er magisk, for eg har hatt den i åresvis og den går aldri tom 😂

 

 

Når det kjem til det å være stille, so er det i praksis heilt umogleg å være heilt lydlaus. Men det er heller ikkje heilt stille i skogen heller, so eg ser det ikkje som krise å lage litt lyd. Knekker eg ein kvist, stopper eg opp eit par minutter før eg går vidare. Men det eg trur er dumt er å fortsette og kanskje knekke eit par kvister til på vegen, då oppfatter hjorten at noko er på veg hvis den høyrer jevnlig knekking som forflytter seg i terrenget og ein kan ha spolert sjansen sin. 

Ein nydelig, klår og vindstille haustdag er ein nydelig dag å jakte i, men eg opplever at dager med vind og litt regn er det beste, fordi ein får naturleg kamuflasje for lyd. Det kan være lett å tenke at det er vanskelig å jakte i ruskvær fordi ein ikkje høyrer noko og ein har dårligare sikt om det er regn/tåke. Men min konklusjon er at sjølv om mine sanser er redusert under slike forhold, er det uansett ein fordel å ha ruskevær fordi dyra sine sanser også er redusert.

Hvis terrenget tillater det, beveger eg meg gjerne i nærheten av ei lita elv eller ein bekk - då er det mykje mindre sjanse for at dyra høyrer meg.

 

Kamuflasje er ikkje noko eg har vektlagt i særlig grad. So lenge eg har på meg klede som er nokonlunde grønne, so er det godt nok. Eg kunne kanskje med fordel brukt noko forran ansiktet, men eg er so varmblodig og svett når eg er ute å går i terrenget at eg velger det som regel bort. Det er mogleg det kan være noko å hente på god kamuflasje, men hjorten ser først og fremst bevegelse og den klarer ein ikkje å kamuflere uansett kor godt ein kler seg. Dette er for ordens skuld ikkje nokon fasit, det er godt mogleg det er veldig lurt å ha fokus på det - men det er mine subjektive tanker rundt det.

 

Eg har lært meg å bruke skytestokk og det synes eg er eit fantastisk hjelpemiddel på smygjakt! Eg bruker den som ein stokk, fordi eg har elendig balanse når eg skal "liste meg" gjennom skogen. Den er glimrande å støtte kikkerten på, slik at ein får eit roligare bilde og ikkje minst det at ein kan skyte uten å måtte leite etter ein plass å ta anlegg, å kunne sette/legge seg ned osv. Eg kan ikkje få understreka kor eit fantastisk hjelpemiddel ein skytestokk er, om ein berre lærer seg å bruke den.

 

Ellers so er det viktig å kle seg i gode klær som ikkje bråker unødvendig mykje og som er gode å gå med. Litt formsydde klede som ikkje er "meir og større en nødvendig". Eg velger vekk den svære jakka/anorakken til fordel for mindre og lettare plagg. Hvis det er nokonlunde opplett og ikkje for varmt er vadmel min favoritt.

 

Eg vil helst ha ein litt minimalistisk tilnærming når eg smyger; minst mulig stæsj, eg putter alt i ein liten ryggsekk, slik at eg slepper fulle lommer som buler, ein liten 8x30 rundt halsen, ein liten ryggsekk på ryggen, skytestokken i venstrehanda og rifla på skuldra - då er eg klar for smygjakt.

 

Her var litt av mine tanker rundt smygjakt, eg håpar dykk vil bidra med dykkars tanker og erfaringer 🙂

Edited by magnum_mauser
  • Like 13
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

@Skaubjønn Vi har flått, i store mengder - eg nappa av over 40 stk som hadde bitt seg fast etter ein lang dag i fjellet i starten av september for nokre år siden.

 

Men hjortelusfluer er ikkje eit tema her rundtomkring, trur eg. Eg trudde eg såg eit par stk ein gang, eg vart bitt av nokre snodige innsekter og fekk steinharde klumper i huden som klødde som besatt i fleire veker.

