Jump to content

Aktivitet de første 6 mnd?


jegeren

Recommended Posts

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har ikke noe problem med å forstå det jeg....men det jeg ikke forstår er de som FØR de har kjøpt våpen sier at de ikke greier eller gidder å være på skytebanen overhodet pga at tiden ikke strekker til.....da lurer jeg på om det i det hele tatt er noe poeng å begynne i første omgang....

Og som tidligere nevnt, det er ikke opp til meg å si hvor aktive folk skal være.....men jeg kan fortsatt mene noe om det....uahengig av hva andre måtte mene om saken...

 

K.

 

Jeg er helt enig med KB her :D

 

Dette er en tilbakevendende problem i alle pistolklubber, hva skal og hva bruker disse folka våpenene sine til.... :?:

Konkuranse og trening (i klubben), som de skrev på søknaden for å få våpenene, er det i alle fall ikke :roll:

Ikke tilfredstiller de KRAVET til årlig aktivitet heller.

I mange klubber tror jeg de faktisk ville vært uten desse medlemmene og dems medlemspenger :shock:

Link to comment
Share on other sites

Nå er vi havnet ut i ytterpunktene her, ser ingen her i tråden som sier de vil ha våpen og ikke gidder møte opp på banen i det hele tatt.

 

Det må være plass til den som vil skyte litt av og til (feks 2-3 oppmøter i måneden"aspirantperioden" og av og til etterpå), om pistolskyting skal være forbeholdt de "seriøse" med 50000skudd i året (noe jeg fremdeles mener høres noe mye ut...) kan en nok fort glemme rekrutering og bredde.

 

Ja, de medlemene som aldri har noen aktivitet i klubbregi er uheldig, men det er først og fremst en sak mellom politiet og disse våpeneierene. Og kanskje klubbene kunne gjøre noe for å få disse på banen igjen, det er ikke sikkert disse ikke er på banen fordi de er kriminelle eller noe sånt-det kan være ting som treningstider, opplegg, miljø som er årsaken.

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren skrev:

"Siden jeg nå kommer fra en klubb som konskvent kjører strammere linje enn kravene,"

Er det Finn og Geir som pisker på?

He he, ja det er det. Men de forholder seg kun til de reglene som i sin tid ble vedtatt. Og dette har fungert knirkefritt i mange mange år.

 

Jeg synes egentlig disse reglene er greie, og med å kreve minst 20 oppmøter før anbefaling kan gis. Så får styret en mye bedre mulighet til å vurdere hvem man har med å gjøre før en eventuell anbefaling (samtlige i styret er med på opplåsings turnusen).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at det at enkelte skaffer seg et våpen, og så viser de seg ikke på banen i etterkant, er en uting.

Spørsmålet er hva vi kan gjøre med det ?

Å leke politi med hevet pekefinger har jeg ikke tro på virker noe særlig.

Jeg tror vi må gå litt i oss selv for å finne ut hva som må til for at folk skal dukke opp på banen.

Om man syns skyting er gøy, dukker man opp.

Syns man ikke det er gøy, holder man seg hjemme.

I min klubb har vi lenge slitt med at de fleste ramler av lasset lenge før 6 mnd. har gått.

De finner ut at skyting er vanskelig og at de ikke får det til.

VM og Standard er heller ikke det store for en nybegynner, spesielt ikke om man syns det er greit med poeng.

Etter de siste nybegynnerkursene har vi pleid å kutte ut de vanlige baneprogrammene på noen av treningskveldene til fordel for innendørs felt, noe som har ført til at vi har fått flere skyttere til å stå løpet ut.

Disse har nå skaffet seg egne våpen og møter fortsatt opp på banen.

Jeg tror grunnen er enkel.

De føler at dette er noe de mestrer og at dette er noe som er gøy.

Når de så er over kneika og føler mestring, trener de gjerne baneprogram i tillegg, siden de skjønner at det er verdifull trening på sikte og avtrekk.

Dette er nå skyttere som vi etter all sannsynlighet kommer til å beholde som aktive skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Der var jeg heldig, siden jeg i utgangspunktet lå på 37-41poeng og nå ligger på 41-48 poeng (starter bra og siger nedover for hver serie :oops: ). Så har jeg hele tiden hatt det meste i svarten, det er verre for den som blir liggende under 40 og føler at dette får en ikke til. Disse synes etter en stund at dette ikke er noe morro. Så langt har jeg funnet ut ett par ting, drit i poengene (lettere sagt enn gjort, men jeg prøver heller å jage samlinger), og jag heller sikteteknikk, siktepunkt og avtrekk. Og så lar jeg elektronikken stå på manuell anvisning, da jeg fort fant ut at dette med å se ned på monitoren mellom hvert skudd, drar bort fokus og i snitt minst 3-5 poeng per 5 skudds serie.

 

Til å begynne med, syntes jeg at to hånds pang pang serier var gøyest, men nå er det mere Zen følelsen i å fokusere på oppgavene som tar mere og mere over (takket være snille seniorer som tar seg tid til å lære bort det de kan, kudos til store Geir). Men det viktigste er å ha det gøy, finne oppgaver en kan mestre og gi blaffen i hva andre presterer (eller i det minste glede seg overt at andre presterer, og så lure av de deres teknikker :wink: ). En i klubben (han som dro meg inn i dette, mener jeg enda har det beste igjen. Felt; sier han med stjerner i øynene :roll:

Jeg lurer felt på hvordan det blir med min første felt neste år, synes det virker vanskligt på papiret. Men det blir sikkert gøy det og. 8)

 

Ett er sikkert, får en presentert ti teknikker av ti forskjellige personer. Så kan en nesten garantere at en selv ender opp med teknikk nr11 (god miks av alt en har lært). Da det hele handler om å finne ut hva som fungerer for en selv.

