Jump to content

Helpressing


Resuam

Recommended Posts

Hei. 
jeg har helpresset ca 250 hylser og holder på å lade fem batcher med treningsammo for å se hva jeg skal bruke. Bekymringen min er at jeg for lite kompetanse og at jeg er redd for at jeg har presset hylsene for mye. Hva har det eventuelt å si? Utgjør det noen annen risiko enn at jeg sliter ut hylsene fortere? Er det noen som har en YouTube med godt innhold som enkelt forklarer nerdemåten å få det perfekt på?

på forhånd takk😊

Link to comment
Share on other sites

Hvilket kaliber og hvilket våpen?
Har du prøvd tomhylsa i våpenet etter at du presset den?

 

Om du limer på en liten tape-bit bak på hylsa - passer den fremdeles i våpenet ditt? Hva om du tar to tape-biter? 3?

 

Har du presset veldig mye for mye, så kan du få hylse-separasjon, og det kan være farlig...

Link to comment
Share on other sites

Ingen fare for at du presser hylsene for mye om du har normale dier jeg presser alltid så mye som det bare går i pressa. Og hylsene holder fint 15-20 omladinger før halsene sprekker. Største faren er at du smører for mye da ryker hylsehalsene fort. Mye verre med for lite pressete hylser hvor du risikerer at en av hundrede ikke går inn.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Resuam said:

Hva har det eventuelt å si? Utgjør det noen annen risiko enn at jeg sliter ut hylsene fortere?

Nei. Det har det ikke. Du vil raskere kunne få hylseseparasjon ved for mye pressing, med ved første omladning er sjansen MINIMAL!

Jeg helpresser alt alltid. Lader 308 win og 223 rem til flere våpen. Presser hylsa så my det går og kaster hylsene etter en 4 til 6 omladninger. Aldri hatt hylseseparasjon. Jeg tør å påstå at mange av laderutinene inne på Kammeret er for å stilne "OCD`en" fremfor den praktiske nytten. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har helt sikkert litt for mye utviklet OCD…

 

Det er 6,5x55 og til Husqvarna 1600 og kanskje en gammel m98

 

Skal teste med tape👍🏼😊 Hvor mange tapebiter er greit? 
 

Når jeg helpresser. Hva gjør jeg EGENTLIG med Hylsa da? Gjør jeg den smalere, presset skuldra tilbake og smalner halsen? Hvordan stiller man inn de forskjellige tingene? Er det nødvendig å stille de inn?

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

Just now, bardp said:

Dra handtaket på pressa ned. Skru ned dien til den stopper. Set fast dien og begynn og press.

Det er det jeg har gjort med de jeg presset nå. Hvis det er innenfor, kjører jeg på ned dem nå og så har jeg god tid til å sette meg ordentlig inn i det. 
 

Bare så det er sagt: Jeg har sett tonnevis av filmer på nettet og lest ladeboka og masse norske artikler jeg har funnet på nettet. Bl.a fra dfs. Jeg blir bare litt forvirret og lurer på hva jeg SKAL gjøre for å få det skikkelig som det skal være. 

Link to comment
Share on other sites

Så lenge OCD-en ikke fører til handlingslammelse er nøyaktighet og petimeter-tilnærming et pluss, særlig for ferske hjemmeladere. Blant annet av hensyn både til egen og andres sikkerhet. Jeg har helt siden starten for 25 år siden holdt meg til ladebokens beskrivelse av delvis/riktig ompressing for alle patronene jeg lader (5,6x52R, 6,5x55 og .30-06). Og siden jeg ikke lader tusenvis av patroner hver sesong har jeg tid til å dille litt... Og oppnår samtidig lang levetid på hylsene😊.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I starten på min ladekarriere drev jeg med alt. Hals og helpressing, delvis ompressing, lee collet, wtf. 

Nytteverdien av dette så jeg aldri. Derimot opplevde jeg flere ganger at patronene kammeret treigt og når man blandet inn flere våpen ble det mye å holde kontroll på. 

Har man en patron, ett våpen, synes det er gøy og attpåtil har en patron med høye hylsepriser så for all del. Kjør på. 

Link to comment
Share on other sites

Det er bra å være nøye *på de rette tingene.* Som kruttsort, ladning og kuletype. Resten er ikke så vanskelig. 