Edited by magnum_mauser
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skaubjønn said:

Jeg var ute en liten morgentur på smyg nå. I dag har jeg  plukket av 3-400 hjortelusfluer på et par timer. Det har blitt vilt mange av de her i sør. Vanskelig å konsentrere seg når de kryper over alt. Og det tar litt av luven fra jakta 😞

Lusflua er etter min mening en mye større plage enn flått. Hjortelusflue har nå dukket opp i Sør-Rogaland også, foreløpig i beskjedne mengder.

 

Dette høres unektelig ut som hjortelusflue: "eg vart bitt av nokre snodige innsekter og fekk steinharde klumper i huden som klødde som besatt i fleire veker."

 

Flått lar seg stoppe med permetrin-holdige insektmidler. Det finnes (fantes?) også slike til å impregnere tøy med. Insektmidler som stopper hjortelusflue er ikke kjent.

 

For øvrig, en sterk oppfordring til alle som ferdes i flåttbefengte områder: Oppsøk et vaksinesenter og få TBE-vaksinen mot skogflåttencefalitt. 

 

 

Edited by Sølvrev
Trykkleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Au. God bedring!

 

Kan ikke så mye om borreliose, men mener å ha oppfattet at det er flere stadier av sykdommen og at det er kjempeviktig å få stor nok dose antibiotika, av korrekt type, tidsnok. Har også en viss fornemmelse (ref Lars Monsen) av at ikke alle leger er like informert og at man risikerer å måtte passe på litt selv.

 

Eneste jeg selv kjenner som har fått borreliose (men da 2 ganger) har blitt 100 % etter første runde med antibiotika.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har drevet med bandhundjakt de siste 11 årene, men han ble avlivet før jaktstart... Så da måtte jeg bare basere meg på smygjakt, men hvordan gjør man det? 

 

Jeg har gjort mye som magnum_mauser, bruker god tid, MYE kikkert og går konsekvent med vinden imot. Nå har det ikke blitt mer enn 2 dager på jakt hittil i høst, er liksom ikke det samme uten hunden..., men jeg har skutt en hjort hver av dagene. 

 

Jeg har vel konkludert at jeg gjør som når jeg jakter med hund. Etter alle år i terrenget så er jeg godt vandt og vet sånn ca hvor jeg finner dyr. Jobber meg taktisk gjennom terrenget, utnytter topografien og sørger for å ikke gå i silhuett. En ting jeg har lagt merke til er at det er viktig å scanne over et område fra flere forskjellige vinkler. Lettere å kunne oppdage dyr som er vanskelige å se/ligger skjult. 

 

En erfaren hjortejeger jeg snakket med en gang sa det at om man skulle smyge, så mente han at man måtte gå 50m for så å bruke kikkert over lengre tid. Når man beveger seg, så er det bare forflytning. Dersom man støkket dyr, burde man gå kjapt 45 grader bakover og oppover 100m og finne seg en plass. Dyrene kom ofte nedenfra opp for å få lukten av det som har skremt de. Dette siste har jeg prøvd flere ganger med suksess! 

 

Bare mine meget uerfarne tips... 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 


Jeg har ikke all verdens erfaring, har drevet med smygjakt i 7-8 år. Ikke på hjort, men rådyr. Mange mener at det er mye enklere, og det kan så være. 

Jeg er helt enig i at det å gå sakte nok, og satte av nok tid til kikkertbruk er en utfordring. Man vil ofte gå til de områdene der man normalt vet at20201024_154604.jpg.214cbb425fb28e1e72297cc0679b9223.jpgdyra oppholder seg, og bruke tida der. Når det kommer til utstyr, har jeg også en minimalistisk tilnærming. Ofte har jeg bare skytestokk, kikkert og kniv. Skal jeg være ute hele dagen, har jeg ofte en liten sekk med.

Når det gjelder vind, har jeg dårlig erfaring med å smyge i medvind, men sidevind og motvind funker snus.

