Jump to content

Pumpehagle til nybegynner?


Mazeking

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe meg min aller første hagle når jaktprøveeksamen skal avlegges i august. Tenkte det kunne være greit å fylle våpengarderoben med forskjellige våpentyper herunder hagle. Når det gjelder hagleskyting har jeg foreløpig ingen andre ambisjoner enn å ha det gøy på skytebanen. Ser at de fleste standard knekkhagler koster en god slump penger 10K pluss, mens at pumpehagler ligger gjerne ned mot 4 tusen.

 

Hva bør en stakkars nybegynner tenke på når første hagle skal anskaffes for skyting på bane bare for å komme i gang?

Link to comment
Share on other sites

Vil du ha pumpehagle så kjøper du det. Remington 870 eller eldre "Made in USA" Winchester hagler er solide og driftsikre. Nyere "Made in Turkey" Winchester er litt mer så som så.

 

Vil du ha noe med 2 løp kjøper du noe brukt. Finnes masse gode kjøp til 3-6 tusen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Rugerdud said:

Vil du ha pumpehagle så kjøper du det. Remington 870 eller eldre "Made in USA" Winchester hagler er solide og driftsikre. Nyere "Made in Turkey" Winchester er litt mer så som så.

 

Vil du ha noe med 2 løp kjøper du noe brukt. Finnes masse gode kjøp til 3-6 tusen. 

Helt ærlig så har jeg såpass lite erfaring at jeg egentlig ikke vet hva jeg vil ha. Får evt kjøpe en knekk og en pumpe og beholde den jeg er mest fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

@MazekingBeretta kan å lage våpen, men den er gammel og så godt brukt ut. Winchesteren så jo grei ut. Den hadde også variabel choke noe Berettaen ikke har tror jeg.

 

Når det kommer til hagle så er det litt smak og behag typen du har. Lommeboka bestemmer hvor dyrt. Det viktige er at den passer skytter, det er viktigere på ei hagle enn ei rifle. Selv har jeg hatt enkeltskudd, pumpe, bolt, halvauto, O/U og S/S hagler. Alle virker. Med fordeler og ulemper. Anbefaler deg å besøke noen våpenbutikker og se hva de har. Hold, kjenn, føl og tenk kan dette være noe for meg. Ikke hør på hva alle andre sier om at du må ha en ...... Kjøp det du føler DU vil ha og føler passer til deg :)  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Rugerdud said:

Liten PS Styr unna de billigste Tyrkiske og eldre belgiske våpen. Noe virker bra, men det er mye kvalitetvariasjon så du kan ende opp noen noe som ikke alltid virker og det er dumt når du er ny ;)

Er det noen spesifike merker på de belgiske og tyrkiske haglene man bør sky unna?

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Rugerdud said:

@MazekingBeretta kan å lage våpen, men den er gammel og så godt brukt ut. Winchesteren så jo grei ut. Den hadde også variabel choke noe Berettaen ikke har tror jeg.

 

Når det kommer til hagle så er det litt smak og behag typen du har. Lommeboka bestemmer hvor dyrt. Det viktige er at den passer skytter, det er viktigere på ei hagle enn ei rifle. Selv har jeg hatt enkeltskudd, pumpe, bolt, halvauto, O/U og S/S hagler. Alle virker. Med fordeler og ulemper. Anbefaler deg å besøke noen våpenbutikker og se hva de har. Hold, kjenn, føl og tenk kan dette være noe for meg. Ikke hør på hva alle andre sier om at du må ha en ...... Kjøp det du føler DU vil ha og føler passer til deg :)  

Får ta en tur i Kirkeveien og til Lillestrøm når jeg kommer hjem fra ferie og kikke litt

Link to comment
Share on other sites

@Mazeking Noen vil si alle 😂 Men samtidig blir det solgt mange våpen fra det landet så... Jeg vet ikke helt hvilke som er bra og dårlige her. Onkel hadde en "Triangle Gun" i mange år. Den var vel Belgisk. Ble til slutt hugget pga rust. En bekjent av meg har Churchill hagle og er kjempe fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Mazeking said:

Får ta en tur i Kirkeveien og til Lillestrøm når jeg kommer hjem fra ferie og kikke litt

Høres ut som en plan. Drammen og Jaktdepotet kan også være lurt å besøke. Så er det vel fortsatt noen som forhandler våpen i Osloområdet. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Rugerdud said:

@Mazeking Noen vil si alle 😂 Men samtidig blir det solgt mange våpen fra det landet så... Jeg vet ikke helt hvilke som er bra og dårlige her. Onkel hadde en "Triangle Gun" i mange år. Den var vel Belgisk. Ble til slutt hugget pga rust. En bekjent av meg har Churchill hagle og er kjempe fornøyd.

