Jump to content

Ny bil.... «dessverre»


Hufsa

Recommended Posts

Heisann, har idag en hilux som jeg er stor fornøyd med. Men fikk den glade beskjed idag om at to skal bli til tre i heimen. Og da må hiluxen byttes ut😢 Trenger noe med mer plass og er litt mer familie bil.. noen som vil hjelpe meg? 
Tenker rundt 250k

litt nyere bil.

Hengerfeste 

Dab hadde vært nice, men ikke no krav

4wd

god bakkeklarning da dette blir bilen jeg kommer til å benytte meg av når jeg skal jakte. 
Min verste drøm er å kjøre rundt i en ni trist familie bil, så ønsker noe som er litt sporty og litt futt i. Men dette er vel kanskje bare jeg må igjennom 😂

setter virkelig pris på noen tilbakemeldinger, om hvordan man skal fronte «sporty og «jaktbil»  til fruen...

 

har sett litt på Discovery og Q5 men litt liten plass i q5’en 

 

Hufsa 

 

Edit: glemte å nevne at vi har en medium Vorsteh som også må ha plass 

 

 
 

Edited by Hufsa
Link to comment
Share on other sites

Da har du vel mulighet til å komme bort fra den idiotiske "hypen" pickup og kjøpe en kassebil. Kjørte pickup i relativt mange år før jeg bytta til en vag, en transporter. Går aldri tilbake. Mer plass, slipper å ha en platt som blir brukt som søppelplass, og hvis en skal ha med seg noe mer enn en matpakke blir det bløtt og kaldt. Inni kassebilen holder ting seg tørt og varmt. Og i tillegg kan de fleste kassebiler registreres som treseter, og kassa kan innredes. Nyere transporter, nyere hiace, nyere vito. 4wd, grei bakkeklaring, bedre kjørekomfort, bedre plass. 

 

Relativt godt fornøyd med transporteren, men vurderer å gå over til vito når transporteren er "brukt opp". 

 

For min del ble pickup-konseptet oppbrukt når en 3-måneders grevling under presenningen begynte å forlate platten av egen maskin... 

 

Edit: Gratulerer forresten... :lol:

Edited by Jibrag
  • Like 2
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Q5 eller discovery til max 250k 🤔 dette kan bli dyrt i ettertid... Då måtte i tilfelle bilen ha hatt meget få km men slike er enten ikkje for salg eller du må opp i pris.

Sjekk ut oljeforbruk, clutch, drivverk og galvslipp på Audi, Discovery..  tja her blir lista over sjekkpunkt lang...

Du bør opp i pris eller så må du velge tilårskommen eller ein som markedet ikkje er så glad i.

Tilårskommen XC 60/70 er gode valg, tåler mange km godt og er gode å kjøre.  Dei holder seg også godt i pris på både godt og vondt.

Subaru Forester/outback er i samme sjanger.

Honda Cr-v, Mazda Cx5 eventuelt Nissan x-trail er biler markedet har snudd ryggen til. Ikkje at dei er dårlege men dei er tungsolgte. Her kan du gjere gode kjøp  men du må også hugse på verditap når du skal selge. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ville nok foreslå det samme. Behold pikkisen og anskaff ei stasjonsvogn av noe slag til annet bruk. Når en ikke må ha bakkeklaring og firehjulstrekk på bil 2, er det mye større utvalgi til en mye hyggeligere pris. En annen stor bonus er at en til stadighet slipper å diskutere om hvem som skal ha tilgang til bilen da og da.

Jeg har også vurdert om jeg skal bytte  D- Maxen ut i kassevogn, type Vito, Transporter ell når jeg skal bytte. Mest pga større og mer praktisk lasterom, men jeg er jaggu ikke sikker. Man mister gjerne "ordentlig" firehjulstrekk, lavserie samt hyggelig bakkeklaring. Alt dette er kjekt å ha på en jaktbil som kjøres på dårlige tømmerbilveier, for ikke å snakke om når en skal rygge henger med slakt opp ei bratt låvebru feks. Om en ikke faktisk trenger en lastebil med åpen platt, gjør montering av en topp underverker for anvendeligheten til en pick-up.

Link to comment
Share on other sites

Spørs hva du mener med "litt nyere bil". Er ikke lett å få fatt i en "skikkelig" jaktbil som kan fungere til annet. Vil du ha god, gammeldags, solid bil som tåler de verste veiene, har bakkeklaring og plass nok, blir det vanskelig å finne en nyere enn en 8 - 10 år gammel en. Sporty er vel ingen av dem nesten uansett. 

 

Pajero og Landcruiser er jo velkjente saker som tåler en del juling og har plass og motor til å dra det meste. Å kalle dem sporty er å ta kraftig i, men de holder nok greit følge i trafikken uansett. 