Bruker avogtil såpebobler for å sjekke retning og styrke på vinden.

20200821_084515.jpg.fc16c75bc03821abc791479b61a2d0cc.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Som en hovedregel: du kan ikke gå stille nok😉! Om det blåser og regner vil nok dine lyder i noen grad bli "kamuflert", men gå likevel så stille som mulig. Du bør også i størst mulig grad unngå å eksponere deg i åpne områder, samt i silhuett. Og så bør du bevege deg langsomt. Og for all del, unngå å slamre med bildøra!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (51 minutter siden):

Som en hovedregel: du kan ikke gå stille nok😉! Om det blåser og regner vil nok dine lyder i noen grad bli "kamuflert", men gå likevel så stille som mulig. Du bør også i størst mulig grad unngå å eksponere deg i åpne områder, samt i silhuett. Og så bør du bevege deg langsomt. Og for all del, unngå å slamre med bildøra!

Ja, bildøra blir møysommelig lukket og ståltermos er tapet for å unngå skåling med andre harde ting😁 

 

Føler jeg blir veldig selvbevisst på egne lyder, og da føler jeg bare det bråker mer😅 
Første gang jeg er med på elgjakt og har ikke vært bortpå dyr før så da er jeg veldig usikker på hvor lista ligger, annet enn så stille som mulig. Men man må jo komme seg på post også i løpet av  dagen, så derfor spørsmålet melder seg. 
 

Det med å bevege seg i skjul/uten silhuett er nok noe jeg må jobbe med. 

Link to comment
Share on other sites

Cpt.BeerBeard skrev (2 timer siden):

Artig tråd, skal prøve å «leke» smygjakt i skauen i mellom helgejakta. 
 

Jeg har dog et spørsmål som uerfaren jeger, når jeg beveger meg til post, typ et sted mellom 100-500m fra der man parkerer bilen. 
Hvor stille er stille nok gange til post? 
Noen som har noen meninger her? 

Bruk tid når du går til post. Har dere driv som går så vær gjerne der 1 time før. La terenget roe seg..  unngå å ha på deg så mye unødige dufter. Som sterk parfyme. Denne vil lage en bra mye større "duftsirkel" en normal ren kropp.. lag deg gjerne et lite bål på post. Det maskerer en del av deg. Når du smyger. Husk vind. Gå aldrig med vind i rygg om du har til hensikt og stille deg inn på noe. Se like mye ned som frem. Små kvister vil lage mye lyd når de knekker.. stopp ofte opp og speid fremover. Ikke bare rett fremfor deg. Resten kommet med prøving og feiling.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bruk kikkert når du stopper, skann terrenget. Se etter ører, muler, haler - som regel ser du ikke hele dyr når du ser mellom trær og buskas. Spesielt om det er ulendt og vanskelig er det lett å gå for fort - for å bli ferdig med det, og bråke. Stopp ofte.
Prating er det verste man kan gjøre. 

 

Mange dyr er "tretrinnsraketter", du kan lage lyd, eller bli sett (litt ihvertfall) eller kanskje tilogmed lukte litt - men du kan IKKE gjøre to samtidig, og alle tre er panikkflukt som regel. Elg og rådyr er her og de kan bli stående "for å se hva som kommer" - hjort føler jeg er mye mer skeptisk, den driter i hva som kommer, og drar.

 

Antakelig er "hvordan" du lager lyd, og hva slags lyder viktigere enn at du gjør det. Både forskning, og egne eksperimenter viser at elg hører en person som går vanlig på 3-500m, så da kan man lure på hvordan det går an å smyge innpå dem - for det går jo an.

 


 

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Masse gode råd her.
I tillegg vil jeg nevne kamuflasje av ansikt og hender.
Ett "hvitt" fjes og "hvite" hender som beveger seg virker som små lyse flagg i skogen, og avslører oss tidligere og mer enn kun det kroppen vår gjør.
Vi har vel alle sett hekken på  rådyr og hjort når de de er støkket / skremt og spiler ut de lyse/hvite hårene i baken før de tar ut.
Dette signaliserer fare, og det samme gjør et hvitt fjes som beveger seg i skogen samt hvite hender.
Det holder med en Buff / headover som trekkes opp over nesa, og tynne mørke hansker.

