Jump to content

Kikkertsikte til toppjakt.


adhoc

Recommended Posts

Har begynt jakten på et dedikert sikte til toppjakta, og det finnes jo en million sikter derute så håper

på litt hjelp her m forslag osv.

Kikkerten skal sitte på en Sako l46 i 7X33sako, så maks avstand blir ikke så langt.

Jeg fant dette sikte her:

https://www.leupold.com/scopes/rifle-scopes/mark-ar-mod-1-6-18x40mm

Det er ikke så langt fra hva jeg kan tenke meg med tanke på vekt/zoom område/generell størrelse/utvendige tårn

Hva jeg ikke liker er paralaksejusteringen , skulle helst vært på tårn

Så krav blir omtrent slik

1" rør

maks 42mm objektiv dia

maks 450gram

min 16x forstørrelse

retikkel med et eller annet forlegnings system m streker, ikke dotter

Ikke grøvre klikk enn 1/4 ", hva slags system er revnende likegyldig

high end glass

pris:  romslig

Ingenting er jo hogget i stein, så hvis totalpakka er bra så kan enkelte ting fravikes😋

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke helt hvilke Leupold modeller du kan velge custom retikkel på, men til noe sånt synes jeg det virker ideelt.

 

Små lette kikkerter, godt utvalg i forstørrelser, med mulighet for både custom tårn og retikkel. Gjør ting betydelig enklere i en jaktsituasjon med snø og hansker etc. Skal jo ikke brukes til noe utpreget langhold akkurat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var inne på tanken om en dedikert lettvekter til reinsdyr og fuglejakt på fjellet for litt siden, men så ble hele flokken avlivet...

 

Da var det ihvertfall Leupold som seilet frem som favoritt. Bombesikre, smekre, og nesten uendelig valgmuligheter i forhold til tårn og retikkel, ikke noe langholdssikte, men ganske bra dedikert jaktsikte til visse forhold.

Link to comment
Share on other sites

Sorry for sein tibakemelding, måtte på hytta å jakte ved i penværet:-)

Takker for svar, den Swarovski kikkerten så spennende ut og skal sjekkes .

Det er jo som  msterio er inne på, ikke akkurat langhold men treffområdet er lite så en trenger passelig med forstørrelse.

Så, lett liten kikkert i bra kvalitet, med nogenlunde  egenskaper til å treffe små mål i en jaktsituasjon, det er

jo oppskriften på å havne mellom varminting/lh , bøjakt og ettellerannetforælj. Rett og slett en nisje som er så

bitteliten at det ikke satses på, forståelig nok. Jeg kjenner ikke Leupold sitt system for kvalitet, er det noen

serier  man bare ikke tar i eller følger kvalitet prising?

Kom gjerne  med flere forslag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville holdt en knapp på Swarovski. Men tror kanskje jeg ville gått for en z3 3-10x42 med BRX-tykt retikkel. Da slipper du unna hele parallaksejusteringen også. Har du behov for å bruke lavere forstørrelse enn 10 tror jeg et tårn med ballistikk kan være en lur ide. Jeg ville gått for maks forstørrelse hele tiden og brukt retikkelet til å korrigere for avstand og vind. Det du ikke får til med 10 ganger forstørring får du heller ikke til med 18. Det kommer til å være kaliberet som blir begrensingen din.

 

z5'en er også super! Jeg har prøvd den. Med mil retikkel, MOA klikk og retikkel i andre fokusplan er siktene for spesielt interesserte bare så du er advart. Leupold er forresten ikke mere fornuftig de heller.

Link to comment
Share on other sites

Kikkert fra steinalderen, men det er en fin og ikke minst rimelig kikkert. Dette er faktisk en mil/mil versjon av Weaver FFP Tactical fra 90-tallet laget av Light Optics Works i Japan:

4,5-14x44. Vekt er 615g, mil/mil, FFP, pris 5877,50. Kvalitetsmessig tilsvarer den Leupold VX3.

