Jump to content

Lett rifle for fjell/skog


Jaffa

Recommended Posts

Jeg kunne tenkt meg en liten og lett rifle til å supplere hagla i skogen og til å ha med på fjellet.

Har egentlig sett meg ut .223 eller 22-250. Ja jeg vet om kombi, men det er ikke det jeg er ute etter.

 

Kriteriene er:

-Lav vekt

-kompakt

-allværsmodell

-god presisjon ut til 150-200m (ligger egentlig i kaliberet)

-mulighet for custom stokk (for å redusere vekt)

-lyddemper

-utseende har ingen betydning, så stokken kan se ut som robocopting eller en planke.

 

Hvilken riflestigning bør jeg se på? Skal stort sett skyte FMJ for fugl og kanskje en varmint kule i ny og ne. og jeg har tenkt til å lade selv.

har sett litt på howa 1500 og remington 700 evt tikka t3.

noen andre anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hva du legger i god presisjon, men min svært begrensede erfaring med lette rifler (Rem Mod 7 / 243 Win og Kimber Montana / 308 Win) tilsier at disse lette riflene med korte sugerør til løp, ikke er de mest presise.

 

Mine to lettvektere klarte / klarer ikke å gi samme presisjon i tilsvarende kaliber som ei rifle med mer normal løpsprofil.

Fordelen er jo at de er lette og greie å ta med på tur, men bakdelen er kanskje noe redusert presisjon. Men nå er to rifler svært lite å lage statistikk av, så ta det for det det er verdt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hva du legger i god presisjon, men min svært begrensede erfaring med lette rifler (Rem Mod 7 / 243 Win og Kimber Montana / 308 Win) tilsier at disse lette riflene med korte sugerør til løp, ikke er de mest presise.

Skal prøve å presisere litt.

Jeg jakter for det meste fugl, kanskje 200m er noe ambisiøst. Men bør klare å treffe en rype/orrfugl på 150m.

Riflea skal ikke brukes til å skyte hull i hull på en bane.

 

Du var godt fornøyd med Rem 7?

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skulle hatt en dedikert lett rifle til fjellet, vill jeg hatt en enkeltskudds brekkrifle. Kan deles i to og puttes i sekken. Genialt! Oftest fin presisjon.

Ja, men tenk når du står der i 15 blå, og 120 i puls og skal montere :) Men artig tanke, så på noen fra Thompson/Center. Er dette noe du har prøvd?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært borti en T&C G2. Den er så kort og lett at den kan puttes hel i en dagstursekk uten at altfor mye stikker ut. Presisjonen er svært god og hele våpenet føles veldig tight. Vil si at presisjonsmessig, så slår den min rem 7 med god margin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne tenkt meg en liten og lett rifle til å supplere hagla i skogen og til å ha med på fjellet.

Har egentlig sett meg ut .223 eller 22-250. Ja jeg vet om kombi, men det er ikke det jeg er ute etter.

 

Kriteriene er:

-Lav vekt

-kompakt

-allværsmodell

-god presisjon ut til 150-200m (ligger egentlig i kaliberet)

-mulighet for custom stokk (for å redusere vekt)

-lyddemper

-utseende har ingen betydning, så stokken kan se ut som robocopting eller en planke.

 

Hvilken riflestigning bør jeg se på? Skal stort sett skyte FMJ for fugl og kanskje en varmint kule i ny og ne. og jeg har tenkt til å lade selv.

har sett litt på howa 1500 og remington 700 evt tikka t3.

noen andre anbefalinger?

 

 

Du får allt du ser etter fiks ferdig i en Kimber Montana, ville valgt 308win.

 

http://www.kimberamerica.com/rifles/84m/84m_montana/

 

 

Har en selv, utmerket rifle rett ut av esken.

Link to comment
Share on other sites

Her har du den du leter etter... http://www.blaser.de/K-95-Baronesse.113.0.html?&L=1 Koster bare noen få lapper også :shock: Dyr som nøkken, men en drøm for meg i alle fall.

Jo men den faller ikke under kriteriet "-allværsmodell"... den der hadde jeg ikke turt å ta ut av skapet engang! :)

T&C ser fristende ut!

 

Jeg har en K95 og bruker den i all slags vær... Og den har ikke sviktet til nå.. Og jeg tviler på at den vil svikte i fremtiden... Det er greit at den koster litt, men hva eller hvor er gleden med et slikt våpen hvis man ikke bruker det da??

Link to comment
Share on other sites

Her har du den du leter etter... http://www.blaser.de/K-95-Baronesse.113.0.html?&L=1 Koster bare noen få lapper også :shock: Dyr som nøkken, men en drøm for meg i alle fall.

Jo men den faller ikke under kriteriet "-allværsmodell"... den der hadde jeg ikke turt å ta ut av skapet engang! :)

T&C ser fristende ut!

 

Jeg har en K95 og bruker den i all slags vær... Og den har ikke sviktet til nå.. Og jeg tviler på at den vil svikte i fremtiden... Det er greit at den koster litt, men hva eller hvor er gleden med et slikt våpen hvis man ikke bruker det da??

