Jump to content

Villreinjakta 2019


Sakoen75

Recommended Posts

Personlig har jeg aldri jaktet på Villrein med annet en kikkert og skutt med kompakt kamera. Har nærmest null peiling på denne jakta men har drømt noen år nå på å jakte med rifle og kort i lomma, tiden vil vise hva det blir til.

 

Lykke til med søknader og jakta alle sammen, muligens vi treffes i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Prøver meg mest sannsynlig på Hardangervidda for første gang i år, tidligere jaktet i Nordfjella og Brattefjell/Vindeggen, så veldig spent på hvordan dette blir. Utvilsomt praktisk med familie i området rundt når man vil slippe litt unna og må losse kone og barn et sted.

 

Ikke umulig heller at fatbike (med hjelpemotor) blir testet hvis jeg er i område med traktorveier innover. Å gå transportetappe på "vei" er ca det kjedeligste noensinne, og man er plutselig litt mer mobil hvis noe skulle skje.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Sakoen75 skrev:

Personlig har jeg aldri jaktet på Villrein med annet en kikkert og skutt med kompakt kamera. Har nærmest null peiling på denne jakta men har drømt noen år nå på å jakte med rifle og kort i lomma, tiden vil vise hva det blir til.

 

Lykke til med søknader og jakta alle sammen, muligens vi treffes i fjellet.

 

Ingenting å drømme om. Just do it!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Joda, får jeg kort så blir det å bruke sommeren på "spaning" i fjellet og rifle på ryggen til høsten.

Så fingrene er krysset og jakta på kortene pågår. Må innrømme at jeg har nesten begynt å små pakke sekk og utstyr litt. Eller rettere sagt rydde ut av sekken alt det unødvendige, har hatt et lite prosjekt med å pakke litt smartere/mindre da jeg har dratt med meg mye unødvendig kjekt å ha. Trenger ikke komplett sett bestikk, kasseroller, to drikkekopper i tillegg til den på termosen, 32 telt plugger, ekstra barduner og gud vet hva 😅

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er også hvor mye mindre effektiv man blir med alt rotet. Har nesten utelukkende gått over til kaffeposene man får kjøpt på XXL bla når jeg er på tur hvor jeg må ha med primus (dvs ikke har base på hytte jeg kan koke kaffe til termos). Da trenger jeg kun jetboilen og en snyltekopp, alt annet løses av kaffeposene. 

 

Er det litt liv i fjellet og dårlig vær er det ikke sikkert man har lange tiden til å sette opp et fullt feltkjøkken. Vil heller kose meg med nytraktet kaffe enn å bruke masse tid på laging og rydding. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jetboilen er super, ikke noe griseri med flytende drivstoff kjapp og solid, den en kopp og spork'en bor fast i sekken sammen med noe Dry-tec og rett i koppen etc. Blir det å bo og jakte langt inne i fjellet og ikke i nærheten av bil og fasiliteter så blir det lite luksus og mer system på sakene uten å bli helt fanatisk, litt kos må det også være.

Link to comment
Share on other sites

Etter 3 år på rad med kort, og dyr i sekken, begynner vel flaksen å bli tynnslitt, men er vel bare å krysse fingre og tær for litt flaks i trekninga i år også! Har definitivt blitt hekta på denne jakta, så er vel bare å prøve å få tida til å gå fortest mulig fram til starten av mai!

 

Ønsker med det samme alle andre søkere lykke til! Håper vi møtes til høsten :) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 5 weeks later...

Da har jeg pumpet ut søknader i hele kongeriket tror jeg, så nå er det bare og krysse fingrene for å vinne i lotteriet. 

Så gjenstår det bare å forbedre kropp og utstyr og ta en tur før jakta hvis det kommer kort min vei etter trekningen.

Kom en ny jerven duk i posten i går etter den gamle er et lappeteppe med gaffa-tape så det meste burde være klart.

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Sakoen75 skrev:

Fikk Bukk under 40 kg eller simle + kalv i Lordalen - Lesja fjellstyre.

Betyr det at jeg kan velge simle fri størrelse og kalv. Eller en bukk under 40 kg? Nå blir resten av dagen tilbrakt i skyene 🌞

 

Fikk samme kortet i Snøhetta Vest. Bruker å stå noe rundt det i kontrakten.
Men jeg tolka det likt med deg ifjor på samme kortet, så i praksis vil det vel si  1 fri simle/1,5 årig bukk/kalv + 1 kalv til. 

Her ser du utdrag fra en tabell jeg fikk tilsendt i fjor. 
image.png.c986c0a43384bb1ec8b8810f54cf2857.png

Edited by Reinlykke
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Sakoen75 skrev:

Nå skal det sies at jeg hadde ca 100 søknader inne og det lønnet seg for meg.

