Jump to content

Rimelig kronograf


Bäke

Recommended Posts

Brukte en slik "plastikkloff" tidligere. Den virker, men optiske kronografer er følsomme for lysforhold. Ideelt skal det være godt dagslys, men direkte sol, eller reflekser fra sollys kan skape ugreie med manglende eller merkelige hastigheter. Innsikting av kronografen er også kritisk. Kunstig lyskilde (DC) kan evt brukes. Ikke regn med at den er like nøyaktig som dyrere kronografer som feks Magnetospeeed eller Labradar. Sjekka min opp mot nevnte og den viste hastighetsvariasjoner med en offset på ca 10 m/s i forhold til disse. 

Link to comment
Share on other sites

10 m/s i differanse er vel nøyaktig nok?
Ein fordel med billigversjonen er at du kan måle ute på den avstanden du ønsker for å finne tap av hastighet. Kan sjølvsagt ta dette via app men det er meire morro å måle.

Labradar måler forsåvidt farta ut til ca 100m ser eg i reklama, men det er derifrå og ut at hastighetstap betyr mest.

 Den klarer heller ikkje farta som min 17 rem presterer, det gjer billigversjonen👍👍

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bare for ordens skyld. Min plastikkloff hadde en offset på ca 10 m/s. I div tester har jeg sett at avvikene kan være større også. Et tips er, om en har mulighet, å få "skutt over" en av nevnte referansekronografer samtidig med den optiske, så kan en etablere en korreksjonsfaktor.

Link to comment
Share on other sites

Nja, hvordan det kan være bedre ser jeg ikke helt. Samtidig sjekk av hastighet gir avviket for hvert enkelt skudd. Dette er etter min erfaring nok så likt fra skudd til skudd, så en trenger noen få skudd for å få etablert en korreksjonsfaktor. Fabrikkammo kan godt ha en ES på 20 m/s eller mer, så da må en skyte et større antall skudd og så beregne et gjennomsnitt.

Link to comment
Share on other sites

Data fra fabrikkammo er ingen ting å rette seg etter. Skal den gi noe som helst må du jo få tak i den pipa fabrikken har testet med.

Jeg har testet min opp mot Magnetospeeed og Labradar den viste 5 m/s mer en Labradar  og 15 m/s mindre en Magnetospeeed.

Spriket mellom Magnetospeeed og Labradar var hele 20 m/s så hva som egentlig var riktig vet jeg ikke. Men velger og tro at Labradar  var riktigst og da er ikke min billig sak så gale. Men klart om jeg kunne velge uten hensyn til pris hadde det blitt en Labradar den er jo utrolig enkel i bruk.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Data fra fabrikkammo er ingen ting å rette seg etter. Skal den gi noe som helst må du jo få tak i den pipa fabrikken har testet med.

Oppgitt fart på pakka er ingenting å bry seg om, enig der. Det du imidlertid finner ut er kva fart du ikkje bør overskride på lading av tilsvarende kuletype i ditt våpen.

Kva det tallet er betyr mindre bare kronografen ikkje har stor feilvising eller om du driver med langholdsskyting og må vite korrekt fart.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, tussehaugen said:

fart på pakka er ingenting å bry seg om, enig der. Det du imidlertid finner ut er kva fart du ikkje bør overskride på lading av tilsvarende kuletype i ditt våpen.

Det er vel ganske kaliber/kule/produsent-avhengig. Å få ei 150g kule i .308 opp i høyere fart enn det Norma GT leverer har jeg lite betenkeligheter med. Men f.eks. Hornady Superperformance SST/InterBond 168g tror jeg at jeg sliter med å matche ved hjemmelading uten å tyne marginene. (jeg har egentlig intrykk av at Hornady Superperformance i .308 er nesten i overkant hissige) 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, tussehaugen said:

Ja ja ja....!

 

Du må gjerne lade til hastigheter over fabrikkammo som ditt våpen yter om du veit kva du driver med. Vil du vere trygg så legger du deg under..

Du er nok trygg om du alltid ligger under fabrikkammo - med samme krutt og kule... Men fabrikkammo til trening og konkurranse er ofte ladet langt under maks. Så en kan være helt trygg langt over det trykk og den hastighet en bestemt fabrikkpatron gir. Et eksempel er Normas "Trainer", den er ladd til ca 820m/s med ei 124gr (?) kule. Det kan godt hende denne patronen er ladd med så raskt krutt at den ligger på maks trykk, men det vet vi ikke - og jeg tviler. Men poenget er at man fint kan lade den samme kula til 950m/s - mest sannsynlig med et annet krutt. Lapua selger jo en patron med 123gr kule, og 920m/s, og Norma har en med 130gr kule og 900m/s.