 

Pajero:

2010, 7-seter, 171 000 km, 260 000,-: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=161516520

2010, 7-seter, 217 000 km, 249 000,-: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=165392038

2008, 7-seter, 144 000 km, 250 000,-: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=161161809

 

Toyota Landcruiser:

2007, 5-seter, 173 000 km, 240 000,-: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=169629999

2006, 7-seter, 232 000 km, 249 000,-: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=170294457

2006, 5-seter, 195 000 km, 259 000,-: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=170594533

Link to comment
Share on other sites

Mener jo selvfølgelig ikke at jeg skal få en 2018 modell for 250k 😂 mener biler som ikke er på kanten til å vippe over til gamle «dråg»  Men som er gode sikkerhets messig. 
var å så på en Audi A4 allroad igår, å ganske fine biler, men ikke så stor plass. 

Å beholde pikkisen er dessverre ikke et alternativ, selvom jeg skulle ønske det...

@Jibrag du sier noe der.... når du nevner det så har jeg faktisk ikke brukt planet mer en 3-4 ganger å frakte dyr på..
madamen har  begynt å komme inn på

tanken at stasjonsvogn er prima, men da må man nok over på noe litt høyere stasjonsvogner...

jaja, heldigvis god tid til å finne ut av det 😂

Link to comment
Share on other sites

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=155409687

Her har du verdens beste familiebil. Hold rusten borte, og den varer bortimot evig. Litt småreperasjoner og servicer må påregnes, så greit å kunne skru litt, eller kjenne noen som kan det.

Eneste større ulempen er at de er en smule tørste (1.3-2l per mil) Men, samtidig, så får du en hel del bensin for mellomlegget til en bil som koster 150k mer. Og som sannsynligvis er mindre verdt enn denne når du selger den.

Link to comment
Share on other sites

56 minutter siden, Sitka skrev:

Er noko psykologisk med og stadigt måtta bruka mykje pengar på drivstoff, muligeins bra bil ellers men eg ville ikkje ha kjøpt «bensinslåk»

Joda, og det er derfor du får de såpass billig, sammenlignet med dieselversjonen. Men, til gjengjeld, så er motoren i den både sprekere og mer holdbar enn dieselen.

Og til å være en over 20 år gammel bil, så har man en kjørekomfort som man må ha rimelig nye, dyre biler for å få.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Hufsa skrev:

Var å så på en Audi A4 allroad igår, å ganske fine biler, men ikke så stor plass. 

Kjører selv A4 allroad. Noen jaktbil ift. å ha med seg f.eks. slakt er det ikke akkuratt. Og plassen er ikke voldsom. Mine to Alaskan Malamuter smetter akkuratt inn baki når jeg har skillevegg og grind. Men forholdsvis sporty, om det hjelper. Framkommeligheten er helt topp, med 18 cm klaring og quattro takler den mye. (quattro av typen torsen diff er mye bedre enn 4motion med haldex ift. framkommelighet) 

 

Jeg vurderer A6 allroad, men da er jeg redd budsjettet ditt sprekker om du ikke skal ha noe gammalt. 

 

Kompis kjøpte akkuratt en Subaru Outback. 21 cm klaring, bra firehjulstrekk, god plass og veldig overkommelige priser. Den var slettes ikke verst å kjøre heller👍

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, FreeSkier skrev:

Kjører selv A4 allroad. Noen jaktbil ift. å ha med seg f.eks. slakt er det ikke akkuratt. Og plassen er ikke voldsom. Mine to Alaskan Malamuter smetter akkuratt inn baki når jeg har skillevegg og grind. Men forholdsvis sporty, om det hjelper. Framkommeligheten er helt topp, med 18 cm klaring og quattro takler den mye. (quattro av typen torsen diff er mye bedre enn 4motion med haldex ift. framkommelighet) 

 

Jeg vurderer A6 allroad, men da er jeg redd budsjettet ditt sprekker om du ikke skal ha noe gammalt. 

 

Kompis kjøpte akkuratt en Subaru Outback. 21 cm klaring, bra firehjulstrekk, god plass og veldig overkommelige priser. Den var slettes ikke verst å kjøre heller👍

 

Jeg kjøpte en ny Outback i 2012, og hadde den i fem år. Helt kurant bil. Tar seg meget bra frem, og god å kjøre, men nesten ubrukelig navigasjon.

 Men så var det det med plass da. Med en gang man putter en barnevogn baki en stasjonsvogn, så har man ikke plass til fryktelig mye annet, og man må gjerne til pers med skiboks. 

Land Cruiser 100 er en helt annen verden, så lenge man stort sett bruker den som 5-seter. Bruker man den som 7-seter, så må man til pers med skiboks der også, om man skal ha med seg litt mer enn 4-5 bager. 

Valg av bil handler til sist om følelser, økonomi og behov...