Dette er min erfaring basert på hjort - og rådyrjakt her hjemme, og på dåhjortjakt i Sverige og England. 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

I tillegg til det som er skrevet tidligere er den noen flere forhold som bør tas hensyn til. Det som ofte er mest synlig er rustfrie våpen, de lyser i terrenget og er synlig på flere hundre meters hold. Fin blank blånering er ofte godt synlig når det er sol. Alle blanke flater bør sprayes med matt kamomaling. Metalliske lyder støkker mer enn kvistknekk, selv dyr knekker kvister nåe de beveger seg. Rembøyler og spenner er det verste, fjern alt slikt. Noen knivslirer lager dunkelyder og kan henge seg i kvister, putt kniven i lommen og ikke i beltet. Klærne bør være slik at de ikke støyer. Ull som vadmel eller tettvevd ull er det mest lydløse, de lager ikke den raspelyden som en får med andre materialer. Bukser i skinn er også lydløse. Gummisåler lager ofte en gnisselyd i høyt gras som er vanskelig å unngå, i eksteme tilfeller kan en ha sokker eller saueskinn utenpå skoene. Eller en kan gå uten sko med plastposer utenpå sokkene og et par tykke labber utenpå.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, jo. Det skader ikke med kamuflasje, men min erfaring er at det ikke betyr stort. Jeg har sittet på kraken min med rådyrgeit 7m fra, kledd i olbukser og blå skjorte, barhodet. Med et buskas som bakgrunn da. Men prøv å bevege deg i en sånn situasjon...

Mørke hansker hjelper nok om du ikke klarer å sitte i ro - men et nett foran hjelper mer.

 

En annen ting, før man går helt bananas med kamo og begynner å smyge på sokkelesten - en tur til i skogen øker sannsynligheten for å gå på et dyr mye mer enn å sitte hjemme og lure på hvor en finner plastposer som tåler mer enn to skritt i furekvisthaugen.

 

Og, det jeg ihvertfall feiler oftest på. En må være klar. Tallet på dyr jeg kunne skutt dersom jeg hadde rifla i hendene, istf i reim på skuldra vet jeg ikke, men det er betydelig. Hagle har jeg konsekvent ikke reim til.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (39 minutter siden):

Og, det jeg ihvertfall feiler oftest på. En må være klar.

Det er nok der de fleste bommer i tillegg til reim på våpenet. Reim og reimbøyler bråker og henger seg opp i kvist. På hjortejakt har du ofte bare sekunder på deg når et dyr reiser seg. Bærer du våpenet i reim blir det ikke dyr. Har du våpenet i hånden med reim vil du oppleve at når du får dyret i siktet så pendler reimen slik at våpenet blir ustødig. På jakt i skogen har jeg aldri på verken reim eller reimbøyler.

Link to comment
Share on other sites

t-trim skrev (22 timer siden):

Bruk tid når du går til post. Har dere driv som går så vær gjerne der 1 time før. La terenget roe seg..  Husk vind. Gå aldrig med vind i rygg om du har til hensikt og stille deg inn på noe. Se like mye ned som frem. Små kvister vil lage mye lyd når de knekker.. stopp ofte opp og speid fremover. Ikke bare rett fremfor deg. Resten kommet med prøving og feiling.

Skal prøve det til helga og møte mye tidligere, i hvert fall til ettermiddags drevet. Vi kjører som regel ut sammen på morgenen, så den er litt verre. 
 

Prøve å ha litt mer fokus på veien til post  enn jeg har hatt frem til nå med «korteste» vei rett frem bilen og til plassen jeg skal sitte. 
 

