Jump to content

Ny Beretta - dårlig finish?


ko-stens

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt meg en Beretta Silver Pigeon MY19 som erstatning/arvtager etter en gammel Merkel 200E. Valgte ut en som så bra ut i fra kofferten. 

 

Børsa skal bli med på jakt i helga, og siden det er meldt skitvær, tenkte jeg å pusse den, sette i passende choker og vokse treverket for å gjøre den klar. 

 

Men så begynner jeg å se litt nærmere på den. Dette ser da virkelig ikke bra ut, synes jeg! Det ser jo ikke ut som om treverket passer til baskylen. Treverket stikker ut et par mm fra stålet, og jammen er ikke kolbekappa skjev også. På den ene siden stikker treverket et par mm utenfor kappa, mens det ser bra ut på den andre siden. Slike ting har jeg aldri tenkt på å se på i butikken før, og ikke tenkte jeg på det nå. 

 

Grubler på om ikke dette lett kan føre til at treverket fliser seg opp i disse kantene. Hva tenker dere som har maken hagle? Er alle slik, eller fikk jeg med meg noe som ikke er bra? Er klar over at dette er "billighagla" til Beretta, men billighagler har da vel så bra tilpasning mellom delene. Frøkna sin lille Antonio Zoli som er over tjue år gammel ser faktisk bedre ut en denne, selv om også denne har litt kant mellom stål og tre. 

 

De to siste bildene er av Merkelen, som er fra 1957. Her er det mye finere mellom baskyle og treverk. 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke mye håndarbeid på masseproduserte hagler lenger. På noen ingen. Samtidig så kan en jo lure på hvorfor ikke med dagens cnc at ikke de toleransene er bedre, er jo mange som mener at cnc er så utrolig mer nøyaktig enn håndmakt. Men kan jo være kjekt å ha noe å pusse på etter hvert ja.  Så mener nok Beretta at sånn kan og skal d være. Jeg bruker en god våpenvoks, også på endeved. Vil tro du da enkelt unngår fuktinntrengning. Ikke er de ubehandlet ny heller.

Link to comment
Share on other sites

Det er resultat av billig fremstilling, finish koster tid og kunskap = penger..

https://doublegunshop.com/phiatt3.htm

 

.... In opposition to this, a great shotgun stock finishing job is dependant upon fine wood to metal fit and wood to metal not being proud of each other. Now some commercial stockmakers (including a David McKay-Brown I saw at the last Vegas show) leave the wood higher than the metal. Their usual explanation is that it gives room for the eventual refinish job to be flush to the metal. This is, of course, CRAP since the refinish job may be 75 years from now. It is simply much easier to finish without being flush to the metal. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, ko-stens said:

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Er kolbekappa tilsvarende utenfor på andre siden?

 

3 hours ago, hovdeknuten said:

Er ikke mye håndarbeid på masseproduserte hagler lenger.

Sikkert ikke, men kolbekappa vil jeg tro er montert av hender?

 

3 hours ago, hovdeknuten said:

Samtidig så kan en jo lure på hvorfor ikke med dagens cnc at ikke de toleransene er bedre,

Det er ikke merkelig i det hele og store. Man lager ikke gode deler bare fordi det brukes CNC. Man må også her ha kontroll på hva man driver med. Jeg kunne utbrodere dette til det kjedelige, men en må forstå prosessen for at det skal være noe poeng i det. Om en ikke skjønner hvordan deler produseres i CNC verktøy så nytter det lite.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Ikke uvanlig med forskjell i overgangen mellom tre og metall på disse - på min 691 (Field) er det (dessverre) også slik.

Edit: Det er vel det som er normen.
Overgangen mellom kolbekappe og kolbe er imidlertid helt "flush", på alle sider.

Edited by jsven
Oppklaring
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bly said:

Er kolbekappa tilsvarende utenfor på andre siden?

 

 

Nei, der er den bedre. Ikke 100% der heller, men atskillig bedre, om ikke annet. Dette er rett og slett dårlig. Det har ingen praktisk betydning, men noe slik har jeg ikke sett før. 
 

Det jeg synes er ille mellom treverk og stål er øverst. Treverket følger ikke formen på baskylen, slik at det blir stygg kant der.
 

Skal titte på en kompis sin åtte, ti år gamle SP av eldre modell til helga og se hvordan den er sammenlignet med min. Er nok noe av det samme.

 

Ikke det at finish feller fugl, og det er ikke for å surve over dumt kjøp, men det er jo et lite irritasjonsmoment. Særlig når gamlehagla er finere der.

