Jump to content

Aktivitet de første 6 mnd?


jegeren

Recommended Posts

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

POD har utarbeidet en "skisse hvor det fremgår hvor mange våpen en skytter innen øvelses- og konkurranseskyting antas å ha behov for sett ut fra den enkelte skytters aktivitetsnivå". Skissen finnes i et rundskriv som ligger her: http://www.politi.no/pls/idesk/docs/f46909914/samlerundskriv.doc

 

I følge skissen er en "nybegynner" på banen minst 2-3 ganger pr. måned i opplæringsperioden.

 

Hva de tenkte med da de formulerte det logisk bristende "minst 2-3" kan man undres over, men 3 oppmøter i måneden burde være adekvat for selv de vrangeste saksbehandlere.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikkert politiet sjekker, men jeg regner med de fleste klubber fører oppmøtelogg og at de derfor har anledning til å kontakte klubben.

Klubben vil sannsynligvis også gi deg en anbefaling som bekrefter at du har deltatt aktivt, og som du i så fall må vedlegge våpensøknaden.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt dette med "hvor aktiv må man være i de første 6 mnd".......trodde hvis man begynte med noe så var man på hver eneste trening...rett og slett for at man ikke får nok av å skyte....slik var det ihvertfall med meg og de nye vi har hatt hos oss. De er på trening minst 2 ganger pr uke, samt at enkelte ringer og spør om det er andre som skal på skytebanen slik at de også kan komme å skyte litt.....:-)

 

Så jeg må jo stille spørsmål til de som ønsker å være tilstede så lite som mulig KUN for å kunne kjøpe seg ett våpen. Kanskje det er bedre å begynne med noe annet??? For meg virker det ikke som dere er så veldig intereesert i å bidra hverken til sporten eller klubben og da er vi nok bedre tjent med å ikke ha dere heller. For dere skaper kun problemer for de som virkelig brenner for skyting.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo faktisk slik at ikke alle klubber tilbyr/ har anledning til å tilby trening 2 ganger i uka eller mer. Og for de som bare får anledning 1 gang pr uke, så passer ikke alltid dette tidspunktet, for mange har jo familie, jobb og andre forpliktelser også. Oppe på alt dette kommer treningskvelder som utgår pga nybegynner kurs o.l. , samt treningsstopp i ferier. Derfor har jeg forståelse for at folk ønsker å holde seg oppdatert på hvilke krav til aktivitet som stilles!

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt dette med "hvor aktiv må man være i de første 6 mnd".......trodde hvis man begynte med noe så var man på hver eneste trening...rett og slett for at man ikke får nok av å skyte....slik var det ihvertfall med meg og de nye vi har hatt hos oss. De er på trening minst 2 ganger pr uke, samt at enkelte ringer og spør om det er andre som skal på skytebanen slik at de også kan komme å skyte litt.....:-)

 

Så jeg må jo stille spørsmål til de som ønsker å være tilstede så lite som mulig KUN for å kunne kjøpe seg ett våpen. Kanskje det er bedre å begynne med noe annet??? For meg virker det ikke som dere er så veldig intereesert i å bidra hverken til sporten eller klubben og da er vi nok bedre tjent med å ikke ha dere heller. For dere skaper kun problemer for de som virkelig brenner for skyting.....

 

K.

 

 

Beklager at jeg spør så dumt, men er du helt idiot?

 

Av ulike grunner er det ikke alle som har mulighet til å være på 2 skytekvelder i uka. Grunner som freks barn, skole, jobb og lang vei til skytebanen. Er det ikke bedre da at de har mulighet til å dra å skyte i en stille stund uten at de er avhengi av å måtte avtale med andre om låning av våpen. Selføgelig vill jo alle som akkurat har begynt med pistolskyting være på skytebanen 16 timer i døgnet men det er jo ikke alltid gjennomførbart.

 

Aktivitestkravet gjelder jo fortsatt etter de 6 månedene også. Er du der fortsatt 2 ganger i uka,+ ? Isåfall creds til deg men for den vanlige dødlige kan det bli hardt å gjennomføre.

 

En siste ting. Viss 6 måneder aktivitet er kravet, eller LOVEN om du vill, hvem er du som kan stille spørsmål ved det?

 

 

BrunoIkketadetaltforpersonligEngerdal

Link to comment
Share on other sites

I mitt tilfelle er det nesten umulig å klare to oppmøter i måneden. Er kun skyting en dag i uken og det koliderer med jobb i alle fall annhver uke. Og så har man jo det andre vil kalle for dobbelt så mye å gjøre enn de fleste i tillegg, så det blir det litt begrenset med oppmøter. Når jeg har fått eget våpen og tilgang til nøkler vil jo dette forbedre seg kraftig. Synes derfor man skal ha litt gangsyn i aktivitet de første 6 mnd som andre her skriver. Gjør meg ikke til noen tulling at jeg ønsker eget våpen så fort som mulig med så få oppmøter som kan tollereres?! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Svar:

1: Minimum 6måneders aktivitet. Klubbens egne reglemang kan skjerpe dette.

 

2. Minimum 12 oppmøter i løpet av disse 6 månedene (ikke låst til hver måned, men totalt). Men! Dette er minimums kravet, din klubb kan kreve så mye mere som de vill innenfor fornuftens grenser. (de kan like godt si 24 oppmøter på ett år).

