Jump to content

Ny rifle x-bolt 223 - presisjonsproblemer: hjelp feilsøking


Eiha

Recommended Posts

Som overskriften sier har jeg kjøpt ny rifle. Test-skyting i dag og verste presisjon jeg har opplevd i en rifle siden siktet mitt var løst på storviltriflen for noen år siden. 
 

Jeg skal forsøke meg igjen i morgen, men vil gjerne ha tips til feilkilder som jeg kan ha oversett. 

 

Forhold: 100 meter, vindstille og 2°c. 
Rifle: ny x-bolt 223 med 1-8 stigning.

ammo: S&B FMJ 55gr og Geco FMJ 63gr

demper: JD184 til kal 6,5 (venter på ny). 

Norma tofot og støtte med beanbag under kolbe. 

 

Jeg er kjent med at man kanskje ikke kan forvente all verdens presisjon med 55gr i 1-8. Især S&B. Likevel forventet jeg noe ala samlinger sub 10cm. Jeg hadde forventninger til at 63gr burde kunne gå tålelig bra.  
Som bildet viser synes det å være helt på tur... Er vel ingen samlinger under 15 cm. Blinkene på bildet er 13,5x14cm. Begge merkene går neppe SÅ dårlig. Her må det være noe annet galt, tenker jeg. Men hva?

 

Demperen sitter godt. Optikken er ikke løs. Skjøt dessuten til slutt en samling uten demper. Treffer da ikke en gang pappen...

 

Har i kveld pusset rifla, undersøkt at optikken sitter som den skal i picatinnyen. Vil prøve å skyte igjen uten demper i morgen. Skal også prøve å skyte uten tofot for å se om det er noe der. 

Spørsmålet er vel kanskje også om løpet ligger fritt? Rifla er som sagt flett ny.


Kan den gå bedre bare det skytes flere skudd? 
 

Vil kjøpe 69 gr så snart jeg har mulighet til det. Alternativet er selvsagt å lade til 223-en også.

 

Skyter til vanlig med tofot på tikka 6,5x55 og har ingen problemer med å samle en serie på en 5-er med den med beanbag. Den rifla har gått godt med all ammo jeg har forsøkt, så dette er skuffende ved første øyekast. 


Takker for alle innspill

CFF61F5C-6E50-4C29-A72D-625D5A347DA1.jpeg

Edited by Eiha
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Har prøvd endel forskjellig "bulk" i 1:8 Sako, men ingenting har gått så dårlig som det der. Med unntak av IMI så har alt klart snusboksen på 100 m. Må være noe alvorlig feil eller noe som er løst, men uansett er det en god ide å prøve uten tofot. Lukter reklamasjon.

Link to comment
Share on other sites

Her må det jo være mer en ammoen som er på tryne. Var selv kjempeskuffet med presisjonen i min nyinnkjøpte Tikka T3x og 55 gr skudd. Men sammenlignet med dette var jo min presisjon kjempegod. Denne børsa er det vel bare å levere tilbake som ubrukelig.

Link to comment
Share on other sites

En hvilken som helst rifle som sprer to typer ammunisjon så jævlig er skrap. Med mindre du finner noe feil med optikken, montasjen osv så ville jeg aldri beholdt den. 

At du ikke engang treffer pappen når du tar av demperen kan jo kanskje antyde at rekylen, i den grad det er rekyl, driver å flytter rundt på noe i kikkerten. Lån deg en annen kikkert

Link to comment
Share on other sites

Det der er klassisk 1-8" resultat når rifla ikke liker 55gr og den vil antagelig skyte ok med 69gr slik at reklamasjon bortfaller. Har sett det flere ganger med Tikka T3 og nå har jeg selv ei 1-10" pipe som oppfører seg slik også i en Sako 75.

Når ei rifle med 1-12" ikke liker bulk pleier det å gå på 5-8cm. Som regel går mesteparten av bulk på 3-4cm som er godt nok i massevis til jegertrening. Utvalgt bulk går bedre. Skyter ei 1-12" rifle som rifla i denne tråden er det garantert reklamasjon.

 

I tillegg får man glimrende jaktammo til rådyr som fungerer 100% i 1-12".

 

 

Dette har vært diskutert mange ganger tidligere. Vil man skyte billigammo så bør man kjøpe rifle med 1-12". 99,99% av 223ammo blir brukt på under 200m. 1-8" er hypet til "må ha" pga langhold på 800m+. Produsentene ler hele veien til banken og tvinger folk som ikke lader hjemme til å betale 10.-+ pr skudd istedet for 3.

