Jump to content

Villreinjakta 2019


Sakoen75

Recommended Posts

Jeg var der for første gang i fjor. Kjørte opp fra Lesjaverk og teltet ved Øvre Merrabotnvatn og syns det fungerte bra.

Alternativet jeg valgte bort var parkering ved Gåsbue og teltplass ved Vangsvatnet, mest pga at den parkeringen ligger ca 100 meter lavere.

Flokken fikk jeg se fra høyde 1345 sø for Merrabotn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei alle kammerets kamerater,

 

Helt fersk villrein jeger trenger tips, har blitt tildelt fritt dyr i Kongsvold og drivstua vest.

har søkt en del på nettet å funnet pakkelister og det som er nødvendig å ta med. Er det noen som har tips til selve terrenget? Hvor går dere inn fra? Hvor er en fornuftig plass å slå opp «camp». Hvor i terrenget bør jeg oppholde meg? Sånn jeg ikke bruker 2-3 dager i reinløst terreng. Jeg ønsker selvfølgelig bukk da kortet er på ett fritt dyr, men vil ikke bruke 14 dager på å gå etter en bukk. Ønsker å se litt rein, få fine natur opplevelser å en bonus er selvsagt om det blir fall. 

 

Håper å få litt tips angående dette terrenget. 

 

Med vennlig hilsen Hein tore

Link to comment
Share on other sites

Hei. Fikk tilslag på Ullensvang, 2 bukker over 2,5 år.
Hvilket av de 3 alternativene anser dere som best? 

Alt: 1: Du kan ta Rv. 7 over Hardangervidda til Tråastølen, (Eidfjord statsallmenning),  køyr Tinnhølvegen (bomveg) til parkeringsplass ved Tinnhylen. Derfrå ta beina fatt på turstien innover mot Sandhaug og vidare i retning t.d. Litlos
Alt: 2: Køyr E-134 til Røldal, ta av innover Valldalsvegen 14 km til parkering. Så er det beina fatt opp Vivassdalen, gå turvegen i retning Litlos. Her går du over Røldal statsallmenning før du kjem inn i Ullensvang statsallmennig.
Alt: 3: Gå frå Haukelisæter (på E-134 over Haukelifjell) innover mot/over Røldal statsallmenning og vidare til Ullensvang statsallmenning. Dette alternativet er kanskje det lengste og tyngste, men ein flott tur.


Ser og at det går en DNT-sti rett øst for Odda og opp i terrenget, er den ett alternativ?
Hvor har dyrene historisk stått? Forstår jo at vinden er en viktig faktor men er det noen "go'plasser" ?

Mvh Mads.

Link to comment
Share on other sites

On 5/16/2019 at 1:56 PM, stikkontakt said:

Jeg har brukt opp alle harelabbene som har vært lagret opp de siste årene, og fått tildelt 2 bukkekort i ullensvang og en kløftbukk i Dalsida øst. Jeg var mye på Dalsida Øst i fjor, og erfarte at dette var et meget godt terreng. Er det noen som har erfaringer fra Ullensvang? 

 

Kunne du tenkt deg å fortelle litt om hvor du har gått i dette området? Skjønner at man ikke vil "avsløre" god-spottene, men tar gjerne i mot noen tips :)

Link to comment
Share on other sites

På 24.5.2019 den 16.32, somarro skrev:

 

Snakk om lykkerus🤩 

Da ble jeg tildelt fritt dyr på Skjåk nord. 

Er det noen som har erfaringer og tips? 

Gratulerer.

Du kan jo byrje med å studere litt på 

reinheimen-breheimen.no 

Elles er dette eitt område med ofte stort jakttrykk på begrensa område. Aursjoen og Heggebottflye er som regel stader der folk går i kø. Mitt beste tips er å prøve å unngå desse kjerneområda. Det er alltid rein som ikkje blir fanga opp/rapportert. Vandre litt utanfor der skyttergravene ligg, så har du gode sjanser til å støte på noko ingen andre har sett, og få ei mykje finare jakt.

Skitt jakt.

