Jump to content

Kniv i bil.


Röda_Lacket

Recommended Posts

Jeg skrev i tråden om kniv på offentlig sted bladlengde, at det ikke er tillatt å ha kniv i bil.

 

Imidlertid rammer straffeloven bare den som "bærer" kniv. Dette kan tolkes som at det er lov å oppbevare kniv i f.eks. bagasjerommet i bil.

 

Det er folk som er blitt dømt/ bøtelagt for å ha kniv i bil. Men dette har stort sett skjedd i urbane strøk ( f.eks. Oslo ). Spørsmålet har aldri vært behandlet av Høyesterett meg bekjent. Det er meg bekjent ikke sikker rett at det er ulovlig å ha kniv i bil.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid hatt en kniv liggende i bilen. Og kommer til å fortsette med det. Hvis noen er så tullete at de lager ett problem av det...... da kan de like gjerne bure meg inn på livstid, for et slikt idiotsamfunn har jeg ingen interesse av å være en del av uansett.

Link to comment
Share on other sites

De som har blitt dømt for å ha kniv i bil, har typisk hatt den i sidelomma på døra

Ganske nøyaktig akkurat der jeg har den.

 

Åpne clamshell pakkene fra helvete, postpakker, noe å gi datteren på rasteplasser (hun liker å spikke), lage teltplugger osv.. det ett verktøy, intet masseødeleggelsesvåpen. Dersom samfunnet har fjernet seg såppas fra akkurat det, så er det god grunn til å bli skremt.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde faktisk vært en fordel med et forbud mot kniv i bilen: Da hadde det blitt mye lettere å få en parkeringsplass litt nærmere inngangen til Jakt og Fiskedagene på Skogmuseet i Elverum. :lol::lol::lol:

 

Ulempen er selvfølgelig at knivmesse-plassen hadde blitt rimelig skuffende. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har sågar 2 kniver liggende i bilen, i et oppbevaringsrom mellom forsetene. Der blir de.

 

Sako_35

 

Samme her, en kniv i midtkonsollen for eventuell kapping av sikkerhetsbelte/knusing av rute, og storkniven fra Helle i bagasjerommet for diverse annet forefallende.

Link to comment
Share on other sites

Det er det jeg har prøvd å forklare hele tiden. Dette handler ikke om hvor og når det er greit å bære kniv. Dette handler om at politiet skal ha mulighet til å diskriminere/forskjellsbehandle ulike grupperinger i befolkningen. Tollerne har samme frihet. Det er selvfølgelig veldig politisk ukorrekt å innrømme at dette er den egentlige grunnen. Men skal man være 100% ærlig så er det innlysende at dette er grunnen.

 

En bonde fra Lom (med forfedre som har båret kniv i belte siden forrige istid) vil aldri bli rammet av denne lovgivningen, med mindre en tjenestemann "gjør en feil". Men ungdom på kveldstid som reker langs Akerselva er særdeles utsatt for problemer ved brudd på samme lovgivning.

Link to comment
Share on other sites

DoctorRoy: Det er vel Straffelovens § 352 a. Den bruker begrepet " bærer kniv", noe jeg tolker til å bety "på kroppen eller på annen lett tilgjengelig måte", men rettspraksis ser ut til inkludere transport i nedpakket tilstand (ryggsekk). Da er vi over på besittelse/tilgang og det vil også kunne inkludere kniv i bil.
Det fremgår av forarbeidene at "bærer" innebærer 'på kroppen, i klærne, veske/sekk etc'., men det står ikke noe om 'i bil'. Som TS er inne på så er det nok ikke sikker rett at det er ulovlig å ha kniv i bil.

 

(Våpenloven § 27b brukte opprinnelig også begrepet "bæres". Det ble endret til "medbringes" nettopp med tanke på oppbevaring i bil. Både kniv og skytevåpen på offentlig sted reguleres nå av straffeloven § 189 og det er åpenbart forskjellige bestemmelser for skytevåpen [har med] og kniv [bærer])

Link to comment
Share on other sites

Det triste er, at nordmenn flest har så store skylapper forran øynene, at de ikke ser at "likhet for loven" er totalt uforenelig med den nesten ubegrensede myndigheten som våre lovgivere har gitt til håndheverne av loven.

