Jump to content

Tanker om chassisrifler (hyllevare)


AndersR

Recommended Posts

Den hadde bra avtrekk, avtrekksvekt er lavere enn org 200STR, men var ikke helt på høyde på crispness. 

 

Den spredde med 147gr. Ikke helt krise, bedre enn den ammoen har gått i noen av riflene mine og da spesielt AR10 med 18" som bare kasta de random. Om det blir ny tur kan jeg se om jeg har noe 155/168/175/190 å ta med. 

Rekylen var definitivt der. Jeg er vel ca 60KG mer enn AndersR, uten at det hjalp stort ;) 

 

Forøvrig blander du fps og m/s andersR, ammoen chronet overaskende jevnt, var +-2ms på 10 skudd, Labradaren hadde lite problem å spore 147 kula langt ut 

Liten tvil om at langhold og benkeskyting er en egen "gren", synes det er en fin en også, men gjør det altfor sjelden. Sauern ble jo mata med ammo jeg lada for 6? år siden.. ;)

Har endel skiver og bilder av skiver som skal analyseres før neste gang. 

Link to comment
Share on other sites

Det er en begynnelse. AndersR er i gang, og kilo hjelper ikke mot sånn "hoppe-rekyl", det er riktig plassering og holding som hjelper, og det er vanskelig. Det sagt, så er ikke 50cm pipe på en sånn Bergara egentlig superkort - min 40cm STR var det jeg tenkte på, med ladninger som gir nesten 100m/s mer enn GGG147, og med tyngre kuler - så er den, vel, hoppete...

 

Det som trengs her er fokus på rett framgangsmåte, jeg går ut ifra at pistolskytteren kan det der med pust og avtrekk, så da er det stilling og sikting igjen, forresten kan han nok sikting også - så da er det stilling.

 

Sitat

Mye har rent siden jeg skrev dette, og tofoten har blitt mer akseptert siden 2012, mest fordi flere har lært seg å bruke den. Forbausende nok er det ikke slik at man blir mesterskytter bare en får en tofot på rifla. Trening, trening, og at en vet hva en skal fokusere på kanskje. Søk evt på "Froggy, bugholes from Bipod", og se på hva "SHLowlight" (Frank Galli) på Youtube sier og skriver - han vet faktisk hva han driver med,

 

Uansett:

 

http://www.kammeret.no/forum/search.php?keywords=*teknikk+tofot&terms=all&author=m67&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8k

 

Særlig her tror jeg:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=72642&p=779802&hilit=%2Ateknikk+tofot#p779802

 

evt.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=31&t=65884&p=726608&hilit=%2Ateknikk+tofot#p726608

 

K

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, AndersR skrev:

Ellers kan det nevnes at jeg fikk mye sutring fra kompanjongene ved siden av meg som mente jeg bråka fælt. Jeg antok at det var helt vanlig, men .308 i 20" pipe bråker visst betydelig mer enn hva som er normalt. Så da må jeg enten kjøpe meg et beist av en kompensator bare for å gni det inn skikkelig, ellers får jeg være voksen og slenge på en demper av en eller annen variant.

Nå må jeg være såpass frekk at jeg lurer på hva man gjør på en skytebane i det hele tatt hvis 308 er plagsomt...

Smell fra 308?

Med komp, ja.

Med 20" pipe, nei. 

Så da kan du hilse fra meg og si at frimerkesamling er en fin-fin hobby for folk som ikke har råd til hørselvern. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hei aps! Jeg skal hilse fra Olesøn som foreslår ny hobby....

 

Neida, det var vel mest vennskapelige "...det var da voldsomt til bråk fra den lille fyren der borte da..."-kommentarer fra de jeg reiste sammen med. Ikke verre enn at jeg fikk lov til å sitte på hjem igjen etter at vi var ferdige.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Zippaznip skrev:

Burde vært påbudt med lyddemper, så kan man faktisk bruke enkelt hørselvern og prate med han som ligger 3 plasser lenger bort! 

