Jump to content

Nybegynnerhund - barnevennlig jaktkamerat og cityslicker


tritiuum

Recommended Posts

 

Vi har en stund hatt lyst til å bli hundeeiere og ser nå muligheten til å kunne følge opp en valp på en god måte siden både jeg og kona har fått beskjed om at vi i større eller mindre grad vil måtte ha hjemmekontor til langt utpå høsten. Vi har 3 barn i alderen 5 til 11 år som er svært motiverte for å bidra med hundeholdet. Når vi da skal velge rase tenker jeg at selv om dette primært blir en familiehund så hadde vært fint med en hund som ikke gjør seg bort som jaktkamerat. Litt av utfordringen er at hverken livsstilen  vår eller jaktingen min peker seg mot et klart rasevalg.

 

Vi bor midt i byen i et vanlig hus, men med ganske liten (inngjerdet) hage. De daglige lufteturene vil ofte være løpeturer eller skiturer, (3 - 4 ganger i uken med enten matmor eller matfar) i tillegg til lufteturer i nabolaget og familieutflukter/søndagstur i skogen samt turer på hytta. Vi disponerer to hytter, én rett ved prima rådyr- og hjorteterreng og en fjellhytte. Jeg tenker  dermed at hunden må være stor nok til å kunne være med på en mils løpetur eller skitur på et par mil, men samtidig liten nok til at den trygt kan luftes av en 8-åring (og også liten nok til at vi kan få med oss bagasje til 5 personer i en vanlig stasjonsvogn når vi skal på hytta).

 

Når det gjelder jakt så har jeg vel egentlig slått fra meg tanken på fuglehund siden jeg sjelden jakter noe annet enn fjellrype, og der jeg jakter er det ikke lovlig med hund. Det jeg legger mest innsats i er nok årlig reinsdyrjakt. Her har jo ikke en ev. hund så veldig stor rolle utover å være med som turkompis, (kanskje den kan bidra til å trekke oss i rett retning hvis den får været av noe - men det er kanskje litt optimistisk) men det er jo leit hvis man da får seg en hund som ikke kan være med pga risk for ødelegge ev. skuddsituasjoner med ukontrollert bjeffing, riving i båndet e.l. Det som da gjenstår er rådyr- og hjortejakt. Her har jeg ingen erfaring med jakt med hund (utover at jeg har gått sammen men hundkar på hjortejakt ved et par anledninger). Men uansett blir jo summen av dette at det ikke er unaturlig med en hund som i større grad er egnet for rådyrjakt (og i hvertfall er innafor høydekravet). Etterhvert vil ettersøkstrening og -prøve bli aktuelt.

 

Etter mye googling har jeg blinket meg ut noen kandidater: Dachs, Basset, Beagle og muligens Border Terrier. Spørsmålet er om Dachser  (og forsåvidt også Border Terriere) er for kortbeinte til å være med på løpetur eller skitur. Spørsmålet er også om jeg i det hele tatt kan forvente om Beagler eller Basseter kommer tilbake når far har tenkt seg hjem fra jakt. De skal jo all fungere godt som familiehund, men hvilke er greiest å trene opp når man ikke har tidligere erfaring som hundeeier? Etterhvert som virussituasjonen normaliserer seg må jo hunden klare seg noen timer alene midt på dagen før barna kommer hjem fra skolen uten å spise opp for mange møbler.

 

Foreløpig heller jeg nok mest mot Beagle eller Basset (Fauve).  Beagler er jo veldig pene, men etter det jeg skjønner kan de være litt styrete og uregjerlige. Fauven ser ut til å kreve litt mer pelsstell og kan jage lenger enn ønskelig. Uansett - tar veldig gjerne imot innspill og råd om begge disse rasene og VELDIG gjerne tips om valper og ev. oppdrettere. Kom også gjerne med forslag til andre raser som kan være aktuelle, men som jeg som ikke kan så mye om hund har oversett.

 

Edited by tritiuum
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, bardp skrev:

Ville sett lit inn på svart elghund de er utrolig fleksible når det kommer til jakt.

Har kikket litt på dem, og de ser jo helt supre ut til jakt. Er imidlertid litt usikker om hvordan den funker som familiehund i hundetett nabolag byen, særlig for førstegangseiere.

Link to comment
Share on other sites

Hadde da en slik i 11 år mitt i byen med barn som var 3, 11, 13 år da vi fikk den. Alle lovnader om lufting fra de eldste var nå fort glemt etter at vi fikk den men det er vel slikt en må regne med. Men alle var veldig glad i hunden som fungerte flott som familiehund. 