 

Jeg sier ikke at denne poltimyndigheten nødvendigvis er feil. Norsk samfunns-kultur har forandret seg mye siden min barndom. Det som er feil er at vi ikke kan være åpne og ærlige om at samfunnet har utviklet seg slik at likhet for loven ikke lenger er aktuelt. Isteden velger vi å leve med en falsk illusjon fordi det er den mest politisk korrekte. :(

Link to comment
Share on other sites

En rask skumming av nettavisene denne helgen:

Lørdag, Trondheim: En mann er knivstukket.

Søndag, Oslo: En mann truet 15 års gamle jenter med kniv.

Søndag, Oslo: Mann er knivstukket og sendt avgårde i ambulanse.

Søndag, Oslo: Skyting, mann skadet.

Søndag, Elverum: Mann truet politiet med tohåndsvåpen, kjenning pågrepet.

 

Er det noe utelatt her, fra andre steder?

 

Dette satt til side, når det gjelder våre politikere og myndigheter: individet presses lenger og lenger ned under byråkratene. Det finnes detaljerte byråkratiske regler og forskrifter om alt vi skal foreta oss, på fritiden og angående ting vi måtte eie. Vi har liten grunn til å klage i "Nannystaten". Vi lever fortsatt i et liberalt land sammenlignet med Nord-Korea og Iran. Sivilbefolkningen i nevnte land, også i EU/Norge gjør dumme ting myndighetene må innskjerpe.

 

Jo, det var en ting til. Jeg har et vedskjul som er ulåst, der står en øks i huggestabben usikret. Når må den øksen låses inn forsvarlig etter gjeldende forskrifter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ærlig innrømme at dette er en vanskelig balansegang. Sannheten er ikke sort-hvit, det finnes ikke to helt identiske situasjoner. Lov uten skjønn er et like stort tyranni som skjønn uten lov. Men jeg synes ikke alltid at Norge er så klassefritt som vi liker å tro. Og vi er ikke alltid flinkeste gutten i klassen.

 

Slik jeg leser dommen som nevnes i den andre tråden ble hun ikke dømt fordi retten ikke trodde på hennes forklaring. Er det hun gjorde virkelig en så grov forbrytelse? Jeg kan ikke telle antall ganger jeg har gjort liknende. Jeg kan dra en tur i skauen og så reise rett videre til en annen aktivitet. Er det en forbrytelse?

 

Mitt "aktverdige formål" er at jeg er en praktisk mann. Jeg ringer ikke til et verksted hver gang noe går i stykker, jeg fikser det selv. Ikke bare hjemme hos meg selv, hos alle jeg kjenner. Når som helst. Jeg er på mange måter en vaktmester med 24timers vakt. Og kniven er mitt viktigste multi-verktøy. Det er det minste, enkleste og mest fleksible verktøyet jeg har.

 

Når ble jeg en folkefiende? Har det vært et møte jeg ikke fikk med meg? Hvem bestemte dette? De samme som står med hendene i fanget når noe skjer, som glaner hjelpeløst på mens de venter på brannvesenet?

Link to comment
Share on other sites

Det er dessverre den veien det går. Jeg har selv alltid kniv i bilen, i bagasjerommet. Sammen med diverse andre ting. Det kan være et problem i den rette situasjonen. Folk har også blitt anmeldt for å ha balltre i bilen, samt diverse andre ting.

 

Setter man det på spissen, så kan enhver gjenstand en har med seg bli sett på som et våpen etter Norsk lov.