 

https://vertebrae.no/no/optics/delta-optical/delta-optical-titanium-4-5-14x44-ao-ffp-hft_no

 

https://www.youtube.com/watch?v=2ebbMYjCBJw

 

delta-optical-titanium-45-14x44-ao-ffp-h 

delta-titanium-45-14x44-ccw-ffp-hft.jpeg

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Bly skrev:

 

 

z5'en er også super! Jeg har prøvd den. Med mil retikkel, MOA klikk og retikkel i andre fokusplan er siktene for spesielt interesserte bare så du er advart. Leupold er forresten ikke mere fornuftig de heller. 

Tror egenlig at mellomnavnet mitt er "spesielt interessert", men det får være måte på til knot i skauen.

Nesten så jeg begynner å lure på om det finnes noe gammelt tysk m fast forstørrelse på sånn 10/15 ish, vrengte opticsplant i dag og det var ikke oppløftene.

Det virker som Leupold er på vei bort fra paralakse på tårn i 1" kikkertene sine og det ser ut til at alt annet bare blir større , tyngre.

Litt rart igrunn iom at det stadig lanseres nye lettvekts/kipplauf/plinker børser

 

@Bly Du nevnte at kaliberet vil bli begrensningen og selvfølgelig har du helt rett i det. Det kommer snart en tråd om lading av 7x33sako og det er mildt sagt

et par ting som er litt off. Foreløbig så er Strelok og jeg ikke helt enig om noe som helst 😐

 

@Torf Likte retikkelt på den saken der jeg, litt mye men mulig å holde oversikten.Er med  til neste runde.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lurka rundt på nettet en stund nå og endelig dukka det opp et sikte kanskje kan brukes.

https://www.burrisoptics.com/scopes/fullfield-e1-riflescopes-series/fullfield-e1-riflescope-4.5-14x42mm

Moa klikk, Moa retikkel, 435gram og ganske så smekkert.

Kjenner ikke til noe om kvalitet på Burris siktene ( untatt hva usa gutta skriver da) så hvis noen har

hands on erfaring så gi gjerne beskjed. Evt nye tips settes stor pris på.

Hvilket sikte det nå enn blir så kommer det en liten rapport om det her.

 

Link to comment
Share on other sites

På min 22-250 topp jakt rigg, sitter Zeiss Victory HT 3-12x56 retikkel 60 med ASV+. 

573 gram, vanlig 30mm og krystall klar optikk. Ultra fint kryss, så den dekker ikke fuglen i det hele tatt. Men SFP, så har med en Leica Rangemaster for å ha 100% kontroll på avstanden.

Greit å spare kroner på rifla, men ikke på optikken... Mye for penga som fortsatt er brukbart... Meopta MeoStar!

Link to comment
Share on other sites

Meopta nevnes over her, og jeg slår stadig et slag for Meopro-serien. Har brukt 4-12x50 med BDC-retikkel lenge og syns det er utrolig mye kikkert for pengene.

 

Hva med Meopro 6-18x50? Litt tyngre og mer objektiv enn du ønsker, men kanskje verdt en titt?

 

Forstørrelse: 6-18 
Objektiv størrelse: 50 mm 
Synsfelt: 5,6 - 2m (100m) 
Total lengde: 385mm 
Diameter rør: 1" 
1 klikk: 0.25" (1/4 MOA) 100m 
retikkel i 2. bildeplan. (mao ikke medforstørrende retikkel) 
Justering øye: +2/-3 
Coating - Fully multi-coated / MB550 Ion Assisted 
Nitrogenfylt 
Vanntett 
Total Vekt: ca 550 g

 

https://www.sportsbutikken.no/kikkertsikte-meopta-meopro-6-18x50_30957p.html 

Edited by LisleArne
Link to comment
Share on other sites

Har/hadde sistnevnte sikte (Meopta MeoPro 6-18x50) med Z-PLEX retikkel på .223 rem børsa.

 

Har kun skutt 50-100 skudd med dette, og siktet er bra det gitt prisen. Om jeg skal trekke frem noe negativt så må det være at det kanskje ikke er så vakkert og at tårnene (beskyttelseshettene) er også nokså digre uten at jeg vet hvorfor.

