Jump to content

Weatherby Mark V 30.06 (førstegangskjøp av rifle)


fredriko

Recommended Posts

Hei,

 

skal gå til innkjøp av mi første rifle, denne skal brukes primært til jakt på hjort.

 

Budsjettet er på 8-10.000kr

Jeg har sett mye på nytt og brukt, men har funnet denne på finn.no https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=116386788

Spørsmålet mitt er enkelt å greit om dette kan være en ok startrifle, jeg stiller ikke krav til enorm presisjon over 100m da denne skal som tidligere nevnt brukes til jakt på skuddhold inntil 100m

men er kvaliteten noe å si på denne type rifler i denne prisklassen? da tenker jeg på div ting som bolten f.eks, om man risikerer at ting "kiler" seg under et oppfølgning skudd etc ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde Mark V  i Ultra Lightweight i samme kaliber noen år.
Rifla fungerte bra uten problemer, presisjonen var utmerket, men jeg ble aldri helt fortrolig med stokkfasongen, noe som sikkert er like mye min skyld som stokkens ;)
Mark V skal være laget hos Weatherby i California, og kvaliteten er vel like god som andre rifler i dette segmentet.
Til den prisen er det bare å kjøpe (forutsetter naturligvis at det ikke er skjulte defekter og  at alt er ok med rifla)

Link to comment
Share on other sites

Løp og kjøp! Jeg betalte 2000 mer for min Weatherby Vanguard som ny, og det uten sikte. Nå er jeg forsåvidt godt fornøyd med kvaliteten på den, og Mark V skal vel være hakket finere. Til den prisen der har du jo også råd til å mishandle den litt uten at det river helt inn i hjerterota. Vedlikeholdsfri syntetisk stokk, fint kaliber med upåklagelig tilgang av ammo både med og uten bly, helt kurant sikte... Dette er nok det som best kalles en ikkehjerner på nynorsk.

Bruk pengene du sparer på en skikkelig pussestokk, en god bærereim og noen kasser med ammo.

Link to comment
Share on other sites

Fikk melding fra selger på Wheaterbyen at den var solgt nå :(

 

 

 jeg har også kikka litt på denne, for 1.500kr mer så får jeg demper og tofot i samme pakka.

dette ser ut som det er den "originale" Remington 700 også, og ikke noe "BDL/SPS" versjon ?

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=131080190

 

 

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

Kjøp MKV, ikke noe mer å stusse på.
Kvalitet er bedre enn den Remington 700 du linker til.
MKV har glatt og fin boltgang, bedre utdrager, bedre stokk (selv om den ikke passet meg) og alt sett under ett vesentlig bedre kvalitet.
Drit i demper og tofot, slikt stasj kan du kjøpe senere hvis du vil ha.


 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

ja det er slike tips og erfaringer jeg er ute etter, jeg har prøvd og lese meg opp over alt på de forskjellige ulikheter med de forskjellige merkene, men finner bare amerikanske reklamevideoer eller tester der det virker som folk får penger i lomma fra produsenten, alle skryter de fleste merker opp i skyene.

er det andre merker eller rimelige rifler du kan anbefale som ligger i samme pris sjiktet? :)

 

Link to comment
Share on other sites

Ruger M77 MKII, er solide bruksrifler med utfresinger i kassen for direkte montasje av kikkertringer,  og med mauserutdrager.
Bakdelen kan være et noe tungt avtrekk med kryp.
Men det "sliter" seg vanligvis til etter hvert, og en kompetent børsemaker kan lett fikse det for noen kroner.
Timney har også avtrekk som passer Ruger.
Jeg har hatt flere av disse og pr. i dag er det en i skapet og en annen på vei.
https://big5.no/produkt/brukte-vapen/brukte-rifler/ruger-m77-mark-2-30-06-stainless-boltrifle

Winchester M70 er også greie bruksvåpen, men her har det vært mye rart av billigmodeller de siste åra.
Men finner du en M70 Featherweight er det også gode bruksvåpen som virker og virker og virker og virker....
En av disse står også i skapet mitt.

Begge disse er rifler som vanligvis går for en ok pris.
Når det gjelder europeiske jaktrifler er jeg stort sett analfabet, her kan nok andre bidra med mere enn meg.

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Usikker på om budsjettet er med eller uten optikk, men uansett hadde jeg nok foreslått Tikka som et alternativ. Jeg mener du får mye børse for pengene da. Ikke de mest spennende riflene på noen måte, men driftssikre og etter min erfaring lettsolgte, hvis du senere vil ha noe annet.....?

Det er alltid godt utvalg av nye og brukte på Finn.no. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sett etter eldre Remington 700 og Winchester M70, med trestokk.