 

Schouvåpen skulle ha hatt grisebank fordi de ikke tar hjem Sako og Tikka med 1-12" løp. Disse løpene skyter bedre enn de fleste med bulkammo.

 

 

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det der er om ikke rent tull så dramatisk overdrevet Torf. Jeg kjenner en haug med folk med T3 er og -Bolter i 223, alle med 8 stigning, og AR15 har vel typisk 7", og alle går helt greit med 55gr. Mine 7" har gått topp med 55gr - jeg mistenker vel heller at enkelte rifler har romme løp, og endel bulkammo har ujevne kuler.
 

Hvis rifla gikk enda verre uten demper enn med, så lukter det enten av dårlig kroning, eller at noe er løst (er pipa skrudd fast i kassa?) og det hele blir dempet av demperen. 

 

Jeg ville tatt med meg rifle og skiver tilbake til butikken.

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om problemet ligger ved 55gr så skulle man jo også tro det ville være forbedring med 63gr. Det er det altså ikke i dag. Jeg skal gjøre et nytt forsøk i morgen. Dersom det ikke er forbedring å spore så blir det å kontakte forhandler på mandag. Takker for alle innspill så langt! 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Det der er om ikke rent tull så dramatisk overdrevet Torf. Jeg kjenner en haug med folk med T3 er og -Bolter i 223, alle med 8 stigning, og AR15 har vel typisk 7", og alle går helt greit med 55gr. Mine 7" har gått topp med 55gr - jeg mistenker vel heller at enkelte rifler har romme løp, og endel bulkammo har ujevne kuler.
 

Hvis rifla gikk enda verre uten demper enn med, så lukter det enten av dårlig kroning, eller at noe er løst (er pipa skrudd fast i kassa?) og det hele blir dempet av demperen. 

 

Jeg ville tatt med meg rifle og skiver tilbake til butikken.

 

 

K

 

Jeg skrev når "1-8" IKKE LIKER bulk".

De fleste 1-8" skyter greit nok med bulk og stort sett strålende med 52/53gr matchammo.

Jeg har sett en god del Blasere og Tikkaer som har skutt 10-15cm+ med S&B 55gr og annen billigammo.

Det er ikke tull.

 

Men, jeg har aldri sett slike utslag med 1-12" rifler som IKKE LIKER bulkammo uten at det er en defekt på rifla.

 

Det er store muligheter, som jeg sa tidligere, for at denne rifla vil skyte ok med 69gr og da er det ikke grunnlag for reklamasjon.

 

Her er forøvrig en test fra nettet med S&B 55gr bulk. 

Og si at det er MOA-ammo er å ta sterkt i. Kolonne 4 er presisjon i mm på 100m. (fra all4shooters)

29mm er 1moa.

(DSSN-gutta skyter haugevis med S&B så hvis den gjennomsnittlige "AR15" skyter 1MOA er det bedre presisjon enn snittet på Blaser R8 med stjernekikkerter med samme ammo. Jeg tipper uttalelsen kommer fra noen av AR-folket, etter at de har hatt ei flaksegruppe på mindre enn 1moa med XX 55gr bulk, og har ønsketenkning om at det er snittet)

 

55

FMJ

927

41

DAR-15

55

FMJ

926

47

DPMS RFA3-OC

55

FMJ

1002

23

Howa 1500 RP Varminter

55

FMJ

977

84

Les Baer AR 15

55

FMJ

899

80

Remington 7615

55

FMJ

1025

42

Remington XR-100

55

FMJ

1033

60

Remington 700 VLSS Thumbhole

55

FMJ

975

85

Ruger Mini 14

55

FMJ

955

39(23)

Ruger Mini 14 Ranch Target Rifle

55

FMJ

980

35

Sabre Defence XR 15

55

FMJ

975

24

Steyr AUG-Z Sport

55

FMJ

969

45

SIG Sauer M400 SDPC

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Prøv å sette opp større blink, eventuelt sett opp blinken på kortere hold, og prøv igjen uten demper.

Når du ikke en gang treffer pappen uten demper, så vet du jo heller ikke hvordan rifla samler uten demper.

Dersom kula tar borti demper kan treffpunkt med og uten demper endre seg ganske mye.

 

Eg hadde samme problem med ei rifle eg kjøpte brukt i fjor, samlinger på 20-30cm som flytta seg litt hit og dit.

Tenkte at faen nå har eg kjøpt katta i sekken, men når eg skrudde av demper og fikk rattet meg inn igjen på skiva, så samlet plutselig rifla på klistrelappen.

