Jump to content

Nybegynnere, rekyl, kaliber og demper.


seawolf

Recommended Posts

Det har vært mange tråder de siste åra som dreier seg om nybegynnere som lurer på hvilken rifle de skal kjøpe, og i hvilket kaliber.
I seg selv helt greie spørsmål, og i tillegg fornuftige sådanne da det er unødvendig å repetere andre sine eventuelle feil / feilkjøp.
Investering i den første jaktrifla er alltid spennende, en milepel, en inngangsbillett til en ny verden som forhåpentlig vil bli en lidenskap som varer livet ut.

En "tilnærmet" konsensus når det gjelder kalibervalg for nybegynneren er 6,5x55.
Fordelene som listes opp er flere; billig treningsammo, god presisjon, håndterbar rekyl, og greit utvalg i både brukte og nye våpen.
Lav rekyl trekkes fram som et positivt moment når det gjelder å lære å skyte.
På samme måte er demper stadig vekk nevnt som et bortimot "nødvendig" tilleggsutstyr, både med tanke på ytterligere reduksjon av rekyl, men også for å ta vare på hørselen.
Kapping av pipe kommer vanligvis i samme åndedrag som et annet nødvendig tiltak, da rifla ellers blir for lang og ubalansert.

 

Jeg er på ingen måte motstander av fremskritt, selv om min høye alder tilsier at jeg for lengst er kommet i kategorien Grumpy Old Man, og at jeg dermed stort sett skal være skeptisk til alt nytt.
Imidlertid lurer jeg av og til på disse standardsvarene, og hva det gjør med de unge håpefulle.
Flere unge jeg kjenner hevder at demper er et must.
Helt utenkelig å skyte eller jakte uten.
Stokken på rifla byttes umiddelbart til GRS, eller lignende (å jakte med originalstokk er også utenkelig).
Siktemidler likeså, det skal helst være fra øverste hylle (jeg bor i en stor hjortekommune, så vakjakt er normen)
Ofte ser jeg også tofot som standardutstyr.
Alt dette er for så vidt helt i orden, hvert enkelt tiltak vil sannsynligvis bedre både treffsikkerhet, og skyteglede, men inngangsbiletten i kroner og øre må da bli ganske formidabel for de som skal starte opp?

På den andre side virker det som om at hvis en stiller med ei standard rifle i et annet kaliber enn 6,5x55 uten dette tilleggsutstyret, har man små muligheter til å bli en god skytter, ei heller ingen god jeger da en vil utvikle rekylskrekk og sannsynligvis ikke treffe skiva på 100 m. langt mindre en rev eller et rådyr på samme avstand.
Og dette er da feil?
Rekyl blir også fremhevet som en vederstyggelighet som tydeligvis ødelegger all skyteglede, for ikke å snakke om evne til å treffe .
En kan bli en god, og ofte utmerket skytter om en må starte med en helt standard rifle i et annet kaliber enn 6,5x55.
Eller er vi blitt hektet på samme måte som gjengen som går og sykler Birken, hvor utstyret er så spesialisert at det byttes hvert år, og har du ikke det siste nye er du dømt til evig brann og pine?
Signaliserer vi til de unge håpefulle at om de ikke klarer å skaffe seg ny rifle med kappet pipe, demper, GRS og tofot, så kan de like godt la være å prøve denne flotte hobbyen som skyting og jakt er?
Skviser vi bort de som har lyst men ikke råd, da de tror at alt dette er et must for i det hele tatt å vise seg på en skytebane?
Jeg har ikke noe godt svar, men kanskje skulle vi av og til oppmuntre de unge til også å prøve seg selv om en ikke har alt dette "nødvendige" tilleggsutstyret på plass de første to-tre årene, og så kan en selv vurdere viktigheten av det?

Uansett, i morgen tidlig fyres dieselbilen opp, kursen settes mot de store skoger i Nordland, og med i bagasjen er ei rifle i 338-06, og reserverifle i 30-06. begge uten demper og med originalstokk.
Skitt jakt folkens  ;)

 

Edited by seawolf
  • Like 14
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Her var det jammen mye jeg var enig i. Det jeg tror kan være vanskelig av og til er å definere hva en nybegynner er. Og det er kanskje avgjørende for hvilke råd en skal gi. Hvis man tenker en 'rett ut av boksen'-nybegynner med ferskt jegerprøvebevis i hånda, på vei til å kjøpe sitt første våpen, ser jeg ingen problemer med 6,5+demper-kjøret. Det er det fornuftige valget. Og hvis de i tillegg ikke har skutt i det hele tatt før burde de kanskje på kurs i tillegg. Ikke for det, kurs har sikkert alle godt av innimellom. Og slikt er det altfor lite av. Andre nybegynnere igjen kan ha litt erfaring (og kanskje feil-læring som bør avprogrammeres?). Jeg er mer av den typen. Når jeg for noen år siden tok opp rifleskyting igjen var det med 20 år som haglejeger og skytter og titusener skudd under beltet. Rekylen fra en .308 var ikke så fæl og skremmende da. Og jeg kunne lære meg å skyte greit nok etter å ha smidd og spikka litt på banemauseren til far som stod i skapet og vansmekta.