 

P.s Første delmål, var at jeg skal være fornøyd med enhver serie som har alle skudda i svarten. Neste delmål er at alle skudda skall samle på 60mm, ett eller annet sted i svarten. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror alt for mange skyttere jager poenger mye mer enn det som er sunt....hadde de bare hatt fokus på arbeidsoppgaver og innarbeidet dette ville poengsummen kommet etterhvert..... :-)

 

Felt er utrolig gøy, noe de fleste er enig i som har testet. Nettopp siden man får poeng for treff uansett hvor det sitter i figuren. Men jeg vil nok anbefale og gå for ett sentrumstreff uansett ;-) og hvis man kan greie å sette skuddene innen for 9'ern på duell skiva...ja da kan man stort sett treffe alt som er i ei felt løype med litt øvelse...

 

Det viktigste med felt er nok timing, dvs å vite hvor lang skytetid man har og hvordan man bør legge opp skytingen. Jeg personlig begynner alltid i den figuren som er nærmest/størst og skyter stort set alltid nedenfra og opp samt fra høyre mot venstre.....men slike ting lærer man seg med tiden....

 

Det viktigste man gjør uansett hva man skal skyte er å holde våpenet hardt samt å se (stirre) på kornet sitt...for selv om holdeområdet ikke er helt på topp sitter stort sett skuddet i figuren når man kommer frem selv om man slurver litt....hehe

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men når vi først har en innsider i VPK (vingemutteren) Kjøp opp/stjel all fryseteip på Vestnes tidlig i April, før feltstevnet deres, slik at vi slipper 6delte skiver, hvor ofte mange av skudda sitter i teipen....

Angående morsomme skyteprogrammer, kun VM fin kan nok knekke hvem som helst i starten. Varier med forskjellige skyteprogrammer, sett gjerne opp en selvanviser osv. Og ta gjerne en uhøytidelig konkurranse med de nye. De får skyte tohånds på duellskive, mens instruktør skyter enhånds mot pres.skiva. Det inspirerer til innsats :D

Men man kommer selvfølgelig ikke unna pres.trening. Det er vanskelig å bli en god feltskytter ved bare å skyte på feltblinker, et dårlig skudd blir mye mer synligjort på pres.skiva. Trener nesten aldri på feltblinker, men setter opp feks 3 pres.skiver på 25 meter, og veksler skive mellom hvert skudd. Man er liksom ikke fornøyd med en åtter, selv om det hadde vært godt inne på ei feltskive av normal størrelse på sammme holdet.

Link to comment
Share on other sites

jeg synes det bør være såpass (6 oppmøter i året, liste over de med for få oppmøter sendes lensmann, ingen anbefaling med mindre enn 20 oppmøter første 6 måneder, alle anbefalinger styrebehandles. Alt dette nedfelt i reglemanget, og ikke noe styret sitter å finner på).

 

Hvorfor kan ikke folk skjønne at de ikke er politi? :cry:

 

#1. Som "rekreasjons skytter" er det 4 oppmøter ikke 6.

#2. Det er ikke klubbens oppgave å "anmelde" folk som av en eller annen grunn har for lit oppmøter.

#3. Klubben skal ikke anbefale en drit.

#4. Det er 12 oppmøter over en 6måneders periode, ikke 20.

#5. Regemanget deres strider mot det som er norsk lov.

 

 

Når dette er sakt må det også sies at jeg er helt enig at det hadde vært ideelt om praksisen hadde vært slik du beskriver.

Det ville luket ut mange som ikke skal ha våpen. Problemet er at vi er nødt til å følge norsk lov.

 

Hadde jeg vært i den klubben i 6 måneder med 12 oppmøter, ville jeg bare krevd å få dokumentasjon på oppmøtene mine uten at noen hadde trengt å vite hvorfor.

 

 

BrunoLeslovenEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Ser at noen har fått for seg at klubber ikke kan ha strengere regler enn det loven sier, det kan de vel, og det har da de aller fleste! Fordi det å påstå at det er 12 oppmøter på 6 mnd. som er loven er også bare tull. Loven sier ikke en døyt om antall. Loven sier kun aktivtmedlemskap i 6 måneder, og på slutten av samme paragraf står det faktisk at det kan gis dispensasjon dersom særlige grunner foreligger.

 

Det er da frivillig å melde seg inn i en bestemt klubb. Legg merke til at i mange klubber er det "Søknad om medlemskap" som gjelder. Man bør i høyeste grad selv sette seg inn i klubbens regler når, eller helst før, man betaler kontingenten.

 

Hvis man ønsker å bli våpensammler finnes det en egen klubb for det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hadde du lest hele tråden hadde du sikkert fått med deg at det er noen som har postet en link til et rundskriv om hva som er "aktivt medlemskap".

