Jump to content

Fenomenet "napping" / skuddredd


BC.Airn

Recommended Posts

1: Hva gjør at man «napper» av skuddet – og dermed bommer?

2: Hvordan kurere fenomenet «napping»?

 

Jeg kan forstå at man kan være redd for rekyl fra en .375 H&H magnum. Smeller fælt. Men merkelig nok kan rekyl fra .458 Winmag føles noe mildere. Likeså kan rekyl fra en revolver i .357 mag kjennes hardere enn fra en god revolver i .44 mag. Pussig.

Ofte kan man se at skyttere «napper» også når de skyter .22lr, med våpen uten følt rekyl. Det vises når skytteren tror det er skudd i et tomt kammer, trekker av, og bevegelsen i våpenet tydelig viser napp. Selve «nappingen» utføres etter mine observasjoner på ymse vis: fra de små, nette bevegelser til de mer heftige og kraftfulle med våpen godt utenfor fokusområde. Riktig så underholdende. På bane kan jo utstyr bli ødelagt, og reparasjoner påventes. Under jakt vil jo skadeskyting være resultatet, og er straks mer alvorlig. Uansett uheldig.

 

Mange liker jo å skyte med kraftige våpen, og behersker disse. Jeg ser en god debatt her på kammeret om grove kaliber, og anbefalinger om å bruke minst mulig kaliber. Mange gode synspunkter.

Men vi diskuterer gjerne symptomene: La vær å bruk grovkaliber. I og for seg en grei anbefaling der og da, har forståelse for den. Men for å ta årsaken til at noen faktisk kan være en fare for omgivelsene med utstyr de ikke behersker: Hvorfor slike ukontrollerte avtrekk? Hvordan veilede?

 

Dette er noe jeg har spekulert på, for enhver som skyter vil jo ønske å treffe godt. Er jo liksom litt av morroa. Er det noe innlært som gjør at hjernen spiller oss et puss? Født slik eller blitt slik? Er det noen som har fundert over hvilke mekanismer som styrer fenomenet «napping»? Redsel for smell? Og gjerne tanker om hva man kan gjøre for å kvitte seg med/overvinne dette fenomenet. Handler i bunn og grunn om sikkerhet. Prinsipielt likt uansett våpen, det være seg gevær eller pistol.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stort sett kommer det av ingen instruksjon eller feil instruksjon fra start.

Så kommer feil utstyr.

 

En kjapp løsning som fungerer forbausende bra er: "Lat som våpenet er et kamera du skal ta skarpe bilder med". Har reddet mange storviltprøver med denne. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jaha, den som kan komme opp med en quickfix som virker på dette hver gang, skal jeg ta av meg hatten for, hver gang. Fokusert trening ( på å gjør alt riktig) over noe tid hjelper iaf. Terskelen for rekyl er nok noe forskjellig, men et våpen som faktisk gir skytteren juling hver gang det smeller er nok dårlig medisin. 

Link to comment
Share on other sites

Det er først og fremst to mekanismer som får folk til å nappe:

1 redsel for smell/rekyl. Denne er først og fremst underbevisst, men litt bevisst om det er veldig kraftige våpen. Men kroppen søker å unngå smerte... 

2 ønske om å treffe i midten. Denne starter gjerne bevisst, som følge av mangel på instruksjon. Man drar av når man er i midten. Og drar ut.. Den blir senere underbevisst, for man VIL treffe i midten, og man trekker underbevisst av for hardt og fort når man ser man er imidten. Ser dette veldig godt på DFS-ungene, de som ikke er i toppskiktet. De klarer ikke å la være å trekke av når de er i midten, og da blir det for hardt. Alle har forresten samme tendensen, uansett nivå nesten, utslaget blir bare mindre jo bedre man blir.
Press i vingleområdet, la det vingle. Å "få av skuddet" i midten, eller som mange lærer - "på vei inn" funker ikke. Dog funker det om man har to tonn trening og meget god avtrekkerkontroll - for da har man 1.4999kg på avtrekkeren fra før når en kommer til midten, og Bang!, men det krever nesten enda mer trening...

