Jump to content

Holdt igjen biltyver (med våpen)


Jørgen

Recommended Posts

http://www.adressa.no/nyheter/sortronde ... 205249.ece

 

*Klippe klippe*

 

For å sørge for at litauerne ikke prøvde seg på noe, hentet Bell våpenet sitt fra våpenskapet, som han understreker var låst.

 

– Jeg ville vise dem at vi mente alvor, men pekte aldri på dem med våpenet. Den satte jeg til side. Jeg har et barn på ti måneder og en gravid samboer, og ville skjerme dem. Vi låste utgangsdøra og holdt dem i sjakk i gangen, sier Bell, som understreker at han er våpenkyndig og at våpenet var demontert.

 

*Klippe klippe*

 

Kan privatpersoner holde igjen noen på denne måten?

 

– Enhver person har anledning til å holde igjen personer som har begått en straffbar handling, også hvis de har grunnlag til å mistenke det, sier kriminalvaktleder Berit Wibe Hilmarsen.

 

Sier meg ikke uenig i hvordan bonden holdt disse tre karene rolige på. Men er virkelig dette lov??

Kan kanskje ha noe med at det skjedde på landsbygda, og ikke midt i Oslo...

Vi dette si at hvis det jeg tar en innbruddstyv på fersken, så kan jeg finne fram våpen for å holde ham rolig til pilitiet kommer?

Jeg hadde sett for meg alle våpen inndratt hvis jeg skulle finne på noe slikt.

Blir litt stor kontrast i forhold til han som vi har lest om her på forumet som ble dømt for ulovlig oppbevering av ammo i hytta si eller hva det nå var.....

 

 

Edit: så ikke at denne lå under Nyheter fra media...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er vel noe i loven om at man har mulighet til å forsvare seg med samme "mynt" som trusels nivået.

Det at han tar fram våpenet å setter det fra seg i gangen i sitt eget hus har vel egentlig ikke noe med måten han holdt igjenn disse mennene på. Våpenet var vist "demotert" også. Hadde det blitt basketak å de hadde klart å stikke av hadde de kansje fått med seg et våpen også. Jeg ville ikke dratt fram noen av våpene mine bare for å vise noen litauere at jeg har våpen. :roll:

 

På ferske spor eller ferske gjerningerav en krimminell handling som kan føre til mer enn 6 måneder i fengsel har du rett til og holde igjenn en person med midler iforhold til den krimminelle handlingen. Tror jeg.

 

Jeg vet ikke hva straffen er for å stjæle en bil er, men tror ikke det å dra fram våpenet for å holde igjenn kriminelle er med hjemel i loven.

 

Det å ta frem ditt våpenet for inspeksjon eller puss, under forsvarlig tilsyn, kan vel ingen nekte deg i ditt eget hus, samme hvem du har som gjester. :lol::D

 

 

Brunooppdatertlinkhttp://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1205249.eceEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke er trent på slike situvasjoner så er anholdelse av stridende ect. livsfarlig.

Disse bøndene hadde bare flaks med at alt gjekk bra og ingen blei hardt skada eller drept.

 

Å vise at man har et jaktvåpen som i tilegg ikke er ladd gjør bare vondt mye værre.

Har trent en del på anholdelse og div. situvasjoner, man har ingen kontroll på en person inni et hus (10m-) om man ikke har et ladd våpen heva mot personen, sikringa av og klar for dobbelskudd i brystet.

Har blitt "drept" flere ganger av en person nesten 20m unna med en kniv når jeg selv har hatt halvladd AG-3 pekende nedover med sikring på. Tru meg, dette er dritvanskelig og i en skarp situvasjon hadde jeg sikkert aldri klart å ta ladegrep en gang pga. stress og alt for lite drilling.

Tyver kan være livsfarlige og serlig når du prøver å true dei. Hadde jeg vært tyv inni et hus og blitt busta hadde jeg gjort alt jeg kunne for å komme meg ut og vekk, ikke venta lydig på politiet :lol:

 

Ikke tenk på det en gang, bare ring politiet og gjøm deg, eller skrem tyven ut av huset uten å true eller så i veien. Tar man først opp et våpen bør man være 100% klar for å skyte et retta skudd mot et menneske, men er det vært alt trøbbelet? Neppe! Tven er jo forsikra uansett...