 

Min klubb krever minst 20 oppmøter på 6 måneder, og det har jeg nå til tross for ferieavvikkling o.s.v. og det har krevd en meget velvilligt innstilt frue, men nå som kravet er oppfylt må jeg desverre redusere noe på aktiviteten. :? Men så har jeg vært der 6 ganger i måneden (av 8 mulige). :D

 

3: Klubben må anbefale deg, og det er ingen selvfølge at de gjør, det er opp til en selv og egen oppførsel.

 

Min klubb har ved flere anledninger holdt igjen på anbefalinger, til de mente vedkommende var moden for tilliten (kjøle ned ramboene noe).

 

4: Egne nøkkler er heller ingen selvfølge, kommer ann på klubbens reglemang.

 

Hos oss er det egne personer som har ansvar for opplåsning.

 

5: Klubbene har som regel lånevåpen i 22lr til nybegynnere.

 

Min har 2 Pardinier :D + de gamle High Standardene.

 

6: Dokumentasjon på oppmøter kan gjøres som i min klubb. Der har vi en rød oppmøte seddel med plass for 24 oppmøter, som påføres oppmøte dato og signeres av skyteleder (fungerer gulle godt).

 

7: Sikkerhetskurs er ikke påbudt, kun tilstrekklig opplæring i sikker bruk av håndvåpen (er en del av anbefalingen fra klubben). Men i praksis krever vel alle seriøse klubber at en har godkjent sikkerhetskurs før en slipper inn på banen (untatt under opplæring).

 

8: Lov og foreskrift er altså kun minimums krav, det er fritt opp til den enkelte klubb å skjerpe disse om de ønsker.

 

9: Sjekk ut om reglemanget i din lokale klubb er til å leve med for deg. Viss ikke finner en seg en annen klubb, eller glemmer hele greia.

Link to comment
Share on other sites

1: Minimum 6måneders aktivitet. Klubbens egne reglemang kan skjerpe dette

 

Ikke når det gjelder erverv av våpen, der gjelder PODs retningslinjer.

 

2. Minimum 12 oppmøter i løpet av disse 6 månedene (ikke låst til hver måned, men totalt). Men! Dette er minimums kravet, din klubb kan kreve så mye mere som de vill innenfor fornuftens grenser. (de kan like godt si 24 oppmøter på ett år).

 

Ikke når det gjelder erverv av våpen, der gjelder PODs retningslinjer.

 

3: Klubben må anbefale deg, og det er ingen selvfølge at de gjør, det er opp til en selv og egen oppførsel.

 

Med alle respekt, pisspreik! Klubben skal ikke anbefale noe som helst, de skal bekrefte at du har deltatt på treninger. Thats`s it.

 

Min klubb har ved flere anledninger holdt igjen på anbefalinger, til de mente vedkommende var moden for tilliten (kjøle ned ramboene noe).

 

Din klubb burde etter min mening eksluderes fra NSF hvis det er det forbundet vi snakker om.

 

8: Lov og foreskrift er altså kun minimums krav, det er fritt opp til den enkelte klubb å skjerpe disse om de ønsker.

 

NEI. Lov og forskrift er gjeldene krav og det må den enkelte klubb forholde seg til.

Vi kan ikke ha en masse lokale Napoleoner som skaper sitt eget regelverk for innehav av våpen.

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg spør så dumt, men er du helt idiot?

 

Av ulike grunner er det ikke alle som har mulighet til å være på 2 skytekvelder i uka. Grunner som freks barn, skole, jobb og lang vei til skytebanen. Er det ikke bedre da at de har mulighet til å dra å skyte i en stille stund uten at de er avhengi av å måtte avtale med andre om låning av våpen. Selføgelig vill jo alle som akkurat har begynt med pistolskyting være på skytebanen 16 timer i døgnet men det er jo ikke alltid gjennomførbart.

 

Aktivitestkravet gjelder jo fortsatt etter de 6 månedene også. Er du der fortsatt 2 ganger i uka,+ ? Isåfall creds til deg men for den vanlige dødlige kan det bli hardt å gjennomføre.

 

En siste ting. Viss 6 måneder aktivitet er kravet, eller LOVEN om du vill, hvem er du som kan stille spørsmål ved det?

BrunoIkketadetaltforpersonligEngerdal

 

Er nok idiot da ja, for fortsatt så mener jeg at hvis man skal holde på med skyting bør man være på skytebanen ved jevne mellomrom. Dvs minst 4 ganger pr mnd, men desverre så er det mange der ute som kun skal eie ett våpen pga at de syns det er tøfft....og det er nettopp disse som skaper problemer for de som ønsker å drive med dette på ett litt mer seriøst nivå.

 

Nå er det ikke slik at alle kan skyte konkurranser, men man må vel kunne kreve at de faktisk stikker innom på en trening i ny og ne. Og bruke unnskyldinger som "jobb/familie og annet" blir bare for dumt....hvis man gidder får man til det uansett. Litt vanskelig når man ikke har våpen selv, men ikke umulig.

 

Jeg selv var i mellom dette for noen år siden og "slet" meg mellom 6 mnd før jeg kunne kjøpe våpen, i mellom tiden var det andre skyttere som var redningen...så det har nok litt mer med innstilling en noe annet. Jeg geide uansett å skyte over 50 tusen skudd første året jeg skøyt.

 

Og ser vi på hva som kreves for å få lov til å kjøpe er det greit slik det er pr i dag, men de burde stramme mye mer inn for å kunne beholde de når man først har kjøpt.....!!!!!!