Link to comment
Share on other sites

På 24.5.2019 den 18.08, Varg.Lokeson skrev:

 

Kunne du tenkt deg å fortelle litt om hvor du har gått i dette området? Skjønner at man ikke vil "avsløre" god-spottene, men tar gjerne i mot noen tips :)

Det er mange som er langt bedre kjent i området enn meg, men i fjor så var det mye rein i det meste av Dalsiden Øst grunnet mye søndavind. Generelt vil jeg anbefale å gå et stykke inn i terrenget for å slippe unna det verste jaktpresset, i alle fall hvis du skal jakte første uken. Når det gjelder konkrete spotter, så har jeg kun erfaring fra ett år. Jeg har derfor ikke oversikt over de beste trekkplassene, men de har jeg planer om å finne i høst ;)

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Sakoen75 skrev:

Har betalt til Ulvik men ikke hørt noe fra de. Noen som har hørt noe?

Kommer vel litt info med kortet som kommer i posten etterhvert.Hvis du følger linker på inatur får du litt info om terrenget.Fått kort der jeg også,kanskje vi treffes.

Edited by moviken
Tilegg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 17.5.2019 den 8.12, ApexPredator skrev:

Fått tildelt voksen bukk hos Rauland Fjellstyre (står på inatur at kvote, type dyr og jakttid ikke er fastsatt enda)😁 Er førstegangsjeger så det blir spennende uansett hva kortet blir.

 

Noen som har vært i Rauland Fjellstyre sitt terreng? Ser de har tilgang til hytter i terrenget som ikke kan reserveres og til en lav pris.

Da er vi 2 førstegangsjegere som skal jakte hos Rauland Fjellstyre :)

 

Jeg lurer også på om noen har erfaring med terrenget, og finner ingen tråder vedr. dette. Hadde vært fint om noen som sitter på info snubler over denne tråden :P 

Link to comment
Share on other sites

On 5/16/2019 at 9:17 PM, audungk said:

Endte opp på 122. Plass på varalisten i Ullensvang. Det er vel såpass langt ned at det er bare å se seg om etter andre kort?


Det var visst ikke så langt ned allikevel! Fikk tildelt to bukker i dag. Har aldri jaktet reinsdyr før, så fryktelig usikker på om Ullensvang er et bra område å starte i. Ser uansett ut som at det er stort potensiale for en ekstrem tur (på godt og vondt!)

 

Link to comment
Share on other sites

Flaksen i år vil ingen ende ta.... Jeg fikk i tillegg til tilbud på fritt dyr i Videdalen/ Ottadalen tilbud om to bukker i Ullensvang. 

Hva skal en velge?? Jeg har ingen erfaring fra noen av stedene. Høres jo unektelig spennende ut med Ullensvang, men krever god form vil jeg anta.

Har søkt villreinjakt i mange år og fått tilbud en gang før, men dette!! 

Noen som har noen råd? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Førsteprioritet er å legge seg i hardtrening med tung sekk umiddelbart......opp bratte bakker, så søke etter en sherpa i knallform. Da bør du overleve reinsjakta, som du vil huske i mange år😊

Med eller uten reinsdyr under sekkelokket.

Gratulerer med diverse reinsløyver forresten👍

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

Jeg hade nok takket ja til Ullensvang om jeg ikke hade fått annet, men jeg hade allerede fått så mye at jeg takket nei.

Det som gjorde meg usikker med Ullensvang var at det ennå ikke var klart når jakten begynner. Begynner den 10. august kunne jeg tatt en tur dit før resten av jakten begynner, men det er fortsatt ikke klart.

Dessuten sto det noe om at de ikke visste hvor stor kvoten skulle bli og at det var risiko for at de måtte tilbakekalle kortet!

Det som er helt sikkert er at det tar en hel dag å gå inn, og at det tar tre dager å komme seg ut med en bukk. (Og 3-4 dager til med to bukker…) 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Castor skrev:

Førsteprioritet er å legge seg i hardtrening med tung sekk umiddelbart......opp bratte bakker, så søkt etter en sherpa i knallform. Da bør du overleve reinsjakta, som du vil huske i mange år😊

Med eller uten reinsdyr under sekkelokket.

Gratulerer med diverse reinsløyver forresten👍

Takk for det,  har allerede sondert sherpa mulighetene😀 Har jo ellers hørt om muligheter for å gå sammen om helikopterfrakt. Vet ikke hva timeprisen for det er, men kunne jo kanskje være aktuelt, om ikke inn i terrenget, men ut🤫

Edited by Tyrihjelm
Link to comment
Share on other sites

Når man er inne på reinsjakt.

Et par mimrebilder fra fjorårets jakt, som gikk i boks, som dere ser. Ble masse kjøttlonser ut av det.

