Jump to content

Tanker om chassisrifler (hyllevare)


AndersR

Recommended Posts

La oss si at noen av ymse grunner vurderer en chassisrifle, og ikke har lyst til å bygge den selv, men basere seg på standard hyllevare, og uten at prisen blir voldsomt brutal.

 

Hva duger? 

 

For å konkretisere diskusjonen litt, la oss si at det er snakk om noe i .308win.

 

Et par eksempler jeg har funnet, som tilsynelatende kan fremstå som lovende, uten at jeg egentlig vet noe som helst om disse:

Bergara B14 BMP https://www.pvas.no/produkter/vaapen/rifle/bergara-b14-bmp

Savage 10 Ashbury Presicion https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=-6109&prodid=14913

Howa HCR https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=-6112&prodid=14351

 

Hva bør man se etter, og først og fremst; hva bør man unngå?

 

Det forventes ikke ekstrem langholdsytelse (da burde man sikkert sett på noe annet enn .308 uansett), men det er helt ok siden det uansett er urealistisk å finne baner med skikkelige lange hold. Har god tilgang til 300-metersbaner, og det er ikke utenkelig med noe lengre enn dette innimellom, men jeg vet pr i dag ikke hvor det skulle være, så la oss si at 500-600 meter anses som absolutt maks som den faktisk kommer til å oppleve.

 

Rifla kommer sannsynligvis aldri til å brukes til jakt på annet enn papp og stål.

Ønsker mulighet for "store" magasiner og ei kasse som oppleves som smooth også ved (forsøk på) hurtig omlading.

 

Detaljer ellers ser for å holde åpne for å se hva som dukker opp av forslag.

 

 

Til å begynne med; er det noen som har reell erfaring med noen av de tre overnevnte modellene, og kan komme med gode argumenter for hvorfor de bør strykes fra vurderingslista? Eller er det noen som faktisk skiller seg ut positivt?

Kom gjerne med andre forslag, men som dere ser her er det ikke ønskelig med full-retard prisnivå. Hold dere til ca det som er skissert ovenfor, eller rimeligere dersom dere har forslag.

 

 

Noen tanker om emnet? (helst noe mer enn "ikke kjøp chassisrifle, det er teit!")

Link to comment
Share on other sites

Av disse du har listet ville jeg uten tvil helst valgt Bergara. B14 er faktisk gode rifler som er gjennomtenkte. Kvaliteten er ikke å kimse av og de er solid bygde med mulighet for å bruke R700-baser/-skinner og magasiner finner du billig "over alt".
Hadde ikke nølt med å velge en slik - MEN, så ville jeg heller valgt en B14 HMR - simpelthen fordi pengene du sparer kan du bruke på ammo til å trene med, og mest sannsynlig vil du finne den mer komfortabel å skyte med - grepsvinkel, vekt, forskjeftet er mer dugende til stående sitting osv. Men.. jeg er litt kjedelig. Hilsen en som har en AR-rettrekker med langt mlok-forskjefte ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tafsa på en sånn Sabatti. Den virka veldig lovende. Men jeg har ikke skutt med den. Den hadde litt anderledes stokk enn den på bildet, jeg tror det er modulgreier - og den hadde 10sk magasin. Smooth sluttstykke, og innihelvete tjukt løp... Solid sak.

 

Ellers har du jo både Ruger RPR og Tikka T3 tactical A1. men en vanlig T3 putta oppi et MDT ESS-Chassi er et mye bedre valg. MYE, imo.

 

Av de som er nevnt ville jeg nok valgt Rugeren, evt. Sabattien (måtte klådd mer på den først) T3en syns jeg har et par grove designfeil. Bortsett fra det så følger kvalitet, som vanlig, pris. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, M67 skrev:

men en vanlig T3 putta oppi et MDT ESS-Chassi er et mye bedre valg. MYE, imo.

Med andre ord antar jeg at du prøver å anbefale noe i denne stilen:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=106704818

 

....eller var jeg for rask nå?

47 minutter siden, M67 skrev:

T3en syns jeg har et par grove designfeil.