 

K.

Link to comment
Share on other sites

 

Er nok idiot da ja, for fortsatt så mener jeg at hvis man skal holde på med skyting bør man være på skytebanen ved jevne mellomrom. Dvs minst 4 ganger pr mnd, men desverre så er det mange der ute som kun skal eie ett våpen pga at de syns det er tøfft....og det er nettopp disse som skaper problemer for de som ønsker å drive med dette på ett litt mer seriøst nivå.

 

Nå er det ikke slik at alle kan skyte konkurranser, men man må vel kunne kreve at de faktisk stikker innom på en trening i ny og ne. Og bruke unnskyldinger som "jobb/familie og annet" blir bare for dumt....hvis man gidder får man til det uansett. Litt vanskelig når man ikke har våpen selv, men ikke umulig.

 

Jeg selv var i mellom dette for noen år siden og "slet" meg mellom 6 mnd før jeg kunne kjøpe våpen, i mellom tiden var det andre skyttere som var redningen...så det har nok litt mer med innstilling en noe annet. Jeg geide uansett å skyte over 50 tusen skudd første året jeg skøyt.

 

Og ser vi på hva som kreves for å få lov til å kjøpe er det greit slik det er pr i dag, men de burde stramme mye mer inn for å kunne beholde de når man først har kjøpt.....!!!!!!

 

K.

 

 

Har en følelse av at du er ute for å provosere nå, for slik trangsynhet skal en lete lenge etter! Vil foresten si at oppmøte på trening minst 4 ganger pr mnd. er vel i overkant mer en "i ny og ne"!

Link to comment
Share on other sites

Vet du Bromark, du og dine meningsfeller er blandt de som vil klare å rasere skytesporten i Norge.

 

Jeg skyter fordi det er gøy og fordi det er utfordrende, og ikke minst god mentalhygiene (teknisk yoga kaller jeg det i mitt stille sinn). Jeg kommer til å skyte aktivt, og mindre aktivt. Jeg vil aldri bli god, men jeg søker å bli så god som jeg kan bli.

Og jeg vil skyte når jeg føler for det, ikke fordi Bromark med følge har bestemt at nå må du skyte, for ellers kommer vi og tar våpnene dine. Med andre ord, jeg vil kose meg med HOBBYEN min. Fordi om det er din livstil, så må du få inn i pappen din at for de fleste er det en hobby, ikke livet selv.

 

Jeg har flere hobbyer, og til tider blir det ene prioritert forran det andre. Skal jeg følge mantraet ditt, blir jeg dritlei hele greia på no time, og skyttersporten blir uten enda en som driver tingene på kosenivået.

Vil du skyte med OL som mål? Helt greit for meg, vill Andersen i tredje skyte 6 ganger i året, og prate skit på bana ett par ganger til? Helt greit for meg. Så lenge vi har oppfylt de krava som finnes, så får det jaggu være nok.

 

Vi sliter nok som det er med å holde de trivlige skyttermiljøene oppe og igang. Om ikke mørkemenn skal komme å jage den siste hobbyskytteren langt bøvels i vold fra skytterlagenes og pistolklubbenes rekker. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Folk har forskjellige ambisjoner når det kommer til skyting. Sånn er det bare, og vi må da kunne godta at noen skyter for å "kose seg"??

 

Blir litt feil å gjøre kravene nærmest umulige for folk flest å kunne gjennomføre nå til dags.

 

Her på bygda hvor jeg bor, så er det knapt nok en fast trening i mnd.. Men, vi har da nøkler og telefoner, samt en hyggelig "gjestebok" der vi noterer dagens økt.

For nybegynnere så gjelder selvfølgelig 6mnd, sikkerhetskurs og et "passe" antall oppmøter.

Link to comment
Share on other sites

Vet du Bromark, du og dine meningsfeller er blandt de som vil klare å rasere skytesporten i Norge.

 

Jeg skyter fordi det er gøy og fordi det er utfordrende, og ikke minst god mentalhygiene (teknisk yoga kaller jeg det i mitt stille sinn). Jeg kommer til å skyte aktivt, og mindre aktivt. Jeg vil aldri bli god, men jeg søker å bli så god som jeg kan bli.

Og jeg vil skyte når jeg føler for det, ikke fordi Bromark med følge har bestemt at nå må du skyte, for ellers kommer vi og tar våpnene dine. Med andre ord, jeg vil kose meg med HOBBYEN min. Fordi om det er din livstil, så må du få inn i pappen din at for de fleste er det en hobby, ikke livet selv.

 

Jeg har flere hobbyer, og til tider blir det ene prioritert forran det andre. Skal jeg følge mantraet ditt, blir jeg dritlei hele greia på no time, og skyttersporten blir uten enda en som driver tingene på kosenivået.

Vil du skyte med OL som mål? Helt greit for meg, vill Andersen i tredje skyte 6 ganger i året, og prate skit på bana ett par ganger til? Helt greit for meg. Så lenge vi har oppfylt de krava som finnes, så får det jaggu være nok.

 

Vi sliter nok som det er med å holde de trivlige skyttermiljøene oppe og igang. Om ikke mørkemenn skal komme å jage den siste hobbyskytteren langt bøvels i vold fra skytterlagenes og pistolklubbenes rekker. :evil:

Der er jeg faktisk veldig enig med deg, vingemutteren.