 

Uansett, det får være som det er, tenker jeg. Reiser ikke avgårde og betaler bøttevis av bompenger og hundrelapper i bensinpenger (dyrt å kjøre bensinbil som bruker 1,2 l/mila på langkjøring…) og klager pga litt finish. Burde jo tenkt på det og sett det i butikken. Dårlig tid og hastekjøp, så det dumme med hele greia er nok meg… Hagla er nok topp ellers!  
 

Fikk titte og klå på Browning B525 og. Nope! Mulig finishen var bedre på den, men den føltes langt fra like god/passende for meg. Så også på Beretta halvauto, men ellers takk…

Blir det hagle på meg senere en gang, skal jeg ta meg tid til å se på flere merker, og, selvsagt, kjenne på hvordan de passer. Burde nok tatt meg bedre tid på kjøp nå, men det er bedre å ha med hagle enn å gå med henda i lomma på jakt!

 

759B69F9-E6D8-4315-8E3B-2B3CAAAA596D.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ekstra treverk (les: dårlig tilpasning) for å kompensere for slitasje og nødvendige omganger med sandpapir en gang i framtida kan være en (bort?)forklaring. Jeg har vært i skapet og sammenlignet med mine hagler, en Merkel 200E fra 1986 og to S&S/Merkel mod. 8 fra hhv. 1970 og 1986. De var alle godt tilpasset og fine i overgangen mellom treverk og stål da de var nye, og det er de fortsatt! For 50 år siden var vel mod. 8 "folkeutgaven" fra Suhl, mens den aller billigste/enkleste het mod. 127 (tror jeg).

 

Edit: Og når avslutningen er som vist på bildene, en skarp 90 graders kant i stedet for en avrundet overgang, er det vel også fare for at treverket her kan flises opp?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bly said:

Sikkert ikke, men kolbekappa vil jeg tro er montert av hender

Ser ikke sånn ut.

5 hours ago, Bly said:

CNC verktøy

Det er et et cnc produkt.

 

8 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

så mye tilpassning en får for 19000kr?

Ingen tilpasning. Den er laget til et prispunkt. Ingen som går over tre til metall og pusser det ned. Justerer osv. Da ville den kostet mye mer. Så produksjonen tar høyde for at det er bedre med litt mer tre, enn perfekt tilpasning. Men det er en god driftsikker hagle. Og kun kosmetisk. Perfekt tilpasning koster. Selv dyrere hagler kan se likeens ut. Du skal rimelig høyt opp i pris for å få en stokkmaker til å gnikke på dem

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

   -  19000kr. Og da har en også betalt litt ekstra for navnet.

 

Som minimums-haglebruker (men jeg er på jakt etter en fin, passe gammel Merkel 201 E i kaliber 20) interesserer tilpasningene på Beretta meg ganske lite. Men når dere diskuterer dette, i fullt alvor,   -   - 

 

   -   så kan jeg ikke unngå å åpne våpenskapet, og ta ut mine to "traktor-hagler" fra store bjørn i øst.

 

Den første er rimeligste utgave, IJ-27, kjøpt i 1974. På høyre side ligger treverket ca. 2,5 - 3 mm utenfor baskylen, mens det på venstre side er praktisk talt flush. Fortreet passer akkurat. Tilpasningene i "lengderetningen" er presise, og kolbekappa er nesten helt perfekt, ligger ca. 0,3 mm under på "hælen".

 

Den andre Baikal'en er litt mer "påkostet" (?!?), singel-avtrekker, ejektor og ventilert sikteskinne (MEEEGET nyttig, når jeg skyter et skudd på annenhver jakttur!). Modellen heter "NX"-27E-IC. På den er treverket følbart (max 0,6 mm) utenfor metallet, både i forkant, og mot fortreet. Tilpasningen mot metallet er perfekt, og det er omtrent umulig å føle overgangen kolbe-kolbekappe med fingertuppen.

 

Når jeg sammenligner med bildene av Beretta'en til @ko-stens, aner det meg at Baikal-ene kan få stå litt lenger framme i våpenskapet - - .

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hovdeknuten said:

Ser ikke sånn ut.

Skal jo være enig i at det er slurvete gjort. Jeg har enda ikke sett en CNC styrt maskin skru på kolbekapper.

1 hour ago, hovdeknuten said:
7 hours ago, Bly said:

CNC verktøy

Det er et et cnc produkt.

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener. Jeg er jo litt uspesifikk når jeg sier CNC verktøy, for jeg mener CNC maskin - altså maskinen er verktøyet.