Dette rundskrivet er vel en skisse på hvordan man skal tolke loven. Jeg vet det ikke er LOVEN men la oss ikke begynne med fin-pirking.

 

POD har utarbeidet en "skisse hvor det fremgår hvor mange våpen en skytter innen øvelses- og konkurranseskyting antas å ha behov for sett ut fra den enkelte skytters aktivitetsnivå". Skissen finnes i et rundskriv som ligger her: http://www.politi.no/pls/idesk/docs/f46909914/samlerundskriv.doc

 

I følge skissen er en "nybegynner" på banen minst 2-3 ganger pr. måned i opplæringsperioden.

 

Hva de tenkte med da de formulerte det logisk bristende "minst 2-3" kan man undres over, men 3 oppmøter i måneden burde være adekvat for selv de vrangeste saksbehandlere.

 

I følge skissen er en "nybegynner" på banen minst 2-3 ganger pr. måned i opplæringsperioden.

 

Er ikke det minimum 12 ganger på 6 måneder da? Altså mellom 12 og 18 ganger men klubben kan ha så strengt regelverk de vill men det er det har ingeting å gjøre med hva som er fastsatt av politiet.

Når det gjelder anbefalinger så kan de putte dem et mørkt og varmt sted med lite sol. Det eneste klubben skal gi er en bekreftelse på oppmøtene til den aktuelle medlemmen.

 

 

BrunodetlønnersegåleseheletrådenførmanskriveretsvarEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Det gjøres på forskjellige måter i de fleste klubber. Det som er sikkert er at alle skal igjennom våpenopplæring...dvs at alle skal lære sikker bruk av våpen og i tillegg skal de lære om hvordan forhold klubb/krets og forbund fungerer. Om man tar teorien over noen timer eller en langhelg for så være, men det å lære sikker bruk av våpen kan ta noe lengre tid. Er ikke alle som tar dettte til seg fra dag 1...

 

Hos oss gjøres det enkelt, skytterne får første gangen en gjennomgang av hvordan ett våpen skal behandles på skytebanen sammen med hvordan skytteren skal oppføre seg. Det er nemlig standplassleder som er øverste sjef :-) teorien tar vi underveis på treningene...sammen med litt kaffe. Og når vi kommer frem til 6mnd kan vi som har kjørt opplæringen for skytteren skrive under på en bekreftelse som sier at brukeren er aktiv og vi setter også ett kryss i forhold til aktiviteten med henvisining til det POD har satt opp.....men det viktigste vi gjør er å signere på at skytteren har lært sikker bruk av våpen....

 

Så det vil si at hvis en skytter kun møter 3-4 ganger på 6mnd skal det mye til å ha lært seg alt det man trenger å vite for å kunne skyte alene....eller da feks ta med seg noen man kjenner for så skyte sammen med disse....

 

Det er ikke bestandig like svart/hvitt Mr Engedal.....noen ganger er sunnfornuft også en kjekk ting....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det gjøres på forskjellige måter i de fleste klubber. Det som er sikkert er at alle skal igjennom våpenopplæring...dvs at alle skal lære sikker bruk av våpen og i tillegg skal de lære om hvordan forhold klubb/krets og forbund fungerer. Om man tar teorien over noen timer eller en langhelg for så være, men det å lære sikker bruk av våpen kan ta noe lengre tid. Er ikke alle som tar dettte til seg fra dag 1...

 

Hos oss gjøres det enkelt, skytterne får første gangen en gjennomgang av hvordan ett våpen skal behandles på skytebanen sammen med hvordan skytteren skal oppføre seg. Det er nemlig standplassleder som er øverste sjef :-) teorien tar vi underveis på treningene...sammen med litt kaffe. Og når vi kommer frem til 6mnd kan vi som har kjørt opplæringen for skytteren skrive under på en bekreftelse som sier at brukeren er aktiv og vi setter også ett kryss i forhold til aktiviteten med henvisining til det POD har satt opp.....men det viktigste vi gjør er å signere på at skytteren har lært sikker bruk av våpen....

 

Så det vil si at hvis en skytter kun møter 3-4 ganger på 6mnd skal det mye til å ha lært seg alt det man trenger å vite for å kunne skyte alene....eller da feks ta med seg noen man kjenner for så skyte sammen med disse....

 

Det er ikke bestandig like svart/hvitt Mr Engedal.....noen ganger er sunnfornuft også en kjekk ting....

 

K.

 

 

 

Håper ikke du skriver dette med en undertone hvor du mener at jeg trenger litt mere sunn fornuft. :wink:

 

Nå begynner vi å komme ned på et sivilisert nivå begge to. Bra

Jeg har prøvd å gjort det klart at jeg mener den praksisen som mange klubber fører med freks min 20 oppmøter og anbefaling fra fra klubben for erværv av pistol hadde vært ideell. Det er ikke slik loven er. Jeg skal ikke gjenta det jeg har skrevet flere ganger nå. Viss det er spesielt intreserte kan de lese innleggene mine i denne tråden en gang til.

 

 

For the record.

 

Jeg er FOR at klubbene skal ha mulighet til å analysere og anbefale hvem som er skikket til å ha pistol.

Jeg er i mot at folk skal være aktiv medlem i en skyte klubb i 6 måneder for så å ikke vise trynet sitt etter den tiden.

Jeg er i mot at folk skal leke tante politi når de ikke ha myndighet til det.