Link to comment
Share on other sites

Toyota er bra greier men sjekk nøye, jævlig nøye for rust... De var i overkant artogante endel år og skulle ikke rustbeskytte. Helt unødvendig. Koblet med myten om at rammebil tåler alt ble det mye gøy..

 

Bildet er innsiden av kanal på førersiden på en 2006 Hilux. Finnes ikke spor av av rustbeskyttelse... IMG_20200221_173411854.jpg.dd1825248ab8568ca3124bc395b75178.jpg

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, jlovold skrev:

men nesten ubrukelig navigasjon.

All integrert navigasjon er vel stort sett dritt? Fint lite som slår telefon og google maps-navigasjon er min erfaring. Tenk å fått det integrert i bilen👍

 

11 minutter siden, jlovold skrev:

Men så var det det med plass da. Med en gang man putter en barnevogn baki en stasjonsvogn, så har man ikke plass til fryktelig mye annet, og man må gjerne til pers med skiboks. 

Skiboks ser jeg på som et "must" med stasjonsvogn. Men ja, med barnevogn blir det nok trangt. Men til å være stasjonsvogn er det grei plass i subaruen. Man må vel på biler som Mondeo, XC70, Passat, A6 eller Superb for ca samme plass i stasjonsvogn. De fleste dyrere enn Outback. (?)

Link to comment
Share on other sites

Transporter med 4motion er knall. Sluker lett en hel elg pluss all mulig pikkpakke man har med seg på jakta. Registrert som tre seter. Evt lang Caravelle hvis man vil ha litt mer komfort til de andre to. Stasjonsvogn og det meste av SUVs blir alt for smått hvis man har en litt aktiv fritid :-)

Link to comment
Share on other sites

Viktig å se på arealet og ikke volum på bagasjerom. Lasting i høyden er greit på langturer men ikke til daglig, det må være lett å få ut vognen. Barnevogn skal gjerne ligge (kan da rulles inn) om du ikke har sterk/sporty kone og med hundebur er det meste av arealet brukt opp.

 

Hund er dyrt, i hovedsak fordi man plutselig må opp et par hakk i bilstørrelse for å oppnå samme bagasjeplass. Barnesete bygger mye fremover så på A4/Golf stv/Octavia og tilsvarende størrelser får man lite plass i forsetet foran barnesetet (men det funker jo det om man vil).

 

Med familie vil man gjerne ha en del sikkerhetsfunksjoner som filholder, adaptiv cruise og det får man ikke på gammel bil (ofte er Audier til gunstig pris overraskende dårlig utstyrt fant jeg da vi endte opp på Passat for et par år siden).

 

En fordel du har er at du kan velge uavhengig av hva du har fra før. Da jeg kjøpte jaktbil sist høst fant jeg ikke ut hva som er optimal sammensetning så kjøpte en billig X-trail og beholdt de to andre, ikke optimalt men kona vil gjerne bruke liten bil til jobb, det koster litt krefter og penger å bytte bil og 4wd stasjonsvogn holder seg tydeligvis veldig bra i pris så det koster mye å bytte stv'en i 4wd.

 

For øvrig en fantastisk følelse hver gang jeg kjører avgårde i X-trailen :) Skulle helst laget noe innredning bak i den men da måtte jeg ha en annen løsning for å frakte dyr så det blir vel ikke noe av. Får søke litt her på hva folk har gjort 

Link to comment
Share on other sites

En engelsk skytekompis hadde en fully loaded LR Disco og Ferrari 456 ( 2d, 4seter, V12) som familiebiler. Discoen var dyrest i vedlikehold over 3 år. Ferrarien er ikke billig i drift så det sier litt om kvaliteten på brukte LR..

 

Jeg hadde beholdt Hiluxen og kjøpt noe nyere, dødskjedelig og pålitelig til daglig bruk.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

På 23.2.2020 den 23.02, jlovold skrev:

Et mulig alternativ for frakt av dyr, hovedsaklig døde: 

 

https://www.thule.com/nb-no/cargo-carrier/towbar-cargo-carriers/thule-easybase-_-949000

Denne er en bedre løsning for å frakte dyr med:

Sitat

og som kan vippes opp 90 grader

Sitat

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skoda Octavia Scout: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=171339407

Skoda Superb stv: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=167592584

 

Mye mer bil for penga enn Audi. Drivverk er jo VAG, om det er noe poeng. Hva slags 4x4-system det er, er i grunn ikke særlig viktig dersom man ikke absolutt skal på de aller mest krevende stedene. Noen mener manuell 4x4 med lavserie er et must, feks. For min del er det den største dritten av alt, med unntak av lavgir. jeg har en drittbil, også kalt Suzuki Grand Vitara, fra 2004. ingen sperrer, ingen antispinn, ingen antiskrens. Jeg står fast i motbakker der andre med forhjulstrekk og antispinn kommer opp. Jeg har måttet ha veihjelp der 3/4-deler av bilen sto på veien... Kun ett hjul var i grøfta. Det var nok. 

