Jump to content

Sauer 200 STR til jakt. GRS, KKC eller McMillan?


nhd

Recommended Posts

Helt andre krefter i innfestingen. Har aldri hørt om problemer med GRS/KKC og Sauer 202. Med 200STR har jeg ikke hørt annet enn problemer... en trenger heller ikke se lenge på "patentet" for å skjønne at det er utsatt.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Det er ikke noe å diskutere. McMillan. GRS Bolthorn funker også. Bredvold er visst av såpass laminat at de henger sammen. Men GRS-laminat og 200STR funker bare ikke - det er nok en grunn til at de har sluttet å lage dem.

 

K

Ser da ut til at disse fremdeles er tilgjengelige iflg GRS sin hjemmeside.

Link to comment
Share on other sites

40cm pipe, Atec Maxim, 308Win, Zeiss 2.5-10x42, McMillan SSG3k. Dette var min std, "to go" jaktrifle i flere år, den er jo ikke "lett" men om man sliter med å bære den ei mil eller tre så har en andre problemer som er verre... 

 

KP1010255_zpscb74251f.JPG.fd82e0b52f75fd8fa25e7390909a374a.JPG

Med 70cm pipe er jo en slik et beist, og ei "langholds-jaktrifle", det er så en knapt klarer å snu den etter etter dyr som går forbi ;)  Prøv å snu den rundt i en skotsk "uværs-boks" - klatre i en jaktstige, eller lignende.. Det er størelse som plager meg iallefall, ikke vekt. Vekt er bare fint på 90% av den jakta jeg bedriver.

Denne startet som 60cm, med et brukt 70cm løp med rust i munningen, så kappa jeg litt hvert år ettersom jeg ble forbanna over å slepe på det lange løpet. 40 er jo minimum, og egentlig ei grei lengde, da kan jeg holde rifla rett ned i pistolgrepet uten at demperen tar i bakken, og jeg kan ha den i reim over skuldra uten at demperen kommer over hodet.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

40cm pipe, Atec Maxim, 308Win, Zeiss 2.5-10x42, McMillan SSG3k. Dette var min std, "to go" jaktrifle i flere år, den er jo ikke "lett" men om man sliter med å bære den ei mil eller tre så har en andre problemer som er verre...

 

Hva er "ikke lett" i denne sammenhengen da? :)

 

Link to comment
Share on other sites

"Ikke lett" i jaktrifle-sammenheng. Over 3,5 kg med sikte, tut og stasj. Ei naken, lett jaktrifle veier godt på riktig side av 3 kg, så spørs det hva man putter på. Nå kan det synes som ubetydelig om en bærer rundt på 3,5 eller 5 kg rifle. Min mening er at forskjellen er godt merkbar når den skal bæres på i dager og uker. Merkes godt i skuldre og nakke, men så er jeg ikke noen ungdom lenger heller.

Link to comment
Share on other sites

TS her. Fra bil til elgpost går jeg aldri mer enn 30 min og aldri mer enn 100 høydemeter så vekt er ikke et tema for meg. Jeg har dessuten et utmerket jaktrifle i 308 og GRS, så dette blir bare "fordi jeg har lyst". Er bare fasinert av komboen minimalt kaliber og optimalt treff :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har GRS på min. Blir ikke brukt til jakt lengre men har en 15mm S&L pipe kappet til 50cm til den som en slags reserve jaktrifler. Veier noen få gram under 5kg. Til sammenligning veier 202 jaktmatchen min bare 450 gram mindre. GRS'en holder fint den men jeg har beddet den fra dag 1. Helt problemfri har den ikke vært, den måtte beddes pga feil på fresejobben fra fabrikk og underbeslaget foran magasinet sitter ikke 100% riktig slik at magasinutløser går tregt, må ofte løsne litt på framre bolt og stramme til på nytt. Er sugen på noe annet men liker ikke McM SSG skjeftet noe særlig. Liker justreingsmulighetene til GRS veldig godt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hei, lurer på om noen kan gi en oppdatert status når det gjelder KKC til sauer 200 STR? Er det slik at man kan/bør forvente

problemer, og hvis ja  hvorfor og hva slags? Rent utseendemessig synes jeg de har mye for seg, men  jeg gidder jo ikke

å ha noe som delaminerer og/eller sprekker heller. McMillan blir litt for militær for meg, særlig i disse dager 😐

Det ligger en på Finn nå, fra Tyristubben.. veldig fin, men den ser jo ikke akkurat lett ut. 

 

Edited by uglebugle
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...