Avbildet på Steyr Scout børsa (god klaring på objektivet som dere ser). Skal forsøke å bruke scout siktet som ligger på gulvet her (Burris Scout 2-7x33) nå mot kråka, men tipper jeg vil savne forstørrelsen.
20161220_212921.jpg.87a26840963abffe4ba8424f84c28880.jpg

Edited by bback
Link to comment
Share on other sites

Det ble et lite impuls kjøp i dag, den lokale pushern hadde inne (det er nesten utrolig)  Burris Fullfield e1 4,4-14x42  ballistic plex, ikke long rang moa retikkelet. Nice price og garanti trumfet

netthandel denne gangen.

Har bare fått tittet og myst litt og første inntrykket er bra, dette er ikke kikkert som koster 20000 og det ses i detaljene, men  det er lite strø lys, lite dorull, strøkent retikkel og klikka har en distinkt følelse. Hvis det ikke dukker opp noe seriøst galt så tror jeg dette kan fungere. Test kommer.

Her sammen med vx-1 2-7x33  Leupold

4233.jpg.0920157eaf50c103cbbbe3d2323b752e.jpg

 

Det er et par grunner til mine valg, det første og viktigste er vekt, det andre er estetikk/balanse.

For å begynne med vekt. Ingen tjener noe skytemessig med en tung kikkert,ingen orker å bære en tung kikkert lengre en en lett en.

Det eneste som kan fosvare tung vekt er at det bygget for millitæret/politi og deres hardhente bruk.

Argumentet som kommer nå er: Ja, men bra glass veier mye. Vel, spør gutta i sykkel verden om forholdet mellom pris/vekt/kvalitet.

Jeg synes det er rart at to så pengesterke og show off villige grupper har landet  så motsatt forhold til vekt.

 

Det andre er jo en rent personlig greie om at det skal se nogenlunde greit ut og her jo som kjent smaken / baken osvosvosv......................

I mitt hode så skal det ikke større kikkert på denne børsa her.(Kun en kjapp prøve montering)

trapp.jpg.82362f870f06107372020e787a598b11.jpg

 

Har akkurat klaring i lave orginale stål montasjer, det er IKKE jeg som har herpa baksiktet.

Har egentlig et budsjett som er vesentlig friskere og hvis det dukker opp noe jeg liker så får vi se..

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

På tide med en liten rapport om Burris Fullfield e1 4,4-14x42 , har brukt siket på jakta i vinter og en får ganske mye kikkert for penga.

Lite dorull, tåler en del motlys, strøkent retikkel, nøyaktige knepp og ingen problem med å se kulehull i blinken på 230m.

Så alt er bare fryd og gammen? Ikke helt. Dritten treffer vifta så fort gradestokken kryper ned mot 3c og det blir verre jo kaldere det blir.

Paralakse justeringa blir super treig og avstanden stemmer ikke med verdien på hjulet, zoomhjulet blir like hardt å vri som om en skulle åpne et nytt glass

med lerum syltetøy. Det virker som at det er brukt et fett som stivner noe aldeles f......g i kulda, kanskje feil type simringer og.

Det som virkelig suger er at hvis en må skyte inn på nytt så tar det 5/6 skudd før den nye innstilinga har satt seg og at alt som kan kalles

følbare knepp er borte. Dette er jo ikke egenskaper som en vil ha i et sikte til toppjakt, men jeg liker selve sikte og hvis jeg viste hvordan

en oppgraderer med nytt fett, simringer osv. så hadde jeg gjort det. Sannsynligvis så havner det på noe 22 greier og jakten på det 

ultimate sikte til toppjakt forsetter :-)

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 4.2.2019 den 20.42, adhoc skrev:

hvis jeg viste hvordan

en oppgraderer med nytt fett, simringer osv. så hadde jeg gjort det. 

Svaret på det er veldig enkelt. Kjøp kvalitet. 