 

Men du verden hvor mye det var som måtte igjen-læres! Det tok meg ikke så lang tid å finne ut at skulle dette bli bedre enn oppskytnings-bra så måtte jeg til med både tid, innsats og dippedutter som tofot, demper og slikt. Samt trening. Mye trening. Og jeg er ikke akkurat noen god skytter ennå. Jeg liker egentlig tanken på å bruke det man har for hånden heller enn å skulle kjøpe alt flett nytt og state of the art. Selv om det er det siste jeg har gjort etter at jeg ble interessert i rifleskyting som noe mer enn et verktøy for å ta livet av dyr med kule. Så i den grad det er mulig tenker jeg det er lurt av oss å bruke den gamle børsa i skapet heller enn å kjøpe seg til fant. Og heller bruke pengene på ammunisjon. 

 

Det viktigste for nybegynnere er tross alt at de er villige til å lære seg å skyte. Altså, skyte, lytte, se, spørre om råd og ta imot tips og triks. Og hvis de tar imot noen gode triks om teknikk og skytestillinger kan det vise seg at den 'slemme' gamle 30-06'en ikke er så slem likevel? Og det viktigste klubber, foreninger og skytterlag kan gjøre for å lære nybegynnere å skyte er å tilby de kurs og veiledning. Men til slutt kan en ikke annet enn å lede hesten til vannet. Den må drikke selv. Og der har jeg en følelse av at det stikker litt i enkelte som jeg ser streve på skytebanen. Å innrømme for seg selv og for andre at man kanskje ikke er så god til noe er ikke så lett. Kanskje spesielt når det gjelder noe såpass synlig, målbart og i manges øyne 'mannsdefinerende' som å skyte med rifle? Der har nok mange av oss nybegynnere en jobb å gjøre med oss selv ;-)
 

Link to comment
Share on other sites

Alle har lyst til å skyte godt, men nesten ingen gidder å lære seg å skyte. 

Tviler på at det er mange unge skyttere i dag som har skutt med åpne sikter. 

Og hvor mange trener i andre stillinger enn liggende/sittende i benk? Uten støtte?

 

Lær å treffe uten hjelpemidler først. 

Skyt i alskens stillinger, på alle avstander og på alle typer blinker og mål. 

En som har alt av tipptopp utstyr og likevel ikke treffer skiva liggende er gir meg assosiasjoner til syklister med tettsittende sykkeldrakt, karbonramme til 70000,- og 30 kilo for mye som peser seg bortover i gangfart på flatmark. De har begynt i feil ende. 

Ikke at det er galt å kjøpe seg godt utstyr med en gang, men på et nivå så bikker det og blir litt ufrivillig komisk. 

 

 

Jeg innrømmer at jeg ikke er mer voksen enn at jeg koser meg litt når jeg putter en 50 serie på pres-skiva med klubbens buckmark når jeg har pardinier på høyre og venstre flanke som sliter med å kommer over 40 poeng.  

Og det er morro å plukke lerdue i lufta. Med rifle. 

Eller med hagle. Holdt opp ned over hodet. 

 

Skyting skal være gøy, og det er mye mer gøy når man treffer!

 

Edited by neon77
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Folk er forskjellig og har forskjellige prioriteringer, så alle som jakter kommer ikke til å bli gode skyttere. Det syns jeg ikke gjør noe så lenge de er gode nok til at det er trygt og humant.

Mitt intrykk er at Elgjakt er en vanlig rekrutteringsarena til jakt med rifle. På vårt Elglag har vi lagt vekt på rekruttering, og det er lett å få med nye på dette. Der er vært år med noen nye, og de er hovedsaklig ny både med våpen og jakt.

Laget består av 9 personer der 3-4 er relativt aktive skyttere, 3-4 skyter litt nu og da, og 2-3 skyter nesten aldri fordi de er ny med riflejakt. De som er nyest låner i tillegg våpen av noen andre på laget, og de har vært med å skutt litt før oppskyting, og har klart det greit. 

