Jump to content

Prosjekt RB, Ola gjør ting han ikke kan.


Olesøn

Recommended Posts

Jeg ser det ikke, jeg bare gjetter.  11593 +/- er vel fra seint 50 tallet eller noe sånt. Men hagla ser så rusten ut at den kanskje var fra 1926 og da blir det vel 886 +/- en eller annen plass. Jeg angir ikke konkret serie nummer, men heller "ballpark figure" ish. 

 

 

Edited by Federal86
Link to comment
Share on other sites

Husqvarna, er enig med @Chiefen.v-2, for noen få år siden fant jeg et nettsted hvor Husqvarnas produksjonshistorie var listet opp med våpen mod.nr. og bilder. Jeg finner ikke denne siden igjen. Jeg har sett en slik Husqvarna i RB, fågelstustsare og Hagelbøssa. Militære RB hadde litt forskjellig fasong på låskassa. Hagla til @Olesøn ser typisk Husqvarna ut. Husqvarna hadde et stort utvalg med RB våpen for det sivile markedet, mange modeller og høye produksjonstall. 

Jeg fant en illustrasjon fra en gammel bok, dette er en "Fågelstutsare"(rifle) 9x57R/360 Express svartkrutt, typisk Husqvarna låskasse.

 

Illustrasjonen viser Husqvarna fra 1920 årene.

Husqvarna.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Husqvarna RB hagler finnes i mange varianter utenom de offisielle. De skal ha 8 kantet bakre del av pipen som standard. Mod 112 (1947-1949) hadde rund pipe. Men dette våpenet ser ut som det har lagt nedgravd i flere kriger så det er usannsynlig.

Doble utdragere ble innført i 1919, stopphane i 1904. Halvstokk fra 1877. Feste for forskjefte med kile var på de eldste modellene. Fra 30 tallet var hane/høne i nikkelstål og merket med "N".

Nummer på Husqvarna våpen er mildt sagt upålitelige, men nr under 20 000 er mest trolig fra før 1890.

Konklusjon: Du har en bastard!😁

Link to comment
Share on other sites

Kan godt hende. Den ble som sagt med fatter'n ut av en eller annen butikk på 70- eller 80-tallet, med det formål å være veggpynt. Den var visst rusten og fæl allerede da, og har ikke blitt sett nærmere på siden den gang. Finner ingen andre merker enn på øvre og nedre tange, samt hanen. Ingen kroner eller "N" eller noe som helst jeg kan finne. Skal se om jeg får sand- eller glassblåst den.

Link to comment
Share on other sites

Du har nok et våpen som jeg tror er produsert tidlig på 20 tallet. Muligens av en børsemaker med tiknytning til Husqverna fabrikken, og med tillatelse til å produsere egne våpen på fabrikkdeler. Normalt skulle du ha funnet fabrikkstempelet eller rester av dette om det hadde vært et fabrikkvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke ha sett Pawn Stars på History Channel ihvertfall. Folk prøver å selge gamle våpen de har restaurert selv og blir overrasket over at restaureringen har gjort at de har stort sett mistet all verdi.
Jeg ville bare hengt den på veggen slik den er.

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Sonic said:

Du kan ikke ha sett Pawn Stars på History Channel ihvertfall. Folk prøver å selge gamle våpen de har restaurert selv og blir overrasket over at restaureringen har gjort at de har stort sett mistet all verdi.
Jeg ville bare hengt den på veggen slik den er.

 

Finnes knapt samlerverdi på våpen til pynt Norge

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...