Nå ble jeg litt forvirra. Anbefales den til tross for designfeilene, eller ... øh...?

Link to comment
Share on other sites

Det der er et HS3 chassi, ikke et ESS, men joda. Anbefales og anbefales - jeg har ingen av dem, for en grunn - kjøp en TRG22, eller en AIAT/AX... Andre syns de er helt topp. Men skulderstokken på T3 TacA1 er et major fuckup - prøv å legg den i en bag og se den skli... Picatinnyskinnene oppå er jo ikke parallelle heller, noe som gjør den oppå framstokken temmelig meningsløs - den er for utseende, ikke funsjon, det gjelder igrunnen hele greia imo. Sorry.
Skal du ikke bruke disse funskjonene på ei rifle der de har fått det riktig, så kjøp for all del Tikkaen, den ser bra ut. Men en T3 i et ESS eller det nyeste PRS-chassiet begynner å få funskjoner, ikke bare utseende. T3en er jo i utgangspunktet den (by far) beste rifla her. Det er Tac A1 chassiet som er designet av en - designer - ikke en skytter ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den virker. Jeg liker den.  Der Saueren er en tung stokk man kan skyte (bra) med, er TRGen mer en forlengelse av kroppen. Justering av kolbelengde er tregt, med spacere, men godt opplagt - ikke sånn som f.eks. kinnstøtta på Saueren, der en får en utpreget behov for å drepe designeren når en justerer... Ulempen er jo at spacerene er dyre, så en lager dem selv. Magasinene er dyre også, men tar 10 skudd, så en trenger knapt mer enn ett, og kun sjelden mer enn to.

Min er pre 2013, men avtrekket  (som ble forbedret da) er bedre enn på de fleste rifler, og sikringa - som er litt "dum" på denne, bruker jeg nesten aldri uansett - og den fungerer greit.

Stokken virker jo litt "billig", men fungerer bra. Er visstnok solid - jeg har ikke stresstesta den ennå - og ergonomisk er den slik jeg liker det.

 

308 på 900m. Ikke optimalt, men det virka. Helt greit presisjon ogå.

IMG_0296.jpeg.34ada9bb2b492986d2517b43cf7628c5.jpeg

 

"To the barricades". PRS skill stage 2 er litt smådrøyt uten trening (og med) men knestående skuddene bør alle som kan ta avtrekk og høre på instruksjon få til. Dessverre er det mange voksne LH-skyttere som ikke mestrer de to... Men guttungen aca disse med en gang han lærte at litt rekyl ikke er verdens ende :) TRGen er lett nok til at "alle" kan håndtere den.

IMG_0293.jpeg.d3bc44fef9d1748c9ce29da435e3de6c.jpeg

 

Finland vs Tyskland. To nokså like rifler, som er nokså forskjellige, eller omvendt.

IMG_0292.jpeg.a9b930836c4c67409d6fe005cc48bc53.jpeg

 

Ligger en haug TRGer på Finn. Ligger mellom 20 og 30k stort sett, og sammenligner en med de nye LH-riflene til samme pris så er det bare 200STR som i det hele tatt kan diskuteres å være like "bra", både kvalitetsmessig og bruksmessig.


Er chassi et must, så er ikke en RPR feil, de virker og virker, litt røffe, men noen har tenkt de rette tankene, ikke bare hevet seg på en hype. Jeg har hatt 3 ulike chassier, til Rem-klon, og til Anschütz, XLR Element, AI "ur-AI", og MDT LSS22. Egentlig likte jeg alle, men de ble nå solgt, og jeg har ingen chassi idag. De chassiene jeg har hatt peker meg utvilsomt i retning av MDT ESS, eller MPA sine chassier. Man må huske å tenke funksjon, og ikke bare utseende her, det er egentlig mitt råd. Å "bygge" chassirifle av ei vanlig rifle og et chassi i ei eske er snakk om å sprette eska og så to skruer, så det får de fleste til.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Personilg synes jeg kinnstøtta på TRG er noe av det mest ubehagelige som er laget (sammen med rem 870 plastkolber). Den er usansynlig spiss og har selvfølgelig et hull til en skrue akkurat der du vil legge "kinnbeinet". Kanskje designteamet for TRG hos Sako har bollekjaker? Egentlig er det litt rart for Sako pleier å lage super ergonomi på stokken sine, og de peier i tillegg å være fine og se på.