 

Hadde bortimot det antallet jeg og😆

Men trekkingen for statskog er igjenn så håper det blir noe der😊 

Prøver det private/grunneiere om det er noen som har noen kort tilovers, men det virker som det er i seneste lage å prøve dem nå. 

Kommer sikkert noen kort på finn.no som nødløsning😆

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk kort på kluftbukk i Sunndal statsalmenning øst. Har jaktet de fleste typer hjortevilt i skandinavia, men ikke rein enda. Noen som har erfaring ifra dette området mtp. om det er krevende, tilgjengelighet osv? Tenkte å reise opp i uke 34. 

 

Link to comment
Share on other sites

Fikk tildelt 2,5 år eller eldre bukk på Hardangervidda. Førstegangsjeger på rein, noen som vet hvordan det er å jakte i dette området? Hvordan er det med dyr der nå? 

Edited by O.M.H
Link to comment
Share on other sites

Ja det begynner å nærme seg nå dere....er det 101 dager igjen eller noe, før man pakker snippesken og drar til fjells for å jakte villrein.

Det er dette man vil se....et helt "fjell" fullt av reinsdyr....hvertfall en liten fjellnabbe.

Slike fjellnabber langs med vannkanten må dere sjekke ut når dere er på reinsjakt, på varme dager. Dyra står ofte slik til for å lufte seg og prøve å unngå de aller værste insektplagene/reinbrems..

IMG_0096.JPG.f96d1bce85047f824cd8e016b654da87.JPG

 

Ikke det aller beste bilde tatt av villrein på Hardangervidda, men man får med seg helheten.

Aaalt for mye mirage på gang til at det ble bra bilde ut av det.

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Megaloceros skrev:

Fikk kort på kluftbukk i Sunndal statsalmenning øst. Har jaktet de fleste typer hjortevilt i skandinavia, men ikke rein enda. Noen som har erfaring ifra dette området mtp. om det er krevende, tilgjengelighet osv? Tenkte å reise opp i uke 34. 

 

Har bare vært på naboterreng (Oppdal), men jeg vil si at det er en kombinasjon av veldig krevende og dålig tilgjengelig - og alldeles fantastisk jakt. (Men om du ikke allerede er veltrent må du altså på med ryggsekken og gå opp på alle topper du ser de neste månedene…)

Om jeg har fortstått det rett blir det fellesjakt over store deler av Snøhettaområdet tre dager i uken fra og med andre jaktuke, så du kan slippe billig unna om du vil 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, O.M.H skrev:

Fikk tildelt 2,5 år eller eldre bukk på Hardangervidda. Førstegangsjeger på rein, noen som vet hvordan det er å jakte i dette området? Hvordan er det med dyr der nå? 

Det er bra med dyr på Hardangervidda, men for at noen skal kunne svare deg må du si HVOR på vidda det er. 

Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, Haavard skrev:

Det er bra med dyr på Hardangervidda, men for at noen skal kunne svare deg må du si HVOR på vidda det er. 

Ulvik Fjellstyre. ser ut som det er et terreng inntil Nordfjella villreinområde.   

Er det noen mulighet for å kjøre bil inn til terrenget på noen måte?  

Link to comment
Share on other sites

Altså syd for Bergensbanen?

Jeg var der to ganger for to år siden. Første gangen tok jeg tog til Hallingskeid, andre gangen kjørte jeg til Osa og opp en bratt og svingete fjellvei.

Så en enslig bukk langt bort, ellers var det tomt. Knudrete terreng der det er vanskelig å oppdage enkeltdyr/småflokker.

Link to comment
Share on other sites

Bukk står ”over alt“ på hardangervidda. Er nok det beste fellingsløyvet å ha i randsoner og ”dårlige“ terreng. Single dyr og små flokker typisk <10 dyr står gjerne på topper og høgder og beiter. Det som då gjelder er å vere ute frå dag 1, for når dei blir jakta på så setter dei fart og slår lag med flokker i nærheten. Tar ofte ikkje mange dager før dei enten blir skutt eller jaga på...  Større flokker trekker på været og då har vel ikkje akkurat det nordvestre hjørnet av vidda hatt mykje trekk i dei seiste åra... Blir spesiell jakt i år for det blir kun delt ut fellingsløyve på bukk i år, 6000 st! Blir nok også meget spesiell jakt i dei kommande åra når trykket på mytebukk blir knallhardt i år...

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

På 13.5.2019 den 10.33, Megaloceros skrev:

Fikk kort på kluftbukk i Sunndal statsalmenning øst. Har jaktet de fleste typer hjortevilt i skandinavia, men ikke rein enda. Noen som har erfaring ifra dette området mtp. om det er krevende, tilgjengelighet osv? Tenkte å reise opp i uke 34. 