Bromark pluss noen til har ved endel anledninger forfektet meninger som i mine øyne ikke akkurat bidrar til å tjene skytesporten.

Hadde man fulgt et sånt tankesett, ville det blitt god plass på banen og i feltløypa...

Link to comment
Share on other sites

Helt greit at man skal kunne skyte når man ønsker og sitte å skravle, for det er viktig for å skape samhold. Hadde det bare vært så vel....alt for mange møter ikke opp på skytebanen OVERHODET etter de 6mnd man trenger for å kunne kjøpe seg ett våpen. Og det er DE jeg mener, ikke de andre som bruker det som en rekreasjon på skytebanen innimellom. Men det finnes alfor mange som står å surrer andre steder som de ikke bør, naboer og eller bærpellere syns dette er skummelt og vi får da situasjoner som man ikke får på en skytebane. noe som igjen blir til problemer for klubber og skyttere som faktisk bruker mye tid på dette...

 

Jeg er ikke av den mening at alle skal satse på å skyte konkurranse, men vi har alle skrevet under på at vi har behov for å nettopp inneha disse våpena og det igjen setter krav til at man på en eller annen måte er AKTIV. Og for å måle aktivitet må man igjen på skytebanen......om det så er bare for å drikke kaffe....

 

Og for de som måtte komme med kommentarer om at jeg liksom skal rasere skyttersporten...ja da skjønner jeg at dere har liten innsikt....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Bromark pluss noen til har ved endel anledninger forfektet meninger som i mine øyne ikke akkurat bidrar til å tjene skytesporten.

Hadde man fulgt et sånt tankesett, ville det blitt god plass på banen og i feltløypa...

 

Har du sagt A kan di like godt si B.....fortell oss alle hva dette evnt måtte være......??

Har vel til dags dato ikke sagt noe som jeg ikke kan stå for eller forsatt ikke mener, så vil gjerne vite hva dette er slik at jeg kan jobbe ennå hardere for å få dette til...akkurat som jeg gjorde nå i helgen da jeg var medaktig i å ødelegge de nye feltreglene....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Og for de som måtte komme med kommentarer om at jeg liksom skal rasere skyttersporten...ja da skjønner jeg at dere har liten innsikt....K.

Jeg er en av de som mener det.

Jeg tror virkelig ikke at du vil det, men du forfekter av og til meninger som jeg mener ikke tjener sporten.

Forøvrig må jeg gå ut fra at du har helt rett i at jeg har liten innsikt.

Du har alltid rett, og de andre er dumme eller uopplyste.

Jeg bøyer hodet for deg, men skal la det være usagt om det er i ærbødighet eller fordi jeg må spy...

Link to comment
Share on other sites

Bromark pluss noen til har ved endel anledninger forfektet meninger som i mine øyne ikke akkurat bidrar til å tjene skytesporten.

Hadde man fulgt et sånt tankesett, ville det blitt god plass på banen og i feltløypa...

 

Har du sagt A kan di like godt si B.....fortell oss alle hva dette evnt måtte være......??

Har vel til dags dato ikke sagt noe som jeg ikke kan stå for eller forsatt ikke mener, så vil gjerne vite hva dette er slik at jeg kan jobbe ennå hardere for å få dette til...akkurat som jeg gjorde nå i helgen da jeg var medaktig i å ødelegge de nye feltreglene....

 

K.

Sorry Bromark, jeg gidder bare ikke.

Du kan ta det som du vil.

Kall det gjerne feigt, men jeg vet at argumenter ikke nytter på deg.

Jeg vil heller nøye meg med å hevde at om skytesporten skal overleve må vi inkludere, ikke ekskludere.

Vi skal ikke løpe rundt og være lekepoliti, men heller forsøke å få flest mulig med, uansett ambisjonsnivå.

Der tror jeg vi er fundamentalt uenige, men det tåler jeg fint.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner du ikke at det kan være vanskelig for noen å være der så mye som du ønsker eller driver du bare å kødder med meg? Jeg er helt enig (veldig veldig enig) med deg at de som skal ha pistol fordi de synes det er tøft burde bli luket ut men jeg synes du setter standarden for høyt for de som har travle dager å ikke har tid til mer enn akkurat minimumskravet. Selfølgelig kunne de tatt seg tid til å være på banen 4 ganger i uka men det ville gått utover familie livet osv. Du skjønner?

 

Ville det for en jeger, som meg selv, vere værdt å ta jegerprøva for så å bare ha mulighettil å komme seg på en jakthelg i året?

For meg er svaret: Ja, såklart.

 

på skytebanen ved jevne mellomrom. Dvs minst 4 ganger pr mnd

Hva gjør deg kvalifisert til å si hva "jevne mellomrom" betyr?

Dette blir som de skyte klubbene som tror de skal skrive anbefalinger til våpenkontoret om hvem som skal få skytevåpen og holder tilbake disse fordi de mener de ikke er skikket til å ha pistol.

 

I en butikk er det krav om at du ikke skal stjæle men det er ingen av de andre kundene som krever at du skal tørke støv å ta ut søpla i den butikken. Skjønner du hvor jeg vill?

Jeg og du er kunder, butikken er lov ang pistol. Du, som kunde, krever at alle skal tørke støv der for å få handle men det er ingen som hører på deg for de vet at du er en kunde som alle andre.

