Jump to content

Valg av kaliber i lettvektsrifle til villreinsjakt


Hognajegern

Recommended Posts

51 minutes ago, FreeSkier said:

Noen av de lette riflene har ikke underbeslag, men "blindmagasin" (f.eks Montana). Sparer en god del vekt. Men eneste måten å få ut patronene på er via repetering av bolten. Jeg savner magasin innimellom. 

Hawkins Oberndorf Bottom Metall var det letteste jeg fant, 2,5oz / 70,89g. Avtrekkerbøyle og blindmagasin. 

 

Så er det follower, fjær tilbringer og avtrekk. Avtrekk sparer man ikke på, ei fjør er ei fjær, men tilbringer i plast eller karbon skulle vel hjelpe så smått 😂

 

På ei reinsrifle tror jeg personlig ikke det å måtte ta ut en og en patron vil ha noe å si. Blir jo bare gjort på slutten av dagen. Men tviler ikke på at man kjenner på savnet av magasin 😅

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Hognajegern said:

Men tviler ikke på at man kjenner på savnet av magasin

 

Det er mest en vanesak. Men på noen former for jakt er det et større savn enn på andre. Reinsjakt er, som du er inne på, en av de formene der det nok blir minst savnet.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, msteiro said:

Alle kikkerter over 200g er for tungt ;) 

Ser til og med del leupold ultralite veier rundt 250g, å allerede da syns jeg man mister for mye 😂

 

4 hours ago, msteiro said:

Er jo evig diskusjon,men fordel med å spare 200g på riflen er at man kan forbedre totalpakken med å montere lyddemper uten å øke vekten.

 

2,3kg rifle +0,2kg lyddemper > 2,5kg rifle uten lyddemper any day

Helt enig!!

 

Men er et dillemma dette med vekt kontra egenskaper 😂

 

Selv om Jeg får en zeiss v6 3-18x50 (630g ca) til langt under halve prisen av en swaro z6i 2,5-15x44 (575g) på 25 000, så er det dyre gram. Evt finne brukt. Men gram blir til kilo og kilo blir til slit. 

Selv om dette er litt tyngre kikkerter, så får man myyye mer enn på disse billige på 300g. Sikkert noen som er uenige, men glass er viktig for meg. 

 

Synd de slutta med den z5n i 3,5-18x44 på 450g!!!

 

Betaler heller 15 000 for en swarovksi over andre kikkerter med like egenskaper, for så å kunne ha med meg en svemko nano på 185g som man sparte på kikkert. 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Hognajegern said:

Selv om dette er litt tyngre kikkerter, så får man myyye mer enn på disse billige på 300g

Ikke undervurder Leupold ift. optisk kvalitet. Min vx-2 3-9x33 er absolutt bra. Jeg har Zeiss V6 3-18x50, March 3-24x42 og kameraobjektiver som er enda dyrere å sammenligne med.

Jeg har ikke sammenligna de "side by side", men det er ikke slik at jeg har tenkt over forskjell i optisk kvalitet når jeg har brukt den ene eller den andre kikkerten. Nå er de såklart ganske forskjellige i egenskaper. 

 

8 minutes ago, msteiro said:

Men irriterer meg nå at en Montana kan begynne å snuse på 1-tallet :D

Skal sende en PM om jeg kapper pipa et par cm for å få bikka den under 2kg🤣

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, FreeSkier said:

Ikke undervurder Leupold ift. optisk kvalitet. Min vx-2 3-9x33 er absolutt bra. Jeg har Zeiss V6 3-18x50, March 3-24x42 og kameraobjektiver som er enda dyrere å sammenligne med.

Jeg har ikke sammenligna de "side by side", men det er ikke slik at jeg har tenkt over forskjell i optisk kvalitet når jeg har brukt den ene eller den andre kikkerten. Nå er de såklart ganske forskjellige i egenskaper. 

 

Skal sende en PM om jeg kapper pipa et par cm for å få bikka den under 2kg🤣

STFU 

 

Tror min Remington Model 7 ender på rundt 2,2kg, mulig 2,1 hvis jeg bestemmer meg for å kappe den.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Hognajegern said:

 

Men gram blir til kilo og kilo blir til slit. 

