Jump to content

audungk

Members
  • Posts

    46
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

audungk last won the day on January 12

audungk had the most liked content!

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

audungk's Achievements

Contributor

Contributor (5/17)

  • Reacting Well Rare
  • Collaborator
  • Dedicated Rare
  • First Post
  • Conversation Starter

Recent Badges

45

Reputation

  1. Sniker inn litt egenreklame i tråden. Admin får slette om det ikke er greit. Tallene er oppgitt i 1/10 mrad med en desimal, så det er jo som de fleste sier, god sjanse for at brukerfeilene er større...
  2. Vekker denne litt opp igjen. Jeg er omtrent i mål med alle funksjonene i den kalkulatoren jeg har omtalt, og lurer på hva som blir riktig å bruke i azimuth for Eötvös? Faktisk kompassretning man skyter, eller differansen fra innskytningsvinkel? Magefølelsen sier det siste, men jeg ble brått usikker
  3. Han har sagt han ønsker seg en "skikkelig jaktkniv". Jeg vil tro det han legger i det er noe som har mer sjarm og eierglede enn en Swingblade, og som kan dekke de fleste oppgaver ute i skogen. Ingen kniv fungerer bra til alt, så her tror jeg veien blir litt til mens man går. Han jakter klart mest rådyr og skogsfugl, så noe i kategorien "tradisjonell skandinavisk", med ikke alt for stort blad er det magefølelsen sier @Jeger'n: Prima! Jeg likte godt stilen hans, og tror kanskje det er noe i den retningen vi skal.
  4. Da jeg fylte 40 fikk jeg to dager på hjortejakt fra jaktkameraten. I år er det hans tur, og siden han stort sett har jaktet det meste bortsett fra reinsdyr tenkte jeg å ordne en skikkelig jaktkniv. Om han kan ta del i prosessen, og få den slik han helst vil er det bonus. Skamløs selvpromotering, kvalifisert anbefaling? Alle råd tas i mot med takk!
  5. På lang sikt er planen å importere stevner fra shoot n' score it og andre ting som leverer data i struktur, men du kan legge inn akkurat det du vil som stage navn. Datasettet er lagt opp til 1 match -> flere stages -> flere targets per stage. Eneste begrensningen er at knepptabellene i matchmodus kun regnes ut i mrad, men det kan endres om interessen er der
  6. Jeg har tidligere fortalt at jeg lager en ballistisk kalkulator, men i utviklingsfasen har den endret seg over til å bli en PRS-fokusert kalkulator som nå er klar for noen flere testere. Appen er kun for iPhone, og har en del funksjoner som jeg tror kan være relevante for PRS skyting. Aller helt håper jeg på en tester som bor i Romeriksområdet, og har mulighet til å møtes for å la meg observere i en halvtimes tid, men om du har iPhone, er aktiv skytter og tåler at appen har noen få bugs er jeg også interessert i å høre fra deg. Legger ved noen skjermbilder for å skape oppmerksomhet
  7. Jeg har bygget en CZ457 i et MDT XRS-chassis, og guttungen på 10 skyter fint med det liggende. Vekta er såpass at vi har ikke prøvd noe særlig på andre stillinger. Nå skyter han helt klart bra nok med kolben satt opp til min lengde, men om han skal skyte bedre tror jeg vi bør få inn en rutine på å ta ut spacere og få riktig lengde og høyde på kinnstøtta før han skal skyte. På XRS er det to litt lange skruer, og vips er kolben kortere, så ikke allverden, men ikke suuuperenkelt heller...
  8. Biblioteket, ja. https://github.com/audungk/swift-ballistics Appen har to features som er forholdsvis unike på markedet, så den blir nok ikke opensource med mindre det skjer noe helt spesielt
  9. TAKK til alle som bidrar med hjelp og kunnskap! Nå ligger appen "side om side" med Applied Ballistics i de foreløpige testene jeg har gjort, det er GØY og jeg hadde ikke fått det til uten hjelpen her inne. TAKK! @M67: Takk for deling av spindrift-verdiene og empirisk kunnskap! Jeg hadde rett og slett rotet med enheter og kulelengder i testingen og fått feil stabilitetsfaktor. Da ble verdiene for store. I nullvind, med Oryx i 6,5, kommer første sideveis klikk på 600m