Nå når jakta er igang ser de nye ut til å ha det veldig fint. De bryr seg ikke så mye om våpen og kaliber, lyddemper osv, men nyter opplevelsen, spenningen, bålpraten, osv.

Våpenen de nye låner er 6,5x55 med og uten demper. Dette er fordi de som låner ut har oppgradert til heftigere saker som de bruker.

Jeg har vært med på skytebanen når alle disse nye har skutt, og jeg er ikke i tvil om at de kunne skutt bra nok med 308 uten demper. Men så er det også greit at denne første skytingen ikke blir en kjedelig opplevelse, der de muligens gruer seg til skudd?

Vi som har litt forskjellig i skapene,  lar de nye både prøve forskjellg på skytebanen, og får klå på i felten. Til neste år kjøper de nye som regel sin egen rifle. Da har de litt erfaring, og har til og med fått prøvd både 45/70 og 7mm Rem mag.De kan vurdere litt bedre hva de trenger, og hva de har lyst på, og hva som blir for mye.

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men jeg er rimelig sikker på at det er lurt å vente med å kjøpe rifle til man har fått erfart litt hva som er forskjell på våpen. Det samme gjelder i grunn kikkertsikter, og å kjøpe før man aner hva man liker og trenger for å jakte der man skal jakte, blir jo lotto eller?

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

@pererik for en super oppfølging dere har av nye jegere. Et eksempel til etterfølgelse.

@seawolfEn fin tråd dette om et viktig tema. Utstyrshysteriet som tar bort litt av gleden ved jakta og kan være ekskluderende. 

Jeg oppfordrer de som tar jegerprøva hos oss, til å bruke de våpna de har, får låne eller kan arve. Det skal mye til at ikke ei rifle og et kikkertsikte, ikke er bra nok til jakt. En legger ikke grunnlaget for å bli en god jeger i butikken, men i skauen og på banen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Man gjør jo ikke noe galt med å kjøpe 6,5 med demper, men jeg pleier ofte å spørre nybegynnere som har et gitt budsjett å forholde seg om de faktisk har gjort et bevisst valg på om demper er noe de må ha, eller om de heller kan få en rifle med litt bedre optikk for prisen og heller kjøpe demper senere om de vil ha det.

Selv har jeg sluttet med demper på jaktrifla siden jeg bruker hørselvern uansett, så ser ikke helt behovet. Rekyl når man skyter jaktskudd er ikke så nøye, er mer når man skyter konkurranse eller på banen ellers at det kan være en fordel med mindre rekyl.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har nå for utenom vanlig elgjakt også deltatt i en del ettersøksjakt på skadeskutt elg. Kan ikke huske et eneste tilfelle dette skyltes dårlig ammunisjon/kaliber disse skadeskytingene var utelukkende forårsaket av dårlige skudd.

Selv har jeg alltid brukt en gammel mauser i 8x57 på elgjakt med original stokk dog med en gummidemper bak jernkappa da tyskerstokken var litt kort til meg. Kalibret var ikke noe jeg valgte men det var det mauseren hadde da jeg kjøpte den for Kr 150,- for snart 40 år siden. Siden geværet var så billig kunne jeg jo etter hvert koste på det et skikkelig Swarofski sikte. Ingenting er så irriterende som et sikte en ikke ser skikkelig i når en får motlys. Smell fra våpenet mitt i jaktsituasjon kan jeg ikke huske å ha hørt men bruker jo som oftest øreklokker med jaktradio i.

Kan ikke huske at de som har jaktet med 6,5x55 har hat større problemer en andre med å få elgen til å falle. Hvor skuddet treffer er mye viktigere en kalibret en skyter med.

Link to comment
Share on other sites

Det var tråden til @Maho som fikk meg til å filosofere litt om dette temaet :)
Masse gode svar der også fra erfarne folk.
Men jeg har lyst å henge meg litt opp i dette med rekyl.
Mange har sett og opplevd at rekyl har skremt livskiten av skyttere, men jeg vil velge å tro (basert på de jeg kjenner), at dette er unntaket, og bør ikke trekkes frem for nybegynnere som om det er standard.
Det er mulig (kanskje) at vi som har tjenestegjort i de "væpnede norske styrker" tross alt har lært litt grunnleggende om skyting.
Men igjen, enten ble man hektet og syntes dagene på skytebanen var topp, eller så var dette pyton.
Vi som fikk sansen, fortsatte vel i det sivile med DFS, NSF, eller som jegere?
Og med åra ble vel interessen for dette som smalt bare større og større.

