Jump to content

Valg av kaliber i lettvektsrifle til villreinsjakt


Hognajegern

Recommended Posts

Ja, min er 2064g nå. Så da hadde den blitt 1,9kg. 

For å virkelig tyne vekta kunne jeg kappa pipa litt til, borra litt hull i metallet i blindmagasinet, fluta sluttstykke.. Så det går an å ta av enda mer, om man absolutt vil. 

 

Hvem leverer så lette stokker? 

Link to comment
Share on other sites

Av kipp er vel disse en av de lettere, med mulighet for å slanke litt til om man gidder lage kooposittstokk.  Jeg har bygd om kolben og montert pachmayr kappe - det bidrar jo til litt ekstra vekt. Samme med montasje.  Kunne spart en 70g med faste montasjer i stedet for skinne.

 

Hadde ikke blaser satset mot jipposegmentet, men heller lagd et lett, klassisk komposittskjefte hadde det vært mye bedre. Man skal tross alt gå 10-15mil mellom hver gang man skyter  😛

20190228_174510.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

4 hours ago, Hognajegern said:

Blaser har jo sin k95. Et av de beste alternativan i mine øyne. Med tilsvarende pris 🥴

 

 

526_1670480934.jpg

Er vel drømmerifle dette til villrein, då i 6.5x65R. Knekkrifle fortjener randpatron. 
Enda sjølv opp med Finnlight i 6.5x55 pga. eg fikk eit godt kjøp. Lett nok for meg med sine 2.7 kg på strømpelesten. Med K95 så kunne eg tatt med ein boks øl extra😂😂

På norsk storvilt og med rett kuletype så er mi erfaring at 6.5x55 er meget godt egna. Den lange slanke kula gjer ein kjempejobb. Bruker i dag mest 9.3x62 på elgen men har ingen betenkeligheter med å ta  med 6.5’n. Det er nok herpa tråder om 6.5 på elg så eg skal ikkje dra den lengre. 
6.5 prc er eit kaliber eg godt ville prøvd. 6,5 creedmore synast eg er for lik 6.5x55.

Har spandert rifler på begge mine sønner, då i 30-06. Det er etter mitt syn eit av det mest allround kaliberet til jakt om man takler rekylen den gjev i eit lett våpen.

 

Edited by tussehaugen
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ser den Forbes rifla som J&F har er av typen med flutet sluttstykke. Den er vel også i lang kasse. Er vel den 24 versjonen, kontra 20. Skal man først lage ei lett rifle er vel kassa en fin plass å spare vekt.

Har forstått det som at de gode gamle forbes riflene kom med "rette" sluttstykker med iaflonering. Det var først etter eierskifte at det ble futa sluttsykke og litt rediusert kvalitet på de. 

 

Lest om mange som heller anbefaler barrett fieldcraft. Er vist så si identise kasser, men med mer kvalitet i barrett kontra nyere forbes. Kan dette stemme? 

 

Kimber på den andre sida virker jo som gode rifler. Men hørt mange som bytter løp på de så si med en gang da. Hadde jo derfor vært gøy med ei proof karbon pipe, den letteste typen med samme vekt som originalpipa. Men spørsmålet er om ei pipe med 1" profil går i montana skjeftet @FreeSkier? Må jo selvfølgelig freses ut. Men om d ikke er nok materiale å gå på så må man uansett skaffe noe alla mcmillain. Ikke vikts i å kjøpe en av de letteste versjonan på 2,2kg til 30 000 om både skjefte og pipe skal byttes 🤔

 

Disse gutta;

Var ikke så storfornøyd med kimber mountain ascent ift prisen. Mente vel at både montana og savage 110 ultralite var bedre alternativer. Har noen sammenlikningwr av de. Men skal prøve å inn til oslo skytessenter en gang når jeg er sørafor å kjenne på en. Har ikke små puselanker akkurat... 

 

Men kan hende det blir å vemte på ei billig m24 kasse, karbon skjefte og løp. Må komme over ei billig ei bare som er i nogenlunde riktig kaliber. Så jeg slipper mateproblemer osv 😅

 

Men så var det det store kaliberspørsmålet. Om man skulle gå fot ei vanlig pipe, som da selvfølgelig kappes til nogenlunde fornuftig lengde for god balanse mellom velt og prestasjon sin del. Hva vil folk anbefale. Hørt 7mm-08, 308 og 260rem som de tre store i kort kasse. 

