Jump to content

Hva er dette ?


gadsilla

Recommended Posts

5 hours ago, Skee said:

Lenge siden fartsboten din?

Jeg har fått fartsbøter uten prikker (et par stykker) og har aldri fått hørt noe om det når jeg har søkt på våpen. Men det har vært et par år mellom boten og søknad.

Det vi til daglig kaller "fartsbøter" er stort sett ikke bøter, det er forenklede forelegg som utstedes av politiet og godtas av "skyldige" på stedet. Disse har svært liten konsekvens i seg selv. En bot derimot er noe man dømmes til å betale etter at saken har vært gjennom rettsvesenet, dette er en mye mer alvorlig straff som kan få konsekvenser for eks. våpenlisenser, klareringer etc

 

Altså, fikk du giro av den hyggelige mannen i uniform på E18 har du ingenting å frykte forutsatt at du betaler den innen fristen, fikk du den av mannen med rar kappe på tinghuset har du fort et problem;)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 40årskrisa said:

Altså, fikk du giro av den hyggelige mannen i uniform på E18 har du ingenting å frykte forutsatt at du betaler den innen fristen, fikk du den av mannen med rar kappe på tinghuset har du fort et problem;)

Du får ikke giro, du får melding i Altinn... "Betal prisen av ei grei rifle", men at det betyr noe for søknader har jeg ikke opplevd, hverken med eller uten prikker. Man får vel 3 prikker for en litt grei fartsovertredelse.

Jeg fikk både godkjent søknad og politiattest uten anmerkninger ikke lenge etter en sånn fadese...

 

Må si at om all info er delt her, så ville jeg ringt og spurt 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan rett og slett være at de har feil person. Leste feil eller tastet feil. En gang skulle eg ha bekreftelser på navneendring og plutselig sto det at eg hadde blitt polsk statsborger. Med riksstempel og alt. Kan også være at du har saker på deg som du aldri ble underettet om. Er bare å høre med de...

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, tronds said:

Nei står det ikke på rullebladet så kommer det ikke opp. Her er det nok en feil et sted.

 Å jo da. Har du blitt anmeldt ila siste 5 år så vil dette komme opp når de søker på deg. Avhengig av hva anmeldelsen gjelder så kan dette ha innvirkning på en våpensøknad.

Link to comment
Share on other sites

Mener du avhengig av forbrytelser eller hvor solig begrunnet den er? Har blitt anmeldt - flere ganger - for den verste forbrytelsen en mann kan bli anklaget for. Det ble henlagt gang på gang. Fikk nettopp innvilget fire våpen. Hadde vært lite upartisk og lite rettskraftig ellers. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, jjrckd said:

 Å jo da. Har du blitt anmeldt ila siste 5 år så vil dette komme opp når de søker på deg. Avhengig av hva anmeldelsen gjelder så kan dette ha innvirkning på en våpensøknad.

Er ikke en dom eller sak rettskraftig, så skal den aldri i verden på noe rulleblad! Dermed vil en anmeldt og henlagt sak ikke komme opp. Gjør den det er det en sak for sivilombudsmannen.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, tronds said:

Er ikke en dom eller sak rettskraftig, så skal den aldri i verden på noe rulleblad! Dermed vil en anmeldt og henlagt sak ikke komme opp. Gjør den det er det en sak for sivilombudsmannen.

Husk at våpenhold ikke er en rettighet, men en tillatelse og derfor kan trekkes tilbake ved behov også.

Politiet har flere registrere enn bare rullebladet, såvidt jeg husker noe hvor alt av saker blir registrert.

Er man mistenkt i 100 saker for trusler, men ikke blitt tiltalt/henlagt er det jo ikke sagt det ikke har skjedd, men bare ikke hatt sterke nok bevis for sak på det f.eks. 

De har nok sett at du har vært oppe i "noe" og bare informerer om at det vil sees på i forbindelse med søknaden.

Egentlig litt merkelig at de ikke har valgt å inndra tidligere lisenser når sakene kom opp, da det i forskrift/rundskriv står at lista for å inndra tillatelse skulle være lavere enn for innvilning. Så, siden det ikke har skjedd vil jeg tro at de blir godkjent nå. Hvis du ikke er veldig uheldig med at de nå ser ordentlig på det, nekter å innvilge og inndra samtlige tillatelser i samme slengen.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Razorback said:

 

Egentlig litt merkelig at de ikke har valgt å inndra tidligere lisenser når sakene kom opp, da det i forskrift/rundskriv står at lista for å inndra tillatelse skulle være lavere enn for innvilning. Så, siden det ikke har skjedd vil jeg tro at de blir godkjent nå. Hvis du ikke er veldig uheldig med at de nå ser ordentlig på det, nekter å innvilge og inndra samtlige tillatelser i samme slengen.

MERK DEG DETTE: JEG HAR IKKE VÆRT OPPE I NOE.

Link to comment
Share on other sites

Tydeligvis forskjeller rundt i landet. Jeg ble tatt og dømt for promille kjøring i min viltre ungdom. Noe som begynner å bli skremmende lenge siden nå😒 Men inndragelse av våpenkort var aldri noe tema, kjøpte faktisk ei hagle før jeg fikk igjen sertifikat. Hadde jo plutselig veldig god til å jakte😃Også kjøpt og solgt mange våpen etter dette. Men nekta ikke for noe når jeg ble tatt og innrømte alt med engang, og ikke vært borti noe som helst siden. Var en lærepenge!

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Ståle R said:

Tydeligvis forskjeller rundt i landet. 

Det er jo mye surr og ulikhet, og egne oppfatninger.