Jeg tjenestegjorde med Garand på førstegangstjenesten, og etterpå i HV med M98 inntil vi fikk AG3.
Begge de førstnevnte med stålkappe og i 30-06.
Det gikk helt fint det også, og en lærte fort hvordan en IKKE skulle holde rifla :)

Jeg er en småvokst kar på 175 og 76 kilo, men har i mange år jaktet og skutt masse med 308, 30-06, 338 Winmag, 35 Whelen, 375 H&H og 375 Ruger og  ingen hadde demper.
Det har vært noen napp i øyebrynet, men da på grunn av sikter med kort øyeavstand.
Som @slemmo, så jakter jeg alltid uten demper, men med elektronisk hørselvern, og jaktskuddene har jeg aldri merket noe til.
Det går faktisk helt greit å skyte prøven liggende med full house ladninger i 375 Ruger også  i ei rifle med normal vekt ;)
Men det kreves trening, mye trening, og da er det jo fornuftig og økonomisk å starte med 6,5x55 eller 308 Win.

Elmer Keith sa jo at " Recoil, relax and enjoy it"  ;)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, seawolf skrev:

" Recoil, relax and enjoy it"

Jeg er også en liten sprett. En gang i sommer fikk jeg prøve en relativt grov sak. En av de (for å si det mildt) erfarne karene på vår skytebane har en .416 Rigby og han spurte om jeg ville prøve et skudd. Selvsagt! Han ville bare ta av kikkerten først siden min erfaring med grove saker før det kun var en håndfull skudd med 9.3. Det var med en viss følelse av andakt en jomfruelig sjel som meg mata inn en patron som ikke akkurat ligna på det som ligger oppi mine pakker med .308 og 7x64. 

 

Det var rett og slett gøy! Og bortsett fra en besynderlig knaselyd i nakken som ville kostet meg 500 kjappe hos en kiropraktor kom jeg fra det helt uten skader og med et smil som gikk fra øre til øre. Det er faktisk mulig å nyte rekyl. Problemet mitt nå er hvordan jeg kan forklare for meg selv at jeg virkelig trenger ei børse med skikkelig stort hull i pipa. For dette kommer jeg nok til å gjøre igjen... 

 

Læringspunktene i dette for nybegynnere som meg er som følger; #1 skikkelig rekyl er fascinerende. #2 prat med folk på banen. Da kan du lære mye og bli endel morsomme erfaringer rikere.
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Demper er jo ikke et must, hvertfall i kalibre som 6.5, 308 etc. Men man kan jo ikke komme bort ifra at demper er en nyvinning som faktisk virker.. 

 

Et av de viktigste rådene til nybegynnere er jo mengdetrening, og da er jo ikke demper helt feil. Jeg håper også at nye generasjoner ikke blir så plaget med tinnitus som sine forgjengere. 

 

Men det samme kan jo sies om det meste. Man må ikke ha demper, må ikke ha zeiss eller swaro, må ikke ha blaser etc. Det viktigste er jo å komme igang med jakt og skyting. Tror svært mange av de som gir gode råd nå selv startet i sin ungdom med type M98 og Bushnell på sin første rifle..

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Problemet med rekyl er ikke (nødvendigvis) at man får vondt og blir redd. Det er det greit å trene seg opp til å takle. Problemet med kraftig rekyl er at det setter mye strengere krav til en god skytestilling/bra rekylopptak for å få perfekte treff til en hver tid. Dette har ikke noe med å være redd, men hvordan man greier å "holde i" våpenet i forskjellige stillinger og under tidspress. Under praktisk jakt kan man måtte skyte raskt fra en ikke ideell stilling. Kolben kommer kanskje litt langt ned i skuldra eller man får et litt løsere grep om våpenet en vanlig. Desto mer rekyl, desto større sjanse for ikke ideelt treffpunkt.

Problemet blir selvfølgelig større jo mindre mål man skal treffe. En "vandring" i treffpunkt pga rekyl på 5-7cm har ingen ting å si på en elg eller hjort, men på en rev eller rype blir det bom.

15 timer siden, slemmo skrev:

Rekyl når man skyter jaktskudd er ikke så nøye, er mer når man skyter konkurranse eller på banen ellers at det kan være en fordel med mindre rekyl.

 Dette er jeg med andre ord uenig i, spesielt på småviltjakt. På storviltjakt med moderate avstander har det selvfølgelig mindre å si, men det tilfører uansett ikke skytingen noe positivt.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, bardp skrev:

Hvorfor skal en bruke våpen som gir merkbar rekyl på småviltjakt?

Hvor lang tid bruker du på å prøve å resonnere deg frem til svar på dine egene spørsmål, før du velger å legge frem spørsmålet på ett offentlig forum?