Når en skyter 50 skudd på under en halvtime, blir det for varmt for lyddemper. På skytebanen må en tåle smell. Prat med andre skyttere kan en gjøre over en kopp kaffe før og etter skyting. På standplass vil jeg slippe at noen snakker til meg.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Zippaznip skrev:

snev av mening også. Utrolig deilig å være på banen når alle skyter med demper. 

Ja... de skjønte nok hva de gjorde... i alle land med strenge restriksjoner på kjøp og bruk av dempere - De skjønte at hvis de ikke satte foten ned med en gang, så ville tulle-holdninger som dette få grobunn og utvikle seg.😉

 

Ola Nordmann «skyter seg selv i foten» som vanlig🙄 (med lyddemper😆)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Så, la oss si at jeg på et eller annet tidspunkt kjøper meg en demper. Det fremstår som ganske sannsynlig. Spørsmålet er hovedsaklig når og hva det blir.

50 skudd på en halvtime er absolutt sannsynlig. Så det bør den tåle (om dette er et urealistisk krav er det fint om noen sier i fra).

 

Jeg har hittil benyttet meg av ymse tilbud og fått totalen ned på 20K ganske nøyaktig, absolutt alt inkludert, og trodde jeg var ferdig. Og var egentlig fornøyd med det.

Fint om det finnes dempere som ikke koster så skrekkelig mye, for jeg har mer lyst til å bruke penger på ammo, reising og banetilgang fremfor å bruke alle penga på en dings.

 

Ifølge Bergara har pipa mi en diameter på 21,8mm og M18x1 gjenger.

 

Forslag?

Link to comment
Share on other sites

Det har en del å si for smellen om man ligger langt frem eller bak på standplass. Ligger man med tofot 20 cm innpå standplass og munningen på høyde med evt dører opplever de andre smellen som verre enn om man skyter på frihånd med venstre albue 5 cm bak kanten og munningen 40 cm utenfor. 

 

@Zippaznip; mange av de banene som er under press pga støy hadde hatt mer å tjene på å bygge om standplass med båser og fem meter fremstikk enn å påby lyddemper. Dessverre skjer det mest på nybygg, men effekten er overraskende bra. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

...og når man først er ute og spør om anbefalinger om ting som kan festes foran på pipa, så er det fristende med en seriøs komp til de gangene man IKKE trenger ta hensyn til folk og fe rundt seg. For rifla dytter skikkelig bakover, og frem til jeg får skikkelig teknikk trenger jeg all hjelp jeg kan få. Sannsynligvis senere også.

Ser ikke ut til at det er så mye å velge mellom med gjengene jeg har. Noe som overrasket meg litt. Jeg trodde dette var ganske standard greier.

Salen kompen er f.eks ikke mulig å finne til denne pipa. Ikke JP Recoil Eliminator heller.

 

Stor og stygg er helt greit, bare så lenge det vil være mulig å skru den av når jeg skal skyte på baner hvor det er trangt mellom standplassene, og enten sette på demper eller kjøre uten noenting.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

...og når man først er ute og spør om anbefalinger om ting som kan festes foran på pipa, så er det fristende med en seriøs komp til de gangene man IKKE trenger ta hensyn til folk og fe rundt seg. For rifla dytter skikkelig bakover, og frem til jeg får skikkelig teknikk trenger jeg all hjelp jeg kan få. Sannsynligvis senere også.