Takk for advarsel 😂

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte pumpehagle da jeg var 16, og har angret siden et par år senere.

 

Men min har militær sikring som ikke lett kan avsikres, slik at jeg blir gående med tomt kammer og tar ladegrep i oppkastet. Da har jeg i praksis et skikkelig stygt enkeltskuddsvåpen med klønete sikring og dårlig skjeftetilpasning, som ikke blir brukt.

 

Jeg kunne forsåvidt godt kjøpt en pumpehagle igjen, men kun med sikring som fungerer i jaktsituasjon. 

 

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis eneste intensjonen med hagleskyting er " å ha det gøy på skytebanen" så ville jeg i første omgang lånt våpen av den lokale klubben/foreninga. Hadde pumpehagle tidlig i "jegerkarieren". Den var ok på skarve og andejakt, men ikke akkurat førstevalget på banen eller på rypejakt. Den ble solgt til fordel for en Over/Under.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gillen said:

Hvis eneste intensjonen med hagleskyting er " å ha det gøy på skytebanen" 

Er det ikke gøy så slutter en etter ei stund har jeg funnet ut ;) Så er det ikke gøy å skyte på leirduebanen så blir det tyngre og tyngre å ta en tur.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Rugerdud said:

Hva slags hagle var det du hadde? Og hvorfor hadde du tomt kammer når du var der du skulle skyte?

 

Har'n fremdeles, det er en Franchi PA7. 

 

På jakt er det en maksbegrensning på mulighet for 2 skudd i våpenet, dvs 1 i magasinet og 1 i kammeret. Putter du 2 i magasinet har du også plass til 1 i kammeret, og det er ikke tillatt. 

 

Min har en sikring som jeg, personlig, må utløse ved å vri hagla 90 grader til venstre slik at høyre side av låskassa vender opp, flytte høyrehånda vekk fra grepet, presse inn sikringen med høyre tommel, og vri hagla tilbake og flytte høyrehånda tilbake. 

 

Det rekker jeg ikke når fuglen flyr opp. Da må jeg velge mellom:

1. å gå med helt usikret våpen med 1 skudd i kammeret og 1 i magasinet

2. å gå med tomt kammer og 1 skudd i magasinet

 

Så da velger jeg å gå med tomt kammer, og bruke pumpemekanismen som "sikring". Og når du går med tomt kammer kan en pumpehagle, på jakt, kun ha plass til 1 patron i våpenet...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er bestemt på at det er pumpehagle du skal ha så ville jeg sett og kjent på f.eks Remington 870, Benelli og Mossberg for å se hvilken sikringstype du liker best. Jeg har jaktet mye med 870 og sikring bak på avtrekkerbøylen passer meg godt. Foran på avtrekkerbøylen (enkelte Benelli) passer overhodet ikke. På kolbehalsen (enkelte mossberg) er også helt ok. 

 

Du bør kunne få deg en brukt 870 for 1500kr. Ellers er vel standardtipset til en nybegynner å finne seg en god O/U som passer. Jeg ble aldri venner med min første O/U og fant fort ut at jeg traff mye bedre med en rett pumpe eller halvauto, men det var tilpasningen på våpnene som hadde skylda i det. 

Link to comment
Share on other sites

Min første hagle og første våpen var en Remington 870, kjøpt brukt av en her på kammeret. Ååå som jeg ønsket meg en pumpehagle😅 Di første par årene traff jeg INGENTING, lite viste jeg om hvor dårlig den egentlig passet meg. Gikk noen (tusen) kroner på stokker før jeg fant en som gjorde susen, ati akita, vanlig jaktstokk justerbar i både lengde og høyde. Men fytti så morro, når jeg fikk sving på pumpinga datt både rypene og endene like godt som med o/u'en jeg bruker nå. Den har nå i sommer gått videre til ny eier, etter 10 år og mange 1000 skudd på jakt og leiduer, for å gi plass til ny morro. Fikk tak i hagleløp til kombien så da ble den mer brukt sist jaktsessong. Moralen her er, har du lyst på pumpehagle så kjøp det, bruk noen som kan hjelpe deg med å få den til å passe, så får du mer glede av den med en gang. Og skyt mye for å venne deg til omlading og oppfølgningsskudd, det krever litt trening for å få til en ekstra armbevegelse når rypene flakser rundt ørene på deg. Så kommer nok o/u til ditt skap og tids nok😅

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde 870, solgte den. Altfor tung å drasse på... Kjøpte 1100 i kal 16, mye bedre. Men hadde jeg fått tak i Mossberg hadde jeg kjøpt det i stedet, sikring på kolbehalsen er det eneste rette på hagle. Dog, med et budsjett på fint lite ble det 1100, siden prisen var 1000,-.