 

Å få en hang-up i unødvendige detaljer, som om man presser *akkurat* riktig eller setter kuler beint (og da helst målt i tusendels tommer) mener jeg tar fokuset bort fra de viktige tingene. Som er riktig krutt, riktig ladning og riktig kule. 

 

Greia med klistrelapper er for å sjekke patronspill, og det gjør du én gang for å sjekke kammeret ditt. Ingen motstand med én klistrelapp på presset hylsebunn, litt motstand med to, kamrer ikke med tre. 

 

To stykker i laget mitt har klippekort i Kongelaget. Felles for dem er at lader med Dillon 650 og kommer bærende med brødposer og isbokser fulle av ammo - og trener mye. 😉

Link to comment
Share on other sites

Hadde alle kammer og dier vært innen spec så fungerer skru ned til det stopper, press i vei greit, om enn ikke optimalt. Nå er det ikke alltid slik den virkelige verden. Selv når kammer og die- toleranser ligger i hver sin ende kan det begynne å oppstå problemer, for ikke å snakke om når noen av de ligger utenfor. Det er nok ikke uten grunn at det stadig er spørsmål rundt dette både her inne og på andre fora.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Chiefen.v-2 said:

Spørsmål blir det fordi det overtenkes  og forventningene er for høye.

Hvis det er sånn at jeg overtenker er det bra.

2 hours ago, boble said:

Det er bra å være nøye *på de rette tingene.* Som kruttsort, ladning og kuletype. Resten er ikke så vanskelig. 

Hvis det er det som gjelder og at resten er bra hvis jeg skrur ned dia til jeg får kontakt? Da er jeg i så fall i rute og innenfor til å få et greit resultat😊

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Resuam said:

Når jeg helpresser. Hva gjør jeg EGENTLIG med Hylsa da? Gjør jeg den smalere, presset skuldra tilbake og smalner halsen? Hvordan stiller man inn de forskjellige tingene?

Du kan ikke stille inn hver faktor separat. Du kan kun skrua dia opp eller ned. Hylsekroppen er konformet, så jo lenger ned du skrur dia, jo mer presses kroppen sammen.

Halsen er sylindrisk, så jo lenger ned du skrur dia, jo større andel halsen får du presset. Men du får ikke endret hvor mye diameteren på halsen endres.

Skuldra røres først når dia er så langt ned at den kommer i kontakt. Om kammer og die har korrekte dimensjoner, så er det bare en liten dytt når dia er skrudd hardt ned mot hylseholderen.

 

I tillegg kan du justere senterpinnen opp eller ned. Du skrur den så langt ned at tennhetta dyttes ut, men ikke så langt at ekspanderknappen butter innvendig i hylsa.

 

Hva slags die har du? Det er en del ulike varianter, så det er ikke sikkert det jeg skriver stemmer helt med dia du bruker.

 

6 hours ago, Resuam said:

Er det nødvendig å stille de inn?

Jepp!

Link to comment
Share on other sites

Det går nok bra! Og gjør det ikke det så er det ikke pga feil pressing 🙂

 

Løsningen om du ikke klarer slippe tanken er delvis ompressing eller halspressing (Da kjøper du Lee collet die). Begge løsninger krever at du holder hylse fra ulike våpen fra hverandre og helst en sizedie til hvert våpen.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Resuam said:

Hvis det er det som gjelder og at resten er bra hvis jeg skrur ned dia til jeg får kontakt? Da er jeg i så fall i rute og innenfor til å få et greit resultat

Ja, egentlig er det så enkelt. 

 

Bare press hylsene etter bruksanvisningen, det holder i de aller fleste tilfeller. Prøv om den første hylsa du presser kamrer uten motstand. Gjør den det er du good to go. 

 

Så litt alvor; jeg startet å lade før Al Gore oppfant Internett og YouTube gjorde alt enkelt, så jeg har gjort alle tenkelige og ganske mange utenkelige tabber. Av alle er feil pressing de mest uskyldige. Feil ladning eller feil kulevekt/-form/-diameter (!) er det farlige. Resten er bare smågrus i maskineriet. Lykke til, kos deg, dette går bra! 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå gjelder dette 6,5x55, da er det faktisk grunn til å sjekke litt mer enn bare å skru ned pressedien til kontakt.

