Jump to content

8.5x55 Blaser


Castor

Recommended Posts

Fikk en forsiktig telefon forleden fra en kar med forespørsel om det var mulig å ta en tur på skytebanen. Mjaiiijo joda det skulle ordne seg.

Lenge siden jeg har vært på skytebanen selv forresten. Sist jeg var der, var det ca 1,3 meter snø, mao utfordrende "arbeidsforhold"

Denne gangen var alt så meget bedre. Nada snø og passelig varmt i været. Ikke for varmt, slik at man unngikk den værste miragen utover.

 

Nuvel...nok om det.

Gutta kom de, til avtalt tidspunkt. Den ene kom fra Moss. Den andre fra Tønsberg. Fikk litt hakaslepp må jeg innrømme. Da kan man nok trygt hevde at disse gutta er langt over normalt interessert i skyting, når de kommer såpass langveisfra fra.

Mulig at det forteller litt om tilgang på skytebane/r rundt om også, as we speak.

 

Gutta pakka opp utstyr (som var en del utstyr) Lastebil på lastebil med lass, dere vet😃

Da fikk jeg en skikkelig overaskelse gitt.  Han ene hadde (Blaser R8) rifle i......hold dere fast 8.5x55 Blaser

Aldri hørt om kaliberet før og jeg skal si dere denne gutten ikke var sein om å be om ei tomhylse gitt.

Aner ikke hvor mye en 20 skudds pakning ferdig sydd koster i dette kaliberet, ei heller om det finnes tilgang på hylser, men det dufter dyrt, som med alt annet det står Blaser på.

 

Bare for å understreke det.....jeg er ikke kjøpt og betalt av Blaser og det kommer heller aldri til å stå ei Blaser rifle i våpenskapet, men kaliberet derimot.

Det er saker

 

Her ser dere 8.5 kreasjonen ( til venstre) sammen med 308 Win, stødig plassert på en av skytebenkene våre.

20210508_145321.jpg.ef46df017bf4b6eb1adfcb6217a07a5e.jpg

8.5x55 Blaser ser stuttfeit og livsfarlig ut og burde duge på adskillig lengere hold enn den ble prøveskutt og kronografert på, på skytebanen vår.

Ser litt ut som 6BR sin Big Brother rett og slett😃

Jeg observerte frisk V0 og lite klikk ut til 300 meter, så dette er "good shit" og burde duge på adskillig lengere hold enn obligatoriske 100 og 200 meter.

 

Det jeg derimot umiddelbart stilte spørsmål om, var funksjon med denne stuttfeite og rettveggede krasjonen.

Stuttfeite og rettveggede kreasjoner er det samme som funksjons-problem, i min bok

Skal si dere man kjapt og ettertrykkelig fikk kvalitets sjekk på at funksjon var mer enn tilfredstillende, vel og merke etter at eier av rifla husket på å bytte til riktig sluttstykke-hode i R8en😂😂

Da fikk man samtidig bevis for at 8,5x55 ikke funksjonerer med 308 sluttstykkehode uansett om man bruker slegge på hevarmen😂

 

Det er også tilgjengelig ferdigrulla å få tak i, som dere ser, fra forskjellige produsenter (8.5x55 patron til venstre)

20210508_145247.jpg.3d429b9bc3872344c8f25a14b9abed5c.jpg

Som skrevet før, aner ikke prisnivå på ferdigrulla, men det er sikkert ikke gratis.

 

Her ser dere 8.5x55 oppå et reveskinn.

Å knerte rev med åtteogenhalven er nok massiv overkill, med masse krutt innabords og frisk V0, men på Elg, Rein og annet større vilt, duger den nok fortreffelig og bør gi knall og fall med rett, skuddplassering og kulekonstruksjon.

20210509_115541.jpg.15ddfb4bc61440516a9a2359741dd4ff.jpg

Det som imponerte meg mest, var at åtteogenhalven hadde gravering på seg, som dere ser. Hva dette står for, aner ikke jeg, men imponerende var det.

Så var skytebanebesøket over, et særdeles hyggelig et. Kun smil å se på gutta og god stemning.

Disse gutta kommer igjen.....garantert😃

 

Jeg har plassert innlegget under fanen Storviltjakt, men om moderator finner innlegget upassende her, er det bare å legge det over og inn i ei mer passende fane.

Hadde også vært interessant om de av dere som evt har dette kaliberet, kan komme med tilbakemeldinger og brukererfaringer og fylle inn, samt hva slags"donorhylse" man har brukt her osv osv

Fyr løs

Gamle gode 6,5x55 er det definitivt ikke😃

Edited by Castor
Edit
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Innteresang lesing men ikkje noko for mitt budsjett. Held meg til standardpatroner sjå her https://www.skittjakt.no/norma-precision/214396/blaser-8-5x55-ttsx-185gr-12g-20-pack

 

Tja sån ca 90 kr skotet. Lurar på kva eg ladar gamekingen min til i 6,5x55, mest sannsynleg under 10 kr. Kun mest nødvendige i ladeutstyr, men dei prylar eg har er god kvalitet.