Om vi skal "back in the days", så fikk jeg f.eks. avslag på 22LR til småviltjakt med begrunnelse at hagle var bedre egnet. Jeg kjøpte ei uregistrert hagle, og min far søkte på 22LR, som han fikk innvilget...
En gang søkte jeg om pistol, og fikk avslag, uten begrunnelse. Jeg flyttet i mellomtiden, til nabokommunen, og søkte der istf. å klage - ble godkjent på 3 dager.

I nyere tid skulle jeg søke om pistol, men fikk ikke levere søknaden, da jeg måtte ta "nybegynnerkurs" siden jeg ikke hadde pistol fra før - jeg hadde jo solgt alle et par år før, og i det hele tatt har jeg opplevd temmelig mye rot og lokale påfunn i løpet av de kanskje 30-40 våpensøknadene jeg har levert - 338LM ville de ikke ta imot søknad på, da det var alt for kraftig kaliber, og ikke burde forekomme - jeg insisterte; "jeg skal søke, og dere skal behandle, så får dere avslå om dere har hjemmel for det" - godkjent.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser at det er noe som ikke er helt på stell med politiet i Haugesund:

 

https://www.reddit.com/r/norge/comments/l5djib/stoppet_av_politiet_kledd_naken_urintestet_videre/

 

Så vidt jeg kan forstå sliter du også litt med henleggelsen av narkosaken som nevnt i en av trådene dine på plebbit, da den er henlagt pga manglende ressurser eller noe sånt. Hvis jeg husker riktig kan alle andre henleggelsesårsaker enn "intet straffbart forhold" brukes internt av politiet i ettertid.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror de velger å utsette innvilgelse av søknaden til de er sikre på at henleggelsen ikke skal omgjøres til en positiv påtaleavgjørelse f.eks. siktelse, påtaleunnlatelse mv.

På generelt grunnlag kan jeg forstå at dette oppleves urettferdig. Samtidig tenker jeg at det er en nødvendig konsekvens av at vi har et regelverk som legger til rette for at påtaleavgjørelser kan omgjøres.

Dette betyr på ingen måte at urettmessig straffeforfølgning er greit. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis det kan være en trøst, så har de da "trenert" min søknad i snart 7 måneder - ganske uten å oppgi en eneste grunn, og jeg har da (såvidt jeg vet) vært "oppe i" enda mindre enn TS (rart hvordan du har ikke har vært oppe i noe, og så kommer det fram mer og mer?) 

Jeg husker ikke engang hva jeg søkte på...

 

K

Link to comment
Share on other sites

For de aller fleste ville det vært naturlig å sjekke ut dette med Politiet sjøl. Ordne opp. Rette opp eventuelle feil, om så skulle være. Slike saker egner seg ikke på et seriøst forum, etter min mening. Synes heller ikke noe om at saksbehandleres navn nevnes, de har gjerne familie som også bør skjermes. Kan se ut som det er noen «løse tråder», som kommer fram sånn etter hvert. Som (nesten) alltid i slike saker. Hvilke pågående/uoppgjorte/oppgjorte saker hver enkelt har, bør løses av den enkelte. Og den enkelte bør vite akkurat det sjøl, om hen vil.

 

Man kan saktens forstå frustrasjonen – men hvorfor kommer ikke alt fram når bruker poster innlegg? Hva holdes tilbake? Hva er motivet? Slikt bidrar bare til å skape en unødig mistillit, meningsutveksling på feil premisser. Og det er faktisk rett så uheldig. Men kanskje et motiv? Mange enkle sjeler kan la seg rive med, og synge med i hylekoret. Uten innsikt i saken. Dine saker med Politiet må du ta sjøl. Jeg kjenner ikke denne saken, men uttaler meg på generelt grunnlag. Denne saken (slike saker) har etter min mening ingen direkte overføringsverdi for andre skyttere, og har derfor etter mitt syn intet å gjøre i dette forumet. 

  • Like 10
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Enig. Dette er ikke noe den menige skytter trenger dras inn i.. men utrolig merkelig at han sier han ikke aner hva og hvorfor politet opptrer slik. Vel leste litt i din andre tråd på reddit.. når du har vært innom politiets søkelys i 2017-2018-2019-2020 så ringer det en del alarmer hos meg.. tviler på at politiet bruker så mye tid/penger på noe som er helt uten int for dem..

Link to comment
Share on other sites

Etter min oppfatning går ikke slike tråder som denne under hva som er akseptabelt. Vi er hver og en - som borgere - ansvarlige for egne handlinger. Alle parter kan "trå feil", men man må søke forsoning og eventuelt rette opp. Noen bør åpenbart beskyttes mot seg selv, men også slik at de ikke skader andre. Halvsannheter, usannheter, delvis deling av dokumenter med navn, deler av en historie... Gagner ikke skyttere og jegere, men kan føre til at hylekoret får flere medlemmer. Kan ikke se annet en at motivet er å skape splid, mistillit, sanke nye medlemmer til hylekoret. I andre deler av verden har vi nettopp sett hva slikt kan føre til. Skyting og jakt er kulturbæring i Norge. La det fortsette slik - i sømmelige former.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Når jeg hører hvilken info som kommer opp her,med knark og steroider osv, så er det jaggu bra at politiet reagerer. Ingen røyk uten ild, er det noe som heter....Da har de faktisk gjort jobben sin.👏

 

Det er ingen menneskerett å eie våpen. Forøvrig så er jeg enig i at slike saker ikke bør postes på et offentlig forum, men hver enkelt av oss bør rydde opp selv, om vi skulle ha/få noen svin på skogen. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...