 

Nr 2 klarer man oftest å avlære med å skyte masse 22LR (for å fjerne effekten av den første) og fokusere på å kontrollere avtrekket. "Hvor hardt kan jeg presse uten at det smeller"-øvelsen f.eks. Kontroll av, og forståelse for hva som skjer i hjerne og kropp under avtrekk er litt lurt å tenke over her. 

1 er litt verre, og mye skyting med for grovt forsterker jo tendensen, og man tar den med til mindre våpen, masse skyting med 22LR kan hjelpe, men da får man iallefall "sjokk" når man kommer til grovt... Men det viktigste her er nok en start med god instruksjon og forståelse av hvordan et avtrekk skal være. Starter man grovt, uten dette, med et våpen som er det minste ubehagelig, og attpåtil flytter seg når det smeller så har man dårlige odds. 

22LR igjen (eller tørrtrening!) da ser en bevegelsene i våpenet som en skaper med avtrekket, med ei lett 308, i ei håpløs stilling ser man ikke det i det man kliper igjen øynene...

 

Og det brakte meg til stilling, mange (på storviltprøvene) har håpløse stillinger, både liggende og sittende, og de er mer sårbare for "litt harde" avtrekk, enn nesten samme stilling, bare litt flyttet på. Og da blir effekten ekstra stor.

 

 

K

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Har jo sett mange svært gode skyttere stå en time på banen og kun tørrtrene. Mange hevder det gir bedre trening en faktisk å skyte. De skarpe skuddene sparer de til konkurranser. For meg blir det for kjedelig klarer ikke å motivere meg for å stille meg opp bare å klikke men det er sikkert god trening. Har en slik lasertrener også men selv den blir i tammeste laget for meg så da blir det å skyte 22. men så til det viktigste det nytter ikke bare å hive seg til og skyte en masse om en ikke fokuserer på hva man skal trene på og hva man skal oppnå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei,

dette har jeg slitt med og sliter fortsatt med i perioder. Spesielt om det er lenge siden jeg har skutt. 1000vis av skudd med 22 har hjulpet men det hender fortsatt at jeg napper. Jeg napper også med 22 lr. Trodde først det hadde med rekyl å gjøre og fikk dette bekreftet (trodde jeg) ved å sette på lyddemper. Skjøt bedre med demper enn uten. Men hvorfor napper jeg da med 22 lr selv etter 1000vis av skudd. Kanskje er jeg født sånn? Hvem vet? I serier på 5 kan jeg fort finne på å nappe på ett. Ikke nok til å bomme på blinken men nok til at jeg umiddelbart har følt at jeg har nappet. Kanskje har det bare med konsentrasjon å gjøre. Kan skyte 50 skudd med salongen nærmest perfekt før jeg plutselig napper av et par skudd. Irriterende er det og bom blir det. Skulle nesten tro jeg var skiskytter. De bommer jo ganske heftig noen ganger.

 

tore

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, jkb skrev:

Har vurdert luftpistol men er avtrekket overførbart til 1.5kg sauer avtrekk? 

 

Helt klart mhp avtrekk, men for å bli god å skyte rifle må du jo også trene med rifle også...Odd Arne Brekne skyter nok betydelig mer med lett avtrekk enn Sauer avtrekk, men treffer jo med Saueren også

Link to comment
Share on other sites

Interessant, viktig å holde kamera i ro, den har jeg ikke tenkt på! Overførbart. Tørrtrening, luftskyting likeså.

Jeg ble kvitt nappinga ved å lade .357 revolver med to skarpe og resten tomhylser. Snurre tønna, og skyte. Alene da jeg startet, men senere på trening sammen med flere. Når hanen falt på tomt kammer, så skjønte jeg selv hvor pussig dette var, at revolveren skulle gjøre slike snodige bevegelser. Men så begynte siktene å ligge rolige når hanen falt. Og når skarpt skudd ble avfyrt-se det ble godt treff!  Etter hvert prøvde  jeg å overbevise mitt tankesett om at alle skudd var på tomt kammer. Dette tok tid. Men gav resultater.  I konkurranser tenker jeg også slik, og det fungerer faktisk rett så bra. Alle skarpe skudd jeg avfyrer, tror hjernen min er tørrtrening/klikk. En form for tørrtrening/klikktrening dette også.