Lapuas 155gr Scenar i 308 har nesten 900m/s over kronografen, mens Normas 168gr knapt har 800.

 

Å bruke fabrikkammo som referanse fungerer bare ikke i praksis, så lenge en ikke vet hvilket krutt og hvilket trykk de opererer med. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Chrony Beta Master for 12-13 år siden (noe eldre modell enn denne), og denne er sånn noenlunde i samme prisklasse som den TS linker til. Den kan være litt plundrete å sette opp og rette inn forhold til siktelinje (jeg opererer med avstand 3,5-4 m foran munning), men den synes å være svært nøyaktig. Når jeg kronograferer testladninger veid med 1/10 grs nøyaktighet ligger hastighetsavviket for en 3-skuddserie som regel godt innenfor et intervall på 15 m/s. Dette gjelder både 5,6x52R, 6,5x55 og .30-06.

 

Jeg kjøpte kronograf for å kunne kalibrere mine ladninger med tilsvarende fabrikkladet. Jeg er overbevist om at premium jaktammunisjon fra de seriøse produsentene er optimalisert på alle mulige måter, og mener derfor at man skal ha rimelig store baller for å lade til særlig høyere hastighet. Hva angår treningsammunisjon er jeg mer opptatt av presisjon enn hastighet (siden jeg ikke skyter langhold), og pleier derfor å legge meg i den nedre delen av ladetabellene. Men uansett, kronografen er et svært nyttig hjelpemiddel.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Er kjekt å ha displayet laust men du er ikkje avhengig av det. Du starter opp og så behøver du ikkje trykke særleg meire før du er ferdig med å skyte. Den lagrer ganske mange avlesninger og  du kan bla tilbake i loggen. Eg bruker uansett å ha med ei notatblokk og skriver ned avlesninger fortløpande. Displayet er såpass stort at du ser talla fint på nokre meters avstand. Men etter det eg har lært her så trenger eg ikkje kronograf meire, den er visst ubrukelig til å kontrollere ladninger med😂😂

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Pro Chrono før jeg kjøpte Magnetospeed. Den var forsåvidt nøyaktig nok, men veldig kresen på lys, samt at det ikke alltid er praktisk å måtte sette den opp 3-5 m foran standplass, hvertfall om mam skyter sammen med andre.

 

Har den fortsatt liggende selv om den har fått en aldri så liten skuddskade....

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sølvrev said:

jaktammunisjon fra de seriøse produsentene er optimalisert på alle mulige måter, 

Dette er i mange tilfeller feil. Rett og slett.

Flere kalibere har ulik trykkstandard i USA og Europa f.eks. og ammunisjonen er optimalisert til den lokale standarden, med en viss margin. Er det da automatisk den laveste som er riktig?

En annen ting er at ammunisjon i samme kalier, med samme kulevekt har vidt sprikende hastigheter, og det tilsier jo at ikke alt er optimalisert for hastighet ihvertfall, da skulle de vel ha samme hastighet?

Og, vi kan nok gå ut ifra at fabrikk ammo er under standardens makstrykk - men med hvilket krutt - kanskje har de lagt ned hastigheten litt, for å spare penger på å bruke et raskere krutt, som de kan bruke mindre av?

 

Dersom man snur på argumentet, og sammenligner seg med den raskeste, eller hardest ladde, fabrikkammoen - så har du nok langt på vei rett, men ikke bare "fabrikkammo".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Med dagens ballistiske kalkulatorer å en mye mere nøyaktige BC verdi setting fra de fleste produsenter så har man kontroll på veldig mange parameter om en også har kontroll på MV..

Når det kommer til kronografer så finnes det to typer (innenfor rimelighetens grenser økonomisk).. de som måler hastighet..og de som måler korrekt hastighet.. i den førstnevnte kategorien finner en alt «rælet» som blir solgt som kronografer utenom to.. og de befinner seg i kategorien «de som måler korrekt hastighet» og det er Labradar og Magnetospeed..

Skal en strekke holdende litt så er det å ha kontroll på MV essensielt med tanke på førsteskudd treff på forskjellige avstander.. om en synes ES på 15 m/s er innenfor så får det bli opp til hver enkelt.. poenget er at en ikke vet at den er innenfor 15 m/s.. jeg har sittet å sett på folk som skal skyte inn sitt Swarovski DS kikkertsikte og de har hatt en optisk kronograf av ett eller annet fabrikat.. fra å være korrekt innskutt på 100m og med det de trodde var korrekt MV så hadde de ikke nubbesjanse til å treffe en 30cm stål gong på 250-500m.. med de data de hadde.. tre skudd over min Labradar og de traff på alle avstander..