 

Det er sikkert sånn at stokken er frest ut i en CNC maskin, men så må man nok gjøre noe håndarbeid for finish og det brukes sikkert en hel serie med jigger til montering av tilbehør som antagelig er en nokså manuell prosess. Men uansett dette er jo bare noe jeg antar.

 

4 hours ago, ko-stens said:

Nei, der er den bedre.

Det ser ut som om stokken er for stor eller kolbekappa for liten. Det kan jo være kolbekappa også. Jeg ville uansett bytta den kappa med en micro-core koldekappe som er bedre å skyte med.

 

4 hours ago, ko-stens said:

Det jeg synes er ille mellom treverk og stål er øverst. Treverket følger ikke formen på baskylen, slik at det blir stygg kant der.

Sånn har de alltid vært. Jeg har ikke sett noen som følger formen på baskylen. Jeg har vel tenkt at noe av grunnen til at treet stikker utenfor er for å få litt mere gods i noe som er tynt og spinkelt fra starten av? Det er ikke så mye gods i de vingene for og si det slik. Jeg klarte å knekke en en slik vinge på 20 kal. 686en jeg har.

8E8EDE8A-729A-4DCC-AF49-281E51FBAA67.jpeg.46feb117828e65fd0387222f35b5fad8.jpeg

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Bly said:

Skal jo være enig i at det er slurvete gjort. Jeg har enda ikke sett en CNC styrt maskin skru på kolbekapper

Kan hende de har noen på tiltak som skrur dem på. Men at de i tillegg skal pusse og gnikke for å få det skikkelig, og ikke minst kassere stokker utifra kosmetiske hensyn, tror jeg ikke på. Toleransene er der for å ta høyde for produksjonsfeil, og redusere svinn til et minimum. Skal man ha noe penere fra Beretta må man betale mer! Det er jo et våpen som er laget for driftsikkerhet først og fremst. Selv om de er aldri så gode å skyte med. Vil tro dimensjonene på kolbekappa er mer like enn stokk til metall... Så det er gjort bevist med litt ekstra tre. Så kan man bare stusse på hvorfor ikke det gjøres perfekt når man har så gode maskiner? 

Tidligere så ble kolbene tilpasset for hånd, men nå kan man i det minste enkelt bytte ut kappa for å endre lop osv. Selv om det ikke er like pent.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, hovdeknuten said:

Så kan man bare stusse på hvorfor ikke det gjøres perfekt når man har så gode maskiner? 

Hvis du tenker på trearbeid i CNC maskiner så vet jeg ikke så mye om det, men jeg vet at de verken pusser, fyller porer eller polerer. 
CNC fresing i tre gir neppe ferdige toleranser eller topp finish.  Det er ikke her CNC kommer til sin rett.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Grunn til å anta at kolbekappa er ettermontert, kommer ikke slik fra fabrikk. Beretta leverer slike kolbekapper i ulike størrelser, gjerne med millimeterforskjeller. Søk litt på nettet. Har flere liggende, og har sjøl montert. Kan finne noen som passer, de er gjerne laget til de ulikemodeller. Men i de fleste tilfeller må de tilpasses. Grei jobb om du har riktig utstyr. Koselig arbeid, om du bare tar deg god tid. Ellers bør børsemaker benyttes. Beretta er vel en av de produsenter som har høg kvalitet. Beretta og Browning er vel av de tryggeste kjøp du kan gjøre. Skjefteolje med porefylling og voksing må uansett gjøres. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Din nye Beretta er akkurat slik den skal være, og pasning baskyle/tre er ypperlig. Du kan - uten videre tilpassing - selv montere ny kolbe (evt med andre skjeftemål om ønskelig) - og DET tviler jeg du kan med være seg Antnio Zoli eller din Merkel.

Jeg kan ikke erindre at jeg sett en Beretta med sprikker I treverk bak tange eller ved sidene bak baskyle, noe som ikke er helt uvanlig å se fra andre produsenter, - også fra de kjente tyske. (Noe man absolutt bør sjekke ved kjøp av brukt drilling). 

Kolbekappe..du kan vel løsne litt på skruen(e) og skru igjen med noe press mot andre siden.

Gratulerer med din nye Beretta som vil tjenedeg trofast i mange, mange år, skift fokus og bruk tiden å lær deg skyte med den 😇

Bildene er fra min egen fra 84.

20210930_211610.jpg

20210930_211443.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, ko-stens said:

Det jeg synes er ille mellom treverk og stål er øverst. Treverket følger ikke formen på baskylen, slik at det blir stygg kant der.

Forklaringen til at stokken har slik utforming ligger nok i måten låsen er laget.