 

La meg prøve å hjelpe deg litt (jeg vil så gjerne at du skal klare dette selv): Trådstarter referer til folk med dårlig råd, og som skal kjøpe sin første (og kanskje på lang tid eneste) rifle........ kom igjenn...... dette kan du klare.👍

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Rekyl, og skytetrening? Min oppfatning her er farget av noen år som skyteinstruktør rifle, både for unger og voksne. Samtidig som jeg har prøvd å bli bedre til å skyte selv, med noen av norges beste skyttere som instruktører. Hadde jeg ikke hatt den erfaringen, så hadde jeg nok vært enig med både Seawolf og Super XX...

 

Problemet med å lære å skyte, og å lære å skyte godt, og senere å skyte godt - er for en stor del å ta gode avtrekk. Perfekte avtrekk. Selvsagt også å holde rifla i ro, men det er ikke så vanskelig, helt til det skal smelle, altså avtrekket.  med gode avtrekk tåler en faktisk en betydelig bevegelse i rifla, mens en ikke tåler et dårlig avtrekk uansett hvor rolig en holder den før en trekker av.

Og dette skal læres. Drit nå i rekylopptak og sånt, det er underordnet for normalkalibere, og på det nivået vi snakker her. Noen er på "klare prøven"-nivå, jeg er vel på "treffe DFS-tieren"-nivå. Jeg tilbøyelig til å hevde at de som ikke treffer den, nære 100%, knestående uten reim, i skjorte - ikke vet hva de snakker om i denne diskusjonen ;) Evt. prøvesirkelen, om du skal legge det på et annet nivå, men da stående... Folk som bryr seg om å skyte, istf. hvilket kaliber de skyter, lærer faktisk det nokså fort.

 

Klarer en å lære seg å ta gode pressavtrekk så er en veldig langt på vei å bli en god skytter - og her er problemet, lære seg å ta gode avtrekk.

Elmer Keith hadde selvsagt rett, Relax and enjoy the recoil. Men de  færreste klarer det første, og det andre er av mindre betydning. Rekylen ødelegger evnen til å slappe av.

 

Uansett hvor karslig man er og hvor mye man "tåler" rekylen, så er det ubevisste prosesser - noen tåler selvsagt mer og mindre enn andre, men de fleste - vil ha problemer med å lære seg gode avtrekk med ei lett jaktrifle i 308. 90% av alle som skyter opp hos oss har ikke klart det. 75% vet ikke hva det er...

Faktum er at det er lettere, og tar mindre trening og tid, å gjøre en "god" skytter av en som aldri har skutt noe som helst, enn en som har begynt med pappas jaktrifle, og trekk av når sikter er på vei mot midten som instruksjon. Voksne som barn, har de skutt for mye sentertent, så må en JOBBE for at de ikke skal nappe, eller møte rekylen, som noen også gjør (og jeg gjør det selv, og må jobbe for å ikke gjøre det, spesielt i stående). Lillesøster, som aldri har fått prøve jaktrifla derimot - hun presser av med en gang - og rett i midten går det. Hadde hun fått skremt underbevisstheten sin så hadde hun også røska i avtrekkeren.

Og igjen, når en mestrer avtrekket, så vil en merke at en begynner å treffe. Selv merker jeg godt når jeg skyter grovere rifler, f.eks. M98en i 8x57 (gjerne om sommeren, med stålkappe mot t-skjorte...), tendensen til å "møte" kommer veeldig fort, og det samme kommer "trekk av"-refleksen. 

 

Dette er hovedgrunnen til at en bør begynne med noe med begrenset rekyl, (og smell, siden mange reagerer på smellet, ikke rekylen) så avtrekkene er riktige, og sitter, før en prøver å venne seg til mer smell og rekyl. 6.5x55 med demper er under de flestes terskel for ufrivillige "flinch" her, 308 med demper også - men jeg vil påstå at 308 uten, er over de flestes nybegynneres "grense" for å kunne konsentrere seg og gjennomføre skuddet, med etterhold og alt. Og da lærer en det aldri. Noe "oppskytings-kundene" beviser to ganger i uka...

 

Folk treffer ikke en 30cm sirkel - og det er noe man kan lære en 11-åring på en ettermiddag, 3 ettermiddager om hun skal gjøre det knestående... Forutsatt at ikke rekyl og smell ødelegger konsentrasjonen. 

 

Sitat

Hvorfor skal en bruke våpen som gir merkbar rekyl på småviltjakt?