 

Men om det blir karbon løp så må jo lengden holdes original, dvs 22" ca. Da er vel noe alla 6,5cm plutselig mer fordelaktig? 

 

Christensen arms kunne jo også friste ja @stigamundsen. Men den fra savage er lettere og billigere 🤔 over dammen virker det som at savage er favoritten blandt de på samme pris-nivå. Men christensen har jo noen litt høyere opp om man vil 🤑

Link to comment
Share on other sites

Ja, Christensen Arms frister :-) Har lest litt om kundeservice og slikt på ein del amerkanske fora. Dei er visst ikkje heilt imponerte. Kanskje ein ting å tenkje på når eg er så langt unna. 

 

Når det gjeld løpslengde og kaliber så skulle vel alle tre gå fint i eit 22" løp. Det skulle vel og vere langt nok til at du kan få ut det meste av potensialet i 6,5cm, ja. 

Link to comment
Share on other sites

@Hognajegern Ville ikke ha satset på å ta mye materialer ut av løpskanalen på Kimbers stokker. Litt går. Kjernen består av en lett foam som er kledd med karbon og kevlar. Du havner fort inn på foamen for å si det sånn. Det er visst ikke uvanlig over dammen at Kimber eiere bytter til litt tykkere pipe. Men da beholder de original-konturen fram til de er forbi stokken og har mindre tapering derifra og ut til munning. På den måten slipper man å ta ut av løpskanalen.

 

En ny Kimber Montana får du vel for 20 000 og den veier jo nesten det samme som Ascent. Ser at de i videoen ikke var fornøyd med pistolgrepet på stokken, de mente at det skulle ha vært brattere. Kanskje på banen, men veldig god å gå med i henda på smygjakt da.. Du får stikke innom forhandler og kjenne på en. Det er beste måten å finne ut av ting på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6,5 creedmoor og .260 rem er vel like "sårbare" ift. kort løp mtp. anslagsenergi. Men om nytt regelverk trår i kraft før neste høst så klarer man kanskje kravet med 40cm pipe tilogmed med de og. Men ikke slik det er i dag. Om valget hadde vært mellom de to hadde jeg personlig gått for 6,5 creedmoor, mener å huske den er lettere å bruke med lange kuler enn .260 rem. 

 

Det er nok flere grunner til at mange bytter piper i kimber. Det ene er at det er ei lett kasse. Folk kjøper den billigste de finner, fordi de har et prosjekt som uansett innebærer custompipe. Et annet kan være presisjon. Men, kimber har sub-moa garanti, så da burde man jo få det utbedra om den ikke holder det🤔 feil twist på pipa ift. ønske kan være noe annet. 

 

Vurderer du bytte stokk på en Kimber er stort sett børsemaker eneste alternativ om du ikke er veldig hendig selv. Vet ikke om noen som har ferdige stokker til Kimber, foruten Kimber selv. 

Link to comment
Share on other sites

Men kan man lage Karbonpiper like tynne som en av "hel ved"? Jeg tenker ift. om man har et lettvektsprosjekt, vil man da klare å lage ei karbonpipe lettere enn ei av kun stål? For karbonpipa blir naturlig noe tjukkere når man begynner å tyne ned på så lav vekt som er praktisk. (karbonpipa er vel strengt tatt ei stålpipe dreia ned og kledd med karbon). 

 

Ser det er skrevet noe om at karbon leder varme fortere vekk fra pipa ja. Mindre pipesvingninger (sikkert pga. stivhet?) og bedre holdbarhet reklameres med og (pga. at den mister varme fortere til luft? 🤔

Link to comment
Share on other sites

Ei pipe i karbon tilfører mye stivhet. Man har ei tradisjonell pipe, da veeeldig tynn, som kjernen. Så blir det hele surra inn i carbonfiber og noe epoxy greier. Det hele blir da "like" stivt som ei tilsvarende match pipe. Ser proof hevder pipene blir opptil 64% lettere. 