Per-S skrev (8 timer siden):

Alle blanke flater bør sprayes med matt kamomaling. Metalliske lyder støkker mer enn kvistknekk, selv dyr knekker kvister nåe de beveger seg. Rembøyler og spenner er det verste, fjern alt slikt. Noen knivslirer lager dunkelyder og kan henge seg i kvister, putt kniven i lommen og ikke i beltet. Klærne bør være slik at de ikke støyer. Ull som vadmel eller tettvevd ull er det mest lydløse, de lager ikke den raspelyden som en får med andre materialer. Bukser i skinn er også lydløse.

Skal få lagt på sånn camoteip på børsa før helga, har klart å lage den metalliske klinke lyden et par ganger og den bærer ufattelig godt. 
Har Discovery jaktdressen fra Dovrefjell og er veldig fornøyd, men har kjøpt meg en posteringspose også fra Dovrefjell, og denne er litt sånn «vindjakke» aktig i stoffer og føler denne knitrer godt. Så lenge man sitter helt stille så er det jo greit, men så fort man beveger seg for å ta opp kikkert, rifle, drikke etc. lager det lyd føler jeg.
Men så sitter jeg inni «lyden» også da, men ville jo tro at hører jeg det, hører dyra det🤷‍♂️ 

 

M67 skrev (22 timer siden):

Bruk kikkert når du stopper, skann terrenget. Se etter ører, muler, haler - som regel ser du ikke hele dyr når du ser mellom trær og buskas. Spesielt om det er ulendt og vanskelig er det lett å gå for fort - for å bli ferdig med det, og bråke. Stopp ofte.
Prating er det verste man kan gjøre. 

Prøver å bruke kikkerten, men dårlig til å ta den opp før jeg er på post. Bør kanskje begynne å skanne terrenget før jeg går inn på hogstflaten og slikt fremover ser jeg🧐

 

Også syntes jeg det er vanskelig og se ting igjennom kikkerten fordi den skjelver så fælt, men det går kanskje på trening ville jeg tro? 


Har du noen kjappe råd på bli bedre med kikkert?

 

M67 skrev (8 timer siden):

En annen ting, før man går helt bananas med kamo og begynner å smyge på sokkelesten - en tur til i skogen øker sannsynligheten for å gå på et dyr mye mer enn å sitte hjemme og lure på hvor en finner plastposer som tåler mer enn to skritt i furekvisthaugen.

Helt klart, og har vært mer i skauen så langt i år enn jeg har vært på mange år så det er da noe. Og mer skal det bli!😁

 

Skal ta med alle råd og triks som er skrevet og leke snikjakt når jeg har mulighet i skauen rundt her jeg bor. 
 

Tidspunkt som er mest aktuelle er vel i inn mot skumringen. 

 

Link to comment
Share on other sites

Cpt.BeerBeard skrev (20 minutter siden):

men ville jo tro at hører jeg det, hører dyra det

Når du ser på dyr, som du ikke skal skyte. Test dem. Det kan du lære mye av. Står rådyrgeita 200m unna i bukkejakta, knekk en liten kvist. Knekk en større kvist... Da vil du se at de hører j.. godt. Men det kan ha rare effekter. 

Jeg satt på bukkepost, da ei elgku med kalv kom beitende innpå - og de kom nærmere enn jeg likte, først 20-30m, så jeg begynte å lage smålyder, for å se om de ikke skulle bli betenkte og gå. Kua ble litt mindre opptatt av å beite, men kalven ble nysgjerrig, og kom nærmere og nærmere. Jo mer jeg "bråkte" jo nærmere kom den, og jeg ble litt bekymret, elgkyr er jo ikke ufarlige. Men til slutt kom den nær nok, 8-10m, til at den så meg tydelig nok til å konkludere at dette neppe var helt ideelt, og gikk i høyt tempo. Kua hadde da allerede trekt seg lenger unna.
Uansett, knekker du en kvist, og ser geita løfte hodet og skanne deg med ørene - vent, ikke til den beiter igjen, men til etter den har "sjekka forholdene" enda en gang, knekk en ny kvist - og så en til rett etterpå... man lærer en del om hva man kan tillate seg.

