Jump to content

Pusse løpet med børste og olje?


Recommended Posts

Nei, ikke om du med god våpenolje mener smøreolje. Du trenger en nitrosolvent med kobberløsende egenskaper. Hoppes Benchrest, Robla Solo, Butchs Bore Shine eller noe lignende. Eller kobberløsende skumspray.

I tillegg kan du bruke noe med mildt slipende egenskaper, som J-B pasta, Gold Medallion e.l.

Du kan gå helt crazy med pussing, eller du kan holde det på et minimum. Noen lapper med olje, helst etter hver skyting, så slipper du at løpet ruster.

Ett eksempel: https://www.magasinet.no/ballistol-robla-solo-mil-lopsrenser-65ml

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Casey Jones said:

Nei, ikke om du med god våpenolje mener smøreolje. Du trenger en nitrosolvent med kobberløsende egenskaper. Hoppes Benchrest, Robla Solo, Butchs Bore Shine eller noe lignende. Eller kobberløsende skumspray.

I tillegg kan du bruke noe med mildt slipende egenskaper, som J-B pasta, Gold Medallion e.l.

Du kan gå helt crazy med pussing, eller du kan holde det på et minimum. Noen lapper med olje, helst etter hver skyting, så slipper du at løpet ruster.

Ett eksempel: https://www.magasinet.no/ballistol-robla-solo-mil-lopsrenser-65ml

 

Jeg tenkte at en bronsebørste sliper opp bly, kobber og det som er i pipa?

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Henning938282 said:

Jeg tenkte at en bronsebørste sliper opp bly, kobber og det som er i pipa?

Rent teoretisk har du rett, likevel er det en grunn til at kobberløsende midler er utviklet til formålet. Jeg er nok miljøskadet etter noen år i detailingmiljøet, men mantraen min er minst mulig fysisk påvirking som mulig, bedre å la kjemien gjøre jobben sin. Samtidig, uten at jeg personlig har gjort tester, så vil jeg tro at kjemien er vesentlig mer effektiv enn børsten på kobber.

Når det kommer til andre avsetninger så liker jeg å dra en børste gjennom når jeg en sjelden gang tar en skikkelig finpuss, men oftest holder det med noen lapper med egnet lurium. Etterlater alltid oljefilm i løpet og ser mange tørrpusser det før skyting.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, vass said:

Rent teoretisk har du rett, likevel er det en grunn til at kobberløsende midler er utviklet til formålet. Jeg er nok miljøskadet etter noen år i detailingmiljøet, men mantraen min er minst mulig fysisk påvirking som mulig, bedre å la kjemien gjøre jobben sin. Samtidig, uten at jeg personlig har gjort tester, så vil jeg tro at kjemien er vesentlig mer effektiv enn børsten på kobber.

Når det kommer til andre avsetninger så liker jeg å dra en børste gjennom når jeg en sjelden gang tar en skikkelig finpuss, men oftest holder det med noen lapper med egnet lurium. Etterlater alltid oljefilm i løpet og ser mange tørrpusser det før skyting.

Er mange som vil tjene litt raske penger på å lage slikt "lurium"😉

 

om bly, kobber osv ikke lar seg løse opp av flere drag med børste så skal jeg jaggu meg begynne med det som overflatebehandling...

Link to comment
Share on other sites

Tja, litt kobber løsner nok av bronsebørsten. Men kjemiske middel eller lette slipemidler som Gold Medalion og JB er det beste. Bly løsner du opp med børste. Men børstene er der mest for å løsne opp krutt og karbonrester sammen med solventer. Oljer er fine for å holde rust unna :) 

Link to comment
Share on other sites

En bronsebørste tilpasset våpenets kaliber er nødvendig for å fjerne smuss nede i riflene, først og fremst kruttslam. Viktig at børsten får rotere fritt med riflingen. Jeg foretrekker en nitrosolvent for å løse opp avleiringene før jeg går på med børsten. Min favoritt for å fjerne mantelavleiringer er JB-pasta på en pussepropp med kaliberdimensjon, bruker også bronsebørsten etterpå. Jeg er enig i at vi ikke må lage vitenskap av våpenpussen, men et godt vedlikehold gir lang levetid og sikker funksjon. Noen våpen krever mer puss/vedlikehold enn andre, finkalibrede rifler for høyhastighetspatroner i særlig grad.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har brukt Hugos i løpet?  Jeg fant noen rester hjemme  fra dengang jeg hadde båt. Jeg har ikke kunnskap til å vurdere om det er forsvarlig.  Om det ville fjerne avleiret mantel eller bly  aner jeg heller ikke, men jeg prøvde en ørliten mengde på en pusselapp og gned utsiden av sylinderen til min S&W 686. Soten forsvant. Belegget den ettelot så ut til å bli borte etter en omgang med Balistol.