Lær deg heller å skyte. Det skal seriøst ikke være nødvendig med brems på ei slik rifle. Den kan ha sine fordeler, men de er langt mindre på ei boltrifle enn en halvauto - siden du må ta ladegrep uansett, og mindre ved presisjonsskyting enn ved hurtig DSSN-aktig skyting. Samtidig kan de løsne eller være unøyaktige, og kuke til presisjonen. Det samme gjelder igrunnen dempere, men de har en ekstra fordel, de demper smellet ;)
Jeg har brems til både 308 og 6.5x55. Og jeg har brukt de mye, og erfaring tilsier at de strengt tatt ikke tilfører noe, så jeg bruker dem ikke. Den i 6.5x55 vet jeg ikke hvor er, har bytta 3-4 piper siden den var i bruk - men den i 308 brukte jeg sist for ca et år siden. Etter det har jeg trent uten (siden det er den 31/12: 4695 skudd med sentertent, 115 "økter" og 1280 skudd med 308Win, 74 i dag), og ser egentlig ikke at jeg trenger den. TRGen er ikke tyngre enn Bergaraen, ikke vesentlig ihvertfall, og Anders N kan bekrefte at jeg ikke er stor og tung..
Uansett vil rifla di gi deg mer tilbakemeldinger om stillinga di, og hvor rett og gærn den er, uten brems, enn med brems. Og du vil lære fortere uten, så kan du hive den på når "det gjelder", f.eks. på stevner. Alt annet enn stevner er jo egentlig en læringssituasjon uansett, så hvorfor bruke et redskap som maskerer feil?

Er rekylen sånn at en blir skuddredd, så er det noe annet, men det tror jeg ikke er tilfellet her - selv blir jeg uansett mer skuddredd av smell enn av rekyl, innen visse grenser selvsagt.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å hive inn en liten rapport fra banen i dag - det er ei av de første chassiriflene som kom på markedet som brukes, TRG22. Den har en "internt" chassi, som er ei aluminiumsskinne, som så skrues fast i plastikkstokken. Stokken er støpt plast, jeg tror PU av noe slag, den er "myk", dvs, den er stiv, men ikke hard heller.. Vanskelig å forklare.

Min TRG er fra 2011, (tror de har vært i produksjon siden 1989?) så det er ikke noen ny rifle, men den så ubrukt ut da jeg kjøpte den. Nå har jeg skutt 1280 skudd med den, og hatt den høyt og lavt, og det begynner å vises at den ikke er ny - ikke det, den er godt hold, men det kommer f.eks. slitemerker i parkeriseringa på sluttstykket.

Jeg har putta på en KRG Arcaraildings foran, til den Arca(RRS)-konverterte Harristofoten, og det er ei kort Arca-skinne skrudd i Anschütsrailen under fortreet. 

TRGen har justerbar, med shims, kinnstøtte, og bakkappe for lengde, opp og ned er det bare å flytte den. Ja og så har jeg satt på ei 20moa picatinnyskinne, også fra KRG.

66cm middelstung pipe i 308Win, gjenger M18x1 som finnene gjør (riktig ;) ) TRGen har ikke fatbolt, men den har tre låseklakker, og en svært stiv låskasse - finnene så hard og lenge på datidens matchrifler da de designet denne. Finnene har alltid vært skyttere, ikke bare wannabees med andres ideer.. Den har også et lite boksmagasin, som tar 10 skudd i to rader. Det stikker ikke ut av stokken.

Avtrekket er en bastard. På de fleste TRGer er det uansett bra, men dette er det et eller annet feil med, Runar på J&F får det snart i posten, tror han har har peiling på slike. Men bastard, det er ikke et trykkpunktsavtrekk, egentlig, men de virker slik, siden det er en fjærbelastet "slakk" i det... Same-same, det virker. Jeg har stilt mitt på i overkant av 1.5kg.

 

Jeg fikk lurt inn ei trening i dag, årets siste trening, og det ble ei slags PRS-trening. Jeg prøvde å skyte fort, med enten en stol, eller en stige som anlegg. PRS fordi det er det minst frustrerende å trene på - det er lov å bomme, og en slipper å kle seg i DFS-habitt. Dessuten var det for mørkt til at jeg kan skyte bra med diopter.
 

 

 

"Stigetest" - skyte ei ladning fra hvert trinn i stigen ? Rifla må på avkjøling innimellom, men ute i vinden går det fort.

IMG_0996.jpeg.cf7fbe1a6f8a2f89639bd2cec17dbb39.jpeg

 

Skjøt litt med demper. TRGen er ei av de får riflene jeg har hatt som omtrent ikke endrer treffpunkt med demper av/på. Det er en ASE Utra Jet Z, originalt trekk.