Jeg vet at for lite skyte-aktivitet ikke ville vært en problem stilling for meg.

 

 

By the way. Jeg er ikke godkjent pistol skytter så jeg kommer med hatten i handa her. :oops:

Jeg har planer om å bli med i en pistol klubb. Problemet er at denne klubben har svært lite aktivitet. Når jeg sier lite aktivitet mener jeg så lite aktivitet at det ikke er nok til å ha vært aktiv medlem fastsatt av politiets rundskriv.

 

Hva kan jeg gjøre?

 

 

BrunoVierallebarnavregnbuenEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Så så Herr Engerdal, ikke noe vondt ment, og jeg har lest hele tråden, Jeg er også en av disse som skriver ut slike bekreftelser. Ja, bekreftelser på at det de er aktive, og at det de søker på har vi på programmet. Ja, også våre bekreftelser er basert på disse 12 gangene. Anbefalinger skriver jeg ikke, og det er det nok ikke mange klubber som gjør (lengere).

Jeg ber bare om å få oppgitt våpentype, altså pistol eller revolver, ikke merket, kaliber og grenen våpenet skal benyttes til.

Det er hva mitt lokale politikammer ønsker.

 

Enkelte hyler å skriker som om vi som sitter frivillig i styrene rundt omkring skulle være styggen sjøl, og bruker fritiden vår på å gjøre livet surt for andre. Det blir mye krev og forlang i denne tråden. Jeg er bare et medlem av en pistolklubb jeg også. Ingen kan kreve eller forlange at jeg skriver noe som helst. Mye kan man faktisk dokumentere selv.

 

Det følger faktisk et jævla ansvar med å fylle ut slike bekreftelser. Det har allerede falt en dom hvor en fikk svi hardt for å ha vært "litt snill med en kompis". Hvor skjeldent tror dere det er at noen ønsker seg en litt kreativ bekreftelse som f.eks. "Revolver til Mangnum III" ?

Hvor mange av de som skal ha en slik bekreftelse tror dere ringer meg og sier at det haster ikke så veldig, send den i posten? De fleste står på døra mi å hopper ...må ha, må ha! Enkelte forlanger totalt ubeskjedent at jeg skal levere bekreftelsen på deres egen dør, helst iløpet av en time.

Du kan kanskje tenke deg hvor morro det er for meg som jobber skift å bli vekket rett etter man har sovnet, og kommet hjem fra nattskift. Bedre å ringe syv om morgenen, enn å sende en mail i går. Når du da har sovnet igjen ringer politiet, for da har luringen prøvd å søke på en full-rulle-et-eller-annet kamuflert under et lugubert navn. Politiet sier da "Å dette har DU godkjent" ...HÆ, Hva, nei hør nå her...!

Så går tullingen å skuler, og prater dritt om oss i styret etter på. Selv om han selv prøvde seg på noe ulovlig.

Alle klubber har altformange som ikke skyter, men av og til dukker gammle kjenninger opp igjen etter mange års fravær.

Disse er ofte kjappe med å ønske seg noe nytt i skapet. De komme da til oss og ber om en bekreftelse. (etter først å ha vært på våpen kontoret for å bli sent hjem igjen ...det fantes jo ikke noe som het bekreftelse sist de søkte). Tror noe av dere at det er gøy å si "Sorry, men nei. Dine tre ganger i år, og null de fem siste holder ikke", til en du kanskje kjenner godt fra før?

 

Takk

Hilsen en frivillig, skulle ønske det var flere som ville ta verv.

 

PS. Det er sikkert plass til deg i styre og stell i din kommende klubb herr Engerdal. Du kan faktisk bidra med å øke aktiviteten, ikke for lang at andre gjør det for deg. :D

Link to comment
Share on other sites

Kunne gjerne tenke meg å vært i styret i både pistol klubben, leirdue klubben å på rifle bana. Problemet her er, ikke heng meg før jeg har skrevet ferdig, jeg skal forhåpenligvis ikke være i den klubben lengere enn til sommeren. Jeg skal forhåpenligvis flytte å begynne i en annen klubb. ikke fordi jeg ikke vill bo i Engerdal men fordi jeg, forhåpenligvis, skal begynne på skole igjenn. Vis det ikke blir noe av er det jo fritt fram.

 

Jeg skjønner at det er veldig mange som er utakknemlige for hva dere som styrer slike klubber gjør å jeg skulle ønske jeg kunne vært med å hjelpe til med slikt. Jeg kan jo se ann mulighetene i den klubben jeg kommer til. Ellers kan jeg jo hjelpe til men styr og stell i den nye klubben jeg kommer til.

 

Har du ikke noe mer konkret når det gjelder hvordan jeg kan få nok aktivitet i en klik klubb som nesten går i vinter dvale?

Teller sikerhetskurset for pistol fra forsvaret som nødvendig sikkerhets trening?

 

 

BrunoPipeføringpipeføringpipeføringEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ikke helt forstår er når klubber skal svare for om mitt kjøp av våpen er i henhold til ett eller annet program.....noe slikt gjør aldri vi hos oss ei tenker vi å gjøre det....det eneste vi gjør er å bekrefter aktiviteten i henhold til de faktiske krav. Slik at skyttern enkelt kan legge med en begrunnelse for hvorfor han evnt trenger de våpen han eller hun søker på.