Det er uansett ikke spesielt vanskelig å lage en ny kinnstøtte f.eks i noe pent treverk eller bare lime på lurium på toppen. Er man riktig så avansert kan man kanskje få til og legge skruen fra undersiden av kolben og opp 😉. Men da begynner man som meg, og da kan man like gjerne lage alt fra grunnen av som jo er mye bedre. Poenget var vel å kjøpe noe som bare skal brukes?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke ha boltrifle med pistolgrep ala AR15 pga innlært avtrekksteknikk og tregt ladegrep. Da må pistolgrepet i så tilfelle flyttes til høyre for senterlinje(høyreskytter) slik at jeg kan ha tommel opp uten å vrenge hånda.

 

Har skutt endel med AIAT. Jeg synes den er overkill design for 308 slik at den blir for tung. Unødvendig med 6 klakker på sluttstykket etc, etc. TRG22 ser mer "rikrig" ut i design rundt 308 uten å virke spinkel selv om den veier ca 1kg mindre enn AI'en.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

TRGen har jo ikke chassi, men det fins et par riktig fine til den, så den hører kanskje egentlig ikke til i denne diskusjonen. Den kinnstøtta ser litt kvass ut - og mange kommenterer den. Men hvor mye har du skutt med TRG? Jeg har bare skutt ca 900 skudd - de siste 4 ukene... I alle tenkelige, og noen nokså utenkelige, stillinger - og jeg har ikke merket noe problem med kinnstøtta.

 

Sitat

Jeg kan ikke ha boltrifle med pistolgrep ala AR15 pga innlært avtrekksteknikk og tregt ladegrep

Det er igrunnen nøyaktig mitt problem også. Nå er det noen chassi (Bolthorn, Jet) som fikser dette med å ha ei hylle til tommelen, men vel, ja.. Jeg kan ikke ha kikkerter med justering "andre veien" heller. Dioptret på Saueren har jo det på sideskruen, så den tør jeg knapt å røre.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Det er litt synd ingen lager chassis til Sako 75/85 i 308. Disse kassene fungerer 100% uten modifikasjoner med AIAW/AIAT magasiner med dobbel mating. Med den store konvensjonelle utkasteråpningen  kunne man da lade patroner rett i magasinet uten å ta det ut av rifla uten problemer. (I England er det flere som modifiserer AIAW-magasinene for å fungere i org Sako underbeslag.)

Sako A7 kort likner veldig på 75 men jeg har ikke klådd på den for  skjekke om åpning for magasin er den samme. CDI lager nå AICS undebeslag til A7 Range med finskprodusert synt/aluskjefte. Den ser skikkelig fin ut og har "samme" pipe som TRG:

 

A7--1-.jpg

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

TRG har jo mottatt fabrikkchassi gjennom TRG22A1/42A1, svjv ganske tungt basert på TRG M10.

 

Jeg syns forøvrig at chassi hvor pistolgrepet ikke har beverhale, eller hvor pistolgrep med beverhale ikke passer (XLR f.eks.) er lite komfortabelt. Kan hende jeg er skjør men er blitt så vant med beverhale på AR-grep at å gå tilbake til korte nesten vinkelrette grep som går rett opp i en blokk alu er uaktuelt.

Her har jo Tikka gjort det godt på TAC A1 med det grepet de har lisensiert fra Fab. Superkomfortabelt og gummiert. Mindre beverhale enn orig. grep (Fab AGR43) men fortsatt en anelse.
l45955_2048x.png?v=1507133730 

Link to comment
Share on other sites

50 minutter siden, M67 skrev:

Men hvor mye har du skutt med TRG?