Tyskerne begynte med Kaltefett i mai 1940 da først tatt i bruk av Leitz. Bruksområde ned til -20° C. Fuess kom med forbedring sommer 1941.senere kom Vakuum Instrumentenfett 1416. Den  8 august 1942 kom Instrumentenfett TL 1442 som skulle holde ned til -40°C

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lenge til jakta ja ,men tia kommer så altfor fort:-) Fint du skrev en kommentar i tråden, det var det jeg trengte for å gjøre noe jeg har tenkt på en stund, nemlig å sende en mail til Burris for å høre hva de mener om saken.

Min mail:

I bought this scope for use in the winter season for bird hunting in tempratures from 32 F to -4 F.
I excperience that this scope doesnt cope well under cold conditions. Here are some of the challenges that occurs during hunting:
1. The paralaxe adjustment seizes up and show wrong values.
2. The zoom wheal tightens up to an extent that makes it almost impossible to use.
3. If I have to do adjustments on the tower I cannot feel the clicks.
4. A new adjustment will take 5-7 shots to settle.
In all others senses this scope forfill my needs, so it would make me very happy if there is any way you can help me get around these problems?

Deres svar:

1. The parallax adjustment will be effected by an over-torqued front ring which can cause the parallax adjustment to not function correctly. Cold temperatures may also bind the parallax adjustment due to the outer tube will shrink, thus tightening around the parallax lens housing.

2. The magnification adjustment is greased and as temps become colder, the magnification adjustment may stiffen.

3. The internal parts on the turrets are also greased and have a detent spring and ball. During colder temperatures, the grease will thicken, the turrets will stiffen and the detent "click" will be faint.

4. Many parts in the internals have lubricant and grease applied, hence, parts will not move as free as when the scope is used in warmer temperatures.

Unfortunately, the issues you have presented cannot be remedied as they are all caused by cold temperatures.

 

Konklusjonen er vel at Burris bruker et fett som ikke funker så bra i kalt klima og at de er klar over det.

 

Har ikke kjøpt noe nytt enda så letinga forsetter (Swaro og leupold ligger akkurat nå i tet), fin fugl balter og ja et eller annet nytt sikte blir det før jakta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Conquest V4 har ikke FL glass, så her merker man CA godt hvis man ser på overgang hvitt/svart. V6 er av helt annen kvalitet med hensyn på CA. Sammenliknet V4 vs. V6 side ved side på messa nå nettopp. 

Hvis CA ikke er problem for deg, så er definitivt V4 mye for penga, og klart bedre enn Terra modellene... 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 months later...

Dette blir skikkelig OT, skrev litt tidligere i tråden at jeg hadde byttet fett og simringer osv..... Vel det er intensjonen, først et prøveprosjekt. Kjøpte et kjent tyskt merke i 1-4x24, første året alt bra og så begynte samlingene å åpne seg. Tenkte at nå må du begynne å trene gutt og så kom det skuddet du bare veit at du ikke skjøt, hev på et annet sikte og alt er alles gut. Sendte siktet nedover til doktern for fiks, vinter votter og år gikk så kom det telefon om at joda dette skulle gå bra, det kosta bare 25% av nypris og ingen resett av garanti. Litt grinete nå, kikkerten var jo knapt 10 år, så det sa jeg neitakk til.

Så for en stund siden fant jeg denne i ei hylla.

916052763_IMG_20190523_1907032.jpg.54b6b6c86277f63d6d2b173d8271e28c.jpg

 

Lo så jeg grein, sjekka litt prestanda. -35/50C Svært vannbestandig.  Knekkern rulla litt rundt og dette ble definert som vinn/vinn prosjekt.

Problemet med tyskern var vandring på treffpunkt, frem og tilbake mellom  a og b, pluss at kneppa ikke stemte.

Plukka tyskern i ikke altfor små biter og her er synderen.

IMG_20190531_111552.jpg.8de3897bce74e7f3ced1809c86ed8a6e.jpg

1621091877_IMG_20190523_1905202.jpg.e6081861d3ee1bf06a641cab85d48524.jpg

 

Motholds fjæra glir frem og tibake for hvert skudd, forøvrig en snedig konstruksjon at den leverer like mye arbeid i hengselet som i motholdspunktene .