Alle modeller av Tikka opp til T3. (T3 er etter min mening overprisa på bruktmarkedet.)

Alle modeller av Sako.

Howa 1500/Weatherby Vanguard. Dette er i praksis nesten samme rifla. 

Krico.

Lakelaner/Kongsberg 389 og 393.

+sikkert noen som jeg ikke kommer på i farten.

 

For 8-10000,- ville jeg prøvd å finne en med gode montasjer og et kikkertsikte av forholdsvis god kvalitet. Gammelt europeisk er bra, av de amerikanske er Leupld et sikkert stikk. Men sikter fra Burris, noen serier fra Bushnell (B&L het vel 3200 og 4200 seriene tidligere.), Redfield og litt eldre japanskproduserte kan også funke bra.

 

Jeg ville ikke prioritert at det fulgte med demper eller tofot. Ammo derimot får du aldri for mye av.

 

Lykke til med jakten på Finn.

Link to comment
Share on other sites

Det står en "ny" Winchester m70 leightweight i 308 med laminert skjefte på finn til 3500.-.

Gått 30 skudd.

Løp og kjøp.

 

Alm Våpen og Villmark har en tilsvarende i brukthylla i 30-06 med Swarovski 3-12x56 i ERA montasjer til 8000.-. Garanti på kikkerten og rifla ser veldig fin ut.

 

 

 

En av jaktkompisene mine kjøpte en slik som første jaktrifle for en evighet siden. Winchesteren gikk som en laser. Etter det ble han en av J&Fs beste kunder med 135 blåskjemser i en perm, mesteparten Blasere. Han innrømte glatt her om dagen at dette var idioti på høyt plan og at han hadde greid seg med den første Winchesteren hele tida :-)

 

Ps: folk betaler 3k for å få Winchester m70 sikring på mauserne sine..

_238499812.jpg

Edited by Torf
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

mye bra tips her,

jeg kan nevne at budsjettet er med optikk, jeg har akkuratt brukt 17.000kr på ei Browning hagle så eg ønsker ikke å legge ut samme sum på rifle nå i starten da jeg tror jeg vil bruke rifla vesentlig mindre en hagla.

 

jeg har også kikket litt på denne, såg lenger oppe i tråden at "8x68S" nevnte Howa 1500 kan være ok+ også?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=130215052

 

Link to comment
Share on other sites

30-06 hos Alm: (annonsen er gått ut på dato men den ligger aktiv i Alms nettbutikk på finn)

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=110039986

 

Ny 308 til 3500.-:

(det er bilde av en Featherweight men det er beskrevet en leightweight i annonsen)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=132871106

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Er Ny Sauer 100 på nett nå i dag, 5990,- hos XXL.no

https://ipaper.ipapercms.dk/XXL/EkstraNor/Live/kundeavis-lagunen/?page=14&utm_source=Facebook&utm_medium=Social&utm_campaign=DM46&utm_term=åpning lagunen

 

ja, ikke samme kaliber du har papirer på men en kan bestille og si en venter på papirer fra politiet; da kan du endten be om endret kaliber i søknad (som normalt går helt greit) eller søke på nytt kaliber (normal behandlingstid i din region) og beholde den eksisterende tillatelsen til mulige Finn.no kupp #fultvåpenskap ;-)

Link to comment
Share on other sites

Vel....M70 er en gjennomprøvd, solid og funksjonssikker mekanisme, mye basert på den gamle Mauser M98 kassa.
Som nevnt over, bare sikringa er blitt et begrep som "M70 sikring", kopiert og ettermontert av mange.
I tillegg er det en mekanisme som de aller fleste børsemakere kjenner godt, og den er enkel å fikse om noe skulle oppstå.
Deler finns over hele verden til greie priser.
Det er flere modeller og utgaver her også, og kvaliteten på noen "billigutgaver" kan være litt så som så.
Men eldre M70 med mauserutdrager og M70 Featherweight er sikkerstikk.
Om det er det ultimate bruktkjøpet kan vel diskuteres, men det er lite risiko involvert, og du får deg ei skikkelig bruksrifle til jakt.

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Det er en rifle som er utrolig underpriset på det norske markedet. Det samme gjelder eldre Sakoer, som man ofte får for 3-4000 kr. Har selv en eldre Sako Forester som reserve/utlånsvåpen under elgjakten, og det er sinnsykt mye rifle for pengene.

 

Ser man på bruktpriser på spesielt Tikka T3, er disse til tider likt eller høyere enn det de koster nye i butikk. 

 

For pengene får man betydelig mye mer våpen for pengene med et eldre kvalitetsvåpen enn et nytt budsjettvåpen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg kjøpt en weatherby MKV så hadde jeg nok gått for 300weatherby magnum.