Jeg, som kunde, krever at ingen stjæler der for å få handle der, å de hører på meg, ikke fordi jeg er sjefen men fordi de vet at det er sjefen i butikken som krever det å at jeg videreformidler det jeg vet kravet er.

 

Jeg mener jo selfølgelig ikke at noen er idiot. det er jo et stygt ord men det passa litt for bra som åpnings linje.

Beklager. :oops:

 

 

BrunoTotreningerimånedeniseksmånederThatsitEngerdal

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bedre da at de har mulighet til å dra å skyte i en stille stund uten at de er avhengi av å måtte avtale med andre om låning av våpen.

 

Bedre? Kanskje, men neppe noe dokumentert behov. :roll:

I Norge er det å eie våpen behovsprøvd!

Håndvåpen er særlig regulert i så måte.

Derfor har man disse presiseringene til POD som viser hvodan de tolker aktivitetsnivåene.

 

Min mening er at om man ikke ser for seg å klare minstekravet i minst 3 år behøver man ikke et håndvåpen!

Jeg sier "ser for seg" fordi man aldri vet hva livet bringer.

Man kan bli syk, flytte, bli gift, få barn, ny jobb, ja mange ting kan spille inn.

Men slikt er uforutsette hendelser i livet hvor man med PODs velsignelse kan være mindre aktiv i en periode.

 

Føler at hos mange nybegynnere er kanskje ønsket om å eie et våpen lettere å se enn behovet!

Og da er det lett å få for-stå-seg-på'er nykker som noen her demonstrerer.

Like fullt er det heldigvis ikke klubbenes rolle å overstyre Politiet og landets gjeldende regler og lover!

Link to comment
Share on other sites

Sorry Bromark, jeg gidder bare ikke.

Du kan ta det som du vil.

Kall det gjerne feigt, men jeg vet at argumenter ikke nytter på deg.

Jeg vil heller nøye meg med å hevde at om skytesporten skal overleve må vi inkludere, ikke ekskludere.

Vi skal ikke løpe rundt og være lekepoliti, men heller forsøke å få flest mulig med, uansett ambisjonsnivå.

Der tror jeg vi er fundamentalt uenige, men det tåler jeg fint.

 

Er slike som deg som gjør min jobb innen skytesporten så gøy, for det er nettopp de som tør å stå frem både med meninger og navn som faktisk kan få til noe. Desverre er det synd på de som har blitt tråkket på som barn eller kanskje droppet med hodet først i asfalten som deg selv. Kan godt hende jeg tar feil også her, men jeg tviler. Neste gang du er på ett stevne jeg er så for du si hei....er alltid gøy å få ett ansikt til å gå med slike idioter som deg selv...har du ikke noe å komme med så hold heller kjeft...

 

Videre vil jeg si til de som vurderer å begynne med pistolskyting og som kommer til en klubb med lite aktivitet. Ikke gi opp av den grunn, prøv å ta kontakt med de som sitter i styret og fortell at det er flere som ønsker å være med å bidra litt. Det er mye enklere å få til ting hvis ikke alle sitter hjemme på ræva...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Er slike som deg som gjør min jobb innen skytesporten så gøy, for det er nettopp de som tør å stå frem både med meninger og navn som faktisk kan få til noe. Desverre er det synd på de som har blitt tråkket på som barn eller kanskje droppet med hodet først i asfalten som deg selv. Kan godt hende jeg tar feil også her, men jeg tviler. Neste gang du er på ett stevne jeg er så for du si hei....er alltid gøy å få ett ansikt til å gå med slike idioter som deg selv...har du ikke noe å komme med så hold heller kjeft...

K.

 

Du virker sannelig som en hyggelig kar.. :lol: Nesten så jeg vurderer å stille på noen stevner igjen for å få et ansikt til å gå med deg..

Link to comment
Share on other sites

Sorry Bromark, jeg gidder bare ikke.

Du kan ta det som du vil.

Kall det gjerne feigt, men jeg vet at argumenter ikke nytter på deg.

Jeg vil heller nøye meg med å hevde at om skytesporten skal overleve må vi inkludere, ikke ekskludere.

Vi skal ikke løpe rundt og være lekepoliti, men heller forsøke å få flest mulig med, uansett ambisjonsnivå.

Der tror jeg vi er fundamentalt uenige, men det tåler jeg fint.

 

Er slike som deg som gjør min jobb innen skytesporten så gøy, for det er nettopp de som tør å stå frem både med meninger og navn som faktisk kan få til noe. Desverre er det synd på de som har blitt tråkket på som barn eller kanskje droppet med hodet først i asfalten som deg selv. Kan godt hende jeg tar feil også her, men jeg tviler. Neste gang du er på ett stevne jeg er så for du si hei....er alltid gøy å få ett ansikt til å gå med slike idioter som deg selv...har du ikke noe å komme med så hold heller kjeft...

 

Videre vil jeg si til de som vurderer å begynne med pistolskyting og som kommer til en klubb med lite aktivitet. Ikke gi opp av den grunn, prøv å ta kontakt med de som sitter i styret og fortell at det er flere som ønsker å være med å bidra litt. Det er mye enklere å få til ting hvis ikke alle sitter hjemme på ræva...

 

K.

Ja, der sa du sannsynligvis mer om deg selv enn om meg... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Innsikt mener jeg å ha nok av Bromark, for jeg har en viss formening om hva hobbyskyttere i mindre sentrale deler av landet kan leve med. Og det holder for meg.