Eg har etterpå demontert og kontrollert demper grundig uten å kunne se noe galt med den, men med ny demper går alt som en drøm.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Gillen said:

TS, hvorfor stresse med presisjonsproblemer, når du bare kan levere rifla tilbake i butikken og be de ordne opp ?

Enig i det, men er vel mer et håp om at noe annet er galt som kan løses raskt. Rifla må dessverre sendes og jeg har planlagt en jakttur om 3 uker. 
 

sako87: skal sette opp på 50 meter og se i dag.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gillen said:

TS, hvorfor stresse med presisjonsproblemer, når du bare kan levere rifla tilbake i butikken og be de ordne opp ?

 

Igjen:

"Det er store muligheter, som jeg sa tidligere, for at denne rifla vil skyte ok med 69gr og da er det ikke grunnlag for reklamasjon."

Kjøperne får stort sett beskjed om å bruke "riktig" ammo.

Samme formulering brukes også på rifler som selges med presisjonsgaranti, 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Siden du ikke traff pappen uten demper hadde jeg forøkt støtte papp og sett hvordan samlingene ser ut uten demper. Er det fortsatt jævlig hadde jeg testet annen ammunisjon. Fortsatt problemer så hadde jeg levert den tilbake.

 

Rugeren min har jo også MOA garanti. Av 5 fabrikkpatroner klarte 3 av 5 MOA. Og den ene greide det så vidt bare. Så viktig å prøve seg frem litt.

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Torf said:

Hvis du lader er 60gr Nosler Partition den første du må teste i ei rifle med 1-12". Den er glimrende på rådyr.

 

Er det kulevekter rundt 60 gr som er det teoretisk mest korrekte for 222 kaliber med 1:12 stigning? Har en drilling i 5,6x50R som iflg Heym har stigning 1:315mm.  

Link to comment
Share on other sites

Enig i de som sier at her er det noe fysisk galt. Har selv hatt X-bolt med 1:8 i 223. Den gikk ikke strålende med 55gr S&B, men aldri så ille som dette. Om løpet ikke ligger fritt finner du fort ut av med føre et A4 ark bakover langs pipa. Du skal komme helt bak mot kammeret uten at det lugger. Om du får noen til å hjelpe deg kan dette også gjøres med litt 2 fot press

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Skarvekongen said:

Er det kulevekter rundt 60 gr som er det teoretisk mest korrekte for 222 kaliber med 1:12 stigning? Har en drilling i 5,6x50R som iflg Heym har stigning 1:315mm.  

Tror ikke det sprer på den måten der pga at pipa er borti stokken 4cm foran låskassa... Men innfelling og tilpasning mellom stokk og kasse kan være medvirkende, selv om jeg tviler på at årsaken er der. Jeg har glemt å skru fast låskassen, og skutt mye bedre enn det der, for å si det sånn.
Dempere ofte skyldige, og jeg vil si, "glem demperen" og finn ut av det uten demper først. 

 

Er rifla super kresen, (ofte pga at noe, mye er skjevt eller kjipt), så kan en annen ammunisjon gå mye bedre.

 

Jeg har flere stk 200STR, og de samler alle på svarten på de blinkene der, på 300m omtrent... Men jeg hadde en GRS stokk som var litt løen ei stund, og med den montert så samlet Saueren som skyter på en lapp til vanlig, omtrent som du viser her. MEd 123gr Scenar i 800m/s samla den topp, i 900m/s var den nesten som du viser her, og med 308 var den verre...
Så innfesting i stokk, det er ofte gjort snarveier der også. Og at pipa ligger nedpå, tyder egentlig på at det er noe snusk der.

 

Uansett, så hadde jeg ikke gidda å kaste bort tid på ei ny rifle som går sånn. det er rett tilbake dit den kom fra, og pengene tilbake. Kjøp en T3 ;)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Eiha said:

Arket lugger hele veien fra ca 3-4 cm

 

Edit:

Jeg kjøpte meg ny rifle pga presisjonsproblemer ala dette for 10 år siden. Når nyrifla var i hus, demonterte jeg gammelrifla og rengjorde alt for lagring. Etter stokken var remontert var problemene plutselig borte... Jeg hadde også med kontakt mellom løp og stokk når jeg skjøt med 2-fot og lyddemper. 

Edited by Troya2000
Edit
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Troya2000 said:

Lugger det uten demper? Dvs at med demper og 2-fot har du iallfall ikke frittliggende løp. Testet du uten demper i dag?