Link to comment
Share on other sites

Du har rett i det med sikringa på kolbehalsen. På min Winchester 1300 pumpe er den forran avtrekkerbøylen, flere mil unna alle fingre. Må vel være verdens verste plassering. Umulig å nå uten å skifte grep. SÅ jeg driter i hele sikringa. Jeg drar heller forskjeftet bak legger en en haglepatron i utkasteråpningen. Med forkjeftet i bakre stilling, blir den holdt på plass av patronløfteren. 
Jeg smeller fram forskjeftet idet jeg løfter hagla for å skyte. 
Dermed er det relativt sikkert da jeg ikke har skudd i kammeret, men er likevel klar. Og jeg sparer tid ved å unngå fomling med sikringa. 
Er likevel blitt for glad i denne til å ville bytte. Men hadde ikke sagt nei til en Mossberg :-)
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med rem 870, win 1200 og 1300 pumpehagler med vanlig siktekorn. Felles for disse våpen er at de er upålitelige for det påfølgende skuddet. Har opplevd endel kiling av altfor mye ekspanderte tomhylser i kammeret som ikke lot seg pumpe ut og måtte demontere løpet; rekyl som gjorde at neste patron i magasinet ikke kom ut i låskassen under kjapp repetering under skuddet; har ikke klart å treffe rypa selv på korte hold; påfølgende skudd krever pumpe repetering som forlenger innsikting til neste skudd. Deretter fikk jeg prøvd ut en Benelli halvauto med „Ghost Ring“ sikter som eliminerte problemene og fikk endelig fugl i sekken.

 

Fant så ut at jeg da går over til pålitelig dyr halvautomat som kjappt og kraftig repeterer ekspanderte tomhylser uten kiling ettersom mekanismen tar inn gass fra skuddet, og har mekanismer som automatisk følger patronen dit der den skal være uten klikk når det egentlig skal smelle. Av den grunn fjernet jeg bort alt billig og unødvendig utstyr for så å legge mest penger i det enkelte våpen med rett kalibervalg som da kun skal bestå av 1 rifle og 1 hagle, dvs. våpen jeg kan kombinere til sportskyting og småvilt/storvilt jakt. 
 

Det kan være lurt å spare opp til et godt våpen, og mindre er mer.


 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dete er en egen sjarm med pumpehagle syns jeg. Husker fra tiden med O/U hagle at jeg meget sjelden fyrte av løp nummer 2 utenfor leirduebanen. 
SÅ jeg kunne nok like gjerne hatt en enkeltløpa hagle. 
Ellers har jeg sikkert ikek skutt nok med min til å ha opplvedt noen problemer a la de du beskriver. Jeg fikk den i fjor rett før jakta starta. Skjøt 10-15 skudd for å sjekke at det faktisk smalt, og dro rett på jakt. Men så ikke fjøra hele sesongen. Eneste jaktresultat var en stakkars skarv. Ser ingen grunn til å skyte flere da det var så lite mat i den at det var ikke verdt strevet. 
Jeg har nok ikke samme behov og mål som deg. Jeg er på tur med hagla, og eiergrelden er minst like viktig som jakta. Og jeg får gjort begge med min. Men jeg ville ikke anbefalt en 1300 til en nybegynner. Modellen er utgått og deter vanskelig å skaffe deler....

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 7/18/2021 at 4:28 PM, Trugetur said:

 Felles for disse våpen er at de er upålitelige for det påfølgende skuddet. Har opplevd endel kiling av altfor mye ekspanderte tomhylser i kammeret som ikke lot seg pumpe ut og måtte demontere løpet; rekyl som gjorde at neste patron i magasinet ikke kom ut i låskassen under kjapp repetering under skuddet;

 

Jeg også erfarte dette med Remington 870.

 

Byttet til Mossberg 500, den har to stk extractors, og hadde derfor aldri dette problemet igjen.

Link to comment
Share on other sites

Er dette med 870 av nyere dato? Jeg har jaktet og skutt mye med 870 siden jeg kjøpte min for 18år siden og har aldri opplevd problemene med mating og utkast som dere beskriver. Jeg kan skyte andreskudd like kjapt som med halvautoen uten at pumpingen hindrer meg i en jaktsituasjon. Min er en express super mag i 12/89

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt mye med min Winchester 1300 Turkey Special heller. Hva mating angår er det gjerne en brukerfeil som går igjen når man skal være rask. Man pumper ikke helt bak, dermed plukker ikke mekanisemn en patron opp fra magasinet. Amerikanerne kaller det short shucking, og denne gubben forklarer det bedre enn meg...