Link to comment
Share on other sites

Borgerarrest snappet fra wikipedia:

 

Borgerarrest er en arrestasjon som utføres av en sivil person, til forskjell fra en polititjenestemann. Fenomenet er gjerne hjemlet i ulovfestet sedvanerett eller i landets strafferett, eventuelt spesiallovgivning om vaktselskaper o.l. Borgerarrest er vanligvis kun tillatt når den arresterte i ferd med å begå lovbrudd, og når overtredelsen er av en viss alvorlighetsgrad. Som regel kreves det at personen som utfører borgerarresten kontakter myndighetene umiddelbart etter arrestasjonen.

 

I Norge er dette hjemlet i straffeprosessloven § 176.

 

Politiet har forøvrig mistet min respekt for lenge lenge siden, men det er en annen sak!

Link to comment
Share on other sites

Skal virkelig vite hva man driver med hvis man prøver seg på "Borgerarrest"! Det for heller politiet ta seg av.

 

Politiet har forøvrig mistet min respekt for lenge lenge siden, men det er en annen sak!

Vet ikke helt hva du vil fram til, men det sier seg selv at politiet ikke kan klare å rykke ut og ta en tyv på fersken.

 

Noen som ville prøvd seg på borgerarrest her inne? Er du sikker på at du på en sikker måte ville hatt stålkontroll? Politiet har alltid makker, du har ingen som kan hjelpe deg og du blir nødt til å få tjuven til å legge seg ned på magen med armer og bein ut og kontrollere situvasjonen i kansje 2timer. Hva gjør du hvis han ikke gjør som du beordrer?

Har du øvet på å rope og kansje brøle korte og klare ordre, serlig når du er nervøs og stressa? Er sikker på at dei fleste ville hørt ut som en gutt i stemmeskifte.. :)

Noen som roper: "Stå i ro, STÅ I RO!" "Gjør nøyaktig som jeg sier!" "Legg deg ned!" Funker ikke med en høy nervøs stemme :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oi, hvordan gjorde du det? Har du trening og erfaring?

 

Er alle naive her inne, i løp av 2 sec ligger man på bakken med buken skåret opp, ikke tru han ikke vil gjøre det.

Vet ikke helt hvordan hjernen til en kriminell fungerer, :P men for meg ville det være ganske logisk å ha våpen med seg for å komme seg ut om noen skulle leke helt..

Link to comment
Share on other sites

Tok tak i hodet hans, brakk han ned i bakken og, satte meg på ham. (knærne over skuldrene) Vurderte prikkedøden en stund, men kom til at det var i overkant. (altså det jeg lærte i friminuttene på barneskolen)

 

Nå skal det ises at dette var en tynn og flisete junkie, og jeg en ikke fullt så tynn trønder på rundt 120 kilo, med vekter/dørvakt/ordensvakt/Opperativ militær tjensete/ Tae Kwondo og Kickboksing bakgrunn.... (desuten var jeg sint, og stefar kom til like etterpå.) Fysaken klarte å bite meg i brysten når jeg prøvde å slippe litt opp for ham, men jeg fikk kontroll over ham rimelig kjapt.

 

Cluet i en slik situasjon (slik som andre er nevnt) er å aldri true med noe du ikke kommer til å kunne gjenomføre. Det vanskeligste er ofte viljen til å skade et annet menneske.

 

Politet brukte vel ca 20+ minutter på å komme, mens jeg satt på fyren. De tok meg i handa og sa pent takk ved avleveringen.

Link to comment
Share on other sites

Da snakker vi andre boller med din CV 8)

Men en tulling som kommer med et demontert våpen.. :shock:

 

Har selv bare vært i millitæret, vi trente mye på akkurat dette. Men det holder ikke, er en stund siden nå og har ikke drilla på slikt siden da. Men jeg blei ops på hvor farlig og vanskelig dette var.

Link to comment
Share on other sites

Politiet har forøvrig mistet min respekt for lenge lenge siden, men det er en annen sak!

