Jump to content

Kart & Kompass - Har du kunnskapen?


Gullars

Recommended Posts

Det siste året har jeg prøvd å komme meg ut på litt lengre turer. GPS har jeg kjøpt, geek som jeg er! Da var da på en av turene at jeg fant ut hvor elendig jeg er med å bruke kart & kompass. Heldigivis er jeg relativt flink til å lese kart & terreng men selve bruken av kompasset med kart typer var værre med. Vært år leser vi om jegere & friluftsmennesker som roter seg bort og en del av tilfellene ender i fatal tragedie.

 

Dette har jeg prøvd å gjøre noe med, ved å lære meg denne kunnskapen som burde være BASIC for oss jegere. For min del er det litt flaut å måtte innrømme at jeg ikke har lært meg denne kunnskapen før nå. :oops:

 

Kjøpte meg boken Lars Monsen`s bok " Kart, Kompass og GPS ". Forøvrig veldig kjekk bok. Har brukt kunnskapen på jakten i år og små turene selv om jeg kjenner terrenget mitt relativt bra. Bortsett fra det undersøker jeg om Turistforeningen har noen navigasjonskurs. Om noen kjenner til andre som holder slike kurs så gi bare å rope!

 

Spørsmålet mitt til dere er: Kan dere med hånden på hjertet si at dere kan navigere med kart & kompass? :wink:

La oss hjelpe hverandre til å bli flinkere å navigere i terrenget!

Link to comment
Share on other sites

Er lenge siden jeg har brukt kart og kompass aktivt, men jeg er ikke redd for å stå fast på det punktet. Løp orientering i min ungdom, så dette er ting man ikke glemmer så fort. Nå går det kun i GPS, men det hender fremdeles at jeg drar frem papirkartene i båten for moro skyld.

Link to comment
Share on other sites

Vi var en kameratgjeng på jakt i ukjent terreng ute i Fosen, Trøndelag, og ble overrumplet av nattemørke og dårlig vær da vi skulle hjem. Dette var før GPS var oppfunnet. Med kart og kompass tilbakela vi flere km og endte opp på rett skogsbilvei omlag 50 meter fra bilen. Kjekt å kunne! :wink:

 

Dessverre er ikke kompasset med lenger, men papirkart supplerer GPS.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker kart og kompass enda. Har ikke fått meg GPS, men det står på ønskelista.

Jeg føler at skal jeg kunne navigere skikkelig med kart og kompass,må alt henge på magen min i ei kartmappe. Jeg bruker det sjeldent på jakt. Men om somrene i fjellet , henger det fast rundt halsen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte tre år av mitt liv på et studie i nautikk, så jeg føler meg ganske kompetent ved bruk av kart og kompass. Likevel, så har jeg jaggu klart å rote det godt til ved et par anledninger :oops: . Da er det kjekt å ha en GPS slik at man kan få opp peiling og avstand til et, eller helst to punkter, for å finne ut nøyaktig hvor man er. Spesiellt når tåken ligger tjukk, eller i når man er inne i store skogsområder. Har man to, eller flere punkter lagret på gps'en så er det en smal sak å krysspeile i kartet.

Link to comment
Share on other sites

Etter 20 år (av 23 mulig :P) med aktiv orientering kan jeg vel si at jeg har kontroll på kart og kompass. Det som forundrer meg dem få gangene jeg er ute med kart og gps så stoler jeg lite på teknikken. Anbefaler i hvertfall alle som skal ut i skauen å ikke måtte være avhengig av gps. Teknikk kan feile, men det er skjeldent kart og kompass ikke klarer jobben så lenge personen som bruker det veit hva han gjør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i mange år blitt lettere forarget over de som forfekter at man ikke må stole på GPS, ikke satse på mobiltlf i fjell og skog. Det er bortimot bullshit mener jeg, har man sørget for batterier og dekning så er disse hjelpemidlene langt overlegen kart og kompass! For å sette det litt på spissen.

 

Sier ikke at man skal slutte å bruke kart og kompass, det er opp til hver enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i mange år blitt lettere forarget over de som forfekter at man ikke må stole på GPS, ikke satse på mobiltlf i fjell og skog. Det er bortimot bullshit mener jeg, har man sørget for batterier og dekning så er disse hjelpemidlene langt overlegen kart og kompass! For å sette det litt på spissen.

 

Sier ikke at man skal slutte å bruke kart og kompass, det er opp til hver enkelt.

 

Skjønner hva du mener. Men hva skjer når mobilen blir våt og pgs'en streiker? Greit å ha flere valg en å legge seg ned for å dø. Da tar jeg heller frem kart og kompass og orienterer meg greit mellom bakkar og berg. Må si jeg også syns det har litt mer skjarm å bruke kartet enn å dure i vei på en pil på gps'en.

