Jump to content

NEG på hjort?


Kaleki

Recommended Posts

Vurderer og skaffe meg Norsk Elghund Grå for hjortejakta. Da helst en løshund, da jeg føler hele jaktlaget vil ha mer fordeler med en løshund.

 

Spørsmålet mitt er om dette er noe som går i det hele tatt, eller om det vil være los inn i neste kommune. Vil hjorten stå for hunden eller vil den bare løpe til den dauer av utmattelse? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke voldsom erfaring med dette, men har jo vært på noen jakter der en har brukt NEG på elg, og den har funnet hjort. Bortsett fra i ett tilfelle, der den hunden stillet en meget stor bukk i svært vanskelig terreng (bukken ble behørig skutt) så har alle peiler-sporloggene vært en rett strek ut av rekkevidde. Så NEG på hjort har jeg ingen tro på om ikke andre har mer og mer positiv erfaring. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har vært med en del på jakt med hund, har ikke hund selv. Min ringe erfaring tilsier at hjort overhodet ikke står for hund. Unntakene jeg har hørt om er nettopp bukker, gjerne etter brunst. Skulle jeg hatt en drivende hund til hjortejakt, så måtte det ha blitt en kortfotet sak med lavt tempo. Da er det vel større sjans for at hjorten roer ned og turer. Idet minste ikke har så stor fart når den kommer på post. 

 

Nå har vi en hund på jaktlaget, en svær sak som ikke driver, men støter. Når han finner dyr så henger han på noen få hundre meter og slipper. Han får satt dyra i bevegelse og de har som regel et behagelig tempo når de kommer på post. Utrolig fint med en hund som holder seg i nærheten av hundefører og som aldri stikker ut av jaktområdet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Gillen skrev:

Løshund på hjort, max 41 cm boghøyde: Jakthund - Miljødirektoratet

Hva er boghøyden på en NEG ?

Idealhøgde er 49 og 53 cm og kan likevel vere lovlig å bruke som laushund på hjort.

 

"Løs på drevet halsende" er ikkje knytta opp til hunderaser men er ein beskrivelse av hundens oppførsel etter viltet.

NEG ønskes å vere "stillende"men vil ofte vere "støtende" på hjorten, begge deler er heilt lovleg på hjort.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Swift said:

Til info ble dette også diskutert i november/desember 2019. 

Tipper mye er likt i den tråden.

 

Jeg så denne, men var jo bare forferdelig mye mas om det var lov eller ikke. Jeg vet det er lov, men vil vite om det er effektivt/brukbart.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar jeg har fått, slik jeg ser det bør jeg skaffe meg en bandhund :) Ser ufattelig kult ut med samholdet mellom hund og fører med bandhund, men jaktlaget som en gruppe vil jo gjerne ikke ha så store fordeler med dette. Vi får kjøre en dachs på siden kanskje :) 

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Kaleki skrev:

Jeg så denne, men var jo bare forferdelig mye mas om det var lov eller ikke. Jeg vet det er lov, men vil vite om det er effektivt/brukbart.

 

Ja, og akkurat det var det vel i ferd med å bli her også...?

 

Litt avhengig av terreng tror jeg dachs hadde vært morsomt.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke NEG definert som "på drevet halsende" så det er vel lov.

 

MEN, når det er sagt. Det jeg har sett av NEG på hjort går fort og langt. Virker som om det ofte er litt tilfeldig med linjer på de NEG som ender opp som rene hjortehunder så det kan vel forekomme at de regelrett loser. Har vært med å skutt hjort for bikkja på naboterrenget  som hadde rosa skum rundt kjeften. Ikke bra. Kan slumpe på en stålos i ny og ne men sjelden (det var dette med linjer da..).

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Kaleki skrev:

Jeg så denne, men var jo bare forferdelig mye mas om det var lov eller ikke. Jeg vet det er lov, men vil vite om det er effektivt/brukbart.

Det finner du svaret på mellom alt maset om det er lov eller ikkje🙂

Kortversjon er at mi erfaring med mine 3 stk NEG på hjort er at det KAN fungere meget bra men det er sikrere å anskaffe hunderase avla til hjortejakt om du KUN skal jakte hjort. Bandhund på hjort vil eg definere som  ei meget krevande jaktform som stiller store krav til hund, dressur og kunnskap til jegeren. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Gillen skrev:

Synes dette er rimelig klart.