Slik håper vi det ser ut i kjøttkassene, etter endt uke i fjellheimen i år også🙂

20180825_115855.jpg.d386a2899a13a6255bb843dd2a4f1647.jpg

 

 

Dette er hva jeg har av slakteutstyr under sekkelokket på Recon Pack'en. En del av det går nok under betegnelsen "kjekt å ha" og noe er absolutt å anbefale, så som

IMG_0203.JPG.cdefddfa712d7c392897ac6e8e0ccead.JPG

Viltpose (spyfluesikker...dvs uten hull) gulle god å slakte på også den.

Kjøttposer, fortrinnsvis i gilde farger, slik at man finner igjen det prekiverte kjøttet, om man legger det igjen i fjellet.

Presenning 2x2 m (kjekt å ha...og ikke minst slakte på)

Kan også overnatte under den i et knipetak, om man er         skikkelig barsk.

Strips. Det er MÅ ha i sekken, mener nå jeg. Blir penere slakt ut av det også. Det å kunne presentere akseptable slakt ved hjemkomst heimen er absolutt å foretrekke.

osv...osv...dere ser selv.

 

Og ja.....skarpe kniver må til. Husk at ulykker nesten uten unntak skjer med sløve kniver.

 

Husk på bolten til rifla også da

Minnner meg forresten om kompisen som skulle guide en Svenske på reinsjakt for noen år siden. Svensken møtte opp han, men da kara skulle inn i fjellheimen på reinsjakt, hadde svensken glemt igjen bolten til rifla i leiligheten. Svensken var sporty innstilt han, så da ble det tur/retur Gøteborg for å hente bolt utover natta. Han kom seg på jakt og fikk reinsdyr i sekken. Det gikk seg til etter hvert😀😀

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg enda et tilbud på Hardangervidda. 2 voksne bukker på Ullensvang🙈 hva skal man velge? Har allerede tilbud på 1 voksen bukk hos Ulvik, men det terrenget er vel ikke det beste? Hvor er sannsynligheten størst for felling av bukk? 

Link to comment
Share on other sites

Dette er to vidt forskjellige terrenger.Ullensvang er ute på sentralvidda hvor du kan komme borti de store flokkene.Relativt rolige terrengformasjoner.Fellingstatistikk sier vel Ullensvang.Ulvik er bukketerreng,høytliggende,kupert,vanskeligere å jakte.Men det er småflokker med bukk der 3-4-5 dyr.Kanskje en fordel med tidlig jaktstart.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, moviken skrev:

Dette er to vidt forskjellige terrenger.Ullensvang er ute på sentralvidda hvor du kan komme borti de store flokkene.Relativt rolige terrengformasjoner.Fellingstatistikk sier vel Ullensvang.Ulvik er bukketerreng,høytliggende,kupert,vanskeligere å jakte.Men det er småflokker med bukk der 3-4-5 dyr.Kanskje en fordel med tidlig jaktstart.

Har ikke begge terreng jaktstart 10 august? Det som står på inatur som jaktstart. Tror jeg satser på Ullensvang, da det ser ut som et enklere terreng å jakte i. Litt langt å gå inn kanskje🙈

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Haavard skrev:

Jeg får si det samme, bortsett fra at jeg kjøpte en EVO 40/56 uten lokk (altså en EVO 40...).

Sparer 1,2 kg i forhold til den jeg har i dag.

Blir 2,4kg fra powerframe'n til SG😁 

Så slipper jeg den jævla knirkingen🙏

Link to comment
Share on other sites

Valget falt på Stryn/ Videdalen og Ottadalen med fritt dyr kort. Ser at det er stor fellingsprosent der. Føltes ikke bra å si fra seg bukkene på Hardangervidda. Har dessuten fått tak i sherpa til turen😂. Nå blir det litt grubling på hva slags løp/ kaliber og evt. demper jeg skal bruke. Tror jeg kommer til å velge 3006 løpet med 11,7g Oryx. Brukte 6,5 x55 sist reinsjakt.  Kanskje demperen blir liggende hjemme? 

Edited by Tyrihjelm
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg synes ikke alltid at stein er så godt som anlegg. Spesielt ikke om man blir liggende en stund å vente på rett anledning.

Har skaffet meg en Neopod til reinsjakta. Har dog ikke rukket å prøve den noe særlig enda. Vekta er ingenting å si på, merker ikke at tofoten er påmontert.

Et pluss også ved pauser å slå ut tofoten når man setter fra seg rifla. Utrolig hvor fort man riper opp børsa mot steinura.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, somarro skrev:

Noen som har testet neopod(to fot). 

Veier kun 82g må være perfekt til reinsjakt. 

