Jump to content

Kniv til bruk "inni elgen"


Henrik123

Recommended Posts

Min klare favoritt både til åpning, utvomming og arbeid " inni elgen" er uten tvil Fallkniven H1.
En bedre allround kniv til all storviltjakt er det vanskelig å finne etter min mening.
Bladet er 10 cm langt, men formen gjør at det er lett å kontrollere både når en ser og når en må føle seg fram.

IMG_20181102_174706_resized_20181102_055149185.jpg

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, seawolf skrev:

Min klare favoritt både til åpning, utvomming og arbeid " inni elgen" er uten tvil Fallkniven H1.
En bedre allround kniv til all storviltjakt er det vanskelig å finne etter min mening..

Smaken er som baken 🙂 som allrounder syntes jeg EKA swingblade er helt genial..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har i lengre tid hatt veldig sansen for lommekniver. Jakter mye elg og rådyr, stort sett da jeg har bruk for kniv. Har enda ikke hatt bruk for en stor, lang kniv til noe (inkl. flåing). Foretrekker en liten lett kniv som kan gjemmes bort i ei lomme. Siste sesong har jeg brukt en Bearskin Deluxe foldekniv, 7.6cm blad og et lett, tynt plasthåndtak med godt grep. Har ei lomme på ermet av jakken jeg jakter med der kniven lett passer, den veier under 80g så merker ikke at den er der. 

 

Bearknife-Deluxe.jpg

Den som har opplevd en elg med tjukkere skinn enn 7.6 cm kan gjerne sende meg en PM... 

Trenger en lengre kniv til å flå? Nei, du trenger golvfester og en vinsj. Knivflåing ble vi ferdige med på 80-tallet. 

 

Ulempen er, som flere har antydet, at man må være mer nøye med å gjøre kniven REN. Foldekniver kan være en bakteriebombe om man ikke spyler skikkelig av dem av og til. Men er man bevisst dette, er det jo strengt tatt ikke et større problem enn hva man gjør det til. 

 

 

Edited by Jibrag
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Jibrag skrev:

Knivflåing ble vi ferdige med på 80-tallet

Dette er vel litt navlebeskuende, det jaktes fremdeles elg på steder der dyret må flåes og grovparteres i felt.

Det samme gjelder ved hjortejakt, der gir flåing med vinsj et svært dårlig resultat på deler av dyret. En god kniv må da være brukbar på det meste. Jeg liker blad med en lang buet egg fremme slik at det er et langt område som kan brukes til flåing. Bladet bør da være bredt og ikke for lang. Som nevnt av Cruiser er EKA svingblad et særdeles godt valg. Bladet er vel 9 cm, passe bredt og med en god bue på bladet for flåing. Etter at jeg kjøpte den har mine egenproduserte kniver ofte blitt i sliren og EKA kniven brukt. Ideelt sett kunne nok bladet vært noe kortere uten at det hadde redusert brukbarheten. En av ulempene med EKA er styrken. Jeg splitter oftest brystbeinet på hjort med kniven, og da setter jeg pris på robustheten til Fallkniven H1.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nybegynner på elgjakt, så jeg har ikke noen sterke meninger om dette. Det jeg kan si er at jeg har en Fällkniven WM1 som det lenkes til over her, dette har vært jaktkniven min til all slags jakt i 20 år, så den ble selvsagt med på elgjakt også. Som nybegynner synes jeg det er praktisk med en kort og kontrollerbar kniv. En større og lengre kniv ville bare gjort meg mer usikker og forsiktig, men dette er nok ett mindre problem for som er erfaren og trygg på oppgaven.

Link to comment
Share on other sites

knifework-fn32.jpg + OE-ZO10C.jpg.635d47a343b2b67e08f8dd45d68921c4.jpg

      

                          Fällkniven H1                                                                                                     OutdoorEdge  Zip-Pro Folder   

 

Edited by Bell
Link to comment
Share on other sites

Litt kinkig på litt større slipesten, men god unnskyldning for å kjøpe en Worksharp ;) 

 

BW (before worksharp) brukte jeg kun keramisk stang ment for kjøkkenkniver, men det er mer for å holde den skarp, ikke slipe opp.

 

Ser lite grunn til å bruke annet en Swingbladen egentlig, men har uansett så godt som alltid med to kniver.

 

Hvis jeg i tillegg skal flå i felt liker jeg å ha med en ren skinner kniv for finarbeidet lignende denne: 

 

IMG_1207.jpg

 

Det er litt mer "kosekniven" :D 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Kløyvern skrev:

Hvordan blir det med bryning av den swingblade'n da?

 

Ikke så stort problem som en skulle tro. Bukåpnersiden brukes kun på bløtt vev så den holder seg skarp lenge. De gangene jeg bruker den til å åpne brystkasse på mindre dyr tar jeg tak litt innpå eggen hvor det er lettere å bryne. Bruker et lite diamantbryne og rudolfstropp. Ørlittegranne håndtlag så er den kvass på et blunk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...