Dette er på samme måte som med anslagsenergikrav til jaktammo. Det som står på ammopakka/ produsentens datablad gjelder, uansett om kravet faktisk oppfylles i alle våpen. Hunderasen er lovlig selv om en kan stille spørsmål ved losadferden til alle individ. 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, vavlo skrev:

Dette er på samme måte som med anslagsenergikrav til jaktammo. Det som står på ammopakka/ produsentens datablad gjelder, uansett om kravet faktisk oppfylles i alle våpen. Hunderasen er lovlig selv om en kan stille spørsmål ved losadferden til alle individ. 

 

Nei, det er faktisk helt omvendt. Det er ingen rasegodkjenning av hunder, og heller ingen spesifisering hvilke raser som er "løs på drevet halsende". De som har sendt forespørsler til direktoratet ang. bruk av hunder til elgjakt (inkl. meg selv), har fått svar om at det er jegerens ansvar å vurdere om hunden fungerer som "løs på drevet halsende" eller ikke. 

 

I korte trekk betyr dette at en gråhund som jager elgen med los er en "løs på drevet halsende" og ikke tillatt å bruke til elg, mens en stumjagende hamiltonstøver vil være lovlig. Til hjort vil det da gjelde at hunder som jager hjorten med los må være under 41 cm for å lovlig kunne brukes, mens hunder som jager hjorten uten los uansett er lovlige. En gråhund som bare henger seg på hjorten uten å lose, vil altså være lovlig. 

 

I tillegg er det så mange nyanser her at det er umulig å komme med noen klar definisjon, og det er vel også derfor at rundskrivet om jaktforskriften ikke engang forsøker å definere eksakt hva en "løs på drevet halsende" hund er. Det er vel også alment akseptert at en hund som kun loser i "noen minutter" er en kortjager, og ikke "løs på drevet halsende", dvs at losen må foregå over en viss periode før definisjonen "løs på drevet halsende" skal slå inn. 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, vavlo skrev:

Hmm. Du har sikkert rett, men jeg vil tro det sitter langt inne å bli tatt for ulovlig jakt om en bruker en NEG som er noe løs i ganglosen.

 

Det tror jeg også, men det er nok mange elghunder (uavhengig av rase) som juridisk sett bør defineres som "løs på drevet halsende". 


Når det er sagt, har jeg overhode ingen tro på at dette er spesielt negativt for viltet/jakta. Tvert i mot er det vel mye som tyder på at det er mindre stressende for viltet å ha en hund bak seg som sier fra hvor den er, enn en som viltet ikke har kontroll på. Når viltloven med forskrifter skal revideres er kanskje dette et av de punktene man burde gå ganske hardt ut på ifb med høringa. Men med dagens politiske ledelse frykter jeg kanskje heller en innskjerping, ref. hva Rotevatn vræka ut av seg på en nylig spørretime. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

I praksis er vel dette i det vesentlige da rasebestemt hva angår jakthundraser. Om en feks velger å bruke en rase som har en«løs på drevet...» standard til feks elgjakt, så kan man lettere komme i en situasjon der en må kunne godtgjøre at losadferd er atypisk for rasen. 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, vavlo skrev:

I praksis er vel dette i det vesentlige da rasebestemt hva angår jakthundraser. Om en feks velger å bruke en rase som har en«løs på drevet...» standard til feks elgjakt, så kan man lettere komme i en situasjon der en må kunne godtgjøre at losadferd er atypisk for rasen. 

 

Det stemmer nok, og jeg har vel heller aldri hørt om at dette regelverket har blitt brukt i praksis, dvs at noen har blitt anmeldt eller bøtelagt for å bruke "feil" hundetype. Jeg hadde en halvstøver som ble brukt på elgjakt (og har forsåvidt en nå også) som fungerte som en spisshund dvs ikke "løs på drevet halsende" og fikk en del kommentarer fra enkelte om dette, dvs at det ikke var lov å bruke denne hunden fordi det måtte være en "renrasa elghund". Jeg fikk i den forbindelse en uttalelse fra DN om at det var jegerens ansvar at hunden som ble brukt fungerte på "lovlig måte".

 

Men ja, jeg tror nok det sitter veldig langt inne at noen skal "hektes" for dette. Og skal man bevise at hunden fungerer "feil" må man nødvendigvis ut i skogen og prøve hunden... Funker liksom ikke med en blodprøve... 