 

Men personlig bruker jeg pgs som backup i tett tåke og hvis jeg knuser kompasset, enn motsatt å bruke kartet når pgs'en streiker. Men dette er vel noe på grunn av at jeg syns det er gøy å orientere på "gamlemåten".

Link to comment
Share on other sites

Til å begynne med - på mine Afrikaturer - hadde jeg kun kompass å hjelpe meg med.

Jeg jakter uten PH - og for å kunne finne fram sånn noenlunde - kan det være greit med et hjelpemiddel.

 

Utfordringen var å finne dyrene som var skutt i løpet av dagen (merker stedet hvor de blir forlatt) - men heldigvis har jeg ganske ok retnings-/stedssans - så det har gått bra.

 

De siste årene har jeg brukt GPS - og det er ingen tvil om at den "slår ihjel" kompasset.

 

MEN - elektronikk har jeg aldri stolt på.

Så kompass er med uansett.

 

Da vet jeg ihvertfall hvilken retning jeg skal gå i - for å komme tilbake til utgangspunktet om GPS`en skulle kolapse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må vel innrømme at etter at GPS'en kom i hus har kart&kompass i stor grad fått ligge urørt i sekken hele turen gjennom. Jeg må også si meg skyldig i å ha "glemt" kartmappa/kompasset når jeg har dratt på tur i terreng jeg har gått en del i før. Med ekstra Li-batterier til GPS'en i sekken og i tillegg en mobiltlf. med elektronisk innebygd kompass har jeg ikke følt at jeg har tøyd sikkerhetsmarginene i særlig grad.

 

Forleden helg var jeg imidlertid på tur i et terreng jeg ikke hadde gått i før. Avgjørelsen ble tatt seint en lørdag kveld, og jeg hadde ikke kart over området. Dermed ble bare GPS og mob.tlf. med, og jeg må innrømme at jeg savnet kartet, for et kart gir en helt annen oversikt enn hva den lille GPS-skjermen gir. Jeg vil nok fortsette å gå i noenlunde kjent terreng med bare GPS, men i ukjent terreng føler jeg meg ikke komfortabel uten å ha med kartmappa (eller kjentfolk).

 

Om jeg kan bruke kart og kompass? Såklart! 8) Det er da en forutsetning for å begi seg ut i ukjent terreng, er det ikke?

Link to comment
Share on other sites

Kan absolutt bruke det, men svært sjeldent det blir gjort. Er som oftest i områder der jeg er godt kjent eller der jeg stort sett har god utsikt og gode holdepunkter (øyer). Hvis jeg jakter eller går på tur i indre troms må det orientering til. Vi var ett gjeng som skulle gå til en hytte der i området med kun GPS. Hadde plottet inn kartreferansene fra norgesglasset. Disse koordinatene viste seg å være helt feil og det ble jævlig vanskelig å finne hytta. Fant den tilslutt etter mye leiting i mørket. Idioter som vi var hadde vi ikke med kart og kompass. Stol ikke på nettkart. Bruk skikkelige kart og kompass og ha det med på tur ikke minst. GPS ser jeg på som et supplement.

Link to comment
Share on other sites

Kan kart og kompass, men har aldri hatt behov for å bruke det. Har en gammel Magellan 315 som jeg bruker på tur, så plotter jeg turen over på PC etterpå.

Har også den tidligere nevnte boka til Lars Monsen, den anbefales.

Hvis man ikke føler seg trygg på kart og kompass kan man mange steder i landet kjøpe turorienteringskart. Dette er en fin måte for å lære seg kart og kompass i praksis.

Har så og si alltid med kompass på tur, og sjekker at det virker riktig. Hadde med en kar fra landbrukskontoret, vi skulle gå opp noen biotopsgrenser, han fant ut at kompasset hans hadde blitt galt....

Link to comment
Share on other sites

Sprang litt orientering då eg va "strikje". Gjennom valfag friluftsliv, Hjelpekorps, Forsvaret, sauegjeting og generell friluftsinteresse har eg brukt kart og kompass ein del. I alle fall sopass mykje at eg føler sjølv at eg beherskar det og er trygg på meg sjølv og mine eigne ferdigheter på dette feltet når eg er ute.

 

Syns kart er vannvittig fascinerande. Sitter stort sett og studerer 711-karta kvar gong eg tek pause på fjellturar etc. Studere kartet og samanlikne med terrenget rundt meg, og på den måten gjere meg kjend med både terreng og stadsnavn. Konge!

 

GPS har eg brukt ein del i Forsvaret. Har ikkje invistert i det sjølv, og heller ikkje sett meg skikkelg inn i alle fancy funksjonane ein har på dei nyare modellane. Kunne gjerne tenke meg ein enkel sak, for dei er veldig greie å ha når ein må finne ut kor ein er... Men til den jamne bruken foretrekke eg papirkart, og kompass i sekken.