Skitt inn..er skitt ut.. til mindre nøyaktige verdier en mater inn..til mere unøyaktige blir treffprosenten også..

Link to comment
Share on other sites

On 12/4/2020 at 11:36 AM, Bäke said:

Duger  kronografer av denne typen og prisklassen: https://hjemmelading.no/?product_cat=&s=kronograf&post_type=product  ?

 

Den skal eventuelt brukes til både pistol og rifle. Jeg ønsker å kontrollere fektoren der det finnes faktorkrav. Jeg ønsker også målinger for å sikre at jeg holder meg på sikker side når jeg prøver nye ladninger.

 

For å sitere meg selv

 

Link to comment
Share on other sites

TS har fått bra med innspill, så egne vurderinger kan jo gjøres. Det koker vel ned til definisjon på duger da. Man kan jo like gjerne feks spørre om en billig jaktifisert HVmauser med et tusenkroner kinasikte i billige montasjer på toppen duger til elgjakt. Svaret på det er jo ja (bevist bortenfor tvil), men det er jo alltid ett men...

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, vavlo said:

.....

 Man kan jo like gjerne feks spørre om en billig jaktifisert HVmauser med et tusenkroner kinasikte i billige montasjer på toppen duger til elgjakt.

....

God sammenligning👍👍

 

Veldig ofte så er det jegere med billig dritt som skyter mest elg. Pris og kvalitet er underordna, utstyret er bare eit verktøy som skal fungere og gjere ein jobb.  Fornuften styrer budsjettet og pengene blir brukt på å skaffe seg tilgang og mulighet til meire jakt🙂

 
Er enig i at det er litt styr med optisk kronograf når 9.3’n blåser skjermene til h... du mister ei måling ei sjelden gong. Men så j... dårlig er den då ikkje...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror den beste kronografen for den «såvidt nok interessert til å ha kronograf» er Magnetospeed sporter.

Ulempene med lyskronografer er mange, lys er nevnt, de er store, og blåser over ende, eller sjokkbølgen ødelegger målinga. De må settes flere meter foran om du ikke har demper, og på mange skytebaner er det ikke mulig - enten pga at det er bratt ned, at det er frambygg, eller det skytes konstant. Det er ikke gøy å drive måtte fram å justere på kronograf mens 30 mann venter på å få skyte.

Og så målte den ikke de få skuddene du hadde ladet... 

Jeg har hatt flere oppigjennom. Solgt dem i sinne, skutt dem, fått dem skutt av andre, solgt i sinne... 

Magnetospeed, og LabRadar har jeg hatt. Radaren ble solgt fordi jeg ikke orket å ha 7000,- låst i en dings jeg nesten aldri brukte. 
Jeg er interessert i å treffe, ikke i hvor høy fart eller lav ES jeg har... jeg treffer uansett det jeg skal så lenge jeg gjør det jeg skal når jeg trekker av.

Jeg skyter langhold, mye, men jeg eier ikke en kronograf. Bruker man gode ladedata, og anerkjente produkter så er hastigheten nær nok til å treffe nær nok, på 1000m, til å se hvor du traff, og korrigere, og se hva du måtte stille - og det er jo det du vil vite.

Den prosedyren bruker to skudd... skal du kronografere først, så, vel... og så får du spader over ES, SD, og Gud vet ikke.

Dessuten bør eller må alle klubber og lag som ikke er helt blåst bort, ha slikt som medlemmene kan låne.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Min gamle Chrony døde like før jul etter et ublidt møte med vann fra sprekt vannrør.
Tenkte i utgangspunktet å kjøpe en ny av en eller annen slag nå i vår, men ser jo at de fleste forhandlere er utsolgt for slikt. Skulle jo gjerne kjøpt en Labradar men jeg er enig med @M67 ang. kost / nytte for meg mht. akkurat denne da den jo er blitt noe så innmari dyr.
Er det noen der ute som har en brukt men fungerende kronograf å selge meg?
Har jo igjen diverse rester fra 2x tidligere Chrony saker, så slik kan være aktuell.
Synes også Magnetospeed sine ser interessante ut.
Send meg gjerne en pm👍
 

Link to comment
Share on other sites

Synd den akustiske chronoen til Steinert ikke er å oppdrive lenger.
Ingen antenner man må skyte gjennom, fungerer under alle lysforhold, påvirker ikke svingninger i pipa etc.
Har den selv og har vært godt fornøyd. Ulempen er at du gjerne må ha en ledig standplass på hver side, så den ikke plukker opp naboen, samt at den lekker litt strøm når den ikke er i bruk (min gjør det i hvert fall) og at man må legge litt flid i arbeidet med å sette den opp.
 

