Jump to content

Presisjon. Finnes det en norm?


nhd

Recommended Posts

Jeg leser i annonser og i innlegg fra skyttere at de har oppnådd en viss presisjon. Men finnes det noen norm for hva og hvordan en måler?

Hvis det oppgis gruppestørrelse, bør jo avstand også oppgis. Om det oppgis MOA, er jo avstand unødvendig. Men hva med antall skudd? Er det noen norm for dette? Jeg får alltid mindre spredning når antall skudd i gruppen går ned :-) Jeg mener det er vesentlig om det er 3, 5 eller 10 skudd i gruppen.

Link to comment
Share on other sites

Mål senter til senter på kulehull, her i Norge vanligvis 100 m, men hundremeteren kan vera kort. I USA vanlegvis 100 yards. Berre og oppgi om da er 3 eller 5 skudd, er vel ikkje heilt nokon norm på antall skudd. To fyrste tinga er da vel meir eller mindre norm på, detta er mi oppfatning. Ver og obs på at slengara alltid skuldast sleivete skyttar ganske rart eigentleg da det som regel for desse personane alltid er er motsatt er vanligvis utstyret da er noke gale med.

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Normen er å måle senter til senter. Enkelte, når de kun diskuterer ett kaliber (typisk for folk som skyter EN disiplin og ikke "vet" at det fins andre disipliner, våpen eller kalibere ;) ) kan snakke om ytre diameter, det er vanlig for 22LR på 50m. Det er forresten så stort at de nesten kan forsvare det... Men normalt, senter-senter. 

BR skyttere og "ammunisjonstestere"/ hjemmeladere er som oftest på 100m, DFS skyttere snakker ofte om 200m, og etter det måler en jo like mye variasjon i vind som våpenets presisjon.

 

Står litt her, om en vil diskutere størrelsen på ei 3sk gruppe vs ei 5 eller 10skudds.

http://www.geoffrey-kolbe.com/articles/rimfire_accuracy/group_statistics.htm

 

Number of shots in the group
2 3 5 6 7 10 15 20 25
Mean value of the group size
1.722 2.485 3.067 3.298 3.459 3.805 4.179 4.437 4.642

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk. Ja, den med senter-senter er jeg klar over. Men når en produsent annonserer med 0,xxx MOA, finnes det da noen norm for hvor mange skudd det er i serien? Som en ser av tabellen, kan en ikke sammenligne dersom en produsent bruker 3 skudd og en annen 5 skudd eller 10 skudd.

Når jeg skyter 2-skuddsgrupper, får jeg svært liten spredning, men ikke så liten som ved 1 skudd.

Meget nyttig tabell M67.

Link to comment
Share on other sites

Presisjonsgaranti oppgis ofte for 3 skudd for jaktvåpen/ ammo, men en bør vel skyte minst en 3-4 grupper om en skal ha noen brukbar formening. Når man er over på match/ konkurransevåpen/ varmintvåpen ser jeg at feks Sako/Tikka oppgir den ved 5 skudd (1 moa).  

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg også lurt på.

Inntrykket mitt er at mange bruker grupper på 3-skudd når de oppgir et mål på presisjon, og jeg lurer ofte på om den 3-skuddsgruppen som oppgis er typisk for våpenet eller om det er det beste de har greid å oppnå med det våpenet. Om en snakker om en typisk eller gjennomsnittlig gruppe med 3 skudd så er jo det greit, men den beste 3-skudds gruppen er jo meningsløs. 3 skudd er så lite at alle våpen vil innimellom gi fantastisk gode 3-skudd serier. 

Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, M67 skrev:

Står litt her, -

 

Dette så ganske interessant ut, men av erfaring vet jeg at jeg ikke helt fordøyer statistikk og litt sammensatt matematikk når klokka viser mer 1800 om kvelden - må nok utsette finlesningen til i morgen!

 

I riktig gamle dager hadde man en ganske effektiv metode for å finne presisjon. Ikke våpenets, først og fremst, men skytterens:

 

For vel 100 år siden var det vanlig med skiver av tre, med påmalt blink. Det står ei slik 2-meters skive for 400 meter på Tverråsen skytebane, Mære skytterlag. Man "klistret" disse skivene ved å stikke treplugger i kulehullene, og skjære dem av helt inntil skiva.

 

Ammunisjon var dyrt, da som nå, og de færreste hadde eget gevær, årsmeldingene til skytterlaga viser gjerne "28 skyttere og 3 rifler". Kanskje hadde ikke skytterne råd til mer enn 5 skudd hver heller. Prøveskudd hadde men slett ikke råd til. Hva gjorde man da, for å finne den beste skytteren?

 

Jo, skytterne skjøt sine 5 skudd etter tur, og etter at man hadde plugget kulehullene, men før man kuttet av trepluggen, la man en hyssing rundt alle pluggene, og kuttet den over en plugg. Den skytteren som hadde den korteste tråden, var dagens vinner!