 

Er eller har aldri vært opp til klubbene å avgjøre hvilket våpen som skyttern bør kjøpe, dette må han eller hun velge selv, og det er jo onkel politi som bestemmer om behovet er tilstede når den tid kommer.....

 

Har selv reserve våpen for reservevåpen :-) så det går an hvis aktiviteten er tilstede.....

 

Men i begynnelsen snakker vi om å være aktiv, for er man ikke aktiv har men heller inget behov for å kjøpe håndvåpen mener jeg.

 

Og til de som mener jeg er helt utpå jordet..........da vil jeg si som følger.......Om det er grunn nok til å anskaffe våpen for å skyte blikkbokser i ett grustak eller på hytta...kanskje skyte kongler og annet gøy??? Ja hvorfor ikke skrive det neste gang på en søknad å se hva onkel politi svarer......får du det godkjent så har du det sort på hvitt....eller grått på blått ;-) hehe

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Teller sikerhetskurset for pistol fra forsvaret som nødvendig sikkerhets trening?l

 

Det kommer nok an på klubben og de som er der, men jeg vil nok si at siden ingen kjenner deg må du nok være tilstede litt på banen sammen med de andre slik at de kan se at du er trygg og gjør ting "riktig" før de slipper deg løs....uansett må du dokumentere 6mnd medlemskap i en klubb med riktig tilhørighet. Dette slik at vi ikke lar noen som IKKE skal ha våpen få lov til å kjøpe dette før de faktisk kan behandle det korrekt.....politiet vet desverre lite om eierens våpenhåndtering siden dette er lagt på de respektive klubber og de som driver med slik opplæring.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er FOR at klubbene skal ha mulighet til å analysere og anbefale hvem som er skikket til å ha pistol.
Jeg er imot. En slik analyse og anbefaling er nødvendigvis basert på ren synsing og har ingen verdi utover eventuelt å tilfredstille enkeltes maktbehov. Dersom det er oppmøtefrekvens som ligger til grunn for en anbefaling kan den sies å være objektiv, samtidig kan den sies å være fullstendig meningsløs. En klubb bør på oppfordring gi korrekte og relevante opplysninger om våpensøkende medlemmer, hverken mer eller mindre. Så er det opp til politiet å vurdere om om tillatelse skal gis.
Link to comment
Share on other sites

Jeg er FOR at klubbene skal ha mulighet til å analysere og anbefale hvem som er skikket til å ha pistol.
Jeg er imot. En slik analyse og anbefaling er nødvendigvis basert på ren synsing og har ingen verdi utover eventuelt å tilfredstille enkeltes maktbehov. Dersom det er oppmøtefrekvens som ligger til grunn for en anbefaling kan den sies å være objektiv, samtidig kan den sies å være fullstendig meningsløs. En klubb bør på oppfordring gi korrekte og relevante opplysninger om våpensøkende medlemmer, hverken mer eller mindre. Så er det opp til politiet å vurdere om om tillatelse skal gis.

 

Det bør gjøres så enkelt som at klubben bekrefter at skytteren KAN og har LÆRT sikker bruk av våpen......kan ikke klubben skrive under på dette så har ikke skytteren noe med våpen å gjøre heller.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er FOR at klubbene skal ha mulighet til å analysere og anbefale hvem som er skikket til å ha pistol.

 

 

Kjempesystem :roll: En eller annen motvillig valgt formann skal "analysere og anbefale"-regner med at du selv skjønner hvor vilt det blir?

 

Pistolklubbenes rolle er å bekrefte at klubben har aktivitet innen det aktuelle programet, og medlemets aktivitetsnivå. Resten av saken er mellompoliti og søker. Så j..ig enkelt er det

Sikekrhetskurs er noe klubben driver med internt og er ikke nevnt i noen forskrift;

 

"§ 2-12. Erverv av skytevåpen til øvelses- og konkurranseskyting

-----

Tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som godtgjør 6 måneders aktivt medlemskap i skytterlag/-klubb tilsluttet en skytterorganisasjon godkjent av Politidirektoratet. Det gis bare tillatelse til å erverve og inneha slik pistol eller revolver som lovlig kan brukes innenfor de skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Søkerens skytterlag/-klubb må ha og utøve program for skyting med den aktuelle våpentype. Programmet må være utarbeidet av skytterorganisasjonen.

 

For å kunne erverve og inneha våpen til øvelses- og konkurranseskyting må søkeren kunne fremlegge medlemskort fra lokal(t) skytterlag/-klubb samt startkort, startlisens eller medlemskort fra de(n) av Politidirektoratet godkjente skytterorganisasjon(er) som vedkommende har tilknytning til. "

Link to comment
Share on other sites

Kjempesystem En eller annen motvillig valgt formann skal "analysere og anbefale"-regner med at du selv skjønner hvor vilt det blir?

 

Pistolklubbenes rolle er å bekrefte at klubben har aktivitet innen det aktuelle programet, og medlemets aktivitetsnivå. Resten av saken er mellompoliti og søker. Så j..ig enkelt er det

Sikekrhetskurs er noe klubben driver med internt og er ikke nevnt i noen forskrift;

 

Jeg formulerte meg veldig feil her. :oops: Jeg synes klubbene skulle hatt mulighet til å varsle om det var noen Ramboer som absolutt slulle ha seg en revolver så nærme .50 cal som mulig i tillfelle apocalypse scenario.

