Jump to content

Miljødirektoratet foreslår endringer i storviltprøven


bjortork

Recommended Posts

Kilder i Miljødirektoratet (MD) opplyser om at direktoratet ønsker å endre skyteprøven som storviltjegere må avlegge før de kan legge ut på jakt. Siktemålet med endringene er å gjøre jakten sikrere, mer human, og å øke jegernes kompetanse.

 

Blant tiltakene er nye krav til treffsikkerhet, alle fem skudd må sitte innenfor en sirkel på fem centimeter og skytetiden er foreslått begrenset til 30 sekunder. Det vil også bli slutt på oppskyting på skytebane, når endringene trer i kraft vil oppskytingen foregå i egnet jaktterreng og på ukjent avstand slik at jegeren selv må bedømme avstanden til målet. Avstandsmåler eller andre tekniske hjelpemidler vil ikke være tillatt.

 

Videre ønsker MD å innføre krav om at det også skal skytes 100 treningsskudd med jaktammunisjon før prøven kan avlegges. Her foreslår direktoratet at kun fabrikkprodusert ammunisjon kan brukes, slik at en kan være sikker på at jegerne blir vant til å skyte med den ammunisjonen de skal bruke på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel også kommet forslag om at det kan bli tatt stikkprøver under jakten. SNO og grunneier skal kunne dukke opp på post og sette opp en skive på ukjent avstand. (grunneiere må først gjennomgå kontrollørkurs og bestå en prøve) Jegeren skal da skyte tre skudd stående. Alle skudd må være innenfor vitalt område! Hvis ikke alle er treff får jegeren to års jaktnekt. Det vurderes også å ha tre forskjellige størrelser av skiver, avhengig av jegerens alder.

Høres litt brutalt ut etter min mening :?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel også kommet forslag om at det kan bli tatt stikkprøver under jakten. SNO og grunneier skal kunne dukke opp på post og sette opp en skive på ukjent avstand.
Ja, men du nevner ikke punkt 15.1 og 15.2 i forslaget.

 

Som kjent nedsetter alkohol og andre bedøvende og berusende midler evnen til sammensatte bevegelser, som bilkjøring og rifleskyting, til lenge etter at stoffene er ute av kroppen.

 

I punkt 15.1 foreslås det at alle som deltar i jakt på elg, hjort, villrein og rådyr, og alle som vil delta på lisensjakt etter rovdyr, må oppgi til SNO og grunneier hvor de oppholder seg fra kl. 1800 dagen før jakt, til kl. 0600 jaktdagen.

 

I punkt 15.2 foreslås det at politi/SNO/jaktoppsyn mellom kl. 2000 dagen før jakt, og kl 0800 jaktdagen, uanmeldt kan møte opp på sted nevnt i pkt 15.1, og foreta alkotest.

Utslag mellom 0,01 og 0,19 promille, gir jaktnekt neste/inneværende jaktdag.

Utslag mellom 0,20 og 0,49 promille, gir jaktnekt resten av jaktåret.

Utslag over 0,5 promille gir anmeldelse, der straffenivået er fengsel i 21 dager, inndraging av våpen, og jaktnekt i 5 år.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er vel også kommet forslag om at det kan bli tatt stikkprøver under jakten. SNO og grunneier skal kunne dukke opp på post og sette opp en skive på ukjent avstand.
Ja, men du nevner ikke punkt 15.1 og 15.2 i forslaget.

 

Har ikke sett forslaget. Baserer meg kun på rykter fra en SNOer. Send meg gjerne forslaget på pm.

Link to comment
Share on other sites

Haha, så jeg skal betale for 105 STK jaktammo, eller 6 esker ala 25,- STK av den nette sum av 3000,- per våpen da eller? Gleder meg også til selve gjennomføringen av oppskytingen i egnet terreng, spesielt for oss som bot i Oslo.

 

"Jegeren skal da skyte tre skudd stående. Alle skudd må være innenfor vitalt område! Hvis ikke alle er treff får jegeren to års jaktnekt. Det vurderes også å ha tre forskjellige størrelser av skiver, avhengig av jegerens alder."

 

Helt uaktuelt, da jeg ikke risikerer å skyte på dyr i stående stilling, haha makan til byrokratisk utinatta forslag...

 

"I punkt 15.1 foreslås det at alle som deltar i jakt på elg, hjort, villrein og rådyr, og alle som vil delta på lisensjakt etter rovdyr, må oppgi til SNO og grunneier hvor de oppholder seg fra kl. 1800 dagen før jakt, til kl. 0600 jaktdagen"

 

Storebror skal ha kontroll... Det er noe jeg gjør litt til poeng når jeg er på jakt at jeg ikke sier hvor jeg skal, så jeg kan få være i fred de 4-5 dagene i løpet av hele året.

Link to comment
Share on other sites

:lol:

 

Kravet kunne vært 10 av 10 liggende på 500m og 10 av 10 stående på 100 + 1000 treningsskudd... Ser flere gunstige effekter, færre håpløse skyttere på jakt, lavere priser på jakt, og større interesse for skytesport. Det er positivt for (nesten) alle :mrgreen:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Storebror skal ha kontroll... Det er noe jeg gjør litt til poeng når jeg er på jakt at jeg ikke sier hvor jeg skal, så jeg kan få være i fred de 4-5 dagene i løpet av hele året

 

Det var visst snakk om å kreve GPS-sender montert på jegere på storviltjakt også, med bakgrunn i et par tragiske hendelser. Men pga personvernhensyn er det usikkert om dette går igjennom.

Link to comment
Share on other sites

Et veldig godt forslag :smile: Når jaktfeberen avtar og hr Alzheimers sykdom kommer snikende kan registreringen av signalene overføres det kommunale helsevesen og så slepper vi å stå ute i kulden i pysjamas og vente på at hjorten og/eller jagerne skal komme frem på posten.

Link to comment
Share on other sites

Det var visst snakk om å kreve GPS-sender montert på jegere på storviltjakt

Det er feil, forslaget var en chipmerking som gav individuell identifikasjon uten mulighet for å legge fra seg eller "glemme" senderen.

 

Og at all bruk av kjøretøyer langs veier i jaktterrenget skulle bli forbudt fra samme dato og slått hardt ned på.

Link to comment
Share on other sites

Et veldig godt forslag :smile: Når jaktfeberen avtar og hr Alzheimers sykdom kommer snikende kan registreringen av signalene overføres det kommunale helsevesen og så slepper vi å stå ute i kulden i pysjamas og vente på at hjorten og/eller jagerne skal komme frem på posten.

That's Dr Alzheimer to you!

Link to comment
Share on other sites

Dette landet er nå så idiotisert og byråkratisertat det er nærmest blitt en umulighet med 1. aprilspøker. "Virkeligheten" som vi får servert i norske medier framstår nærmest som en helårs 1. aprilspøk.

Link to comment
Share on other sites

Et veldig godt forslag :smile: Når jaktfeberen avtar og hr Alzheimers sykdom kommer snikende kan registreringen av signalene overføres det kommunale helsevesen og så slepper vi å stå ute i kulden i pysjamas og vente på at hjorten og/eller jagerne skal komme frem på posten.

That's Dr Alzheimer to you!

 

Det hadde jeg visst glemt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å dra i gang ei greie med påbudt alkolås på alle jaktvåpen fra et annet direktorat.

Ble for grisete når jeg spekulerte på hvor i mausern det skulle blåses.

Det blåses da naturligvis ned pipa :mrgreen:

 

Forøvrig har dessverre hr. nes et poeng som ligger altfor nært opp til virkeligheten...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...