 

 

 

Politiet har jeg stor respekt for, norske politikere og byråkrater derimot..

Link to comment
Share on other sites

Cluet i en slik situasjon (slik som andre er nevnt) er å aldri true med noe du ikke kommer til å kunne gjenomføre. Det vanskeligste er ofte viljen til å skade et annet menneske.

 

Samt det å aldri nøle, men bestemt gjennomføre det du begynner på. Men hjelp av overraskalsesmomentet og balansen.

 

Skal for ordens skuld nevne at eg trur aldri eg hadde tatt sjansen på å gripe inn slik Hassel gjorde her.

Hadde litt kjapp innføring i dette i forsvaret, både militær nærkamp og med politiet. Men er langt i frå so trygg på det at eg bør bruke det i dag...

Men har ein ferdighetane derimot... (So lenge ein har sitt på det reine juridisk sjølvsagt (Borgarrett))

Link to comment
Share on other sites

http://www.avis2.no/kultur_og_underhold ... t_tyv37277

 

tør jeg minne om denne saken?

 

fra agderposten

Kvelertak— På hvilket grunnlag mener dere at Sand Bakken gikk for langt?

— Han rev kvinnen i håret, tok kvelertak på henne og stakk en finger inn i nakken på henne. Han sparket henne også da hun lå nede. Dette oppfatter vi som et overtramp, og derfor fikk han dette forelegget, forklarer Skaar.

 

Jeg slapp å fysisk skade min kandidat, selv om jeg ville ha gjort det ved behov (Det du lærte i friminuttet er effektivt :wink: ). Jeg kan ikke snakke om hva situasjonen var for denne legen, men jeg tror det skal en del til før selv politet tiltaler for legembeskadigelse i en slik situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Hadde litt kjapp innføring i dette i forsvaret, både militær nærkamp og med politiet. Men er langt i frå so trygg på det at eg bør bruke det i dag...

 

Hvis noe går galt når en prøver på "triks" man har fått opplæring fra forsvaret, vekterkurs ect. så kan dette føre til mye strengere dom og mer trøbbel.

Om man ikke aktivt holder på med nærkamp og har det i blodet bør man ikke prøve en gang hvis det ikke er helt i nødverge.

Politiet gjør en bra jobb i Norge (bortsett fra POD) Men det politiske er på tryne!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om man ikke aktivt holder på med nærkamp og har det i blodet bør man ikke prøve en gang hvis det ikke er helt i nødverge.

 

Var nettopp det eg meinte. Kvaliteten på ein del av den opplæringa ein får i meir eller mindre vanleg førstegangsteneste er uansett ofte helleer tvilsom.

 

Skal vel også nevnes at mye av militær nærkamp er rettet mot å "slå ut" en motstander, og ikke pågripe.

Noe som medfører at en del av teknikkene er i overkant brutale for å legge en veskenapper el. i bakken.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer selvfølgelig helt anpå hvor du tjenestegjort og hvem som har lært deg opp.

Vi hadde helt konkret trening på anholdelse, dvs få personen i bakken med stripsing/håndjern, og i tillegg

diverse grep som gjør at folk garantert ligger i ro.

Vi trente på dette så og si hver dag i 2 mnd og det endte med at teknikken satt ganske bra, men jeg ville aldri prøvd på noen med mindre det var siste utvei eller hadde noen i backup til å hjelpe meg.

 

I tillegg hadde vi mer relativt brutale metoder for mindre medgjørlige folk.

Det er vanskelig å ikke bruke mer makt enn nødvendig for å få en person dit en vil, og uten trening kan man fort

skade noen mer enn hensiktsmessig og nødvendig. Det merket vi selv da vi trente på hverandre.

 

Dette er noen år siden, og i dag ville jeg aldri vurdert å prøve engang. Det ender somregel i et evig basketak.. :?