 

En kompis bruker den og er veldig fornøyd. Om du skal ha tofot, er nok denne fin om man kan leve med prisen.  Jeg bruker stein eller RFen som anlegg, og om jeg glemmer ta på linsebeskyttere blir nødvendigvis ikke det siste billig heller...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En riflestropp på reinsjakt er etter min mening håpløst så lenge tofoten er oppfunnet. De aller fleste av oss skyter my bedre med tofot. Jeg har opplevd å ligge i "anleggsstilling" i over en time og vente på akkurat "den" muligheten. Da blir man lang i armene med en stropp.. En annen fordel er under innpåstilling, da flytter man børsa med seg, mens den står på tofoten.

11 timer siden, .22-Krag skrev:

I tillegg finnes det omtrent ikkje ein plass der du ikkje kan krabbe 2-3 meter for å få anlegg.

Kanskje er de 2-3meterne nok til å skremme dyrene. Dessuten er en stein et ondt og relativt dårlig anlegg.  Kommer selvfølgelig an på hvilke avstander man skyter på. Fra 100m og nedover funger jo "alt".

Min mening er at de 100-400 g en tofot veier, er vell anvendt vekt.  

 

Edited by Super XX
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Aldri over 150 meter, det er loven!

 

Men har hørt rykter om noen som mener det kan strekke seg til 2-300.

 

Problemet med stropp og liggende er vel at albuen ofte vil ligge rett på stein..dvs ikke veldig behagelig.

For min del pleier jeg dra med sekk, liten pøll eller sammenpakket dunjakke el. bare for å ha noe mellom underlaget og riflen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker tofot. Etter min mening taper man mye effektivitet på å spare vekt på våpenet, det er iallefall feil sted å starte i jakten på grammene, bedre å spare kilo på telt, sovepose, liggeunderlag og sekk.. Kan man ha en effektiv rekkevidde på 300m+ klarer man å utnytte halv sjangser på en helt annen måte enn hvis rekkevidden er 120-150 meter.  Begynne å rote med å få på reima når reinen plutselig står der... ja jøss.  

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er vel en ytterst individuell tolkning. For min del kan jeg godt trekke meg et par meter tilbake fremfor å gå nærmere hvis det gir meg en mer stabil stilling.

Ikke minst som nevnt over hvis du ligger der i en times tid, så er man avhengig av å ikke bruke mye krefter på å ha det ubehagelig - det går fort ut over skuddet.

 

Men velger ikke bort tofot for å spare vekt, bare aldri hatt behov for det når jeg bruker sekken e.l. 

Har kanskje ikke heller brukt det nok til å være 100% komfortabel med bruk når ting begynner å haste litt.

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, M67 skrev:

Jeg har hørt sånne rykter, men er det egentlig loven? Sånn "på ordentlig-loven", eller ideen til lokale oppsynsmenn?

 

K

Det finnes ingen egen "reinsdyrlov" 😊 Det er akkurat det samme som under annen jakt. Med andre ord ingen bestemt avstand. Men har man en effektiv rekkevidde ut til 300m+ så har man mye større sjanse for å lykkes.. Kommer jo an på hvor man jakter. Stor forskjell på Snøhetta og Forrolhogna/Reinheimen. I enkelte av "tammreinområdene" er det ikke ett problem å komme nært, men i Snøhetta kan det være helt håpløst.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg er oppe i sju Snøhettaren. Kan ikke huske at noen av dem ble skutt på over 100 meter. Kan heller ikke huske at jeg har "mistet" noen pga for langt hold. 

Jeg legger meg ned og finner en sten eller tue som anlegg. Eller bare låser albue og håndledd. Må jeg ligge lenge så ligger jeg jo ikke og sikter hele tiden allikevel.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, ladebenken skrev:

Begynne å rote med å få på reima når reinen plutselig står der... ja jøss. 

Tja. Eg har reima(riflestroppen) hengande på armen heile dagen og for meg tek det ikkje veldig lang tid å tre handa inn i ei løkke. Men det er sjølvsagt individuelt. Det er òg individuelt kva folk likar å bruke.

Eg har vel jakta reinsdyr i omtrent 25 år(Hardangervidda, Vinje) og det har vel hendt at holda har strekt seg ein del, men eg kan ikkje minnast eg har sakna to-fot nokon gong.

Det er òg eit økonomispørsmål i det heile. Det er stor skilnad på ein riflestropp til 300,- eller ein NeoPod til 3-4000,- spesielt for ferske jegerar. Ferske jegerar burde heller ikkje føle at to-fot er noko ein absolutt burde ha på reinsjakt.