Når man så skal prøve å få til en skuddsjangse av et dyr man ser - så kan man bruke det. Eller man kan glemme seg... Som oftest lønner det seg å bruke tid. Men så skjer jo dette ofte om kvelden, og en har det travelt før det blir mørkt... Jakt kan være bra spennende.

 

Cpt.BeerBeard skrev (26 minutter siden):

Også syntes jeg det er vanskelig og se ting igjennom kikkerten fordi den skjelver så fælt,

Kikkerten skjelver neppe. Men du gjør kanskje... At man ikke holder kikkerten så rolig som man ønsker tror jeg er nokså vanlig. Men det går seg til.
Trening, en kikkert med mindre forstørrelse, støtte deg på noe (trær i skogen) . Sitter jeg har jeg gjerne albuene på knærne og kikkerten i hendene hele tida. Ser man ut over litt større flater, f.eks. hogstfelt kan man sitte til man dauer uten å se et rådyr man oppdager på 5 minutter med en god kikkert. Og en stor hogstflate kan det ta timer å skanne - når du kommer til enden er det bare å begynne på nytt.

Ikke gå ut på ei flate uten å skanne den - og legg vekt på skogkanten på andre sida. Og kantene til side for der du går ut.

 

Cpt.BeerBeard skrev (29 minutter siden):

Har du noen kjappe råd på bli bedre med kikkert?

Bruk den mye.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Cpt.BeerBeard skrev (1 time siden):

Også syntes jeg det er vanskelig og se ting igjennom kikkerten fordi den skjelver så fælt,

Hvis du bruker caps så hjelper det å ta ett par fingrer oppå skjermen og klemme kikkerten opp mot den, ellers så har jeg 2fot skytestokken så lang at den når meg til nesen og jeg hviler kikkerten på den når føtterne ikke er slått ut tilsiden

Link to comment
Share on other sites

Mye gode tips her.

Jeg har erfart at ca 150m er en magisk grense for hva hjorten "bryr" seg om. Har ved flere anledninger kommet inn på denne avstanden i åpent lende, men ikke så mye nærmere.

 

Lærte et triks fra en eldre hjortejeger:

Dersom du støkker dyr i en skråning, så løper de ofte nedover til å begynne med. Da skal du gå raskt 45 grader oppover og medvinds til du finner en fin post. Vent der i noen minutter så kommer ofte hjorten inn foran en. De runder medvinds for å undersøke hva som støkket de, og med denne metoden får du ofte hjorten i fanget. 

 

Edited by rotorhead
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (2 timer siden):

Enkel og grei skytestokk, som og er god hjelp i bratta (ihvertfall for oss som er gamle og stive overalt (untatt der da..))!

Tiltredes! Ikke bare for de gamle og stive, men også for yngre jegere. En slik stokk er til stor hjelp for å bevege seg stille i ulendt terreng, og en god støtte når det blir bratt. Med en slik skyter du bedre også. Jeg har brukt en énbent stokk siden 40-årsalderen, de siste 10-15 årene har jeg hatt en robust tobent variant. Når jeg beveger meg er lengden justert iht. @Jegerbomboms beskrivelse slik at jeg har kikkertstøtte, når bena er litt utslått passer høyden som støtte for stående skyting.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 16.10.2023 den 12.44):

En annen ting, før man går helt bananas med kamo og begynner å smyge på sokkelesten - en tur til i skogen øker sannsynligheten for å gå på et dyr mye mer enn å sitte hjemme og lure på hvor en finner plastposer som tåler mer enn to skritt i furekvisthaugen.

Jeg så litt på naturkanalen i dag, der var det brukt både neoprensokker og ulllabber under jakt. Midlene som en bruker står i forhold til følt nytteverdi og ønsket om å få resultater.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...