 

Hva slags trening karen som ble frastjålet bilen har aner jeg ikke, men på den andre siden kan jeg forstå frustrasjonen

han opplevde der og da.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg måtte forsvare meg, familien min og min eiendom så skyr jeg ingen midler. Tar ikke fem øre for å slå og sparke, for å gjøre stor skade, uten døden til følge da. Vi lærer på treninga at en motstander som reiser seg igjen er farligere, enn før han gikk i bakken :wink: Men om jeg hadde turt å gjøre det, når det står på som værst.....det veit jeg ikke før jeg har prøvd det.

 

Det er noe helt annet å trene kampsport under kontrollerte former, for der er det ingen fare. Fort gjort å fryse til is når det blir alvor gitt.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg leste denne saken ble jeg bekymret.

Først det med lover og regler. Det er lov å forsvare seg etter straffelovens §48 om nødverge, og eventuelt forsvare andre etter nødrett §47. Loven har dog en begrensning ved at man ikke kan forsvare seg med for stor makt i forhold til den trusselen man står ovenfor. Du kan for eksempel ikke skyte en som kun gir deg en ørefik for så å gå unna. Når det kommer til bruk av dødelig makt som våpen skal dette kun brukes når det absolutt er nødvendig og andre muligheter ikke er tilgjengelig. For eksempel kan du ikke skyte en person som truer deg vis du har muligheten til å stikke av.

 

I dette tilfellet er det tvilsomt ettesom tyvene ikke representerte en akutt trussel. Huseieren kunne for eksempel låse seg inne på et rom for så å vente på politiet. Er fullstendig klar over at det er litt rart at det skal være slik, men i norge verdsetter vi liv mer enn eiendeler.

 

For det andre er det å hente et våpen som i dette tilfellet livsfarlig. Det er flere grunner til det. Var situasjonen så farlig at han følte han trengte våpen burde han vurdert situasjonen slik at han også ville ha rett til å skyte. Det å hente et våpen eskalerer situasjonene så mye at innbruddstyvene faktisk kunne ha rett til å forsvare seg (gitt at de ikke representerte en akutt trussel). Da blir saken snudd opp ned. Tomme trussler er livsfarlige i en slik situasjon. Bringer du et våpen inn i en situasjon bør du være sikker på at du har loven i hånd og rett til å gjøre det, samt at du er villig til å bruke det om det er nødvendig. Alt annet er livsfarlig.

 

Det at politiet i dette tilfellet brukte ca 90 minutter på å komme er en annen debatt. Det er tragisk men sant og jeg vil presisere at jeg ikke skylder på de mange hyggelige og redelige politifolk vi har, men myndighetene som velger å nedprioritere politiet.

Link to comment
Share on other sites

nødverge situasjon er vanskelig og skal mye til for å påberope seg i etterkant da påtalemaktene hele tiden kan kverulere om, hvorfor gjorde du ikke slik og hva om viss..

Er man i sitt eget hjem med familie hund og barn og blir truet så er man trengt inn i et hjørne som det ikke er helt lett å komme seg ut av. (kan liksom ikke løpe fra resten av familien som sover i forskjellige rom for å redde dit eget skinn)

Skal man først undersøke og spørre indbrudstyven hva hans intensjoner er? Om han har våpen, kniv ect. og så når dette er avklart med tyven at han truer deg og familien direkte på livet at man skal løpe ned i kjelleren og låse opp våpenskapet for å kunne forsvare seg i nødverge?

Nei dette er noe virkelig kinkige greier hva som vil være rett og feil i de ulike situasjoner. Spesielt med tanke på etterspill.

Link to comment
Share on other sites

Det er skikkelig vanskelig!

For det første, du står der med et ufalige våpen. Tyven vet ikke det, og det er jo hele poenget. Om tyven da eskalerer situasjonen og trekker våpen eller kniv, har du hevet konflikten til et nivå du vanskelig kan mestre, der du står med et stk skrapjern i hendene.