 

Dersom aktor kan bevise at du hadde som hensikt å bruke gjenstanden som våpen, så kan en bli dømt for å bære våpen på offentlig sted. Selv om det bare er f.eks. En blyant. Dersom en tenker seg at en skal ha med seg en kulepenn for å bruke til selvforsvar, så bør det ikke være en i stål som det står "Smith&Wesson Tactical Pen" på for eksempel. Da er man ute å kjøre. Men dette var kanskje litt off-topic.

Link to comment
Share on other sites

Men står det ikke også noe i lov verket om hvor og hva man kan få lov til å bruke/benytte en kniv til? Altså i næring eller jakt og fiske type relatert form? Så om man er på vei til jakt og da naturlig har en jaktkniv med seg, så skulle det vel være nærmest umulig å bli dømt for å bære/medbringe kniv på offentlig sted? Kniv er fortsatt tillat solgt og brukt, dog til bestemte lovlige formål, og i disse formålene inngår nødvendigvis da transport feks i bil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kniv liggende i dørlommen på bilen, i tilfelle det blir behov for å fjerne setebelter eller ende lidelsene til en rev eller åpne en pakke jeg ikke klarer å vente med til jeg kommer hjem. Og joda, det er jo sikkert en farlig kniv det, sort foldekniv og greier. Sikkert omtrent like farlig som hjulnøkkelen i bagasjerommet... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dette med kniv i bil og at noen er dømt for det er en meget søkt problemstilling.

 

Jeg tror ingen verdens ting på at en vanlig Ola Nordmann vil bli bøtelagt for å ha en kniv liggende i arm konsollet mellom setene.

 

Jeg foretok noen søk på Google etter folk som skal være bøtelagt for å ha kniv i bil. Jeg fant bare en konkret sak. Og denne personen som fikk denne boten er sannsynligvis en ganske shady type som opplyser til avisen at han har kniven til selvforsvar. Tror heller det er det som er problemet her mer enn at han har kniv i bilen. Å bære kniv for selvforsvar i Norge vil være et problem uansett hvor du bærer kniven.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde det før du nevnte det nå. Han dukket ikke opp på de første postene fra Google.

 

Men når du nevnte det, så husket jeg det og måtte sjekke.

 

Han ble frikjent.

 

På den andre siden så satt han heller ikke bil, men på en benk i en park.

 

Bekrefter vel bare at dette neppe er en problemstilling for "folk flest", men de som rammes av slike grensetilfeller er ganske shadye personer. De eksemplene som dukker opp på Google er jo rusmisbrukere som skulle spikke kl 0230 på natta og folk som mener de bærer kniv for selvforsvar.

Link to comment
Share on other sites

I tv serien "nattpatruljen" så var det en som ble stoppet med en firmabil, han hadde en kniv liggende i lomma på førerdøra......det var ikke helt uproblematisk, kniven skulle helst ligge i ei verktøykasse bak i bilen når han ikke var på jobb.

Link to comment
Share on other sites

Problem oppstår når loven brukes når det passer.

Slik skal man ikke gjøre i demokratiske land.

I dette tilfelle brukes loven til rent trakassering av personer som er ikke sympatiske til tjenestemenn i blå.

Smiler du pent, sliper du unna både med kniv og øksa i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Kniv i bil? Har selv en GB jakt øks i bagasjerommet (under lokket) samt en Buck Frontiersman i dashbordet. Man vet da aldri om/når man kjører på et dyr (man har jo lest om politivets kreative avlivingsmetoder sådan i avisene). Bruker også kniven til å fjerne embalasje da jeg er en ivrig netthandler og kjører sedan. Er dette virkelig ulovlig?!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil vel tro at få har blitt tatt for verktøy i bagasjerom. Men kniv i kupe kan de nok reagere på i en gitt situasjon. Og jeg tror egentlig alle her forstår tanken, og med godt skjønn tror jeg ikke det er så feil. Problemet er at vi tror det er unntak for "oss", noe det burde være. Vanlige, skikkelige folk som aldri gjør noe galt. I praksis har vi vel også det, men i det øyeblikket noen velger å være en bokstavtro kødd vil dere se at loven er på deres side.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...