Fikk fiksert fjæra og nå er vi her. Første serie 17cm høyt, skrudde 9 knepp (2cm knepp) ned.

liadxgoqi.jpg.a63367bf7a7a057637260d49ffc16453.jpg

 

beste serie fra den kikkerten på 7 år, og ja, jeg la kikkerten i frysern over natta og fettet funker som fanden :-)

Digg å få god kikkerten tilbake.

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det er nok en hjemmesnekra sak, fremre del kopiert fra orginal skjeftet og  bak låskassa er det en S&L classic som er modell.

Bygd i bjørk, karftig uthula og hvis jeg ikke husker feil så veier den rett over 600g. Går i tanker om å bygge et skeleton skjefte

i bambus, burde få ner vekta på 350/400g kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

jeg har hatt samme problem, og hatt alt (På L46) fra PMII til 5x30 Swaro, men....

Vortex PST (tror jeg) kikkert med 2x10x42 SFP og mil/mil samt mil retikkel passer eksepsjonelt bra til 7x33.

Jeg har denne kikkerten nå på en Camp 9, men gud bedre så mye kikkert  du får for pengene. 

Jeg har som nevnt hatt alt innen Hi-end kikkerter, men det skal godt gjøres å få mere Bang fore Buck.

På 30-06AI har jeg 4x16x50 Zeiss V.

grunnen til disse valgene på kikkert er at man ofte glemmer tematikken "kilen øyeplassering" som noen kikkerter har.

Mine valg er etter mitt skjønn det optimale for toppjakt grunnet totaliteten i bruksverdi.

 

Lykke til med valget.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Begynner å nærme seg slutten på toppjakta for min del i år og det er på tide å reflektere over utstyret. 
I år har jeg brukt en Nikon 3-12x42 SFP mil/mil. Denne har gjort jobben godt, men mangler litt forstørrelse på topp.
Til neste sesong blir det ny børse så da bytter jeg optikk med det samme og det blir da en IOR Lutaz 3-25x50.
Tung sak, men jeg synes det er verdt de ekstra grammene over Nikonen for å få mer forstørrelse, samt at den egner seg bedre som leketøy på banen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, jeg har to sikter jeg står mellom, og jeg trenger hjelp til å velge. 

 

Breitler premium 2.5-10x50 denne kan jeg få kjøpt for omkring 1000kr brukt. Eller så kan jeg få tak i en Leupold vx-freedom 3-9x40 utstillingsmodell med alle garantier for 2000kr. 

 

Hva bør jeg velge? Pris er en viktig faktor for en fattig mann, og jeg ønsker ikke råd som "ikke kjøp noen av dem", med mindre det presenteres konkrete alternativer i samme prisklasse. 

 

Sikte skal sitte på en gammel mauser og jeg kommer nok til å bruke den mest på toppfugeljakt (vet den kan være noe grov) men også rådyr.  

 

Jeg kjenner ikke forskjellene på lysfølsomhet på eks. 40mm og 50mm og om dette er av betydlig forskjell på disse siktene/bruk. Jeg har heller ingen erfaring med mengden zoom de ulike gir, eller effekten/viktigheten av dette. Kjenner litt til Leupold og vet dem produserer kvalitet. Breitling kjenner jeg ikke, men ser at Wingevåpen mener dem er svært gode kjøp mtp. pris? 

 

Her trenger jeg gode råd. 😊

Link to comment
Share on other sites

@Maffe jeg hadde gått for Leupolden hver gang. Ingen av diktene du nevner er utpregede nattskiftet, men det er vel ikke målet. Leupold er kjent for å være lett og robust. Optikken er god nok til det meste. Må innrømme at jeg ikke kjenner Breitler, men det er et billigmerke...

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for gode svar. Valget er nå tatt og på grunn av flere faktorer (blant annet ingen respons på 3 ulike finn annonser, begrensinger i størrelse på hva det er plass til å montere, tips og råd, og at jeg vet det har sittet en 3-9x40 Leupold på børsa tidligere) falt valget på Leupold vx-freedom 3-9x40. Siktet kom in posten i dag og ble montert uten problemer. Så nå gjenstår det å se om den gamle mauseren skyter rett. 😅 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...