720743302_Berettastokk1.png.2bd82c130aca69beacc7596788b9aa4f.png

Låsetappene (grønn ring) som går inn i pipa er utformet som en hestesko og kommer ut på baksiden når de trekkes inn i baskylen av top lever'en. For å få nok plass i stokken/kolben tipper jeg at de har valgt å ha ekstra treverk der den røde ringen er.

 

173204327_Berettastokk.png.ccde644ae1dadb19cc8107aff8efa28b.png

Her er en stokk hvor du ser utfresinga som må til på baksiden for å få plass til "låseskoa" som kommer ut bak i baskylen. Som du ser er det ikke mere treverk enn det må være for styrken sin del.

 

På nye 694 har de valgt å lage noe som følger formen til baskylen

Berretta694.png.b97c6659e8441f7c3351aaa4283fe9b4.png

Jeg har ikke sett inn i en sånn stokk, så egentlig vet jeg ikke hvordan dette er løst, men jeg er ikke sikker på at dette er den beste ideen til design om de har samme konstruksjon som 686.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lite sidespor:  Bra drøfting og mye godt stoff her, fint ko-stens tok opp dette. Bildene underveis er topp kvalitetfor å få frem poengene. 

Som noen sier så kan en gjerne fokusere på bruken og nytten av våpenet, og ikke for mye  estetikken. Rypa bryr seg iallefall ikke.

Bildet viser hva jeg tar med meg i fjellet av og til, ikke mye valnøtt på den derre..

balder2.jpg

Edited by balter
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Å ta av skjeftet, for så å olje treverket "inni" tør være en dyd av nødvendighet. En gang imellom bør man gjøre dette. Da ser man hvor lite treverk som egentlig er der, god skjefteolje er viktig så det ikke tørker - med fare for sprekker/svelling. Også under kolbekappa på skjeftet (i endeveden). Man kan gjerne bli forundra når man ser hvor treet suger inn olje. Samme med forskjefte.

 

Siden jeg er i marken for ei Beretta 682 trap, har jeg kikka på flere. Det kan synes som treverket på traphaglene er noe hardere/tettere. Sier kan siden det er min subjektive oppfatning. Kanskje fordi traphagler er beregna på litt hardere og langvarig bruk. Men tilpasningene på de jeg har kikket på har vært upåklagelig.

 

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært en helg i skogen med hagla. Vet ikke om den virker, for det ble ingen skuddsjanser i møkkaværet! Veslefjotten (breton unghund) fant et par fugl, men de trykket overhodet ikke i den kraftige vinden og regnværet, men det ble et par fine treningsturer, i det minste. 

 

Og treverket på hagla må i hvert fall oljes! Satte den inn med voks og polerte den før bruk, men nå er den himla blass. Det er tydelig at den trenger mer stokkolje, så da vet jeg hva jeg skal gjøre når den er tørr...

 

Sammenlignet den med kompisen sin ca åtte år gamle av samme slag, og den var helt lik med tanke på kanter mot stål, så det er nok slik de bare er. Bortsett fra tilpasningen mellom kolbekappe og kolbe. Den er stygg på min, men jeg vurderer imidlertid å bytte denne kolbekappa, da jeg føler kolben blir ørlite grann for lang for meg, så en litt tynnere en kunne passet meg bedre, tror jeg. Og da kan en jo få den så den passer kolben. Vips, "problem" løst. :-)  

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, ko-stens said:

.......men jeg vurderer imidlertid å bytte denne kolbekappa, da jeg føler kolben blir ørlite grann for lang for meg, så en litt tynnere en kunne passet meg bedre, tror jeg......

 

Beretta Silver Pigeon (686) pleide å bli levert med en ekstra kolbbekappe i annen størrelse (tykkelse) i kofferten, slik at man selv kunne justere lengden på kolben med noen mm ved å bytte kappe. Iallfall ble de det, da jeg jobbet innen bransjen. Sluttet i 2015, så jeg vet ikke hvordan det er pr i dag.
Er enig i at det er dårlig tilpassing av kolbekappen. Har aldri sett noe slikt fra Beretta før. Det er ikke blitt byttet kolbekappe i butikken...?

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å bytte mellom 2-3 forskjellige kolbekapper avhengig av årstid og bruk. T-skjorte på sommeren på skytebanen får den tykkeste, også blir det redusering til tynnere kapper etter hvert som været blir kaldere og bekledningen øker.

Jeg pleier å lime inn gjengebøssinger til metriske maskin skruer så slipper jeg og slite ut treskrue festene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...