Edited by Sitka
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Burde jo ha lest meg opp på kaliberet før jeg skrev dette innlegget, men ble revet med og falt pladask for kaliberet. Det ser "livsfarlig" og effektivt ut.

Fant ut i etterkant at graveringen på hylsa er ammunisjonsmerket.

Første gang jeg har sett det.

 

Når man tror man har sett det meste ang våpen og kaliber.....OG skutt med det meste av våpen og kaliber, blir man blasert etter hvert og vanskelig og imponere, men her lærte jeg noe nytt gitt og fikk meg en rett venstre dønn I senter😃

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

..og Jørund er blant de mest troverdige skribenter ?

Fyren solgte sjela si for mange år siden, og rir rundt på sponsete turer, og gratis ammo. Snur bunka i blekka han til enhver tid opererer i, og tjener antakelig til livets opphold.

Var langt bedre i Våpenjournalen ;)

 

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

 

14 hours ago, Ruger #1 said:

..og Jørund er blant de mest troverdige skribenter ?

 

 Tja, han er vel omtrent den eneste vi har her i landet nå. Hvor troverdig for det vel være opp til hver enkelt leser å bedømme.  Har du lest artikkelen hans? For min del synes jeg den er grei nok og passe innformativi- når en ser hvilket publikum den er beregnet for. Men skal en skrive om det samme snevre temaet i 40 år vil en naturligvis tråkke noen på tærne- og muligens komme med andre meniinger enn dine og mine.🙂  Jeg mener en må ta artikklene for det de er- og ikke noe annet. Våpenjournalen var nærmest et fagtidskrift for nerder, Jakt er et magasin for allmuen. Det er dessverre ikke marked for Nordisk Våpenforum og Våpenjournalen i Norge lenger- internett har tatt den andelen også. Godt vi fremdeles har Jørund i det minste.😉

Edited by asterix
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Solgte sjela si? En drøy beskyldning. Han er med andre ord korrupt/ mangler integritet. Har du belegg for det eller er det bare antakelser/ synsing?

Det ville vel omtrent ikke vært råd å skrive om eller «teste» nye produkter uten å være med på produsentenes presentasjoner, men betyr det altså at man automatisk lar seg korrumpere?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Ei tohi varjata said:

 

Misforstår jeg noe eller mener du det er feil at begrepet homogen brukes om solide kobber-/messingkuler?

 

Ole

Dagens kobberkuler har ofte plastspiss og nokon har forniklig.

Då er den ikkje ensarta(homogen)

 

Og når då Lien, seinast i siste JAKT f.eks skriv at Trophy Bonded har homogen bakpart😵 

Det er berre ein part i ein homogen konstruksjon, er jo

det som gjer den homogen.

 

Kvifor ikkje berre kalle kobberkule, for kobberkule. Eller berre blyfri? 

 

Funfact: Den mest produserte homogene kula på europamarkedet er 4,5mm og laget av bly. Selges i små runde bokser a 500 kuler.

 

Mulig eg er over snittet spikkevillig og flishaugen treng påfyll. Men det vrenger seg i naturfaglærerfoten kvar gong Lien skriver sånt.😉

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Ja, men poenget er at i dagligtale blir det først og fremst knyttet mot homogene messing-/kobberkuler. 

Og det var det som var mitt hovedpoeng. Er jo Lien som har brukt feil uttrykk i mange år, so ofte at det har blitt "normalt" og daglegtale å bruke det. Så han set spor etter seg 😉 

 

For det er ikkje eit låneord. Alle andre land rundt oss og uti den store jegerverda bruker ein form for "monolithic" når dei omtaler einsarta kobberkuler.

 

 

Men dette var ei avsporing.

Beklager til trådfører😀

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fikk tak i en R8 i 8.5X55 i fjord.

Løpet ble kappet til 54cm

Klart å skaffe fabrikkammo i 160grs ttsx og 180grs accubond.

Hysler fra Norma er i bestilling.

 

Dier fikk jeg tak i fra triebel.

planen er å lade 225grs ttsx og 230grs eld x.

 

Dette er et imponerende kaliber som leverer. Fabrikk accubond ble kronografert til 890m/s

og 160grs ttsx til 925m/s.

Dette fra et 54cm løp.

Legger ved noen bilder.

 

Håper tilgang på hylser/ammo og dier blir bedre med tiden. Jeg tror dette vil falle i smak for mange som vil ha en kompakt rifle med litt trøkk.

 

C94A3677-0E77-4212-99D3-23F77010E2F4.jpeg

E5947890-7DD1-4BC3-AA5A-B417D53346AA.jpeg

CC9F1A78-5FB8-4E0F-9422-BB2CD0ED6B2D.jpeg

9A579352-3AC9-45AD-8593-9683EE3D4C70.jpeg

3FFF07ED-71FE-4F60-871C-CECD9B462AA6.jpeg

AF363157-D627-4410-A6BE-090BC12DE993.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 8/3/2021 at 4:15 PM, kruttskalle said:

Fikk tak i en R8 i 8.5X55 i fjord.