Men folk må for all del bruke det dei føler seg mest komfortable med. Det er ikkje meg og mine erfaringar som er fasiten her.

Uansett, reinsjakt er makalaust! 😉

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, .22-Krag skrev:

 

Det er òg eit økonomispørsmål i det heile. Det er stor skilnad på ein riflestropp til 300,- eller ein NeoPod til 3-4000,- spesielt for ferske jegerar. Ferske jegerar burde heller ikkje føle at to-fot er noko ein absolutt burde ha på reinsjakt.

Tror du er inne på noe her,vanskelig å kjøpe seg fordeler på jakt.Det handler om å være på rett sted til rett tid ,ferdighet utholdenhet,tålmodighet og litt flaks enten du har en gammel Hv-mauser eller den dyreste Blaseren.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 13.6.2019 den 15.11, M67 skrev:

Jeg har aldri vært på reinsjakt, hvor langt hold skyter man typisk reinsdyr på? 

 

K

Har jakta rein siden 2004, mest i Snøhetta, og har sjelden hatt problemer med å komme innenfor 200m med litt tid. Noen sjanser har man selvsagt fått avstått, men da stort sett pga andre folk.  Bruker ofte surre bærereim på utside overarm og stramme opp i neven slik at det blir litt som ei skytereim/jegerstropp. Lange avstander føler jeg er mest relevant dersom man er uheldig og skadeskyter så man må følge opp, eller at man ser skaffe dyr det er vanskelig å komme innpå.

Link to comment
Share on other sites

På 23.5.2019 den 13.41, madped skrev:

Hei. Fikk tilslag på Ullensvang, 2 bukker over 2,5 år.
Hvilket av de 3 alternativene anser dere som best? 

Alt: 1: Du kan ta Rv. 7 over Hardangervidda til Tråastølen, (Eidfjord statsallmenning),  køyr Tinnhølvegen (bomveg) til parkeringsplass ved Tinnhylen. Derfrå ta beina fatt på turstien innover mot Sandhaug og vidare i retning t.d. Litlos
Alt: 2: Køyr E-134 til Røldal, ta av innover Valldalsvegen 14 km til parkering. Så er det beina fatt opp Vivassdalen, gå turvegen i retning Litlos. Her går du over Røldal statsallmenning før du kjem inn i Ullensvang statsallmennig.
Alt: 3: Gå frå Haukelisæter (på E-134 over Haukelifjell) innover mot/over Røldal statsallmenning og vidare til Ullensvang statsallmenning. Dette alternativet er kanskje det lengste og tyngste, men ein flott tur.


Ser og at det går en DNT-sti rett øst for Odda og opp i terrenget, er den ett alternativ?
Hvor har dyrene historisk stått? Forstår jo at vinden er en viktig faktor men er det noen "go'plasser" ?

Mvh Mads.

 

Alt 1. med alle pakkenelliker i traktor til Hansbu er beste alternativ, evt helikopter :-)
 

Ullensvang fjellstyre pleier gi inntil 10 løyver for traktorkjøring i reinsjakten og prisene traktorsjåførene tar er slett ikke ublu....

 

Følg med på Fjellstyrets sider http://www.hardangervidda-fjellstyra.no/index.php?pagePreview=1&p=1_81 og evt facebook - "Villreinjakt Ullensvang" og "Ullensvang fjellstyre" 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, moviken skrev:

Er noenlunde kjent der,er ikke flust med dyr.Tåler du å gå langt i kupert terreng så er det dritmoro å jakte på de som er der.Har fått kort i nabo terrenget,ellers hadde jeg også prøvd å få meg et kort.

 

Takk. 

 

Ja, du har rett håvard. Tenkte å jakte fra 01.08, så må bli på de som er på nordsiden. 

 

HA 6-II. HA 6-III. HA 19. HA 20B. HA 23.HA 24.HA 25A-C. HA 26. HA 26A. HA 28, ha 30

Link to comment
Share on other sites

Fikk mail om tilbud på bukk 2.5 år eller eldre i Eidfjord Statsalmenning idag😄 Noen som har erfaringer fra dette terrenget?

 

Klarer heller ikke finne et kart som viser terrenggrenser, og eneste forklaring på nettsiden deres er «Allmenningen er i Eidfjord kommune i Hordaland og strekkjer seg frå området ved Normannslågen i sør via RV7 og opp mot Hardangerjøkulen»

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...