 

Den samme "usikkerheten" gjelder forsåvidt også såkalte "støtende hunder" eller "kortjagere" - hvor ligger grensa mellom en kortjager og en løs på drevet halsende? Det er jo ikke definert i forskrift, og jeg husker heller ikke å ha sett noe i rundskriv om akkurat dette. Men de brukes jo av en del... 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vanskelig å tolke direkte hva jeg mener eksakt, ut fra hva jeg skriver. Men for å gjøre det helt klart....

 

Vi har en drittlov når det gjelder regulering av jakthunder, og vi har en drittforskrift som ikke gir oss noe mer konkret. Det er fullstendig umulig å håndtere i praksis. 

 

 

Jeg ser NOAH feirer med høye faner at nåværende klima- og miljøminister Rotevatn har "fastslått" at det er ulovlig å bruke løs hund på skadefelling, fordi han har svart på et skriftlig spørsmål om saken. Der han fastslår at løse hunder kan være farlig for både beitedyr og vilt om sommeren. Likevel er det altså en ren formalitet å få disp. fra båndtvang om en får skadefelling på gaupe (løs på drevet halsende) og like ren formalitet å få disp. fra båndtvang for en spisshund om en får skadefelling på bjørn, jerv eller ulv. Altså er egentlig ikke argumentet hans relevant til spørsmålet. Videre fastslår han også at bjørnen kan bli "stressa" av en løs på drevet halsende hund - men altså ikke stressa av en "løs på drevet ikke-halsende hund"? 

 

Hele saken viser egentlig hvor fullstendig latterlig dårlig norsk lovverk er tilpasset det hundemateriellet som er i sving blant norske jegere. En analogi er om man skulle erstatte dagens veitrafikklov med "hest- og kjerreloven" av 1832. 

 

Ikke rart folk får politikerforakt. Takke gudene for sperregrensa, er vel snart det eneste fornuftige norske politikere har klart å vedta. 

 

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Jibrag skrev:

 

Den samme "usikkerheten" gjelder forsåvidt også såkalte "støtende hunder" eller "kortjagere" - hvor ligger grensa mellom en kortjager og en løs på drevet halsende?

 

 

Det som er fint med tvil er at det er rom for skjønn. Alt må ikkje vere detaljert til minste ting...

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, tussehaugen skrev:

Det som er fint med tvil er at det er rom for skjønn. Alt må ikkje vere detaljert til minste ting...

 

Enig. Så hvorfor trenger vi definisjonen "løs på drevet halsende"? 

 

Hvorfor kan ikke denne byttes ut med en mer generell tekst i retning av "ikke bruke hunder som stresser viltet unødig"? 

 

Link to comment
Share on other sites

De fleste stillende løshunder fungerer dårlig på hjort, det er sjelden hjort står for hund, som regel går den så langt at det blir utenfor valdet. (min erfaring er fra Vestlandet der det er små vald).

Det er noe annet med skadeskutte dyr, de står ofte greit for hund og losen gir en grei indikasjon på hvor dyret er.  Det jeg har best erfaring med er støtende hunder som får hjorten på beina og ut av dekning uten å jage dem ut av valdet. Dachser eller terriere virker greit da de er langsomme drivere, da kan man få skudd på hjorten når den kommer. Større hunder fører til større fart på hjorten, og da er det ingen muligheter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jaktlaget vårt disponerer flere hunder av den typen som Per-S beskriver , samt 1 større hund -som går i bånd. Ved å bruke slike hunder er en annafor regelverket, ivaretar hensyn til dyrevelferd og unngår å skremme hjorten p. i vold.

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

Det er ingen fasit på dette med laushund på hjort. Hjort er tradisjonelt eit vilt som høyrte vestlandet til og elgen var fråverande. No har hjorten inntatt veldig mange nye områder der den ikkje fantes for 20 år sidan og laushundjakt  etter elg er mest vanleg. Aust for vannskillet blir ofte hjorten sett på som fremmedelement og er uønska, den skal skytas ut fort som f... Stillende hunder (typisk elghunder) blir brukt og erfaringer blir til. Det ein då ser er at hjorten har meget faste fluktruter og den blir også ståande for gode hunder, behøver faktisk ikkje vere store bukker heller. Tause og støtande hundar får ofte hjorten til å ture ganske roleg i ring og sjølv om den krysser valdgrensa så kjem den ofte tilbake, då er det bare å posisjonere seg rett. Om ein elghund er løs på drevet halsande så vil han fort lære seg at han ikkje har ein sjanse i h... og dei fleste slutter heilt å jakte hjort, blir omlag som for rådyr.  Mi erfaring er at stillande hund på hjort ikkje er ubrukelig, det er dog ei relativt ny og ukjent jaktform der ein må lære hunden og hjorten sin bruk av terrenget godt å kjenne. Det har sine utfordringer og begrensninger med elghund på hjort men det ligger mest på hundefører og postjegere.Hunden takler hjorten som oftest glimrende, blir akkurat som som om jaktar med laus på drevet eller båndhund...  Men på ny, anskaff heller rase som er avla mot hjort og hjortejakt om du kun skal jakte hjort.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 3/19/2020 at 8:41 PM, tussehaugen said:

Idealhøgde er 49 og 53 cm og kan likevel vere lovlig å bruke som laushund på hjort.

 

"Løs på drevet halsende" er ikkje knytta opp til hunderaser men er ein beskrivelse av hundens oppførsel etter viltet.

NEG ønskes å vere "stillende"men vil ofte vere "støtende" på hjorten, begge deler er heilt lovleg på hjort.

Absolutt ikke. Den driver hjorten foran seg i los, på akkurat samme måte som en drever, bare i mye større fart og rettere strekker. 

Link to comment
Share on other sites

On 3/19/2020 at 10:08 PM, Kaleki said:

Jeg så denne, men var jo bare forferdelig mye mas om det var lov eller ikke. Jeg vet det er lov, men vil vite om det er effektivt/brukbart.

Du vet ikke om det er lov før du har prøvd den. Du kan lett ende opp med en som halser på drevet, og da er den ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, rifleman1981 said:

Jeg har jaktet med 3 forskjellige NEG og etter hjorten har alle vært rimelig halsende når de har vært løs på drevet.

 

Jämten her sporer hjort, og er bom stille i "drevet". Turer som regel greit, kanskje noe videre enn om det er dreveren. Og så henger ikke jämten på så enormt, men mulig det hadde endra seg om vi fikk skutt en (må vel innse at vi er litt klabb på hjorten). Funker jo greit på elg også, hadde et par tilfeller i fjor der hun spora elg som ikke ville stå, men da henger hun betydelig mer på enn på hjorten, mener det var 1.5 mil på trackeren etter en fjorokse som jeg fikk velta og faktisk alt innenfor jaktgrensene. Og det var ikke noe jag, gikk i nogenlunde rolig tempo. Kom bare luskende på post. Forresten samme opplegget på en ganske grov 13-tagger året før, men det gikk over i ganglos etter ei stund. 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, rifleman1981 said:

Absolutt ikke. Den driver hjorten foran seg i los, på akkurat samme måte som en drever, bare i mye større fart og rettere strekker. 

Det er så store individuelle forskjeller innad i samma rase at du kan ikkje generalisere.

 

MD har sendt ut sitt syn på kva som er definisjonen på laus på drevet halsande og dei slår fast at det ikkje er raseavhengig. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 7/2/2021 at 8:38 PM, tussehaugen said:

Det er så store individuelle forskjeller innad i samma rase at du kan ikkje generalisere.

 

MD har sendt ut sitt syn på kva som er definisjonen på laus på drevet halsande og dei slår fast at det ikkje er raseavhengig. 

Det har du helt rett i og det kommer frem i de andre kommentarene mine. Med en elghund vet man ikke før man har prøvd, men man kan fort ende opp med å få en som er løs på drevet halsende. Nå har jeg jaktet med 3 ulike individer og alle har endt opp med å bli løs på drevet halsende, så noe generalisering kan jeg koste på meg. Spørsmålet er om dette er en risiko man er villig til å ta på seg når man kjøper en hund som primært skal brukes som løshund. Et annen erfaring jeg har med de tre indivuidene er at de jager hjorten voldsomt fort og over store strekninger, gjerne over til nabobygda. Resultatet er dårlig skuddsjanser på post pga hastighet på losdyret. Dette kan igjen føre til skadeskyting om folk ikke greier å holde igjen/ overvurderer skyteferdighetene sine. Og ikke minst, hjorten jages ut av jaktterrenget for en lengre periode.

 

Dersom det ikke er slik at man skal ha en hund for å jakte elg, men som man også innimellom skal kunne bruke på hjort, så forstår jeg ikke hvorfor folk fortsatt ender opp med å kjøpe NEG med det primære formål å bruke den som løshund på hjort. For 20 år siden hadde man kanskje ikke kunnskapen om andre raser, men nå finnes det jo så mange flere alternativer (beagle, basset, drever, wachtel etc)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...