Jeg tror det mentale her er av stor betydning, og at vi må lure "innsida av huet" litt. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Klikkpatroner er bra for å påvise napp, men det kreves ofte mer for å trene vekk napping. 

 

Jeg har lykkes med å avlære skuddredsle hos ungdom ved å la dem skyte tre skudd (ikke fem, og ihvertfall ikke ti) med 30-06 og så rett på med 6,5x55. Plutselig føles sauer og rekruttammo som et lite puff, ikke et eselspark sammenlignet med 22 som de har skutt vinteren lang. Av samme grunn har jeg sett at det er gunstig å skyte med det rekylsterkeste først, f.eks for ungdommer som trener både 6,5 og 22.

 

Poenget er at problemet langt på vei er mellom ørene; tror man at 'nå gjør det vondt' så krymper man seg. Jeg har ingen quick fix, men mengdetrening og tilvenning fungerer, tørrtrening fungerer og mental avspenning og fokusøvelser fungerer. 

Link to comment
Share on other sites

På 1. oktober 2018 den 22.45, jkb skrev:

Har vurdert luftpistol men er avtrekket overførbart til 1.5kg sauer avtrekk?

Etter min mening har avtrekksvekt liten betydning, enten det er et luftpistolavtrekk (på noen hundre gram), eller et 5 kg "godt" avtrekk. Behersker en det ene, er det kurrant å tilpasse seg et annet avtrekk med litt trening.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt usikker på overføringsverdien mellom 300-500g luft og 1500g. Jeg trener med 1500 og det jeg jobber med der i stillinger der det ikke er dønn i ro er å ta ut mest mulig vekt slik at siste kneppet er et kontrollert bestemt avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, jkb skrev:

Jeg er litt usikker på overføringsverdien mellom 300-500g luft og 1500g. Jeg trener med 1500 og det jeg jobber med der i stillinger der det ikke er dønn i ro er å ta ut mest mulig vekt slik at siste kneppet er et kontrollert bestemt avtrekk.

Kanskje du skulle lære å "krype, før du begynner å løpe". :) Tror det er lettere å perfeksjonere avtrekk liggende med støtte, eller i benk. Så kan du gå gradene derfra. Det kan ta mange ti-tusen regelmessige skudd, før dette sitter. Noen tar det kjapt, andre trenger mer mer øvelse.

 

Selv om jeg hadde skutt en god del opp i mellom årene fra bardommen av, var det vel på pistolbanen (en hånd stående) jeg selv perfeksjonerte avtrekks teknikk. Den metoden tar nok noe mer tid og skudd. Når jeg skjøt godt med et tusen gramms avtrekk, tok det heller ikke mange skuddene, før jeg kunne beherske 5 kg avtrekk på pistoler og rifler.

Link to comment
Share on other sites

Bevisstgjøring og trening "toogto";  coache hverandre.

 

Kanskje avtrekkstrening og bevissthet omkring hvilke mekanismer som fører til "napping"  bør komme som punkt to på lista, etter sikkerhetsrutiner.

Altså forklare hvilke psykologiske mekanismer som spiller inn (angst for smell, trykk, rekyl, kroppen er i forsvarsposisjon osb).

Og dernest bevissthet om hvordan godt avtrekk utføres (luftvåpen,  tørrtrening, ta bilde, innbille seg tomt kammer osb).

 

Jeg tror mange skyttere kunne fått en bedre skyteopplevelse om vi øker trykket på korrekt innlæring her.

Og avlæring av oss gamlekara, ser for meg at vi kan være et større lerret å bleike, spesielt å innse at vi er i "napperfamilien".

 

Spesielt aktuelt fra en hendelse trening på pistolbanen, jeg var ferdig skutt, venta på anvisning: Skytter ved siden av hadde fokus på korrekt stilling. Skytebriller, caps. Pusta fint. Løftet pistol, tok ned, og starta på igjen. Alt etter boka. Men etter finsikting danset pistolen pent rundt når tennåla falt på tomt kammer. Napp. Flere slike tilfeller. Blir ikke gode treff av slikt...