Uten demper, ja.
 

Pusset bra i går og gikk over optikken igjen. 
Ny tur i dag. Noe bedre, men fortsatt ikke godt nok emm. 

 

Skutt med/uten demper i dag. Større spredning uten demper. Skutt med/uten tofot og resultatet er større spredning uten tofoten.

 

Skutt på 50 og 100 meter. 

 

Geco 63gr med 5 cm spredning i beste serie på 50 meter. Så ingen vits i å forsøke denne på 100 meter igjen...

 

S&B med 4,5 cm spredning i beste serie på 50 meter. Beste serie på 100 meter gir 12 cm spredning...


Kan selvsagt være kikkerten det er noe galt med også. Den kom ny med rifla. 
 

Tar kontakt med forhandler i morgen og finner ut av det.  

 

 

 

 

 

2A27C2FF-BAFC-4843-9D1B-B1BB8D0865EF.jpeg

2FAFE915-DB96-41C7-8944-26F9E1F97C5D.jpeg

78143886-5B25-4225-BA6B-608405A50FE8.jpeg

Edited by Eiha
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/24/2021 at 11:25 AM, Torf said:

 

 

Kjøperne får stort sett beskjed om å bruke "riktig" ammo.

Samme formulering brukes også på rifler som selges med presisjonsgaranti, 

Nå har jeg ikke finlest presisjonsgarantien til min Weatherby Vanguard, men mener det står at garantien gjelder bruk av "premium ammo". Det er ikke noe krav om bruk av spesifikke kulevekter.. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fant egentlig ikke ut av det. Forhandler forsøkte 3 andre rifler med samme resultatet. Kjempeservice fra forhandler som synes dette var like frustrerende. Ettersom jeg hadde det travelt med å komme meg på jakt ville jeg ikke vente og se an flere X-bolt og gikk derfor for en Tikka med kappet løp. Mye bedre presisjon. 
 

Skulle gjerne hatt x-bolten og litt av poenget med en snerten 223 forsvant for min del med en tikka 223, ettersom jeg allerede hadde en i 6,5 og 223 har lang låskasse.

 

Kjenner jeg har lyst på en Shultz & Larsen Legacy og angrer kanskje litt på at jeg ikke la noen tusenlapper til i det. Mulig det blir et bytte etterhvert selv om jeg er fornøyd med Tikkaen. 

Link to comment
Share on other sites

Ellers har det vore ein del, iverfall litt skriveri her om missfornøgde tikka eigarar i nettopp .223. Men er vel sånn at ein høyrer mest om dei som ikkje er fornøgd. Var vel ein som kvitta seg med tikka rifla og fekk seg ei Schultz & Larsen i staden for, då trur eg det vart bra. Sjølv går eg og fundere på ei mauser m18 men det blir vel ikkje med meg kan eg tenka meg med den skjeta lønna mi.

Link to comment
Share on other sites

MIn X-bolt i 223 med 42 cm løp går som bare det. MEN ikke med all ammo, den skyter feks bra med Lapua ferdig ladet og elendig med Norma sin Jaktmatch.

Hjemmeladet får jeg alt til å gå bra med, men har ikke prøvd Norma kula i 55 gr fmj der da.

Men gjør jeg jobben så skyter den med Lapua 55 gr fmj og Lapua 69g nå nesten hull i hull med min. Sako 50 gr fmj går også like godt.

Hadde en tråd her inne med noen bilder fra første testskyting, bra samlinger der også, men fått den til å gå enda bedre etter det.

 

Link to comment
Share on other sites

Flott å høre at den fungerer.

Med den spredningen som var på alt av ammunisjon tok jeg rett og slett ikke sjansen på at den skulle bli god nok med  med hjemmeladet heller, til mitt bruk. Tenkte jeg ville ha et bedre utgangspunkt for god presisjon i hjemmeladd med noe som var mest mulig presist ut av esken, samt muligheten til å kunne bruke fabrikkladd om nødvendig. 
 

Kan godt være at den hadde gått bra med hjemmeladet 69-75gr, men når det var snakk om f.eks 77g var spredningen over dobbel så stor som Tikkaen. Noe av det verste var vel 55g som hadde spredning på 13,3x9,2 cm, hvor tikkaen hadde 2,5x2,7.

 

Valgte i utgangspunktet x-bolten foran Tikkaen for jeg synes som sagt x-bolten er en finere rifle. Skulle gjerne beholdt den om jeg var sikker på at den fungerte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...