Det står noe om bruk på metall og rensing av maskindeler nede på siden.

http://www.hugos.no http://www.hugos.no/datablad.pdf

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bäke said:

Er det noen som har brukt Hugos i løpet?  Jeg fant noen rester hjemme  fra dengang jeg hadde båt. Jeg har ikke kunnskap til å vurdere om det er forsvarlig.  Om det ville fjerne avleiret mantel eller bly  aner jeg heller ikke, men jeg prøvde en ørliten mengde på en pusselapp og gned utsiden av sylinderen til min S&W 686. Soten forsvant. Belegget den ettelot så ut til å bli borte etter en omgang med Balistol.

Det står noe om bruk på metall og rensing av maskindeler nede på siden.

http://www.hugos.no http://www.hugos.no/datablad.pdf

Det er nok som Wd-40, det løser opp ting, men er ingen rustbeskytter eller god våpenolje

Link to comment
Share on other sites

For late : 1. 2-4 ganger med bronsebørste eller boresnake

                2. sette våpen opp ned og stenge løpet med gummipropp eller lignende

                3. fylle løp med ammoniakk 25%

                4. etter ca .2 timer fjernes ammoniakk og spyle løp med destillert vann to ganger .

                5. til slutt en eller to  ganger med VFG filtpropp som er dunket inn i isopropanol . 

                6. Ferdig og den som har en fuktig våpenskap kan ja smøre med olje .

 

Billig og fungerende løsning . Ingredienser er enkelt å skaffe or er mye billigere som ferdig kjøpt . 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Henning938282 said:

Det er nok som Wd-40, det løser opp ting, men er ingen rustbeskytter eller god våpenolje

WD 40 ble vel utviklet fremst for korrosjonsbeskyttelse. (Water Displacing). Finnes vel flere meninger om dette enn 6,5 på elg, ulv og Blaser tilsammen.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, vavlo said:

WD 40 ble vel utviklet fremst for korrosjonsbeskyttelse. (Water Displacing). Finnes vel flere meninger om dette enn 6,5 på elg, ulv og Blaser tilsammen.

Water discplacing betyr at de løser opp vann, ikke at den har noen særlig korrosjonsbeskyttelse. Den beskytter sikkert bedre enn mye annet, men den herder opp og blir til et klissete middel som er vanskelig å fjerne senere. Jeg bruker bore tech Friction guard 

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, higraver said:

For late : 1. 2-4 ganger med bronsebørste eller boresnake

                2. sette våpen opp ned og stenge løpet med gummipropp eller lignende

                3. fylle løp med ammoniakk 25%

                4. etter ca .2 timer fjernes ammoniakk og spyle løp med destillert vann to ganger .

                5. til slutt en eller to  ganger med VFG filtpropp som er dunket inn i isopropanol . 

                6. Ferdig og den som har en fuktig våpenskap kan ja smøre med olje .

 

Billig og fungerende løsning . Ingredienser er enkelt å skaffe or er mye billigere som ferdig kjøpt . 

Vil helst unngå Ammoniakk, da det vil ruste om du ikke fjerner absolutt ALT etterpå. Det finnes flere midler som er ammoniakkfri, men funker sikkery like greit som det som inneholder ammoniakk.

Edited by Henning938282
Link to comment
Share on other sites

Dere som sverger til KG12, hvilken prosedyre bruker dere for å maksimere effekten av middelet?
Jeg har prøvd et hav av pussemidler, ofte bare av ren nysgjerrighet, men har aldri fått dreisen på KG12.
Fremgangsmåten i videoen er forsøkt, har brukt nylonbørste og latt det stå i flere timer uten at nevneverdig mye kobber har funnet umaken nok til å forlate pipa.

Prosedyren min for en full skrubb i dag er en oljete lapp for å få ut det grøvste, deretter endel drag med kobberbørste og olje, ny lapp for å få ut gugga, en lapp med et ikke oljebasert rensemiddel typ Hoppes Elite el. (for å få ut oljefilmen slik at kobberfjerneren får virke på rent materiale) for så å skumme løpet med Gunslick bore foam el. Lar skummet stå et par timer og avslutter med et par rene lapper og en svakt oljet ullsudd til slutt. 
Skummet fjerner oftest alt kobber på første forsøk.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Albatrost said:


Fremgangsmåten i videoen er forsøkt, har brukt nylonbørste og latt det stå i flere timer uten at nevneverdig mye kobber har funnet umaken nok til å forlate pipa.
 