 

Men skal ta opp dette i klubben, hvordan ha fokus på avtrekk, lage opplegg på øvelser kanskje.

Vi bør kanskje trene mer "toogto", og coache hverandre, tenker jeg nå.

For det trenger ikke være udelt positivt å gi gode råd uoppfordret, heller.

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, jkb skrev:

Jeg er litt usikker på overføringsverdien mellom 300-500g luft og 1500g. Jeg trener med 1500 og det jeg jobber med der i stillinger der det ikke er dønn i ro er å ta ut mest mulig vekt slik at siste kneppet er et kontrollert bestemt avtrekk.

Kommer an på hva du legger i overføringsverdi.

Jeg synes det er viktig trening fordi du ser effektene av alle de små feilene du gjør; avtrekk, grep, pust, stilling, etterhold, konsentrasjon. Og fraværet av smell og rekyl gjør at du får med deg det som skjer i skuddøyeblikket, slik at det blir lettere å finne sammenhenger mellom resultat og årsak. Når man har blitt bevist på hvor mye alle disse små tingene kan utgjøre på resultatet, så klarer man også å bruke denne kunnskapen til å forbedre resultatet på riflebanen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har nok en del avtrekk i kroppen men 99.99% med 1500g avtrekk.  jeg trener jevnlig med scatt for å se hva som skjer både før og etter men da kun tørr gjennomføring (gammel scatt model som ikke tillater å skyte samtidig). Flere teknikker som er i bruk med suksess (Skyter du bare liggende/støtte fungerer det jo uansett da det er dønn i ro).. Noen stoler 100% på holdeområdet og gjør fullstendig press gjennom uansett (Tor Harald Lund, Daniel Sørli) mens andre gjør kontrollert napp i stående ved at man går inn 99% mens siste delen er bevisst (Peter Sørli feks). Holdeområdet mitt er såpass dårlig at jeg har mest hell med sistnevnte teknikk (spesielt når det er vind osv som kan påvirke holdeområdet i høyere stillinger). Om du skal klemme gjennom så er jeg enig i at det spiller liten rolle om det er 1kg eller 2 kg men når man gjør bevist avtrekk har vekten mye å si for å lære seg når hvordan det føles å ha bare 50-100g igjen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Geco5Ja, kanskje trening med pistol for rifleskyttere er lurt (og motsatt).

@psAicoJa, egen bevissthet på de små ting.

@boble Ja, tror riktige fokusøvelser er ekstremt viktig.

 

Pistolskyting er så fordømt avslørende, både i våpenbevegelse og treff i skiva.

Jeg tror også rifleskyttere har mye å lære oss som hovedsakelig skyter pistol. De er disiplinerte på standplass, og gode på rutiner.

Kanskje litt mer "forbrødring" mellom skyteformene er på sin plass.

 

Etter å ha lest mange gode innlegg her på Kammeret, så tror jeg at jeg vil avlegge skytterlaget et besøk, og prøve DFS-skyting.

Har egentlig tenkt på det ei stund, men nå har i alle fall jeg fått nødvendig "puff i ræva" 

 

@torese Enig med deg, føler meg litt som skiskytterne av og til, BOM på BOM på... xD

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha skutt pistol i mange år, begynte jeg med rifle i fjor. Til å være en amatør og gammel mann, har jeg trent en del - ca 400 skudd i uka. Selv om det har redusert min pistoltrening med 25%, og tross min høye alder, har det hatt god effekt på pistolskytingen ved at jeg har satt pers i flere øvelser i år.

Men skal det ha effekt, tror jeg det må være kvalitetstrening der en må skjerpe seg 100% for hvert skudd/avtrekk. Blyspredning med ulike halvauto har nok ikke noen effekt på kvaliteten på skytinga.

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, nhd skrev:

Etter å ha skutt pistol i mange år, begynte jeg med rifle i fjor. Til å være en amatør og gammel mann, har jeg trent en del - ca 400 skudd i uka. Selv om det har redusert min pistoltrening med 25%, og tross min høye alder, har det hatt god effekt på pistolskytingen ved at jeg har satt pers i flere øvelser i år.

Da undrer jeg på hvilke målbare resultater du hadde før og etter rifletreningen? Hva hadde du på pressdelen av VM programmet, før og etter rifletreningen?