Er fult klar over at sikkerhetskurs ikke er påkrevd av loven men de fleste klubber praktiserer vel dette?

 

 

BrunoakajohnramboEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Tankeeksperiment:

 

Det første året innvilges kun søknader på kaliber .22.

Da får de som ønsker å begynne å skyte gjøre det og lære seg teknikken med dertil egnet våpen samtidig som vi får silt ut de som kun skal ha seg en revolver for å vise fram.

 

Får ikke skyte alle program sier du?

Svar: Låne våpen, slik det fungerer i 6månedersperioden i dag.

Link to comment
Share on other sites

Så om den eneste interessen en har for pistol-skyting er feks perkusjonsvåpen/svartkruttskyting eller metallsiluet så skal em først måtte skyte minst 18måneder med 22LR (i et annet forbund og klubb)?

 

Hva slags problemer er det egentlig dere skal løse med ytterligere restriksjoner?

Link to comment
Share on other sites

Joda, men siv. pistol er for de fleste ikke et hovedsatsningsområde. Uansett ser jeg ikke vitsen med å bare skyte .22 det første året. For min del hadde det vært uintressant, da min intresse ligger for de større kalibrene hvor bla rekyl gjør seg mer gjeldende som utfordring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi må veie opp mellom å få flere skyttere VS. kun sikre skyttere. :cry:

 

Kun 22 ville luket ut mange ramboer men jeg mener også at 22 kansje kan bli litt døft i 18 måneder å det ville ikke bare luke ut de som aldri skulle hatt våpen mellom hendene, men også mange som er intresert i pistol skyting men som går lei 22.

 

 

BrunofemkommasjugangerfemtenmillimeterkanblilittlangtekkeligilengdenEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Joda, men siv. pistol er for de fleste ikke et hovedsatsningsområde. Uansett ser jeg ikke vitsen med å bare skyte .22 det første året. For min del hadde det vært uintressant, da min intresse ligger for de større kalibrene hvor bla rekyl gjør seg mer gjeldende som utfordring.

 

Ikke noe problem aa trene praktisk med .22 nyttig er det ogsaa (og billigere!)

Men man faar jo ikke konkurert foer man har minst en 9 / .38 spesial

Link to comment
Share on other sites

Joda skjønner det, trente selv med luft til samme formål før jeg kjøpte 9mm. Men jeg gikk ganske fort lei da utfordringen med å mestre rekylen og kraften fra 9mm ikke var tilstede.

Jeg mener bare at vi ikke må kjøre på med for mange restriksjoner, for vi skal jo ikke kjede ihjel nybegynnere heller. Det vil ivertfall ikke gagne rekruteringen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er FOR at klubbene skal ha mulighet til å analysere og anbefale hvem som er skikket til å ha pistol.

 

Jeg er i mot at folk skal leke tante politi når de ikke ha myndighet til det.

 

Eh....

Slår du ikke ihjel egne utsagn om du mener begge deler av hva du her skriver?

Punkt 1 er jo nettopp punkt 2 i praksis! :wink::roll:

Link to comment
Share on other sites

Tankeeksperiment:

 

Det første året innvilges kun søknader på kaliber .22.

Da får de som ønsker å begynne å skyte gjøre det og lære seg teknikken med dertil egnet våpen samtidig som vi får silt ut de som kun skal ha seg en revolver for å vise fram.

 

Får ikke skyte alle program sier du?

Svar: Låne våpen, slik det fungerer i 6månedersperioden i dag.

 

Noe alla-dette, ble vist praktisert i et politidistrikt på sørnorge, frem til bare noen få år siden.

Man fikk kjøpe et kal 22 våpen umiddelbart etter sikkerhetskurset var gjennomgått, men måtte skyte og være aktiv et år før det kom på tale med noe mer.

Vet ikke om det fungerte noe bedre enn dagens ordning, men det er faktisk mange som får en økt aktivitet når de får sitt eget våpen :D

 

Tror nok det er mye på grunn av mye "sekunda" klubbvåpen rundt om. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tankeeksperiment:

 

Det første året innvilges kun søknader på kaliber .22.

Da får de som ønsker å begynne å skyte gjøre det og lære seg teknikken med dertil egnet våpen samtidig som vi får silt ut de som kun skal ha seg en revolver for å vise fram.

 

Får ikke skyte alle program sier du?

Svar: Låne våpen, slik det fungerer i 6månedersperioden i dag.

 

Mulig gjennomførbart i NSF klubber. Men ikke i NFPS, minste kaliber er 9x19.

 

Vil jo være veldig dumt å ikke få konkurrert før etter at det har gått ett år.

Link to comment
Share on other sites

Skulle man gjøre en eneste endring som jeg ville ha tro på, så er det at skyttere må ha ett eller annet antal minimums oppmøter (6-10?) i året med dokumentasjonsplikt på denne aktiviteten etter hvert kjøpte håndvåpen. Altså en automatisk innkalling av våpenkort ved manglende dokumentasjon/godkjent fravær. Dette gjeldende i 12 måneder, eller kansje enda bedre for påfølgende skytter år for hvert våpen. Grunn til stopp etter 12 måneder/påfølgende skytter år, er at dette fort kan bli mye styr for ingenting for politiet. Samt at tiltaket fra min side ikke er ment for å straffe folk, men for å få ræva deres ut av godstolen og en tur innom banene.

