Jump to content

Hvilket kaliber passer til både rådyr og elg?


rifleman

Recommended Posts

Hei. Har jaktet duer og ender med hagle et par år, men tar i høst steget til rådyr (og kanskje elg til neste år). Er 30 år gammel, og vanlig bygd. Jeg lurer på om noen kan anbefale et kaliber som passer til både rådyrjakt og til elgjakt.

 

For rådyr - 6,5x55

 

Men skal du ta annet storvilt, vurder litt grovere, f.eks. 30-06 eller .308Win

 

Det er vel tror jeg lov å skyte rådyr med hagle, men på kort hold (20-30 meter?). For elg er det definitivt ikke lov med hagle.

Link to comment
Share on other sites

Alt som passer til elg, passer til rådyr. Det er ikke kaliberet som er det viktigste, men kulevalget. Etter min mening.

 

Støtter denne.

Har (bare) skutt to store råbukker med .338 Win Mag jeg, og har ikke skjært bort et gram kjøtt. 250grs Hornady RN. Rådyrslakt jeg har sett som er skutt med .308 Win, har vært lang mer blodslått. Skuddplassering og kulevalg er langt på veg det viktigste, samme om du bruker .222 Remington eller 9,3x62...

 

Ettersom dette blir din første rifle, anbefaler jeg 6,5x55 eller .308 Win. Billige patroner, og de klarer faktisk å drepe en elg :o Lite rekyl har de og, og setter du på en demper blir den omtrent borte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil, som jeg alltid gjør, anbefale .270win til både rådyr, hjort, elg, rev, gås, sel, hva det måtte være.

 

Men du kan bli tilrådet, selv av meg, å velge en av "de tre store" om det er billig ammo, billig våpen osv. du er ute etter.

 

PS: "de tre store" = 6,5x55, .308win og .30-06

 

Min erfaring der er at du kan komme best ut med 6,5x55 hvis du ikke skal så ofte på elgjakt. Går du litt oftere på elgjakt så velg en av de andre to.

 

Men bottom line er at .270win har en finere kulebane enn .30-kalibrene nevnt og litt større kule enn 6,5x55 (selv om du kan få 90gr. kuler til .270win også da.. de er morsomme :wink: ). Så .270win ville jeg valgt fremfor de andre tre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjøl både 6.5x55 og 30-06. Jeg er har ikke jakta elg på veldig mange år, men jeg brukte nå 6.5x55 til det. Denne bruker jeg også til rådyr og toppjakt på fugl.

 

Skulle jeg få sjansen til å være med på elgjakt igjen, så er det store sjanser for at 30-06'n hadde blitt med, for da har du selvfølgelig litt mer power å gå på. Men det er ikke bombesikkert at jeg hadde valgt den. . Men 6.5x55 duger til alt vilt i Norden. Og er mitt 1. valg til det meste.

 

 

OT: Jeg sikler litt på både 9.3x62, 9.3x74 og 375 jeg da.

Link to comment
Share on other sites

6,5 308 30-06....

 

I beg to differ.......... :mrgreen:

 

 

Alt som passer til elg, passer til rådyr. Det er ikke kaliberet som er det viktigste, men kulevalget. Etter min mening.

 

Jupp. Har skutt både elg og rådyr med 375H&H i høst. Gulle godt.

 

Men det var svar på spørsmålet i trådtittelen. Som førstegangsrifle kan det nok hende du trives best med en av "de tre store".

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har jaktet duer og ender med hagle et par år, men tar i høst steget til rådyr (og kanskje elg til neste år). Er 30 år gammel, og vanlig bygd. Jeg lurer på om noen kan anbefale et kaliber som passer til både rådyrjakt og til elgjakt.

 

 

Vet ikke om du har handla men 308 og 30-06 er vel ok kan jo bruke feks oryks 11,7grams på alt vil eg tru. ska du te og lade sjøl er jo lista lang som et vondt år med kaliber av ymse slag. lykke til. :D

Link to comment
Share on other sites

6,5x55, 308w eller 3006, som ny på rifle vil det gå en god stund (normalt;) før man begynner å lade selv og disse 3 patronene er de eneste som har ett forholdsvis godt utvalg av ammunisjon i så å si hver eneste butikk, men hvis du vil gå for noe annet så er det ingen problem så lenge din lokale butikk lagerfører de patronene som du vil bruke, bare husk å sjekk opp i det før du søker og kjøper ;)

Link to comment
Share on other sites

Har lenge lurt på virkningen av "grove" kalibre i forhold til "små" og raske sånn som 6,5x55 308 og 3006.

 

Nesten så jeg vurderer å bruke weatherby 460 på rådyr, med solid kule og moderat hastighet så vil jeg tro at det blir mindre blodslått....... eller er jeg i ferd med å sprenge et rådyr i filler??? :|

 

hmmm..... beklager kuppet.

Link to comment
Share on other sites

Har lenge lurt på virkningen av "grove" kalibre i forhold til "små" og raske sånn som 6,5x55 308 og 3006.

 

Nesten så jeg vurderer å bruke weatherby 460 på rådyr, med solid kule og moderat hastighet så vil jeg tro at det blir mindre blodslått....... eller er jeg i ferd med å sprenge et rådyr i filler??? :|

 

hmmm..... beklager kuppet.

Tror du blir gledelig overrasket.
Link to comment
Share on other sites

Har lenge lurt på virkningen av "grove" kalibre i forhold til "små" og raske sånn som 6,5x55 308 og 3006.

 

Nesten så jeg vurderer å bruke weatherby 460 på rådyr, med solid kule og moderat hastighet så vil jeg tro at det blir mindre blodslått....... eller er jeg i ferd med å sprenge et rådyr i filler??? :|

 

hmmm..... beklager kuppet.

Vil nok si det så enkelt som tunge kuler med lav hastighet, fremfor lette kuler med høy hastighet. Bruker selv en drilling med 6,5x55 ladd med 140 grs kule til rådyr, da ladd ned til 770 m/sek etter mitt syn meget godt alternativ, har også brukt 156 grs Mega, MEGET BRA kule. Antar at jeg har skutt noe mellom 50 og 70 rådyr med riflekaliber, resten med hagla.

 

Skjøt også ei skadet (trafikk) elgku med samme 140 grs kula, kua gikk rett ned, så at denne duger til begge er jeg ikke i tvil om

 

Skjøt ett rådyr med 3006 og 165 grs Nosler Part med full ladning, kastet hele utgangsiden, det gjør jeg alldri mere.

Link to comment
Share on other sites

Har enda ikkje felt dyr med 45-70 rifla mi, men mange seier at det funker fint på begge. tung rundnese kule har eg til formålet. Det er vel ikke noe utbredt førsterifle kaliber, men morro.

 

Ellers vil eg tru at 30.06 og 200grs kule i moderat hastighet vil fungere fint på begge. helt fin og stabil kulebane. lite rekyl med lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...