 

Vet jo at topp rifleskyttere kan dette med avtrekk og at de kan lære middelmådige pistolskyttere mye om avtrekk, da de vet hva som er viktig. :) Men personlig, så tror jeg det normalt er omvendt.  Da stående pressisjons skyting med pistol, er mer følsom for avtrekks- og siktefeil. Behersker en dette, kan nok folk også avtrekk.

 

Men det er mange faktorer som kommer inn, for å levere gode avtrekk hver gang - gang etter gang. Det er jo ikke bare selve avtrekksbevegensen som er viktig. M67 har vel berørt de fleste momenter i sitt innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Vet jo at topp rifleskyttere kan dette med avtrekk og at de kan lære middelmådige pistolskyttere mye om avtrekk, da de vet hva som er viktig.  Men personlig, så tror jeg det normalt er omvendt.  Da stående pressisjons skyting med pistol, er mer følsom for avtrekks- og siktefeil. Behersker en dette, kan nok folk også avtrekk.

Går begge veier, middels skyttere kan alltid lære av toppskyttere ;) Jeg har blitt en mye bedre pistolskytter av fokusert målrettet trening med rifle - som er hovedinteressen min - fordi jeg har trent og trent og trent på avtrekk, avtrekk og avtrekk... På samme måte har jeg kamerater somer gode pistolskyttere, og knapt har holdt ei rifle. Og de skyter så godt med rifle at mange rifleskyttere burde være flaue.

Avtrekk er avtrekk. Det har selvsagt mye mer å si på en pistol som er 5" lang og holdes på strak arm - men så skyter man heller ikke på 10cm tiere på 300m med pistol. Men igjen, avtrekk er avtrekk.

 

Sitat

Det er jo ikke bare selve avtrekksbevegensen som er viktig

Sitat Tor Harald Lund, i går kveld, stevne, 25 skudd stående: "Fan at det skal være så vanskelig å skyte de der tierene". Jeg ble litt sånn småfrustrert, der jeg stod med 8erene mine, men poenget er jo at dette ikke er noe man lærer, og så kan man det. Det må jobbes kontinuerlig. Vi kan begge ta gode avtrekk, men ikke nødvendigvis med siktet i midten og noen har stoppeklokke og teller poeng.

Det meste, når en er på det nivået at en "skjønner" hvor viktig avtrekket er, og egentlig har trent det inn, er konsentrasjon, tomt hode og å gjøre det en vet en skal, slik en vet en skal. Problemet for de fleste er ikke først og fremst motorisk, det er psykisk. Og der slutter min forståelse...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, Geco5 skrev:

Hva hadde du på pressdelen av VM programmet, før og etter rifletreningen?

Bare så det er sagt: Jeg verken var eller er spesielt god, men jeg er blitt bedre og stabilere. Før var jeg fornøyd med 270. Nå bør det være mellom 275 og 280. Så hender det at det topper seg med noe bedre, men det er ikke regelen. Også duelldelen har blitt bedre, jevnt over 285. Dessverre er det alt for få stevner i dette programmet som jeg mener er det mest sentrale i pistolskytingen. På pressdelen i NAIS er jeg nå regelmessig på 99 eller bedre. Tror endringen er at jeg føler mer ro i avtrekkssituasjonen. (og husker "durchziehen")

Link to comment
Share on other sites

M67. Enig i det meste du skriver. :) Men da du også hevder å ha blitt bedre pistolskytter, etter at du begynte med rifle, har jeg lyst til å stille deg samme spørsmålet som jeg stilte til nhd. Hva var dine resultater på pressdelen av VM programmet, før og etter rifletreningen?

 

Kanskje et enkelt og kjedelig programm, men det forteller mye om en kan pressisjons skyting, eller ikke. (Og kan en det ikke, så har en vel mye å lære både her og der). :) Og det er målbart, fra gang til gang og fra år til år.