Men kort sagt: Pumpehagler og bøylerifler må du ta ladegrep som en mann. Ikke no frøkenfærer :-D


 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Problemer med å få ut tomhylser på Remington 870 er/var et velkjent problem og er godt dokumentert på nettet. Min 2011mod 870 super mag hadde dette problemet  med ca 30% av alle skudd med leirdue ammunisjon.  Etter polering med autosol av kammeret og den "tangen" på utsiden så har jeg aldri hatt et eneste problem siden.  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 8/5/2021 at 7:36 AM, 300 win mag said:

Er dette med 870 av nyere dato? Jeg har jaktet og skutt mye med 870 siden jeg kjøpte min for 18år siden og har aldri opplevd problemene med mating og utkast som dere beskriver. Jeg kan skyte andreskudd like kjapt som med halvautoen uten at pumpingen hindrer meg i en jaktsituasjon. Min er en express super mag i 12/89

Jeg hadde dette med min Win1200 og 1300, muligens også på 870‘n. Det jeg spesielt husker med 870 (Marine Magnum), er at rekylen hindret det andre skuddet å komme ut i låskassa med fullt magasin, men da var det tregheten til alle patronene som førte til at magasinfjæra ikke klarte i skyve inn det andre skuddet i låskassa fort nok som jeg pumpet under skuddet. De neste skuddene kom som normalt. I en jaktsituasjon er det kun 1 i magasinet som er lov, og da har det ingenting å si. Vil med dette påpeke om at jeg uansett aldri ville brukt en pumpe på Svalbard mot Isbjørn eller Grizzly i Alaska til nødverge. Min nye halvautomat har mekanismer som sikrer at patronen kommer i kammeret uansett om hvor treg magasinfjæra skulle være, og dessutten vil en utvidet tomhylse til billig ammo som vanligvis ville kilt seg i kammeret på en pumpe, med stor kraft bli sendt ut gjennom utkasteren til halvautomaten. Blir det tomt for skudd, så står ladeporten åpen som visuell tegn til at det må lades, kontra på en pumpe som kun gjør et „klikk“ når det trekkes av. En dobbelløper er det aller beste til småviltjakt, men til mitt valg av å eie en magasinhagle er det at våpenet i tillegg til småvilt muligens skal brukes til sportsskyting dvs. trikkskyting, IPSC og som reisefølge på en Svalbard tur. Så er det mindre rekyl i en halvautomat.

Edited by Trugetur
Link to comment
Share on other sites

On 8/5/2021 at 7:36 AM, 300 win mag said:

Er dette med 870 av nyere dato? Jeg har jaktet og skutt mye med 870 siden jeg kjøpte min for 18år siden og har aldri opplevd problemene med mating og utkast som dere beskriver. Jeg kan skyte andreskudd like kjapt som med halvautoen uten at pumpingen hindrer meg i en jaktsituasjon. Min er en express super mag i 12/89

Alt fra 2007, da Remington ble oppkjøpt av Freedom Group.

 

Før dette er jo som sagt 870 en gammel traver, trofast og god.

Link to comment
Share on other sites

On 8/5/2021 at 1:04 PM, KjetilL said:

Problemer med å få ut tomhylser på Remington 870 er/var et velkjent problem og er godt dokumentert på nettet. Min 2011mod 870 super mag hadde dette problemet  med ca 30% av alle skudd med leirdue ammunisjon.  Etter polering med autosol av kammeret og den "tangen" på utsiden så har jeg aldri hatt et eneste problem siden.  

Jeg polerte og polerte, inn i kammeret med Dremel og alt som er, men det ble aldri bra 😢

Link to comment
Share on other sites

On 8/13/2021 at 2:52 PM, Trugetur said:

Min nye halvautomat har mekanismer som sikrer at patronen kommer i kammeret uansett om hvor treg magasinfjæra skulle være, og dessutten vil en utvidet tomhylse til billig ammo som vanligvis ville kilt seg i kammeret på en pumpe, med stor kraft bli sendt ut gjennom utkasteren til halvautomaten.

Hvilken halvauto er dette som veksler selv ved klikk?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Slår et slag for Ithaca 37 eller dem litt mer moderniserte Browning BPS. BPS har jeg selv og liker den veldig godt. Kjøpte den brukt på finn til 4000 tror jeg. Felles for Ithaca og BPS er at den kaster ut tomhylsa i bunn, ikke på en av sidene. Det gjør at både links og rechts skytter kan bruke den på like vilkår. Sikring på kolbehals. Veldig glatt og fin ladegrep og enkel og "dual load".

Link to comment
Share on other sites

De er ikke kjempe sjelden. Når jeg kjøpte min BPS var det flere å velge i på finn, nå ser jeg at det ikke er noen. Samme med Ithaca og de er gjerne billige også. Hadde selv lyst på en Ithaca, mest for at jeg egentlig hadde lyst på "politihagle" men gikk til slutt for en litt mer moderne hagle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...