Alternativt kan man legge inn noen treningsøkter i forkant av jakta, om man ikke føler seg fit for fight. Kiloene blir uansett lettere bære, for ikke å si grammene, med eller uten bør.

Så kan jeg anbefale størst mulig kaliber, om man er opptatt av vekt på rifla. Med lik pipeprofil gir større kaliber minst vekt, for å si det slik.

Utskjelte og kjedelige kaliber 308 synes jeg virker bra og kan anbefale det. Virker utmerket innenfor hold anbefalt i jegerprøveboka. Reinsdyra merker ingen forskjell. Resultatet er gitt, forutsatt riktig skuddplassering.

På min reinsrifle sitter det et Leupold sikte uten parallallakse-justering og uten rødprikk. Enkelt å forholde seg til i stressede situasjoner, som det fort kan bli i reinsfjellet, når det koker i knolllen.

 

Om man sikler og glyser på ei custom rifle, er det feil utgangspunkt å være gnien på kronasjene. Da må man bare betale det.......det koster......og som regel blør man skikkelig, er min erfaring.

Det viktigste er at man blir fornøyd med kjøpet og ikke tenker alt for mye på innkjøpskostnader.

Uansett lykke til videre i funderingene og etter hvert innkjøp av ny reinsrifle.

Det settes stor pris på om du gir tilbakemelding ang fabrikat og kalibervalg, når du har kommet så langt Hognajegeren.

 

 

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Hognajegern said:

 

Synd de slutta med den z5n i 3,5-18x44 på 450g!!!

De har den fortsatt, men er litt masete å få tak på, men det skal gå. kjenner en som har en sånn ;) Egentlig en ganske kurant kikkert til fjelljakta, men er litt lang, og egentlig litt tung- men det får gå. Mye leupold har ganske greit glass faktisk, har en fx3 12x40, og den er veldig fin , 380g så hadde vært fullt mulig å bruke den på reinsjakta og i litt rolige situasjoner iaf.

 

På dagtid duger uansett det meste

En sånn skulle vært helt kurant

https://www.leupold.com/scopes/compact-scopes/vx-3i-3-5-10x40mm-cds-zl

 

evt 

https://www.leupold.com/scopes/compact-scopes/vx-3i-4-5-14x40mm-cds-zl

 

Sikkert vanskelig å oppdrive, som alt annet som er gøy, men under 400g med tårn med zerolock er kurant.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, msteiro said:

STFU 

 

Tror min Remington Model 7 ender på rundt 2,2kg, mulig 2,1 hvis jeg bestemmer meg for å kappe den.

Nysjerrig- hva lager du? bygde en rem7 selv en gang i tiden som ble ganske lett etter datidens standard med HT skjefte, fluta pipa og neddreid låskasse

Link to comment
Share on other sites

Blir i 260rem med tynn blyantpipe (mulig kappet litt til) og en Wildcat Composites stokk.

Satser på Talley LW, Leupold Ultralight 2,5x og muligens ATEC Front med kun fremste modul.

Halvferdig bygg, så blir ikke så ille i pris, men ble nysgjerrig; hvem dreide ned kassen, og hvor mye sparte du på det?

Link to comment
Share on other sites

 

55 minutes ago, Castor said:

Alternativt kan man legge inn noen treningsøkter i forkant av jakta, om man ikke føler seg fit for fight.

Akkurat kommet inn igjen etter en times gåtur i motbakke med sekk og bildekk på slep. Ikke akkurat vært i toppform før, men jobber jo stadig mot å bli bedre. Blir nok mange turer på fjellet ila vinteren hær også på ski. 

Så da er det jo positivt å jobbe på begge fronter, egen form og utstyr. 

 

1 hour ago, Castor said:

Så kan jeg anbefale størst mulig kaliber, om man er opptatt av vekt på rifla. Med lik pipeprofil gir større kaliber minst vekt, for å si det slik.