 

Tror ikke de blir letter totalt sett med samme lengde. Ser de proof løpene i "light" profil, dvs 1", er hakket tyngre enn det løpet som kimber mountain momtana har. Rundt 200g. Er vel ei grense for hvor tynn stålpipa på innsida kan være og hvor mye carbon man må ha. Men proof har bare ned til 1" tykkelse ser det ut som. 

 

Pipene skal også bli velldig stive. Får mindre vibrasjoner ved skyting som skal hjelpe på presisjonen. 

 

Så er det også gode resultater ift varmetransport på de. Skal kunne skyte mye med de før de blir varme, samtidig som de avkjøles fort. 

Link to comment
Share on other sites

Ble litt nysgjerrig, så jeg søkte litt på "o store Internett" ift. karbonpiper. Det er litt delte meninger ser jeg. 

Både ift. faktisk stivhet, varmeledningsevne, presisjon og levetid. 

 

Intrykket jeg får er, etter 10-15 min googling etter kilder jeg anså som nøytrale, er at de ikke er stivere, med mindre de er tjukkere. Lik profil så er stål stivere. Varmeleding er bedre på en måte, men dårligere på en annen måte. (las ikke nøye nok til å forklare hva som var bedre/dårligere). Levetid er muligens marginalt bedre. Men mtp. prisen er det ikke verdt det. 

 

Men, karbon er å blir kult! Og noe ikke mange har. Men jeg må si jeg ble ikke frista faktisk. Vertfall ikke mtp. prisen man må ut med. 

Link to comment
Share on other sites

On 1/9/2021 at 10:28 PM, FreeSkier said:

men hvilke egenskaper tilfører carbon ei pipe? Kan man lage de lettere f.eks.? Ser de fleste er ganske tjukke? 🤔 Stivere? 

Tingen med karbon er at man kan oppnå andre egenskaper enn ved tradisjonell design. Men det er sikkert like mange filosofier som det er produsenter av karbonpiper. Skal du vite noe om produktet må du nesten sette deg inn i hva produsenten av de forskjellige karbonpipene har som mål bak designet. 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, vannebo said:

260 er potent det også med kort pipe.. 

Når vel ikke 2700 joule @100m med den farten der? 🤔 (ja, jeg vet at det, sannsynligvis, blir 2200 joule snart) 

6,5 creedmoor og .260 rem yter vel ganske likt?🤔

Edited by FreeSkier
Link to comment
Share on other sites

Er nok som @Blysier at man oppnår andre egenskaper. Får lese litt på det. 

 

Ser at de store navna, som eks gunwerks, over dammen som driver med costum rifler til mangfoldige tusen ofte benytter carbonløp. Ser jo da ofte at det er snakk om rifler som baserer seg mer på skytekomfort og det å strekke hold langt over hva folk flest klarer, istendfor å tenke bare på vekt. Kan vel kalle det et kompromiss mellom lav vekt og rå ytelse? 

 

Ser jo uansett at de ofte benytter vanlige piper når de skal helt ned i kjellern for å slipe av så mange gram som overhode mulig. 

 

Så skal man gå for det absolutt letteste, så er nok ei vanlig pipe veien å gå virker det som. Men kan jo ikke legge skjul på at det å hadt ei karbon pipe hadde vært tøft.

 

Om jeg hadde fått tak i ei lett låskasse og skulle hadt på enten ei lilja pipe eller ei i carbon, så virker det som om samme piplengde i likt kaliber omtrent havner på samme vekta. Den kimber mountain ascent pipa, som virkelig er en lettvekter, har jo ikke flutinga helt ut pga tykkelsen til løpet. Å der var differansen 200g. Om man da går for ei lilja pipe fra eks rafdal, så havner vel vekta på det samme uansett, selv om prisen er "litt" råere... Fort en 6000 mer... 

Link to comment
Share on other sites

De er dyre de grammene fra Montana til Adirondack/Mountain Ascent 🤔 og noe av det ligger i kortere pipe på de sistnevnte mener jeg. Da er det igjen bare flutinga av pipe/sluttstykke. Pipeprofilene tror jeg er like. Også er avtrekksbøyla på de sistnevnte et par gram lettere🙈 

 

Stokkene er utifra det jeg vet like, men med forskjellig coating. Tror faktisk Montana-stokken er noen gram lettere pga. det. 