Løpet ble kappet til 54cm

Klart å skaffe fabrikkammo i 160grs ttsx og 180grs accubond.

On 8/3/2021 at 4:15 PM, kruttskalle said:

Fikk tak i en R8 i 8.5X55 i fjord.

Løpet ble kappet til 54cm

Klart å skaffe fabrikkammo i 160grs ttsx og 180grs accubond.

Hysler fra Norma er i bestilling.

 

Dier fikk jeg tak i fra triebel.

planen er å lade 225grs ttsx og 230grs eld x.

 

Dette er et imponerende kaliber som leverer. Fabrikk accubond ble kronografert til 890m/s

og 160grs ttsx til 925m/s.

Dette fra et 54cm løp.

Legger ved noen bilder.

 

Håper tilgang på hylser/ammo og dier blir bedre med tiden. Jeg tror dette vil falle i smak for mange som vil ha en kompakt rifle med litt trøkk.

 

C94A3677-0E77-4212-99D3-23F77010E2F4.jpeg

E5947890-7DD1-4BC3-AA5A-B417D53346AA.jpeg

CC9F1A78-5FB8-4E0F-9422-BB2CD0ED6B2D.jpeg

9A579352-3AC9-45AD-8593-9683EE3D4C70.jpeg

3FFF07ED-71FE-4F60-871C-CECD9B462AA6.jpeg

AF363157-D627-4410-A6BE-090BC12DE993.jpeg

Hysler fra Norma er i bestilling.

 

Dier fikk jeg tak i fra triebel.

planen er å lade 225grs ttsx og 230grs eld x.

 

Dette er et imponerende kaliber som leverer. Fabrikk accubond ble kronografert til 890m/s

og 160grs ttsx til 925m/s.

Dette fra et 54cm løp.

Legger ved noen bilder.

 

Håper tilgang på hylser/ammo og dier blir bedre med tiden. Jeg tror dette vil falle i smak for mange som vil ha en kompakt rifle med litt trøkk.

 

C94A3677-0E77-4212-99D3-23F77010E2F4.jpeg

E5947890-7DD1-4BC3-AA5A-B417D53346AA.jpeg

CC9F1A78-5FB8-4E0F-9422-BB2CD0ED6B2D.jpeg

9A579352-3AC9-45AD-8593-9683EE3D4C70.jpeg

3FFF07ED-71FE-4F60-871C-CECD9B462AA6.jpeg

AF363157-D627-4410-A6BE-090BC12DE993.jpeg

Hei, har du fått startet med å lade selv og hva slags presse har du? Og er du fornøyd med dette kaliberet? Ser veldig spennende ut😊

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har kasta meg på hypen! Skaffa et rør til K95 i 8,5x55 Blaser. Googler og styrer for å finne ladedata og die. Har shellholder, hylser og krutt og kuler, så jeg skal alltids få stabla sammen noe. Ikke kjøpt FL dia enda. Bruker dere LR hetter eller mæææg hetter til denne? Blir gøy å prøve når jeg får montert noen patroner.

Link to comment
Share on other sites

8x68 er solgt. Erstattet med dette 8,5x55 Blæster. Kort åttekantet stutzenløp. Skal lade gmx 180(185?) gr kuler som jeg har liggende. Fikk nettopp shellholder i posten og har bestilt Frankford Arsenal universal bullet seating die, så jeg kan få stabla dette sammen. Kjører på med magnumhetter, har så mange liggende. Så får FL die komme senere når jeg kan få tak i til normal pris. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er Triebel virkelig eneste mulighet mtp FL die? Finner ikke noe annet og de er utsolgt og kommer bare med 1-1/2 gjenger og ikke 7/8. må kanskje bare satse på necksize 4-6 gangernog så kaste?:(

Link to comment
Share on other sites

Var innom Grauwolf og kikket. Der står det at Triebel har 1 1/4 gjenger, og de har på lager. Sender til Norge gjør de også, eller har i alle fall gjort. Min RCBS Rock Chucker har mulighet for 1 1/4 om man tar ut overgangshylsa. Veit ikke hvor vanlig dette er, men det er i alle fall en mulighet for å bruke diesett med 1 1/4 gjenger i den.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Kan vi som bruker kaliberet dele litt ladedata her? Legg gjerne ut. Måtte krype til korset og kjøpe die fra Triebel… bommer jeg på jakta kan jeg slå ihjel elgen med dien. Steike den er stor. Bytta ut turret presse med ny enstasjonspresse som kan ta imot dette monsteret av en die. Kaliberet er noget livlig i en K95, men det går greit. Hamstra noe 338 kuler fra før, men vil ha tak i fler ttsx med tiden. Genialt jaktkaliber for de som skyter på normale hold på jakt. Mye fart ut av kort løp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...