Link to comment
Share on other sites

Rådet om norsk elghund svart støttes :thumbup:

Som bandhund så er den alltid med deg hjem etter jakt.

På reinsjakt kan den ta overvær og angi retning. Være stille når du skal bevege deg inn på dyr. Forutsetter at du trener noe på dette, så hunden skjønner opplegget. Normalt er dette avlet på siden rasen er primært bandhund.

På hjortejakt vil den også være brukbar. Mange som har god erfaring med NES på Hjort.

Kjøpt hos oppdretter som har valper anbefalt av avelsutvalget, så er du sikker på at det er avlet på hunder med godt gemytt.

Tåler mye mosjon siden du vil ta den med på skiturer og joggeturer. Er en norsk rase og tåler vinterforhold.

Størrelsen er også fordelaktig i forhold til det du beskriver.

 

Jeg har ikke NES selv, kjenner folk som har/har hatt. Selv jakter jeg med løshunder (NEG).

 

Lykke til i den spennende jakten på deres første valp :thumbup:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips. Du har helt rett i at valpevalg er spennende. Skjønner også at jeg må ta en ekstra titt på NES, selv om jeg nok helst hadde sett for meg en noe mindre hund. Men du har helt rett i at en bandhund kan være en god tilnærming.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha losende hund for drivjakt og ettersøk så er mine kandidater Strihåret Dachs eller Petit Basset Griffon Vendeen, hvis du vil ha med hunden hjem når DU er lei av å jakte så er vel Petit Basset Griffon Vendeen den beste kandidaten av de to.

Dem jager rådyr, hjort, hare og rev og kan brukes som bandhund på elg og er som regel rolige hunder å ha i hjemmet og bilen, men dachsen kan fort bli en oppurtornist i hjemmet og utnytte alle situasjoner til sin egen fordel.

Norsk elghund sort er som tidligere beskrevet alltid i band og blir med deg hjem, rolig og grei i hjemmet er mitt inntrykk.

Brukes som snikhund og ettersøk på alt klåvvilt og du blir gjerne invitert med på jakt av di som allerede har jaktvald.

Har hatt Dachs selv og liker dem godt, tenker på Petit Basset Griffon Vendeen for drivjakt og ønsker meg Sort elghund da jeg er med i ett elgvald.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte da min svarthund like mye om ikke mer som løshund som det jeg brukte den som bandhund. Fungerte utmerket som løshund på elg dro kanskje ikke så langt av gårde som en del andre hunder men det syntes jeg faktisk bare var en fordel. 

Link to comment
Share on other sites

@Jegerbombom Jeg har sett hardt og lenge både på dachs og petit, og jaktmessig ser de veldig fine ut. Jeg tenker imidlertid på de resterende 300+ dagene i året, da de også må luftes og jeg gjerne skulle hatt dem med på løpetur og skitur og er bekymret for at det vil være litt i meste laget for så korte bein... (Men igjen - har lite vurderingsgrunnlag så her kan det hende at jeg er helt på jordet) Men det var sånn jeg begynte å tenke på Fauve.... Jeg bør kanskje også nevne at jeg p.t. ikke er med i elglag og har heller ikke har inntrykk av at invitasjonene  sitter så løst... (men som du sier, kanskje det endrer seg hvis man kan stille med en halvanstendig bikkje)

Edited by tritiuum
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, bardp skrev:

Jeg brukte da min svarthund like mye om ikke mer som løshund som det jeg brukte den som bandhund. Fungerte utmerket som løshund på elg dro kanskje ikke så langt av gårde som en del andre hunder men det syntes jeg faktisk bare var en fordel. 

 

Loset den på viltet eller bare støtet og forfulgte den det?

 

3 minutter siden, tritiuum skrev:

Jeg tenker imidlertid på de resterende 300+ dagene i året, da jeg gjerne skulle hatt dem med på løpetur og skitur og er bekymret for at det vil være litt i meste laget for så korte bein... 

 

Du skal ikke være bekymret for de korte føttene.

Disse hundene jager gjerne i full fart i 3-4timer i strekk, 2-3ganger om dagen på jakt, og det tror jeg ikke du orker å være med på når du trimmer dem.