Å la det stå i flere timer tror jeg ikke er veien å gå. Vesken vil da fordampe og tørke inn, og effekten blir ikke optimal.

Jeg bruker pussepropper som jeg bløtlegger i KG12. Drar så gjennom løpet og lar det virke ca 5min før jeg så tørrpusser. Gjentar så prosessen og bruker messingbørste før jeg tørrpusser. Dette gjentas til løpet er rent.

Hvis man skal la det stå i timesvis må en fylle løpet med KG12 for å få noen effekt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bbdg said:

Å la det stå i flere timer tror jeg ikke er veien å gå. Vesken vil da fordampe og tørke inn, og effekten blir ikke optimal.

Jeg bruker pussepropper som jeg bløtlegger i KG12. Drar så gjennom løpet og lar det virke ca 5min før jeg så tørrpusser. Gjentar så prosessen og bruker messingbørste før jeg tørrpusser. Dette gjentas til løpet er rent.

Hvis man skal la det stå i timesvis må en fylle løpet med KG12 for å få noen effekt.

Hvor kjøper dere KG12 om dagen forresten? Ikke så enkelt å få tak i?

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Henning938282 said:

Vil helst unngå Ammoniakk, da det vil ruste om du ikke fjerner absolutt ALT etterpå. Det finnes flere midler som er ammoniakkfri, men funker sikkery like greit som det som inneholder ammoniakk.

Sannsynligvis har du ikke forstått punkt  5 . 

Isopropanol har en vannoppslukende egenskap . Ikke vann , ikke rust .

Du kan også bruke stekeovnspray som inneholder ammoniumoleat

Det virker akkurat som milfoam forrest  men er mye billiger

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Albatrost said:

Dere som sverger til KG12, hvilken prosedyre bruker dere for å maksimere effekten av middelet?
Jeg har prøvd et hav av pussemidler, ofte bare av ren nysgjerrighet, men har aldri fått dreisen på KG12.
Fremgangsmåten i videoen er forsøkt, har brukt nylonbørste og latt det stå i flere timer uten at nevneverdig mye kobber har funnet umaken nok til å forlate pipa.

Prosedyren min for en full skrubb i dag er en oljete lapp for å få ut det grøvste, deretter endel drag med kobberbørste og olje, ny lapp for å få ut gugga, en lapp med et ikke oljebasert rensemiddel typ Hoppes Elite el. (for å få ut oljefilmen slik at kobberfjerneren får virke på rent materiale) for så å skumme løpet med Gunslick bore foam el. Lar skummet stå et par timer og avslutter med et par rene lapper og en svakt oljet ullsudd til slutt. 
Skummet fjerner oftest alt kobber på første forsøk.

Prøv bore tech Eliminator? Den fjerner karbon, bly, kobber osv

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Henning938282 said:

Prøv bore tech Eliminator? Den fjerner karbon, bly, kobber osv

Har sett men ikke prøvd den ennå. Skumboksen synger på siste verset, så jeg får gi Eliminator en sjanse når det handles neste gang.

Er forøvrig veldig fornøyd med effekten av skummet.

Link to comment
Share on other sites

Bore Tech Copper Remover- effektiv samt at den ikke forpester inneklimaet i huset. Denne er fin om det har bygd seg opp mye mantel i løpet.

 

Bore Tech- Carbon Remover- Virker meget godt på fastbrent kruttslam

 

Bore Tech Eliminator- funker på både karbon og kobber/mantel, men er best egnet om du pusser ofte. Om du har vært lat og latt ting bygge seg opp, gå på med de 2 typene nevnt over.

 

Bore Tech-Friction Guard- Smører bevegelige deler som sluttstykke, samt beskytter mot korrosjon

 

MilFoam- Min erfaring er at den virker godt på mantelbelegg, men du må la det virke. Tar tid med andre ord. Ikke like effektiv på karbon/kruttslam. Litt mer søl og kliss, men den funker.

 

Personlig synes jeg BoreTech sine produkter er geniale. Effektiv og så å si luktfri pussing av løp, uten å risikere kols og kreft. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...