Noen som vet hvorfor det ble så stille fra Steinert?
Gikk de konkurs?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Pava said:

Hvorfor ikke? Du kan ikke skyte inn sikte og måle samtidig, men hvis du får avvik med montert magnetospeed blir den stabil og påvirker ikke samling

Både samling og treffpunkt endres av Magnetospeed. Treffpunkt endres ved den minste flytting av "bajonetten", og endringen er avhengig av ladning, hvor nært den står, osv.
Men man ser jo om man samler bra eller ræva. Jeg synes Magnetospeed er bra, den kronograferer hvert eneste skudd, og en slipper diverse "did not pick up". Det eneste som kanskje er bedre er LabRadar, men den krever igjen nøye innstilling, og "rent skuddfelt", den jeg hadde virka bare ikke på skytebanen vår, med lange støydempingsframbygg. Utendørs var den perfekt, men mesteparten av min kronografering er på banen. 

Fotocellekronografene er enkle og rimelige, men i motsetning til Labradar og Magnetospeed, der 2 eksemplarer gir ca samme hastighet, og Labradar og Magnetospeed også gir ca samme - så har mange av fotocellekronografene systematiske feil. Sett to etter hverandre og få 40m/s forskjell f.eks. eller 3 i ES på en, og 22 på den andre... Men du får jo ca hastighet, og det er ofte godt nok.

 

På vår bane står det en fotocellekrono (Shooting Chrony F1) og en Magnetospeed V3, for alle å bruke, Det er flere år siden noen har brukt Chronyen...

 

8 minutes ago, Albatrost said:

man må legge litt flid i arbeidet med å sette den opp.

Alt for mange ble "lurt" av denne. Du må være svært nøye med å sette den opp, og få forstår hvor nøye, og helst hvordan den funker, - resultatet ble jo at 90% av de som hadde den målte helt forskjellig fra gang til gang, og alle ble misfornøyde.

Som produkt vil jeg si at den er mislykket, da den krever langt større forståelse og nøyaktighet fra brukeren enn en kan forvente - og den avrundede glatte boksen var heller ikke egnet eller indikerte noen krav til nøyaktighet.

 

I mitt hode er Magnetospeed antakelig den beste kronografen for den jevne skytter og hjemmelader.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en ProChrono digital som er litt skutt (skuddskader fra en 139gr Scenar i 880m/s) i to av alustengene til solskjerm liggende, virker men viser feil tror jeg. Bluetooth adapteren virker fint, sender alle dataene til telefonen og inn i appen. Dette vidunderet gis bort dersom noen vil betale porto.

C2D193A8-81A8-4A66-9714-FCB54EBB4CF5.png

216EAA3A-C09F-4711-95C8-9D8BBC948990.png

Edited by Elgjaeger
La til bilder av vidunderet
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et par 2,5mm hull i bakkant..

IMG_20210318_185356.jpg.2879fa34a84292963c53b4bce77165da.jpg

 

Et par skruer, en bit stål og litt TEC-7..

IMG_20210318_194850.jpg.c17249ae2bd3721f4ed17dd85621dbdb.jpg

 

Prinsippet blir slik..

IMG_20210318_192321.jpg.cd5b8514910524f7843e3ce96e432fab.jpg

 

Men rørklammerne jeg hadde passer dårlig, må ha noen med passende dia.

IMG_20210318_195606.jpg.7eccba6df760f2a074eec38220aa3804.jpg

 

Eller bytter ut mot et par hydraulikklammer, de tåler jo varme også..

 

3530003.jpg.98c966bf67d53adb06f2d9e9f65e3710.jpg

 

Og må skaffe noen 8mm muttere, skiver og vingemuttere, slik at kan justere etter diameter på demper. 
Aner ikke om denne løsningen vil virke men kan ikke helt se hvorfor ikke.
Utfordringen er jo å forsøke å lage dette så lett som mulig slik at ikke påvirker pipa i for stor grad - det vil tiden vise.
Fortsettelse følger når får skaffet noe mer deler😉

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...