Den oppskriften passer de aller fleste patrontyper, men i vår skandinaviske verden har vi faktisk klart å lage flere versjoner av 6,5x55. Vi har Norsk Krag, Svensk mauser og vi har Scan  som hovedvarianter.

Dimensjonene på kammer og på ladesett er derfor større for 6,5 enn for de fleste andre patroner og det lønner seg å bruke litt tid på å finne ut hvor mye det er nødvendig å presse hylsen for at den skal kamre lett med det ladesettet og det kammeret du har.

Jeg har helpressedie som jeg måtte slipe av bunnen for å få presset nok til at patronene skulle kamre. Andre sett har jeg måttet skru ut en omdreining for ikke å presse for mye.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg satte ei kule (bare selve kula) inn i løpet og førte pussestokken ned fra munningen. Satte en annen pussestokk inn mot kammeret sånn at jeg ikke skulle presse kula tilbake. Markerte på pussestokken hvor langt inn den gikk. Etterpå gjorde jeg det samme med en ferdig ladet patron. Forskjellen da var 5,48mm. Er dette friflukten? Er den akseptabel? Ferdig ladet er mine ca 77mm i 6,5x55 på ei gammel Husqvarna 1600. 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Resuam said:

Jeg satte ei kule (bare selve kula) inn i løpet og førte pussestokken ned fra munningen. Satte en annen pussestokk inn mot kammeret sånn at jeg ikke skulle presse kula tilbake. Markerte på pussestokken hvor langt inn den gikk. Etterpå gjorde jeg det samme med en ferdig ladet patron. Forskjellen da var 5,48mm. Er dette friflukten? Er den akseptabel? Ferdig ladet er mine ca 77mm i 6,5x55 på ei gammel Husqvarna 1600. 

Nesten. Du har første biten rett. Det neste målet er å lukke sluttstykket, og markere på pussestokken hvor langt den går inn når stokken treffer i bunn. Avstanden mellom de to strekene er patronlengde med kula i bommene. Hvis du vil ha 1mm friflukt lader du patronene en mm kortere. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Resuam said:

Forskjellen da var 5,48mm. Er dette friflukten?

Om jeg tolker målingen din korrekt så er det friflukten.

Men, drit i friflukt, det har svært liten betydning hva den er. Det som er viktig er at kulen sitter godt fast i hylsen. Sett kulen slik at det sylindriske partiet på kulen går ned til begynnelsen av halsen, "boat tail" skal være nedenfor halsen. Skru fast kuleisetteren slik og ikke rør den. Pressedien justerer du slik at en hylse skutt i ditt våpen akkurat blir presset nok til at den kamrer uten motstand. Skru den fast slik og ikke rør den mer. Så lader du patroner med kruttvekt 0,5 gr mindre enn det som står på boksen. Da er det bare å lade og skyte. Ladestige kan du også drite i kruttprodusenten har testet kruttet, og det brenner jevnest omtrent ved oppgitt maks ladevekt, litt under maksvekt gir oftest best presisjon og minimalt med soting.

Når du har skutt noen tusen skudd og lært å skyte presist kan du prøve litt småjusteringer om du ikke er fornøyd.

Det er ingen grunn til å gjøre lading av patroner mer komplisert enn nødvendig. Det er en trend med at patroner og hylser skal måles både i hue og ræva før det lades, det er stort sett bortkastet tid om ikke lading og måling er målet og hobbyen. De fleste lader for å skyte, og da er det viktig å gjøre lading av patroner så rasjonelt som mulig.

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per-S said:

Men, drit i friflukt, det har svært liten betydning hva den er.

Nja. så lenge den ikke er null. Jeg begynte å lade 6,5x55 med Lapua Mega 155 grs etter col oppgitt i Vihtavuoris tabeller, og fikk ikke kamret patronen i mitt våpen. I dette tilfellet ble altså patronen for lang, og jeg synes derfor det er greit å måle friflukt og finne maks patronlengde når man starter med en ny (og for kaliberet relativt lang) kule. Jeg foretrekker noen millimeter friflukt for alle patronene jeg lader, og vil heller ha litt for mye enn for lite. Ellers er jeg helt enig i alle @Per-S' betraktninger. 