Eller storviltjakt. Vi hadde spart mange andreskudd, og mye leting, om alle faktisk så kula treffe dyret. Noe man som oftest gjør om man har et litt "snilt" kaliber, og demper.

 

K

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Lær å treffe uten hjelpemidler først

Så denne nå, her jeg nesten helt uenig. Lær å ta gode avtrekk FØRST, og det er mye (MYE) lettere med støtte/ i stødig stilling.

Ta så vekk mer og mer støtte, men ikke fortere eller mer enn at en fremdeles tar gode avtrekk. Mange små doser med blanding, stødig stilling, fokus og kontroll på avtrekk veksles med ustødige stillinger der fokus er på å holde stødig, gode avtrekk skal nå ideelt sett komme av seg selv (i wish..). Uansett ryker de flestes avtrekksteknikk fort nok på skogen om de skyter for mye i for ustø stilling.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, M67 skrev:

Rekyl, og skytetrening? Min oppfatning her er farget av noen år som skyteinstruktør rifle, både for unger og voksne. Samtidig som jeg har prøvd å bli bedre til å skyte selv, med noen av norges beste skyttere som instruktører. Hadde jeg ikke hatt den erfaringen, så hadde jeg nok vært enig med både Seawolf og Super XX...

 

Hvor er vi egentlig uenige?

Link to comment
Share on other sites

Det er da vel ikke noe galt i å ha et standardsvar som fungerer for de fleste?

 

Dersom man ikke har noe spesielt man ser etter kan man bare kjøpe en 6.5x55. Den vil fungere til alt man måtte ønske å bruke den til i Norges land, både alle former for jakt samt alle former for konkurranseskyting og skyting for kosens skyld.

 

Personlig kjøpte jeg .308 i stedet, men ser i etterpåklokskapen at mindre rekyl hadde vært fint for meg som ny skytter.

 

Demper øker skyttergleden ytterligere og plager naboen mindre. Skjønner ikke helt hva som er galt med å anbefale dette..? Blir som å bli sint for at eksospotte anbefales til bilen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vi er kanskje ikke veldig uenige, jeg ser det når jeg leser om igjen - men jeg er nokså uenig i framstillingene til Seawolf, selv om vi jo faktisk konkluderer overraskende likt... Jeg mistenker kua har glemt at den var kalv (det er jo ei stund siden også ;) ) Det med GRS stokker og dyrest mulig utstyr er jeg forresten enig i. Men utstyret må være såpass at en ikke plages med det.

Sitat

Det er det greit å trene seg opp til å takle. Problemet med kraftig rekyl er at det setter mye strengere krav til en god skytestilling/bra rekylopptak for å få perfekte treff til en hver tid. Dette har ikke noe med å være redd, men hvordan man greier å "holde i" våpenet i forskjellige stillinger og under tidspress. Under praktisk jakt kan man måtte skyte raskt fra en ikke ideell stilling. Kolben kommer kanskje litt langt ned i skuldra eller man får et litt løsere grep om våpenet en vanlig. Desto mer rekyl, desto større sjanse for ikke ideelt treffpunkt

Jeg er ikke umiddelbart enig i at det "er greit" lære seg å takle mer rekyl enn man er komfortabel med. Jeg kjenner mange skyttere som strever og har strevd MYE med å skyte med 6.5, selv om de skyter fantastisk med 22LR - og det handler ikke om rekylopptak, for det er også 100% på plass. Problemet kalles ofte "skuddreddhet", og kommer i mange former og styrker. Noen møter, noen napper, noen blinker, noen kniper igjen øynene (de aller fleste blunker i det, eller rett etter smellet) noen gjør alle tre, og vel så det. Jeg vet en som har ei grov dobbeltrifle, jeg garanterer at han stuper utfor standplass om den klikker...

Om kolben er her eller der spiller langt mindre rolle enn om man gjør en av disse kardinalfeilene i avtrekksøyeblikket. Med mine rifler kan jeg holde tier på DFS skiva på siden både til høyre og venstre, og opp ned, og med og uten kolben i skuldra, med reim, tofot, wtf, alle stillinger jeg kan holde og trekke av i - så jeg rett og slett nekter å tro at rekylopptaket betyr så allverdens mye. Noe, såklart, men det er ikke det viktigste, på langt nær.

Det er slett ikke sikkert det er jeg som har rett her, det er mange oppfatninger om dette, men jeg har diskutert det mye med folk, og de vi ser på TV når det er skyting på TV, er enige med meg, og alle instruktører med noen form for utdanning eller kurs vil starte i samme ende. Men det er selvsagt også individuelt.