Ikke 900 skudd! Men jeg har "prøvd" den nok i 308, 260 og 338 til ikke å like kolben. 338en hadde riktig nok foldekolbe men jeg mener det var samme "spisse" designet Jeg synes det blir ubehagelig, ikke nødvendigvis pga. rekyl, men bare å ligge over kolben er ikke godt. Har man løs kinnkontakt og "samler opp" litt kjakeskinn mellom kinnbeinet og kammen så går det greit jo nok. Men det bør jo ikke være slik til 20-30-40 lapper?😉

 

Den A7en med alternativt underbeslag så snop ut!😀

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Man får også Bergara HMR stokken både i LA og SA kjøpt løst. Ikke chassis, men selv foretrekker jeg en "taktisk"/match/banestokk foran chassis de fleste dagene i uken.

PVAS sier nei foreløpig, men Bergara sier ja. Ikke verst pris heller over dammen, og ettersom prisen i Norge ikke er såå forskjellig, kan det være spennende ut hvis man ser etter stokk til R700. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

338en hadde riktig nok foldekolbe

De fleste er vel enige om at TRG42 ikke er veldig behagelig å skyte med, iallefall ikke mye. Det er noe med "mye patron og ikke så mye rifle". Men vi snakker nok mye om smak og behag her, og hvor tungt man legger hodet på kinnstøtta. Jeg skyter egentlig nokså lite liggende, og kan ikke "presse" hodet nedpå i alle andre rare stillinger. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, M67 skrev:

en vi snakker nok mye om smak og behag her,

Sant nok! Jeg skyter i alle fall ikke spesielt bra med dårlig kinnkontakt. Rifle og hagle er litt det samme for meg, skal jeg gjøre det likt fra gang til gang må kontakten være der. Spisse kolber er ikke min greie. Denne profilen synes jeg er helt optimal om man skal ha en enkel og symmetrisk form. Profilen er ikke helt ulik den Manners bruker på stokkene sinne, kanskje min er litt mere avrundet.3DFF1EE5-0FA2-4155-923A-F8E6A3B648AD.jpeg.7bb17063f58273af05c0c7620b55ee5c.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvorfor vinklet bag rider på Sabatti’n tru?

Jeg tror den er justerbar. Den av uansett rett på den jeg så på i butikken. I enkelte BR-grener er det krav til vinkelen også, så det kan være noe der.

 

Sitat

Denne profilen s

Og jeg liker ikke at de er så brede. Da må jeg ha kinnstøtta lengt nede for ikke få pressa hodet ut på sida... Det kan også ha noe med hvordan kinnbena våre er skapt.

Men i perioder hvor jeg skyter mye tror jeg  (untatt langsom presisjonsskyting liggende) knapt hadde oppdaga om kinnstøtta var der eller ikke.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Hovedårsaken til at jeg tenker rifle som er ferdigbygd er å slippe å betale for noe som man bare skal skru av og kaste, og så betale fullpris for et separat chassis over disk.

Produsentene får jo sykt mye bedre priser på OEM-utstyret sitt enn hva jeg vil få.

 

....tenkte jeg ihvertfall. Er det helt på trynet?

Når jeg trykker meg inn på vertebrae-linken så er det første som møter meg et chassis til 17K. Hadde det vært inkludert resten av rifla kunne det vært interessant... men det er sånt som skremmer meg litt fra plukk&mix-opplegget.

 

 

Også er det jo fint at jeg slipper å drite meg ut ved å gjøre dårlige valg. Men det er muligens ikke så mye feil man kan gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre er min oppfatning at produsenter eller importører  tar mye penger for å skrue i sammen noen som fort blir et kompromiss, fordi det ikke er akkurat slik du vil ha det. Ta for eksempel den Tikka A1, M67 har jo forsåvidt nevnt det, men den pcatinnyskinna oppå er ikke bra, og for mitt vedkommende i veien da Spuhr leverer montasje med tilt som går rett på kassa, noe som gir ett ledd mindre som kan løsne etc. Nå finnes det jo Spuhur til Picatinny, og andre vil ha Picatinny, men det treffer altså ikke alle. Prisen syns jeg og er noe stiv i forhold til p plukke f.eks et Mdt chassi og en varmintrifle.

 

Jeg så og Norskog leverer en Browning X-bolt tactical. Det er en x-bolt varmint satt i en MDT Ess, men med flere tusen i prispåslag, i forhold til å kjøpe dette separat.