Vet ikke helt om jeg er enig. Må gjerne rette på meg om jeg tar feil. Men et lite kaliber som går i SA, eks 7mm-og, har jo alllerede mindre vekt i kassa. Pluss at man kan ta av mer materiale pga mindre trykk vil jeg tro enn på et større kaliber som eks 7mm rem magnum. Om du tenker på pipeprofil så vil jo tilsvarende kulediameter ha tilsvarende løp. Evt større i et større kaliber pga trykk sov . Tenker jeg. MEN kan bomme helt her nå!

 

1 hour ago, Castor said:

Uansett lykke til videre i funderingene og etter hvert innkjøp av ny reinsrifle.

Det settes stor pris på om du gir tilbakemelding ang fabrikat og kalibervalg, når du har kommet så langt

 

Takk for det!! Skal jeg gjøre. Er fare for at jeg tar en sjans på den savage rifla på 2,6kg. Tenker 308. Ja ingen lettvekter. Men mye rifle for en grei penge. Lyst til å se hva hele dette karbonfiber løp styret er. Kunne jo såklart gått for en montana som koster 5000 ekstra og veier 2,3 kg, 300g mindre. Men da hadde jeg heller gått for mountain ascent om jeg ville bli fastlåst til et vanlig løp.

Når jeg en eller annen gang skal bygge fra bunn av så blir det lagt 200g ekstra i et stivt karbonløp tror jeg. For å se hvor lett man kan få det. De ekstra 200grammene skal jeg kose meg med hver gang jeg skyter :-D

 

1 hour ago, vannebo said:

har en fx3 12x40, og den er veldig fin

Den kunne jeg ha slått til på ja. Ikke dum. Har jeg faktisk ikke sett. Skal nok se litt mer på leupold og vortex før jeg bestemmer meg. 

 

1 hour ago, vannebo said:

 

På dagtid duger uansett det meste

Tja, ikke si det. Har skutt rein klokka 20:56, 4 min før det ikke var lov å skyte mer. Kan ha vært en time seinere, husker ikke. Var helt på slutten av jakta en gang. Å da var 56mm gull verdt. Hadde dog vært bedre om jeg hadde kikkert som ikke lot meg ta skuddet. Det var 2,5mil fra bilen ca. I bekmørke uten hodelykt så ble det en katastrofe av en tur. Min andre for å si det da. Med simle i sekken. Turte ikke å legge ho igjen. Viste ikke nøyaktig hvor jeg var...

Måtte få far til å lyse fra parkeringa med lommelykt når at jeg var kommet til dekning. Så jeg viste hva jeg gikk imot. Kart og kompass var liksom ubrukelig når telefonen bare lyste opp 2m... Har dog investert i inreach nå...

 

1 hour ago, msteiro said:

Blir i 260rem med tynn blyantpipe

Lengde tenker du?

Tanker enten 7mm-08, 260rem eller 6,5 creed når jeg går helt bananas på å lett jeg får det selv. Andre forslag? Men er noe med pipelengde også. Så en kar på podcasten til vortex en dag som hadde 6,5 creed i 16,?" løp... Var jo som en pistol omtrent. Men han lada de opp til 2700 og skøt elk på 750yd??? 

Selv tenker jeg at 7mm eller .308 med litt mer kuleoverflate og vekt kanskje er mer fordelaktig. Spesielt mtp. kort løp

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hognajegern said:

 

Akkurat kommet inn igjen etter en times gåtur i motbakke med sekk og bildekk på slep. 

Med planlagte motbakke økter og med bildekk i sekken jevnt og trutt fram mot reinsjakta, så trenger du nok ikke være veldig bekymret for noen ekstra gram her og der.

Kan godt hende en helt plain Tikka T3 hadde vært et utmerket valg for deg.

Om tiloversblivende kronasjer brenner i lommeboka etter å bli brukt opp, kan du bruke det på et bukkeløyve i Hogna da vet du😃

 

Igjen......uansett valg av rifle......lykke til og skit jakt når du kommer så langt.

 

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Hognajegern said:

Men et lite kaliber som går i SA, eks 7mm-og, har jo alllerede mindre vekt i kassa. Pluss at man kan ta av mer materiale pga mindre trykk vil jeg tro enn på et større kaliber som eks 7mm rem magnum

:mrgreen:

Castor har selvfølgelig rett.