 

Kan ta meg selv, jeg kjører 13mil (tur retur) 6 ganger i måneden til skyteklubben. Det sier seg selv at med 1 time + før 2 timers trening og 1 time + etter trening, betyr 4-5 timer hver gang. Aksepten for dette er tynnslitt for å si det pent, så nå når jeg er ferdig med de 6 månedene samt mine 20+ oppmøter . Så må jeg ned på 2 ganger i måneden som maks (annenhver fredag). Og da så sant noe annet ikke kommer i veien.

 

Synes du en virklig kan kreve 20 timer til skyting hver måned?

 

 

Sommerhalvåret vil heller ikke klubben se så mye til meg uten om stevnene jeg måtte finne på å delta i, for da har jeg en hel DFS skytebane å leke meg på (både lang og kort pang bruker vi der), og denne er 5min med bil hjemmefra. Skal det at jeg i lange perioder ikke er og skytter hos moderklubben, altså diskvalifisere meg som håndvåpeneier? I think not. For aktiviteten er der, den kan bare ikke måles.

 

Der er mange som driver det slik som dette, og som smetter inn en lørdagsettermiddag i ny og ne på dertil egnet sted. Har disse det nødvendige oppmøte i klubben på årsbasis, og husk, man trenger ikke skyte, kun møte. Så en bør la det bli med det som det er.

 

Nå tror jeg at jeg skjønner hvem du egentlig er ute etter, men disse får du uansett ikke tak på om du gjør det aldri så vanskligt for folk flest. Der det svikter, er hos kontroll instansen. Og det er ikke vår jobb å være politi, det får de værsogod klare selv.

 

P.s Vår klubb er nok etter ditt hjerte, der loggføres oppmøter til klubbens krav er oppfylt, og polisen informeres om manglende oppmøter (ligger nedfelt i klubb reglene), og slik blir resten av den saken politiets problem, og ikke klubbens. Hva politiet da velger å gjøre eller ei, er ikke vårt problem, det er en privatsak for den enkelte.

 

Kansje det er slik du egentlig ønsker det skal være, og ikke den dere man må møte til krampa tar en tankegangen som det virker som du står for?

 

Og så vil jeg be om at du kutter ut drittslenginga, for er du så opptatt av skytesportens ve og vel som du prøver å gi inntrykk av, så bør du finne deg en annen tone som ikke trekker oss enda lengre ned i skitten. :?

Link to comment
Share on other sites

Og så vil jeg be om at du kutter ut drittslenginga, for er du så opptatt av skytesportens ve og vel som du prøver å gi inntrykk av, så bør du finne deg en annen tone som ikke trekker oss enda lengre ned i skitten. :?

 

Hadde nå bare vært meg som begynte....så hadde ikke det vært noe problem. Men desverre er jeg ikke typen som legger meg ned å skriker etter hjelp.....så da svarer jeg med samme mynt...pent er det nok ikke, men dritt finner jeg meg hvertfall ikke i....men nok om det....

 

Og på spørsmålet ditt ang om vi må kreve at folk bruker 20 timer i uken/mnd for å eie ett våpen.....NEI, det er ikke slik det skal være. Men at folk stiller opp på en trening i ny og ne eller stikker innom når det er klubbmesterskap. Ja, det er vel det minste man kan kreve når man er ett betalende medlem...det må kunne gå begge veier...

 

Har sagt det før, og sier det gjerne igjen. Jeg ville mye heller hatt 30 aktive skyttere enn 300 passive i min klubb......uansett hvor mye de bidrar med penger, dette for at penger har ingen ting å si på aktivitet og sosial hygge....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Og så vil jeg be om at du kutter ut drittslenginga, for er du så opptatt av skytesportens ve og vel som du prøver å gi inntrykk av, så bør du finne deg en annen tone som ikke trekker oss enda lengre ned i skitten. :?

 

Hadde nå bare vært meg som begynte....så hadde ikke det vært noe problem. Men desverre er jeg ikke typen som legger meg ned å skriker etter hjelp.....så da svarer jeg med samme mynt...pent er det nok ikke, men dritt finner jeg meg hvertfall ikke i....men nok om det....K.

Med samme mynt ?

Var det noen som kalte deg idiot eller beskyldte deg for å ha blitt droppet med hodet først i asfalten ?

Nå kunne jeg selvsagt være fristet til å svare deg med samme mynt, men jeg skal heller la være å synke ned på et sånt nivå.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder aktivitet de første 6 månedene, så har ivertfall de klubbene jeg har hatt befatning med "krav" om 12-14 oppmøter. Og det er jo bare 2 i måneden. Det bør de fleste nybegynnere greie å møte opp på. Ellers så får man jo bare bruke litt ekstra tid da, en måned eller to har jo ikke så mye å si....

 

Ellers så synes jeg diskusjonen har blitt litt "off topic" her nå, med all drittslengingen

Link to comment
Share on other sites

fortsatt så mener jeg at hvis man skal holde på med skyting bør man være på skytebanen ved jevne mellomrom. Dvs minst 4 ganger pr mnd

Oookay.