 

Selvfølgelig holder det ikke å lære hva som må til og få det til en gang, eller en kort periode. De må trenes jevnt i åresvis. Og det er viktigere med 5 (tilnæmet 100% fukuserte) avtrekk hver dag, enn hundrevis av antrekk/skudd en gang i blandt. Og med det mener jeg selvfølgelig ikke, at det holder å skyte 5 x 365 ganger i året. Det kever nok "noe" mer. :) Men det er regelmessigheten på treningen jeg vil frem til.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, nhd skrev:

 Før var jeg fornøyd med 270. Nå bør det være mellom 275 og 280.

Hvis du kun lå på ca 270, hadde du nok en del å lære. :) Og med 275 - 280, har du nok en del mer å lære. Den forbedringen kunne du sikkert fått med mer fokus på pressisjon med pistol også. Så jeg undrer på om det er rifletreningen, eller interessen som har ført til forbedringen.

 

Editt: Jeg hadde en gang noen på et nybegynnerkurs, som avsluttet kurset med en halvmatch på VM programmet og som skjøt tilsvarende pressisjon. ca 270 :) 

 

Hva du mener med "durchziehen" aner jeg ikke. :( 

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror rifletreningen, som i DFS/NSF kun er presisjon, har gjort meg bedre på fokus og konsentrasjon som jeg mener henger mye sammen med avtrekk. Alle pistolprogrammene som finnes gjør jo at fokuset på presisjon kommer noe i skyggen. Luft og fripistol er jo ikke det som har mest fokus blant pistolskyttere og pistolklubber. Jeg skal førøvrig gi melding her på Kammeret den dagen jeg ikke har mer å lære :-)

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, nhd skrev:

Jeg tror rifletreningen, som i DFS/NSF kun er presisjon, har gjort meg bedre på fokus og konsentrasjon som jeg mener henger mye sammen med avtrekk. Alle pistolprogrammene som finnes gjør jo at fokuset på presisjon kommer noe i skyggen.

Ingen blir utlært.  :)  Men tviler på om du hadde blitt så mye bedre på avtrekk, hvis du hadde ligget over 290 på pistolskytingen før du begynet med rifle. Så det er årsaken til forbedringen, jeg nå er ute etter. Var du midelmådig og på nivå med nybegynnere i pressisjons skyting, før du begynet med rifle. Ja - da kan du nok lære mye av mange.

 

Ja det er nå mange program innen pistolskyting. Tidligere så deltok jeg bare i 11 forskjellige program samme år. Nå er det vel ennå flere. Men ønsker en å få til og beholde pressisjon, så må det også trenes pressisjon.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Geco5 skrev:

Så det er årsaken til forbedringen, jeg nå er ute etter

Jeg forstår det, og at det kanskje provoserer deg at jeg forklarer det med rifle. Så litt om hvor en legger nivået for nybegynner/middelmådig. Hvis det går opp til 290, og vi forutsetter at de fleste på 290 i pres også minst klarer dette i duell, er det i 2018 bare to pistolskyttere i Norge som ikke er middelmådige (BMB og IW).

En annen forklaring ligger kanskje i miljøet. I riflemiljøet opplever jeg at de aller fleste er opptatt av sportsskyting som idrett. Det lærer en mye av ved bare å være i miljøet. Smell og rekyl er det ingen som prater om. I pistolmiljøet opplever jeg at de aller fleste er opptatt av våpen, (max)lading, om våpenet er pent eller tøft, og i meget liten grad opptatt av sportsskyting som idrett, treningslære og resultater. Jeg sier ikke at det ikke finnes, med det er en sjelden blomst. Kanskje derfor også at norske pistolskyttere ikke hevder seg internasjonalt.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, nhd skrev:

Jeg forstår det, og at det kanskje provoserer deg at jeg forklarer det med rifle. Så litt om hvor en legger nivået for nybegynner/middelmådig.

Nei, det provoserer meg ikke. :)  Men, forklaringen skurrer. Og da sikter jeg til den enkle, at det er rifleskytingen som fikk deg til å bli bedre pistolskytter. Når du utbroderer forklaringene, så er det jo forstålig at du blir bedre pistolskytter etter rifletreningen. Men det har vel med andre ting å gjøre, enn overgang til rifle. Og det var vel poengt mitt.  :) 

 

Det er din tolkning, at alt mellom 270 og 290 er middelmådig. Jeg mente rundt 270, alla "mine" nybegynnere. Og det var jo der du lå, før du begynte med rifle.