Det jeg mener er mest interesant i denne sammenhengen er de chassis riflene i den laveste prisklassen. Der begynner prisen å forsvare at man må tåle litt kompromiss, slik som Ruger RPR og Bergara B14.

 

Edited by pererik
skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Bygger du selv kan du jo også plukke det du vil ha av kolbeløsning, foldemekansime, type chassis osv. Selv valgte jeg MDT LSS med XLR kolbe fordi jeg ville ha noe som ikke skrangler, ingen plastikkdippedutter osv. Komplett chassis klar til å droppe inn låskasse ble da ca 9K, altså ble rifla totalt dobbel så dyr. Hadde fått en RPR til samme pris men har nå en bedre rifle mener jeg og den er slik jeg vil ha den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke ferdig men; det går an å lete på finn etter en gammel billig Remington 700 kort i 308 med serienummer som starter på A, B eller C. Så sender man denne til Hansen eller Rafdal og bestiller ny 308w 60cm pipe i org varmint profil, 1-10" stigning og med 1-18mm gjenger for demper. Pris totalt ca 10000.-.

Så kjøper man et passende Accuracy International AICS chassis. Ferdig. 

 

Avtrekkene på de gamle Rem-kassene pleier å bli så bra at det er som regel unødvendig med nytt avtrakk.

 

Trodde aldri jeg skulle anbefale Remington.. Begynner å bli gammel og nostalgisk :-)

 

60_1067446169.jpg

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 3.9.2018 den 21.15, AndersR skrev:

La oss si at noen av ymse grunner vurderer en chassisrifle, og ikke har lyst til å bygge den selv, men basere seg på standard hyllevare, og uten at prisen blir voldsomt brutal. Hva duger? - - - -

For å konkretisere diskusjonen litt, la oss si at det er snakk om noe i .308win.

Et par eksempler jeg har funnet, som tilsynelatende kan fremstå som lovende,  - - - - -

Bergara B14 BMP https://www.pvas.no/produkter/vaapen/rifle/bergara-b14-bmp

 

Jeg har ingen "chassisrifler", men når jeg hører alt skrytet om rifler med snodige kolber, lurer jeg jo på om jeg skal anskaffe meg noe slikt - .

 

Meeeeen - - - - - så var det bruken av slike remedier, da. I en relativt fersk hendelse fikk man altså innkalt terrorpolitiet, minst 7 ambulanser, 2 helikoptre, stilt sjukehus i terrorberedskap, væpnet vakt ved barnehager, stengte skoler, væpnet politi geleidet alle vekk fra veier og stier osv. osv, - - - - - alt på grunn av at en person hadde vist seg utendørs med noe som til forveksling ligner på den Bergara'en nevnt i linken over:

 

Slike våpen må en altså holde strengt nedlåst i våpenrommet, til nøds i FG-godkjent våpenskap. Skal de ut derfra, må man først sjekke at gardiner, NS-godkjente blendingsgardiner, persienner og markiser dekker alt av vinduer og ventilasjonshull!

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Kanskje man ikke skal forsøke å gjøre alle tråder om til å handle om hvor jævlig alt har blitt for våpeneiere, og hvor mye faenskap politikere, pod og politiet finner på? Jeg liker denne tråden og ressurspersonene skriver i den. De har en tendens til å forsvinne ut av trådene når hylekoret starter, og det er synd og unødvendig.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

De sier ingen ting. Husk at alle under 30-35 tror det er slik rifler ser ut, fra film og spill, og resten aner ikke. De eneste som bryr seg er gamle elgjegere. Jaktdress i digicamo går også helt fint, de ligner såpass lite på uniformer.

Det siste la jeg merke til på et PRS -stevne jeg var på, hvor ca alle hadde jakt-camoklær, og noen få hadde forsvarets feltuniform. Jaktklær ser faktisk veldig sivile ut.

Uansett må dere (for faen) diskutere tema, og ikke drive å tillegge folk og politkere meninger som passer med deres egen smak!