7mm-08 og 7mm Rem Mag er samme kaliber, men forskjellig patron.

Hvis du sammenligner 7mm-08'en med en .358 Winchester, så er .358'en lettere, når andre faktorer er like:wink:

 

Dagens kverulering:mrgreen:

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Castor said:

Kan godt hende en helt plain Tikka T3 hadde vært et utmerket valg for deg.

Har tenkt på det. Men en T3x superlite på 2,6kg koster rundt 16 000. Da vil jeg likså godt prøve den 110 ultraliten på 2,6kg med karbonløp og flutet sluttstykke til 17 000. tKan jo såklart få tikkan lettere ved og flute den, men er ikke snak om våpen jeg vil påkoste mye. Det blir ett senere prosjekt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Kan dreie mer ned på en 7mm pipe enn en .358 pipe ;)

 

@Hognajegerndet kommer litt an på nye forskriften egentlig, hvis anslagskravet senkes så er det fullt mulig at jeg får for 40cm (16,5" ca).

Jeg beholder lengden som er nå på rundt 55 ca, lader og tester litt ymse kuler, og så ser hva jeg får av fart. Med 140gr Accubond går nye potensielle kravet glatt med 40cm pipe såvidt jeg husker, men med blyfri 120grs kan det bli krampeaktig.

 

Har hørt på samme podcast som deg, og er en interessant trend der borte at de veier opp for kort pipe med korte magnumpatroner som 7saum osv. 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Castor said:

Om tiloversblivende kronasjer brenner i lommeboka etter å bli brukt opp, kan du bruke det på et bukkeløyve i Hogna da vet du😃

Tror jeg heller tar sjansen på å vente på min tur da. Satt å regna litt på sjansen for å få bukkekort som innebygdes mtp antall jegere i bygda osv. Var ikke så fullstendig demotiverende. Skal nok heller vente på min tur. Bruker heller de pengene for en bukk oppi hær på 6 i ett annet terreng.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, msteiro said:

Kan dreie mer ned på en 7mm pipe enn en .358 pipe ....

 

Du må  lese skikkelig:wink:

 

1 hour ago, Jeffery said:

:mrgreen:

....når andre faktorer er like:wink:...

 

 

 

 

...og Castor refererte vel og til "ved lik pipeprofil"...

 

Hvis vi derimot tar utgangspunkt i tynneste, mulige profil, da er det selvfølgelig en annen skål.

Edited by Jeffery
skirveflei...
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/8/2021 at 3:35 PM, Hognajegern said:

 Er tiltenkt villrein i all hovedsak, pluss hjort i ny og ned. Men tror 300wsm er å bli uaktuelt etter litt om og men. Prc er fortsatt i bakhodet... 

Synes ikke du bør utelukke .300 wsm ,den er ganske velegnet til jobben. Litt for mye til rein så klart, en 6xc eller noe sånt hadde vært bedre, men der sier myndighetene nei. Men i ei lett rifle som skal være dagesvis i fjellet er det en fordel å gjøre ting enkelt.Med en 130grs ttsx kan du skyte inn på 250m og aldri være mer enn 5cm unna siktelinja ut til 300m bittelitt mer med 150grs,stor fordel ved litt raske skuddsituasjoner og du kan klare deg med et lite og lett sikte i lette ringer.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er løst: 8)

 

shotond2111.jpgThe Howa Carbon Fiber Stalker hunting rifle is great new offering for hunters who want to minimize their load-out. As fitted with a Stocky’s Carbon Fiber stock and trim Howa Mini Action, this new Carbon Fiber Stalker rifle weighs just 4 pounds, 10 ounces. Weight will be higher with Short Action and Long Action. These rifles feature a M1500 barrel and the 2-Stage HACT trigger — one of the best factory triggers on the market. The rifle comes with the standard 3-Psition Safety withthe Mini Action, Short Action, and Long Action. All Howa Carbon Fiber Stalker rifles come with a Sub-MOA Guarantee and Lifetime Warranty. The Carbon Fiber Stalker will first be offered in Mini Actions, followed by the bigger action types. Available chamberings are:

Mini Action: .223 Rem, 6.5 Grendel, 7.62×39, and .350 Legend
Short Action: 6.5 Creedmoor, 7mm-08 Rem, and .308 Win
Long Action: .270 Win and 6.5 PRC

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Kan jo «impe» 7,62x39 med grendel-brotsj. Er en tråd om 30 walker på forumet. 