For det andre, om du nå stiller med et brukbart våpen, risikerer du at det blir enda farligre for deg. Jeg ble tatt for trespassing under jakt i USA, og politidama som huka meg fortalte at når politifolk blir skutt i USA blir de i halvparten av tilfellene skutt med sitt eget våpen. Hva gjør du om innbruddstyven kommer gående mot deg? Hva om han er en halvmeter i fra deg, men ikke har gjort noe annet enn å gå nærmere deg, selv om du har ropt STOPP med høy og klar stemme. Skyter du da? Da blir du nok dømt. Skyter du ikke? Vel, da må du nok slåss med ham om våpenet, og klarer han å ta det fra deg er du og familien enda verre ute. Jeg tror nok det er de færreste av oss som er forberedt på å skyte et annet menneske, når alt kommer til alt, heldigvis.

 

Ikke for det, jeg vil selvflølgelig forsvare ungene mine. Men, det er ikke noen lettvinte og garantert effektive løsninger her. I hvertfall ikke løsninger som både sikrer deg og familien, og sikrer at ikke ungene får en pappa i fengsel, og sikrer at du slipper å slite med en morders samvittighet resten av livet.

Link to comment
Share on other sites

Pepperspray er ikke lov, men forsvarsspray er.

Meg og en venn testet den på hverandre,

og jeg kan skrive under på at den er forferdelig å bli sprayet med på kort hold.

 

Ville ikke undervurdert den.

Men er du på så kort hold at sprayen er effektiv (1-2m) og personen forran deg har kniv,

så skulle du løpt for minst 20 meter siden.

Link to comment
Share on other sites

Hva ville skjedd hvis du har våpen med deg. Du ber tyven(e) forlate huset, han kommer gående i mot deg, men har ikke gjort noe annet truende, du ber dem stanse. Har du da lov til for eksempel skyte han i benet? Dette vil jo i de aller fleste tilfeller ikke drepe, bare sette ut av spill. Blir du bli staffet for dette?

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at dersom man truer med et demontert våpen og den kriminelle skulle angripe er man like langt. Og det å true/skadeskyte med et ladet våpen tror jeg ikke du får sympati for samme hva.

Tror jeg ville droppet våpen i en slik situasjon, og heller tatt en "MacGyver" :) Klart, om situasjonen var så gal at det å skyte var eneste løsning ville jeg skutt på en måte som kun hadde som oppgave å gjøre situasjonen håndterlig.

Men så lenge det lar seg gjøre, ingen våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hva ville skjedd hvis du har våpen med deg. Du ber tyven(e) forlate huset, han kommer gående i mot deg, men har ikke gjort noe annet truende, du ber dem stanse. Har du da lov til for eksempel skyte han i benet? Dette vil jo i de aller fleste tilfeller ikke drepe, bare sette ut av spill. Blir du bli staffet for dette?

 

Ja, det er klart det. Han går mot deg, det å skyte ham står ikke i samsvar med trusselen.

I tillegg er det ikke noe "bare" med å skyte noen i benet. Det går hovedpulsårer på innsiden av lårene, og du skal ikke klippe til mye feil før du har snittet en av de opp. Det er MYE vanskeligere å stope blod derfra enn fra håndleddene for eksempel! Det er bare på film det er ufarlig å uskadeliggjøre noen ved å skyte dem i benet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å ha lest at du står sterkere hvis du får "uventet" besøk hjemme (som i på innsiden av huset) hos deg. Jeg mener å huske at du kan gå ganske langt for å få kontroll over situasjonen hvis det potensielt står om menneskeliv; kone og barn på soverommet i kombinasjon med en dopet tulling med kniv.

 

Men du er på tynn is hvis du skyter en person som beveger seg bort fra situasjonen. Det var vel et tilfelle for et par år tilbake der en aktiv skytter/jeger skjøt etter en biltyv. Jeg husker ikke detaljene, men skytteren ble vel straffet.

 

Litt OT, men det ultimate "beskyttelsesvåpen" diskuteres ganske mye på amerikanske forum. Pistol eller hagle er vel det som er best virker det som; stor skade på kort hold, men ikke stor gjennomtrengningsevne. Jeg leste om en kar som hadde skutt en tyv med .223 og kula hadde vel gått gjennom tyv, lettvegger og yttervegg. :roll: Heldigvis så har vi ikke slike syke tilstander her i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Det var vel et tilfelle for et par år tilbake der en aktiv skytter/jeger skjøt etter en biltyv. Jeg husker ikke detaljene, men skytteren ble vel straffet.

