Jump to content

Holdt igjen biltyver (med våpen)


Jørgen

Recommended Posts

hmm...interessant.

jo flere ikke-vestlige innvandrere som kommer, dess flere slike situasjoner vil vi få.

(ikke et rasistisk utspill, men en observasjon/spådom)

 

jeg tar avstand fra tomme trusler i slike situasjoner, slik som karene vi diskuterer gjorde.

personlige mener jeg at en innbruddstyv(når han er inne i noen sitt hus) er mindre verdt enn et 3 måneder gammelt roadkill.

om han er bevæpnet eller om han opptrer truende spiller ingen rolle, det burde vært enhver borgers rett og plikt til og gi han et par .45" hull gjennom brystet.

 

men pr d.d så setter Norge kriminelle over ærlige borgere og deres eiendeler.

(personlige så verdsetter jeg cd-spilleren min høyere enn 10 fremmede mennesker).

Link to comment
Share on other sites

hmm...interessant.

jo flere ikke-vestlige innvandrere som kommer, dess flere slike situasjoner vil vi få.

(ikke et rasistisk utspill, men en observasjon/spådom)

 

jeg tar avstand fra tomme trusler i slike situasjoner, slik som karene vi diskuterer gjorde.

personlige mener jeg at en innbruddstyv(når han er inne i noen sitt hus) er mindre verdt enn et 3 måneder gammelt roadkill.

om han er bevæpnet eller om han opptrer truende spiller ingen rolle, det burde vært enhver borgers rett og plikt til og gi han et par .45" hull gjennom brystet.

 

men pr d.d så setter Norge kriminelle over ærlige borgere og deres eiendeler.

(personlige så verdsetter jeg cd-spilleren min høyere enn 10 fremmede mennesker).

 

Litt synd og se at folk verdsetter andre mennesker så lavt.

Link to comment
Share on other sites

Kortversjonen er at man tøyser ikke med skytevåpen (eller andre "effektive" våpen) til selvforsvar med mindre man er trent både i hvilke rammebetingelser man har og praktisk bruk av overnenvnte. Militær trening som det blir referert til her er av mindre interesse, siden man ikke lærer hvilke rammer man har i en sivil skarp situasjon - uansett om man har vært morsk pappagutt eller ei.

 

Jeg vil tro at de fleste av oss prioriterer 10-12 år av livene våre foran jordisk gods eller til og med mennesker vi ikke har noe spesielt forhold til? I et land hvor selvforsvar med våpen er uglesett er det smart å være feig. Det som skjer etter at man har brukt en eller annen form for vold for å forsvare "noe" kan ha like stor konsekvens for livet ens som selve selvforsvarssituasjonen. Selv om svinepelsen overlever i beste velgående kan han finne seg en advokat og trøkke deg nedi en økonomisk hengemyr.

 

I et land som Norge ville jeg stått i ro og sett på at noen stjal for eksempel bilen min og deretter rapportert det til (a) politiet og (b) forsikringsselskapet mitt. Det er mye greiere enn å risikere fengsel fordi man endte opp med å avlive ett stk. avskum. Her i Texas kan jeg garantere at reaksjonsmønsteret mitt hadde vært veldig forskjellig for samme situasjon (...)

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg hadde nok holdt meg i ro og ringt politiet om noen skumle folk skulle ta bilen min. Det er jo derfor jeg betaler den svindyre forsikringa så jeg kan få litt valuta for penga om det skulle skje noe. Er ikke verdt å komme i trøbbel hverken fysisik eller rettslik for en gjenstand. Hadde derimot liv stått på spill hadde det vært noe annet.

 

Hadde hvertfall ikke grepet inn om jeg var i Texas. Bodde der i 2006 og kriminelle der borte er hakke verre enn her. Politiet er også litt mer "hard-core". Dessuten så kommer de om du har noe problem. Sykkelen min ble stjålet en dag og jeg ringte politiet. Etter 20 min var politiet i leiligheten min for å få en forklaring og de snakket med naboer osv. Tviler på at politiet i norge hadde gjort særlig mer enn å henlegge saken min pga bevisets stilling......uten å gjøre noe. Det er jo litt trist.

 

For de som ønsker "trening" på selvforsvar med våpen finnes det faktisk noen bra videoer på det (du må selvsagt også trene på det, ikke bare se video). Selv om skyteteknikk og taktikk er i fokus er målet å lære seg å unngå slike situasjoner.

 

www.thunderranchinc.com har både opplæring og videoer. Tar du den amerikanske holdningen med en klype salt så er det mye å lære.

Link to comment
Share on other sites

Men hvis jeg hadde hatt kjærringa, guttungen eller bikkje hjemme her når dette skjedde, så ville jeg gjort alt i min makt, for å hindre en farlig situasjon, og jeg hadde drept hvis nødvendig.

 

 

 

Ville du tatt livet av et annet menneske for verne en hund?

 

Det er ikke helt umulig. Hundene/kattene/dyra mine generelt er likestilt med familen min. Men jeg hadde nok ikke skutt 1. skudd for å drepe, men beina hans/hennes skulle vært rimelig ødelagt. Og hvis faenskapen fortsatt hadde trekt våpen mot meg, så hadde jeg kanskje skutt for å drepe, eller ihvertfall ødelagt den armen våpenet ble holdt med.

 

Dette er selvføgelig sånn det fungerer inni huet mitt når jeg kan sitte i ro og mak, og skrive det jeg mener. Noe annet er å stå oppe i en så pressa situasjon. Men jeg mener det jeg sier, om at hunda mine er likestilt med familien min. Men hvis noen ville knabbe bilen min, og ingen var inne i bilen, så skulle dem fått reist med bilen, så hadde jeg heller ringt politiet.