 

K

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det å konvertere high-end chassis rifler som AI og TRG til 6,5x55? Holder det å skaffe nytt løp, eller må nye magasiner kjøpes, eventuelt bygges om? (Jeg vet at det er mulig å kjøpe 6,5 creedmore til AI og at man sikkert har råd til å skyte 6,5 CM dersom man kjøper en slik rifle).

Link to comment
Share on other sites

6.5x55 som den er, er for lang. Man kan lade 6.5x55 til <75mm og skyte den i TRG som er byttet løp på. Personlig ville jeg byttet til 6.5x47 eller 6mmXC. Helst XC tror jeg. En får kjøpt løp i alle disse kaliberene (ikke 6.5x55) til AI.
En Tikka T3 derimot, kommer i 6.5x55, og en kan velge mellom et utall chassier.  Selv tar jeg sporterstokken over alt annet, om jeg må skyte T3.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det gikk vel omtrent som forventet.

 

Prøvde faktisk å være fornuftig å kjøpe Bergara B14 HMR, men leveringa tok veeldig mye lengre tid enn forventet, så da B14 BMP kom på black friday-tilbud til -nesten- samme pris, så endret jeg bestillingen min. Så nå har jeg en slik. Jeg skylder på dere.

"De store guttene på internett sa jeg måtte gjøre det!"

 

Litt rart at jeg nå faktisk har en helt svart rifle. 
Lurer på hvor lenge det kommer til å vare?

20181219_185756.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, aps skrev:

AndersR har en sinnsyk forkjærlighet for rosa og glitter, samt kattepus tskjorter. DOIT. 

Wuz? Verste jeg har hørt! Også kattepuser da. Makan!

 

 

....la oss se bort fra at det kan være basert på en sann historie. Men det er en helt annen sak.

 

Sånn fiffig dært på tuppen har jeg ikke tenkt på ennå. Det får bli senere. Nå er det tomt for penger.

Men sånt titteredskap har jeg fått lurt til meg.

 

Vortex PSTII 5-25 , som fremstår som ganske robust overkill for mitt bruk. Men... som tidligere stadfestet: sånt skjer.

 

Vortex PSTII.jpg

 

Tofot stjeler jeg bare fra haugen min med AR-stæsj, så det bør være grei skuring.

Edited by AndersR
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Joda, testrapport skal bli.

 

Forbehold: Dette er mitt første møte med en slik rifle. Da jeg var 15 skøyt jeg litt DFS-greier med .22LR, og jeg har prøvd et par skudd med en orginal Krag en gang. Stående. Ga ikke noe godt inntrykk. All annen rifleskyting for meg har vært halvauto til dynamisk, hovedsaklig AR15-basert. Så her har jeg null peiling, og testrapporten min bærer preg av dette.

 

Først og fremst: Dette avtrekket er suverent. Som sagt har jeg lite å sammenligne med. Hiperfire Eclipse-avtrekket jeg har i minirifla mi er referansen min, men jeg føler ikke at Bergara-avtrekket er et fnugg dårligere. Veldig fornøyd!

Kolben er kort nok i innerste posisjon til at selv jeg, som er i moderat hobbit-utførelse, føler at den ikke blir for lang.

Ergonomien for liggende skyting og sittende ved benk fremstår som god. Rifla med kikkert veier godt over seks kilo, så det har jeg ingen ambisjoner om å sjonglere rundt på frihånd. Jeg sliter nok med ryggen som det er, og merker at den ikke er helt fornøyd etter gårsdagens skyting, så jeg tror nok ikke jeg skal prøve å tyne det for langt. Men jeg har kjøpt en Sig Romeo 5 (1x redddot) som veier 150 gram inkl montasje som jeg tenker å bruke når jeg en dag skal prøve den til dynamisk manual action, det bør hjelpe betydelig på vektproblematikken.

 

Ellers kan det nevnes at jeg fikk mye sutring fra kompanjongene ved siden av meg som mente jeg bråka fælt. Jeg antok at det var helt vanlig, men .308 i 20" pipe bråker visst betydelig mer enn hva som er normalt. Så da må jeg enten kjøpe meg et beist av en kompensator bare for å gni det inn skikkelig, ellers får jeg være voksen og slenge på en demper av en eller annen variant.