 

 

iStock_can%20of%20worms.jpg

 

 

Ang syke tilstander er jeg glad for at vi ikke har så syke tilstander at folk her hjemme bevæpner seg med AR15 og politiklær for å begå innbrudd, slik som det hender i statene.. Så ja, glad for at vi ikke har slike tilstander.

Link to comment
Share on other sites

For å si det slik,så kommer en innbrudds tyv med kniv opp på sove rommet der mor og barn ligger og truer i vei ,så kan du faktisk slippe unna om du skyter fean skapet ned.Det handler om trussel bildet du står ovenfor og makten du bruker.Nødverge paragrafen er jo laget for å beskytte den kriminelle og ikke den som er/blir skade lidene i en slik sak,men inni mellom kan en slippe unna straff om bare situvasjonen er truende nok.

Link to comment
Share on other sites

For å si det slik,så kommer en innbrudds tyv med kniv opp på sove rommet der mor og barn ligger og truer i vei ,så kan du faktisk slippe unna om du skyter fean skapet ned.Det handler om trussel bildet du står ovenfor og makten du bruker.Nødverge paragrafen er jo laget for å beskytte den kriminelle og ikke den som er/blir skade lidene i en slik sak,men inni mellom kan en slippe unna straff om bare situvasjonen er truende nok.

Tror nok at man kan ha et forklaringsproblem dersom en skyter en innbruddstyv.

Et spørsmål man garantert ville få fra påtalemakten er hvorfor du sto der klar med ladd våpen.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke slik at man kan forsvare seg i forhold til trusselnivået? Da er det vel lov til å bruke gummikuler i hagla FØR det står om livet? Disse er jo laget for å stoppe uten å drepe feks i demostasjoner. Mener ikke at man skal gjøre noe slik før man ABSOLUTT må.

 

Uannsett har ikke de aller fleste har slike liggende....

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke slik at man kan forsvare seg i forhold til trusselnivået? Da er det vel lov til å bruke gummikuler i hagla FØR det står om livet? Disse er jo laget for å stoppe uten å drepe feks i demostasjoner. Mener ikke at man skal gjøre noe slik før man ABSOLUTT må.

 

Uannsett har ikke de aller fleste har slike liggende....

 

 

Det er vel ingen som har slikt liggendes,men det er lov til å agere etter trussel nivået ja.De fleste vil nok bruke så mye vold at de har kontroll over situvasjonen uansett.

Link to comment
Share on other sites

Graden av forsvar må stå i forhold til trusselen, for å være "lovlig". Hvis jeg var ute på tokt med hensikt å gjøre innbrudd og plyndre noen, og jeg hadde blitt huka av noen sivile.....jeg ville selvfølgelig gjort alt i min makt for å ikke bli arrestert. Og en person som ikke har noe å tape, er den farligste personen du kan ha med å gjøre. For den personen dreper deg om nødvendig, for å komme unna.

 

Så dette er en skikkelig kinkig situasjon. Men hvis jeg hadde hatt kjærringa, guttungen eller bikkje hjemme her når dette skjedde, så ville jeg gjort alt i min makt, for å hindre en farlig situasjon, og jeg hadde drept hvis nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

folk snakker om å bruke våpen til å forsvare seg.

om du står der med hagla pekende mot en innbruddstyv og vurderer om du skal skyte.....

har du ladd og lukka børsa?

har du avsikra?

har du fingern på avtrekkern?

 

å vet du hvor kjapt du må trekke av for å skyte innbruddstyven før han skyter deg om han plutselig trekker et skjult håndvåpen?

 

jeg har stått å sett på filmskytebanen at de fleste ble skutt av desperadoen fordi desperadoen var kjappere å trekke pistolen og skyte enn det vakta rakk å reagere.... å enda sto vakta med ladd og i enkelte tilfeller avsikra MP5 og pekte på desperadoen....

 

aksjon slår reaksjon....

 

 

å hvem vil vel gå i nærkamp med bare henda mot en desperado man ikke vet om er bevæpna, å ikke vetmaneventuelt med hva heller.....