 

Velger du bil med 4x4 og manuell inn-/utsjalting, sørg for at det finnes sperrer... Ellers er det kurant med automatisk 4x4, selv om det ikke er lavgir. Subaru er vel det beste du får av slike.

Link to comment
Share on other sites

Vi kommer vel ikke til noen slags enighet når det gjelder bil. Vi har nok noe forskjellig erfaring og syn på det. Har og eid Grand Vitara 2006 mod. Bortsett fra noe for slapp motor synes jeg denne fungerte godt. Sto aldri fast, selv om jeg kjørte flytting med henger med denne en vinter, både på dårlig føre og bratte bakker. Er nå på min andre D- max. Den har og manuell innkobling av firehjulstrekket, og mangler sperrer, men synes framkommelighet er uten problem så lenge en kjører på noe som ligner på vei. Firehjulstrekket kan kobles både inn og ut i fart på de fleste biler som er noenlunde nye. Selvsagt vil sperre i gitte situasjoner gi bedre fremkommelighet, men "must", så lenge en ikke beveger seg inn på området off- road, tja? Det en etter min mening bør styre unna er "jalla" type firhjulstrekksystem som trenger hjulspinn for å koble den andre akslingen. Om det er slik laget bør det iaf finnes en funksjon som kan låse systemet ved lavere hastighet. Var en på jaktlaget som kjørte nyere Honda CR-V med slikt system som byttet bil i sinne etter han ble stående fast på en flat bløt åker, mens alle de andre som kjørte biler med "ekte" firehjulstrekk kom seg løs uten problem.

Uansett, noe av det viktigste er å ha en bil på veien, og ikke på verksted.

Forresten, har ikke Subaru permanent firehjulstrekk?

Link to comment
Share on other sites

Diffsperre og gode dekk er tusen ganger viktigere enn firehjulstrekk. Har man åpne differensialer kan man ha så mye firehjulstrekk man bare vil, dersom et hjul spinner fritt kommer man ingen vei.

 

Antispinn og slikt kan hjelpe til ved å bremse hjulet som spinner, men differensialsperre fungerer langt bedre.

Edited by klabbogbabb
Link to comment
Share on other sites

Nå begynner vi vel å bevege oss rimelig off- topic ift TS sitt spørsmål, men min erfaring er iaf at antispinn er det første man kobler ut når det begynner å butte i mot på glatta uansett firehjulstrekk eller ikke. Nå er vel utvalget av kjøretøy med sk sperre rimelig begrenset, og enda mindre med ekte sperre, og ikke en form for diffbrems. Fø har de fleste firehjulstrekkere med manuell innkobling  ikke differensial i fordelingskassa, så ett hjul med dårlig grep stopper ikke all fremdrift på disse. Volvo- jeep, for de som har erfaring fra den, er forøvrig et utmerket eksempel på at firehjulstrekk uten sperrer på aksling knapt fungerer utenfor asfalten.

Link to comment
Share on other sites

Generelt så kan en vel si at hvis en har så dårlig veg (Med unntak for organisert off-roadkjøring, som vel ikke er tema her.) at en trenger sperrer, så har en ikke lov til å kjøre der:wink: Dog kan en selvfølgelig oppleve føre der sperrer vil være til hjelp, selv om det er innafor lovverket å kjøre der.

Eller så er det mange faktorer, og kombinasjoner av faktorer, som spiller inn på framkommelighet. Jeg er av den oppfatning at det er alt for lite fokus på dekk, når folk sliter med framkommeligheten.

 

Link to comment
Share on other sites

56 minutter siden, Jeffery skrev:

Generelt så kan en vel si at hvis en har så dårlig veg (Med unntak for organisert off-roadkjøring, som vel ikke er tema her.) at en trenger sperrer, så har en ikke lov til å kjøre der:wink: Dog kan en selvfølgelig oppleve føre der sperrer vil være til hjelp, selv om det er innafor lovverket å kjøre der.

Eller så er det mange faktorer, og kombinasjoner av faktorer, som spiller inn på framkommelighet. Jeg er av den oppfatning at det er alt for lite fokus på dekk, når folk sliter med framkommeligheten.

 

Og dekktrykk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Neste bil blir kassevogn med 4X4.

Kjører i dag pickup, med telt på stativ oppå planet. Veldig fornøyd med denne, men etter å ha lånt kassevogn på jobben er konklusjonen at det er mer praktisk. Lager en enkel innredning er det veldig lett fo to personer å bo komfortabelt. En kassevogn vil dog neppe bli kulere enn pickup.

 

IMG-0619.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...