 

Kikkerten var fin, men jeg sleit med at det ble litt tåke på glasset, så det ble litt pauser mellom skuddene om jeg skulle få se skikkelig.

Forstørrelsen var mer enn tilstrekkelig for skyting opp til 600 meter. Det var ikke noe problem å se skuddmerkene på stålplatene som hang på 600 meters avstand når jeg var på max forstørrelse.

 

Det som ikke var voldsomt imponerende, men dessverre ikke så overraskende, var at billigammoen min ikke var allverdens presis. 147 grains GGG av billigste variant.

Chrona fint,  810-812 fps (max 819) i en håndfull minusgrader i 20" pipa mi, men egenspredningen var for stor for distansene som var fristende å skyte på her på denne banen.

At jeg måtte opp i snusboks-størrelse for å beskrive 10-skudds samling på 100 meter var ikke kjempeimponerende akkurat, men til dynamisk er det jo helt innafor.

Problemet var naturlig nok at på 600 meter så virka det litt tilfeldig hva som ble treff og hva som ble bom. 1 av 4 eller 5 skudd ga treff på 600 meter. Usikker hvor stor gongen var (den største på 600 metern, helt ute på høyre side), det burde jeg jo ha regnet meg frem til da jeg hadde den i siktet. Blir ikke overrasket om noen kommer inn her og forteller at den er mellom 60x60cm og 80x80cm, for basert på hva jeg tror jeg husker at jeg så i siktet, så kunne det se slik ut. Men det ble altså mye bom her. Håper at jeg kan legge noe skyld på ammoen, og at jeg med bedre ammo kan regne med å halvere antall bom.

 

Samtidig frykter jeg at jeg skal bli ammosnobb. Det er jo litt av poenget med at .308 var fristende. Jeg vil ikke begynne å lade selv (av ulike årsaker jeg ikke har tenkt til å gå inn på akkurat nå), og derfor fremstår .308 som et logisk alternativ for moderat lange hold, siden det går an å kjøpe ferdigladd til langt mer akseptable priser. Spesielt også når man har planer om å skyte ganske mye. I går gikk jeg tom for ammo. Jeg hadde med meg 120 skudd, og jeg hadde ikke hatt noe i mot å hatt ihvertfall 40 til med meg før jeg hadde fått nok.

 

Noe jeg ble litt skeptisk til var at jeg tidvis hadde litt trøbbel med mating fra 10 skudds Magpul AICS-magasinet jeg hadde med meg. Jeg brukte dette langt mer enn 5-skudds orginalmagasinet med Bergaramerking som fulgte rifla, så det kan være tilfeldigheter som avgjorde at jeg ikke opplevde matetrøbbel på det lille magasinet. Men det skjedde "ofte" at bolten rett og slett passerte over patronen uten å dra med seg noe som helst inn i kammeret. Her kan det være et eller annet med hvordan jeg opererer bolten, men jeg trodde ikke det var noen måte å gjøre det feil på.

Boltbevegelsen er normalt sett ganske smooth. Lite hakking og knot med et par unntak da det ble matetrøbbel og bolten ikke bare passerte over patronen men prøvde å ta den med seg. Men når ting funka var det supersmooth.

 

Kolben har masse justeringsmuligheter som er litt fremmeg for meg. Det eneste jeg med sikkerhet vet er at jeg ikke kan ha noen forlengelse, men hvilken høyde og vinkel buttpaden skal ha, og hvordan kinnstøtta skal settes opp var også litt forvirrende. Så jeg bare gjorde noe. Jeg ville først ha den i bunn, men fikk kommentarer om at det gikk ikke an, så da ble det prøvd litt annet.

 

Her har jeg nok mye å lære. Men gøy var det.

 

 

Som en oppsummering er det altså en Bergara B14 BMP i .308 med 20" pipe jeg har kjøpt.