Di holder god joggefart men du må ta litt hensyn hvis du skal sykle med dem.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har hatt Fauve i 11 år. Han var med på joggeturer på en mil flere ganger i uka (når jeg var sprek), han kunne gå flere mil på ski (trakk som en stor hund og begynte og lose i nedoverbakker eller når det ble litt fart), og han var med på flere lange fjellturer (den lengste var på 32 mil), du knekker ikke disse små tassene, men må jo selvfølgelig ta hensyn til anatomien de har.. Det lengste jaget han hadde var på fem mil. Bikkja var snill som dagen var lang, en dyktig ettersøkshund,  sånn passe jakthund. men en veldig bra familiehund. 

 

Ser du har et håp om at 8åringen skal kunne gå tur med den. Da må i så fall grunndressuren sitte  absolutt skikkelig og ingen katt eller andre ting som kan vekke jaktinstinktet komme forbi, for en stuttbeint bikkja har ingen problem med å dra seg løs eller dra over ende en åtteåring. Jeg ville aldri latt en åtteåring gå alene med en hund i det hele tatt, men det er en helt annen sak.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Peacemaker Det høres betyggende ut mtp. tur og trening (både av hund og herre). Jeg har som sagt lite hundeerfaring og skal huske på det du sier om at det kan være vel krevende for en åtteårig å gå tur alene selv med en mindre hund.

Edited by tritiuum
Ooops - der ble du "pacemaker" i noen få sekunder...
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, tritiuum skrev:

@Peacemaker Det høres betyggende ut mtp. tur og trening (både av hund og herre). Jeg har som sagt lite hundeerfaring og skal huske på det du sier om at det kan være vel krevende for en åtteårig å gå tur alene selv med en mindre hund.

Det er ikke nødvendigvis problematisk at en åtteåring går med hund alene (selv om jeg ikke ville gjort det), noen hunder er rolige og lystrer "eier" uavhengig av størrelse, men det mye annet som kan skje og, og som har skjedd, f.eks:

 

 - Hvordan vil åtteåringen takle at de blir angrepet av en annen hund?  

 - Hvordan vil åtteåringen takle at bikkja stikker fra?

 - Hvordan vil barnet takle at hunden stikker av og deretter blir overkjørt?

 

Men herregud, skaff dere hund, det er ikke det jeg mener. Hund er mye moro og mye glede for hele familien, men det er et ansvar som ligger til grunn som man må tenke på. Jeg kan ikke tenke meg et liv uten jakthund, og ønsker dere lykke til med valget. 

Link to comment
Share on other sites

Dachs på løpetur går fint, dachs på skitur er neppe noen idéell kombo (i så fall skal det være hard snø!). Både beagle og basset fauve de Bretagne er såkalte "løs på drevet halsende hunder", førstnevnte kanskje mest allsidig. Finnes en egen tråd om fauve de bretagne, og det er den rasen jeg ville valgt til rådyr- og hjortejakt. Alle raser krever grunndressur for å fungere godt, enten vi tenker familie- eller jakthund. Og så er det individuelle forskjeller, uansett rase.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sølvrev skrev:

Dachs på løpetur går fint, dachs på skitur er neppe noen idéell kombo (i så fall skal det være hard snø!). Både beagle og basset fauve de Bretagne er såkalte "løs på drevet halsende hunder", førstnevnte kanskje mest allsidig. Finnes en egen tråd om fauve de bretagne, og det er den rasen jeg ville valgt til rådyr- og hjortejakt. Alle raser krever grunndressur for å fungere godt, enten vi tenker familie- eller jakthund. Og så er det individuelle forskjeller, uansett rase.

Hehe...Ja - da jeg begynte å orientere meg måtte jeg faktisk finne ut av hva "løs på drevet halsende" faktisk innebar...:) Basset og Beagle ser jo begge veldig fine ut, og muligheten for å slippe dem for rådyr/hjort virker jo forlokkende. (Særlig siden rådyrjakt er greit tilgjengelig i nærheten)

Link to comment
Share on other sites

Vi har en Beagle, og er godt fornøyd med den. Jeg kan dele noen tips. Vi har en hann- så mine erfaringer er ut ifra det. (Spør hundre forskjellige hundeeiere.- alle har jo den perfekte hunden) For å strø litt malurt i begeret først. Vær oppmerksom på at dette er 10-12 Kg med muskler, så en 8-åring har ikke mulighet til å kontrollere hunden alene. Det kan være vanskelig nok for en voksen. Vær også oppmerksom på at den aldri kan gå på tur uten bånd, og at dette er jaktidioter som krever hard grunndressur for å lystre. Det andre året prøvde den hele tiden å bli sjefen- det var en stri tid. Men når den først har forstått at den er lavest i hierarkiet, har dere en veldig fin familiehund. Beagelen har veldig tynn pels, så den fryser fort på vinteren. Alle Beagler er matvrak, krever streng disiplin i matveien, vi veier opp all mat pr dag- ellers er den som en julegris på kort tid. Den forstår ikke at den er en liten hund, møter den en annen hannhund på sitt område skal han ta den- selv om motparten er 30-40 kg med huskey. Så det er nok ingen enkel førstehund for en småbarnsfamilie. Men en tispe er muligens helt anneledes.