Samt at dokumentasjonsplikten ikke blir liggende på styre og formann, men på våpen innehaveren.

 

Redusere til 22 i ett år er å kaste babyen ut med vaskevannet, variasjon har altid vært måten å holde interessen oppe på.

I tilegg er det nå ikke så mye mere galt man kan gjøre med 9mm som en ikke kan gjøre med en 22, er en 21, har god vandel, oppfyller kravene. Hva er så problemet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte om en klubb som hadde en interessant vri på aktivitetskravet. De forlanger 12 oppmøter som så mange andre, men i tillegg forlanger de at minst 2 av disse oppmøtene skal være stevnedeltakelse. Jeg tror ikke et slikt krav hindrer noen som er genuint interesserte i å begynne med pistolskyting i å melde seg inn. Derimot tror jeg at nybegynnerne vil skjønne at det ikke er farlig å skyte stevner, og at man i tillegg blir kjent med trivelige folk fra naboklubbene. Noen (men neppe alle) vil sikkert skyte stevner også etter nybegynnerperioden, og alt som stimulerer til økt aktivitet er positivt etter min mening.

 

Det virker som at i enkelte klubber er det å ikke skyte stevner blitt en del av kulturen i klubben. Eller det å ikke trene. Det skurrer i mine ører når en pistolklubb med 60 medlemmer ikke har noen form for organisert aktivitet for medlemmene sine. Man hører liksom aldri om fotballklubber hvor de sier: "Joda, vi er da en 40-50 medlemmer i forballklubben. Men vi spiller da ikke kamper!"

Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte om en klubb som hadde en interessant vri på aktivitetskravet. De forlanger 12 oppmøter som så mange andre, men i tillegg forlanger de at minst 2 av disse oppmøtene skal være stevnedeltakelse. Jeg tror ikke et slikt krav hindrer noen som er genuint interesserte i å begynne med pistolskyting i å melde seg inn. Derimot tror jeg at nybegynnerne vil skjønne at det ikke er farlig å skyte stevner, og at man i tillegg blir kjent med trivelige folk fra naboklubbene. Noen (men neppe alle) vil sikkert skyte stevner også etter nybegynnerperioden, og alt som stimulerer til økt aktivitet er positivt etter min mening.

 

Det virker som at i enkelte klubber er det å ikke skyte stevner blitt en del av kulturen i klubben. Eller det å ikke trene. Det skurrer i mine ører når en pistolklubb med 60 medlemmer ikke har noen form for organisert aktivitet for medlemmene sine. Man hører liksom aldri om fotballklubber hvor de sier: "Joda, vi er da en 40-50 medlemmer i forballklubben. Men vi spiller da ikke kamper!"

 

 

Er det ingen som tenker på hvor ødeleggende dette er for oss med skikkelig sosialangst, og som sliter mer enn nok med å møte folk i egen klubb, langt mindre et stevne der det er mye mer folk. Sånn at vi i denne gruppa ikke får mulighet til å få våpen sjøl om vi følger reglementet som er skrevet.

 

Sjøl om jeg sliter med voldsom angst, så er ikke jeg uskikka til å eie et håndvåpen, og jeg klarer av og til i gode perioder å møte opp på banen. Men det er de dagene jeg bare kan drite i å gå ut å handle også, for det klarer jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Er det ingen som tenker på hvor ødeleggende dette er for oss med skikkelig sosialangst, og som sliter mer enn nok med å møte folk i egen klubb, langt mindre et stevne der det er mye mer folk. Sånn at vi i denne gruppa ikke får mulighet til å få våpen sjøl om vi følger reglementet som er skrevet.

 

Sjøl om jeg sliter med voldsom angst, så er ikke jeg uskikka til å eie et håndvåpen, og jeg klarer av og til i gode perioder å møte opp på banen. Men det er de dagene jeg bare kan drite i å gå ut å handle også, for det klarer jeg ikke.

Men du representerer uansett et så lite mindretall at det kan umulig være noe problem å finne en løsning. For eksempel i tråd med det Vingemutteren nevner.
Link to comment
Share on other sites

Jeg er FOR at klubbene skal ha mulighet til å analysere og anbefale hvem som er skikket til å ha pistol.

 

Jeg er i mot at folk skal leke tante politi når de ikke ha myndighet til det.

 

Eh....

Slår du ikke ihjel egne utsagn om du mener begge deler av hva du her skriver?

Punkt 1 er jo nettopp punkt 2 i praksis! :wink::roll:

 

 

Jeg har fra starten av denne tråden forsøkt å få fram, som mitt hoved poeng, at man er nødt til å følge det som står skrevet i loven å ikke lage sine regler. Det er mitt "primær" poeng.

 

Som et "sekundær" poeng, om du vill, mener jeg at klubbene skulle hatt muligheten til å siifra om eventuelle Ramboer som skal ha en .50 cal å ikke godkjenne vedkommende som sikker skytter.

 

 

BrunonåmåduhøredaEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Som et "sekundær" poeng, om du vill, mener jeg at klubbene skulle hatt muligheten til å siifra om eventuelle Ramboer som skal ha en .50 cal å ikke godkjenne vedkommende som sikker skytter.