Finnes en del av de og går for ok priser. 

300weatherby er basert på 375h&h så det er bare løpsbytte for å gjøre om denne til 257weatherby, 264winmag, 308 norma magnum, 300winmag, 338winmag, 375h&h, 458winmag, 458lott...  om det blir for voldsomt eller skralt. Ei rifle for både toppjakt og elefant. Masse løp å ha i skapet da..

Link to comment
Share on other sites

okei, 

 

jeg har lest litt Rundtom og ser hva dere mener, i USA så blir M70 regnet som den ultimate jaktrifla over alle andre ser det ut som..

Jeg har nå etter mye frem å tilbake vurdert opp og ned i mente å landet på en Howa m1500 jeg fikk til 6.000kr med demper og kikkertsikte, den er ikke så gammel og er meget godt vedlikeholdt.

Har lest mye amerikanske tester om Howa og den blir godt mottatt som ei rimelig budsjettrifle (gjerne for førstegangskjøpere) 

Takker for alle innspill her inne, jeg håper jeg har gjort et godt kjøp, og som tidligere nevnt så er dette første rifla mi, så jeg får starte å bygge meg erfaringer med mye skyting :)

 

 

 

Takk for alle tips og gode innspill fra dere i tråden her :)

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Godt valg!

Jeg har 4 storviltrifler. Min Howa 1500 er den eneste jeg er sikker på jeg aldri vil selge. Rett og slett fordi det er en usedvanlig god, pålitelig, presis og tvers igjennom sorgløs rifle. Du kan bytte nesten hva som helst på rifla, slik at du kan dreie funksjonaliteten i litt ulike retninger. Min startet som en rimelig «Hogue»-pakke, som jeg brukte til alt. Etterhvert har den fått GRS-stokk og lyssterk kikkert, og brukes nå primært til litt stasjonære jaktformer.

Jeg tipper du blir veldig fornøyd med Howaen din. 

Gratulerer!

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke Howa spesielt godt, men regner med at de kjører samme opplegg som de fleste andre. I så fall er kassa lang. Kort er som regel tilpasset patroner som er beregnet på patroner opp til-og-med .308-lengde. Lang er som regel tilpasset 30-06-lengde, og litt oppover. Blir veldig overrasket om ikke Howa har nogenlunde samme lengder.

Link to comment
Share on other sites

Usikkerheten råder,

 

Jeg kjøpte Howa M1500 brukt med demper og sikte til 6.000kr , jeg er meget fornøyd med dette kjøpet.

 

men jeg ser også i dag at jeg kunne fått Remington 783 synth til 5.000kr hos jakt & friluft helt ny, hvordan stiller disse to riflene seg opp mot hverandre?

 

https://www.jaktogfriluft.no/remington-783-synt-pakke-10

 

Link to comment
Share on other sites

Omtrent, men synes nyprisen er ganske høy i forhold til hva man får. Bruktprisene er mer realistiske, de eldre er ofte noe bedre også.

 

700 kommer i uendelig mange utgaver med forskjellige stokker og løp. SPS er vel den enkleste med en ganske dårlig synt stokk. 700 er den riflen med desidert mest utstyr og deler til.

 

Model 7 er en kortere og lettere variant, og den jeg ville foretrukket som jaktrifle. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 23.11.2018 den 9.23, msteiro skrev:

Omtrent, men synes nyprisen er ganske høy i forhold til hva man får....................

 

 

 

Ja okei, så en sps med f.eks GRS stokk så har man en ganske okei rifle i grunn?

jeg var innom Rafdal våpen som er børsemaker her i området hvor jeg bor, og det virka som det var Remington 700 det gikk i for det meste hos han, sikkert basert på det du sier at det er så mye deler til dem?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Rem 783 er et våpen i absolutt laveste kvalitetsklasse, det er vel også meget begrenset hva du kan gjøre for å forbedre våpenet. Det er på min liste over «styr unna»- våpen, selv om det sikkert finnes eksemplar som gjør det de skal.

 

Howa 1500 er i en annen liga. Den fungerer fint som den er, og kan ombygges/utvikles i alskens retninger, om du skulle ønske det.

Rem 700 er en velprøvd og god konstruksjon, og er vel det våpenet med mest utvalg av ettermarkedsdeler. For 30 år siden var den i Sako-klassen både hva angår pris og kvalitet, siden har det gått nedover med begge deler forsåvidt. Men det betyr at hvis man finner en velholdt, gammel 700, er det kanskje det beste bruktkjøpet iallefall jeg kan tenke meg. Og det har jeg gjort; i morgen blir det første prøveskyting med rem 700 fra ‘95, i 30-06- praktfullt våpen som selger skulle ha 3600,- for...