 

Jeg fikk også Kluftbukk på dette området i år! 

har jaktet der engang for en stund siden. Hadde to turer inn dit!

 dagstur: da gikk vi inn til Loennechenbua for så å gå rundt storvasskollan og over høgtangan. Det var en lang dagsmarsj så er nesten glad man ikke fikk noe rein den gangen.  Tur med overnatting: gikk inn .sammen vei, men krysset over elva nede i skirådalen, klatret(!) opp til lågtangen og gikk over til reppdals tangan, lå der og gikk via loennøchen bua på tur ned igjen, ikke noe resultat denne gangen heller.  

Inntrykket jeg satt igjen med etter jeg var der oppe, var at hele terrenget var ei stor steinur.🤣 kan ha noe med at det ikke ble noe utelling det året☺️

 

Noen som vet noe om regler for indre felles jaktområde, overgangsavtaler osv.?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt opp alle harelabbene som har vært lagret opp de siste årene, og fått tildelt 2 bukkekort i ullensvang og en kløftbukk i Dalsida øst. Jeg var mye på Dalsida Øst i fjor, og erfarte at dette var et meget godt terreng. Er det noen som har erfaringer fra Ullensvang? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fått tildelt 2 bukkekort i ullensvang, aldri satt mine bein på hardangervidda. Leser på nett at man nærmest er avhengig av transport for å komme inn i terrenget, og hvertfall ut om man skulle ende opp med to dyr. Noen som har erfaring fra området? Btw. Er trekninga fra statskog gjort? Håpet var jo dovrefjell. 

Link to comment
Share on other sites

Fått tildelt voksen bukk hos Rauland Fjellstyre (står på inatur at kvote, type dyr og jakttid ikke er fastsatt enda)😁 Er førstegangsjeger så det blir spennende uansett hva kortet blir.

 

Noen som har vært i Rauland Fjellstyre sitt terreng? Ser de har tilgang til hytter i terrenget som ikke kan reserveres og til en lav pris.

Link to comment
Share on other sites

På 13.5.2019 den 21.45, Haavard skrev:

Har bare vært på naboterreng (Oppdal), men jeg vil si at det er en kombinasjon av veldig krevende og dålig tilgjengelig - og alldeles fantastisk jakt. (Men om du ikke allerede er veltrent må du altså på med ryggsekken og gå opp på alle topper du ser de neste månedene…)

Om jeg har fortstått det rett blir det fellesjakt over store deler av Snøhettaområdet tre dager i uken fra og med andre jaktuke, så du kan slippe billig unna om du vil 

Veldig krevende er vel å ta hardt i, er litt etter hva man gjør det til selv -  mendet er ikke noe problem å slite seg ut om man vil  ;). Regn med lange marsjer og litt stigning. Mye stein, som om den er tørr er lett å gå i. Om man er innstilt på å gå noen mil om dagen går det helt fint. Fantastisk terreng å jakte i.

Med kluftbukk kort er det mange muligheter også lenger vest. 

Link to comment
Share on other sites

Fått tildelt fridyr i Nordfjella, Ulvik.Har tatt kortet, har ikke allverdens forhåpninger.Det er uansett en fin måte å komme seg til fjells og oppleve flott natur.

På ‎13‎.‎05‎.‎2019 den 22.57, O.M.H skrev:

Ulvik Fjellstyre. ser ut som det er et terreng inntil Nordfjella villreinområde.   

Er det noen mulighet for å kjøre bil inn til terrenget på noen måte?  

Det er bomvei inn til Storeurdi fra Haugastøl da kommer du rett innom grensa.Har jakta i naboterrenga for en stund siden.

 

På ‎16‎.‎05‎.‎2019 den 22.37, mortyb skrev:

Fått tildelt 2 bukkekort i ullensvang, aldri satt mine bein på hardangervidda. Leser på nett at man nærmest er avhengig av transport for å komme inn i terrenget, og hvertfall ut om man skulle ende opp med to dyr. Noen som har erfaring fra området? 

 

Flott terreng,god mulighet for dyr.Langt å gå,Tror det er en 20-25km å gå fra Tinnhølen før du er i terrenget.Flatt og lettgått.

Link to comment
Share on other sites

Da gikk en liten drøm i oppfyllelse for meg:) !!!!!!

 

Fikk plass på opplæringsjakt så nå kan ikke sommeren gå fort nok for min del:)  

 

(kommer sikkert til å dra opp snittalderen drastisk på de seks deltakerne som skal være med🤣, men håper å lære masse)

 

 

Edited by 40årskrisa
Link to comment
Share on other sites

Kluftbukk - dalsida vest

 

Noen som har jakta i området? har tidligere jakta i Lordalen, men aldri vært over på denne sida av dalføret, så hadde vært greit med et tips eller to. Ser for meg at det blir utgangspunkt fra Gåsbue eller Merrabotnen hvis vind og vær er sånn noenlunde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...