Joda, tviler ikke på at den kan brukes i alt vær :) Jeg er ute etter noe i en lavere prisklasse, som om nødvendig tåler litt juling. Og hadde jeg hatt råd til en k95 så hadde jeg selvfølgelig brukt den!

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Remington 700 er nevnt, SPS SS eller en XCR. Disse er begge på tilbud hos jakt og friluft i disse dager. Ville personlig ikke hatt noe som var så forferdelig mye lettere. Setter du på en lett liten kikkert, samt får ordnet det slik at sikringen låser hevarmen så har en en grei rigg.

Link to comment
Share on other sites

Ligger en sako vixen på finn.no nå.

Har en vixen selv, lett og fin rifle. Men synes han skal ha mye for den 8500.-, jeg kjøpte min brukt for kr 4000,- og den var nesten ikke brukt og den siste modellen av vixen riflene (AI)

 

Men klart hadde jeg hatt lommebok til det så hadde jeg nok kjøpt en Blaser K95 enkeltskuddsrifle, helt standard utgave.

Link to comment
Share on other sites

Sako Vixen er fin, men Cz 527 eller Brno Fox får du endel billigere. Ikke samme finishen, men presisjonen er som regel ikke dårligere iallefall. Utrolig lette og hendige småviltrifler

 

Enig skulle jeg kjøpt helt ny hadde jeg gått for en CZ, kjempe fine rifler.

Og man får de i kaliber 22 hornet :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte fugl trenger du bare ett skudd.

Star Baikal IZH18! Ikke rustfri, men så billig at du gir fan uansett.

Kan demonteres og puttes i sekken.

 

Og jeg har tilfeldigvis ei sånn ei i 223 som jeg skal selge, med tilpasset optilock hurtigavtagbar skinne (uten ringer)...

 

Har du fått noe presisjon i din? Jeg kjenner et par slike rifler og de har vært helt grusom. En og annen flaksegruppa har de levert men i det store og hele bare elendigheta... Men det var de to, har du noen bedre erfaringer?

 

edit: trådstarter, se litt på en TC. Artige små rifler som er lette å pakke ned..

Link to comment
Share on other sites

Remington 700 eller mod 7.

Har begge typene selv og begge har lettvekts stokk fra http://www.brownprecision.com/brown-pre ... stocks.htm meget godt fornøyd :P

 

Mod 7 i 260 rem med ei 60 cm lothar walter pipe, 3 skudd samlinger på 21 mm med oryx og 15-18 mm med 130 grs norma dm. Bruker sist nevnte kule på fugel. Denne rifle veier med 3-9x36 Zeiss kun 3.1 kg, og med 308 orginal pipe er vekten 2,8 kg

 

700 med pipbyttesystem i pipe 1. cal 22-250 (fugel fra 150m til 300) litt vind svak få fjellet men ikke noe problem på "kort hold" <150..... pipe 2. 243 (walter) 60 cm veldig vanskelig pipe å få presisjon i, ca 30 mm med alt :( dette er for dårlig på fugel på lengre avstander :cry: men har funnet to meget bra ladninger til annet vilt :P 3 skudd 9 mm med hornady 87 grn HPBT og 15 mm med 75 grn Barns X :P:P pipe 3 358 win. Denne rifla har ei vekt på ca 3 kg med kikker (vekta varierer med hvilke pipe og kikkert jeg bruker)

Remington har uten tvil flest muligheter med tanke på stokker, se også på stokker fra H-S.... Meget bra :P:P

 

Beste rifle rett ut av esken, gå for Tikka T3 (har også ei slik) :shock::P:P

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte fugl trenger du bare ett skudd.

Star Baikal IZH18! Ikke rustfri, men så billig at du gir fan uansett.

Kan demonteres og puttes i sekken.

 

Og jeg har tilfeldigvis ei sånn ei i 223 som jeg skal selge, med tilpasset optilock hurtigavtagbar skinne (uten ringer)...

 

Har du fått noe presisjon i din? Jeg kjenner et par slike rifler og de har vært helt grusom. En og annen flaksegruppa har de levert men i det store og hele bare elendigheta... Men det var de to, har du noen bedre erfaringer?

 

edit: trådstarter, se litt på en TC. Artige små rifler som er lette å pakke ned..

 

Eneste ammo jeg har skutt mange nok grupper med til å gi et svar er American Eagle 55grs fabrikk. Har et hold på ca 80m bak garasjen hjemme, og der ligger trekløvrene på ca en klisterlapp. Noen litt større. Har også prøvd ei i cal 222, og den var enda bedre. Største problemet med disse er oftest horrible avtrekk. Enkelte er plaget med at leveren ikke går helt i posisjon når du klapper igjen børsa, som igjen resulterer i værre og tyngre avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Ja Rem No 7 fungerte helt ok den, men med kort løp ble den veldig "vimsete" og ustødig.

Fra benk med fjellstøtt underlag gikk den nermest hull i hull med Hornady 165 gr SP.

Men i felt ble den litt for lett framme etter min smak.

 

Vil ikke rifla bli mer stødig å skyte med når man får på en demper?

Tenker på grunn av den ekstra vekten fremme?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...