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Det klart flere tilnærminger. Det finnes skyttere som lader og skyter mye, som ikke bryr seg en døyt om lading, og som har fått noen som forstår/ kan dette til å sette opp pressverktøy og kruttmål for seg. Mange kjører rundt i bil uten å vite en døyt om hvordan ting virker, eller vet hvordan panseret åpnes. En slik tilnærming er vi ikke alle skapt for. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg var og hjalp til med jaktskyting på skytebanen i kveld og fikk sammenlignet kulene mine med kjøpeammo (sierra matchking 123gr 6,5x55 begge deler). De var nøyaktig like lange. Jeg hadde brukt dem uten å tenke en tanke hvis jeg hadde kjøpt dem og tenker at da må mine være innenfor også😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Syntes pussestokkmetoden er litt kronglete å få målt nøyaktig nok med. Jeg har brukt å bruke ei dummyhylse, dvs presse denne litt i halsen, sette kule langt ut og kamre denne i børsa. Åpne sluttstykket, rotere litt på kula og lukke sluttstykke igjen. Da har du en dummy med 0 friflukt og kan enkelt måle ut hvor mye friflukt du har ut fra denne. 

Det er en risiko for at kula kan henge litt i bommene og bli dratt litt ut igjen, soter en litt i tillegg er en helt sikker. 
 

Jeg er ellers enig i at justering av friflukt ikke er det som vanligvis gir mest utslag i presisjon. Har lagt meg på ca 1mm+ på det jeg har ladet og ikke brydd meg noe mere med det.
På enkelte kuletyper kan også magasinlengde spille inn og dermed gi behov for lengre friflukt. 

Link to comment
Share on other sites

Med 155grs Hornady Eld Match i min Weatherby Vanguard, .308 sitter vel kula 4 mm ned i hylsa om jeg skulle ha minimalt med friflukt. SÅ jeg laderr patronene 71 mm lange, ferdig med det. Jeg treffer det pipa peker på likevel. Vil jeg skyte bedre er det jeg, ikke patronen min det må jobbes med. I grunnen greit å ha en mindre ting å vase med når jeg lader. 

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har skrevet tidligere så drit i friflukt. Med det unntaket som @Sølvrevpåpekte med null friflukt.

Friflukt er en merkelig sak, noen våpen kamres med flere cm friflukt, da kalles det "freebore". Ofte gir det svært god presisjon. De fleste våpen kamres i henhold til CIP eller SAAMI spec, og da blir det nok for standardkule. De som kan ha nytte av å få minst mulig friflukt er de som driver BR skyting. De justerer ladevekt og kuledybde ulikt for hver gang de lader fordi friflukten endres med utbrenning i løpet og de bruker enkeltskuddvåpen der patronen ikke utsettes for bøyekrefter under ladegrepet.

For noen patroner og kuler endres friflukten nok til å påvirke treffpunkt/presisjon etter så lite som 50 skudd.

Merkelig nok er det ofte store variasjoner i treffpunkt/presisjon med veldig små  endringer i friflukt når friflukten er liten. Faktisk er dette så følsomt at mange må sortere kulene etter ogivallengde for å utnytte det lille spillerommet de har for friflukt før treffpunkt/presisjon endres. Når friflukten øker til mange mm blir følsomheten for variasjoner i kuler borte. Det er også ofte slik at presisjonen blir like god eller bedre samtidig som den er stabil over tid selv om løpet får utbrenninger som endrer friflukt. Eksperimentering med minimal friflukt er derfor tidkrevende og det krever våpen og skytter som kan skyte samlinger senter senter mindre enn en cm konsistent på 100 m, ikke bare en flaksgruppe i ny og ne. Oftest er dette kun mulig å gjøre i enkeltskuddvåpen på grunn av at patronllengden blir for lang for magasinet. Det er ikke så mange slike skyttere eller slike våpen, de fleste av oss vil ikke merke noen forskjell om vi endrer friflukt. Sett kulen så dypt at minst en kaliber lengde av det sylindriske partiet er nede i hylsen. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Som utgangspunkt pleier jeg lade slik at "Guided seating depth" i GRT er minst kaliber diameter. Sjekker også at jeg har nok friflukt, dog ikke opplevd at det har vært ett problem så langt med mine kalibre og kuler.

Screenshot 2021-06-30 22.54.53.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...