Jump to content

Hvilken låskasse til Custom bygg?


Fury

Recommended Posts

Jeg tenker på et generelt grunnlag Chiefen.... Det blir vanskelig å skille etter viltarter og geografi.

Interessant å lese hva folket ville benyttet som fundament i sine Custom bygg, og hvorfor :) Særlig om brukere sitter på planer om prosjekter.

Edited by Fury
Link to comment
Share on other sites

Så en allround jaktrifle for jakt i Norge da?

 

M98-type kasse, rustfri, halvtung pipe kamret i 9,3x62 , glassfiberskjefte med høydejusterbar kam, rem feste på både framstokk og pipa, en god svingmontasje, 2 kikkertsikter tilpasset (8x56 og en noe mer moderat justerbar-kanskje 1,5-6x42), og et ghostring sikte kombinert med fiberoptisk korn.

 

Link to comment
Share on other sites

Interessant spørsmål og ikke enkelt å svare på heller. Utgående fra at jeg er linksskytter ville jeg ha valgt en gammel, klassisk Heym SR 20 N låskasse. De har jeg hatt før, og de er helt suverene. Jeg synes om løpsmuffe og ville da ha kombinert både 7x64 - og 8x64 S Brenneke (8,5x63 Reb), 60 - 63 cm pipelengde. Ikke magnum, men nesten samme ytelse, prestasjon. Weaver baser og Warne QD - ringer til 7 x 50 (56) og 1,5 - 6 x 42 sikter. 

Edit: Et tre - skjefte så klart og PU - bedding.  

Edited by Guest
Tilleggsinformasjon
Link to comment
Share on other sites

Har lenge hatt lyst til ,eller kanskje drømt om å lage noe fint på ei Lee-Endfield kasse.Noe afrikaaktig med expresssikte med flere sikte blad og en grovkaliber villkatt på .303 hylsa,vet det har blitt laget noe i .375 men vet ikke noe særlig mer.

Er ikke mange slike bygg å se,så det er kanskje ikke den beste kassa å bygge noe på.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm o.O

Ikke det letteste spørsmålet. Eller... Det er vel kanskje nettopp det det er?

Et bygg på ei Krag kasse. Kaliber... Tja.. Alt annet enn 6,5x55. Av rent praktiske årsaker.

Hvorfor? Fordi det kan bli VELDIG pent!

Og et bygg på ei sivil Mauser kasse... Rett og slett fordi det er klassisk! :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sako-sivilisert Mosin-kasse i 9,3x53R Sako, med jaktdiopter og lang slank pipe med reimfeste.. :x

 

Kanskje det samme, bare med en villkatt; la oss si 6,5x50R eller noe slikt, samme hylsebunn som 53R/54R men med kortere hylse for bedre plass til lange spisse kuler i magasinet..

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, ChristerM skrev:

Hmmm o.O

Ikke det letteste spørsmålet. Eller... Det er vel kanskje nettopp det det er?

Et bygg på ei Krag kasse. Kaliber... Tja.. Alt annet enn 6,5x55. Av rent praktiske årsaker.

Hvorfor? Fordi det kan bli VELDIG pent!

Og et bygg på ei sivil Mauser kasse... Rett og slett fordi det er klassisk! :)

 

Oi, spennende :)

Jeg har én om ikke flere tråder på Kammeret med Krag som emne. Liker Krag veldig godt til tross for sine svakheter, det er noe med utseende som gjør den unik.

 

Hvilket annet kaliber ville du bygget rundt denne kassa? Jeg har også lurt veldig på om Kragen rett og slett ville fungert bra i et mindre småvilt kaliber enn 6,5x55. Et kaliber som jeg faktisk kunne kjøpt ferdig ammunisjon til, uten at Krag konstruksjonen ble faretruende belastet. (Tenker ikke på 22LR) 

 

Beklager litt OT, men siden Krag er nevnt ett par ganger allerede så ....

Link to comment
Share on other sites

Har ikke tenkt så mye på akkurat hvilket kaliber  det blir, men gjerne et klassisk "Krag kaliber"

30-40 Krag, 8x57M (?) Men gjerne noe mindre...

(Men tviler på at det blir noe som er tilgjengelig "ferdigrulla"... Må nok lade selv...)

Så lenge det er godkjent til rådyr/bever er det godt nok for meg...

De praktiske årsakene jeg nevnte er min egen teori om at det er greit å ha et kaliber som UTELUKKENDE brukes i Kragen...