 

»Fordeler» med howa vs rem 700, er grovere utdrager og kasse som er flat under (godt utgangspunkt for bedding). Fordelen ved rem 700 er først og fremst enda større utvalg av deler.

Link to comment
Share on other sites

Remington 783 ville jeg ikke hatt om jeg fikk den og i tillegg fikk godt betalt hver gang jeg lufta den på banen og på jakt. Jada, jeg har hatt den tvilsomme gleden av å skyte med en slik. Måtte prøve om den gikk, fordi ho som eide den ikke klarte prøva. Rifla gikk den, men jeg har aldri prøvd et avtrekk som var mer elendig. 

 

Remington 700 finnes i et utall varianter. Generelt ville jeg helst hatt en eldre modell og en av de mer påkosta utgavene, helst fra customshop. Men også en gammel adl er vesentlig mer rifle enn en 783. For ikke å snakke om 710 og 770 eller hva de nå heter. 

Det er 700 og 7 (Seven) som gjelder mtp Remington, men en må ha litt kunnskap for å skille ut de virkelig gode handlene fra de som er greie nok.

 

Kos deg med Howaen din du. Det er ei real bruksrifle, som vil tjene deg godt i mange år. En må skyte og jakte endel før en finner ut hva en foretrekker. Hvis du seinere finner ut at du vil ha noe annet, så kan du bygge om Howaen eller kvitte deg med den uten å tape så mye. Nå i starten ville jeg brukt den som den er uten å oppgradere eller bygge om, en plass må en starte. Og den rifla du har kjøpt deg, er et godt utgangspunkt.

 

Jeg har selv hatt Howa 1500 og likte den godt for det den er. Ei real bruksbørse, som jeg hadde som reserve/utlånsrifle. Presisjonen var bra nok, den var letthåndtert og uproblematisk på alle måter. Jeg har hatt titalls jaktrifler og hadde nok beholdt Howaen om det ikke var for garderoben og dilla på litt sære rifler og kaliber.

 

Link to comment
Share on other sites

Ref. Remington 700, så finns det også en modell som heter 700 Classic.
De ble laget i et begrenset antall med et nytt kaliber hvert år i en periode.
Litt mer oppgradert treverk og polering, pluss bedre avtrekk og finish, Classic er stemplet på pipa.
Min sønn har en og det er et flott våpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 8X68S skrev:

Remington 783 ville jeg ikke hatt om jeg fikk den og i tillegg fikk godt betalt hver gang jeg lufta den på banen og på jakt. Jada, jeg har hatt den tvilsomme gleden av å skyte med en slik.

 

 - og når det inngår i en pakke med " w/ 3-9x40 kikkert -  3-9x40 Scope ", - kan en være ganske sikker på at dårligere kikkert er det vanskelig å finne! Sikkert etslags Kina-ræl som koster noen dollar pr. palle! Styr unna slike "gode" tilbud!

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jada, jeg har hatt den tvilsomme gleden av å skyte med en slik

Så ille er det nå ikke. Jeg hjalp en kar med å skyte inn ei sånn, han hadde kjøpt den ny, med kikkert og demper for 2000,-  Han skulle jakte, og dreit i hvor fancy rifla (ikke) var. Jeg skjøt helt greit samlinger under 30mm med den kjøpeammoen han hadde med...

Men noe for snobber og feinsmechere er det ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mye gode svar her, 

som dere skjønner så er jeg helt fersk i gamet og dette er jo mi første rifle, jeg vil som noen av dere har nevnt kun skyte å bruke rifla mye nå i starten for å bli kjent med den. 

Setter stor pris på deres erfaringer som dere vil dele her, et seriøst og bra forum som dette skal man lete lenge etter 😃

jeg leser meg grønn på tester og reviews på nettet men det er mye ræl som er renspikka reklame for produsentene der ute. 

Kikkerten som jeg får med rifla er en nikko sterling 3-10x42, denne kommer vel under kategorien «kjip» 

men det blir å sette av penger til et skikkelig sikte som jeg kan kjøpe og ta med meg videre på andre rifler senere er planen. 

 

Link to comment
Share on other sites

kan noen her svare meg på hva forskjellen på og trykke inn avtrekkeren så tennnåla går frem etter et ordinært ladegrep og når man trykker ned hevearmen samtidig som man holder inne avtrekkeren?
skal lagre våpenet i skapet og har lest meg rundt på nettet at folk anbefaler og holde avtrekker inne mens man presser ned hevearmen, men ingen forklaring på hvorfor dette er lurt?

og pleier dere å ha klikkpatron i kammeret når dere lagrer rifla? :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...