 

Dette scenarioet jeg beskriver er ved innbrudd i hjemmet mitt på natta, der jeg, familien og dyra blir trua. Ingen utenforstående skal trenge seg inn i mitt hjem, og true oss som bor der på livet, eller skade oss. Da har han gjort et meget personlig overtramp, og straffereaksjonen blir deretter. Men jeg ville trua tyven til å stikke av, og gitt han muligheten til fritt leide. Jo fortere jeg får faenskapen ut av huset, desto større sjanse er det for at dette går uten at liv og helse går tapt.

 

Ser jeg at det er innbrudd i huset mitt da jeg kommer hjem, og jeg veit at ingen av min familie, herunder alle dyr, så ringer jeg bare politiet. Gidder ikke å risikere noe som helst for dette da. Min reaksjon er kun hvis jeg og min familie og dyr er trua på livet. Da skyr jeg i prinsippet ingen midler. Jeg skadeskyter dem helst først, men er det ingen annen utvei, enn å drepe, for å ikke bli drept, så er valget i prinsipp enkelt.

 

Men som jeg har nevnt over her, så er det noe helt annet å trene på skarpe situasjoner, enn å gjøre noe når man står midt oppi det. Ser ikke bortifra at jeg hadde fryst til is, men jeg ser heller ikke bortifra at jeg hadde skutt, knivstikki elller lignende.

 

Men jeg hadde heller ikke trua et menneske med et potensielt ufarlig våpen, for situasjonen kommer til eskalere noe voldsomt i det du trenger en som ikke har noe å tape opp i et hjørne. Jeg hadde gjort alt for å få trua vedkommende ned på gulvet på magen, fått henda på ryggen, mens jeg setter kneet i nakken på han av full kraft, og bindt fast henda. Man har aldri kontroll over en situasjon der tyven er løs, sjøl om han forholder seg rolig, som i tilfellet trådstarter nevner. Jeg synes det var et 110% uvanlig tilfelle. Hvis jeg var tyven ville jeg pokker meg heller tatt sjansen på å bli skutt, for sjansen for at noen skyter tyven hvis han prøver å gå rolig ut av døra er jo utrolig liten.

 

Jeg hadde ihvertfall ikke skutt en som hadde vist tegn til å stikke av. Jeg hadde bare skutt hvis jeg ble trua på livet. Det blir jeg ikke hvis tyven stikker. Da hadde jeg ringt politiet, og gitt signalement. Ikke noe mer enn det. Også hadde jeg vel tatt 2-3 Atarax(angstmedisin) for å roe ned nervene og få kontroll over skjelvinga. Og jeg ser ikke bortifra at tårene hadde spruta også, for at alt gikk bra.

Link to comment
Share on other sites

Hadde hvertfall ikke grepet inn om jeg var i Texas. Bodde der i 2006 og kriminelle der borte er hakke verre enn her. Politiet er også litt mer "hard-core". Dessuten så kommer de om du har noe problem. Sykkelen min ble stjålet en dag og jeg ringte politiet. Etter 20 min var politiet i leiligheten min for å få en forklaring og de snakket med naboer osv. Tviler på at politiet i norge hadde gjort særlig mer enn å henlegge saken min pga bevisets stilling......uten å gjøre noe. Det er jo litt trist.

 

 

www.thunderranchinc.com har både opplæring og videoer. Tar du den amerikanske holdningen med en klype salt så er det mye å lære.

 

Slike videoer er av begrenset interesse, skal du lære slike teknikker tar du selve kursene på Thunder Ranch eller tilsvarende etablissamenter. Jeg har tatt en del slike kurs både med pistol og med mer effektive våpen som f.eks. hagle og kombinasjoner av disse. At kriminelle i statene er så mye tøffere enn kriminelle i Europa tviler jeg på. Texas er den tredje staten jeg har fast adresse i og den femte staten jeg har bodd i, så jeg har fått med meg litt av hvert ettersom årene har gått.

 

Hvor jeg legger listen for når Glocken kommer ut av hylsteret skal være usagt, men vi har nå en Castle doktrine som bl.a. dekker kjøretøy på offentlig parkeringsplass og rettspraksis som frifinner en for å skyte tyver i ryggen når de rømmer fra naboens hus (...)

Link to comment
Share on other sites

Du får ha meg unnskyldt, kenneth32, men å sidestille mennesker og husdyr blir for drøyt.

 

 

Jeg kan ikke noe for at jeg er glad i dyra mine, og at jeg og resten av familien vil like svært dårlig at dem blir skutt/mishandla i mitt/sitt hjem av et eller annet ra**høl som har brutt seg inn, hvis jeg kan forhindre det. Hvis du mener jeg er for drøy ved å mene dette, så er det helt greit 8) Men det føles som det sier mer om deg, enn om meg.....

Link to comment
Share on other sites

Du får ha meg unnskyldt, kenneth32, men å sidestille mennesker og husdyr blir for drøyt.

 

 

Jeg kan ikke noe for at jeg er glad i dyra mine, og at jeg og resten av familien vil like svært dårlig at dem blir skutt/mishandla i mitt/sitt hjem av et eller annet ra**høl som har brutt seg inn, hvis jeg kan forhindre det. Hvis du mener jeg er for drøy ved å mene dette, så er det helt greit 8) Men det føles som det sier mer om deg, enn om meg.....

Ja, det håper jeg virkelig at det gjør.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...