Jump to content

Gamle dfs feltfigurer


ironni

Recommended Posts

De du henviser til her må være ute av dagens standard, uetiske blinker som forestiller mennesker. DSS (Dynamisk) endret også sine skiver som tydelig viste et menneske profil/torsjon.

Forsvaret har fortsatt firkantede figurer som viser en viss menneskeprofil. Forsvarets dagens blinker har også vært oppe til etisk diskusjon.

 

Bilde under viser noen skiver jeg og noen befalskollegaer fant på depotet en gang på 85 tallet, disse var den gangen "fossile" funn (sensasjon). Vi satte dem opp for å teste en Luger. Jeg har noen av disse liggende på låven som et historisk vitnesbyrd om endrede tider 8-) At slike skiver forsvant er intet tap for en seriøs skytetrening. 

 

SCAN0007.JPG

Link to comment
Share on other sites

"Svenskefigurene" ("abstrakte feltmål") kom midt på 1970-tallet. Før den tid var det figurene på Vaquero sitt bilde som ble brukt på feltskytinger. Og det var nok ikke norske og tyske rasebiologers "ariske" germanske übermenschen som hadde stått modell. Figurene hadde klare slaviske trekk, det samsvarte med den utnevnte fienden i etterkrigstida.

 

Jeg startet min feltskytingskarriere på Vestlandet først på -70-tallet. Figurene skulle jo stått mot snø-bakgrunn, men da var det snøfattige vintre, særlig der vest. Når disse brune figurene ble satt ned i vissent røsslyng, var de ikke gode å se! Og 10 skyttere i et lag kunne ha 10 forskjellige "synligheter" på figurene.

 

Det var forresten også andre "spennende" feltfigurer på den tida. "Hunden" var lite populær, en løpende schäfer, sett forfra (fantes også i profil). Den var skikkelig "hjulbent", og sonen mellom forbeina var bom! Enda verre var "hjulet", ikke dagens rekruttfigur, men et bilhjul sett fra sida. Der var sjølve dekket treff, mens sentrum, "felgen" og "navet", var bom!

 

Edit: Jeg holdt jo på å glemme en populær figur. Dette var bildet av en soldat sett forfra, men i omtrent halv størrelse, en knapp meter høy. Og den het, selvfølgelig - "Japsen"!

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

 

Og 10 skyttere i et lag kunne ha 10 forskjellige "synligheter" på figurene.

 

Det var forresten også andre "spennende" feltfigurer på den tida. "Hunden" var lite populær, en løpende schäfer, sett forfra (fantes også i profil). Den var skikkelig "hjulbent", og sonen mellom forbeina var bom! Enda verre var "hjulet", ikke dagens rekruttfigur, men et bilhjul sett fra sida. Der var sjølve dekket treff, mens sentrum, "felgen" og "navet", var bom!

 

Alt dette og mer er vi innom på en feltsesong den dag i dag. Hjul både fra sida og forfra/bakfra (tvillinghjul tilogmed) Scæferen er dog blitt døpt om til ulv.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, M67 skrev:

Scæferen er dog blitt døpt om til ulv. K

 

Hvaaa? Det er da mer politisk ukorrekt enn både "Japsen" og "Ivan" (halvfiguren)! Hva tror du Jenny & Co sier om slik miljøkriminalitet? For ikke å snakke om Økokrim, de kan kaste et lag i slengen på glattcelle! Det er "tanken bak" man blir dømt for! Offentlig kost og losji for hele bunten!

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Vi lagde retikler til Pecar kikkerter til skarpskytterifler med disse skivene som mal. Dot tilpasset hodet pr avstand. Skikkelig kombiretikkel. 2cm senterdot, sidestolpene hadde 63cm til senter som forsprangssikte til elgbane, dot til 200m ble hoppet over, så dot'er tilpasset kulefall og størrelse på hodet på 300, 400, 500 og 600m. Toppen på stolpe under tilpasset 700m. Alt basert på Raufoss 7,62NATO NM60. Pecar 4-10x45 har 4,9m synsfelt på 10x på 100m. I en konkurranse på en vanlig 6-700m feltbane, med random oppdukkende mål på forskjellige avstander, har moderne kikkerter som krever skruing ikke en snøballs sjangs i helvete mot Pecaren når visningstiden på skivene blir satt til 3 - 5 sekunder. Pecaren er tom ffp så den stemte på alle forstørrelser.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Trijicon acog retikkel fungerer tilsvarende som Torf beskriver.

Bredden på avstands merkene tilsvarer skulderbredde på gitt avstand. 

Minuset er fast forstørrelse, passer best på AR, og ingen mulighet til å få lagd eget retikkel til egen ladning. Må ha løpslengde og kulevekt tilsvarende uncle Sam. 

Edited by 5,56
Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset. Har nå gjort dette, men vet ikke helt hvordan den kan forbindes med denne tråden. Jeg er ikke så oppdatert på PC og internet og sånt. 

 

Jeg har forøvrig som en liten hobby å skanne gamle reglement for å ta vare på disse. Har blant annet Krag reglement fra 1904, og Kongsberg Colt reglementet fra 1917

 

http://www.kammeret.no/files/file/10-katalog-over-hærens-skivematriell-1954/

Edited by psAico
Lagt inn link
  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...