I går brukte jeg min korteste Harris tofot som jeg ikke husker hva heter. Kikkerten er en Vortex PSTII 5-25x50 satt opp med ringer som visstnok omtales som .495" høye, oppå en 20 MOA skinne beregnet for Rem M700 (100% kompatibel med Bergara B14)

 

Jeg ser at det sannsynligvis er overdrevet med 25x forstørrelse, men samtidig setter jeg veldig pris på å faktisk kunne se hva jeg holder på med, og omtrent hvor jeg treffer, også på de lengste holdene jeg vil komme til å skyte på.

Testskyting 600meter_liten.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Kult.

 

Ammo:

147gr GGG er vanligvis utmerket på 100 og 200m. Min TRG22 skyter de svært tett på 100m, det er ett (men større enn ei kule ja) høl etter både 5 og 10 skudd på 100m, og bare innertiere på 200m, gi og ta en slenger som like godt kan være min skyld. Jeg har ikke skutt dem på 600m selv, men har sett andre, med både godt og dårlig resultat. 147gr kuler ofte billige, og og ofte variable i diameter, så de kan gå bra i noen løp, og forferdelig i andre. Best i trange som regel.

Prøv 155, 168 eller 175GGG, eller 168 Norma DL. Alle disse pleier å gå veldig bra. De 3 siste har jeg aldri sett gå dårlig.

Det skal skytes også, og det at Bergaraavtrekket er så fantastisk sier meg at du ikke har voldsom erfaring med rifler? Gode rifleavtrekk er minst så bra. At man strever med å lage gode AR-avtrekk er noe annet. Men prøv "ordentlig" ammo, 147gr er billigammo, og når den går bra får en ta det som bonus.

 

Mating:

Mange som er vant med halvauto "glemmer" å ta sluttstykket helt / nok tilbake. Om ikke så er det kanskje at magasinet ikke er blitt satt godt nok i, eller at magasinholderen er slakk, eller magasinet har sporet for holderen feil/ unøyaktig plassert, eller det er slitt.

 

Ofte er det vanskelig å samle bra med korte 308-rifler, de har en del rekyl, og flytter seg en del - spesielt om en sitter og skyter fra et bord. De må ofte holdes hardt, og en må få mye kropp inn bak dem. 

 

K

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Her er det mye bra å ta tak i. Takk!

 

Har fått samme anbefalinger om MatchKing-ammoen til GGG som visstnok er gull, og til en akseptabel pris så lenge jeg ikke skyter så voldsomme mengder.  Finnes det noen regler om hva som er "best" av de ulike kulevektene? Er det slik at lette kuler faller mindre, men tyngre kuler gir bedre samling? Eller er det mer komplisert?

 

Ang mating: Magasinet klikker skikkelig på plass hver gang, så det bør ikke være årsaken til problemet. Det er absolutt mulig at jeg ikke trekker sluttstykket langt nok tilbake. Det vil jo være en veldig naturlig forklaring. Skal være veldig bevisst på dette neste gang, så får jeg avklart dette.

 

Det samme kan også gjelde manglende samlinger pga rekyl. Rifla flytter seg en hel del og jeg  kjempet ikke veldig hardt for å motvirke det. Har ikke et veldig bevisst forhold til dette fra før som du skjønner, så dette blir et nytt punkt jeg må ta med meg videre. Jeg anser meg som en pistolskytter, og da holder jeg godt fordi jeg har planer om å fyre av et oppfølgningsskudd så raskt som mulig, og siden det ikke var et tema med boltrifla tenkte jeg ikke over det i det heletatt.

 

Som sagt, er ikke erfaren rifleskytter i det heletatt, og det er jo forbeholdet jeg starter med innledningsvis. Jeg skyter nesten bare pistol i tillegg til at jeg skyter dynamisk med AR, og føler at Bergaraen har avtrekk på høyde med det beste av single action-avtrekk jeg har på pistolene mine, i tillegg til nevnte Hiperfire på ARen, og det er mer enn godt nok til at jeg er svært fornøyd. At dette ikke er mye å skryte av i riflesammenheng må jeg si er imponerende, men for meg betyr det at jeg ihvertfall ikke er skuffa, siden jeg ikke føler at jeg kunne ønsket meg noe bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...