 

vanskelige greier dette....

Link to comment
Share on other sites

Idiotisk gjort spør du meg. Å sikte på noen med et ikke-ladet våpen må da være noe av det dummeste man kan gjøre, atpåtil med kone og unger i huset. 'Forsikring' er det noe som heter, disse dekker ofte tapet av kjøretøy.

 

Fristende å gjøre som han gjorde, men den dagen jeg henter hagle/rifle mot noen i huset mitt er det fordi det er overveiende sannsynlig at jeg kommer til å skyte dem. DET gjør jeg ikke over en bil eller to...

Link to comment
Share on other sites

jeg har også erfaring fra film skyte bane,utrolig stressende situvasjon,hadda aldrig trodd dt skulle stresse meg opp så mye.Men diss to knarkerne som var med i senariet ville ikke høre og snudde etter at de hadde vist at de hadde våpen i beltet.Men da de gikk så jeg at han ene trakk våpen og snudde seg mot meg,da var jeg ikke sein med å gi han to midt i brystet og hadde en litt kvalmene følese etter på.Selv om jeg viste at dette bare var film.....Jeg var der hele dagen og fikk med meg mange menneskers handling,noen skøyt joggere som ikke var interesert i å høre på en hv mann og andre ble skutt da de ikke klarte å skyte enda de satte seg ned å de så at vedkommende dro ut en M-72 som de avfyrte.Så folk som er tøffe i trynet ellers var ikke så høye på pæra da kan man si....Det gjør noe med en at du kan komunisere med dem du sikter på med skarpt våpen...

Link to comment
Share on other sites

Men hvis jeg hadde hatt kjærringa, guttungen eller bikkje hjemme her når dette skjedde, så ville jeg gjort alt i min makt, for å hindre en farlig situasjon, og jeg hadde drept hvis nødvendig.

 

 

 

Ville du tatt livet av et annet menneske for verne en hund?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også prøvd meg en del på filmskytebane.. Har helt lik erfaring som deg Sammleren!

For den som ikke har prøvd filmskytebane så føles dette ganske ekte ut om du har gode og seriøse markører.

 

Hadde en "case" der jeg stod vakt på en vei og ingen uten mil. ID skulle slippe forbi. Så dukket det opp 3-4 "fulle" mennesker som hadde tenkt seg forbi. I steden for å ta en hyggelig tone med dei sa jeg bare strengt at dei måtte snu og ta en annen vei, dette førte til at dei berusa folka hissa seg opp og begynne å provosere og skjelle meg ut.

Normalt er jeg en laid back person, men plutselig tente jeg på alle plugger og fyrte meg opp, hadde jo skarpladd ag og forventa å være sjefen! Begynne og brøle tilbake, eskalerte situvasjonen og heva pipa. Til slutt blei det varselskudd fra håfta mot berusa personer i bebygd område :lol:

 

Men fekk også se andre gjennomføre og det var ikke bare jeg som "tabba" meg ut! Var en som kom med kniv mot vaktposten uten og stoppe, til slutt retta skudd. Alt blei korrekt gjennomført av soldaten, men så begynnte knivmannen som låg hardt skada og lade lyder og prøvde å krype avgåre. Soldaten begynnte å rope til han, blei skjelve, mista kontrollen og skaut den skada mannen i ryggen. Forklaringa var at han blei så nervøs og viste ikke hva han skulle gjøre når han ikke bare døde!

 

Ellers var det en som frøys helt og blei passiv når uten å gjøre noe når en stakkar blei seint, men sikkert knivdrept rett forran nasa på vaktposten. Klarte ikke å skyte mot et menneske selv om markøren holdte på å drepe en.

 

Masse rare situasjoner som oppstår, hvis du aldri har trent på slikt før, ikke tru du er noe bedre!

Link to comment
Share on other sites

Filma opptak på filmskytebane:

 

 

Dette er faktisk en helt normal reaksjon på en filmskytebane, kjenner meg igjen! Lett å miste besinnelsen!

Kan virke ganske komisk å se på, serlig en nord fra som klikker, men for han der og da er han flyforbanna!

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...