 

Jeg spurte ikke spesifikt om resultater fra konkuranse, eller om det var fra trening. :) I konkuranse, så er det andre momenter som kommer inn og det er psyke! Men ja - det er nok ikke mange i dag, som skyter over 290 i konkuranse. Men, så er også nivået ganske labert for tiden.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men da du også hevder å ha blitt bedre pistolskytter, etter at du begynte med rifle, har jeg lyst til å stille deg samme spørsmålet som jeg stilte til nhd. Hva var dine resultater på pressdelen av VM programmet, før og etter rifletreningen?

Jeg begynte med rifle lenge før jeg begynte med pistol. Pistol har jeg aldri tatt seriøst - og egentlig ikke rifle før de siste 10-15 årene. "Seriøs" rifletrening har gjort meg til en bedre pistolskytter. Ikke rifleskyting. Det er seriøs trening som gjør en bedre, ikke det ene eller det andre våpenet. 

("seriøs" = med mål om å bli bedre, ikke bare fordi det er gøy akkurat der og da.)

 

Sitat

Hva var dine resultater på pressdelen av VM programmet, før og etter rifletreningen?

Jeg har aldri skutt noe VM-program med pistol, jeg vet ikke engang hva det går ut på. Pistolskyting for meg er utelukkende miljø og det at det er gøy å bytte litt våpen av og til. I utgangspunktet var jeg DSSN-skytter (sent 80-tall) og tok det opp igjen som feltskytter i NSF utpå 2000-something. Påstanden "bedre pistolskytter" (enn før - vi snakker ikke på noen måte om "god" her) begrunner jeg med plasseringene på feltstevner, som plutselig var på nivå med folk som skyter pistol regelmessig, og langt fra bunnen av lista, omtrent uten at jeg hadde tatt i en pistol.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg vel egentlig svarene jeg forventet. :) Det forundrer meg ikke at middelmådige (eller dårlige) presisjonsskyttere med pistol, kan bli bedre pistolskyttere etter seriøs rifleskyting. Og det finner jeg naturlig. :) Virket bare litt for enkelt. Som om gode pistolskyttere, hadde så mye å lære av avtrekkestreningen til rifleskyttere. Og det var det, jeg var og er tivilende til.

 

Den svenske fripistolskytteren Skanaker uttalte noe (lignende), i et program på SVT, etter at han tok OL gull på fripistol. På spørsmål om hvor vanskelig det var å trene opp andre til tilsvarende prestasjon, svarte han (sitat - slik jeg husker det) : "skytetenkisk skal jeg klare å få til tilsvarende resultater med hvilken som helst yngere person, som er normalt fysisk utrustet, i løpet av 2 år". "Men det er psyken det står på, i konkuranser".

 

Så det er håp for flere, hvis de får bra opplæring, tar treningen seriøst og trener regelmessig i noen år. 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Virket bare litt for enkelt. Som om gode pistolskyttere, hadde så mye å lære av avtrekkestreningen til rifleskyttere. Og det var det, jeg var og er tivilende til.

Tror ikke noen har sagt eller ment det. Trening er cluet, ikke våpentype.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, nhd skrev:

Hvis det går opp til 290, og vi forutsetter at de fleste på 290 i pres også minst klarer dette i duell, er det i 2018 bare to pistolskyttere i Norge som ikke er middelmådige (BMB og IW).

 

7 minutter siden, Geco5 skrev:

Så det er håp for flere, hvis de får bra opplæring, tar treningen seriøst og trener regelmessig i noen år. 

Jepp, nevnte BMB er jo tross alt for relativ fersk å regne

Link to comment
Share on other sites

@nhd det er nok både en avsporing og en forenkling av situasjonen. Det er ingen tvil om at det som skjer er trist og ubegripelig, men saken(e) er ikke avsluttet. Selv om det har gått litt fort i svingene og kritikkverdige valg allerede er tatt, så trur jeg vi skal gi partene litt mer tid og mulighet til å rydde opp internt og før vi bringer denne debatten ut i offentligheten.