 

@Olesøn: Kanskje en øvelse til neste års Kammersmell?

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er enkelt og likefram. Etter noen år med tråling av nettforum, så har jeg dette greit for meg.

 

Normen er enten "høl i høl" eller "snusboks", skyteavstand er i uinteressant.

Snusboks for oss med kåbbåibørser og andre ukurrante remedier. Høl i høl for røkla.

Link to comment
Share on other sites

Når en ligger bak våpenet selv, så vet en vanligvis veldig mye etter 3 skudd, om det ikke blåser storm eller en er fyllesyk og høy som et hus på kaffe. Alle rifler, og piper jeg har hatt har gått bra i mange 1000 skudd om de tre første satt tett. Et par spredde de 3 første, og jammen har de spredd resten også.

3 skudd er så lite at det er en viss sannsynlighet for å skyte ei veldig tett gruppe - en eller annen gang - sannsynligheten for å gjøre det med ei _gitt_ gruppe, er liten, så 3 skudd. samler ikke 3 skudd, så samler faen ikke hverken 5 eller 10. Men samler de 3, så er det veldig sannsynig at resten samler - og da etter tabellen over.
 

 

K

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Fysikeren skrev:

Dette har jeg også lurt på.

Inntrykket mitt er at mange bruker grupper på 3-skudd når de oppgir et mål på presisjon, og jeg lurer ofte på om den 3-skuddsgruppen som oppgis er typisk for våpenet eller om det er det beste de har greid å oppnå med det våpenet. Om en snakker om en typisk eller gjennomsnittlig gruppe med 3 skudd så er jo det greit, men den beste 3-skudds gruppen er jo meningsløs. 3 skudd er så lite at alle våpen vil innimellom gi fantastisk gode 3-skudd serier. 

Jeg tenker at når det gis en slik garanti, skal det være mulig for meg (og alle andre kjøpere) å kopiere resultatet dersom jeg gjør alt rett med puss, anlegg, skyteforhold osv, og dersom jeg har tre ulike og gode fabrikkammo til disp, skal minst en av dem klare kravet. Forresten synd at det ikke oppgis ammo når slike resultat annonseres.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, om det gis en presisjonsgaranti så må det jo være mulig for en skytter å skyte like godt om alt gjøres riktig med kvalitetsammunisjon. Men hvor ofte, eller hvor mange av gruppene du skyter skal kunne tilfredsstille denne presisjonsgarantien?

Om f.eks. en rifleprodusent garanterer minst 30 mm samling på 100 meter med 3 skudd, og en dyktig skytter da skyter en haug med grupper på 100 meter med kvalitetsammunisjon. Er det da slik at gjennomsnittet av disse gruppene skal være mindre enn 30 mm, skal 90% av gruppene være mindre enn 30mm, eller holder det at kun én av gruppene holder kravet om 30mm?

 

Dette er veldig forskjellige krav, selv om alt handler om 30 mm samling på 100 meter i en 3-skuddsgruppe. 

Link to comment
Share on other sites

Sako opererer med presisjonsgaranti på 5 skudd innenfor 1 MOA (29mm på 100m).

I mitt enkel sinn tenker jeg da at dette skal oppnås med de fleste typer "kvalitetsammo" i 100% av seriene om man "spenner" rifla fast og den er upåvirket av forholdene. Spesielt om det står "Sako" på ammunisjonen. Mer komplisert en dette har jeg aldri vurdert presisjonsgarantien. Jeg er jeger og har bestandig operert med 3 skuddsserier når jeg tester ammunisjon. Samler den 3 skudd "tett" på 100, 200 og 300m er jeg fornøyd. Hva som er "tett nok" varierer fra skytter til skytter, men for min del må det være innenfor garantien og  bedre om det er snakk om småviltjakt. 

Det som er like viktig som presisjon er rifla, montasjen og kikkertens evne til å holde samme treffpunkt (nullpunkt). De fleste kombinasjoner jeg har prøvd har gått bra med ett eller annet. Evnen til å holde konstant samme treffpunkt har derimot variert.  

 

Link to comment
Share on other sites

Antall skudd og avstand må oppgis i forhold til presisjonsgaranti. Og det gjør det vel også. 5-6 skudd på 100m er det jeg har sett oppgitt.

Da bør en kunne forvente at rifla konsekvent leverer slike samlinger med normalt tilgjengelig kvalitesammo. Men at all ammo går tilsvarende eller bedre enn garantien og aller helst med tilnærmet likt treffpunkt. Kan ikke forventes, selv om det er ønskelig.

 

Men strengt tatt er presisjonsgaranti egentilg en reklamejippo. Jeg forventer at alle nye rifler som selges over disk, går tilsvarende som garantien til Sako eller Browning. Det er ikke ekstrempresisjon, det er snakk om her. Leverer ikke rifla såpass uten videre, er det et halvfabrikat eller b-vare som selges.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...