 

Som du sier, veldig lett å holde ren, korthåret glatt pels. Hverken snø eller lyng fester seg til pelsen, og annen skitt er det omtrent bare å tørke av. Røyter omtrent ikke, så renslig å fin å ha inne. Veldig glad i varme. Lydig og forstandig hund innendørs, men jeg stoler aldri helt på den ute i marka- alltid i bånd. Som jakthund er den perfekt til mitt bruk. Loser hjort godt, og slipper dyrene når de drar ut. Kan godt brukes som bandhund også. God nese og sporsikker- får du den på rett spor følger den det.

Med god dressur har du en fantastisk fin familie- og jakthund. 

IMG_1407.JPG

Edited by asterix
Beagel i sitt rette element, en fin jaktkompis,
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sakoen75 skrev:

Pels-stell er jo greit å ha i bakhodet. Tenker på de hundene som må nappes eller krever annet spesielt stell.

Ja, strihårede hunder med dobbelt hårlag må nappes. Hvor ofte er individuelt, vi hadde en strihåret dachstispe der det grodde ganske så friskt. Det ble minimum en gang i kvartalet om ikke hunden skulle se forjæ…. ut, og dahcsen syntes ikke noe særlig om den behandlingen. Det gjorde ikke vi heller... Kjøper du en basset FDB får du mer hund å nappe, men noen individer ser ikke ut til å bry seg så mye. Og hva angår hund og barn: de fleste hunder går utmerket sammen med barn, så sant de kjenner sin plass på rangstigen. Og den må være nederst i familiehierarkiet!

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

@asterix Det var jo intet dårlig skussmål. Skal jeg få aksept for en "jaktrase" i resten av familien må den i det minste se bra ut og hunden din ser jo fantastisk ut (jaktterrenget også forsåvidt). Sliter dere med gneldring eller at ting blir ødelagt hvis han er alene noen timer eller er det mest en myte? 

Link to comment
Share on other sites

Det første året røk det vel et par sko- utover det- intet. Merkbart mer vett og forstand fra ca 3-4-årsalderen.  Vi hadde den ute i hundegården i starten, men der ble det gjøing om den så andre hunder og folk. Så vi har den inne på dagtid når vi ikke er hjemme. Så har den en løpestreng og trinse ute på gårdsplassen.  Men om hunden vokser opp midt i byen med mye folk, vil den nok tilpasse seg det- vi bor rimelig "midt i skauen" med hjorten og rådyra i hagen. 

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt flere dachser og kan svare for dem. Skitur og joggetur kan du i utgangspunktet bare glemme! De kan sikkert trenes opp til en liten joggetur, men nesa på dachsen styres etter luktene i terrenget, og da følger gjerne kroppen etter. De jeg har hatt og har liker å gå i skogen. Det er kjedelig å gå på et fortau å snuse nedi grøfta hører jeg (og ser) innimellom. Med dine preferanser hadde jeg gått for en rase eller mix med lenger ben. Du nevner jo selv "de 300 dagene utenom jakta". Tror Beagle er et godt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Du har ikke vurdert Drever ? Ville kanskje vært naturlig å ta den med i vurderingen her.

 

Jeg har hatt strihåret Dachs og Drever. Har akkurat nå en Fauve som jeg har hatt i 1 mnd og den første hunden jeg har hatt fra den er valp. Det er flere grunner til at valget falt på Fauve. Blant annet dens egenskaper som familiehund og å ha i hus. Kombinert med tiltalende utseende, fremkommelighet i litt tøft terreng, samt lysten til å prøve noe annet som ikke alle andre har. Jaktdagene er dessverre i stort mindretall sett over et helt år, så det er viktig for meg at den fungerer bra ellers også. Vi har 2 barn i huset. Gutter på 10 og 12 år, så det er til tider litt action..:) Alternativet for meg var nok helst Drever. Jakter i hovedsak hjort og rådyr i til tider litt røft terreng. 