Slik at det ikke er noen fare for å blande inn patroner med andre/kraftigere ladninger.

Og siden jeg har andre rifler i 6,5x55 så vil jeg ikke ha det i Kragen. (Dersom atte vissom atte det skulle hende at det kanskje kunne bli litt tull... O.o)

 

Hvis du skjønner hva jeg mener... :P

 

Hvis bildet er synlig, så er det det som er inspirasjonen min....

krag1.jpg

Edited by ChristerM
La til om lading...
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Den har tretrinns M70 type sikring ja... ;)

Kommer helt sikkert til å herpe noen sluttstykker før jeg får til den skikkelig...

Men, det er jo det som er morsomt med et slikt prosjekt!

 

Har et par skjefteemner liggende, men det spørs om jeg ikke må se etter noe med litt mere liv i.

Roger Vardy har mange som frister veldig!

 

Har også veldig sansen for oktagonale løp, så jeg må vurdere det litt mer. Om ikke annet så lage et av et kassert Kongsbergløp, bare for å se hvordan det blir... :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, ChristerM skrev:

Har ikke tenkt så mye på akkurat hvilket kaliber  det blir, men gjerne et klassisk "Krag kaliber"

30-40 Krag, 8x57M (?) Men gjerne noe mindre...

(Men tviler på at det blir noe som er tilgjengelig "ferdigrulla"... Må nok lade selv...)

Så lenge det er godkjent til rådyr/bever er det godt nok for meg...

De praktiske årsakene jeg nevnte er min egen teori om at det er greit å ha et kaliber som UTELUKKENDE brukes i Kragen...

Slik at det ikke er noen fare for å blande inn patroner med andre/kraftigere ladninger.

Og siden jeg har andre rifler i 6,5x55 så vil jeg ikke ha det i Kragen. (Dersom atte vissom atte det skulle hende at det kanskje kunne bli litt tull... O.o)

 

 

 

En variant på patron til Krag jeg har tenkt på i mange år til småviltjakt er obskure 225 Winchester. Denne kravepatronen (!) har samme dimensjon som støtbunnen på 308. Hylsa er 1,5mm tynnere enn 6,5x55 ved det mest kritiske stedet i kammeret hvor ekstraktorsporet svekker hele greia. Teoretisk har da 225win mere gods rundt kammeret på et kritisk sted i Krag og bunnarelet som trykker mot sluttstykket under avfyring er noen prosent mindre. Ergo tåler kassa høyere trykk. 225win "er lik" 22-250. Faktisk gjelder det samme 220 Swift men her er marginene mindre.

 

225win er også basishylsa for J.D.Jones håndkanonkalibre for T/C Contender. Nettopp pga rim for ekstraktor og redusert areal på støtbunnen. Her er det også sikkert mye rart som kunne gått i en Krag.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Selv så har jeg nå sett mye på Stillar Tac prosjektene til børsemaker Rafdal. En slik i .308W tilpasset i en kkc stokk med passe kort pipe, demper og Swaro, så er jeg klar til det meste jeg skyter på her hjemme. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo både Sako-Nagant i 9,3x53r med modifisert bolt og en Krag i 8x57 Moderat. Så...

 

Ville nok gått for Krag. Av prinsipp. Kaliber er det verre med. Egentlig vil jeg ha en custom nedskalert Kragkasse for .223 og/eller 300blk. Eller 500 S&W. 

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet et umulig spørsmål.

Jaktrifle til drivjakt? Reinsjakt i høyfjellet? Toppjakt på tiur? Kråke og revesprenger? Nostalgisk jakt på småvilt?

Hver type jakt krever sin type verktøy, Til storviltjakt inklusiv elg ville jeg nok valgt en Mauser M98, CG 1900 type eller BRNO ZK 47 (tror jeg den heter).

Konsberg/Lakelander er et meget godt utgangspunkt der presisjon er viktig og vekt ikke er så kritisk.

Link to comment
Share on other sites

Min drøm er realisert: Reimer Johansen/Hansen M98 double square bridge nyprodusert CNC låskasse, Recknagel svingmontasje.

3 stk.Lothar Walther rustfrie fluta teflonbelagte piper: 6,5x55 AI, 30-06AI og 338-06AI.

Montert i Mcmillan varmint glassfiberstokk.

CIMG0980.JPG

CIMG0981.JPG

CIMG0982.JPG

CIMG0983.JPG

M98 left.jpg

M98 right 1.jpg

M98 right 2.jpg

Edited by kjella
Etter ønske
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...