IMG_1001.jpeg.750ff258f4c03e0f92d96f5ba5d1db2b.jpeg

 

155gr Lapua Scenar, 46gr N540 og 72mm, CCI 450 tennhetter, 884m/s var gjennomsnittet i dag, i 6 varmegrader.

IMG_1006.jpeg.ed008e82e41d6f8a9e74803937feca6c.jpeg

 

Elektronikkskiver er kjempekjekt å trene på

IMG_1007.jpeg.576aa0d4cae4dc9975f34cddbfb1a8df.jpeg

 

Går litt hit og dit når en står kroket som reveenka omtrent, og lener seg på en stige.

IMG_0998.jpeg.af7f3753174a28d6182ea342f8eb30b3.jpeg

 

K

IMG_1003.jpeg

IMG_1002.jpeg

IMG_0995.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

 Alt annet enn stevner er jo egentlig en læringssituasjon uansett, så hvorfor bruke et redskap som maskerer feil?

Merker jeg blir litt skuffa når folk prøver å snakke fornuft til meg når jeg ber om fornuftige råd.

 

Men du har jo helt rett. Og dette sparer meg jo for masse penger, og det er jo gull!

Edited by AndersR
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Trodde du mente demper også var tull M67? Øker kostnaden på pipe med 25% eller hva det nå var? 

Demper er til en viss grad tull, men enkelte steder ønsker en å holde støysignaturen nede. Jeg prøver også å finne ut om jeg skyter bedre med demper - rifla er stødigere, men også mer uhåndterlig. Det er en haug Pro&Con - verste mot er jo at den løsner og du bommer på alt...

 

Sitat

Trg er fine greier, men hvordan ligger de i pris ifh sauer? 

Nye er de 35-40k, men det er alltid noen på Finn til sånn 25-ish.

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, M67 skrev:

verste mot er jo at den løsner og du bommer på alt...

Løsner du liksom. Slik fikser jo QD-demper ;)

20180412_174506.jpg.46990773903f62a62868d80c63c923f1.jpg

Sånn forresten - godt skrevet og interessant lesning som alltid Krister, takk for bidraga du kommer med her på forumet.

Takk for det gamla og godt nytt år!

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, M67 skrev:

Demper er til en viss grad tull, men enkelte steder ønsker en å holde støysignaturen nede. Jeg prøver også å finne ut om jeg skyter bedre med demper - rifla er stødigere, men også mer uhåndterlig. Det er en haug Pro&Con - verste mot er jo at den løsner og du bommer på alt...

 

Nye er de 35-40k, men det er alltid noen på Finn til sånn 25-ish.

 

K

Sauer og mcmillan til samme pris da.... 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Sauer og mcmillan til samme pris da.... 

Ja, og jeg er glad jeg slipper å velge. Jeg tror nok en ny, eller uerfaren, eller begynnende, eller hva jeg skal kalle det - vil komme lenger fortere og billigere med en Sauer enn med en TRG22. Kanskje..

En som er litt erfaren, og som ikke tenker seg om før han skrur ut og inn piper i gjenga låskasser, og som lader, og kan drite i kaliber og ammopriser, kanskje en TRG? Jeg har ennå ikke mannet meg opp til å stille i konkurranse med TRGen - mest fordi den er i 308, fordi den er lett - den er MYE lettere enn Sauer/McMillan - og er en ikke i PRS, men andre grener, så har jo superhurtig-ferdigkjøpt-kaliberbytte - 6.5 som std. kaliber (det er både billgere og bedre til LH..) 22-sett osv.
Og når jeg er på den - På Finn, finner en Tikka T3 Sportere, som er, med øynene lukka, svært lik en TRG - og de kommer i - 6.5x55 - men kanskje er det ikke så stor en fordel? 
For min egen del - etter å ha holdt på med langholdsskyting ei god stund, med først Mauser og Remington, så med S&L, og så mer seriøst med flere og flere 200STR - så er TRGen mer noe jeg bare "måtte ha". Jeg skal nok ha en AI også - men det svir litt mer. Kona kommer til å merke at jeg selger den ene bilen for å kjøpe rifle...

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det skal jo ikke mye til. Jeg er jo bitteliten!