 

Hadde planer om valp fra rundt årsskifte, så det var satt i gang i god tid før COVID-19 restriksjonene kom. Men det passet jo bra med valp når restriksjonene kom:) Jeg blir nok sittende hjemme til godt uti august.

 

Ingen konkrete tips fra meg, men litt om mine tanker rundt valg av valp. Hvis du har noen spørsmål om hvordan Fauve er som valp, så fyr løs. Det er jo forskjell på individ, men jeg kan i hvert fall svare for min :)

 

Til sist kan jeg jo nevne at det ikke er allverdens med Fauve valper å få tak på, så det tar gjerne litt tid å finne en. Usikker på hvordan tilgjengeligheten på Beagle valper er. Har inntrykk av at det er lettere å få tak i en Drever.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 5/18/2020 at 2:20 PM, tritiuum said:

Har kikket litt på dem, og de ser jo helt supre ut til jakt. Er imidlertid litt usikker om hvordan den funker som familiehund i hundetett nabolag byen, særlig for førstegangseiere.

NES er en super familiehund og kan fint bo i et nabolag.

Vi bodde tidligere i byen med tispa vår med barn. Vi hadde barnebursdager og ho var med og lekte med ungene.

Jaktmessig kan du prege de på så og si alt, og er nok en perfekt hund dersom du driver med reinsdyrjakt i tillegg til Hjort/rådyr.

Vår er en lydløs bandhund, men kan også lose på grevling, ekorn fugl i tre osv. så de har et bredt spekter av hvordan du kan jakte med den. Tror nok du fort kan slite litt med en drivende hund på reinsdyrjakta, men de er jo perfekte til rådyrjakt da.

 

NES også mer brukende til lange skiturer ol. enn hva en dachs er(tror jeg).

 

Men de er en aktiv rase som krever mye mosjon, stimuli og tydelig lederskap fra alle i familien, gjør du det riktig tror jeg ikke du får den beste hund til ditt formål:)

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein rase som er svært omdiskutert og i følge mine erfaringer har eit svært ufortjent dårlig rykte, og det er tysk jaktterrier.

Eg har i dag ein hanne på 10 år og ein kvelp på 3 mnd. Eg budde 1 år i ein by med den eine terrieren og ein russisk støver - og det gjekk for vår del heilt knirkefritt. 

Desse hundane har ei psyke av ein anna verden - i realiteten er min hanne 9 kg, men mentalt er han 9 tonn! Det gir eit stabeist av ein anna verden, men samtidig gir det ein utruleg trygg og snill hund! Eg har hatt ymse hundar gjennom mitt liv og eg har aldri hatt ein snillare og tryggare hund enn terrier'n min! Det finnes ikkje eit fnugg av noko som kan minne om uønska åtferd mot mennesker - unger har dratt han i ørene, løfta han etter halen osv, og det einaste han har gjort er eit lite bjeff tilbake hvis det blir for ille. Og mitt inntrykk etter og ha snakka med ein del andre eigarar av tjt, er at dei fleste har ein opplevelse av at dei er ein glimrande familiehund.

 

Men! skal du ha ein roleg, trygg og snill tjt, so må ein ha ein plan med det ein gjere - ein får tross alt den hunden ein fortjener. Hvis hunden blir understimulert, ein legger opp til mykje leik innandørs - og det eg vil kalle ukonstruktiv leik, som at ein "leikesloss" med hunden. Hvis ein forsterker uønska atferd som at hunden klikker i pissvinkel fordi den ser ei kjøttmeis i eit tre - då får ein eit slitsomt hundehald.

 

Eg har møtt eigarar av tjt som aldri jakter med hunden, eller stimulerer den (konstruktivt) og som synes det er tøft at hunden oppfører seg som ein junkie, rusa på amfetamin og kokain og dermed ønsker å drepe alle dyr den ser - men i slike tilfeller ligger feilen hjå eigaren, hunden er strengt tatt eit offer.

 

Min opplevelse er at ein terrier har so mykje jaktlyst og ståpåvilje at den kan pregast til det meste. Min sprenger rev, jager hjort, går ettersøk, jager mink, aporterer fuggel i vann (har også ved eit tilfelle aportert ein hjort som havna i vann etter den var avliva). Den er ein kortdriver, so den passer perfekt på vestlandet med små terreng og nabovald med utprega hat til andre jegera og spesielt jegera med hund. Han er ein fryd og gå tur med, eg syklar ein del med han, tidligare jogga eg mykje med han - og frua har stått på ski med han. 