Ser ikkje vekk i frå at eg må sette meg inn i meir eller mindre avansert GPS-bruk i jobbsamanheng ein gong.

 

Og ja, eg stolar fortsatt meir på meg sjølv og på eit papirkart enn på nokon som helst slags elektronikk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begynt å fascinere meg mer og mer over kart og kompass de siste ukene.

Før kunne jeg ta ut en kurs og gå etter kompass, men ikke hvordan kart var oppbygd. Hvordan UTM, Eureef89 - WGS84, ED50, Lengde- og bredde-grader, soneinndeling osv virket. Veldig spennenes.

Har tatt over en gammel Garmin 12 XL fra en på jobben. Skal bruke denne til min egen opplæring. Mest for å konstantere faktum.

 

Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Enig med de som mener ting lettere kan skje med elektronikk, men opplevde på en fjelltur i sommer at kompasset begynte å lekke. Dette medførte at nåla "hang" seg på ei luftboble og kompasset var ubrukelig. Været var bra og jeg var i et område jeg kjenner godt, så det var ingen fare. Men ting KAN skje med kompass også....

Link to comment
Share on other sites

Siden du spør så, tja, føler meg ganske trygg på kart & kompass. Var bestikk i marinen, så hvis jeg noen gang får råd til båt så blir det med gyrokompass og peilesøyle. Eventuell GPS som backup blir hensatt til "nederst bakerst" i en skuff.

Til turbruk har jeg et speilkompass (vet ikke hva det heter, overskuddsmateriell), men synes det er en liten smule knotet og upresist (opptil 300m feil ved bruk av fjelltopper) å sette ut en posisjon på frihånd mens man er på tur.

Link to comment
Share on other sites

Man har vel normalt en analog klokke på seg, så finner en greit himmelrettningene med den og sola. D.v.s Om jeg bare kunne huske hvordan det nå var. Litt repetisjon er nok ikke av veien kjenner jeg. :wink:

Er du på nord halvkule, (eller mer presist, nord for solas deklinasjon), og ikke i områder med midnattsol, er dette såre enkelt! :)

Da finner du SØR på følgende måte:

1200 på klokka blir "sør-pila". Er det på morgenen/formiddagen, halverer du antall timer før 1200 (f.eks.: Kl 0700 = 5 timer / 2 = 2,5 timer), og peker med det tidspunktet (i vårt tilfelle 0930) mot sola. 1200 peker da mot sør.

På samme måte etter kl. 1200. Da halverer du antall timer etter 1200 (f.eks. kl. 2000 = 8 timer / 2 = 4 timer), peker med det tidspunktet (1600) mot sola, og har fortsatt 1200 mot sør.

Er klokka 1200, er sola i sør. NB: Hvis tidsjevningen (+ - opptil 18 min) er 0, og du befinner deg 15° øst ("Steigen meridian") når vi har normaltid, eller 30° øst (Varanger) når det er sommertid!

Dette gjelder også når det er midnattsol, man må bare vite om klokka er 1100 eller 2300.

Link to comment
Share on other sites

Man har vel normalt en analog klokke på seg, så finner en greit himmelrettningene med den og sola. D.v.s Om jeg bare kunne huske hvordan det nå var. Litt repetisjon er nok ikke av veien kjenner jeg.

 

Grov nord/sør retning:

Anta at klokka er 16.00

- Pek lilleviser mot sola

- Retningen mot klokka 14.00 vil da peke mot sør og 20.00 vil peke mot nord.

Link to comment
Share on other sites

Kart og kompass er i bruk når jeg færdes i områder jeg ikke kjenner så godt.

Har ikke gps men har brukt det noen ganger, men føler meg mere vel med det gamle på fotturer.

Gps ble et veldig viktig verktøy en gang vi havna i snøstorm på fjellet, da var det uten tvil det som gjorde at vi kom fram.

 

Den er jo helt genial i bil, og spesielt på en tur jeg var å kjørte i Oslo, så jeg vil bare si "ja takk, begge deler"

 

Jeg kommer bestandig til å ha med kart og kompass på lengre turer i ukjendt land, har også gått i ertersuppa (tåke)

uten vanskeligheter med å komme fram, da teller jeg skritt, og navigerer på steiner,trær etc.

Kart er uten tvil det beste å legge opp ruter etter, oversikten kan ikke samenlignes med gps, (tror jeg ganske sikkert :oops: )

Blir investering i gps peil til hund snart, så da er vel den brukbar til navigering også...

Men kart og kompass er et must på lengre turer synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Man har vel normalt en analog klokke på seg, så finner en greit himmelrettningene med den og sola. D.v.s Om jeg bare kunne huske hvordan det nå var. Litt repetisjon er nok ikke av veien kjenner jeg.