 

4ggr/mnd, det blir nokså nær 1g/uka, det. Du Bromark, har du familie? Har du unger som du ønsker å følge opp og være til stede for i den viktigste tida av livet deres? Har du kone som også har en jobb som må passes slik at dere må dele på husarbeid og andre plikter i hjemmet? Har du overhodet andre interesser i livet ditt enn skyting og intern forbundskverulering? Jeg har store problemer med å tro det, for her viser du en grunnleggende mangel på forståelse for at det finnes folk i dette landet, med hva jeg vil definere som legitime og sunne årsaker for å inneha et våpen, som ikke har mulighet til å "satse" og "hevde seg". Men som likevel ønsker å kunne drive med skyting på mosjonistnivå. I en rekke livssituasjoner er det faktisk ikke mulig å "være på skytebanen minst 4 ganger pr mnd". Kanskje det bare er mulig å stikke innom en gang i måneden? Kanskje man til og med ikke har tid eller mulighet en måned eller to? Hva om de relativt få besøkene på skytebanen man tross alt får tid til er en av de tingene som gjør livet lettere å leve? Hva om det er en av de få mulighetene man har for å treffe noen andre enn kolleger, lærere, barnehagepersonell og kassadama i Rimi'n for å slå av en sjitprat og skyte noen skudd?

 

Penger er muligens et språk du forstår? Det du faktisk sier er at slike personer som jeg beskrev ovenfor ikke har noe i skyteklubbene å gjøre. Hvis du får viljen din der tror nok jeg at det blir adskillig færre kroner å slåss om på neste budsjettmøte i forbundet ditt.

 

Desverre er det synd på de som har blitt tråkket på som barn eller kanskje droppet med hodet først i asfalten som deg selv
Og der gikk du fra å framstå som en intolerant og trangsynt person til å framstå som en meget liten og ynkelig person. Legg forøvrig merke til at jeg sier "framstå som", ikke "være".
Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg spør så dumt, men er du helt idiot?

 

Av ulike grunner er det ikke alle som har mulighet til å være på 2 skytekvelder i uka. Grunner som freks barn, skole, jobb og lang vei til skytebanen. Er det ikke bedre da at de har mulighet til å dra å skyte i en stille stund uten at de er avhengi av å måtte avtale med andre om låning av våpen. Selføgelig vill jo alle som akkurat har begynt med pistolskyting være på skytebanen 16 timer i døgnet men det er jo ikke alltid gjennomførbart.

 

Aktivitestkravet gjelder jo fortsatt etter de 6 månedene også. Er du der fortsatt 2 ganger i uka,+ ? Isåfall creds til deg men for den vanlige dødlige kan det bli hardt å gjennomføre.

 

En siste ting. Viss 6 måneder aktivitet er kravet, eller LOVEN om du vill, hvem er du som kan stille spørsmål ved det?

BrunoIkketadetaltforpersonligEngerdal

 

Er nok idiot da ja, for fortsatt så mener jeg at hvis man skal holde på med skyting bør man være på skytebanen ved jevne mellomrom. Dvs minst 4 ganger pr mnd, men desverre så er det mange der ute som kun skal eie ett våpen pga at de syns det er tøfft....og det er nettopp disse som skaper problemer for de som ønsker å drive med dette på ett litt mer seriøst nivå.

 

Nå er det ikke slik at alle kan skyte konkurranser, men man må vel kunne kreve at de faktisk stikker innom på en trening i ny og ne. Og bruke unnskyldinger som "jobb/familie og annet" blir bare for dumt....hvis man gidder får man til det uansett. Litt vanskelig når man ikke har våpen selv, men ikke umulig.

 

Jeg selv var i mellom dette for noen år siden og "slet" meg mellom 6 mnd før jeg kunne kjøpe våpen, i mellom tiden var det andre skyttere som var redningen...så det har nok litt mer med innstilling en noe annet. Jeg geide uansett å skyte over 50 tusen skudd første året jeg skøyt.

 

Og ser vi på hva som kreves for å få lov til å kjøpe er det greit slik det er pr i dag, men de burde stramme mye mer inn for å kunne beholde de når man først har kjøpt.....!!!!!!

 

K.

 

 

Hvis du rakk 50.000 skudd på 1 år så vil det si:

Skyting 1 gang pr. uke = 961 skudd på 1 kveld ?????

Skyting 2 ganger pr. uke = 480 skudd = 240 skudd pr. kveld ???

Skyting 3 ganger pr. uke = 320 skudd

Skyting hver eneste dag hele året, så måtte du ha skutt 137 skudd.

 

Sorry Mac, men dette tviler jeg meget sterkt på, for da har du ikke hatt noe særlig jobb/privatliv/familietid, og å påstå at vi andre som nettopp har disse tinga her skal klare på liv og død å være på banen minst 4 ganger pr. mnd. og helst 8 ganger, hvis det er trening 2 ganger pr. uke. ??? Du lever i en fantasiverden, og sier dette tullpratet kun for å provosere.

Link to comment
Share on other sites

Det er da slettes ikke noe ukjent fenomen at særdeles aktive pistolskyttere ligger på 50000+ i løpet av en sesong?

Det er riktignok vanligvis praktiskskyttere, men jeg kan godt tro Bromark på det punktet.

 

At han fremstår som en drittsekk er en ting, men at han kan skyte er det ingen som kan ta fra ham.

 

Jeg vil heller være rekerasjonsskytter enn drittsekk, men det er bare meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er av den oppfatning at hvis man skal være medlem av en klubb og da igjen kjøpe våpen er det lite forlangt å stikke innom på en trening. Jeg syns ikke det er mye forlangt i den første perioden at skytteren er innom minst 1 gang pr uke. Og etter 6 mnd vil aktiviteten øke noe siden man kan skyte når man ønsker i de fleste klubber. Ihvertall her rundt jeg bor kan man det.....