Jeg snakker om "de fleste" () og at en som sikkert kan bli toppskytter selv om han begynner med en 9.3 - helt sikkert blir det fortere om han begynner med en 223.

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

90% av det vi trener på når en som meg skyter 6-8000 skudd i åtet er jo nettopp avtrekk. Og jeg skyter flere 22 skudd en noe annet fordi det gir meg like stort treningsutbytte som å skyte med 6,5x55. I år har jeg vel kun vært 2 ganger på banen for å trene med 6,5x55 men har skutt en del tusen skudd med den allikevel men da på stevner alt fra interne stevner i laget til LS.

Kjenner flere som skyter utrolig bra med 22 men takler ikke den lille rekylen en får fra 6,5x55 og velger derfor kun å skyte med 22.

Syn ikke det forgubbede skyttertinget tillot bruk av 223 i DFS det kunne ført til mer rekrutering.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi er veldig enige. Det betyr ikke allverdens mye, men nok til at jeg registrerer flere ideelle treff med 223rem enn jeg gjør med 308win i "ekle" skytestillinger der det må gå fort. Typisk: lokkejakt på rev med sittende tofot der du må vri hele "ekvipasjen" 90 grader fordi reven kommer opp på siden, og man har 2 sek å skyte på. Har trent mye på slike situasjoner og det er enklere med 223rem.  

Riflene jeg bruker er bortimot identiske med tanke på vekt, løpslengde, stokk og sikte. (4 kg totalt). Avvik i størrelsesorden 5-7 cm rett opp er vanligere på 308`en.       

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Avvik i størrelsesorden 5-7 cm rett opp er vanligere på 308`en.       

Ja, det er nå sant. Det er en klassiker med små lette rifler i "ekte" kaliber. Skjer nesten aldri i ordentlige stillinger, men så holder en litt feil, og vips. 

 

Sitat

men takler ikke den lille rekylen en får fra 6,5x55

Eller sliter med den. Jeg har studert et par Jr. skyttere som sliter med dette, og diskutert opp og ned med flere, og jeg lurer på om det ikke er vel så mange som sliter med smellet, for det virker som flere har nytte av bedre hørselvern. Og hørselvernene på banen hos mange skytterlag er så som så, papp-harde, eller tynne som løv. Greit nok med 22 - men såsnart det skal skytes 6.5...

For min egen del vet jeg at jeg skyter bedre med f.eks. 338LM og brems, om jeg har vernebriller på, for det tar litt av blåsten i ansiktet. Helst sammen med de tjukkeste Peltorene og ørepropper inni - da hører en fint lite.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rekyl, kaliber og demper. Har vel noe betydning, men når nybegynnere og ikke riktig like nye, sliter i den grad med å få samla skudda slik at skyteprøven fremstår som et lotteri med dårlige odds, er det gjerne litt mer som er i veien enn de nevnte faktorer. Interessen for skyting som sådan er ofte bortimot ikke eksisterende. Prøven er bare et (irriterende) nåløye som må passeres for å få kommet seg ut på jakt. Forutsatt av at det brukes våpen i normalkaliber, med rimelig vekt, og uten rekylforsterkende kolbekonstruksjoner ala svinerygg ol bør de aller fleste kunne takle rekylen brukbart. Problemet ligger mer i at de ikke vet helt hva de holder på med, og hva som kreves for å avgi et noenlunde godt skudd. De har vel aldri fått noen form for opplæring eller instruksjon (jegerprøven er vel en vits i denne sammenheng), og har vel egentlig aldri søkt det heller. Det ser man godt de (dessverre for få)  gangene man som skyteleder har tid til å gi instruksjon og veiledning til de som plages. Ofte trengs det ikke mange seriene fra status håpløs, til  iaf å klare skyteprøven, forutsatt at våpen er i orden. (Bruker gjerne å be om å få skyte en serie med våpenet for å sjekke at våpen er ok, samler og går sånn noenlunde dit det skal, ellers er noen form for instruksjon rimelig bortkastet.)

Link to comment
Share on other sites

Mnja, ser man på en med en M98 med svinerygg, i 30-06, som kniper igjen øynene før han røsker av og håper det beste, og sammenligner med han med en T3 i 6.5x55, med demper på - så har han første vesentlig mer grunn å dukke, møte, nappe, knipe igjen øynene og generelt gjøre alt feil. Og med øynene igjen ser han heller ikke hvor rifla går, og forstår ikke at han trekker av hardt ned og til høyre. Han med demperen trenger ikke blunke, og han vil se at han drar rifla ned, osv.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Super XX said:

Problemet med rekyl er ikke (nødvendigvis) at man får vondt og blir redd. Det er det greit å trene seg opp til å takle. Problemet med kraftig rekyl er at det setter mye strengere krav til en god skytestilling/bra rekylopptak for å få perfekte treff til en hver tid. Dette har ikke noe med å være redd, men hvordan man greier å "holde i" våpenet i forskjellige stillinger og under tidspress. Under praktisk jakt kan man måtte skyte raskt fra en ikke ideell stilling. Kolben kommer kanskje litt langt ned i skuldra eller man får et litt løsere grep om våpenet en vanlig. Desto mer rekyl, desto større sjanse for ikke ideelt treffpunkt.