Selv driver jeg i disse dager med forskjellige ladninger til x39 med 60 cm løp. Om jeg får satt kulene langt nokk ut og bruker rifla som enkeltskudd så kan det gå til storvilt. Jeg har personlig ingen nytte av det men morro er det likevel. 

Link to comment
Share on other sites

Sluttstykke på samme Kimber er 268g. Havner på 1416g med det.

 

Har dessverre ikke veid kassa med .308 pipa på 45cm, men den er lettere. Tror rifla var ca 150g lettere etter pipeskift, så profil på pipa har nok en del si. Hjelper jo også med større hull i den. 

Da er vi på ca 1260g (kasse, sluttstykke, avtrekk og 45cm fluta .308 pipe)

 

Om mini-kassa med sluttstykke og pipe er 1530g så må da stokken med magasin og avtrekkerbøyle på den stalkeren være 570 gram. 

Det høres litt vel lett ut🤔

 

På kimberen min er det totalt nesten 800 gram (bare stokk er 672g, så er det avtrekkerbøyle, blindmagasin og skruer). 

 

Edited by FreeSkier
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, msteiro said:

7saum virker som det er goto magnumkaliber på lette rifler over dammen.

 

Rsaum patronene er litt kortere enn wsm patronene så de passer bedre i flere korte kasser. Det er vel ideen bak disse konstruksjonene, det å få litt mer futt i  ei lett og kompakt rifle. Der har kanskje Remington lykkes bedre, med sin patron, litt lenger hals, litt slakere skulder samtidig som det er nok hylse volum,

Hylsene koster det samme 13.50.- hos Alvestad og de holder lenge

Link to comment
Share on other sites

ULA rifler blir fortsatt laget a NULA, New Ultra Light Arms.

Låskassene blir produsert til BR-spec og Mod 20 låskasse veier 567g.

Std Mod 20 med magasin for 6,5 eller 284win koster $3500.

 

Jeg har erfaring med et par orginale ULA'er og en bekjent har fortsatt en i 284win. Hvis NULA'ene har samme kvalitet er dette topp rifler. 

Bare for å ha sagt det, Sako 75/85 inngir ikke i nærheten samme kvalitetsfølelse som en gammel ULA.

TECHNICAL INFORMATION / SPECIFICATIONS

• Actions are made of 4140 heat-treated steel.

• Bolts are made of 4340 heat-treated steel.

• Model 20 (all) and 24 actions are 1.220” in diameter and weigh 20 / 24 ounces.

• Model 28 and 32 actions are 1.285” in diameter and weigh 28 / 32 ounces.

• Model 40 actions are 1.500” in diameter and weigh 40 ounces.

• Inside diameter and outside diameter of the action is concentric within 0.0002”.

• Locking surfaces are 90° to center-line of action.

• Bolt to action clearance is held to 0.0015”.

• Stocks are made of Kevlar®, reinforced with graphite.

• Finished stocks – with recoil pad, bedding, and paint – weigh 20 ounces (With an “average” length of pull).

• Stocks are full-length bedded using the actual barreled action that will live with that stock forever.

• The intimate contact of barrel and bedding has a vibration dampening effect for increased accuracy.

• Sling swivel studs are permanently installed in the stock on sporter configurations.

• Talley® manufactures the scope mounts from 7115 T-5 aircraft grade aluminum.

 

Web-Spread-w1.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
On 1/20/2021 at 11:11 AM, msteiro said:

7saum virker som det er goto magnumkaliber på lette rifler over dammen.

 

Simulerte ladninger i .300 saum, ser ut som man kan få samme ytelse med kort kasse og kort løp som en .30-06 med med full 60 pipe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...