 

Og for de som sliter med nevnte kjerringer og unger....jobb og annet.....er det ikke mye forlangt med 1 oppmøte pr mnd i snitt....og for de som ikke er aktive men eier våpen...ja stikk innom på årsmøte og få det godkjent som aktivitet. Dvs minst 1 oppmøte pr år for å beholde våpna sine....det er hva jeg syns, men det er ikke opp til meg. Og ikke legger jeg meg oppi det heller, men jeg kan mene akkurat hva jeg vil rundt dette uansett hva andre måtte tenke.

 

Og til de som lurte på hvor mye jeg skøyt første året mitt som skytter.....jeg var innom på skytebanen hver eneste dag siden jeg bodde 2 min unna. Der skøyt jeg minst 1-2 runder hurtig fin og en del skudd med revolver og militær. I tillegg var jeg på skytebanen minst 4-6 timer både lørdag og søndag for å skyte litt felt når det da ikke var feltstevne. Dette drev jeg med i over 3 år, nettopp siden jeg bestemte meg for å se hvor langt jeg kunne nå. Så når jeg sier 50 000 skudd er det ett løst tall basert på min skyting på banen og hurtig programmet. I tillegg kommer en del revolver og militær trening. De siste 3 årene har trent moderat og skyter stort sett stevner hver uke i tillegg til 1-2 økter på banen. Men så har jeg også elektronikk hjemme i stua :-) Denne type skyting har for min del gjort som OlavM nevner mulighet for å bli Nordiskmester i felt samt en del medaljer innen de fleste feltøvelsene. Men jeg regner meg selv som en hobby skytter fortsatt, selv om jeg vurderer å satse mer mot Silhuett fremover.....og alt dette gjorde jeg med full jobb og kjerring hjemme... ;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Ingen her som hevdet at Bromarken ikke kan skyte, vi synes bare det høres litt drøyt ut med 140skudd pr dag, hver dag, hele året inkl jula, påska, pinse 17.mai og resten av dagene.

Link to comment
Share on other sites

Er 140 skudd i snitt pr dag for mye kanskje ?? Vet at mange skyter maks 65 skudd i uka...og knapt nok det....for min del skyter jeg i snitt utenfor sesongen minst 50 skudd pr dag nå etter 7 år....kun for å holde ting vedlike....og tar jeg meg en tur på skytebanen går det gjerne med både 100 og 200 skudd ennå også. Dette kommer i tillegg til de 150 startene jeg har hatt i snitt pr år de siste 7 år. Så bare i konkurranse skyter jeg ca 9000 skudd i året.....

 

Var dette så merkelig altså Chiefen????

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt skyte 60-70 skudd på 4-5 timer, med 30-06 boltrifle så jeg tviler ikke på hvor mye du kan skyte med semi-auto 22LR, eller at du hadde både kjærring å jobb.

Jeg er også enig i at man burde være aktiv medlem etter de første 6 månedene, delta på skyting og årsmøte osv... Desværre er det ikke alle som har mulighet til det å det er ikke opp til hverken meg eller deg eller skyteklubben til å dømme dem viss de ikke har mulighet til annet enn minimums kravet.

 

Det hadde vært veldig fint om du kunne fårstå dette. Jeg begynner å gå tom for måter jeg kan formulere meg på, på dette området.

 

 

BrunoEkkoekkoekkoekkoekkoekkoekkoEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe problem med å forstå det jeg....men det jeg ikke forstår er de som FØR de har kjøpt våpen sier at de ikke greier eller gidder å være på skytebanen overhodet pga at tiden ikke strekker til.....da lurer jeg på om det i det hele tatt er noe poeng å begynne i første omgang....

 

Og som tidligere nevnt, det er ikke opp til meg å si hvor aktive folk skal være.....men jeg kan fortsatt mene noe om det....uahengig av hva andre måtte mene om saken...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Nå har faktisk bromark moderert seg betydligt etter den kjepphøye åpningen, møte på årsmøte + de 4 (i mitt tilfelle de 6) pliktmøtene. Og han er faktisk fornøyd, mere og han er kjempe fornøyd.

 

Jeg vil ikke gå så langt som til å ta av meg hatten, men det kommer seg, det kommer seg. :wink:

 

Faktisk er han nå nede på ett nivå der jeg ikke kan si annet enn at jeg er helt enig (humph :? uvant).

 

Siden jeg nå kommer fra en klubb som konskvent kjører strammere linje enn kravene, så tror jeg at jeg synes det bør være såpass (6 oppmøter i året, liste over de med for få oppmøter sendes lensmann, ingen anbefaling med mindre enn 20 oppmøter første 6 måneder, alle anbefalinger styrebehandles. Alt dette nedfelt i reglemanget, og ikke noe styret sitter å finner på). Og alle er faktisk innom minst sine 6 ganger i året, om der ikke er sykdom som forhindrer (og selv de kryper innom for en kaffe og litt hygge :D ).

 

Det jeg ikke forstår er disse sovende klubbene, der folk bare eier, og knapt noe mere. Jeg synes det er viktigere med kontroll av at klubbene er aktive (at de faktisk har opplegg der folk kan komme å skyte), enn om medlemmene er så himla aktive. Dette fordi en sovende klubb, ikke inspirerer til noe posetivt i det hele.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...