Problemet blir selvfølgelig større jo mindre mål man skal treffe. En "vandring" i treffpunkt pga rekyl på 5-7cm har ingen ting å si på en elg eller hjort, men på en rev eller rype blir det bom.

 Dette er jeg med andre ord uenig i, spesielt på småviltjakt. På storviltjakt med moderate avstander har det selvfølgelig mindre å si, men det tilfører uansett ikke skytingen noe positivt.

 

Vi snakker om forskjellige ting, jeg snakker om at man merker rekylen mindre i en jaktsituasjon enn man gjør når man er på banen og skyter kontrollerte skudd med et annet presisjonsnivå enn det man normalt har behov for på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Mye bra mye rart,er maskinfører av yrke så det å skrive ned hva jeg egentlig mener er ikke alltid så lett.TS skriver om nybegynnere og utstyrsnivå,jeg er enig i det han skriver.Har klart meg et langt jegerliv med enkelt og billig utstyr,aldri følt at utstyret har vært begrensningen. Der er valgene du tar i skogen som avgjør om du lykkes eller mislykkes.Hvor du går ,hvor du sitter, om du klarer å sitte stille.Noen skyter flere dyr enn andre nettopp fordi de har disse ferdighetene.Det er masse fint utstyr å få kjøpt,mye mer enn de fleste trenger,men dette er for viderekommende.For jegere som har mange timer i terrenget sitt og derfor vet hva de trenger.Det en nybegynner må ha er ei innskutt rifle  med siktemidler han behersker og minst mulig annet for å unngå feilkilder.

Edited by moviken
Link to comment
Share on other sites

På 27.9.2018 den 16.19, seawolf skrev:

Det har vært mange tråder de siste åra som dreier seg om nybegynnere som lurer på hvilken rifle de skal kjøpe, og i hvilket kaliber.
 

 

Jeg ville valgt 6,5x55 med en god demper hvis man skal jakte storvilt. Som sagt lav rekyl og billig ammo.

Hvis man aldri kommer til å jakte elg/hjort, dvs. for småvilt opp til og med Rådyr hadde jeg valgt 223REM.

Har en CZ 527 i 223REM med demper og denne er utrolig lett og fin å bære med seg i skogen.

 

Jeg hadde 308win (med demper) i 2 år men ble etter hvert lei rekylen når jeg skulle skyte på blink på banen, ble bare mer og mer irriterende.

Jeg har nakkeproblemer etc. så det spiller en rolle her det også. Blir jo et "napp" i nakken for hver smell. Har smerter i nakken konstant, og det blir ikke akkurat bedre av slik rekyl-røsking til stadighet.

 

Til slutt solgte jeg den og kjøpte en Bergara HMR i 6,5 (Creedmoor). Suveren kaliber, men foreløpig dyre (Norma) hylser til denne (lader selv).

 

Litt Off Topic:

Lapua hylser med Small Rifle primer og small (1,5mm) flash hole fungerte ikke i Bergara B14 HMR (med vanlige SR tennhetter), jeg fikk forsinket antenning (klikk, og så Pang etter 0,5 sek). Skjønte først ikke en dritt av hva som skjedde. Men leste om det og skjønte at det var det som oppsto. Jeg måtte bruke small rifle magnum hetter. Fikk veldig mye "cratering" på CCI SR magnum hetter også, selv med moderate ladninger. Dette har nok mye med tennstift og for stor klaring mellom tennstift og bolt å gjøre, samt tennstift fjærspenn etc. Lapua hysene gikk jeg bort fra og kjøpte Norma hylsene som har LR primer, og de fungerer helt 100% uten noe tull i HMR'en.

Ser for øvrig at det har kommet Golden Target ammo i 6.5 creedmoor:

http://nettbutikk.norma.as/ammunisjon/ammunisjon/norma-golden-target-6-5-creedmoor-130-gr-patroner-816540-p0000116182

 

A-TEC MegaHertz på 6,5 demper utrolig bra, veldig fornøyd med den :-) Kan anbefales på det varmeste.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...