 

Grov nord/sør retning:

Anta at klokka er 16.00

- Pek lilleviser mot sola

- Retningen mot klokka 14.00 vil da peke mot sør og 20.00 vil peke mot nord.

 

så var det sommertid og normaltid da...... :oops: . Der tuster jeg litt.... Og ja, det er vel derfor jeg liker analoge ur best, helst med høydemåler og barometer......'

 

Har vel tustet meg bort en 2-3-4-5 ganger, lite problem siden jeg har en primusnevrose, og alltid nok i sekken, de som kjenner meg vet at når jeg er på tur så vil jeg ha litt slakk før en aksjon startes.... :wink: , men tett tåke, mørke og regn kan gi orienteringsproblemer, strømkabler under vann (grunt vann ved Danmark...) kan slå inn på magnetisk kompass, og på autopilot som styres etter kompass....(egen historie 1), det samme kan vindusviskere i ei gammel snekke, dersom det regner utenfor Sverige....(egen historie 2).

 

Har ((nesten)) alltid kart og kompass, og ofte en liten GPS. Kan bruke det også, gir uansett ingen garanti (er overbevist om at nesten alle kan greie å rote seg bort med kart og kompass, mens en GPS kan gå i stykker, batterier kan gå tomme), men bedrer sjansene betraktelig. Vil en ha garanti, så får en bli hjemme.... :lol:

 

Forøvrig; kompass med luftlommer, ikke alltid at det er en lekkasje; jeg har nesten alltid en luftlomme i kompasset (avhengig av hvilken kartmappe/ kompass som er blitt rasket med), den kommer rundt 1050-1100 meter, men irriterende er det.... (og i butikken så ser alle (kompassene) bra ut....).

Link to comment
Share on other sites

Mye bra lesning her! Ser ut som folk har forstått poenget, og en del som absolutt har kunnskapen til stede. Har lest boken til Monsen en gang til nå og fått enda litt mer ut av den. Når alt kommer til stykke så er det vel i naturen du får virkelig prøvd deg.

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden på hjortejakt oppe i Suldal kom tåka dettende over oss siste dagen, da vi skulle hjem. Det var vår første høst i akkurat dette terrenget, og vi bodde i en Lavo, som vi hadde bært mer enn 2 timer over fjellet , og plassert den ganske høyt oppe i lia i terrenget vårt.

Den ble stående der hele høsten.For å komme tilbake til bilen vår , måtte vi altså gå over fjellet igjen. Jeg tror sikten til tider var nede i under 20 meter, så tett var det.Men det varierte litt. Vi hadde valget mellom å ligge over til mandag og håpe på bedre sikt. Det ville si å skofte en arbeidsdag, med det som det førte med seg. Eller å forsøke oss med kart og kompass. Vi forsøkte og det gikk forbausende bra. Før vi startet , fant vi ut på kartet at litt lenger nord gikk det ett kraftspenn, nesten parallelt med den kursen vi skulle ta . Det gikk litt på skrå nordvest over , mens vi skulle mer nordøst. På kartene er kraftmastene innmerket. Så alt vi behøvde var å gå rett nord, til vi gikk på kraftspennet. Det var ikke mulig å bomme på det. Og selv om tåka var så tett at vi ikke kunne se toppen på mastene, kunne vi se deler av spennet der det hang lavest mellom mastene. Så var det bare å følge spennet, og telle master. Etter å ha gått forbi 10 eller tolv master(husker ikke helt) , måtte vi altså ta av og gå rett østover. Da skulle vi treffe veien før eller siden. Og fant vi veien, så fant vi også bilen . Egentlig "piece of cake" , bortsett fra at turen tok noe lengre tid enn om vi hadde gått rakaste veien.

Link to comment
Share on other sites

At folk lærer det før & mens de går på skolen lyder veldig bra. Mistenker dog at mange som ikke har snøøøøøøring! Spesielt de på min egen alder. Kunnskapen om skog og mark synker ser det ut som. Er jo egentlig ikke så vanskelig kunnskap, mye sunn fornuft i lærdommen også dette med å legge kurs og lage et tankebilde over landskapet ved bruk av kart.

 

Ninja Edit: Noen som har noen gode tips på navigasjon som dere kanskje vil dele med oss mindre erfarne? Åååååå kom igjen! Debatt!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er en kunnskap jeg har sittet med i 40 år. Jeg kan til og med navigere etter stjerner, maurtuer, sola og klokka. :)

 

Edit: Og mose.

 

ja, du e jo heilt rå! :D "navigere" ? - maurtuene ligger på sydsiden av stammen?:P vill ikke kalle det å "navigere" akkurat;) heller bestemme himmelretning sånn omtrentlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...