Forøvrig er det godt å høre at BMB har støtte utenfor klubben ;-)

Link to comment
Share on other sites

Som trådstarter vil jeg lede oss litt til: Hvordan kurere fenomenet «napping»?

Noen tar mål av seg til å bli meget gode skyttere, og greier det helt uavhengig av alder. Noen legger ned tid 24/7, og trener og konkurrerer svært mye. Men ikke alle har tid til å være like oppslukt av sin hobby, dessverre. For noen av oss, så har vi kanskje noen timer i uka. Da er det greitt å bruke denne tida mest mulig effektivt. Tror også det er noen fellesnevnere for mange av oss som bedriver skyting: liker smell, kruttlukt, konkurrere, treffe godt, se på våpen, diskutere ammo osb. Samtidig vil vi ha det moro og løse alskens verdensproblemer. 

 

Men kanskje bør vi ha noen (kan være deg) som kan lede an, og vise, forklare, være tålmodig. Vise at dette er en kontinuerlig prosess. Kanskje vi skal "coache" hverandre på trening? Snakke litt om hvordan vi kan bli bedre rustet mentalt til å ta gode avtrekk? Fjerne frykten for smell? Sette noen langsiktige mål, og delta mer på stevner? Bli mer villige til å trene slik man blir rådet til? Få bedre treff, og klatre litt på resultatlista? Så øker nok lysten til å delta i konkurranser også. 

Med tanke på aktivitetskrav kan nok det også være lurt. 

 

Læring: Har skjedd først når jeg har endret adferd, etter å ha tilegnet meg ny kunnskap.

 

Er det DU som tar denne diskusjonen med dine skytterkamerater på neste trening?

Link to comment
Share on other sites

@BC.Airn: Meget gode tanker. I de årene jeg har skutt pistol, er det ingen som har bydd seg frem for å instruere. De er vel redd for Janteloven. Redd for at folk skal mene "Tror han at han er noe?".  Jeg har hatt gleden av å trene sammen med en av landets beste (RH), og når jeg har spurt, har han delt av sin kompetanse. Hver gang har jeg forbedret meg etter en slik økt.

Selv om jeg ikke er en super pistolskytter, mener jeg at jeg har mye å lære bort til nye i klubben. Jeg har mye instruktørutdanning fra ulike forbund og lang erfaring med å lære bort på ulike felt. Til tross for at jeg har tilbudt meg, kan det telles på en hånd de som har ønsket instruksjon ut over 20 sekunder der og da.

Det er også liten erkjennelse av at dette tar tid, og at en må drive kvalitetstrening over tid. For noen uker siden på dette forum var det en som klaget over at han ikke ble bedre til tross for at han hadde trent 5-fem avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

@nhd: Ofte å anse som høyrisikosport å tilby bistand uten å være spurt :-(

 

Men jeg tror likevel at man kan "lodde stemningen", og bruke deler av treninga til å snakke litt med folk, høre hva de mener.

Kanskje ha "avtrekkstrening" som gjennomgående tema. Utfordringa ligger i å innse for seg selv at man er en "napper"

Som jeg nevnte over her - øvelsene jeg for en mannsalder siden gjorde med .357 revolveren...greitt jeg var alene da..mye bevegelse...

Må legge til at jeg trente slik over en lang periode, men ingen merka det, sa ingenting jeg. Ingen tenkte slik da, heller. Gav resultater.

Tilfredsstillelsen i å se hanen falle på tomt kammer, med rolige sikter...stort. Har begynt å trene litt slik i dag også - ingen ser det, hehe.

 

Mange erfarne skyttere kunne gjort slike øvelser,  sammen med noen man var 100% trygg på.

Jeg er overbevist om at det er her det største og raskeste potensiale for forbedring ligger.

 

Må nok samle mer mot før jeg byr opp i egen klubb :-) 

 

Link to comment
Share on other sites

Veldig godt å se så mange gode innspill og løsningsorienterte innlegg. Varmer!

Min hensikt er å finne ut av hvordan vi kan hjelpe hverandre - både til å bli bedre og mer aktive skyttere.

Når treffene sitter bedre, så blir også konkurranser mer morro!

...Men beklager mye prat om "napping" hehe...:oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...