  10. Takk, takk, takk og takk. Boka er bestilt, formlene jeg brukte opprinnelig er endret. Jeg ble usikker på hvor riktig det var da jeg så resultatene, og da er det veldig fint å ha et sted å kunne spørre og lære. Uansett om appen slår an eller ikke, har jeg allerede fått stort utbytte av jobben, takk til alle som har bidratt her i tråden! @Biskopen: Jeg tror rett og slett jeg kan ha rotet litt med kulelengder, enheter og lignende i tidligere tester, for når jeg legger inn data for Norma Oryx i 6,5, så får jeg spindrift på 0.018048356888680284 mRad på 100m.
  11. Enig i at forkortelsen er mrad, men i følge mine kilder så finnes det også en Nato-MIL, så jeg skjønner at mange (inkluder meg selv) blander de... https://www.schmidtundbender.de/en/service/did-you-know/127-turrets/1521-moa-mrad-mil-cm.html I appen har jeg uansett klart å få støtte for både vitenskapelige enheter og amerikanske enheter, som trolig kan bli bra når jeg får appen ut på markedet. Ellers er det en del fot og tommer og sånn i beregningene, fordi det jeg har oversatt rett og slett baserer seg på det, og jeg ikke har forsøkt meg på å oversette de til metriske enheter i tillegg til å oversette programmeringsspråket som er brukt...
  12. Først, for en luksus med tilgang på så mye kunnskapsrike folk! Jeg kan forstå det jeg leser, men jeg kan ikke dette helt enda, så det er veldig stas med hjelp! Tusen takk, @Biskopen! Stabilitetskoeffisienten regnes slik: let weight = ammunitionInfo.projectile.weight.converted(to: .grains).value let diameter = ammunitionInfo.projectile.diameter.converted(to: .inches).value let twist = rifleTwist.rate.converted(to: .inches).value / diameter let length = ammunitionInfo.projectile.length.converted(to: .inches).value / diameter let sd = 30 * weight / (pow(twist, 2) * pow(diameter, 3) * length * (1 + pow(length, 2))) let fv = pow(ammunitionInfo.muzzleVelocity.converted(to: .feetPerSecond).value / 2800, 1.0/3.0) let ft = atmosphere.temperature.converted(to: .fahrenheit).value let pt = atmosphere.pressure.converted(to: .inchesOfMercury).value let ftp = ((ft + 460) / (59 + 460)) * (29.92 / pt) return sd * fv * ftp Twistkoeffisienten er 1/-1 avhengig av hvilken retning snurren går Windage er i tommer
  13. Tusen takk! Det er ikke umulig at 0.1 mil på 100m er en avrundingsfeil. Spindrift-kalkulasjonen ser slik ut: if calculateDrift { windage += (1.25 * (stabilityCoefficient + 1.2) * pow(time, 1.83) * twistCoefficient) / 12.0 } Da blir det å finne flytid til innskytningsavstand, og så trekke fra denne konstanten på alle avstander? For mål over/under horisonten bekrefter du det jeg mistenkte. En av de kalkulatorene jeg valgte bort da jeg skulle gå igang med fundamentet, gjør nettopp dette: gy = GRAVITY*cos(deg_to_rad((shooting_angle + zero_angle))); gx = GRAVITY*sin(deg_to_rad((shooting_angle + zero_angle))); vx = vi * cos(deg_to_rad(zero_angle)); vy = vi * sin(deg_to_rad(zero_angle));
  14. Kult! Siden jeg ikke kan så mye, og har lagd min egen ballistikkalkulator, så drister jeg meg til å spørre to (sikkert dumme) spørsmål: Når jeg kalkulerer for spindrift, så får jeg som oftest et knepp (0.1mil) sidejustering på 100m (zero distance). Hvordan blir det riktigst å kompensere for dette? Trekke fra 0.1mil uansett avstand? Når jeg legger inn pipevinkel for jeg helt tullete mye klikk for å justere treffpunkt. Jeg mistenker at dette er fordi forfatteren av biblioteket jeg bruker har lagt pipevinkel på hastighetsvektoren istedenfor gravitasjonsvektoren? Eller er det riktigere å kompensere for vinkel med "riflemans rule"? https://en.wikipedia.org/wiki/Rifleman's_rule På forhånd, takk til alle som deler av kunnskapen sin, slik at vi andre kan lære!
  15. Litt usikker på om jeg skal spørre her, eller i den store ballistikktråden, men jeg har funnet en ting jeg lurer på i den formelen jeg bruker for å beregne treffpunkt. Forfatteren legger sammen pipevinkel i skuddet med null-vinkel (vinkelen på pipa ved nullpunkt justering), og bruker disse verdiene på hastighetsvektoren. Det resulterer i en hel enorm mengde knepp så fort man endrer på vinkel. Jeg mistenker at dette er "riktig" ved f.eks. artilleri, men feil i tilfeller hvor målet er høyere opp. Andre kalkulatorer legger pipevinkel på gravitasjonsvektoren, er dette mer riktig?
×
×
  • Create New...