 

Usikker på om de har tukla med stålet i blindmagasinet på de letteste. Tviler nesten, siden min er lettere enn de. Men mulig pipa mi er mer fluta og enda tynnere🤔 

 

Men, jeg har vel tyna vekta mer enn nok. Det skal skytes med også. Noen ekstra gram får du tilbake i mindre rekyl. Og vekt på kikkert/montasje/demper har også mye si for totalvekta når riflene blir så lette. 

 

Ei skikkelig lettvektsrifle med karbonpipe høres unektelig tøft ut da😉

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, FreeSkier said:

Eneste utfordringen jeg ser med det @Bly er hva man kan stole på og ikke ift. påståtte fordeler fra produsentene🤔

Det er vel sånn med alt av produkter man kjøper.

Jeg holder en knapp på Proof, de begynner det å bli så mange av at de har bevist sin eksistens. Men de er ikke nødvendigvis lett, de er bare «svingningsdempet» og ser annerledes ut 😉.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, FreeSkier said:

De er dyre de grammene fra Montana til Adirondack/Mountain Ascent 🤔 og noe av det ligger i kortere pipe på de sistnevnte mener jeg. Da er det igjen bare flutinga av pipe/sluttstykke. Pipeprofilene tror jeg er like. Også er avtrekksbøyla på de sistnevnte et par gram lettere🙈 

 

Stokkene er utifra det jeg vet like, men med forskjellig coating. Tror faktisk Montana-stokken er noen gram lettere pga. det. 

 

Usikker på om de har tukla med stålet i blindmagasinet på de letteste.

Måtte se litt på det. Er snakk om en forskjell på 5 ounces, dvs 141, 7 gram, for 8000,- hos oslo skytesenter 🤯

 

Pipene er identisk i utgangspunktet virker d som. Samme lengde på begge våpen. 

 

Fant ikke noe på avtrekksbøyle. Men coating veier såklart noen gram 🤕

 

Har kommet fram til at den ascnet modellen har litt fluting i selve kroppen på sluttstykket, hode er hult og med gjennomgående fluting. Løpet er også bittttelittegrann flutet. Men ikke mye pga hva som går ann. Så hørte jeg en som så at det også er flutet i det interne magasinet. Men det kan man gjøre selv med drill... span widget

Edited by Hognajegern
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Hognajegern said:

Fant ikke noe på avtrekksbøyle.

Jeg har det direkte fra Kimber, jeg har Adirondack/Mountain Ascent avtrekksbøyle da jeg uansett måtte bestille. Min originalstokk (classic) har underbeslag, så måtte kjøpe til Montana-stokken. 

 

Sluttstykke/sluttstykkehodet er fluta/fjerna materiale ja. Vanlig sluttstykke (classic/montana) veier 268 gram, så er nok ikke veldig mye hente. 

 

Blindmagasinet med follower (22-250) og fjær er totalt 78 gram. (blindmagasinet er 60g). (classic/montana) Avtrekksbøyla er 26 gram. (Adirondack/Mountain Ascent). 

 

Har dessverre ikke vekt på pipa eller kassa. Men det meste annet🙈

Link to comment
Share on other sites

On 1/9/2021 at 9:12 AM, FreeSkier said:

672 gram, før cerakote. Original Montana-stokk. 

Mitt nye Kimber LAW skjefte som er forlenget 1.5cm, bedding, lakk og søyler veier 800g. Er vel ikke i ultralett klassen lenger det akkurat, men syns jo rifla er mer enn lett nok i mine hender :-) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den er jo absolutt lett enda @vux! har ingen planer om å ta av mer vekt på min, for å si det slik. Er nok mulig det kommer på en tyngre kikkert igjen på min snart. 9x var akkurat så jeg syntes det var innafor på 200m etter rypa i dag. March'en jeg har hatt på før er vel nesten 300g tyngre, men så ser jeg jo rypa blunke på 200m med den og da🙈

 

Lett er kjekt det, men det skal passe og man skal klare å skyte bra med det og😊 

 

Mater din 100% hele tia forresten? 