 

Dempern var jo gigantisk. Den alene er jo lengre enn meg. Omtrent ihvertfall.

Men det fulgte ikke med noe som helst form for dokumentasjon. Er det noe smart jeg bør tenke på?

Det fulgte med en slags propp som passer i hullet der pipa går inn (når den ikke er montert, selvsagt), men jeg skjønner ikke hensikten med denne. Også trodde jeg det var meningen at dempern skulle kunne skrus opp regelmessig for enkel rengjøring, men den satt så godt at jeg lot være. Var redd for å ødelegge noe etter å ha prøvd litt uten at noe så ut til å rikke seg.

 

Ellers, så er rifla som dere ser fremdeles svart. Men hvor lenge varer dette? Place your bets now!!!  😁

Og bør jeg lage et trekk til dempern for å redusere varmestråling?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dagens økt: 

Bytta til rødpunkt for å spare vekt, og for å gjøre rifla mer brukervennlig til IPSC manual action. Har meldt meg på søndagens stevne på Løvenskiold og har gleda meg masse.

Dro for å skru den inn i dag, og før jeg ble ferdig satt jeg med dette her, og en hylse som ikke hadde lyst til å stikke av.

 

Bergara_extractor_broken.jpg.4101747590d4183a057351a4e21b6d34.jpg

 

Hylsa er ute nå, men denne kompisen her fikser seg ikke av seg selv.

 

Om jeg velger å se på det positive: Dette er jo en modell basert på Remington M700, som så mange andre.

Det håper jeg øker muligheten til å få fiksa dette på et vis på lørdag, eller i verste  (eller beste) fall, få låne en bolt av noen så jeg kan få skutt stevnet.

 

Finnes det noen som kan fikse dette på en lørdag i Oslo-området?

Link to comment
Share on other sites

Takk, det var hyggelig tenkt.

Har sjekka litt rundt på sjapper som har åpent i dag (hittil bare Intersport Bogstadveien og Oslo Skytesenter) og ingen kan fikse dette på en lørdag, da de ikke har folk på jobb. 2Alfa og Didrik er jo heller ikke lørdagsåpent, og sånn er det vel de fleste stedene som kunne hatt deler og kompetanse for å fikse dette.

 

Så da blir det panisk jakt etter en bolt fra noen som ikke skal være med på søndagens stevne. M700 type i .308 win. Som er en ganske utbredt variant, så det burde være mulig å få tak i deler ihvertfall. Hvor lett det er for meg å finne en reservebolt å låne i løpet av dagen er jo en helt annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Worst case kan du låne rifle av meg, jeg er innskutt på 52 meter, lengste hold er visst 198 i morgen....44 rem mag med rødpunkt, meet mr tacticool cowboi, jeg skulle  egentlig skyte jernsikter, men etter de var ikke "all that" 

 

2019-04-13 15.15.16.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var faktisk helt på nippet til at det på utrolig vis dukka opp en bolt i korrekt utgave etter fantastisk velvilje fra Kammerfolket, men dessverre ble det teknisk trøbbel som satte en stopper for det.

Jeg har fått tilbud om å få tilgang til Mausern eller Krag'en som Jørn skal bruke for morgendagen. Aner ingenting om den, annet enn at den er klønete å lade og jeg sannsynligvis ikke klarer å ødelegge den. Så da er det sikkert like greit. Selv om jeg må tilstå at din så ganske mye kulere ut.

😄

Link to comment
Share on other sites

Kan jo for ordens skyld legge ut bilde av oppsettet som var tiltenkt for morgendagens match, siden ingen får se den i morgen.

 

1916873183_BergaraB14BMPIPSCsetup.jpg.8a83a53bf05af64623d4f9a66af0704b.jpg

 

SIG Romeo 5 rødpunktsikte, Salen Open komp, Harris tofot og Magpul 10-skudds magasiner. Og en knekt utdrager.

 

Jeg fant forresten ut hvor den ekstra bolten skulle gå, som jeg nevnte i forrige bildepost. Den var ikke relatert til noe kritisk. (overkill antall bolter for å feste kolben)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...