Jump to content

Politiet kjøper SIG Sauer P320 X-series


klabbogbabb

Recommended Posts

Sitat

Norwegian Police Adopt SIG SAUER P320 X-Series as Standard Service Pistol

Newington, N.H. (November 8, 2018) – SIG SAUER, Inc. is pleased to announce the Norwegian Police have selected the SIG SAUER P320 X-Series as the standard service pistol for select agencies within their organization. The Norwegian Police is comprised of 8,000 police officers and 8,000 civilian personnel responsible for domestic law enforcement, border control, coordinating search and rescue operations, counter-terrorism, highway patrol, judicial orders, criminal investigation and prosecution.

image-161.jpg

The Norwegian Police conducted a very demanding, rigorous, and stressful testing protocol that lasted several weeks with firearms from multiple manufacturers. Testing for accuracy, speed, performance and ergonomics was conducted by select agencies within the Norwegian Police with whom the pistol would be in service with, and a third party was used for evaluating technical qualities. In all areas, the SIG SAUER P320 X-Series outperformed the competition, making it the pistol of choice for those agencies.

The P320 X-Series pistol is a modular, striker-fired pistol with a serialized trigger group available in varying grip sizes and adaptable to multiple calibers. The intuitive 3-point takedown requires no trigger pull for disassembly, and safety features include a striker safety, disconnect safety, and optional manual safety.

“We are honored to earn the confidence of the Norwegian Police through their selection of the P320 X-Series as their standard service pistol,” began Ron Cohen, President and CEO of SIG SAUER, Inc. “We initially developed and engineered the P320 pistol for service with the military and law enforcement agencies. Since its introduction, it has been adopted by some of the most elite military and law enforcement agencies across the globe including the U.S. Army as the M17. We are very proud to add the specialized forces of the Norwegian Police to this list of elite agencies, and we look forward to developing and expanding this partnership.”

The SIG SAUER P320 X-Series is currently being placed into service with select agencies within the Norwegian Police.

 

Omtrent samme som danske forsvaret.

 

'Select agencies' betyr vel at det er beredskapstroppen som ønsker ny pistol, ser ikke helt hvem ellers i politiet som er 'spesielle nok' til å være sære i pistolvalget.

 

Skal undres hvorfor HK P30 ikke lenger er god nok.

Link to comment
Share on other sites

Da P30 ble valgt fløt det rundt noen meldinger om at beredskapstroppen og livvakttjenesten kom til å kjøpe Glock 17 selv om Glock tapte anbudskonkurransen (og gikk til sak på det). Med mindre det var rene feltrykter, så kan det tyde på at de egentlig aldri likte P30en. Brukte ikke de Sig-226/228 før i tiden? 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

så kan det tyde på at de egentlig aldri likte P30en

What a surprise. Jeg har aldri hørt noen som liker den pistolen, bortsett fra wannabees som skal ha det samme som Politiet. P320 er jo derimot en rett så likanes pistol. Jeg hadde kjøpt en for lenge siden om jeg ikke hadde en 9mm fra før. En P30 hadde jeg kasta tilbake om noen hadde kasta den etter meg...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Springfield XD synes jeg er fenomenale tjenestevåpen. Kjerringa har et halvt dusin av dem i ymse versjoner. Tactical versjonen i .45 er egentlig minst like god som Glock 21 i mine hender. Jeg rapper den med meg fra tid til annen. 

 

Sig med metallramme er egentlig bankers uansett. Jeg har båret en P239 i .357 i et Galco Skyops hylster i noe slikt som 15 år. Det eneste ankepunktet jeg har med de pistolene er at nedspenner og sleidestopp er så nær hverandre at det tar tid å drille det inn under stress.

 

P320 M17 står på innkjøpslista, men vi har allerede sprengt budsjettet med  riflerelaterte innkjøp i år, så det får vente litt. Man har da andre hobbyer også 😉

Link to comment
Share on other sites

På ‎09‎.‎11‎.‎2018 den 13.40, klabbogbabb skrev:

Jaha, de har altså en slik 'idiotsikker' blytung 'New York-avtrekker'..

 

 

 

Blytung og blytung...

Jeg har ikke målt, men i følge håndboken som fulgte med skal avtrekksvekten være ca 2 kg.

Ikke så forferdelig tungt, i forhold til NY-avtrekket som er 12 pund (ca 5,5 kg) men avtrekket er rett og slett litt merkelig og tar en del tid å venne seg til. Nokså lang vandring før trykkpunkt, og relativt lang resettvandring før neste skudd.

 

Avtrekksmekanismen er en slik underlig hybrid av DA og SA, hvor den utvendige delen av hanen er frikoblet fra slagfjæra inntil avtrekket er trukket bak til trykkpunkt. Den synlige delen av hanen beveger seg dermed som på en ren double action, men med avtrekksvekt omtrent tilsvarende single action. Dette skal være meget "drop safe" og skulle i teorien gi det beste av to verdener. I praksis er det bedre enn klassisk double action avtrekk, men ikke like bra til presisjonsskyting som et godt SA avtrekk. Til tjenestebruk er det etter mitt skjønn helt greit. Ikke kjempebra, men greit.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 11/13/2018 at 6:38 PM, TrUb7Dur said:

Hvordan er avtrekket på 320 X kontra Q5 Match?

 

Jeg vil si det står mellom de to om man skal ha en striker fire pistol til konkurranse, men det er for lenge siden jeg har testet begge til at jeg akkurat husker detaljene, bare at jeg husker begge hadde veldig gode avtrekk til å være striker. Selv var jeg veldig positivt overrasket over 320en, og hadde som sagt valgt den selv om det stod mellom de to våpnene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...