 

BrunonåmåduhøredaEngerdal

 

 

Ser poenget ditt her, men spørsmålet er vel om det vil fungere så godt som det kan synes å gjøre. Tenker da på at det er vel litt øyet som ser hvem som kan framstå som rambo og ikke. Selv har jeg en forkjærlighet for grove kalibre, liker å prøve å mestre den voldsomme kraften og rekylen, så kanskje vil noen se meg som en "rambo", men jeg får da bare håpe at dette ikke er personen som skal påskrive vedleggsskjemaet mitt ved søknad.

 

Jeg skjønner poenget ditt med at i de klare tilfeller hvor enkelte skyttere tar helt avstand fra sikkerhetsregler og moral forøvrig, for så å møte opp med kamuflasje maling i ansiktet å spre villt rundt seg med kuler, kan lukes ut i en slik prosess. Men igjen tror jeg dette også kan gå utover seriøse skyttere som også møter opp i svart bukse, full rigg og et en skikkelig stor revolver. Eller som i ditt eksempel før første erverv av våpen, viser stor interesse for kjempekalibrene!

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det jo sies at jeg har heller begrenset erfaring når det gjelder regler innen pistol skyting og hva som vill funke i en slik setting. Dette sier jeg ikke med en ironisk tone. :roll: He he. Neida. Helt seriøst jeg er ikke ironisk her. :lol:

 

 

 

 

 

:roll::lol::wink:

 

 

 

Anywayyyyyy. Jeg lar nok de som har greie på dette ordne opp. Da blir det nok best.

Når det gjelder å følge det som er skrevet i loven er jeg fortsatt rimelig glass klar. :wink:

 

 

BrunobarejaktvåpenfornowEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke klubbene bare holde seg innenfor det loven gir de mulighet til (bekrefte medlemsskap og aktivitet) ovenfor politiet. Luke ut uskikkede våpeneiere er da ikke diverse klubbformenns jobb, de står da "av Politimesteren funnet skikket og blabla" og ikke "av formann og kasserer i NNPistol..." i lov og forskrift.

 

Der klubbene derimot kan gjøre akkurat som de vil er vilke krav de stiller for at du skal få bli, eller fortsette å være, medlem. Uten medlemsskap -> ingen pistoler på våpenkortet.

Så lenge klubben ikke nekter medlemsskap på bakgrunn av legning, religion eller rase er det fritt fram å kreve akkurat så mange oppmøter, starter, progresjon i resultater, at nybegynnere har med kake på fredagstrening eller annet man bare vil.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke klubbene bare holde seg innenfor det loven gir de mulighet til (bekrefte medlemsskap og aktivitet) ovenfor politiet. Luke ut uskikkede våpeneiere er da ikke diverse klubbformenns jobb, de står da "av Politimesteren funnet skikket og blabla" og ikke "av formann og kasserer i NNPistol..." i lov og forskrift.

 

Der klubbene derimot kan gjøre akkurat som de vil er vilke krav de stiller for at du skal få bli, eller fortsette å være, medlem. Uten medlemsskap -> ingen pistoler på våpenkortet.

Så lenge klubben ikke nekter medlemsskap på bakgrunn av legning, religion eller rase er det fritt fram å kreve akkurat så mange oppmøter, starter, progresjon i resultater, at nybegynnere har med kake på fredagstrening eller annet man bare vil.

 

Helt enig. er altfor lett å skaffe håndvåpen i dag, er man intresert så trener/konkurerer man det man har mulighet til.

Er selvfølgelig tillatt med avbrudd pga mange årsaker, men lister kan leveres til politiet så di kan inndra lisenser til

folk som ikke har brukt for utstyr lenger eller bruker det til alt mulig anna tull.. :)

Link to comment
Share on other sites

Regner med at dere er for samme tiltak for jaktvåpen; et visst minimum antall dagsverk på jakt pr år for å får beholde disse, for nye jegere en prøvetid med fadder som skal dokumentere og anbefale kjøpe av en salongrifle som kandidatene må jakte aktivt med i minst 1 år.

 

Eller mener dere seriøst at kortvåpen er et så alvorlig samfunnsproblem at det må kontroleres strengere enn jaktvåpen?

Link to comment
Share on other sites

Nei er vel foreløpig ikke så stort problem, men når det skjer no uvanlig/kriminelt så får håndvåpen mye mere oppmerksomhet en et evt jaktvåpen. Er bare redd en lovendring el no skal gjøre det vanskligere for aktive skyttere.

Hva om det bare ble pålegg om å levere inn våpen hos politiet for oppbevaring i stedet for å måtte kvitte seg med det..?

Link to comment
Share on other sites

Nei er vel foreløpig ikke så stort problem, men når det skjer no uvanlig/kriminelt så får håndvåpen mye mere oppmerksomhet en et evt jaktvåpen. Er bare redd en lovendring el no skal gjøre det vanskligere for aktive skyttere.

Hva om det bare ble pålegg om å levere inn våpen hos politiet for oppbevaring i stedet for å måtte kvitte seg med det..?

 

Why? Vet du noe om skyttermiljøet som jeg ikke vet? Er jo ikke akkurat mange som tuller det til. Var den tullingen i trøndelag som tok livet av den taxi sjåføren, men ellers er det vel lite? Mener fortsatt lovlige våpen i Norge er innblandet i meget liten kriminalitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...