 

Edited by FreeSkier
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vux said:

Mitt nye Kimber LAW skjefte som er forlenget 1.5cm, bedding, lakk og søyler veier 800g. Er vel ikke i ultralett klassen lenger det akkurat, men syns jo rifla er mer enn lett nok i mine hender :-) 

Har vel gått litt over bord denne tråden, men er da det blir gøy 😅

 

Nå skal jeg drøfte litt tanker høyt her, blir sikkert langt... 

 

Var i utganspunktet tenkt å anskaffe en savage på 5,8 pund, dvs 2,6kg. Tikka superlite er jo like tung, men har ikke karbon fiber løp. Savege har + for stilpoeng 😉. Men no mer kronglete låskasse. Kan hende jeg fortsatt gjør det til jeg går helt bananas (se lengre ned). 

 

Så kom andre lettvektsrifler opp som et tema. Masseproduserte. Forbes hadde jo vert en idee, men da er d snakk om de eldre utgavene. Men vanskelig å finne. De nye skal vistnok bli slått av barret fieldcrraft, som er basert på forbes. Snakker da om 30 000 og 2,31kg.

Men til 30 000 får man kimber mountain ascent på 2,15kg. Evt 22000kr for montana på 2,32kg. Også lettere, og billigere, en fieldcraft. Men vil kjenne litt på de før jeg evt går den veien. Ift komfort og låskasse. 

 

Men så begynte vi å snakke om hvor ekstremt vi kan dra d 😅 Å opphengt som jeg er i karbon, måtte det bli med hensyn til karbonfiber løp 😂 beklager. Sparer nok noen hundre gram på å ha d i stål. Men da er jo kimber allerede gode alternativer...

 

Har sett litt på å bruke:

Pierce titanium låskasse: 18,5oz/524g

og

Proof light weight stock: 20oz/567g som er tilpasset tykke løp. Vet ikke om andre stokker for tynne løp som er lettere heller egt 😅

 

Så kommer avtrekk og underbeslag/magasin oppsettet. Har ikke sett mye på å lett man får dette, men her er det snakk om få gram. 

 

Ett av de mest fornuftige løpene i karbon jeg fant var Proof senardo light løp, 18" (ca 45cm) i .308. Det kom på 2lbs6oz/1077g

 

Er jo da allerede over 2kg som @FreeSkier har sin kimber nede på. Men kjører man ett vanlig, tynt profilert løp, i 45 cm så tror jeg man kommer under 2kg med komponentene nevnt...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hognajegern said:

 

 

Så kommer avtrekk og underbeslag/magasin oppsettet. Har ikke sett mye på å lett man får dette, men her er det snakk om få gram. 

 

 

Tar man utgangspunkt i rem700, så veier avtrekker komplett+ underbeslag, tilbringer og fjær og mag boks 230g- Uansett blir det lett- ca 200 under en komplett t3 som faktiskt ikke er helt ute.  i tillegg må du ha rekylklakk og skruer..  med skjefte på 600g og pipe på 700g er du uansett under 2.1k.

 

Så er det alt det andre - (hjelper lite om rifla er lett om den skal henge på ne v8 og stappe den i en reconpack)  ;)

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, FreeSkier said:

Savage vet ikke helt selv🙈 de har nok bomma på omregninga på egen nettside. Men hvilken vei vet vi vel ikke helt sikkert før noen spør de🤔

Fare for det 😂

Ettersom de er et amerikansk firma så vil jeg anta at de har oppgitt korekt vekt i pund. Dvs 2,6kg.

Er tross alt lang låskasse med et løp i karbonfiner.

2.3 hadde vært imponerende 😂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vannebo said:

Så er det alt det andre - (hjelper lite om rifla er lett om den skal henge på ne v8 og stappe den i en reconpack)  ;)

Er nok fare for at mange ødelegger det hele akkurat der 😂

Bruker så mye tid og penger på rifla at man bare tenker "jaja, noen friheter må man kunne ta seg" 😂😂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...