 

No har hundeeigarar ein tendens til å framsnakke sine eigne rasar og det gjere strengt tatt eg også. Men det er fordi eg oppriktig meinar at som familiehund og allsidig jakthund, er tjt noko ein absolutt bør vurdere. Dei er sta og strie, og det finnes endre raser som er "mildare" og enklare. Men eg tenker at i dei eigenskapane i ein tjt som kan gje oss grå hår, der ligger der også eit potensiale som kan bli svært konstruktivt - berre ein handterer hunden på rett måte.

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

For det første - tusen takk for mange gode og tankevekkende innspill. Jeg har blitt mye klokere og samtidig fått øynene opp også for raser som Drever og TJT som jeg knapt nok hadde på radaren før. Etter mye tenking og forsøksvis hemmelige diskusjoner (for å unngå at ungene blir overivrige) har jeg nok landet på NES... Mens fruen (som i utgangspunktet ville ha en ren familiehund) har gått med på  Dachs og under tvil en BFDB... De hundefolka (ikke jegere) vi kjenner i byen er dessverre overbevist om at NES egentlig kun er egnet for jakt, og i tillegg er aggressive  bråkete og territoriale.

 

Jeg lever jo godt med både Dachs og BFDB, men har virkelig fått sansen for NES utifra hva jeg har lest her og hørt fra jegere. (Det faktum at jeg har ordnet meg elgjakt spiller også unektelig inn) Så da gjenstår altså et gjennomtenkt overtalelsesforsøk... :)

 

Er det noen som vet om en god NES-kennel fortrinnsvis på strekket Grenland-Oslo-Lillehammer? Eller aller helst - er det noen NES-eiere i Stor-Oslo som vil være litt ambassadør for rasen og kanskje vil la oss komme og hilse på hunden deres, og som samtidig kan avkrefte de skumle ryktene og heller fortelle om hvordan hunden fungerer i familien og i hverdagen?

Edited by tritiuum
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært borti noen NES. Att de skal være aggressive, bråkete og territoriale kan jeg ikke se. Har en kompis som bor i ett byggefelt. NES tispa hans er 10 år og fikk den som valp når de hadde 2 små sønner. Slipper den bare ut og den stikker aldri av. Eneste gangen den bjeffer er når det banker hardt på døra..

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Tror ikke du skal bry deg veldig mye om størrelsen. Ungenes kompis Tassa, en blanding mellom dvergpuddel og Lasa Apsu på 4,5 kg har ingen problemer men å jogge 12-15 km med meg. Når vi kommer hjem så fortsetter hun å springe rundt på plenen mens jeg er helt utkjørt. 

Edited by Polardego
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da har det vært noen hektiske måneder med intens valpeperiode. Indy har blitt en naturlig del av familien. Han er stort sett husren  (en og annen dam foran utgangsdøra hvis det har gått litt lenge mellom luftingene). Han er veldig flink til å lære seg kommandoer etc., men det må sies at han krever full oppmerksomhet hvis kommandoene skal etterleves. Det er en del bitemerker på bord- og stolbein, og det hender at barna har funnet valpebitingen i hardeste laget. Men det må sies at det ikke er antydning til aggresjon eller vondskap i denne bitingen i det hele tatt.

 

Overgangen til vanlig kontor-/skoledag har gått som en drøm. Det virker nesten som om han setter pris på å ha ro i huset i noen timer på dagen. De hverdagene jeg har vært hjemme alene sover han nesten hele tiden så lenge det ikke er aktivitet i huset. Det har selvfølgelig blitt mange turer - både i nabolaget, i nord- og Østmarka og på hytta, men disse har sålangt vært tilpasset små valpebein. Nå gleder vi oss til lengre turer og å få en treningskamerat på jogge- og skiturer og ikke minst å prøve oss på blodspor og etterhvert jaktprøver etc (tips om kurs e.l. I oslo-området mottas med takk siden vi er helt blanke på dette området)

 

Negativt: Han blir fryktelig bilsyk. Bilturene er en prøvelse og krever mange pauser. Ellers ser hagen vår ut som om det er grevlinginvasjon (men det er en bagatell). Ellers er alle gardiner pent trukket opp utenfor «bitehøyde».

 

 

144D4BD0-A7FA-4B5C-A174-4FCB01B253A9.jpeg

Edited by tritiuum
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...